Utskrift från www.yimby.se
....

SLs nya "Trafikplan 2020" = ingen spårväg på 4an (eller andra stomlinjer i innerstan)

Profilbild
Johan Eriksson
342 Inlägg
Av SLs "Trafikplan 2020 - Externremiss" på 128 sidor är följande allt som står att finna ang fler stomlinjer än den aktuella förlängda 7an detta ynka lilla (sid 59):

"Strategisk spårvägsutredning för
innerstaden
Förutsättningarna för spårvagnstrafi k i
Stockholms innerstad behöver studeras
ytterligare"

-det är allt om tex 4an...

Hela remissen: http://www1.sl.se/pdf/Trafikplan%202020_klickbar...
Senast ändrad 7 februari 2010 15:49
Profilbild
Anders Anttonen
160 Inlägg
Jag förstod att alliansen skulle snuva oss på sista hoppet på spårburet. Det bidde bara NK-Express.
3110 Inlägg
Anders Anttonen skrev:

Jag förstod att alliansen skulle snuva oss på sista hoppet på spårburet. Det bidde bara NK-Express.

Nja, det blir ju iaf spårväg till Kungsholmen o Ropsten, så någon NK Express är det inte.
Men likväl allvarligt och förvånande. Är det här ett dokument som man kan lämna in yttrande om?

Johan: Oavsett yttrande eller inte, hur skulle du se på att hjälpa YIMBY med att ta fram en skrivelse om detta som vi kan skicka till berörda politiker och media?

Senast ändrad 8 februari 2010 22:12
Profilbild
Anders Anttonen
160 Inlägg
Anders G:
Tror du att allt är klappat och klart vad det gäller Tvärbana City?
Jag har sett svek-politik i Stockholm förr.
Just nu verkar alla stålarna gå till Citybanan och Förbifarten. Blir det pengar över till annat?
Klappat och klart är det väl aldrig förrän hela sträckan står klar. Blir det maktskifte i staden i höst kanske vi står där med bara en stump till NK.
Profilbild
Anders Gardebring
3110 Inlägg
Anders Anttonen skrev:

Anders G:
Tror du att allt är klappat och klart vad det gäller Tvärbana City?
Jag har sett svek-politik i Stockholm förr.
Just nu verkar alla stålarna gå till Citybanan och Förbifarten. Blir det pengar över till annat?

Klart att det inte är det. Jag tror på't när jag ser det. Den första etappen trodde jag inte på förrän jag såg maskiner som började gräva i Hamngatan.
Johan Eriksson
342 Inlägg
Anders G:
Jag vet inte om detta är en remiss som man kan yttra sig om, -vet någon annan?
Det behöver ju iofs inte stå i den men det förvånar knappast att det inte gör det, eller sen när ville SL frivilligt höra "din" åsikt? ;-)

Vad SL ytterligare behöver studera i främst 4ans fall är obegripligt men detta triggar mig att detta valår engagera mig i frågan och jag hade tänkt det hela ungefär som Cityspår gjorde inför förra valet, dvs ett och samma frågeformulär till alla politiska partier om vad de vill uppnå inom nästa valperiod och vad de har för långsiktiga visioner. Det gäller främst att påverka politikerna och strunta i SL som kunde använt samma formulering 1990, 2000 och troligen kommer att fortsätta i samma belackande stil tvs...

Det finns några givna frågor som handlar om att använda de resurser man redan har och förbättra dem:

"-Kommer erat parti att verka för att samtliga redan installerade ljusprioriteringssignaler för bussar konstant är påslagna och aktiva?" (-det är ingen poäng med skattefinanisierad signalprioritet om den inte ens är påslagen!)

"-Kommer erat parti att verka för fler accesskort-läsare på stombussarna och ingång genom samtliga dörrar för att höja genomsnittshastigheterna?"

....-och här kan man komplettera med fler!

Andra givna frågor är:

"-Kommer erat parti verka för att Sveriges tyngst belastade busslinje, linje 4, omställs till spårvägstrafik och isaf när?" En följdfråga kan beröra de övriga stomlinjerna ungefär:

"-Anser erat parti att det finns behov av spårvägstrafik på fler stomlinjer än 4an och isaf vilka och när bör de konverteras?"

Skulle vilja utvidga trycket på dem när det gäller det stomnät (för bussar)som nästan alla partier en gång var för men där nu samtliga verkar ha helt ha tappat visionen och det går inte ens att göra mindre fysiska förbättringar utmedd befintliga linjer sedan man för några år sedan upptäckte att en ledbuss visst inte var någon spårvagn uppenbara varningar i förväg till trots.

Då stombussarna tydligen kommer hänga med ett tag till är det i det här valet därför intressant att veta om de olika partierna har någon vision för dem eller om de anser stomnätet som "färdigbyggt" och inget mer behöver göras än det dagliga underhållet? -Jag har inte hört ett ljud sedan Stombussbeslutet i början av 90-talet och sedan har det varit så gott som knäpptyst om stomnätsförbättringar till nu och 7an-förlängningen i Hamngatan!

Under det provisoriska arbetsnamnet "vi badar inte i pengar, investera därför smart inför framtiden" faller en närbesläktad fråga:

"-Kommer erat parti kräva att samtliga större gatu/torgombyggnader som planeras f n (Fridhemsplan, Hornstull, Odenplan tex) kommer att vara fysiskt förberedda för ett ev senare beslut om införande av spv vid den aktuella platsen eller anser ni Sthlm rikt nog att om dyra gatuomläggningar senare vid ev behov"?
---
Sedan finns det frågor som också är jätteintressanta men mer uppenbara och som jag tror media kommer att använda ändå och jag är osäker på hur många delar av SL-trafiken man ska ta upp, det kan bli lite väl mycket då, och därför har jag valt att folusera på k-trafiken i Sveriges trafikmässigt hårdast belastade område: Sthlm innerstad. Därmed inte sagt att frågorna inte kan utvidgas till att gälla spårtrafiken i ytterstaden, tvärbanans förlängningar, Saltsjöbanans sammankoppling med TvB, byggalternativ Sickla-Slussen, och inte minst alliansens nuv "byggstopp" för ytterligare T-bana.....

Jag sitter till o från och slipar på dessa frågor och kommer att presentera dem här i sin helhet men kanske någon är intresserad av en arbetsgrupp framför allt längre fram under året? -jag är mycket intresserad av din uppfattning och vilka specifika frågor Du tycker är relevanta att ställa i ett rundmail ang den växande innerstaden och dess föråldrade stomnät i synnerhet och andra spårrelevanta frågor i stor-Sthlm?

Vi kanske kan använda denna tråd att bolla frågor på tvs....?
Profilbild
Dan Edholm
152 Inlägg
Det går mycket pengar till infrastruktur nu, vilket påpekats, men det behöver gå ännu mer. Orsaken är naturligtvis att staden försummat trafiken under lång tid, och då särskilt spårbunden kollektivtrafik. Lösningarna har i de fall de blivit av blivit halvdana; halvt utbyggd ytspårväg istället för tunnelbana, bussar istället för spårväg. Syndabockarna hittar vi i historien.

Att man sedan från stadens sida under lång tid och även till synes fortsättningsvis inte satsat på att fler ska bo i eller nära staden anstränger SL:s uppdrag. Särskilt när befolkningen ökar så snabbt som nu.

Bilen har inte mer att ge, varför det är lite oroande att läsa att biltransporterna förväntas öka mer än kollektivtrafiken fram till 2020. Framtidens biltrafik handlar om resa till pendeltågsparkering för de som bosatt sig i spenaten runt om i länet, eller resor på tvären i stadens utkant. Inne i staden finns inte plats för fler bilar, köerna tar över.
Senast ändrad 11 februari 2010 17:08
Profilbild
Rasmus Öhrstig Bratt
512 Inlägg

Jag håller med. De stora misstagen gjordes i början på 1980-talet då man slutade planera nya tunnelbanestationer och segade med planeringen av Citybanan.
Om SL skriver så här:

"Strategisk spårvägsutredning för
innerstaden
Förutsättningarna för spårvagnstrafi k i
Stockholms innerstad behöver studeras
ytterligare"

-om det är allt de har att säga om saken så kommer omedelbart följdfrågan:
Vad är det som ska utredas "ytterligare"? -ni har redan utrett frågan!

Här är det snarast fråga om att SL själva inte vill och inte driver frågan och då måste man kunna ifrågasätta var skon klämmer egentligen!?
Har man ingen lust att konvertera 4an före 2020 så besitter SL en låsning alt tjänstemannastyre där inga argument biter, vare sig att det är Sveriges tyngst belastade busslinje eller att vi har något som kallas alarmerande miljöhot!

Skulle inte förvåna mig ett dugg om samma tjänsteman redan börjat internutreda 3-ledbussar, spårbussar eller vad som helst annat som inte hindrar bilarna lika mycket eller som kräver så mycket arbete/tankeverksamhet som att planera o bygga 4an. Det kommer vi isaf inte att få reda på förrän SL introducerar dem utan någon tjafsig yttre påverkan eller ifrågasättande av hur skattemedlem försvinner i halvmesyrer.

Är det inte lite märkligt att alliansen under dessa 4 år inte lyckats förankra 4an-frågan bättre bland SL-byråkratin?, -eller så är det bara ytterligare ett bevis på hur svåra SL är att påverka!?
Profilbild
Dan Edholm
152 Inlägg
En enkel sak kan vara att citybanan och förbifarten tillsammans tar lejondelen av anslagen, and then some. Sedan avviserar SL en lista på andra åtgärder som givetvis skulle gjorts på 80-, 90- och 00-tal som tvåspårighet på en massa sträckor, moderna signalsystem. Prylar som kostar utan att folk förstår varför det behöver göras (inga nya stationer, inte tätare trafik), men som nu är viktigt för att hela systemet är på bristningsgränsen.

Jag tycker att alliansen borde pusha 4:an till spårväg men jag kan förstå att det hela måste flyttas till nästa kapitel. Det är redan nu en gigantisk andel till infrastruktur (och har rullat på denna väg sedan södra länken). Att det ändå inte räcker beror på att man under 30-40 år har snålat som inget annat land på klotet (kan iofs tänka mig att London ligger rätt nära). Vi är inte längre bland de rikaste och får kanske börja vänja oss vid både det och att vänta på bussar istället för tunnelbana.
Bill Cavin
1 Inlägg
Som jag förstår det, är det fastställt att det bör vara fyrspår Barka - Kallhäll och Stockholm Överrenskommen anmälan "skulle" ha fyrspår även Sundbyberg - Barka. Så jag läste det i alla fall.

SLs nya "Trafikplan 2020" = ingen spårväg på 4an (eller andra stomlinjer i innerstan)

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 5938 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

@yimbysthlm på Twitter