Printout from www.yimby.se
....

Dags för en stadsminister?

Map
Sammanfattning

Många talar om bristen på bostadspolitiken, det är värre än så. Sverige saknar en samlad politik för våra städers utveckling. Vi har en landsbygdsminister. Kanske dags för en stadsminister? Hur ser framtidens stad ut och vilka utmaningar behöver framtidens städer hantera?

Beskrivning

Många talar om bristen på bostadspolitiken, det är värre än så. Sverige saknar en samlad politik för våra städers utveckling. Vi har en landsbygdsminister. Kanske dags för en stadsminister? För det är i staden det händer. Nya idéer och kunskaper uppstår där människor möts. I staden sker utveckling och tillväxt. Nya arbetstillfällen skapas som gynnar hela Sverige. I staden kan förutsättningar skapas för ett hållbart och tolerant samhälle. De städer som prövar, försöker, orkar och kan lyssna är framtidens vinnare! Men har politikerna och stadens aktörer verktygen, viljan eller kunskapen? Hur ser framtidens stad ut och vilka utmaningar behöver framtidens städer hantera? Möt Sveriges Arkitekter och aktörer från Malmö, Göteborg, Stockholm och Helsingborg i ett samtal om planering och arkitektur för framtidens städer!

Arrangör: Sveriges Arkitekter
Evenemangstyp: Seminarium & mingel
Ämne: Byggande, Infrastruktur
Medverkande: Björn Siesjö, stadsarkitekt, Göteborgs stad. Christer Larsson, stadsbyggnadsdirektör, Malmö stad. Tomas Rudin, oppositionsborgarråd för (S) i Stockholm vice ordförande för stadsbyggnadsnämnden, Stockholm stad. Ola Andersson, arkitekt författare och debattör. Kristoffer Nilsson, arkitekt med inriktning på samhällsplanering, Helsingborgs stad. Laila Strunke, förbundsordförande, Sveriges Arkitekter. Catherina Fored, förbundsdirektör, Sveriges Arkitekter.
Förtäring: Ja

Mer information: http://www.almedalsveckan.info/event/user-view/9693

Date and time: July 5 2012 15:00 - 16:30
Location: Kårhuset Rindi, Tage Cervins gata 1
City: Visby
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:


If you support our ideas, join YIMBY Stockholm:s 5938 members. It only takes a minute and costs nothing.

Skapa egna bebyggelseförslag i SketchUp. Del III av III - Dekoration, Detaljer och Varuhus
Du kan välja mellan olika kategorier av färger och mönster. Till exempel kategorin Roofing för takmönster.
För att färglägga en yta är det bara att klicka på den.



Du kan välja en färg som du tidigare har använt genom att använda pipettverktyget (sample paint) och klicka på en yta med den färgen i din modell.



Google 3D Warehouse

Om du inte vill rita dina egna byggnader kan du ladda ner några som någon annan har ritat istället. Klicka på Get Models under fliken File och välj bland alla modeller som folk har ritat och laddat upp.



Du kan söka på till exempel byggnad och välja någon byggnad du vill importera.
Tänk dock på att om du importerar många detaljerade modeller så kan programmet bli segt eller krascha av för mycket detaljer.



När du har valt byggnad, klicka var i modellen du vill ha den. Om du vill kan du sedan använda roteringsverktyget (snabbkomando Q) för att rotera den i sidled.



Du kan också söka på specifika byggnader och ladda ner. Kanske Burj Khalifa?



Importera byggnader från Google Earth
Ibland finns det också möjlighet att ladda ner just de byggnader som står på den plats du ritar på med google earth. Öppna Google Earth (kan laddas ner här http://www.google.com/earth/explore/products/) och zooma in till ditt valda område.

Om det finns någon byggnad som du vill ha klicka på den och och klicka sedan på bilden (eller som i detta fall rutan utan bild med ett frågetecken i) för att komma till google 3D warehouse och ladda ner den.



För att få in byggnaden i din modell klicka på Import... under File  Välj Google Earth Files (*.kmz) under filformat för att kunna se filen.



Byggnaden hamnar automatiskt på rätt plats på Google bakgrundsbilden.



Precis som med dina egna byggnader kan du använda olika verktyg för att flytta och kopiera de byggnader du importerat.



Du kan dock inte ändra färg eller ta bort delar av dessa byggnader. Detta beror på att byggnaderna du importerat är så kallade Components. Alla sträck och ytor för byggnaden utgör tillsammans ett objekt som är sparad i en egen fil och kan importeras in i olika modeller. Du kan göra egna Components genom att markera något du ritat och högerklicka för att sedan välja Make Component. Du kan också välja Make Group för när du vill göra flera linjer och ytor till ett objekt just i den model du ritar i nu men inte har någon nytta att spara det för att använda i andra modeller.

Om du trots allt vill ändra färg eller ta bort delar av det objekt du importerat kan du högerklicka på det och välja Explode för att dela upp objektet i sträck och ytor.

Flytta byggnaderna till terränglagret
När du är klar med dina byggnader kan du flytta dem till terränglagret. Detta gör du enklast genom att göra varje byggnad till en Group genom att, som nämnt ovan, markera hela byggnaden(genom att klicka tre gånger på den) och sen högerklicka och välja Make Group.



Göm sedan lagret Google Eart Snapshot och visa istället lagret Google Earth Terrain.

Du ser att terrängen gör att husen ligger under (eller ibland över) marknivån.



Använd Move för att flytta varje byggnad upp eller ner. Kom ihåg att om du trycker på upp-pilen på ditt tangentbord så ställs verktyget in för att bara flytta endast upp och ner. Ibland kan det vara enklast att flytta dem till en lagom nivå genom att titta på modellen underifrån.



Skugga
Andra saker du kan göra med din modell är till exempel att visa skugga vid olika tider på dagen. Om du inte har skuggor i ditt verktygsfält gå in på Toolbars... under View och lägg till Shadows eller gå till Shadows under fliken Window.
Sedan kan du klicka på Show/Hide Shadows för att visa skuggan och ändra tid på dagen eller på året till höger om den.
Sketchup vet vilken plats på jorden din modell är i eftersom du valde plats för den tidigare med Add Location.



Skugga gör programmet långsammare så stäng av det när du inte behöver det.

Exportera bilder av modellen
För att exportera bilder av din modell välj fliken File sedan Export och därefter 2D Graphic. Detta är som att spara en skärmdump av din modell i den vinkel du visar den i just då.



Ändra stilinställningar
Du kan ändra utseende på din modell med verktyget Styles (hittas under fliken window). Där kan du välja mellan olika linje och färginställningar och annat för din modell.



Nu är exempelmodellen färdig. Vilken tråkig modell tänker du säkert. Därför tycker jag att du ska göra ett snyggare och mer intressant förslag och dela med dig av det här på YIMBY.



Lär dig mer
Denna genomgång har bara visat en del av de funktioner som SketchUp har att erbjuda. Utforska tutorials och foruminlägg på till exempel http://www.sketchup.com/learn för att lära dig fler verktyg och tekniker.

Skapa egna bebyggelseförslag i SketchUp. Del III av III - Dekoration, Detaljer och Varuhus
Du kan välja mellan olika kategorier av färger och mönster. Till exempel kategorin Roofing för takmönster.
För att färglägga en yta är det bara att klicka på den.



Du kan välja en färg som du tidigare har använt genom att använda pipettverktyget (sample paint) och klicka på en yta med den färgen i din modell.



Google 3D Warehouse

Om du inte vill rita dina egna byggnader kan du ladda ner några som någon annan har ritat istället. Klicka på Get Models under fliken File och välj bland alla modeller som folk har ritat och laddat upp.



Du kan söka på till exempel byggnad och välja någon byggnad du vill importera.
Tänk dock på att om du importerar många detaljerade modeller så kan programmet bli segt eller krascha av för mycket detaljer.



När du har valt byggnad, klicka var i modellen du vill ha den. Om du vill kan du sedan använda roteringsverktyget (snabbkomando Q) för att rotera den i sidled.



Du kan också söka på specifika byggnader och ladda ner. Kanske Burj Khalifa?



Importera byggnader från Google Earth
Ibland finns det också möjlighet att ladda ner just de byggnader som står på den plats du ritar på med google earth. Öppna Google Earth (kan laddas ner här http://www.google.com/earth/explore/products/) och zooma in till ditt valda område.

Om det finns någon byggnad som du vill ha klicka på den och och klicka sedan på bilden (eller som i detta fall rutan utan bild med ett frågetecken i) för att komma till google 3D warehouse och ladda ner den.



För att få in byggnaden i din modell klicka på Import... under File  Välj Google Earth Files (*.kmz) under filformat för att kunna se filen.



Byggnaden hamnar automatiskt på rätt plats på Google bakgrundsbilden.



Precis som med dina egna byggnader kan du använda olika verktyg för att flytta och kopiera de byggnader du importerat.



Du kan dock inte ändra färg eller ta bort delar av dessa byggnader. Detta beror på att byggnaderna du importerat är så kallade Components. Alla sträck och ytor för byggnaden utgör tillsammans ett objekt som är sparad i en egen fil och kan importeras in i olika modeller. Du kan göra egna Components genom att markera något du ritat och högerklicka för att sedan välja Make Component. Du kan också välja Make Group för när du vill göra flera linjer och ytor till ett objekt just i den model du ritar i nu men inte har någon nytta att spara det för att använda i andra modeller.

Om du trots allt vill ändra färg eller ta bort delar av det objekt du importerat kan du högerklicka på det och välja Explode för att dela upp objektet i sträck och ytor.

Flytta byggnaderna till terränglagret
När du är klar med dina byggnader kan du flytta dem till terränglagret. Detta gör du enklast genom att göra varje byggnad till en Group genom att, som nämnt ovan, markera hela byggnaden(genom att klicka tre gånger på den) och sen högerklicka och välja Make Group.



Göm sedan lagret Google Eart Snapshot och visa istället lagret Google Earth Terrain.

Du ser att terrängen gör att husen ligger under (eller ibland över) marknivån.



Använd Move för att flytta varje byggnad upp eller ner. Kom ihåg att om du trycker på upp-pilen på ditt tangentbord så ställs verktyget in för att bara flytta endast upp och ner. Ibland kan det vara enklast att flytta dem till en lagom nivå genom att titta på modellen underifrån.



Skugga
Andra saker du kan göra med din modell är till exempel att visa skugga vid olika tider på dagen. Om du inte har skuggor i ditt verktygsfält gå in på Toolbars... under View och lägg till Shadows eller gå till Shadows under fliken Window.
Sedan kan du klicka på Show/Hide Shadows för att visa skuggan och ändra tid på dagen eller på året till höger om den.
Sketchup vet vilken plats på jorden din modell är i eftersom du valde plats för den tidigare med Add Location.



Skugga gör programmet långsammare så stäng av det när du inte behöver det.

Exportera bilder av modellen
För att exportera bilder av din modell välj fliken File sedan Export och därefter 2D Graphic. Detta är som att spara en skärmdump av din modell i den vinkel du visar den i just då.



Ändra stilinställningar
Du kan ändra utseende på din modell med verktyget Styles (hittas under fliken window). Där kan du välja mellan olika linje och färginställningar och annat för din modell.



Nu är exempelmodellen färdig. Vilken tråkig modell tänker du säkert. Därför tycker jag att du ska göra ett snyggare och mer intressant förslag och dela med dig av det här på YIMBY.



Lär dig mer
Denna genomgång har bara visat en del av de funktioner som SketchUp har att erbjuda. Utforska tutorials och foruminlägg på till exempel http://www.sketchup.com/learn för att lära dig fler verktyg och tekniker.

Skapa egna bebyggelseförslag i SketchUp. Del III av III - Dekoration, Detaljer och Varuhus
Du kan välja mellan olika kategorier av färger och mönster. Till exempel kategorin Roofing för takmönster.
För att färglägga en yta är det bara att klicka på den.



Du kan välja en färg som du tidigare har använt genom att använda pipettverktyget (sample paint) och klicka på en yta med den färgen i din modell.



Google 3D Warehouse

Om du inte vill rita dina egna byggnader kan du ladda ner några som någon annan har ritat istället. Klicka på Get Models under fliken File och välj bland alla modeller som folk har ritat och laddat upp.



Du kan söka på till exempel byggnad och välja någon byggnad du vill importera.
Tänk dock på att om du importerar många detaljerade modeller så kan programmet bli segt eller krascha av för mycket detaljer.



När du har valt byggnad, klicka var i modellen du vill ha den. Om du vill kan du sedan använda roteringsverktyget (snabbkomando Q) för att rotera den i sidled.



Du kan också söka på specifika byggnader och ladda ner. Kanske Burj Khalifa?



Importera byggnader från Google Earth
Ibland finns det också möjlighet att ladda ner just de byggnader som står på den plats du ritar på med google earth. Öppna Google Earth (kan laddas ner här http://www.google.com/earth/explore/products/) och zooma in till ditt valda område.

Om det finns någon byggnad som du vill ha klicka på den och och klicka sedan på bilden (eller som i detta fall rutan utan bild med ett frågetecken i) för att komma till google 3D warehouse och ladda ner den.



För att få in byggnaden i din modell klicka på Import... under File  Välj Google Earth Files (*.kmz) under filformat för att kunna se filen.



Byggnaden hamnar automatiskt på rätt plats på Google bakgrundsbilden.



Precis som med dina egna byggnader kan du använda olika verktyg för att flytta och kopiera de byggnader du importerat.



Du kan dock inte ändra färg eller ta bort delar av dessa byggnader. Detta beror på att byggnaderna du importerat är så kallade Components. Alla sträck och ytor för byggnaden utgör tillsammans ett objekt som är sparad i en egen fil och kan importeras in i olika modeller. Du kan göra egna Components genom att markera något du ritat och högerklicka för att sedan välja Make Component. Du kan också välja Make Group för när du vill göra flera linjer och ytor till ett objekt just i den model du ritar i nu men inte har någon nytta att spara det för att använda i andra modeller.

Om du trots allt vill ändra färg eller ta bort delar av det objekt du importerat kan du högerklicka på det och välja Explode för att dela upp objektet i sträck och ytor.

Flytta byggnaderna till terränglagret
När du är klar med dina byggnader kan du flytta dem till terränglagret. Detta gör du enklast genom att göra varje byggnad till en Group genom att, som nämnt ovan, markera hela byggnaden(genom att klicka tre gånger på den) och sen högerklicka och välja Make Group.



Göm sedan lagret Google Eart Snapshot och visa istället lagret Google Earth Terrain.

Du ser att terrängen gör att husen ligger under (eller ibland över) marknivån.



Använd Move för att flytta varje byggnad upp eller ner. Kom ihåg att om du trycker på upp-pilen på ditt tangentbord så ställs verktyget in för att bara flytta endast upp och ner. Ibland kan det vara enklast att flytta dem till en lagom nivå genom att titta på modellen underifrån.



Skugga
Andra saker du kan göra med din modell är till exempel att visa skugga vid olika tider på dagen. Om du inte har skuggor i ditt verktygsfält gå in på Toolbars... under View och lägg till Shadows eller gå till Shadows under fliken Window.
Sedan kan du klicka på Show/Hide Shadows för att visa skuggan och ändra tid på dagen eller på året till höger om den.
Sketchup vet vilken plats på jorden din modell är i eftersom du valde plats för den tidigare med Add Location.



Skugga gör programmet långsammare så stäng av det när du inte behöver det.

Exportera bilder av modellen
För att exportera bilder av din modell välj fliken File sedan Export och därefter 2D Graphic. Detta är som att spara en skärmdump av din modell i den vinkel du visar den i just då.



Ändra stilinställningar
Du kan ändra utseende på din modell med verktyget Styles (hittas under fliken window). Där kan du välja mellan olika linje och färginställningar och annat för din modell.



Nu är exempelmodellen färdig. Vilken tråkig modell tänker du säkert. Därför tycker jag att du ska göra ett snyggare och mer intressant förslag och dela med dig av det här på YIMBY.



Lär dig mer
Denna genomgång har bara visat en del av de funktioner som SketchUp har att erbjuda. Utforska tutorials och foruminlägg på till exempel http://www.sketchup.com/learn för att lära dig fler verktyg och tekniker.

Du kan välja mellan olika kategorier av färger och mönster. Till exempel kategorin Roofing för takmönster.
För att färglägga en yta är det bara att klicka på den.



Du kan välja en färg som du tidigare har använt genom att använda pipettverktyget (sample paint) och klicka på en yta med den färgen i din modell.



Google 3D Warehouse

Om du inte vill rita dina egna byggnader kan du ladda ner några som någon annan har ritat istället. Klicka på Get Models under fliken File och välj bland alla modeller som folk har ritat och laddat upp.



Du kan söka på till exempel byggnad och välja någon byggnad du vill importera.
Tänk dock på att om du importerar många detaljerade modeller så kan programmet bli segt eller krascha av för mycket detaljer.



När du har valt byggnad, klicka var i modellen du vill ha den. Om du vill kan du sedan använda roteringsverktyget (snabbkomando Q) för att rotera den i sidled.



Du kan också söka på specifika byggnader och ladda ner. Kanske Burj Khalifa?



Importera byggnader från Google Earth
Ibland finns det också möjlighet att ladda ner just de byggnader som står på den plats du ritar på med google earth. Öppna Google Earth (kan laddas ner här http://www.google.com/earth/explore/products/) och zooma in till ditt valda område.

Om det finns någon byggnad som du vill ha klicka på den och och klicka sedan på bilden (eller som i detta fall rutan utan bild med ett frågetecken i) för att komma till google 3D warehouse och ladda ner den.



För att få in byggnaden i din modell klicka på Import... under File  Välj Google Earth Files (*.kmz) under filformat för att kunna se filen.



Byggnaden hamnar automatiskt på rätt plats på Google bakgrundsbilden.



Precis som med dina egna byggnader kan du använda olika verktyg för att flytta och kopiera de byggnader du importerat.



Du kan dock inte ändra färg eller ta bort delar av dessa byggnader. Detta beror på att byggnaderna du importerat är så kallade Components. Alla sträck och ytor för byggnaden utgör tillsammans ett objekt som är sparad i en egen fil och kan importeras in i olika modeller. Du kan göra egna Components genom att markera något du ritat och högerklicka för att sedan välja Make Component. Du kan också välja Make Group för när du vill göra flera linjer och ytor till ett objekt just i den model du ritar i nu men inte har någon nytta att spara det för att använda i andra modeller.

Om du trots allt vill ändra färg eller ta bort delar av det objekt du importerat kan du högerklicka på det och välja Explode för att dela upp objektet i sträck och ytor.

Flytta byggnaderna till terränglagret
När du är klar med dina byggnader kan du flytta dem till terränglagret. Detta gör du enklast genom att göra varje byggnad till en Group genom att, som nämnt ovan, markera hela byggnaden(genom att klicka tre gånger på den) och sen högerklicka och välja Make Group.



Göm sedan lagret Google Eart Snapshot och visa istället lagret Google Earth Terrain.

Du ser att terrängen gör att husen ligger under (eller ibland över) marknivån.



Använd Move för att flytta varje byggnad upp eller ner. Kom ihåg att om du trycker på upp-pilen på ditt tangentbord så ställs verktyget in för att bara flytta endast upp och ner. Ibland kan det vara enklast att flytta dem till en lagom nivå genom att titta på modellen underifrån.



Skugga
Andra saker du kan göra med din modell är till exempel att visa skugga vid olika tider på dagen. Om du inte har skuggor i ditt verktygsfält gå in på Toolbars... under View och lägg till Shadows eller gå till Shadows under fliken Window.
Sedan kan du klicka på Show/Hide Shadows för att visa skuggan och ändra tid på dagen eller på året till höger om den.
Sketchup vet vilken plats på jorden din modell är i eftersom du valde plats för den tidigare med Add Location.



Skugga gör programmet långsammare så stäng av det när du inte behöver det.

Exportera bilder av modellen
För att exportera bilder av din modell välj fliken File sedan Export och därefter 2D Graphic. Detta är som att spara en skärmdump av din modell i den vinkel du visar den i just då.



Ändra stilinställningar
Du kan ändra utseende på din modell med verktyget Styles (hittas under fliken window). Där kan du välja mellan olika linje och färginställningar och annat för din modell.



Nu är exempelmodellen färdig. Vilken tråkig modell tänker du säkert. Därför tycker jag att du ska göra ett snyggare och mer intressant förslag och dela med dig av det här på YIMBY.



Lär dig mer
Denna genomgång har bara visat en del av de funktioner som SketchUp har att erbjuda. Utforska tutorials och foruminlägg på till exempel http://www.sketchup.com/learn för att lära dig fler verktyg och tekniker.