Jimmi Gruen
(20 Augusti 2012
14:35)
http://sl.se/sv/Om-SL/SL-planerar-och-bygger/Pendeltagstrafik-mellan-Alvsjo-och-Uppsala-fran-9-december/
Lösningen verkade bli att man förlänger Älvsjö-Upplands Väsby (som officiellt inte ens finns i tidtabellen) till Arlanda och Knivsta-Uppsala och sätter in fler avgångar. I rusningstrafiken kommer tågen gå Tumba-Arlanda-Uppsala. Har man nu lyckats lösa det kapacitetsmässigt så tycker jag det är en bra, men inte optimal lösning.
Restiden Uppsala-Stockholm C bör bli ca. 54 minuter och Älvsjö-Arlanda ca. 46 minuter (idag 57 resp. 49 minuter med byte och 3min marginal i Uppl. Väsby). Båda enl. min åsikt lite för långa för att på allvar konkurrera med Arlanda Express och SJ restidsmässigt. Även delsträckor som t.ex. Uppsala-Sollentuna kommer ta ganska länge, bilen blir fortfarande ett hett alternativ. Vissa tåg borde kunna hoppa över de mindre stationerna för att korta restiden. Det skulle också frigöra kapacitet genom att minska den tid varje passagerare tar upp på spåren.
Förändringen frigör också Upptåg som UL kan sätta in på sträckan Uppsala-Tierp och en ny linje till Morgongåva, Heby och Sala. Det tycker jag verkar mycket vettigt, UL ska ägna sig åt trafik i Uppsala län, inte pendeltåg till Stockholm... Ironiskt nog kommer dock pendlare Knivsta-Uppsala, en resa på 10 minuter inom Uppsala län, i fortsättningen att åka med SL.