Utskrift från www.yimby.se
....

Så blir nya slussen

Kommentarer:
 0
Herbert Tingesten (30 Juni 2012 12:12):
Fast den är ju redan inaktuell i och med att gallerian inte blir av... Bra dock att man tacklar de viktigaste myterna, det borde man ha gjort mycket tidigare.
 0
Anders Gardebring (30 Juni 2012 13:20):
Fast de säger ju handelsplats o nån slags handelsplats ska det bli men detaljerna är oklara.
 0
Anders Gardebring (30 Juni 2012 13:20):
Fast de säger ju handelsplats o nån slags handelsplats ska det bli men detaljerna är oklara.
+1
Niklas Öhrström (30 Juni 2012 14:28):
Enligt info från staden handlar det om att man rev upp markanvisningsavtalet med destination slussen, men att inriktningen fortfarande var att det skulle vara handelsyta.
+2
Erik Tysk (30 Juni 2012 15:49):
Mycket bra att få se det så detlajerat och pedagogiskt förklarat. Vore roligt och höra någon av dessa rabiata motståndare föra fram sin kritik efter att ha sett den här filmen (gärna i kombination med en rättvis jämförelse med dagens slussen). Ingen vettig människa i sina sinnes fulla bruk kan ju på allvar mena att det som finns idag skulle vara bättre...

Staden borde ta fram såna här presentationer på alla större stadsbyggnadsfrågor i ett tidigt skede för att slå hål på myter innan de har chans att bildas. Människors rädsla för förändring i kombination med en mycket låg fantasi/inlevelseförmåga är en stor bov i mycket av Nimbyismen (föga förvånande verkar just de som är extra förändringsrädda också ha en extra låg inlevelseförmåga - detta går nog hand-i-hand).
 0
Emanuel Alfredsson (30 Juni 2012 19:40):
Jag föreslår att Debaser flyttar in i Gallerian. Rock-Grottan HO!
 0
Herbert Tingesten (30 Juni 2012 19:45):
Debaser behöver nog mer plats. Lokalerna i gallerian är rätt smala och trånga, men det kanske går att disponera om.
 0
Emanuel Alfredsson (30 Juni 2012 19:46):
Hur stor blir grottan? Och hur stor är nuvarande Debaser Slussen?
 0
Herbert Tingesten (30 Juni 2012 22:30):
Debaser är lite mindre än jag hade för mig, 727 m2.

(http:​/​/​slussenkatalogen.​blogspot.​se/​20​10​/​0​5/​4.​html)

Så tillkommer toaletter och förråd på 200 m2 också, men åtminstone förrådet behöver inte ligga i direkt anslutning.

800-1000 m2 går det säkert att klämma in i det långsmala utrymmet närmast t-banan, med scenen längst i norr. Här finns en uträkning av lokalytornas storlek:

http:​/​/​stockholm20​1.​blogspot.​se/​20​11/​11/​slussenmyter-​d.​.​
 0
Emanuel Alfredsson (30 Juni 2012 23:04):
Debaser skall nämligen inte behöva sörja för en ny Slussen. Det är vi med på, eller?

Jag funderar på närmast kajen eller längst in i grottan. Vad funkar bäst egentligen?
+1
Herbert Tingesten (1 Juli 2012 02:09):
Glasbyggnaden kanske? Den är ju delvis planmärkt som "kulturlokal".
+1
Emanuel Alfredsson (1 Juli 2012 02:23):
För att vara en ROCKklubb, så bör nog en grotta vara utmärkt. Det blir för slätstruket annars.
+2
Daniel Jonsson (1 Juli 2012 11:16):
Det är fint att Saltisbanan fortfarande går till nya Slussen tycker jag. Med två spår vid plattformen så att tågen kan mötas där också. (Idag kan tågen mötas först i Henriksdal på andra sidan Danviksbron.)

Jag är väl annars inte så överdrivet imponerad av att man bygger en stor öppen plats i nordläge mitt i stadens största blåshål, förslaget med hus runt ett torg verkade vettigare i mina ögon. Men på det stora hela blir det säkert bra, om det nu blir av. De får se till att riva skiten innan valet nu!

Och precis som många påpekat har staden inte alls sagt att det inte blir nån galleria, men de har å andra sidan aldrig sagt att det ska bli nån galleria heller, så det är ju bara en påhittad krumbukt av desinformation det där.
+2
Niklas Öhrström (1 Juli 2012 11:49):
Gillar bilden vid 5:18. Den nya parken kan nog bli ett tillskott.

Däremot har jag vissa frågetecken kring terrassen ned till kajen. Här kanske man skulle fått plats med ett debaser?
 0
Frans Eronell (2 Juli 2012 21:22):
Jag tror inte att den här versionen av Nya Slussen blir bra. Jag fokuserar endast på trafiklösningen, det blir färre möjligheter för bilar att ta sig igenom slussen med det föreslagna systemet. Den smidiga, dagens möjlighet, att komma från Katarinavägen elimineras, för att istället gå via trafikljus via Skeppsbron kommer att öka den stillastående biltrafiken.

Jag tror också att den nya slussen blir en ännu värre blåsig plats än idag. Dessutom kommer en öppen sluss stoppa trafik ännu värre. Ritningar ser bra ut på pappret men det blir nog inte lika trevligt i verkligheten.

Jag har hela tiden varit inne på att lappa och laga slussen och låta den var som den är.
 0
Herbert Tingesten (2 Juli 2012 21:36):
Frans E: nu finns det ju faktiskt ett trafikljus där redan, så det blir bara smidigare när du slipper slingan. Två svängmöjligheter försvinner, Katarinavägen>Stadsgården och Stadsgården > Munkbroleden men kör man bil så blir omvägarna inte så långa. Vad du menar med "öppen sluss" vet jag inte, det blir samma sorts sluss som idag men rymligare. Och trafikökningen på Skeppsbron är en effekt av strävandet att hålla brobredden nere till varje pris. Förhoppningsvis slipper vi ökningen som ett oklokt nerminskande av bilfilerna till fyra skulle medföra åtminstone.
 0
Frans Eronell (2 Juli 2012 22:06):
Jo, jag vet, det finns en jädra massa trafikljus kring slussen som det finns överdrivet många trafikljus i väldigt många korsningar runt omkring vår stad som saboterar trafiken både för gående, cyklister och bilgalningar.

Men det finns än så länge en underbar farbar väg i Stockholm som heter Munkbroleden, den fantastiska Munkbroleden, aldrig köer där.

Men med den nya slussen så kommer det inte att bli en rak tillgång till denna led, som idag går på någon minut att passera genom gamla stan. Med den nya slussen avslutas denna möjlighet och bilarna kommer att stå med stilla istället.

Jag är mindre säker på det jag menar med "öppen sluss" men om sommaren far båtar in och ut genom slussen och då ska, enligt ritningarna slussen öppnas och därmed kommer cykel- och gångbana att öppnas. Då är det svårt att åka mot "rött".
 0
Herbert Tingesten (2 Juli 2012 22:42):
Trafikljusen är för övergångsställena och de fyller nog sin funktion. Slussen är trots allt ingen motorväg (längre). Du kan ha utbyte av den här historiken över kringlan:

http:​/​/​www.​yimby.​se/​20​11/​11/​slussenmyter-​del-​9-​den-​ge_​.​.​


Munkbroleden kommer att finnas kvar i oförändrat skick, förutom att man inte kommer att kunna svänga upp på den från Stadsgårdsleden längre. Det skulle kräva en extra svängfil och det var ett tag meningen att den skulle byggas, men man prioriterade om och la in en andra bussfil istället. För mig hade man gärna fått göra bron niofilig i stället för åttafilig, men det finns någon sorts mental blockering som gör det omöjligt att tolerera en bro som är bredare än idag.

Vad slussningen beträffar så hindrar den ingen trafik eftersom det kommer att finnas två klaffbroar varav den ena alltid är nerfälld, och dessutom två fasta broar precis som idag.
 0
Frans Eronell (2 Juli 2012 22:54):
Vad tycker du egentligen, Herbert Tingsten?
 0
Herbert Tingesten (2 Juli 2012 22:58):
Om nya Slussen? Bättre än sitt rykte, men med några rejäla vårtor, ffa att man inte förbereder för t-banestation på blå linje till Nacka. Läs mer här:

http:​/​/​www.​yimby.​se/​20​11/​0​7/​forbered-​for-​tunnelbanan-​_​.​.​

Här kan du läsa hela serien Slussenmyter:

http:​/​/​www.​yimby.​se/​tag/​slussenmyter
 0
Frans Eronell (2 Juli 2012 23:08):
Colbert, är han också din idol?
 0
Frans Eronell (2 Juli 2012 23:13):
Av, nu
+3
Herbert Tingesten (2 Juli 2012 23:20):
Tror vi båda ska vänta med diskuterandet tills vi är nyktra... :p
 0
Frans Eronell (3 Juli 2012 21:26):
HT är du vaken nu?

Egentligen har jag inget mer att säga om slussen, annat än att det inte kommer att bli bättre än 1935 års trafiklösning. I övrigt blir det en dramatisk förändring.

Frans Eronell
+1
Emanuel Alfredsson (3 Juli 2012 21:38):
Betänk också att man kan planera för fler nord/syd-gående länkar inom STHLM. Österlänken(Nacka-Djurgården) och Västerlänken(Bromma-Hägersten) kan hjälpa till att avlasta Slussen. På så sätt känns den här diskusionen om bilismens vara och icke vara i Slussen smått överflödig.
+2
Niklas Öhrström (4 Juli 2012 09:13):
Franz. Nu är ju Slussen inte bara en trafiklösning. Visst är det nog så att 1935 års lösning tillåter större flöden av bilar. Skulle alla gator se ut som Munkbroleden (som du tydligen gillar) skulle man få plats med mer biltrafik. Men frågan är hur mycket stad som skulle funnits kvar. Biltrafiken är ju inte ett självändamål. Bilens syfte är i de allra flesta fall att ta oss från målpunkt A till B. Låter man bilismen breda ut sig som du tydligen vill kommer det bli färre målpunkter (vem gör sina ärenden på Munkbroleden, Vattugatan eller Klarastrandsleden). Samma sak med dagens Slussen. Det är främste en trafikapparat designad för att ta sig igenom med bil. Kapaciteten är skyhögt över vad som behövs samtidigt som den faller samman och saknar de målpunkterna jag nämnde ovan.
 0
Remy (5 Juli 2012 18:27):
Jag håller på med cykelfrågor i Stockholm och tycker inte att det planeras väl för cyklister i det här förslaget. Reklambilderna är ju rena skräckbilden där man återigen gör misstaget att låta cyklister dela gaturum med fotgängare. En glad liten flicka som springer bredvid en cykelbana. Vad härligt det ser ut.
Man glömmer dock att man i så fall blandar gående med pendlingscyklister som i all rimlighet måste kunna ha en hastighet på 20 km/h. Tittar man på Danmark och Holland har man fattat det. Cykeltrafik, framför allt om det är mycket trafik, ska separeras från bil- och gångtrafik.
Helt galet dåligt ser det ut i filmen... Får nog skriva min synpunkt till stadsbyggnadskontoret...
+1
Herbert Tingesten (5 Juli 2012 18:44):
Genomfartscyklisterna väljer nog nya cykelbron eller cykelbanorna på huvudbron. De som idag tvingas trängas med fotgängarna på de illa planerade och smala cykelbanorna förbi Slussplan är glada att slippa och får dessutom en närmare och mindre brant väg till Söder, utan rödljus, bilkorsningar och övergångsställen. Cyklisterna hör faktiskt till dem som vinner mest på ombyggnaden.
+2
Niklas Öhrström (5 Juli 2012 20:42):
Remy:
Som du skriver är det en god idé att skapa en tydlig avgränsning mellan gångutrymmet och cykelutrymmet (genom exvis nivåskillnad eller små fundament). Det kanske är något de tänkt på men det framgår som sagt inte av bilden. Så det vore mycket bra om du kunde uppmärksamma dem om det.
+1
Herbert Tingesten (5 Juli 2012 22:59):
Den som gjort Foster-renderingen cyklar knappast själv. Att cykelbanan är blank som is känns inte som något bra insäljningsargument direkt, även om det ser snyggt och lite Apple-mässigt ut.

Men som sagt, genomfartstrafiken från Gamla stans västra sida flyttar bort till cykelbron och de enda som blir kvar är de cyklister som ska åt Nackahållet.
+1
Remy (6 Juli 2012 17:21):
Hej Niklas och Herbert,
Tack för era åsikter :) Jag får nog uppmärksamma dem. Det är ju ändå en del cyklister som kommer från Gamla stan som inte tar den nya cykelbron, som svänger från kajen mot Kungsholmen samt att det är cyklister från södra mälarstrand till Nacka och tvärtom. Så jag tror att lite färg och nivåskillnad vore bra. Har ni tips på hur och var jag kan uppmärksamma det? Kontakta stadsbyggnadskontoret? :)
 0
Herbert Tingesten (6 Juli 2012 17:51):
Söder Mälarstrand till Nacka blir väl gissningsvis ingen skillnad mot idag, förutom att man slipper överraskningsmötena med bilar och andra cyklister inne i en lurig och trång tunnel. "Kajen mot Kungsholmen", menar du Munkbron? De som ska till själva Södermalm tar inte den vägen. Även till Nacka och S Mälarstrand blir det närmare med cykelbron men en del tar säkert hellre den plana omvägen via klaffbroarna än cykelbropuckeln över Söderström, så lite trafik får man räkna med förbi Slussplan, men inte på långa vägar så mycket som idag.
 0
Remy (7 Juli 2012 14:19):
Herbert, du har nog rätt ang. Munkbron; de flesta tar nog en annan väg. Men ska man ha cykelbana där tycker jag man borde separera tydligt i alla fall...
Trafiken Nacka <> S Mälarstrand leds ju under munkbron som jag förstår rätt och korsar då alla gåenden från Gamla Stan till Södermalm (inte in i tunneln alltså). Den sträckan leds ju egentligen mot det centrala torget på vattennivån. Eller har jag sett fel? I så fall så blir det många möjliga konfliktpunkter längs den sträckan, f f a om man inte gör någon tydlig separering...
+2
Herbert Tingesten (7 Juli 2012 14:33):
Ja, som sagt så blir det nog ungefär som idag minus bilkorsningarna och den skymda sikten. Jag utgår ifrån att man separerar cykel- och gångbanor med räcken och/eller kantstenar, men det kan förstås inte skada att påminna SBK om hur viktigt det är. Cyklar själv och hatar Slussplan och alla andra ogenomtänkta cykeltrafiklösningar i nuvarande Slussen av hela mitt hjärta.
 0
Jennifer Krouse (9 Juli 2012 03:23):
Vet någon om den här videon finns på engelska? Letade efter en engelska översättning på stadens hemsida, men hittade ingen. Skulle gärna visa den till stadsplanerare här i USA.
 0
Anders (15 Juli 2012 13:48):
Inte byggs det stad inte. Ett blåshål precis som idag är vad det blir med rejäla skateboardsramper mellan stadsdelarna. Dock, gott om sittplatser för lokala a-laget (trapporna) och vindskyddade kurer för sprutnarkomaner(hissar). Verkligen ett genomtrist förslag.
+1
Herbert Tingesten (15 Juli 2012 15:54):
Anders: Man ville ju (återupp)bygga riktig stad men fick tyvärr inte för de stadsbyggnadskonservativa. De blåsiga ytorna och glashusen är resultatet av en inte 100% lyckad kompromiss.

För övrigt en ganska dum ståndpunkt att man bör avstå från att bygga hissar för att sprutnarkomaner inte ska ha någonstans att vara.
 0
Karl (15 Juli 2012 17:30):
Bortsett från den trista attityden till personer med missbruksproblem tycker jag tyvärr att Anders har helt rätt. Tidigare har jag varit positiv till Slussenförslaget, mest för att det är viktigt att man kommer igång med bygget, men nu känner jag mer och mer att detta riskerar att bli katastrof. Man har abdikerat från ambitionerna att bygga stad vilket innebär att även om nya Slussen blir ett lyft på många sätt, inte minst för gående och cyklister, så kommer området att förbli något av en icke-urban zon mitt i den täta staden under resten av min livstid. Så vill inte jag ha det och ska man tro ÖP Stockholm vill inte politikerna det heller - så varför inte vänta ut opinionen, eller åtminstone ge det några år till?

Än värre än mina egna stadsbyggnadsmässiga preferenser är dock att jag numera är helt övertygad om att man kommer använda Slussenbygget som alibi för att inte dra blå linjen den vägen. Det kommer att få oerhört negativa konsekvenser för kollektivtrafiken i hela länet.
+1
Herbert Tingesten (15 Juli 2012 17:59):
Jag delar din analys Karl, men jag lägger skulden för att det inte blev några riktiga hus helt där den hör hemma - på gnällmånsarna och status quo-kramarna. De kommer knappast att erkänna att de hade fel och svänga i husfrågan.

Ang tubstationen så skulle det fortfarande gå att få in den ungefär som i YIMBY:s förslag om man la till den som en tilläggsplan med enkelt planförfarande.
 0
Karl (16 Juli 2012 01:01):
Jag tycker inte man kan frånkänna de politiska beslutsfattarna ansvar i frågan. Man böjer sig för en slentriankonservativ opinion istället för att ta beslut i linje med det program man egentligen anser sig företräda - vid Slussen likväl som i Husby och säkert på fler ställen. Visst, det är säkert delvis Klara som spökar - men rimligen måste man inse att det i det här fallet är bevararna som står för den modernistiska linjen. Man vill väl inte framstå som att man kör över folk heller, men kan man inte ta impopulära beslut är frågan om man alls ärlämpad som politiker.

Vad tunnelbanan beträffar tvivlar jag inte alls på att det går, men det verkar inte finnas något intresse och då passar Slussenbygget utmärkt som ursäkt. Varför man är ovillig att se en Slussendragning förstår jag dock inte alls.
 0
Sebbe (24 Augusti 2012 15:42):
Herregud, vad bra det blir!
 0
Gustav Svärd (29 Januari 2013 07:12):
Victor - lägg till en förklarande text i detta forum, inte bara på bilden. Det blir lite svårt att debattera för/nackdelar om folk inte ens klickar på länken pga att det bara är en länk och därför tolkas som spam. Vilket blir än rimligare då du postar den i flera trådar samtidigt.
Skriv en kommentar:

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Kommentar:

<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.
Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 6449 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

"Sveriges urbanaste stad"
I går 05:25 av David Magnusson
Linbanor i Göteborg
19 December 14:22 av Mikael Bigert

@yimbysthlm på Twitter