Utskrift från www.yimby.se
....

IKEA till "Söderstaden"

 
Uppdaterad 2013-01-23 13:26


Skiss på det nya området.

IKEA bygger sitt tredje varuhus i Stockholmsområdet i den första etappen av den nya "Söderstaden" vid Globen. Om det går enligt planerna kan det nya varuhuset börja byggas 2016 eller 2017. Vid varuhuset ska också ett köpcentrum utvecklas samt 550 bostäder uppföras av IKEA:s bostadsbolag Ikano.

Pressmeddelande, DN, Pressinformation.

Ett mer centralt IKEA är en klart positiv utveckling för den som inte vill ta bilen till Barkaby eller Kungens kurva. Under förutsättning att det inte byggs några stora bilparkeringar i anslutning till det nya varuhuset kan det därför ur många aspekter bli en positiv etablering (dock behöver kollektivtrafiken till området också förbättras).

Enligt dagens metro planeras dock hela 4000 nya parkeringsplatser i garage intill det nya varuhuset vilket definitivt är problematiskt.

Det finns också uppenbara frågetecken kring hur ett nytt varuhus och "köpcentrum" intill en redan stor etablering i form av den nya arenan fungerar ihop med visionen om att bygga en ny stadsdel som integrerar de olika områdena runt Globen. I en levande stadsdel behövs även småskalighet.
Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Johan Eriksson (23 Januari 2013 11:21):
"(dock behöver kollektivtrafiken till området också förbättras)" -hur då, 4:an som spv? -mer?
+1
Anders Gardebring (23 Januari 2013 11:25):
Framförallt fyran som spårväg ja.
 0
Martin Kolk (23 Januari 2013 11:32):
Jag tror det är ganska viktigt att det nya köpcentrumet blir någorlunda småskaligt med ett stort antal byggnader. Man kanske kan tänka sig en liknande struktur som Farsta Centrum. Ett nytt kungens kurva är ju det sista man vill ha vid Globen.

Kommunikationerna är dock redan utmärkta. Det är bara 200 meter till Blåsut från den östra delen av områådet.
 0
J (23 Januari 2013 11:37):
Det kommer även byggas 3 000 bostäder i Söderstaden, ni nämner bara de 550 som Ikano står för.

De har ca 136 000 kvm mark att använda sig av för handeln, blir nog någon parkering...
+2
Maria (23 Januari 2013 11:45):
Ja detta behöver ju verkligen inte vara vara en positiv etablering för stadsbilden. Borde man inte kunna bygga "stad" eller iaf bostäder på taket av det nya varuhuset?
+3
Maria (23 Januari 2013 11:50):
För borde man väl kunna bygga betydligt mer än 3000 bostäder i Söderstaden? Med de ytor som finns och bra befintlig kollektivtrafik känns väl minst det dubbla som en bättre målsättning.
+3
Peter D (23 Januari 2013 11:52):
Kan bli väldigt bra detta så länge man vågar ställa krav på IKEA. En standard IKEA plåtlåda får inte godkännas i ett så pass centralt läge, ingen markparkering, utomhuscentrum istället för inne exempelvis.
 0
Ragnar (23 Januari 2013 12:02):
Ja, som Farsta centrum, men med bostäder ovanpå butikerna.
 0
Anders Norén (23 Januari 2013 12:05):
Själv är jag nyfiken på hur resonemanget har gått inför denna etablering. Kommunerna brukar ju lägga sig i princip platt inför Ikeas önskemål, som brukar vara något i stil med "60 000 kvadratmeter handelsyta och 2 600 ytparkeringsplatser i direkt anslutning till motorväg". Det uppenbara alternativet för ett tredje Ikea hade varit Arninge, med Handen eller Länna som reserv. (Någonstans mitt på Sicklaön hade väl varit mest logiskt, om det hade funnits plats.) Slakthusområdet var inte väntat...

Men exakt vad som har sagts kommer vi inte att få reda på den här gången heller.
+3
Jan Wiklund (23 Januari 2013 12:13):
Ikea kanske har läst prognoserna: http:​/​/​www.​svd.​se/​naringsliv/​motor/​bilbranschens-​kris-​.​.​
Lägen vid motorvägarna är helt enkelt inte det senaste skriket längre.
I alla fall är det betydligt större chans att dom har läst dom än att Stockholms politiker har gjort det.
 0
Anders Norén (23 Januari 2013 12:51):
Jan Wiklund: Sent ska syndaren vakna? Det är mindre än ett år sedan denna satsning offentliggjordes: http:​/​/​www.​gavle.​se/​Bygga-​bo-​-​miljo/​Kommunens-​planarbe.​.​
 0
Jan Wiklund (23 Januari 2013 12:57):
Anders: Kommunala planerare och politiker vaknar nog sist av alla. Möjligen ligger också storstäderna lite före i utvecklingen i det här fallet.
 0
Anders Norén (23 Januari 2013 13:14):
JW: Det är en Ikea-plan, framtagen av WSP för Ikeas räkning. Kommunen har bara att ordna det juridiska.
 0
BJ (23 Januari 2013 13:33):
Jan:
De flesta kommunala planerare vet att externa köpcentrum inte är någon vidare ide, men när IKEA knackar på dörren så spelar det ingen roll. Det är bara att tacka och ta emot IKEA:s lösning och placering.
+1
Robin Andersson (23 Januari 2013 13:34):
Kan man våga tro att detta är innerstadens IKEA? Alltså ett varuhus som riktar in sig på de livsstilar som bor i innerstaden och ofta saknar bil? Då kan detta vara början på ett för Sverige nytt koncept.

Jag har inga källor, men jag har hört talas om att det finns en stad i USA (!) som vägrade acceptera externahandelsetableringar - inte ens av IKEA. IKEA tvingades så etablera sig i en stadsmiljö och lägga om upplägget helt och hållet. Man öppnade showrooms i staden och arbetade mer med att alla skrymmande produkter hämtades på eller levererades från ett externt lager. Alltså väl anpassat för bilfria livsstilar. Jag skrev en krönika om detta i min blogg för några år sedan. http:​/​/​linkopingsvisioner.​blogspot.​se/​20​0​8/​0​8/​tornby-​k.​.​
 0
Jan Wiklund (23 Januari 2013 13:45):
Som jag sa, en Ikea-idé. Och det är inte bara Stockholm - även t.ex. London, se http:​/​/​www.​lifeedited.​com/​live-​eat-​breathe-​ikea-​at-​str.​.​ och http:​/​/​www.​theatlanticcities.​com/​neighborhoods/​20​11/​12.​.​

Ikeas utvecklare har definitivt läst om peak car och funnit att deras nuvarande affärsidé måste uppdateras.
 0
Anders Gardebring (23 Januari 2013 13:57):
4000 parkeringsplatser...
+5
Martin Kolk (23 Januari 2013 14:04):
I Taiwan och Hongkong finns Ikea butiker mitt i innerstaden, med i princip enbart kollektivtrafikskunder. Möblerna köps genom hemleverans.
+2
Daniel (23 Januari 2013 14:10):
Kungens kurva som område har 5000 p-platser. 4000 platser är alltså ganska mycket.
+1
Martin C (23 Januari 2013 14:36):
Söderstaden ser definitivt ut att bli ett centralt Kungens Kurva. Med så många stora byggander på en plats och dessutom med en ny galleria med tillhörande 4000 parkeringsplatser kan detta bara sluta på ett sätt. Stad blir det inte.
+6
Gustav Svärd (23 Januari 2013 15:13):
4000 parkeringsplatser och 550 bostäder? Staden har fortfarande planmonopol och kan kräva att det blir 550 parkeringsplatser och 4000 bostäder inom denna plan istället. Vilket vore att följa ÖP och RUFS. Att planera/bygga 4000 parkeringsplatser, 550 bostäder och ett stort köpcentrum är nog inte bara i mina ögon helt oförenligt med den demokratiskt beslutade Översiktsplanen Promenadstaden.
+4
Herbert Tingesten (23 Januari 2013 15:41):
Parkeringsplatser och friliggande köplador är i och för sig ett bra sätt att använda markreserven under en övergångsperiod, för de är mycket lättare att konvertera till riktig stad än t ex radhusbebyggelse och pseudoparker. Men det här läget känns lite för centralt för det, här är det bättre att gå på tät stad direkt.

Tät stad behöver förstås inte utesluta köplador. De kan mycket väl integreras med stadskvarter och "kläs in" med bostäder, som vi visade i vårt Huddingeyttrande.
+1
Alf . (23 Januari 2013 18:36):
Slakthusområdet är 30h stort och ska ha 2500-3000 bostäder det blir cirka 250inv/ha. Dubbelt blir det i så fall 500inv/ha vilket är tätt, så minst 3000 bostäder och gärna fler. Det borde bli något på IKEA-taket exempelvis radhus, kontor eller någon form av flerbostadshus. Det ska bli intressant med ett centralt IKEA och som jämförelse kan man ta Ica Maxi som är mataffärernas köplada nr1 med stora tillhörande markparkeringar.

På kungsholmen har Ica lyckats http:​/​/​www.​byggindustrin.​com/​Temp/​3f6d5429e5f387cc47c9.​.​
(i och för sig lite fult men i alla fall tätt och med egna parkeringar i huset och betydligt bättre än köplada + stor markparkering dessutom behövs det en stor bra mat affär i city.)

4000 parkeringar?
Det låter väldigt mycket. Tele 2 Arenan mittemot ska ha 2000 parkeringsplatser eller 2900 beroende på vilka informationsblad man läser.
Mer exakt hoppas jag!!!
Ca 600 - 800 st parkeringsplatser ska byggas under arenan. + cirka 250 st under något eventuellt kontorshus söder om arenan.

Nu finns det 1500 parkeringsplatser inom området, uppdelat på två inomhusgarage, det ger ungefär 2500 parkeringar. Så Ikea kanske satsar på 1500-parkeringar inomhus/underjorden så att det sammanlagt blir 4000 parkeringar?

När jag ändå håller på så kan jag nämna Sofielundsvägen som ligger vid andra sidan om den stora infarten mot Söderstaden/slakthusområdet/Globen/och så vidare här har de ju verkligen missat en chans att bygga lokaler i botten och därmed förstört lite söderstad. http:​/​/​www.​hitta.​se/​karta?​ref=​start#from=​1&pageCount=​2.​.​
+1
Erilk L (23 Januari 2013 19:08):
Jag tror att det tidigare funnits idéer om att däcka över Nynäsvägen på denna del. Den går ju nu i ett ganska djupt shakt så det borde vara möjligt att göra om man vill (och har mycket pengar...)

Det här projektet torde kosta en del så det skulle vara intressant att se om man tänker sig att göra det. Det framgår åtmistone inte av vad som man kan läsa än...
 0
Mats O. (23 Januari 2013 20:49):
Fast vi hade haft en bättre värld utan dessa j-vla köplador med varor tillverkade av nån 12-åring i Bangladesh....

Men nä, Svensson ska ju handla billigt, det är det som gäller.
+1
Pontus Bergman (23 Januari 2013 21:08):
I Hamburg bygger IKEA ett cityvaruhus (I stadsdelen Altona om jag minns rätt) Tanken där är att varuhuset ska fungera som ett slags Showroom och man beställer sina möbler på nätet för att sedan få dem hemkörda alltså inget ta själv lager. I övrigt kommer varuhuset att ha det vanliga som lampor textil mm som man kan köpa med sig. Borde vara något liknande koncept de planerar här. VI hor hoppas att staden i det kommande planarbetet ställer höga krav på utformning. Annars anser jag detta vara en perfekt magnet till att få in människor i området. Fastighetspriserna måste ha skjutit i höjden i slakthusområdet efter detta.
 0
Robin Andersson (23 Januari 2013 21:11):
Mats o: Jag håller med om att det inte är riktigt rätt med denna typ av konsumtion. IKEA är ju lite slit och slängsamhällets tempel. Men jag känner mig ändå försiktigt optimistisk inför detta då jag hoppas att det kan vara ett första steg mot externhandelns avmattning. Men 4000 parkeringsplatser låter ju hiskeligt mycket och otroligt stadsdödande.
+1
Anders Gardebring (23 Januari 2013 21:27):
Jag är i grunden mycket positivt inställd till att IKEA etablerar sig centralt. Det som är problematiskt är 4000 parkeringar och att många storskaliga verksamheter verkar samsas på denna plats.
+2
Anders Norén (23 Januari 2013 22:01):
En så stor parkeringsanläggning är problematisk i sig. Det finns en anledning till att Emporias p-hus (3 200 platser) har en direktutfart på motorvägen, så även Globengaraget (1 200 platser). Alla vi utsocknes som någon gång har kört bil till ett evenemang på Globen vet att det kan ta en helvetes tid att komma in och en helvetes tid att komma ut. En bil är ungefär 5 meter lång. Lägg på några meter i avstånd till framför- och bakomvarande bilar, och 1 000 bilar blir hipp som happ en 7 kilometer lång kö.

4 000 bilar blir bortåt tre mil...

Helt plötsligt begriper jag varför en bekants bekant nyligen slutade som trafikplanerare på Ramböll för ett jobb som parkeringsstrateg på Ikea.
+2
Niklas Öhrström (23 Januari 2013 23:14):
Vi ska inte flytta in konceptet "externt köpcentrum" mot centrum. Däremot bör konceptet ersättas med urbant integrerad handel. Antalet parkeringsplatser måste hållas nere annars finns det ingen poäng med så central etablering och då ligger det istället som en urban bromskloss för Söderort.
+2
Martin Ekdahl (24 Januari 2013 08:29):
Jag gillar tanken att utnyttja IKEA-husets tak effektivare. Det är ju egentligen som en ren markyta. Det enda problemet med bostäder på IKEA-huset är, som jag ser det, att man då binder sig vid att det står en köplåda där för obestämd tid. Om IKEA-byggnaden inte längre lönar sig (vilket jag förvisso betvivlar) eller om man av annan anledning vill flytta eller utnyttja marken för annan verksamhet så är man på sätt och vis låst av att det står radhus på taket. Fast jag antar att IKEA räknar 30+ år framåt då de bygger ett nytt varuhus så det kanske är irrelevant.

Alternativt skulle man ju också kunna bygga växthus på taket för att sälja närproducerade livsmedel till lokalbefolkningen och på så sätt minska transporter och få andra miljövinster. En sådan verksamhet på taket skulle ju också snabbt kunna avvecklas om fastigheten behövde omvandlas. Fast det kanske är en något utopisk tanke?
 0
Anders Almér (24 Januari 2013 08:47):
IKEA bygger köpcentra för de vet att själva IKEA varuhusen ökar attraktionen och vice versa. IKEA varuhusen får ca 10% fler besökare om de omges av ett köpcentrum. Prolemet har varit att man inte kunnat kontrollera vilka som etablerar intill. Så är det i Kungens Kurva och i Birsta. En enda röra. Även i Warzawa där man har sitt polska kontor omges IKEA varuhuset av parasiterande företag som inte skapar den samlade attraktion man vill ha. IKEA organisationens köpcentra i världen styrs av Inter IKEA i Köpenhamn. Undantaget är Sverige. Här är det Ikano Retail som styr. Inter IKEA har de senaste åren haft möten och samarbeten med urbanister då man förstått den påverkan man har på den omgivande bebyggelsen. Söderstaden verkar inte ha några tecken på detta. Stadsbebyggelse säger politikern. Titta på illustrationsbilden en gång till.
http:​/​/​urbantlokalt.​se/​20​12/​0​9/​10​/​kopcentruminvesterar.​.​
+2
Robin Andersson (24 Januari 2013 09:34):
De två största problemen med externhandel är det transportbehov som det innebär samt den utrensning av lokala bolag som det kan innebära.

Problemet med transporter är ju ganska uppenbart. Men få tänker på den, som Anders Almér nämner, situation som uppstår när IKEA har monopol på lokaler i attraktiva områden för handel.

I början av nittiotalet började man skissa på IKANO-huset i Linköping. Man hade förstått att IKEA-varuhuset, som då låg nästan helt ensamt, var ett viktigt besöksmål för ett stort upptagningsområde. Sägnen säger att Ingvar Kamprad själv vid ett besök där var irriterad över att behöva åka iväg för att köpa snus, när han fick idén om att skapa en "helhetslösning" för de som väl tar sig till IKEA. Då kunde man samtidigt själva utnyttja den dragningskraft som IKEA hade. Allt eftersom blev konceptet väldigt framgångsrikt och den helhetslösning som området nu erbjöd gjorde området ännu mer attraktiv för konsumenterna. Lokalpriserna höjdes så pass mycket att lokala handlar inte hade en chans att betala samma hyra som de stora kedjorna.

En elektronikkedja slår ut flera små lokala fackhandlare. Även om det totalt sett skulle innebära lika många arbetstillfällen så innebär det också att vinsten försvinner ut från kommunen, från regionen, från landet. Där en lokal handlare hade återinvesterat merparten av vinsten i att konsumera i den lokala handeln, sticker vinsten nu istället iväg till ägare i Norge, Holland eller USA.

Det är inget fel i att ha stora kedjor etablerade. De har sin roll på marknaden vad gäller pris- och kvalitetsnivåer. Men när de små lokala spelarna inte får plats så försvinner balansen och därmed en stor del av vår ekonomi.

Om IKEA kan etablera sig i en stadsmiljö, där det finns lokaler en mer heterogen lokalkvalitet (varierade prisklasser), så skulle även de lokala företagen kunna dra nytta av IKEAS dragningskraft. Det innebär ju att IKEA å ena sidan måste ge avkall på sitt hyresmonopol. Å andra sidan blir säkerligen deras lägenheter mer attraktiva om de inte ligger vid en ordinär externhandelsplats. Dessutom så talar eventuellt varuhusets annorlunda målgrupp (innerstadsbor? bilfria hushåll?) till att man måste ha en levande stadsmiljö för att locka(dit konsumenter. Inte minst då de butikskedjor som IKEA/IKANO vanligtvis hyr ut till redan finns etablerade ännu närmre konsumenten idag.
+1
Jan Wiklund (24 Januari 2013 11:14):
Robin: Det där resonemanget begriper inte dom som bestämmer i Stockholm, se http:​/​/​www.​mynewsdesk.​com/​se/​pressroom/​stockholmbusine.​.​

Dom tror att det är bra att sälja ut sig till investerare från andra sidan jordklotet. Dom begriper inte att detta innebär att vinsterna rinner ut. Dom begriper inte att investerarnas intresse blir ytligt, grovt och tillfälligt. Och dom begriper inte att den utländska investeraren behåller alla avancerade jobb hemma hos sig.
+1
Oskar (24 Januari 2013 15:06):
Ett ikea-showroom skulle väl vara perfekt vid globen? Ytslösande varulager och parleringsplatser har inget där att göra. Mer biltrafik är det sista som behövs i ett så centralt läge.
Hoppas att dom tar förnuftet till fånga.
Skulle vara i intressant art höra vad jerker söderlind säger om planerna.
 0
Anders Bengtsson (24 Januari 2013 20:31):
4:an som spårväg till området Sockenplan
Showrooms-stuket perfekt i det läget.
Underjordiska p-garage bra för området. Bil och kollektivtrafik kompletterar varandra. Den växande evenemangsstaden tjänar också på det.
Trafikmatning via Nynäsvägen.
Däcka över Nynäsvägen mellan Sockenplan och bron vid Globen.
Bostäder ovanpå de kommersiella lokalerna.
+1
Oscar A (24 Januari 2013 22:16):
Det är djupt oroväckande med antalet parkeringsplatser och det låga antalet bostäder!
 0
Anders Gezelius (24 Januari 2013 23:54):
Det är jättebra med fler arbetsplatser i söderort men ursäkta en dåre. Är "Söderstaden" kanon helt plötsligt?
 0
Anders Gezelius (25 Januari 2013 01:29):
Är det något som hindrar att man Bygger IKEAt på Nynäsvägen eller åtminstone att man bygger parkeringytor på en överdäckning? Det skulle bli bra tror jag. Stadsdelen heter Johanneshov.
 0
Martin Ekdahl (25 Januari 2013 09:08):
Anders Gezelius: Söderstaden är som jag har uppfattat det visionsnamnet för området. Vet dock inte om det enbart rör sig om Slakthusområdet eller om en större area. Skulle gärna se namnet "Slakthusområdet" bevaras för att anknyta till dess historiska funktion. Det är i mitt tycke lite dubbelmoral om folk kan äta korv men inte vill bo i ett Slakthusområde. Dessutom funkar ju "Meatpacking district" fint. Fast det är väl en smaksak.
 0
Fredrik (25 Januari 2013 11:32):
Slakthusområdet ska ju utvecklas till "Matstaden", eller är det skrotat? Det var något jag såg fram emot.
 0
Rasmus Larsson (26 Januari 2013 10:23):
Tror att de 4000 parkeringsplatserna egentligen har att göra med detta:

"Tele2 Arena är en idrotts- och evenemangsarena med 30 000 sittplatser"

Innan arenan byggdes fanns ca 1500 publika parkeringsplatser i Globenområdet, de flesta i parkeringsgarage. Sen tillkommer 2000 i själva arenan. Då har vi 3500 platser.

Lägger man sen till 4000 platser till så har man 7500 platser.

Om 30000 besökare till arenan anländer i bil och det är i snitt 4 personer i varje bil så krävs 7500 parkeringsplatser.

Min gissning är att Stockholms Stad hela tiden planerat för 4000 ytterligare parkeringsplatser vid arenen och nu tycker att de är väldigt smarta eftersom de dels får platserna bekostade av IKEA och dels slipper tillhandahålla mark för ytterligare 4000 platser vid ett tredje IKEA-varuhus nån annanstans i staden. På så sätt kan man se det som att man eliminerat behovet av 4000 parkeringsplatser genom att skapa ett effektivt samutnyttjande mellan IKEA och arenen.

En annan aspekt är att man får totalt 7500 parkeringsplatser vid en kollektivtrafikknutpunkt precis utanför trängselskatteområdet vilka på vardagar borde kunna användas som infartsparkeringar där bilpendlare byter till kollektivtrafik för vidare färd mot city.

Som jag ser det så behöver parkeringsplatserna utifrån ovanstående resonemang inte nödvändigtvis ses som negativa utan det beror helt på hur stadsrummet gestaltas. Enligt tidigare presenterade planer så ska alla utomhusytor mellan de befintliga areneorna och Gullmarsplan glasas in och bli ett inomhusstråk. Vilket är positivt utifrån hur miljön ser ut nu, men tveksamt utifrån möjligheten att skapa ett levande stadsrum.

Så om detta blir bra eller inte står och faller med om man omvandlar Arenavägen till en genuint levande stadsgata och en förlängning av Götgatan som det står i visionen om Söderstan. Det absolut värsta som kan hända är att man fortsätter på det spår man redan påbörjat med gångbroar från Globencity över arenavägen till Slakthusområdet och sen gör om hela slakthusområdet till en stor utfordringsanläggning "Matstad" för arenabesökare. Då får vi en helt död stadsdel som kommer att kännetecknas av ständigt nerdragna ståljalusier och som får liv några få timmar varje gång det är ett evenemang på någon av arenorna. I praktiken en gigantisk kapitalförstöring där många lokaler kommer bli mycket svåruthyrda och stå tomma eftersom det blir oerhört svårt att få t ex en restaurang att gå runt.
 0
Martin Ekdahl (27 Januari 2013 11:15):
Fredrik: Ja, "Matstaden". Det var en del snack om det ett tag. Men jag har inte hört det namnet användas på sista tiden.
+1
Martin Kolk (28 Januari 2013 13:44):
Rasums: 3500 parkeringsplatser är redan ganska mycket för en arena med så bra kommunikatoner som nya Söderstadion.

Det är knappast troligt att IKEA:s parkering lär gå att använda som infartsparkering, och även om så är fallet är det en hemsk idé. Johanneshov är praktiskt taget innerstad idag, bara för att ta sig dit måste man åka genom kilometer av närförort. Nynäsleden är redan bland de mest belastade gatorna i Stockholm, om något behövs färra bilar och mer kollektivtrafikfält, ett nytt kungens kurva motverkar kraftigt båda delarna.

Ditt resonemang kanske ligger nära stadens, men det är fortfarande än mycket dålig idé.
+1
Niklas Öhrström (28 Januari 2013 14:56):
Får en otäck känsla av att detta är ytterligare centralt område som kommer slösas bort på glesa ytparkeringar, externt köpcentrum och annan förortsmisär.
+1
Daniel (28 Januari 2013 15:08):
Om man tittar på den nybyggda Gamla Ullevi, så har den 158st parkeringsplatser i anslutning till arenan. Nya Ullevi har 613 parkeringsplatser. Sedan finns det p-hus vid motorvägen men dessa används även till annat än evenemang.
+1
Fredrik (30 Januari 2013 15:43):
Det är redan stora evenemang i Globenområdet - jag skulle vara väldigt tveksam till påståendet att flera tusen parkeringsplatser behöver tillföras med anledning av den nya stadion. Det är inget otillgängligt område direkt - tvärbana Gullmarsplan, tunnelbana Globen, Sandsborg, Gullmarsplan, Blåsut, Skärmarbrink... En plats som har alla förutsättningar att bli en del av den sammanhängande staden Stockholm.

Och IKEA kan inte se det här som en plats för en av sina vanliga köplador dit folk åker med bil. Här behövs en stadsmässig lösning. Det får bara inte bli ett Kungens Kurva.
 0
Marcus Bokvist (30 Januari 2013 16:26):
En fundering, oavsett om man bygger bostäder eller ej ovanpå ladan, skulle man kunna använda taket på denna till någon sorts ytkrävande verksamhet, t.ex. en driving range?
+2
Rasmus Larsson (31 Januari 2013 21:14):
Vill bara förtydliga att jag inte förespråkar några parkeringsplatser alls i Globenområdet, tvärtom. Mitt resonemang ovan handlar om hur jag tror kommunen resonerar.
 0
Christian S (2 Februari 2014 15:38):
http:​/​/​www.​svd.​se/​nyheter/​inrikes/​politisk-​strid-​om-​ny.​.​

Är IKEA oflexibla i att anpassa sig för en sånhär plats istället för externt köpladeområde?

Den stora vinsten för IKEA att ligga så pass centralt måste väl vara att bättre kunna nå stockholmare som inte har bil. Om detta byggs för bilister så lär de bara snylta kunder som åker till kungens kurva?

Redan idag har de IKEA bussen från city, det är ett koncept de kan utveckla. Låne-lastcyklar har de uppenbarligen på andra varuhus, så en billybokhylla ska man nog kunna ta på cykel.

För övrigt vore det trevligt om IKEA däckade över en bit Nynäsväg med det kolosshus jag förväntar mig.
 0
Anders Norén (2 Februari 2014 17:35):
Ikea har hemkörning. Ikea har postorder. Det borde inte vara ett problem.

Men det förstås, om Ikea tänker sig en helhjärtad satsning på bilburen handel (som vanligt) och inte alls tänker marknadsföra hemkörning, skaffa lådcyklar och liknande, då förstår jag att kommunen börjar få kalla fötter.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Ikea har antagligen mycket små marginaler på sina möbler. I stället fungerar Ikea-varuhusen i allt högre grad som dragare till Ikano-ägda bilorienterade köpcentrum. På koncernnivån har Ikea därför inget intresse av att deras kunder beställer på postorder eller väljer andra färd- och fraktsätt än bilen.
 0
Martin Kolk (2 Februari 2014 19:45):
När det nu redan finns 4000 platser i garage kan man naturligtvis inte tillåta 4000 till. Enklaste sättet är väll att se till att parkeringen kostar några kronor, och att priset variera över veckan/året, samt i samband med evenemang på globen. Då behövs det nog inte så många platser. IKEA får väll satsa på att göra lite vinst på parkeringsplatserna också, istället för att subventionera dem.
 0
Martin Ekdahl (2 Februari 2014 22:54):
Naja, IKEA tjänar ganska bra även på postorderförsäljningen. Folk köper ju hela kök per postorder nuförtiden. Ju enklare det är att beställa, desto mer köper folk och desto större blir försäljningsvolymerna. Fast postorder är ju också i högsta grad ett bilburet nöje..
 0
Jan Wiklund (3 Februari 2014 12:22):
Det verkar som om IKEA satsar på ett förlorande koncept, se http:​/​/​ljungbergsblogg.​blogspot.​se/​20​13/​0​4/​externhande.​.​
 0
Martin Ekdahl (3 Februari 2014 17:01):
Jan Wiklund: Jag såg att du hunnit före mig med en kommentar om hur man stavar Storbritannien! :)
 0
David Nylund (3 Februari 2014 23:58):
Jan, om vi antar att studien har rätt, och diskuterar ett Ikea-varuhus i ett mer stadsnära, kollektivtrafikförsett läge, på vilket sätt satsar de då på ett föråldrat koncept? För att de fortfarande vill ha parkeringsplatser också?
 0
Jan Wiklund (4 Februari 2014 09:09):
David: Jag säger inget om p-platser i och för sig, jag svarade på ett par inlägg om att IKEA bara är intresserade av externa centra. Men kanske de håller på att överge sånt? Problemet är väl i så fall att i ett centralare läge blir p-platser ett ganska dyrt sätt att använda marken - om de inte grävs ner. Vilket också är dyrt.
 0
Alf . (5 Februari 2014 11:08):
Det verkar bli ett fiasko Ikea.
"– Det handlar inte om ett showroom utan om ett vanligt Ikea-varuhus."
http:​/​/​www.​svd.​se/​nyheter/​inrikes/​politisk-​strid-​om-​ny.​.​
Ett vanligt Ikea kan de bygga i Upplands-Väsby eller nåt.

Ska det byggas i Söderstaden borde det vara så som i Altona.
http:​/​/​www.​altona.​info/​wp-​content/​gallery/​ikea-​ansicht.​.​

(är det någon som vet var tråden där någon från facebook hoppade in och Altona varuhuset visades första gången?)
+1
Niklas (5 Februari 2014 12:31):
I Hong Kong finns flera IKEA varuhus i stadsmiljö utan en enda parkeringsplats. De skulle fungera här också i kombination med hemkörning från externt lager. Varför inte bygga Ikea ovanpå Nynäsvägen så blir man av med bullret samtidigt.
 0
Für Alle (5 Februari 2014 12:41):
Frågan är om Ikea och annan detaljhandel kan eller vill ta de byggkostnader/kvadratmeterkostnader det innebär att bygga ovanpå en trafikled. I så fall hade det nog redan föreslagits, att åtminstone bygga p-husen där...
 0
Jan Wiklund (5 Februari 2014 12:53):
Jag föreslår korsningen Nynäsvägen - Enskedevägen. Samt att Nynäsvägen grävs ner. Ledande politiker från båda blocken förklarade på presentationen av Lindhagen 2.0 att detta var vad de ville satsa på, så vad väntar vi på?
 0
Alf . (5 Februari 2014 13:31):
Glöm Nynäsvägen när det handlar om Ikea. Det vore självklart bra att få den nergrävd och så.

Jan W Jag föreslår korsningen Nynäsvägen - Enskedevägen.
Vad föreslår du där? ett parkeringshus ovanför en nergrävd korsning?

Det som Yimby borde göra är att försöka visa hur ett riktigt stads Ikea kan se ut och visa Altona, samtidigt vägra och sätta stopp för en stor vanlig Ikea med massor av markparkering i Söderstaden.
Altona Ikeat tar bara upp 10 000m2 och har "gross area" på 40 000m2 dessutom finns det 730-parkeringar i sig.
http:​/​/​events.​nemetschek-​scia.​com/​UC20​13-​pdf/​DiplIngSR.​.​
 0
David Nylund (5 Februari 2014 13:32):
Nynäsvägen är väl redan "nedgrävd", den är bara inte överdäckad. I alla fall om vi pratar norr om Enskedevägen/Sofielundsvägen.

Men nu verkar väl hela det här Ikeabygget politiskt dött. Lite synd, jag tycker det hade varit bra med ett semicentralt sånt bygge, men kanske var de för pigga på att bygga på samma sätt som de brukar i Sverige. Skulle inte förvåna mig om det kom tillbaka på agendan i omgjord form, annars dyker det väl snart upp på ny plats, typ Länna/Vega beroende på om Huddinges eller Haninges politiker är snabbast.
 0
Alf . (5 Februari 2014 14:36):
Nej jag tror inte det är är politiskt dött.
http:​/​/​www.​svd.​se/​nyheter/​inrikes/​politisk-​strid-​om-​ny.​.​
"vice vd på bolaget Stockholms stadshus AB, som för diskussioner med Ikea/Ikano.

Han räknar med att parterna kommer att nå en överenskommelse under året, så att staden kan gå vidare och ge Ikea/Ikano markanvisning i Söderstaden."

Altona Ikeat 730-p-platser.
Om det behövs ännu fler parkeringar borde de kolla på exempelvis Uppsala där de byggt lägenheter runt ett p-hus (400p-platser), de kan även ha lokaler i botten så får de in en del handels brutto m2.
http:​/​/​www.​hitta.​se/​karta#center=​663880​8:​160​3188&zl=​14.​.​

David Nylund
"Nynäsvägen är väl redan "nedgrävd", den är bara inte överdäckad. I alla fall om vi pratar norr om Enskedevägen/Sofielundsvägen."

Ja, men det kan vara med som en liten "notis" att det vore bra att däcka över den vägen om Yimby lämnar förslag/propagerar/yttrar sig om Ikea i söderstaden. Eftersom överdäckningen kan ta bort fokus från att det borde byggas ett riktigt STADS-Ikea i Söderstaden.

Altona verkar vara 20 000-m2 och det borde ju inte vara så svårt att bygga det lite större så stor tomt som de har i Söderstaden och samtidigt få in ännu fler p-platser så att Ikea arean hamnar runt 30 000-45 000m2.

SvD
"Handelsytan ska ha en bruttoyta på cirka 136 000 kvadratmeter. Men frågan är vad det blir för typ av varuhus."

Här är tråden med en från Facebook, finns en del fakta där också.
http:​/​/​www.​yimby.​se/​forum/​thread.​aspx?​id=​260​9
 0
David Nylund (5 Februari 2014 19:33):
Nu är ju inte vice vd på Stockholms stadshus AB en politiskt post, så jag vet inte riktigt vad det där skulle bevisa. Socialdemokraterna, folkpartiet och centern har alla gjort politiska utspel den senaste veckan om att de är emot ett konventionellt Ikea vid Slakthusområdet. Med reservation för att det är teoretiskt möjligt med en koalition m+mp+v som klubbar igenom det skulle jag säga att frågan är politiskt död.

Här finns länkar till olika borgarråd/talespersoner som säger sig vara mot ett konventionellt Ikea. http:​/​/​bloggar.​expressen.​se/​opinionsbloggen/​20​14/​0​2/​da.​.​
 0
Alf . (6 Februari 2014 00:24):
Politikerna vill ha showroom, Ikea vill ha vanligt Ikea, därmed dödläge. Men fortfarande ska det ju förhandlas.

Altona Ikeat är ett bra alternativ.

Men troligtvis hamnar det som ett nytt externt Barkarby Ikea någonstans i närheten av Nacka-Haninge-Upplands Väsby.
 0
Jan Wiklund (6 Februari 2014 16:17):
Lite sorgligt faktiskt att man inte kan ge plats åt handel på vettiga ställen - som dels är möjligt att komma till, dels kan bidra till staden istället för att dra bort nåt från staden som IKEAs traditionella butiker gör.

Samma sak gäller förstås också andra butiker som kräver stora hus.

Se vidare http:​/​/​www.​yimby.​se/​20​12/​0​4/​handeln-​som-​stadsbyggare_​1.​.​

För övrigt är nedgrävningen av Nynäsvägen något av det mest halvhjärtade jag har sett. Jämför med Ronda de dalt, http:​/​/​www.​la-​clau.​net/​imatges/​noticia/​ronda_​de_​dalt_​l.​.​ eller Toshin Kanjo-sen, http:​/​/​s.​yimby.​se/​se/​774/​e0​cc62ad-​fb8d-​11e1-​be27-​bc30​5.​.​
 0
Martin Kolk (6 Februari 2014 16:32):
Jag har ingen aning om hur många besökare ett IKEA i Gullmarsplan kommer att ha, men det finns 17 varuhus i Sverige med 33 miljoner besökare om året. Om det nya varuhuset är ett genomsnittsvaruhus betyder det ungefär 10000 besökare om dagen. Jag förstår verkligen inte varför man isåfall behöver 4000 parkeringsplatser utöver de som redan finns (med tanke på att besökare är spridda över dygnet, samt att även de som kommer i bil nog sällan anländer ensamma till ett IKEA) när man har så bra kollektivtrafik. Om det blir trångt någon helg får man väll ta ut lite avgifter för parkeringsplatserna.

IKEA Barkarby har tydligen en handelsyta på 30000 innan, och 38000 efter en ny ombyggnad.
 0
Anders Norén (7 Februari 2014 09:20):
MK: Du glömmer bort den vidhängande gallerian, numer obligatorisk vid Ikea-byggen.
+1
Christian S (17 Juli 2014 10:04):
IKEA blev överraskade att 95% av besökande till deras stadsvaruhus i Hamburg kom med annat transportsätt än bil. De själva hade förväntat sig 50% med bil.

http:​/​/​www.​svd.​se/​naringsliv/​ikea-​satsar-​urbant-​for-​fo.​.​
+2
Martin Ekdahl (17 Juli 2014 10:56):
Jag var där under öppningsveckan. På öppningsdagen var hundratals parkeringsplatser fortfarande lediga i parkeringshuset. Parkeringshuset kostar pengar. Det var ett krav från Hamburgs stad som inte ville ha så mycket biltrafik i området.

Några saker som jag tycker att de har löst bra i Hamburg Altona är att man kan låna en flakcykel eller en liten vagn att ta hem grejerna på. Absoluta majoriteten av besökarna handlar småsaker - blommor, bildramar, lampor, barnsaker och mat i Sverigeshopppen.

Var positivt överraskad av hur bra de ändå hade löst problematiken med att ha ett möbelvaruhus i innerstaden och anpassat sig till den omgivande bebyggelsen. För det är verkligen innerstad. När du står uppe på taket tittar du åt alla håll ut mot Hamburg - containerhamnen åt ett håll, Sternschantze och St. Pauli åt det andra. Det var en ganska häftig utsikt.
 0
Für Alle (18 Juli 2014 21:54):
Jämfört med Sverige finns det ett mycket starkare motstånd mot gentrifiering i Tyskland.

Om detta hade varit på sydvästra Södermalm, så är det svårt att tänka sig att det gått till folkomröstning (i stadsdelsområdet, där 77% dock sade ja, valdeltagande 43%) och att folk oroat sig över gentrifiering som följd av en etablering.
 0
Für Alle (18 Juli 2014 22:03):
Forts.

Det hade snarare varit ett överväldigande motstånd redan från början och politikerna hade sagt ned tidigt, främst pga att området redan ÄR starkt gentrifierat.
+1
Martin Ekdahl (21 Juli 2014 19:55):
Det är sant att det finns ett starkare motstånd mot gentrifiering i Tyskland. Men de nästan alla grannar jag talade med i Altona var ändå positiva eftersom huset rests där det tidigare stått ett gammal fallfärdigt varuhus. Lustigt nog var även handlarna på gatan positiva. Grönsakshandlaren tvärs över gatan hade på öppningsdagen sålt ut alla sina grönsaker innan klockan var fyra på eftermiddagen.
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8595 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nomineringar till år 2018:s YIMBY-pris
27 September 2018 20:22 av Sofia Buhrgard

@yimbysthlm på Twitter