Utskrift från www.yimby.se
....

Slussenmyter del 2: Räntmästarbluffen

 
Med anledning av de många myter och felaktiga påståenden som finns kring den nya slussen, och i synnerhet med tanke på den uppblossade diskussionen i anslutning till beskedet från socialdemokraterna i Stockholm att man vill göra om slussenprocessen igen kommer YIMBY att köra en liten bloggserie på temat "slussenmyter". Mycket av den kritik som socialdemokraterna riktar mot det nya förslaget verkar tyvärr uppkommet ur dessa myter.

Tidigare har vi skrivit om slussenmyt 1: Bron som blev brantare.
Vi fortsätter med myt nummer 2, Räntmästarbluffen.

Den nya bron vid Slussen ska bli mindre brant än idag och landfästet kommer därför att höjas en aning på Gamla stan-sidan. De som tar varje chans att racka ner på varje planförslag har inte varit sena att utnyttja detta förhållande som ammunition i kampen mot en förnyelse. Café Blom varnar t.ex. för att gatunivån kommer att höjas så att den kommer i höjd med fönsterunderkant på Räntmästarhuset, för det har man sett på planritningarna:


Fasansfullt! Kulturskymning! Ödeläggelse av omistliga historiska värden i Världens Vackraste Stad(tm)!

Låt se hur samma hus ser ut idag:



Knappt nån märkbar skillnad alltså, för gatunivån höjs bara 50 cm som mest. Och det kan faktiskt mycket väl vara så att det inte blir någon mätbar skillnad heller. Studera det här utdraget ur plankartan (Räntmästarhuset i rött):



Samtidigt som den höjs ska trottoaren alltså breddas till 16 meter från bara 2-3 idag. Det betyder att hela halvmetern kan absorberas om trottoaren får luta lite inåt mot huset. Närmast huset troligtvis samma höjd som idag alltså, och närmast gatan, 16 meter bort, är trottoaren (och gatan) en halvmeter högre.

Café Blom har alltså i allt väsentligt fel, men inte lika fel som Carl Johan De Geer, som i en debattartikel på Newsmill hävdar att ”gångbanorna vid Skeppsbrons sista kvarter och nuvarande Slussplan kommer att gå i ett mörkt dike”. Det vi ser ovan är alltså De Geers "mörka dike", en 16 meter bred trottoar på Gamla stans soligaste plats.
Gå med i YIMBY Stockholm
Facebook
Delicious
Pusha
Kommentarer:
+2
Gustav Svärd (7 September 2011 22:38):
Det är trevligt när det, som här, tas fram fakta med god bevisföring i debatten om Slussen. Trevligt, men alldeles för ovanligt.

Tragikomiskt är det dock hur det sprids direkt felaktiga sakuppgifter från andra håll om Slussen.
+1
Anders Gardebring (7 September 2011 23:53):
Fakta har det varit ont om i slussendebatten...
+1
Ammis Bz (8 September 2011 15:58):
Tack för alla tänkvärda reflektioner!Man har för sig att vårt samhälle vilar på faktagrunder och inte värdestyrande samt
grumliga teorier och duperande.
Det kontstnärliga och känslan måste få större utrymme i stadens arkitektur.Var inte rädd för det nya som kommer i tankar ord och handling.
+5
Anders B (8 September 2011 16:21):
Det här om Slussenmyterna är rasande skickligt skrivet. Ibland är YIMBY värd högsta betyg verkligen. Just den här typen av argumentation har jag sökt efter i debatten om Slussen. Det betyder visserligen inte att jag personligen är helt förtjust i förslaget till nya Slussen men jag har så otroligt svårt för motståndarnas romantisering av den betongklump som ligger där nu. Tack YIMBY! :)
+2
Anders Gardebring (18 September 2011 18:55):
Johan:
Jag gillar mycket av det som Epstein skriver (men inte allt). Men slussen verkar tyvärr vara en blind fläck för honom. Och så verkar det tyvärr vara för majoriteten av de som vill bevara dagens monument till massbilismen.
 0
Olle Markstedt (22 September 2011 18:18):
Bron visar bara på en enfaldigt fantasilös framtidsinsikt. När Österleden är byggd och Knutpunkt Slussen invigd kan vi med gott samvete gräva upp Riddarholmkanalen där det idag går bilar på en mycket bred och mycket kort bro som idag går mellan Gamla Stan och Riddarholmen kallad Munkbron. Se möjligheterna och stirra Er inte blinda på detaljer http:​/​/​knutpunktslussen.​se/​default.​asp?​sidtyp=​m2&sida=​.​.​
Vilka turister (svenska som utländska) skulle inte vilja kunna åka båt runt Gamla Stan???
+1
Herbert Tingesten (23 September 2011 10:19):
Hur har ni tänkt göra med den befintliga tunnelbanan, som ligger rakt under trafikleden där den passerar förbi Riddarholmskanalen? Iofs kan man gräva bort Munkbroleden och kalla det resulterande diket för "Riddarholmskanalen", men jag förstår inte varför det är så viktigt att kunna åka båt genom den. Turisterna uppskattar väl mer att runda Riddarholmen så att de kan se Stadshuset och Riddarfjärden? Riddarholmskanalen har för höga kanter för att passagen ska vara turistiskt intressant, och ännu högre blir de med er överdäckning.

Munkbron är förresten inte trafikleden du talar om (den heter Centralbron) utan en kort gångbro väster om järnvägen. Tidigare fanns en högre gatubro med samma namn på samma plats som Centralbron. Munkbroleden kallas också "Munkbron" vilket förvirrar ytterligare.
 0
Johan Eriksson (24 September 2011 02:06):
"Tidigare fanns en högre gatubro med samma namn på samma plats."
-Vad menar du nu, Pontonbron?
+2
Martini (28 September 2011 22:15):
Bygg nya slussen nu, förslaget är kanonbra och jag gillar det skarpt. Jag bor på söder och är hjärtligt trött på gamla slitna fula slussen, förslaget är mycket snyggare än nuvarande slussen. Bygg nya slussen och det nu.
 0
Olle Markstedt (31 Oktober 2011 07:46):
Bra Herbert att du reder ut begreppen. Vi ser möjligheten att i framtiden kanske ta bort asfalten och gräva en kanal för att förstå kontexten att Gamla Stan är en ö skild från Riddarholmen.

Eftersom Stockholm kallas Nordens Venedig skulle en mycket trång kanal mellan T-banan och Gamla Stan verkligen ge rätt intryck och samtidigt skapa ett flöde av vatten från den blindtarn som idag bara samlar skräp under nuvarande bro över till Riddarhomen. Det var tanken och om du har några andra alternativ så är du välkommen att delge mig dom IRL
 0
erik (21 November 2011 17:55):
Bluff? Det som "Cafe Blom" hävdar stämmer ju, det råkar bara sakna betydelse.

Kan inte syna "bluffen om gallerian" istället, ja har nämligen hört att det ska byggas en sådan?
+1
Herbert Tingesten (21 November 2011 18:52):
Nä, det som Café Blom hävdar stämmer nästan aldrig. Tyvärr får de oftast stå oemotsagda.

Galleriamyten kommer härnästm den är färdigskriven men behöver ett par tydligare illustrationer och lite avslutande faktakoll.

Olle: Som jag sagt förut så tror jag turisterna uppskattar vyn mot Stadshuset bättre än de lodräta betongväggarna i Riddarholmskanalen.
Skriv en kommentar:

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Kommentar:

<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.
Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 6225 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

@yimbysthlm på Twitter