Utskrift från www.yimby.se
....

Stockholm, Capital of Scandinavia

 
Eller, vad som händer när man aldrig kan bestämma sig...

Stockholm, vackra stad.
Eller?
Stockholm, vackra stad. Eller?
 
Stockholm, vackra stad?
Stockholm, vackra stad?
 
 
Slussen vittrar sönder och är sedan flera år tillbaka bortom reparation. Allt måste rivas och byggas nytt.
Slussen vittrar sönder och är sedan flera år tillbaka bortom reparation. Allt måste rivas och byggas nytt.
 
 
Nordens Venedig.
Nordens Venedig.
 
 
Capital of Scandinavia
Capital of Scandinavia
 
 
 
 
 
Stolta vackra stad?
Stolta vackra stad?
 
Slussen faller sönder.
Slussen faller sönder.
 
Söndervittrat.
Söndervittrat.
 
Klicka här för att se alla bilder


Alla bilder är tagna av Anders Gardebring
Gå med i YIMBY Stockholm
Facebook
Delicious
Pusha
Kommentarer:
 0
Patric Nilsson (15 Mars 2008 23:27):
Det här är vad nimbyisternas långbänk resulterat i, en gigantisk pissoar.
 0
Jonas Frejd (15 Mars 2008 23:29):
Bra att du fick med bilder som visar hur illa det verkligen är ställt, jag tror inte alla Stockholmare är medvetna om det eftersom de själva aldrig skulle komma på tanken att bege sig ner i slussens undre värld.
 0
Anders Gardebring (15 Mars 2008 23:33):
Glöm inte att klicka på länken för att se alla bilder. Det finns fler att titta på!
 0
Daniel Jonsson (15 Mars 2008 23:41):
Särskilt den där bilden med "Smycken outlet" tycker jag är en miljö vi bara måste bevara till efterföljande generationer.

Jonas Frejd: Det har inte jag tänkt på, men så är det såklart. Slussen är det ju faktiskt mest nackabor som ser (Undervåningen är som bekant bussterminalen ut mot Nacka). Där nere finns ju lite nät som hänger för att fånga upp fallande betong också om man letar, det är stiligt och förtroendeingivande. (Uppdatering: På bild 25 om man följer länken finns ett litet sånt.)

Det är ju också bland det första man ser av Stockholm om man kommer med färja eller kryssningsfartyg till Stadsgården. Men tanken är väl att hålla dem på ABBA-museet i framtiden.

(Bilden med tunnan är rätt cool på ett hiphopghettoromantiskt vis, fattas bara nån som värmer sig framför en eld i den.)
 0
Anders Gardebring (15 Mars 2008 23:51):
Den här staden behöver hjälp... den behöver vakna. Vi måste skaka oss fria från bevarandefundamentalisterna!
 0
Marre (15 Mars 2008 23:51):
Första bilden är ju fantastiskt fin! Var är det tagen?
 0
Anders Gardebring (15 Mars 2008 23:55):
Tack Marre!
Den första har jag tagit i gamla stan på en gata som heter "Trångsund".
 0
PO Hallberg (16 Mars 2008 01:11):
Förfall kan vara så vackert. Och ej för evigt.
 0
Björn Nilsson (16 Mars 2008 09:50):
Slussen - Stockholms mest deprimerande offentliga plats. Men den gör väl att andra, rätt mediokra miljöer, ser ganska hyfsade ut ändå när man jämför. Den är en glädjehöjare: man blir gladare när man tagit sig igenom den.
 0
Björn Nilsson (16 Mars 2008 09:58):
PS: det där tugget om Capital of Scandinavia nämnde jag en gång i en blogg, med en undran om vad våra grannar tyckte om saken, och fick då tipset om den här länken där bakgrunden beskrivs.

http://www.arbetaren.se/articles/kultur2007095

Storhetsvansinne i turistreklambranschen får man säga!
DS
 0
Fredrik Jansson (16 Mars 2008 11:01):
Fantastiskt bra bilder!

Varför inte när det är någon fler inlägg i framtiden angående n ybyggandet i Stockholm hos SVD (vart annars!)
Länka till det här sidan!

Så att all betongsvurmare till konservatister får en rejäl knäpp på näsan som inte ens att går argumentera mot....
Otroligt att Slussen klassas som "världsarv" av Skönhetsrådet... ja så där går det när man vägrar inse verkligheten o istället lever i ett tryggt bubbla som de flesta gör här i landet.

Ja högmodet är vårt största folkssjukdom, vi går mesta runt o basunerar om våran förträfflighet att vi är bäst i allt...
Patetiskt! Såna kan int ehaft varit utanför sitt älskande Stockholm....
Vi måste vara enda staden i världen (näja inom i-världet) som kämpar med allt man har att bevara något som kan bli mångas död när allt raseras ihop fullmokligt!

Vi verkar tycka att allt som är förfallet är vackra...NIMBY:ister alltså.... fan! Riv hela skiten, inget med Slussen är värd att bevaras (anledningen till bevarandet är nog att Slussen är byggt under 1930...nog det enda anöedningen, nog!

Lägg istället pengarna för renoverning på Gamla stan istället för Slussen som måste rivas efter allt dessa skrämmande bilderna, omöjligt att argumentera mot!

Men NIMBY:iste rhar en märklig tendens av att använda vilseledande argumenter utan nått relevans, utan istället skjuta vilt omkring o hoppas med att nån av argumenterna träffar halvt rätt, så dom dessa självgoda stofilerna blir nöjda av det!

För guds skull! lär av er vad som måste besvaras o vad som inte kan bevaras! Inget varar för evigt, det är det brutala sanningen som många vägrar inse med det!
 0
Fredrik Jansson (16 Mars 2008 11:15):
Jag slår vad om att Köpenhamsborna skrattar sej halvt ihjäl när dom sett dom dessa bilderna med stadens stolta slogan "Cap of Scandinavia"....

Ojoj obetalbart!
Visst har Köpenhamn oxå en del fula platser, men inget som slår Slussen, Cristiania är t.o.m vackrare än Sthlm pga den är så gott som ekologisk o "miljövänlig" förutom allt skumma substanser som puffrar ur all trasiga fönstren o skorstenar....

Suck.. jag blir alltmer deprimerad av tanken att inte så mycket som vi kan göra åt saken... tyvärr, många unga människor som är vårt framtid är otroligt nog konservativa.... tack vare dom växt upp i de högre klasserna med konservativa värderningar (syftar på dom högutbildade människor som bebor o arbetar inom centrala delar av stan, det är såna människor som har makten inte dom som bor i sämre inställt områden som vill förändra det slentrianmässiga tillvaron där inget nytt händs...)

Jag vet... jag bor i Sveriges näst rikaste områden... fyfan vilka tråkiga människor jag bor bland med!

Lite offtopic nu...
Varför är det okej att bebygga gigantiska industri-bebyggelser med +100 skorstenar o superhöga master, antenner, mobilmaster, silos, gasklockor, kranar osv...fullt av såna i Hammarby, Södermalm, Lidingö, Frihamen t.ex ...
Men så fort en +30m hus kommer till talas blir det medborgarupplopp med röda flaggar på balkongerna o all gamla männiksor med mäktiga vänner samlas ihop för att opponera mot det... som Svea Torn som låg så långt ifrån de rikas bostäder på stråket... ändå ble vdet en djävla liv om skuggor, rasrisk, blockering av sin surt förväntade morgonssol, att man blir rädd av monstret till 52meters skrapan osv....

Jag förstår inte det...är vi Stockholmare verkligen så där rädda för allting va? Vi blir t.o.m skrämda av Kalles Julafton!
 0
Barba (16 Mars 2008 13:47):
Haha, nordens venedig, klockrent!
 0
Anders Gardebring (16 Mars 2008 15:17):
Fredrik: Jag bor också i innerstaden. Även jag vill ha en förändring och en utveckling.
Jag har pratat med mängder av människor om de här frågorna. Och det som det faktiskt är dags att påvisa, att få fram, är att bevarandefundamentalisterna är en minoritet. Vi som vill att Stockholm skall leva, utvecklas, förnyas i samklang med det gamla, det är vi som är majoriteten. Det är vi som är folket. Men vi har inte tagit oss ton, vi har inte hörts. Det ligger tyvärr i sakens natur att den som är kritisk till en förändring hörs, den som gillar den är tyst.
Men det är dags att visa bevarandefundamentalisterna att vi inte accepterar att vår stad behandlas som ett gigantiskt museum endast till för en minoritet längre.
Och det är ju just det som Yimby bl.a. jobbar med.
 0
Jan Wiklund (16 Mars 2008 16:14):
Slussensnurran har absolut för mycket asfalt för den plats den ligger nu.
Men eftersom nu dess försvarare motiverar sitt försvar med att den är så genialisk och sväljer så mycket trafik på så lite yta (en klar yimby-kvalitet!) skulle man ju kunna bygga upp den på nytt exempelvis i korsningen Södertäljevägen - Essingeleden - Södra länken? Istället för den gigantiska, ytkrävande trafikspaghetti vi har där nu?
 0
Johan Brunzell (16 Mars 2008 18:00):
Slussen är och har alltid varit en ful jäkla bilkorsning.
 0
Mikael Hörnlund (16 Mars 2008 18:04):
Betänk oxå att: När ska Nya Slussen vara färdig? Om 10 år eller så? Och då är ju frågan om Slussen ens kommer att hålla så länge. Det är en tidsfråga innan något allvarligt kommer att inträffa.
 0
Anders Gardebring (16 Mars 2008 18:10):
Johan: Jag kan bara hålla med. Jag har aldrig gillat Slussen. Inte ens när jag var liten när Slussen var i någorlunda bra skick. Betong-ghetto som sätter trafiken i första rummet.
 0
Anders Gardebring (16 Mars 2008 18:11):
Mikael:
Ja. Det är bara en tidsfråga innan någon blir allvarligt skadad:
http://www.yimby.se/2008/03/slussen---en-livsfara_508...
 0
Fredrik Jansson (16 Mars 2008 18:14):
Ja jag skäms över att vara en Stockholmare varje gång jag går genom Slussen... att det betrakas som en kulturhistoriskt viktig bebyggelse... är helt obetalbart!

Herrejösses! Vi bröstar upp oss med slogan -världens vackraste stad, pyttsan! (är Slussen verkligen något att skrytas för omvärldet, genom att K-märka det!?)
Båtturisterna från utlandet blir nog skrämda av åsynen av Slussen så fort dom anländer.... jag skäms!
 0
Anders Gardebring (16 Mars 2008 18:29):
Det är uppenbart att bevarandefundamentalismen i Stockholm fullständigt har löpt amok. Antagligen ett resultat av klararivningarna. Nu är ju vilken betongkloss som helst k-märkt, i förortens miljonprogramsområden får man inte tilläggsisolera eftersom då "oersättliga kulturhistoriska värden" går förlorade. Nej, jag skämtar inte, det är på riktigt:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_964235.svd

Företrädare för Skönhetsrådet, Stockholms Stadsmuseum och samfundet S:t Erik sitter i sina innerstadslägenheter och låter förorten frysa och stora mängder energi slösas (med större klimatpåverkan som följd) pga kulturhistoriska värden.
Skall det förtätas i dessa områden måste det göras på samma ineffektiva sätt som tidigare. Genom hus i park, förortscentrum och funktions-separation. Så att områdets "karaktär" inte går "förlorad". Och segregation, utanförskap och "vi-och-dom"-mentaliteten förstärks, både mellan olika förortsområden och mellan förort och innerstad.
Allt på grund av "kulturhistoriska värden".

Är det okej? Jag tycker inte det.

Frågan är väl vad som på sikt kan hända om allting blir K-märkt. Jag tror att det så småningom leder till en motreaktion. Är allt värt att bevara blir till sist inget värt att bevara. Och det kan leda till det tråkiga resultatet att pendeln slår tillbaka och vi får se nya stora rivningnar.

Det är dags att släppa fundamentalismen och ta in realismen.
 0
Johan Brunzell (16 Mars 2008 19:24):
 0
Paul (17 Mars 2008 09:14):
Man kanske kan k-märka byggnader redan innan de är byggda, då spara man säkert in på en hel det administration.
 0
Paul (17 Mars 2008 09:15):
Jag gillar "Capital of Scandinavia". Lite anti-jante. Däremot hatar jag "Nordens Venedig". Betyder det att Stockholm är venedig, men lite sämre?
 0
mhean (18 Mars 2008 11:19):
Jag är lite splittrad till miljöer med förfall, det hör liksom en storstad till att det ska finnas sånt, det gör staden mer urban och spännande tycker jag. Här i Göteborg har vi 2a Långgatan som är otroligt osvensk och härligt stökigt urban och delvis nedgången med alla sina suspekta verksamheter (det finns ingen liknande gata i Sverige).

Men jag kan förstå all vilja hos er att förändra Slussen till något bättre (mer kontakt med vattnet kanske?). Slussen ligger lite grand för mycket på första parkett för att det ska få se ut som det gör.
 0
Anders Gardebring (18 Mars 2008 11:36):
Mhean: Det är skillnad på slitna miljöer och miljöer som är i totalt förfall och är direkt livsfarliga. Slussen hör till kategori två...
http://www.yimby.se/2008/03/slussen---en-livsfara_508...

Dessutom är Slussen inte särskilt mysig ens i grunden. Bilar i markplan, människor i underjorden.. Nja ;)
 0
Niklas (18 Mars 2008 12:09):
Mhean: Lite ruffiga områden är enligt min mening OK om de fortfarande ger ett inbjudande urbant liv. Möllevången i Malmö är ett sådant område, där vi har en stor diversitet inte minst tack vare många invandrarbutiker. Att denna del är levande tror jag bland annat har med att göra att invandrare i denna stad inte är utplacerade i förorter på ett par mils avstånd från centrum (Rosengård finns ju förstås, men ligger bara 2 kilometer från innerstadsdelen Möllevången), utan tillåts ta del av och berika stadslivet. I Stockholm är det svårt att hitta sådana områden pga att staden är (i mitt tycke) alltför exkluderande.

Detta var en liten avstickare. Tillbaka till Slussen: Denna trafikapparat är en ruffig del av staden. Tyvärr inbjuder den knappast till något urbant liv. Den saknar nästan helt och hållet någon funktion pga att det är på tok för bilöverdimensionerat.

Det där med att det ligger på "första parkett": För många som kommer med Vikingline blir detta det första de ser av Stockholms innerstad. Det är vanligt att turister gör en tur genom alla Skandinaviska huvudstäder (Helsingfors inräknat) och de är ganska många. Tolka mig inte fel. Jag älskar Helsingfors... Men det är lite synd att bland det sista man ser i Helsingfors (innan båten går) är Esplanaden, Senatstorget eller Mannerheimvägen (vackra, urbana platser med folkliv), medan det första man ser i Stockholm är ett rivningsobjekt (som inte görs något åt), varifrån de flest gör sitt bästa för att lämna så fort som möjligt. Det är då väldigt lätt att bilda sig en uppfattning om vilken stad som är vackrast. Namnet "Capital of Scandinavia" ter sig då en aningen ironiskt.
 0
Daniel Jonsson (18 Mars 2008 13:03):
Jag har ju kört lite buss, så jag är ganska bekant med Slussen som trafikapparat också. Den är ganska briljant ur den aspekten faktiskt, den har ju fem-sex in/ut-farter fördelade på tre plan och man kan göra så gott som alla tänkbara byten mellan dem. Den är helt klart värd att dokumentera och kanske t o m att ställa ut som modell på nåt museum.

Förutom att den håller på att rasa har ju slussen massor av problem för människor som rör sig där. Det är ju inte bara det att det är nedgånget och att man tvingas ner i gångar som det ofta pratas om heller, se t ex på gången som går från affärerna i blå gången till trappan ner mot saltisbanan, den är typ 1,30 bred och 1,75 i tak (kanske överdriver lite nu), vem tyckte att det var en bra idé att bygga så?

Sen finns ju ett enormt kapacitetsproblem för kollektivtrafiken från Nacka/Värmdö. Inte bara att det inte går in fler bussar, det går inte in fler resenärer; den där fem meter breda trappan mellan bussterminalen och tunnelbaneperrongen är så gott som full den med.
 0
Jan Wiklund (18 Mars 2008 15:24):
Jag håller fortfarande på att Slussen - om den nu ska sparas av nån sorts antikvariska skäl - bör sparas eller kopieras som trafiksnurra på nåt ställe där en sådan behövs. Förslagsvis i korsningen Södertäljevägen-Södra länken-Essingeleden, där den kan frigöra lite ytor som kan användas att bygga mer innerstad på.

För sin nuvarande plats är den sanslöst överdimensionerad.
 0
Niklas (18 Mars 2008 15:40):
Jan: För det första är det ingen korsning. Det är ett motorvägskors. På autobahnnätet är det vanligt med sådana kors och där har de ett mer eller mindre standardiserat utseende, som påminner om Slussen - Fyrklövrar fast med betydligt större svängradie. Slussens utseende är i sig inget speciellt. Det är en kopia av dessa motorvägskors, fast placerat mitt i en stad och dimensionerat för lägre hastigheter. Att bygga om motorvägskorset vid Essingleden-Södra länken är väl onödigt. Det fungerar väl bra som det är?
 0
Anders Gardebring (18 Mars 2008 17:29):
Jan: Slussens form är vida känd. Uppstår behovet av en sådan konstruktion någonstans kan den genomföras. Däremot ser jag ingen som helst anledning att uppföra en funktionalistisk idé om bilens lysande framtid bara för att...
Jag gillar inte Slussen. Har aldrig gjort det. En plats mitt i innerstaden som sätter bilen i första rummet och prioriterar ner människan. Nej tack..
 0
Theodor Adolfsson (18 Mars 2008 22:53):
Men Slussen byggdes väl före Autobahnkorsningarna, så det kan ju inte vara en kopia på dem?
 0
Niklas (18 Mars 2008 23:13):
Aj... Jag gjorde antagandet att de tyska motorvägarna började byggas ut på 20-talet (vilket gäller för Italien). Enligt (http://en.wikipedia.org/wiki/German_Autobahns) slutfördes den första autobahnsträckan 1932 och enligt (http://sv.wikipedia.org/wiki/Slussen%2C_Stockholm) blev Slussen slutfört 1935. När de första motorvägskorsen kom vet jag dock inte, så mitt påsående om "kopia" får jag nog tona ner lite.
 0
Jan Wiklund (10 April 2008 13:28):
Niklas: visst fungerar det, men se sån plats det tar! Nog skulle den kunna användas för nåt vettigare?
 0
Sofie (3 April 2010 09:18):
Fattar ni inte att det är politiskt att de låtit den vittra sönder så där?
 0
Peter D (3 April 2010 10:07):
Sofie: Det är politiskt på det sätt att beslutet hela tiden har försenats av politiker som lyssnat på gnäll från olika grupper.
 0
Herbert Tingesten (3 April 2010 10:29):
Om det var politiskt så var det i så fall ett beslut som togs redan på 30-talet:

"Materialet som kom till användning har visat sig ha otillräcklig beständighet. Skadorna på konstruktionen beror främst på nedbrytning av betongen i brobaneplattor och underliggande bärverk, men även på sättningar orsakade av bristfällig grundläggning. Ungefär 45 procent av broytan är grundlagd på områden som innehåller undermåligt anlagda Frankipålar, vilket har givit upphov till betydande sättningar.

Vissa delområden, främst mot Saltsjön, sätter sig upp till 4 millimeter per år utan avtagande tendens. Lokalt har konstaterats en sammanlagd sjunkning på 250 millimeter."

http:​/​/​www.​stockholm.​se/​PageFiles/​63840​/​slussensteknis.​.​

Illustration:
http:​/​/​www.​arkitekt.​se/​s10​10​6/​f1448/​slussenprogram.​pdf (sid 10)
 0
Anders Gardebring (4 April 2010 00:46):
Sofie:
I all välmening, ta gärna reda på lite om grundproblemen kring slussen, problem som grundlades redan när den från början konstruerades. Det handlar inte om någon konspiration...
Slussen behöver rivas och byggas om. Såvitt jag vet är det för övrigt något som det råder politisk enighet om, även om man inte är helt överens i detaljerna hur denna ombyggnad sedan ska se ut.
Det är faktiskt dags att sluta lyssna på nejsägarna nu, innan slussen blir en livsfara (eller blir o blir, det är den redan i viss grad, stora betongblock har ramlat ner på Saltsjöbanans perrong exempelvis).
 0
Johan Eriksson (4 April 2010 01:30):
SvD är plötsligt intresserade: http:​/​/​www.​svd.​se/​stockholm/​nyheter/​

"Hur är miljön i Stockholm - Europas miljöhuvudstad 2010? Är det en bra miljö att leva i? Hör av dig till Susanna Baltscheffsky och Anna Gustafsson, så kan dina frågor bli en del av vår artikelserie. Mejla till granskar@svd.se"
 0
Glutt (13 April 2010 17:06):
Apropå "Nordens Venedig". Det är faktiskt ett epitet som jag hört användas på en rad städer i allt från Nordamerika till Skandinavien och Mellaneuropa.
Skriv en kommentar:

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Kommentar:

<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.
Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 6449 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

"Sveriges urbanaste stad"
I går 05:25 av David Magnusson
Linbanor i Göteborg
19 December 14:22 av Mikael Bigert

@yimbysthlm på Twitter