Utskrift från www.yimby.se
....

> Infrastruktur

Pendel Stockholm - Arlanda - Uppsala

Profilbild
Tore Kullgren
967 Inlägg
http://www.svd.se/stockholm/nyheter/artikel_21364..

Pendeltåg på sträckan Stockholm - Arlanda - Uppsala är på gång. Haken är att sträckan Stockholm C - Rosersberg är fullbelagd, så att man måste ta bort avgångar från Märsta för att lägga till dem i Märsta.

Arlanda Express-tågen har en avgång var 15:e minut, och är alltså en av de stora konkurrenterna om spårutrymmet. Hur är beläggningen på dem? Är de fullsatta?

Jag har svårt att tänka mig att ekonomin blir något problem. En sådan här pendelsträcka kommer uppmuntra flera uppsaliensare att köpa månadskort hos SL.
Hans Berglund
110 Inlägg
Idag går södertäljependeln fram till Märsta. Så vissa avgångar kommer i framtiden att vika av och fortsätta hela vägen till Uppsala via Arlanda? Goda nyheter för mig isåfall som södertäljebo.
Nicklas Hultgren
12 Inlägg
Vet någon vad det innebär att det inte finns plats på spåren? Det är ju inte direkt så att tågen går med täta intervaller. Man borde ju lätt kunna dubbla turtätheten mellan Stockholm och exempelvis Märsta.
Erik Engholm
41 Inlägg
Hans Berglund skrev:

Idag går södertäljependeln fram till Märsta. Så vissa avgångar kommer i framtiden att vika av och fortsätta hela vägen till Uppsala via Arlanda? Goda nyheter för mig isåfall som södertäljebo.

http://www.dn.se/sthlm/bilavgifter-ska-betala-pen..
Enligt denna artikel ska den nya pendeln gå mellan Uppsala och Älvsjö.
Alltså inte hela vägen till Södertälje.
Profilbild
Niklas Öhrström
2085 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Nicklas H:
Det är på de yttre spåren det är fullt. Där går Arlanda Express (upp till 6 i timman) som samsas med uppsalapendeln, regionaltåg samt fjärrtåg.

Vad gäller pendeltågen går det normalt fyra tåg i timmen och sex i rusningen. Dessa spår delas med långsammare godståg. Det går nog att sätta in ett antal fler pendeltåg. Akilleshälen ligger där, utan vid Getingmidjan.
110 Inlägg
Erik Engholm skrev:

http://www.dn.se/sthlm/bilavgifter-ska-betala-pen..
Enligt denna artikel ska den nya pendeln gå mellan Uppsala och Älvsjö.
Alltså inte hela vägen till Södertälje.

ok tackar för infon.
Men synd för mig. Jag hade hoppats man kunde sova hela vägen fram till Arlanda från S-tälje.
Nicklas Hultgren
12 Inlägg
Niklas:

Tack för infon. Men kommer inte getingmidjan att bli tjockare i och med Citytunneln? Ligger ett tag framåt i tiden i och för sej. Du har säkert rätt, men jag vet att i Paris går tunnelbanetågen i stort sett varje minut när dom kommer som tätast. Det borde gå att öka frekvensen i Stockholm också.
Profilbild
Niklas Öhrström
2085 Inlägg
Om det går sex pendeltåg i rusningen på gren betyder det 12 pendeltåg över själva midjan, dvs 1 tåg var 5:e minut.

Här är en sida (se även här) som i realtid visar pendeltågstrafiken i Köpenhamn (som kallas S-tog). På de mest centrala delarna (mellan Köbenhavn H och Österport) går tågen i rusning med 1-3 minutersintervall (jämförbart med gröna linjen genom city). Nu vet jag inte hur alla stationer längs med denna sträcka ser ut, men på Nörreport är det bara en plattform (två spår) för alla sex linjer.

Det är möjligt att de lider av platsbrist.

Helt ovetenskapligt tycker jag att ett tåg var tredje minut (i varje riktning) i citybanan borde kunna fungera (vi kommer ha två platformar vid city). Detta innebär 10 tåg i timmen på varje gren. Men ett sådant behov har vi nog inte ännu, och när vi har nått den punkten kan man göra förstärkningar genom att förlänga plattformarna till 350 meter (och koppla på ett vagnset till).
161 Inlägg
Vart har alternativet "Norra böjen" tagit vägen?
Alltså; tåget går som vanligt till Märsta, fortsätter till norra böjen och anländer Arlanda C norrifrån. Förstår ni hur jag menar?
Den böjen pratades det om för redan 10 år sen.
Anders Anttonen skrev:

Vart har alternativet "Norra böjen" tagit vägen?
Alltså; tåget går som vanligt till Märsta, fortsätter till norra böjen och anländer Arlanda C norrifrån. Förstår ni hur jag menar?
Den böjen pratades det om för redan 10 år sen.

Jag tyckte böjen var med på en reklamplansch från SL, i Kollektivtrafiken för inte så länge sedan; om att all deras spårtrafik går/snart ska gå, på grön el....

Jag tror böjen är enda sättet att få till denna trafik till Arlanda...
Genom att ankomma Arlanda från norr, så kan Arlanda Express och regionaltågen fortsätta gå precis som vanligt. För jag tror att det är söderifrån till Arlanda som det är riktigt trångt på spåren. Men norrut finns inget skytteltåg som gör det så trångt på spåren, utan pendeltågen borde lätt få plats mellan Upptåget och regionaltågen.

Senast ändrad 5 december 2009 11:44
Profilbild
Niklas Öhrström
2085 Inlägg
En böj från norr. BTW, det är precis så RER anländer till Charles de Gaulle norr om Paris.
[ QUOTE = Nick Hultgren ] Niklas :

Thanks for the info . But will not getingmidjan to become thicker in the City Tunnel ? Located a while into the future and for saithe. You are probably right, but I know that the Paris subway trains go just about every minute when they get to the highest density . It should be possible to increase the frequency in Stockholm too. [ / QUOTE ]
Ja .. Det är verkligen en imponerande ämne .. Tack för att du delar den här med oss ...
http://sl.se/sv/Om-SL/SL-planerar-och-bygger/Pendeltagstrafik-mellan-Alvsjo-och-Uppsala-fran-9-december/

Lösningen verkade bli att man förlänger Älvsjö-Upplands Väsby (som officiellt inte ens finns i tidtabellen) till Arlanda och Knivsta-Uppsala och sätter in fler avgångar. I rusningstrafiken kommer tågen gå Tumba-Arlanda-Uppsala. Har man nu lyckats lösa det kapacitetsmässigt så tycker jag det är en bra, men inte optimal lösning.

Restiden Uppsala-Stockholm C bör bli ca. 54 minuter och Älvsjö-Arlanda ca. 46 minuter (idag 57 resp. 49 minuter med byte och 3min marginal i Uppl. Väsby). Båda enl. min åsikt lite för långa för att på allvar konkurrera med Arlanda Express och SJ restidsmässigt. Även delsträckor som t.ex. Uppsala-Sollentuna kommer ta ganska länge, bilen blir fortfarande ett hett alternativ. Vissa tåg borde kunna hoppa över de mindre stationerna för att korta restiden. Det skulle också frigöra kapacitet genom att minska den tid varje passagerare tar upp på spåren.

Förändringen frigör också Upptåg som UL kan sätta in på sträckan Uppsala-Tierp och en ny linje till Morgongåva, Heby och Sala. Det tycker jag verkar mycket vettigt, UL ska ägna sig åt trafik i Uppsala län, inte pendeltåg till Stockholm... Ironiskt nog kommer dock pendlare Knivsta-Uppsala, en resa på 10 minuter inom Uppsala län, i fortsättningen att åka med SL.

> Infrastruktur
Pendel Stockholm - Arlanda - Uppsala

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 6225 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

@yimbysthlm på Twitter