Utskrift från www.yimby.se
....

Krönika: Nya Brunkebergstorg (jag är skeptisk)

 
Mikael Askergren är arkitekturskribent och har också en egen blogg.
Nedstående inlägg har tidigare publicerats på Mikael:s blogg.

Apropå Stockholms stads nya planer att omvandla Brunkebergstorg till ett "kulturtorg" med utomhusscen för Parkteatern och trottoarkaféer: är det bara jag som är skeptisk?

 

Jag är skeptisk eftersom jag till att börja med inte tror på arkitektillustrationer med en massa glada människor som vimlar i allmänhet, och har svårt att tro på arkitektillustrationer med en massa glada människor som vimlar på Brunkebergstorg i synnerhet!

Jag tror inte på Brunkebergstorg som "kulturtorg". Jag tror inte på Ahrbom & Partners nya fina arkitektillustrationer med alla dessa trottoarkaféer och lyckliga människor på Brunkebergstorg. Eller rättare sagt: det kanske går att få mig att tro på det här - men i så fall har jag ett mycket stort förbehåll. Låt mig förklara:

I februari 2009 hade Arkitekturmuseet i samarbete med Arkitekturmuseets vänner vänligheten att inbjuda mig att komma till Moderna museets hörsal och berätta om mitt gaturegleringsförslag för trakten kring Stadshuset på Kungsholmen i Stockholm, det förslag som i december 2008 publicerats i tidskriften Arkitektur under rubriken "Den felande länken".

Den felande länken. Klicka på bilden för större version.
Den felande länken. Klicka på bilden för större version.
 

Vid samma tillfälle berättade White arkitekter om nya kontors- och hotellbygget med adress Klarabergsviadukten som döpts till "Stockholm Waterfront". Dessutom redogjorde Statens fastighetsverk om en framtida om- och tillbyggnad av kanslikvarteren i Södra Klara, också det ett projekt bara något stenkast från Stadshuset. Ingela Lindh från Stadsbyggnadskontoret skulle också ha varit med, men hon dök aldrig upp. Men avgående stadsbyggnadsborgarrådet Mikael Söderlund var där.

Efter projektpresentationerna var det dags för paneldebatt. Som jag minns det blev det inte en särskilt intressant frågestund. Ingen av oss i panelen sa något värt att återge här: inte heller jag själv bidrog med något minnesvärt.

Det var först efteråt, när allt var över och alla redan var på väg hem till sitt som jag kom på vad jag skulle passat på att säga under frågestunden. Men då var det försent: esprit d'escalier, som fransosen säger.

Men nu idag när Stockholms stad offentliggjort sina kulturtorgs- och trottoarkaféplaner för Brunkebergstorg (till exempel i SvD eller DN eller på Kristina Alvendals blogg) får jag ett osökt tillfälle att försöka förmedla det där jag önskar jag hade fått sagt redan för ett år sedan, i Moderna museets hörsal:

Både White arkitekter och Fastighetsverket visade nämligen också (då, i februari 2009) bilder av hur massor av glada människor, glada flanörer, glada cyklister, glada mammor med barnvagnar, glada unga svärmande par osv. vimlade och nojsade och satt och fikade framför det nya "Stockholm Waterfront" på Klarabergsviadukten respektive på Brunkebergstorg. (Ett mer "levande" Brunkebergstorg har alltså varit i säck innan det kom i påse: det är av allt att döma Statens fastighetsverks förhoppningar 2009 att göra "sina" regeringskvarter kring Drottninggatan och Brunkebergstorg trevligare att vistas i som 2010 smittat av sig på Stockholms stad och Stadsbyggnadskontoret.)

 

Det är mycket vanligt att arkitekter illustrerar sina projekt med sånadäringa bilder, fulla av vimlande och lyckliga människor. Det är så vanligt att man nästan inte reflekterar över det. Men nu råkade det vara så att jag tidigare samma kväll visat egna bilder av verklighetens Klarabergsviadukt som - på Klarabergsviaduktens typiska vis - förstås istället var ständigt folktom och öde. Det var ju just det min presentation i februari 2009 gick ut på:

Så länge Klarabergsgatan inte dras fram till Norr mälarstrand kommer trakten kring Sergels torg (och Klarabergsviadukten och Brunkebergstorg) i praktiken vara dömd att ständigt befinna sig i Norrmalms utkant, det minst sagt "centrala" läget till trots. Sergels torg och Södra Klara och Västra City måste knytas samman med Kungsholmen och västra innerstaden lika effektivt som med östra innerstaden (Hamngatan-Birger Jarlsgatan-Strandvägen) och norra innerstaden (Sveavägen-Odengatan) för att trakten kring Sergels torg (och Brunkebergstorg) skall ha några som helst förutsättningar att bli en "levande" stadsdel. Det räcker inte med trottoarkaféer. Det räcker inte med 100 nya bostäder vid Brunkebergstorg. Sergels torg och Klarabergsviadukten och Brunkebergstorg kommer ha förutsättningar att "leva upp" först då man på ett otvunget vis kan ta sig (bila eller ta bussen eller cykla eller flanera) från Nybroplan till Fridhemsplan också över Sergels torg (och inte bara via Tegelbacken eller Hötorget eller den långa omvägen via S:t Eriksplan).

Först finns det förutsättningar för trottoarkaféer på Brunkebergstorg!

Vi är så vana vid arkitekters bilder att vi inte ens bryr oss om att invända mot deras förljugenhet. Det hör liksom till, att arkitekter försöker få sina projekt att se mer attraktiva ut genom att fylla sina bilder med glada, fria människor (som man innerst inne vet aldrig kommer att söka upp och vistas på platsen i fråga). Men i "Stockholm Waterfronts" och Brunkebergstorgs fall skulle arkitekternas överdrivet optimistiska illustrationer med vimlande folkmassor faktiskt kunna utgöra en relativt sann bild av Västra Citys och Brunkebergstorgs framtid! - Förutsatt att man (detta är mitt ovan nämnda förbehåll) förlänger affärs- och flanörstråket Hamngatan-Klarabergsgatan från Bolinders plan ned till Riddarfjärden.

Det var det jag önskade att jag hade fått sagt då den där kvällen i Moderna museets hörsal för något år sedan. Eller för att travestera en gammal valaffischslogan: Gärna trottoarkaféer på Brunkebergstorg, men först en rejäl satsning på "Den felande länken"!!

(Illustrationer: Ahrbom & Partner på Stockholms stads hemsida. Klicka på bilderna ovan för bilder i större format.)
Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Jan Wiklund (19 Februari 2010 19:50):
Naturligtvis.

Och så kompletterat med att man drar Vattugatan och Herkulesgatan fram till Klara sjö - och inte minst gör riktiga gator av dom istället för motorvägsramper.

Och så kompletterat med motsvarande stråk i nordsydlig riktning, från Norrbro och söderut.

Så kanske Brunkebergstorg kan hamna i centrum istället för att vara en avkrok dit ingen går.
 0
Rasmus (19 Februari 2010 20:05):
Jag tänker inte ge mig in i frågan om Brunkebergstorg, men däremot kan jag inte låta bli att kommentera en del andra saker.

"Klarabergsviaduktens typiska vis - förstås istället var ständigt folktom och öde"

Det där är nog ett mycket föråldrat påstående som inte stämmer. Jag är ofta på klarabergsviadukten vid alla tidpunkter på dygnet och det är aldrig någonsin folktomt, även kl 03.00-05.00 en vanlig vardag är det gott om människor där. Det finns förmodligen inte någon annan plats i Stockholm som kännetecknas så mycket av att just vara en livfull urban miljö 24 timmar om dygnet 7 dagar 365 dagar om året.
 0
Erik J (19 Februari 2010 21:07):
Klarabergsvidukten lider ju av Centralstations effekten, det är lika i alla städer jag har besökt. Om rådet kring centralstationen är ofta dött och tråkigt även om det är folk i rörelse så är den inringad av gråa hus och tungt trafikerade vägar.
 0
Gustav Svärd (19 Februari 2010 21:36):
Visst finns det brister i delar av stadsplaneringen och att dessa kommer påverka Brunkans framtida möjligheter. Dock tror jag inte att det i Brunkans fall skulle hjälpa så mycket att koppla ihop Klarabergsviadukten med Norrmälarstrand (även om jag tror att det vore en mycket bra idé i sig och skisssat på ett alternativ som inte river lika mycket och inte heller skapar så stora tomma trafikytor på Kungsholmen: http:​/​/​i43.​tinypic.​com/​wuijgx.​jpg ). Back to my main point: Att skapa levande fasader (butiker/barer/...) runt torget kommer hjälpa, om gatorna som leder till torget får liv på detta vis hjälper det ännu mer. Gatorna skule helst även bli stråk till andra delar av staden, som Jan W påpekar (motorvägsramperna dödar rätt effektivt gatulivet på de gator de kopplar till).
 0
Rasmus Öhrstig Bratt (19 Februari 2010 22:02):
Precis. Men jag undrar om inte Sergelrondellen är ännu värre än motorvägsramperna. Det finns några ganska jobbiga övergångsställen där (det är två långa övergångsställen där fotgängare och bilister har svårt att få ögonkontakt) som gör att Sergelgatan-stråket och Sveagatan-stråken svänger in på Klarabergsgatan och Hamngatan.
 0
Michael Lindgren (19 Februari 2010 23:54):
En liten liten anmärkning Rasmus: Förare och fotgängare ska inte få ögonkontakt. Däremot ska de kunna se varandra om det var det du menade?
 0
Rasmus Öhrstig Bratt (20 Februari 2010 02:18):
Det är förmodligen en del av problemet. Men de här övergångsställena ligger i slutet på stråk där det stundtals är stora folkströmmar med folk som inte bryr sig så mycket om trafikreglerna. Det krävs faktiskt lite vilja för att inte följa folkströmmen ut i gatan just när det slår om från röd gubbe till grön gubbe.

Sedan har vi bilister som tycker att 55-60 är en bra fart runt rondellen.

Det fungerar inte på samma sätt som vid ett vanligt bevakat övergångsställe.
 0
Anders Anttonen (20 Februari 2010 12:34):
Att tegelhuset från 1890-talet blir ca 70 hyreslägenheter tycker jag är en bra början, likaså taklägenheterna ovanpå Sergel Plaza hotell. Huruvida det blir gatuliv på Brunkan beror ju på marknadens aktörer. Jag tror inte att fler Caffe latte-ställen är recptet för att få fler flanörer, utan något nytt fräscht koncept.
Om de flesta äldre hus i City kunde avkontoriseras
och bli bostäder skulle hela City börja leva.
 0
Martin Ekdahl (20 Februari 2010 15:56):
^^
Anders A: Eller om man åtminstone kunde få blandade funktioner i husen, (typ; 1/2 bostäder, 1/4 kontor, 1/4 butiker och restauranger, eller något i den ordningen).
 0
Anders Norén (20 Februari 2010 16:32):
Kuriosa: I cityplanerna från 1960-talet var det faktiskt tänkt att Klarabergsgatan skulle dras ned till Norr Mälarstrand, genom f.d. Serafimersjukhuset och Samuel Owens gränd, men då i form av en motorvägsliknande trafikled som skulle fortsätta på pelare ovanpå Norr Mälarstrand och ansluta till Västerbron i en planskild korsning. Rålambshovsleden och det nyligen rivna klöverbladet upp till "lilla Västerbron" var det enda som byggdes. (Leta rätt på bilder på Embarcadero Freeway, historiens kanske mest hatade motorväg, för inspiration...)

Men visst vore det välgörande med förbättrade samband mellan nedre Norrmalms huvudstråk Klarabergsgatan och nedre Kungsholmens huvudstråk Hantverkargatan. Båda två slutar just nu i ett motorvägsliknande ingenmansland vid Centralen, bara 300 m ifrån varandra men ändå så långt borta.
 0
Niklas (20 Februari 2010 17:21):
Jag skulle vilja se Brunkebergs torg som en sydlig fortsättning på Sveavägen.
Ungefär så här: http:​/​/​i50​.​tinypic.​com/​dcvp0​x.​jpg

Det skulle dock innebära attdelar av Kulturhuset och dela av byggnader söderöver skulle få rivas (och kanske ersättas av helt andra fasader). Även SEB-huset skulle få stryka på foten (och ersättas av en skyskrapa)
 0
Johan Eriksson (20 Februari 2010 21:59):
Niklas:

Okey för det just nu är snöstorm och därför lite extra blåsigt men vad är poängen med fler tomma ytor i vad som redan är ett ödsligt blåshål? (-både Brunkan o Sergels torg)

Problemet redan idag är ju att det är för dött och efter 3 dagar på Kulturhuset med extrabesök just på Brunkebergstorg pga yimbys inlägg kan jag meddela att det känns väldigt sunkigt att märka att man skulle kunna kissa i Galleriansidan/Malmskillnadsgatans arkad utan att nån varken skulle se eller anmärka. Jag höll mig (förstås) men bara vetskapen om att man skulle kunna begå betydligt värre brott än så och absolut ingen skulle märka det, 150 meter från "Sveriges mittpunkt" säger isaf allt om "nationens tillstånd".

Hela problemet är ett moment 22 då det enda som avsevärt skulle kunna förändra den ogästvänliga atmosfären är total rivning och omskapande vilken i sin tur byggnaderna inte är ekonomiskt mogna för än varför jag oroas för att vi kommer att få se nån form av kosmetika, typ de på illustrationerna, tills vidare. Och då har man inte löst nånting egentligen!
 0
Niklas (21 Februari 2010 03:22):
Johan: Tanken är vad jag skrev: Att skapa ett naturligt stråk Sveaplan - Hötorget - Sergels torg - Gustav Adolfs Torg.

Denna plan skulle ge bättre flöde förbi Brunkan. Men det måste ske i kombination med att stadifiera Herkulesgatan och Vattugatan, samt att man låter Gallerian vända butikerna utåt, och att det blir en tydlig öst-västlig passage genom Gallerian.

Med större flöde skulle chansen vara större att någon skulle observera oegentligheter.

"Hela problemet är ett moment 22 då det enda som avsevärt skulle kunna förändra den ogästvänliga atmosfären är total rivning och omskapande vilken i sin tur byggnaderna inte är ekonomiskt mogna för"

Jag tror att man skulle kunna åstadkomma ett rätt bra resultat med punktvis rivning. Exempelvis: Gallerian (dock orimligt). Man skulle även, där så är möjligt, dra ner gator i samma plan. Ha gångyta (dvs minst trottoar) på varje gata.
Vad gäller öppna platser, så är det något som hör hemma i en storstad, under förutsättning att platserna är inramade.
 0
Johan Eriksson (21 Februari 2010 12:28):
Niklas:

Aha, nu förstår jag dig bättre, o det låter lite som en plan från 1969 som i sin tur var ett sista desperat försök att åtminstone för de gående ordna en vettig nord-sydlig gångförbindelse sedan planerna på en förlängd Sveaväg ner till Gustaf Adolfs torg skrotats. Det sistnämnda är tveklöst Citys, om in sthlms största planeringsmiss någonsin!

Herkulesgatan gick tidigare igenom det som nu är Gallerian ner till Regeringsgatan vilket är en annan megamiss och som bör återkomma även om någon Sveaväg nånsin kommer att fortsätta...

Hoppas ni står ut med mina dramatiska skildringar av död arkitektur, nu ska jag ner till Kulturhuset o "Supermarket 2010" igen sista dagen så det tog bara 4 dar för City som "arbetsplats" att knäcka en sån här känslig estet... ;-)
 0
Jan Wiklund (21 Februari 2010 21:09):
Johan och Niklas: Förbindelserna till Gustav Adolfs Torg norrifrån är väl rimligt anständiga, men söderut är de miserabla. Klart den svagaste länken, och de viktigaste att göra något åt.
 0
Peter Zander (21 Februari 2010 22:20):
Jag är ganska ny här på YIMBY och skrev mitt första inlägg för ett par dagar sedan. (En kommentar till den andra Brunkanartikeln.) Där var jag inne på samma linje som Niclas, d.v.s. att göra något drastiskt åt Gallerian. Precis som så många andra här tror jag att staden behöver bli av med stillastående vatten i form av avskurna förbindelser och flöden. Det innefattar även de miljöer där gatulivet har försvinnit ner under gatorna. Skulle inte Sergels torg bli en trevligare plats om den befann sig i nivå med gatan? Kanske man kunde låta trafiken följa husen så att det blev plats för ett torg i mitten? Det kunde till och med bli plats för en och annan byggnad. För den öppna platsen är stor, på ett nästan odemokratiskt sätt ...
 0
Dan Edholm (21 Februari 2010 23:20):
Jag delar artikelförfattarens skepsis och delgav mina tankar som kommentarer till den andra Brunebergstråden. I huvudsak står jag fast vid att det kanske är dags att visa att något av de många projekt staden företagits sig faktiskt kan bli bra, innan man börjar projektera precis varenda bit av staden.

Om man måste göra något i dagsläget skulle jag föredra att man utökade gallerian ner mot Drottninggatan. Alltså inglasning av torget och "gåbara"-gator nedåt mot Drottninggatan samt ny entré från Plattan via Kulturhuset. Drottninggatans tvärgator blir låghyrelägen, men ger Gallerian kontakt med Drottninggatan. Om man inte tänker sig en större förändring av trafikstrukturen är det bästa lösningen.
 0
Jan Wiklund (22 Februari 2010 09:16):
Dan: Hur tänker du? Inglasning ger väl i sig inga bättre flöden?

Citys största problem - och där är vi överens med City i samverkan - är bakgatorna. Alltså gatorna som ingenstans leder och där ingenting händer. Brunkebergstorg är en del av detta stora bakgatekomplex.

City i samverkan har pekat på ett problem: att bottenvåningarna så sällan är publika, och man har gjort framstötar mot Stockholms stad att få öppna dem (vilket Stockholms stad bromsar, av nån obegriplig anledning). Det har här och var i denna tråd pekats på ett annat problem: att gator blockeras av kvarter, som alltså skulle behöva brytas igenom.

Överglasning av Sergels torg löser inget av dessa problem, det är ett svar på en icke-befintlig fråga.
 0
Daniel (22 Februari 2010 10:01):
Jag undrar varför man inte kan låta torget vara? Det finns betydligt trevligare torg man kanske hade kunnat göra något med såsom Blasieholmstorget.

Brunkebergs Torg kan man låta vara då det är relativt stilrent och ett barn av sin tid.
För det kvittar om man så slänger upp ett ABBA-museum där, ingen hittar ju torget ändå. Det är en bakgata och det kommer att förbli en bakgata.
 0
Martin Ekdahl (22 Februari 2010 12:43):
^^

Daniel:

Jag håller inte med. Jag passerar torget då och då och blir alltid sur över att en så central plats ska vara så tråkig. Jag tror på förslaget, inte till 100% men ändå. Det finns ingenting att förlora på att rusta upp torget. Värre än det nu är kan det aldrig bli.
 0
Dan Edholm (22 Februari 2010 14:43):
Jan. Jag håller helt med att flöden mot Gamla stan och Kungsholmen skulle vara det allra bästa, men jag har svårt att se att politikerna har modet att göra den stora omvandlingen nu.

Mitt förslag var alltså att i princip utöka gallerian i utrymmet Brunkebergstorg samt ned längs gå-bara tvärgator mot Drottninggatan, via Kulturhuset mot Sergels Torg (som alltså inte glasas in i mitt förslag) och ner mot Norrmalmstorg. Det blir ett stort handelsområde vilket drar folk och genererar flöden, men självklart blir det inte världens trafik i dörrarna mot Norrmalmstorg. Man kan ha det ouppvärmt vilket ger komfortabel temperatur (till skillnad från övriga gallerior med besökare i vinterkläder). Aldrig för hett på sommaren, aldrig för kallt och snöblåsigt på vintern, aldrig för regnruskigt på vår och höst. Man bevarar befintliga fasader eller bygger om för att tillföra affärslokaler.
 0
kalle (22 Februari 2010 17:26):
Borde man inte ta med komunhuset vid slutet av flemminggatan i dessa beräkningar, det tegelhelvetet ska tydligen vara på väg att rivas, det borde ju rimligen gå att använda den tomten till något vettigt i sammanhanget.
 0
Niklas (22 Februari 2010 18:27):
Dan:
Det du beskriver låter lite som Nordstan i Göteborg. Hur funkar denna plats i förhållande till omgivande kvarter?
 0
Johan Eriksson (22 Februari 2010 19:13):
Succén "SuperMarket 2010" slutade igår söndag och jag har nu inga som helst ärenden till denna vindpinade plats förrän spårvägen i Hamngatan öppnar i sommar = enormt skönt att slippa se Brunkan m m -sunket på ett bra tag! ;-)
---
Sthlms största stadsplanemiss var att inte dra Sveavägen hela vägen ner till Gustav Adolfs torg, inte för bilarnas skull utanför att öppna en andra större "ingång" främst söderifrån till City. Det fanns en massa andra följdeffekter av det förslaget som alla också skulle behövts idag men det är som sagt svårt för att inte säga omöjligt att nu börja riva allt på Sveavägens östra sida fr o m Oxtorgsgatan ner till Sergels torg + riva hela Gallerian + kapa/bygga om de två äldre 1910-talshusen på varsinn sida om Regeringsgatan vid Gustav Adolfs torg.

Mindre kosmetikalösningar av Brunkan räcker inte utan det behövs något mer verkar vi vara överens om. Flera vettiga förslag o idéer återkommer här men jag tror jag hoppar av tråden nu då det utan någon större budget och en rejält tilltagen vision/ambition från Stadens sida mest leder till diverse möjliga o omöjliga förslag som tyvärr (JÄTTETYVÄRR tyvärr ;-) inte har en chans att förverkligats inom nuvarande ramar. Ingen blir dock mer glad än jag om jag har fel!
 0
Rasmus Öhrstig Bratt (22 Februari 2010 20:27):
Just Spårväg city kommer röra om en hel del i flödena av människor i City. Det kanske inte blir så mycket bättre, men man vet aldrig.
 0
Johan Eriksson (23 Februari 2010 00:17):
Förbättra förhållandena i ett befintligt och sedan länge etablerat stråk (delvis med egna körfält) i Hamngatan - Klarabergsgatan där buss 47 gått sedan 1967 men nu blir spårväg, -eller menar du under provisoriet då den förlängda 7an slutar vid Sergels torg/Malmskillnadsgatans viadukt?

"Flödena" är tills 7an når Centralen/Västra City, och i ännu högre grad när 7an når Fridhemsplan och Hornsbergs strand, demsamma för kollektivresenärerna med tyngdpunkten på den stora sommartrafiken till Djurgården.
Det "värsta som kan hända" är att fler vill resa än antalet vagnar för nya 7an är för få vilket isaf går att lösa med fler vagnar. Däremot kan det kanske bli lite krångel för ovana som måste byta mellan 7an och den avkortade 47an under några år...
 0
Dan Edholm (23 Februari 2010 00:48):
Niklas: Hur funkar Brunkebergstorg i förhållande till omgivande kvarter? Hellre Nordstan än övergivna stasi-kvarter.

En helt gudsförgäten plats kan bli brukad genom att den öppnas mot de kringliggande platser där folk rör sig (Gallerian, Sergels torg och Drottninggatan).

Jag ber er notera att detta inte är det jag helst vill med platsen, men det är det bästa av det som står på menyn.
 0
Rasmus Öhrstig Bratt (23 Februari 2010 01:24):
Det blir mer utspridda flöden av kollektivtrafiksresenärer när spårvägen går genom hela city, jämfört med tunnelbanan och pendeltåget som bara stannar vid sina stationer. Buss finns inte som något slags första- eller andrahandsalternativ i mångas medvetande. En modern spårvagn är något helt annat.

Jag tror förresten visst att ganska kosmetiska förändringar av Brunkebergstorg kommer göra skillnad. Idag kan man knappt passera platsen utan att känna sig som en vilsen idiot som borde stanna och fråga någon om vägen dit man egentligen ska.
 0
Martin Ekdahl (23 Februari 2010 10:56):
Ja, spårvägen skapar liv och rörelse även på gatuplanet. Det är inte alls omöjligt att platser som idag uppfattas som öde får nytt liv tack vare spårvagnarna.

Vilket osökt leder mig till: Jag har hört att kollektivtrafiken inte har fungerat något vidare de senaste dagarna i sthlm. Jag följer dagligen utvecklingen med skräckblandad förtjusning via de stora dagstidningarnas hemsidor.
 0
Jan Wiklund (23 Februari 2010 13:34):
Dan: Jag tror inte det är helt kört, just med motiveringen att cityköpmännen är lika missnöjda som vi över alla bakgator. Om bara Yimby klagade skulle säkert inte mycket hända, men City i samverkan är nog en starkare lobbyist. Det är bara att vara tacksam för att vi den här frågan är helt eniga.

Jag går för övrigt till deras möte den 12 mars och puffar för saken. Jag har fått en tid på schemat.
 0
Johan Eriksson (23 Februari 2010 17:16):
Som stor förespråkare för spårvagnar ser jag ändå inte hur den kommer att förändra så mycket, definitivt inte under provisoriet men inte heller när hela linjen till Kungsholmen är klar. Den kommer att göra kollektivtrafiken mer attraktiv och för fler som kanske inte skulle sätta sig i en buss idag, dvs ett ökat resande men stråken den kommer att gå i är redan idag (och sedan länge) etablerade "stomnätsstråk".

Visst det blir ett "visuellt" liv och en tydlig symbol med spv vid "Sveriges mittpunkt" men som sagt, resebehovet T-Centralen - Djurgården är tämligen oförändrat och vi pratar inte om nån helt ny linje i en helt ny sträckning till ett helt nytt område som ingen hört talas om tidigare. Däremot kan/kommer den förlängda 7an att öka statusen hos SL vilket mycket troligen kommer att leda till ett ökat resande och det är lite så jag ser nya 7an, dvs som en murbräcka för ännu tyngre linjer som 4an tex....

Sen att de spårvägsovana (i innerstan) Sthlmarna kanske kommer uppfatta denna nya spv som ett "mirakel" eller dylikt är förvisso berättigat men om man följer spv-utvecklingen så är det inga nyheter: Först byggs en ny linje efter många om och men och mycket strul, men sen när den står klar brukar reaktionen i 99 fall av 100 bli "vi vill ha fler spvlinjer!".
Nytt för Sthlm ja, men inte ur ett internationellt perspektiv.
---
Martin:

Jag hånskrattar inombords när 2ans stombuss, ni vet såna SL kallar "gatans tunnelbana" och "tänk spv - kör buss", inte ens kan ta sig upp för Erstagatans inte allt för branta backe = det skulle aldrig ske med vare sig nya eller gamla spårvagnar o vad jag vet går dito i Gbg uppför backen till både Stigbergsliden och upp mot Wavrynskis plats utan några som helst problem trots Stalingradväder!
 0
Dan Edholm (24 Februari 2010 02:15):
Lycka till Jan. Jag tror dessvärre att det blir motigt. Galleria är inte bakgata, det är shoppinglägen i leder. Ganska långt från bakgator om man tänker att många topplägen i gallerior en gång var gårdhuslägen...bakom gatan. Jag förstår mycket väl att min lösning inte passar som handen i handsken för Alternativ stad och att ingen ifrån staden gett köpmännen denna möjlighet. Fick de den skulle de nappa, du kan ju pröva på mötet och se var hindren ligger (du får naturligtvis säga att förslaget inte kommer ifrån dig eller Alternativ stad).

Angående spårvägsmummlandet så får ni nog räkna med marginella förändringar för just Brunkebergstorgs del avseende 7:ans förlängning. Öppningen till området är det som är problemet, inte att det inte finns människor ett stenkast därifrån. Spårvägens påverkansgrad får anses nära noll, det är andra saker som styr. Idag finns tunnelbana och buss, samt massvis med folk på Sergelstorg, i Gallerian, längs med Drottninggatan...Det är inte bristen på folk som är problemet. Ingen har sina vägar ditåt. Fokusera på problemet.
 0
Daniel (24 Februari 2010 13:06):
Jag tror att ni sätter lite för stor förhoppning till spårvagnen. För om det skulle vara så, så borde ju hela Göteborg vara ett enda gytter av folkliv.
Man kan ta Skånegatan i Göteborg som exempel.
Hållplatsen Ullevi Södra ligger på Skånegatan.
När jag skriver detta så avgår det en spårvagn om 2,5,8,9,10 och 10 minuter. Trafikeras för tillfället av 3 linjer. På gatan ligger Scandinavium, Ullevi, Polishus, Bergakungen, 2 gymnasier (på vardera c:a 1500 elever), Svenska Mässan, en kyrka och diverse kaféer, restauranger, hotell samt en mataffär. Men ändå känns gatan öde och tom. För att det är ett stadsplaneringsfel. frågan är om Brunkebergs torg kan åtgärdas bara genom att öppna lite kaféer på torget.
 0
Martin Ekdahl (24 Februari 2010 13:41):
"Jag hånskrattar inombords när 2ans stombuss, ni vet såna SL kallar 'gatans tunnelbana' och "tänk spv - kör buss", inte ens kan ta sig upp för Erstagatans inte allt för branta backe = det skulle aldrig ske med vare sig nya eller gamla spårvagnar o vad jag vet går dito i Gbg uppför backen till både Stigbergsliden och upp mot Wavrynskis plats utan några som helst problem trots Stalingradväder!"

Tänk att storebror Stockholm ändå har något att lära av lillebror Göteborg. Om nu SL inte är för högfärdiga för att ta till sig läxan förstås. :)
 0
Jan Wiklund (24 Februari 2010 14:43):
Dan: Jag måste erkänna att jag inte förstår dig här. Problemet är inte Hamngatsgallerian, problemet är Brunkebergstorg, Malmskillnadsgatan, Vattugatan och alla andra bakgator. Om än Hamngatsgallerian, eller rättare sagt dess gränssnitt mot Brunkebergstorg, är ett hinder.

Men jag kan inte föreställa mig att dess köpmän skulle ha något principiellt emot att släppa in folk genom en portal från Brunkebergstorg om man kunde lägga fram en trovärdig idé för att lyfta torget från bakgateträsket. För, som sagt, även cityköpmännen tycker bakgatorna är ett problem.

För övrigt är jag ditplockad just i egenskap av Alternativ Stad-medlem. Vi var ju rätt tidigt ute med det som nu är allmängods, dvs att ensidiga kontorsstadsdelar inte fungerar. Men jag hänvisar förstås också till den här debatten där vi ju är eniga i huvudsaken, att citys bakgator är pest.
 0
Peter D (24 Februari 2010 16:23):
Planen känns lite lam, man försöker måla över det fula. Sätta glaslådor framför de hemska fasaderna istället för att göra om dem totalt. 100 lägenheter är inte ens nära tillräckligt.
 0
Johan Eriksson (25 Februari 2010 00:30):
Martin:

Tråden bör visst stanna på Brunkan men det är ett problem att 08orna är så stöddiga att de mest ser Gbg som en enda stor olycka 1992 och Norrköping som en ointressant bondby när de långsamt går upp för dem att dessa städer haft spårväg i sin innerstad under alla år vi varit utan.

Tvärtom finns det mycket att lära, inte minst från Norrköping med sin snart enhetliga "Berlin-vagnpark" och kostnadseffektiva byggmetoder vid den pågående Navestad/Hagebyförlängningen m m.

Ett samarbete mellan SS/DjL och Gbg/GS har under 19 års tid fungerat utmärkt när det kommer till reella åtgärder som att laga, underhålla och t o m hålla Sthlm med mustanger från Gbg. Det är högre upp som skon klämmer!

-Och man kan lära sig att det heter: "Wavrinskys" plats och inget annat! ;-)
 0
Mattan (25 Februari 2010 10:09):
Bilden med Stadsteatern är inte Brunkebergstorg, utan Beridarbansgatan!
 0
Martin Ekdahl (25 Februari 2010 11:29):
Johan Eriksson:

Jag ska skriva en sak till här om spårvagnar innan jag för över mitt resonemang till artikeln om att Stockholm behöver utbyggd tunnelbana. Det är att man allvarligt borde studera hur om det är möjligt att bygga ett stjärnmönster av spårvägar i stan som binder ihop den förlängda tvärbanan. Allra helst skulle jag vilja se en knutpunkt ovanpå T-centralen. Om man byggde spårväg i City så fick bilarna maka lite på sig. Men jag tror att det skulle kunna vara möjligt.
 0
Dan Edholm (25 Februari 2010 12:29):
Jan. Jag är osäker på var missförståndet ligger. Jag menar inte att Gallerian är ett problem (hur fick du fram det?), och håller med om att Brunkebergs torg är ett problem. Det jag föreslagit här handlar om att utvidga Gallerian i utrymmet som idag upptas av Brunkebergs torg (och ned längs med tvärgatorna mot Drottninggatan, mot Gustav Adolfs torg och mot Sergels torg). Alltså gaturummet glasas in och affärer anläggs i bottenvåningarna.

Det är inte den bästa lösningen och det är jag fullt medveten om. Min uppfattning är att det är den bästa av görbara lösningar.
 0
Jan Wiklund (25 Februari 2010 16:09):
Dan: Vi får kolla opinionsläget på City i samverkans träff i mars. Vad som är görbart och inte brukar vara omöjligt att avgöra på förhand. Ibland är det omöjligt att plocka upp ett nedfallet löv, ibland är det världens enklaste sak att flytta ett helt kvarter.
 0
Herbert Tingesten (25 Februari 2010 17:55):
Drottninggatan kan vara smockad med folk medan Brunkebergstorg ett kvarter österut är helt folktomt. Varför går ingen dit via t ex Beridarebansgatan, Vattugatan eller Herkulesgatan? Två enkla anledningar:

• Uppförsbacke. Lätt, men tillräcklig för att man ska förbli i huvudfåran.
• Inget som lockar visuellt. Det enda man ser från Drottninggatan är en tråkig fasad utan skyltar eller något annat som indikerar att promenaden uppför backen skulle vara värd besväret.

Det första problemet kan man inte göra så mycket åt (även om det väl var samma sorts problem som Gallerian kom till för att lösa), men det andra skulle det här projektet kunna åtgärda. T ex en spektakulär entre till Gallerian, väl synlig från Vattugatan. Ingången finns ju redan, men är nästan kriminellt diskret - jag slår vad om att de flesta stockholmare inte ens vet om att det finns en ingång från Brunkebergstorg. Det behöver inte vara en så drastisk utbyggnad av Gallerian som Dan föreslår, utan det skulle räcka med en väl synlig portal i stil med den som finns vid Hamngatan.
 0
Dan Edholm (26 Februari 2010 16:06):
Herbert visst.
* Affärer och resturanger på tvärgatorna upp mot torget
* Entré till torget från Sergels torg/Kulturhuset.
* Affärsetableringar ned mot Gustav Adolfs torg.
* Tydlig entré till Gallerian från Brunkebergs torg.
* Omdaning av torget för verksamhetsetablering i gatuplan.

Kanske kan man från stadens sida göra några förändringar som sedan sätter bollen i rullning bland näringsidkare.
 0
Jan Wiklund (12 Mars 2010 17:32):
Från City i samverkans frukostseminarium idag kan meddelas att stödet för fler stråk i City förefaller massivt. Och mitt förslag om galleria genom Slottet togs upp mycket positivt, inte minst av fastighetsägare på Regeringsgatan.

Räkna inte ut egenintresset! Cityhandlarna tjänar på ett attraktivt stadscentrum, de kommer förmodligen att stödja ett sådant också.
 0
M (15 Juli 2010 07:35):
Negativa as
 0
Martin Ekdahl (17 Juli 2010 01:12):
M: Detta är inte min tolkning av en respektfull ton.
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8572 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Cykelbro till Gamla Stan i nya Slussem
18 September 18:50 av Martin Kolk
Politikerveckan Järva
17 Juni 12:57 av Sofia Buhrgard
Nytt linjenät för bussar i Stockholm
4 April 11:27 av Lison Perry

@yimbysthlm på Twitter