Printout from www.yimby.se
....

Dags för en stadsminister?

Map
Sammanfattning

Många talar om bristen på bostadspolitiken, det är värre än så. Sverige saknar en samlad politik för våra städers utveckling. Vi har en landsbygdsminister. Kanske dags för en stadsminister? Hur ser framtidens stad ut och vilka utmaningar behöver framtidens städer hantera?

Beskrivning

Många talar om bristen på bostadspolitiken, det är värre än så. Sverige saknar en samlad politik för våra städers utveckling. Vi har en landsbygdsminister. Kanske dags för en stadsminister? För det är i staden det händer. Nya idéer och kunskaper uppstår där människor möts. I staden sker utveckling och tillväxt. Nya arbetstillfällen skapas som gynnar hela Sverige. I staden kan förutsättningar skapas för ett hållbart och tolerant samhälle. De städer som prövar, försöker, orkar och kan lyssna är framtidens vinnare! Men har politikerna och stadens aktörer verktygen, viljan eller kunskapen? Hur ser framtidens stad ut och vilka utmaningar behöver framtidens städer hantera? Möt Sveriges Arkitekter och aktörer från Malmö, Göteborg, Stockholm och Helsingborg i ett samtal om planering och arkitektur för framtidens städer!

Arrangör: Sveriges Arkitekter
Evenemangstyp: Seminarium & mingel
Ämne: Byggande, Infrastruktur
Medverkande: Björn Siesjö, stadsarkitekt, Göteborgs stad. Christer Larsson, stadsbyggnadsdirektör, Malmö stad. Tomas Rudin, oppositionsborgarråd för (S) i Stockholm vice ordförande för stadsbyggnadsnämnden, Stockholm stad. Ola Andersson, arkitekt författare och debattör. Kristoffer Nilsson, arkitekt med inriktning på samhällsplanering, Helsingborgs stad. Laila Strunke, förbundsordförande, Sveriges Arkitekter. Catherina Fored, förbundsdirektör, Sveriges Arkitekter.
Förtäring: Ja

Mer information: http://www.almedalsveckan.info/event/user-view/9693

Date and time: July 5 2012 15:00 - 16:30
Location: Kårhuset Rindi, Tage Cervins gata 1
City: Visby
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:


If you support our ideas, join YIMBY Stockholm:s 5938 members. It only takes a minute and costs nothing.

Skapa egna bebyggelseförslag i SketchUp. Del II av III- Rita, Tryck, Dra och Flytta
För att rita en linje på bakgrundsbilden klicka där du vill att den ska börja. Flytta runt musen för att välja riktning för linjen. Du ser att linjen byter färg till grön i en viss riktning och röd i en annan. Det är för att den då är parellell med den gröna respektive röda kordinataxeln.
Om du inte vill dra linjen längs med en kordinataxel med har svårt att få linjen att gå i exakt den riktning du vill så testa att zooma in mer.
Nere i högra hörnet kan du se längden på linjen (i meter). Skriv den längd du vill att linjen ska ha och tryck på enter. I det här exemplet är linjen 50,5 meter lång.
Du kan också avsluta linjen genom att klicka där du vill att den ska sluta.



Du kan fortsätta rita linjer med utgångspunkt från tidigare linjers slutpunkt. Om du vill att nästa linje ska vara vinkelrät mot den tidigare så visa detta för sketchup genom att föra muspekaren över den första linjen innan du för den i den riktning du vill att din linje ska ha. 

Om det skulle vara så att du inte vill forsätta rita från slutpunkten tryck på escape. Om du vill ta bort linjer du ritat ångra med ctrl z eller markera dem med pilverktyget och tryck på delete.

(eftersom muspekaren inte syns på skärmdumpar så ser den här bilden extra förvirrande ut. Men tänk dig en liten penn-ikon pekande mot den röda fyrkanten)



När du nu för linjen i vinkelrät riktning blir din linje rosa och meddelandet "Perpendicular to Edge" syns bredvid.



Om du sedan drar en till linje åt vänster så antar sketchup att du vill att den ska vara parallell med den första linjen. Det kan också hända att den antar att du vill att den här linjen ska vara lika lång som den första och föreslår det. De flesta av programmets verktyg gör liknande antaganden och det är för det mesta användbart men ibland kan den föreslå saker du inte alls hade tänkt göra.



Rita en sista linje för att få en rektangel. Den ser ojämn ut men det är för att sketchup visar perspektiv och därför ser kanterna som är längre från mitten av bilden kortare ut.



Push/Pull
Du har nu en rektangel. Om du vill göra den till en box använd verktyget Push/Pull (snabbkomando P). Med detta verktyg kan du höja upp eller trycka ner platta ytor. Den är enklast att använda om modellen är sedd snett uppifrån. Du kan lätt ändra vinkel genom att röra på musen medans du håller ner mushjulet.



För att använda Push/Pull klicka på rektangeln och för sedan musen uppåt. Skriv in den höjd du vill ha och tryck enter. Nu har du en låda. Du kan även använda Push/Pull för att trycka in eller dra ut sidor på den.



Move
Du kanske bestämmer dig för att din byggnad står på fel ställe. Du kan då flytta den med Move verktyget (snabbkommando M).

Börja med att markera hela byggnaden med pilverktyget (snabbkommando mellanslag). Detta kan du göra på två sätt.

  • Genom att klicka tre gånger på någon del av byggnaden.
  • Eller genom att klicka och hålla ner musknappen och dra en markeringsfyrkanten över det du vill markera.


Om du markerar genom att drar från vänster till höger så markerar du bara de objekt som helt täcks av markeringsfyrkanten. Om du drar från höger så markeras även alla objekt som bara delvis täcks. Vilket i detta fall inkluderar bakgrundsbilden. Denna är dock låst från att kunna flyttas eller ändras så det gör inget om du markerar den av misstag.
För att låsa eller låsa upp ett objekt högerklickar du på det och väljer Lock respektive Unlock.



Med Move verktyget kan du nu flytta din markerade byggnad genom att klicka på en punkt på den, till exempel i ett nedre hörn, och sedan klicka på den plats du vill att denna punkt ska befinna sig. Du kan även välja ett bestämt avstånd genom att inte klicka på en punkt utan istället bara dra i en viss riktning med musen och sedan skriva hur många meter du vill att den ska flyttas.



Du kan ställa in verktyget att bara flytta längs koordinataxlarna genom att använda piltangenterna. För att bara flytta upp och ner tryck på upp piltangententen. För att bara flytta längs grön eller röd axel tryck på vänster respektive höger piltangent.

Move verktyget kan användas till så mycket mer än bara förflyttning. Om du vill använda den till att skapa kopior av din byggnad så håll in ctrl på tangentbordet och verktyget är då ett kopieringsverktyg. Du använder det på samma sätt som Move verktyget men istället för att flyta det du har markerat så skapar du en kopia som du sedan kan placera var du vill. Precis som med Move verktyget kan du bestämma avstånd genom att skriva det med tangentbordet.



Du kan också göra mer än en kopia. Tex efter att ha placerat ut den första kopian skriv x5 på tangenbordet och du har 5 kopior.



Om du ändrar dig och istället vill att det ska vara två kopior skriv då x2 så ändras det.
Du kan också pröva att skriva /2 eller /20 för att se vad som händer då.

Move verktyget kan också användas för att skapa olika slags former. Vill du till exempel ha ett lutande tak på en av dina byggnader så dra ett sträck mitt på toppen av den (sketchup hjälper dig att hitta mittpunkten). Markera sedan sträcket och dra det rakt uppåt med Move verktyget och du har ett tak.



På en byggnad av den här dimensionen kan det dock nog vara mer rimligt med en innergård. Detta kan du fixa med Pennan och Push/Pull. Dra några sträck där du tycker det passar och tryck ner mitten med Push/Pull.



Pröva och se om du kan få till ett tak som på bilden nedan genom att använda de verktyg som har gåtts igenom här.



Nästa vecka publicerar vi den avslutande tredje delen i kursen, "Dekoration, Detaljer och Varuhus".


Skapa egna bebyggelseförslag i SketchUp. Del II av III- Rita, Tryck, Dra och Flytta
För att rita en linje på bakgrundsbilden klicka där du vill att den ska börja. Flytta runt musen för att välja riktning för linjen. Du ser att linjen byter färg till grön i en viss riktning och röd i en annan. Det är för att den då är parellell med den gröna respektive röda kordinataxeln.
Om du inte vill dra linjen längs med en kordinataxel med har svårt att få linjen att gå i exakt den riktning du vill så testa att zooma in mer.
Nere i högra hörnet kan du se längden på linjen (i meter). Skriv den längd du vill att linjen ska ha och tryck på enter. I det här exemplet är linjen 50,5 meter lång.
Du kan också avsluta linjen genom att klicka där du vill att den ska sluta.



Du kan fortsätta rita linjer med utgångspunkt från tidigare linjers slutpunkt. Om du vill att nästa linje ska vara vinkelrät mot den tidigare så visa detta för sketchup genom att föra muspekaren över den första linjen innan du för den i den riktning du vill att din linje ska ha. 

Om det skulle vara så att du inte vill forsätta rita från slutpunkten tryck på escape. Om du vill ta bort linjer du ritat ångra med ctrl z eller markera dem med pilverktyget och tryck på delete.

(eftersom muspekaren inte syns på skärmdumpar så ser den här bilden extra förvirrande ut. Men tänk dig en liten penn-ikon pekande mot den röda fyrkanten)



När du nu för linjen i vinkelrät riktning blir din linje rosa och meddelandet "Perpendicular to Edge" syns bredvid.



Om du sedan drar en till linje åt vänster så antar sketchup att du vill att den ska vara parallell med den första linjen. Det kan också hända att den antar att du vill att den här linjen ska vara lika lång som den första och föreslår det. De flesta av programmets verktyg gör liknande antaganden och det är för det mesta användbart men ibland kan den föreslå saker du inte alls hade tänkt göra.



Rita en sista linje för att få en rektangel. Den ser ojämn ut men det är för att sketchup visar perspektiv och därför ser kanterna som är längre från mitten av bilden kortare ut.



Push/Pull
Du har nu en rektangel. Om du vill göra den till en box använd verktyget Push/Pull (snabbkomando P). Med detta verktyg kan du höja upp eller trycka ner platta ytor. Den är enklast att använda om modellen är sedd snett uppifrån. Du kan lätt ändra vinkel genom att röra på musen medans du håller ner mushjulet.



För att använda Push/Pull klicka på rektangeln och för sedan musen uppåt. Skriv in den höjd du vill ha och tryck enter. Nu har du en låda. Du kan även använda Push/Pull för att trycka in eller dra ut sidor på den.



Move
Du kanske bestämmer dig för att din byggnad står på fel ställe. Du kan då flytta den med Move verktyget (snabbkommando M).

Börja med att markera hela byggnaden med pilverktyget (snabbkommando mellanslag). Detta kan du göra på två sätt.

  • Genom att klicka tre gånger på någon del av byggnaden.
  • Eller genom att klicka och hålla ner musknappen och dra en markeringsfyrkanten över det du vill markera.


Om du markerar genom att drar från vänster till höger så markerar du bara de objekt som helt täcks av markeringsfyrkanten. Om du drar från höger så markeras även alla objekt som bara delvis täcks. Vilket i detta fall inkluderar bakgrundsbilden. Denna är dock låst från att kunna flyttas eller ändras så det gör inget om du markerar den av misstag.
För att låsa eller låsa upp ett objekt högerklickar du på det och väljer Lock respektive Unlock.



Med Move verktyget kan du nu flytta din markerade byggnad genom att klicka på en punkt på den, till exempel i ett nedre hörn, och sedan klicka på den plats du vill att denna punkt ska befinna sig. Du kan även välja ett bestämt avstånd genom att inte klicka på en punkt utan istället bara dra i en viss riktning med musen och sedan skriva hur många meter du vill att den ska flyttas.



Du kan ställa in verktyget att bara flytta längs koordinataxlarna genom att använda piltangenterna. För att bara flytta upp och ner tryck på upp piltangententen. För att bara flytta längs grön eller röd axel tryck på vänster respektive höger piltangent.

Move verktyget kan användas till så mycket mer än bara förflyttning. Om du vill använda den till att skapa kopior av din byggnad så håll in ctrl på tangentbordet och verktyget är då ett kopieringsverktyg. Du använder det på samma sätt som Move verktyget men istället för att flyta det du har markerat så skapar du en kopia som du sedan kan placera var du vill. Precis som med Move verktyget kan du bestämma avstånd genom att skriva det med tangentbordet.



Du kan också göra mer än en kopia. Tex efter att ha placerat ut den första kopian skriv x5 på tangenbordet och du har 5 kopior.



Om du ändrar dig och istället vill att det ska vara två kopior skriv då x2 så ändras det.
Du kan också pröva att skriva /2 eller /20 för att se vad som händer då.

Move verktyget kan också användas för att skapa olika slags former. Vill du till exempel ha ett lutande tak på en av dina byggnader så dra ett sträck mitt på toppen av den (sketchup hjälper dig att hitta mittpunkten). Markera sedan sträcket och dra det rakt uppåt med Move verktyget och du har ett tak.



På en byggnad av den här dimensionen kan det dock nog vara mer rimligt med en innergård. Detta kan du fixa med Pennan och Push/Pull. Dra några sträck där du tycker det passar och tryck ner mitten med Push/Pull.



Pröva och se om du kan få till ett tak som på bilden nedan genom att använda de verktyg som har gåtts igenom här.



Nästa vecka publicerar vi den avslutande tredje delen i kursen, "Dekoration, Detaljer och Varuhus".


Skapa egna bebyggelseförslag i SketchUp. Del II av III- Rita, Tryck, Dra och Flytta
För att rita en linje på bakgrundsbilden klicka där du vill att den ska börja. Flytta runt musen för att välja riktning för linjen. Du ser att linjen byter färg till grön i en viss riktning och röd i en annan. Det är för att den då är parellell med den gröna respektive röda kordinataxeln.
Om du inte vill dra linjen längs med en kordinataxel med har svårt att få linjen att gå i exakt den riktning du vill så testa att zooma in mer.
Nere i högra hörnet kan du se längden på linjen (i meter). Skriv den längd du vill att linjen ska ha och tryck på enter. I det här exemplet är linjen 50,5 meter lång.
Du kan också avsluta linjen genom att klicka där du vill att den ska sluta.



Du kan fortsätta rita linjer med utgångspunkt från tidigare linjers slutpunkt. Om du vill att nästa linje ska vara vinkelrät mot den tidigare så visa detta för sketchup genom att föra muspekaren över den första linjen innan du för den i den riktning du vill att din linje ska ha. 

Om det skulle vara så att du inte vill forsätta rita från slutpunkten tryck på escape. Om du vill ta bort linjer du ritat ångra med ctrl z eller markera dem med pilverktyget och tryck på delete.

(eftersom muspekaren inte syns på skärmdumpar så ser den här bilden extra förvirrande ut. Men tänk dig en liten penn-ikon pekande mot den röda fyrkanten)



När du nu för linjen i vinkelrät riktning blir din linje rosa och meddelandet "Perpendicular to Edge" syns bredvid.



Om du sedan drar en till linje åt vänster så antar sketchup att du vill att den ska vara parallell med den första linjen. Det kan också hända att den antar att du vill att den här linjen ska vara lika lång som den första och föreslår det. De flesta av programmets verktyg gör liknande antaganden och det är för det mesta användbart men ibland kan den föreslå saker du inte alls hade tänkt göra.



Rita en sista linje för att få en rektangel. Den ser ojämn ut men det är för att sketchup visar perspektiv och därför ser kanterna som är längre från mitten av bilden kortare ut.



Push/Pull
Du har nu en rektangel. Om du vill göra den till en box använd verktyget Push/Pull (snabbkomando P). Med detta verktyg kan du höja upp eller trycka ner platta ytor. Den är enklast att använda om modellen är sedd snett uppifrån. Du kan lätt ändra vinkel genom att röra på musen medans du håller ner mushjulet.



För att använda Push/Pull klicka på rektangeln och för sedan musen uppåt. Skriv in den höjd du vill ha och tryck enter. Nu har du en låda. Du kan även använda Push/Pull för att trycka in eller dra ut sidor på den.



Move
Du kanske bestämmer dig för att din byggnad står på fel ställe. Du kan då flytta den med Move verktyget (snabbkommando M).

Börja med att markera hela byggnaden med pilverktyget (snabbkommando mellanslag). Detta kan du göra på två sätt.

  • Genom att klicka tre gånger på någon del av byggnaden.
  • Eller genom att klicka och hålla ner musknappen och dra en markeringsfyrkanten över det du vill markera.


Om du markerar genom att drar från vänster till höger så markerar du bara de objekt som helt täcks av markeringsfyrkanten. Om du drar från höger så markeras även alla objekt som bara delvis täcks. Vilket i detta fall inkluderar bakgrundsbilden. Denna är dock låst från att kunna flyttas eller ändras så det gör inget om du markerar den av misstag.
För att låsa eller låsa upp ett objekt högerklickar du på det och väljer Lock respektive Unlock.



Med Move verktyget kan du nu flytta din markerade byggnad genom att klicka på en punkt på den, till exempel i ett nedre hörn, och sedan klicka på den plats du vill att denna punkt ska befinna sig. Du kan även välja ett bestämt avstånd genom att inte klicka på en punkt utan istället bara dra i en viss riktning med musen och sedan skriva hur många meter du vill att den ska flyttas.



Du kan ställa in verktyget att bara flytta längs koordinataxlarna genom att använda piltangenterna. För att bara flytta upp och ner tryck på upp piltangententen. För att bara flytta längs grön eller röd axel tryck på vänster respektive höger piltangent.

Move verktyget kan användas till så mycket mer än bara förflyttning. Om du vill använda den till att skapa kopior av din byggnad så håll in ctrl på tangentbordet och verktyget är då ett kopieringsverktyg. Du använder det på samma sätt som Move verktyget men istället för att flyta det du har markerat så skapar du en kopia som du sedan kan placera var du vill. Precis som med Move verktyget kan du bestämma avstånd genom att skriva det med tangentbordet.



Du kan också göra mer än en kopia. Tex efter att ha placerat ut den första kopian skriv x5 på tangenbordet och du har 5 kopior.



Om du ändrar dig och istället vill att det ska vara två kopior skriv då x2 så ändras det.
Du kan också pröva att skriva /2 eller /20 för att se vad som händer då.

Move verktyget kan också användas för att skapa olika slags former. Vill du till exempel ha ett lutande tak på en av dina byggnader så dra ett sträck mitt på toppen av den (sketchup hjälper dig att hitta mittpunkten). Markera sedan sträcket och dra det rakt uppåt med Move verktyget och du har ett tak.



På en byggnad av den här dimensionen kan det dock nog vara mer rimligt med en innergård. Detta kan du fixa med Pennan och Push/Pull. Dra några sträck där du tycker det passar och tryck ner mitten med Push/Pull.



Pröva och se om du kan få till ett tak som på bilden nedan genom att använda de verktyg som har gåtts igenom här.



Nästa vecka publicerar vi den avslutande tredje delen i kursen, "Dekoration, Detaljer och Varuhus".


För att rita en linje på bakgrundsbilden klicka där du vill att den ska börja. Flytta runt musen för att välja riktning för linjen. Du ser att linjen byter färg till grön i en viss riktning och röd i en annan. Det är för att den då är parellell med den gröna respektive röda kordinataxeln.
Om du inte vill dra linjen längs med en kordinataxel med har svårt att få linjen att gå i exakt den riktning du vill så testa att zooma in mer.
Nere i högra hörnet kan du se längden på linjen (i meter). Skriv den längd du vill att linjen ska ha och tryck på enter. I det här exemplet är linjen 50,5 meter lång.
Du kan också avsluta linjen genom att klicka där du vill att den ska sluta.



Du kan fortsätta rita linjer med utgångspunkt från tidigare linjers slutpunkt. Om du vill att nästa linje ska vara vinkelrät mot den tidigare så visa detta för sketchup genom att föra muspekaren över den första linjen innan du för den i den riktning du vill att din linje ska ha. 

Om det skulle vara så att du inte vill forsätta rita från slutpunkten tryck på escape. Om du vill ta bort linjer du ritat ångra med ctrl z eller markera dem med pilverktyget och tryck på delete.

(eftersom muspekaren inte syns på skärmdumpar så ser den här bilden extra förvirrande ut. Men tänk dig en liten penn-ikon pekande mot den röda fyrkanten)



När du nu för linjen i vinkelrät riktning blir din linje rosa och meddelandet "Perpendicular to Edge" syns bredvid.



Om du sedan drar en till linje åt vänster så antar sketchup att du vill att den ska vara parallell med den första linjen. Det kan också hända att den antar att du vill att den här linjen ska vara lika lång som den första och föreslår det. De flesta av programmets verktyg gör liknande antaganden och det är för det mesta användbart men ibland kan den föreslå saker du inte alls hade tänkt göra.



Rita en sista linje för att få en rektangel. Den ser ojämn ut men det är för att sketchup visar perspektiv och därför ser kanterna som är längre från mitten av bilden kortare ut.



Push/Pull
Du har nu en rektangel. Om du vill göra den till en box använd verktyget Push/Pull (snabbkomando P). Med detta verktyg kan du höja upp eller trycka ner platta ytor. Den är enklast att använda om modellen är sedd snett uppifrån. Du kan lätt ändra vinkel genom att röra på musen medans du håller ner mushjulet.



För att använda Push/Pull klicka på rektangeln och för sedan musen uppåt. Skriv in den höjd du vill ha och tryck enter. Nu har du en låda. Du kan även använda Push/Pull för att trycka in eller dra ut sidor på den.



Move
Du kanske bestämmer dig för att din byggnad står på fel ställe. Du kan då flytta den med Move verktyget (snabbkommando M).

Börja med att markera hela byggnaden med pilverktyget (snabbkommando mellanslag). Detta kan du göra på två sätt.

  • Genom att klicka tre gånger på någon del av byggnaden.
  • Eller genom att klicka och hålla ner musknappen och dra en markeringsfyrkanten över det du vill markera.


Om du markerar genom att drar från vänster till höger så markerar du bara de objekt som helt täcks av markeringsfyrkanten. Om du drar från höger så markeras även alla objekt som bara delvis täcks. Vilket i detta fall inkluderar bakgrundsbilden. Denna är dock låst från att kunna flyttas eller ändras så det gör inget om du markerar den av misstag.
För att låsa eller låsa upp ett objekt högerklickar du på det och väljer Lock respektive Unlock.



Med Move verktyget kan du nu flytta din markerade byggnad genom att klicka på en punkt på den, till exempel i ett nedre hörn, och sedan klicka på den plats du vill att denna punkt ska befinna sig. Du kan även välja ett bestämt avstånd genom att inte klicka på en punkt utan istället bara dra i en viss riktning med musen och sedan skriva hur många meter du vill att den ska flyttas.



Du kan ställa in verktyget att bara flytta längs koordinataxlarna genom att använda piltangenterna. För att bara flytta upp och ner tryck på upp piltangententen. För att bara flytta längs grön eller röd axel tryck på vänster respektive höger piltangent.

Move verktyget kan användas till så mycket mer än bara förflyttning. Om du vill använda den till att skapa kopior av din byggnad så håll in ctrl på tangentbordet och verktyget är då ett kopieringsverktyg. Du använder det på samma sätt som Move verktyget men istället för att flyta det du har markerat så skapar du en kopia som du sedan kan placera var du vill. Precis som med Move verktyget kan du bestämma avstånd genom att skriva det med tangentbordet.



Du kan också göra mer än en kopia. Tex efter att ha placerat ut den första kopian skriv x5 på tangenbordet och du har 5 kopior.



Om du ändrar dig och istället vill att det ska vara två kopior skriv då x2 så ändras det.
Du kan också pröva att skriva /2 eller /20 för att se vad som händer då.

Move verktyget kan också användas för att skapa olika slags former. Vill du till exempel ha ett lutande tak på en av dina byggnader så dra ett sträck mitt på toppen av den (sketchup hjälper dig att hitta mittpunkten). Markera sedan sträcket och dra det rakt uppåt med Move verktyget och du har ett tak.



På en byggnad av den här dimensionen kan det dock nog vara mer rimligt med en innergård. Detta kan du fixa med Pennan och Push/Pull. Dra några sträck där du tycker det passar och tryck ner mitten med Push/Pull.



Pröva och se om du kan få till ett tak som på bilden nedan genom att använda de verktyg som har gåtts igenom här.



Nästa vecka publicerar vi den avslutande tredje delen i kursen, "Dekoration, Detaljer och Varuhus".