Utskrift från www.yimby.se
....

Block Party 18 augusti 2012

 

Block Party 18 08 12.

Skånegatan och Nytorget som gårdsgata med träd längs nordsidan skulle om det nånsin genomförs bli en given succé. Som tillfälligt avstängd gågata två kvarter, en gång om året, blir det lite av ett kommersiellt jippo.

Avstängningen var mellan Östgötagatan och Södermannagatan, men Skånegatan vid Nytorget ingick inte vilket var ett självmål i sig självt. Bra initiativ men gillar inte att fenomenet "gårdsgata" i Sthlm görs till något exotiskt och tillfälligt när just Skånegatan är huvudkandidaten (efter Götgatsbacken) på Söder att befrias från bilar!


Skånegatan västerut från Nytorgsgatan.

Skånegatan österut från Nytorgsgatan mot Nytorget. Den här delen var inte avstängd för bilar och ingick ej i evenemanget!


Skånegatan österut från Nytorgsgatan mot Nytorget. Den här delen var inte avstängd för bilar och ingick ej i evenemanget!

Skånegatan österut från Nytorgsgatan mot Södermannagatan.

Södermannagatan norrut från Skånegatan.

Skånegatan österut vid Södermannagatan.

Skånegatan västerut vid Södermannagatan.

Skånegatan västerut vid Södermannagatan.


Skånegatan väster mot Östgötagatan.


Korsningen Skånegatan/Södermannagatan.



Gå med i YIMBY Stockholm
Facebook
Delicious
Pusha
Kommentarer:
+1
Johan Eriksson (21 Augusti 2012 15:19):
Det finns (minst) en sträcka på Skånegatans trottoar (utanför restaurang Koh Phangan) där man aldrig ryms på trottoaren. Kombinationen uteservering, smal trottoar, några trafikmärksstolpar och en garageutfart gör att man alltid "fastnar" där. Brukar lite tragikomiskt tänka att "nu då" men det slår aldrig fel så nu vet man: gå alltid ut i gatan bland bilarna här om du ska ha en chans att inte fastna!

Löjlig insnöad lokalpatriotism? -nej, det handlar om att trottoarerna är för smala och att Staden skiter i Skånegatan trots att behovet är så påtaglig skriande. Man får tvs zick-zacka och improvisera längs gatan och precis som med de uteblivna, för smala, eller omålade cykelbanorna, så skapar bara brist på demsamma kaos och uppmuntrar till div lagbrott. Sen heter det att den o den gruppen beter sig illa i trafiken. Det är ju TK och Staden som inte gör nånting öht under mycket lång tid som skapar dessa djungellagar där den med störst armbågar klarar sig bäst!

Spårvagnslinje 1 som på Söder gick via Slussen, Renstiernas gata och Skånegatan samt det som nu heter Hallandsgatan, bort till Rosenlund vid Ringvägen. Det här var före Åsö gymnasiums aula fanns och gatan ännu inte var bruten. Den lades ner 1964 men då både stadsdelen och 1:an byggdes vid förrförra sekelskiftet så var det standard att bygga fler affärslokaler längs de gator som spårvagnarna gick på. Följdaktligen lever Skånegatan idag på de många butikslokalerna som placerats utmed gatan för mer än 100 år sedan. Det här "arvet" hade en svacka på 70-talet när stadsdelen var kraftigt eftersatt och (små)butiksdöden här friskt. A-lagarna satt då och söp på Nytorget, barnfamiljerna flydde helst till den nybyggda förorten men för unga som sökte billig lgh var det ett paradis trots bristen på varmvatten, badrum, bra isolering, ordentligt kök m m. Perfekta studentlägenheter när man är i den odödliga åldern men på lång sikt rätt opraktiska att bo i med barn tex. Jag har bott så och mina tre första adresser i livet var på rivningskontrakt i Skånegatans närhet. Och jag har överlevt ; )

Jag har sett södra Katarina (m m) gå från gränsen till slum till toppfixade renoverade hus och hela kvarter och hur stadsdelen har återerövrats och fått ett nytt liv. Vad man än tycker om gentrifiering, yuppisar, SUVar, små avelshundar och trippelbarnvagnar så är det bra mycket bättre än som det var tänkt i "Söder 67" då allt byggt före ca 1925 som inte hade centralvärme skulle rivas. 6 enstaka kulturhus skulle bevaras men annars hade det blivit en fulländad 60-tals förort med betong, p-hus och en överdos modernism. Vi ska vara glada över att protesterna på 70-talet satte stopp för dessa planer!

MEN: Att inte följa upp den för sin tid mycket proggressiva trafiksaneringen 1974 i takt med områdets allmänna upprustning och göra fler gårdsgator, (åtminstone) motriktade cykelbanor på de många enkelriktade gatorna, fler breddade trottoarer liksom fler trädrader är inte bara väldigt negligerade utan också kommersiellt förvånande! Behovet av gårdsgator (på främst Skånegatan) verkar inte ha något samband med antalet ökande butiker, restauranger, folk eller ev turistvärde (om det inte gäller Biblioteksgatan i City förstås), utan medlen till en ev ny trafiksanering kommer från vad? -den Stadens trafikbudget? Okey men innan alliansen tog över fanns det en (s-märkt) trafikplan med allt det jag beskrivit men som sen bara "försvann"....!? Är det så att de medel som borde gå till tex gårdsgata på Skånegatan (och liknande sträckor i andra stadsdelar inkl i förorterna)
-istället går till planeringen av den förrädiska Förbifarten nu igen??? Människans behov mot bilens, eller vad är det som gör att det under 2000-talet går så extremt långsamt med dylika projekt? Har man gett upp trots att kunskaperna (från bl a yimby) delvis redan påverkar stadsplaneringen?

Hoppas ni inte svarar att det är bristen på fantasi och inlevelse för då blir man bara ännu tröttare på den här stan som är så dålig på att vårda det som ÄR!
 0
Niklas Öhrström (21 Augusti 2012 16:01):
Är gångfartsgata ett alternativ? Och så skulle man varje lördag kunna stänga av helt till förmån för någon marknad, typ.
 0
Johan Eriksson (21 Augusti 2012 16:06):
Tilläggas bör att det absolut första man bör ta i är Nytorget dvs göra gårdsgata av den relativt korta biten av Skånegatan mellan Renstiernas gata och Nytorgsgatan!

Här samsas idag dagiset med mc-parkeringen precis utanför, här går det öht inte att gå på den norra trottoaren sommartid och här finns absolut inga skäl för privatbilister att köra. Endast nyttotrafik/varuleveranser under vissa tider bör tillåtas och återigen tycker jag TK producerar trafikfällor (o)medvetet genom att inte ens orka eller vilja måla ett vitt streck vid Nytorgsgatan och sätta upp en skylt (billighetsvarianten) tills vidare. Istället ska dessa mc- och privatbilister tvunget tillåtas köra ända fram till porten (era latisar) och samsas med många barn, ungdomar och turister. Slappt men framför allt trafikfarligt och ett flagrant exempel på att man skiter i behoven av trafiksäkra gårdsgator där de behövs som bäst! Några sketna hundra meter talar vi om..... : (
 0
Johan Eriksson (21 Augusti 2012 16:23):
@Niklas: Nja behovet av bredare och trafiksäkra trottoarer finns i stort alla dagar i veckan pga de flertalet restauranger som har uteserveringar. Även vintertid är det trångt utanför flera av de här ställena. Ser ingen anledning till att inte förbättra situatioen fysiskt och permanent.

Behovet av marknader varje lördag tror jag är överdrivet. Som ni ser på bilderna så tilläts iaf inte denna gång några enskilda privata försäljare utan det var bara de vanliga pubarna och butikerna som fick vara med. Förvånansvärt få öppna affärer utan nästan bara restaurangerna och därav att folk mest strosar omkring.

Parallellt har man chockhöjt hyran för "Bondegatans loppmarknad" (i Katarina bangatas allé en helg om året) vilket rört upp känslorna hos vanligt folk som inte har råd med den nya hyran. Och med all rätt. Om Block Party och dylika jippon bara handlar om att redan stora etablerade och välbesökta restauranger ska tjäna något på det hela så sätts det naturliga behovet av att tex sälja andrahands saker ur spel och det blir för mycket "yuppie-zoo" över det hela. Helt i onödan då bägge behoven finns men inte verkar kunna samspela med varandra. "Kommersialismens krassa verklighet" eller något som går att lösa.....?
 0
G (13 September 2012 13:18):
Johan Eriksson:
Hej, jag är lite nyfiken på vad det är för streck du pratar om som borde målas på Nytorgsgatan och vad det är för skylt som du tycker bör sättas upp.
Mvh
/G.
Skriv en kommentar:

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Kommentar:

<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.
Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 6232 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

@yimbysthlm på Twitter