Utskrift från www.yimby.se
....

Enköpingsvägen och Solnavägen - Inspiration och Verktyg

 


I de första diskussionerna angående planerna för Enköpingsvägen och Solnavägen har det kommit upp en hel del intressanta tankar och tips. Här kommer en sammanfattning av en del av dem.

Teori
En känd förespråkare för vad som gör en bra stadsgata är den danska arkitekten och professorn Jan Gehl. I en av hans böcker Byer för Mennesker beskriver han hur en bra stadsgata uppnås med bland annat:

  • många människor
  • stor variation i gatumiljö
  • inte alltför påträngande biltrafik

Enligt Gehl är de två nedersta våningarnas utformning avgörande för gatans funktion medan det som finns där ovan inte antas påverka särskilt mycket.


Bild från boken

En annan känd stadsteoretiker var journalisten Jane Jacobs. I hennes mest kända bok The Death and Life of Great American Cities beskrev hon bland annat principer för vad som gör en bra gata, där människor känner sig trygga. Enligt henne krävs det:

  • tydliga gränser mellan offentliga och privata rum
  • att husen längs gatan är vända mot den
  •  en viss genomströmning av folk på gatan

Hon poängterar även att trottoarer har många andra funktioner än transportsträcka för gående.

Både Gehl och Jacobs framhåller vikten av genomströmning av folk för att få en fungerande gata. Ett känt sätt att analysera detta är genom att mäta hur tillgängliga olika gator är i förhållande till varandra. De gator som har högst tillgänglighet har vanligtvis också störst flöde av gående. Denna sortens mätning är en typ av space syntax-analys. Spacescape är ett företag som är kända för denna typer av analyser och som på sin hemsida presenterar teorier och olika exempel på analysverktyg.


Exempel på spacesyntaxkarta från en slideshow av Spacescape

Verktyg
För den som vill göra egna space syntax analyser finns Space Syntax Toolkit som kan användas med kartprogramet QGIS. Dessa är båda gratis och för den som inte har prövat på QGIS tidigare finns det en mycket bra blogg på svenska som förklarar programmet.

Ett annat verktyg som är enklare men nog så användbart är streetmix, som kan användas för att rita upp förslag på utformningar av gator.



Inspiration
Det finns många stadsgator och projekt ute i världen att inspireras av. Exempel på stadsgator som togs upp i diskussion var Avenida Santa Fé i Buenos Aires och Breitenfurterstrasse i Wien.

Avenida Santa Fé beskrevs som ett bra exempel på en gata med hög bebyggelse vilket ger underlag för mycket folk på gatan. Gatans bredd gör att husens höjd inte känns påträngande. Dock skulle trottoarerna kunna vara bredare för att skapa lite mer avstånd till den högljudda trafiken.


Avenida Santa Fé

Breitenfurterstrasse är ett exempel på en gata där användning och utformning inte har reglerats hårt. Resultatet är en blandning av bebyggelse från olika tider och med olika användningar. Ju närmare centrum tomterna är desto högre och tätare är bebyggelsen.


Breitenfurterstrasse

Något som också kan inspirera är Helsingfors visionsbilder för sin planerade omvandlingar av trafikleder till stadsgator. Även om deras kapacitet förmodligen är större än vad som kan vara aktuellt för Enköpingsvägen och Solnavägen.


En av Helsingfors visionsbilder för en framtida omvandlad trafikled

Även YIMBYs förslag på stadsplan Lindhagenplanen 2.0 är inspirerande. Som denna bild på en föreslagen omvandling av Storgatan i Solna.



Har du fler förslag eller tips? Skriv om dem i kommentarsfältet, i vårt forum här på hemsidan eller på facebooksidan.

Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Erik Westberg (13 Mars 22:33):
Intressant.
Amerikanarna pratar annars gärna om "complete streets", vilket väl iofs är mest samma sak som i artikeln fast i annan förpackning. Intressant att läsa är det i alla fall:

http:​/​/​www.​smartgrowthamerica.​org/​complete-​streets/​com.​.​
+1
Ekonomix (14 Mars 11:22):
På tal om samband och illustrationen av Rinkeby. När gamla Enköpingsvägen genom Rinkeby togs bort och ersattes med förbifarten norr om, samt Rinkebysvängen, i den kvarvarande Enköpingsvägens förlängning var tanken att denna skulle fortsätta ända till Spånga kyrkväg. Så blev det aldrig utan SCAFT-planeringen tog över.

Det kanske vore på sin plats att genomföra denna förlängning nu, kombinerat med bebyggelse också längs denna sträcka. Trafiken blir måttlig, de som skall vidare mot Tensta och Hjulsta tjänar ändå på motorvägen och de flesta i Spånga på Bromstensvägen. Men det skulle bli viss (lagom?) genomströmning av trafik.
 0
Martin Ekdahl (14 Mars 18:43): Online
Inspirerande och intressant inlägg. Tack!
+2
Jan Wiklund (15 Mars 11:39):
Poängen med Spacescapes analyser är att de poängterar att en bra gata korsas av många gator som i sin tur korsas av många gator. Det innebär att man aldrig kan bygga bara en gata och hoppas att få den välbesökt, man måste också tänka på gatans omgivning.

För Solnavägens del är detta problematiskt. Hur gör man med Norra begravningsplatsen och området runt Solna kyrka?
 0
Ekonomix (26 Mars 09:11):
Vid Hallonbergen och Rissne finns tunnelbanestationer inte allt för långt ifrån Enköpingsvägen. Men höjdskillnaden är avsevärd.

Neranför berget går dock depåspåren som i mitten av 70-talet även användes av trafiktågen. Dessa går delvis öppet så det vore inte omöjligt att anlägga någon station och starta trafik där igen.

Frågan är om det är värt det?
 0
Ekonomix (26 Mars 09:15):
Vid Hallonbergen och Rissne finns tunnelbanestationer inte allt för långt ifrån Enköpingsvägen. Men höjdskillnaden är avsevärd.

Neranför berget går dock depåspåren som i mitten av 70-talet även användes av trafiktågen. Dessa går delvis öppet så det vore inte omöjligt att anlägga någon station och starta trafik där igen.

Frågan är om det är värt det?

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 7693 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

@yimbysthlm på Twitter