Johan Eriksson
(10 Februari 2010
00:45)
Anders G:
Jag vet inte om detta är en remiss som man kan yttra sig om, -vet någon annan?
Det behöver ju iofs inte stå i den men det förvånar knappast att det inte gör det, eller sen när ville SL frivilligt höra "din" åsikt? ;-)
Vad SL ytterligare behöver studera i främst 4ans fall är obegripligt men detta triggar mig att detta valår engagera mig i frågan och jag hade tänkt det hela ungefär som Cityspår gjorde inför förra valet, dvs ett och samma frågeformulär till alla politiska partier om vad de vill uppnå inom nästa valperiod och vad de har för långsiktiga visioner. Det gäller främst att påverka politikerna och strunta i SL som kunde använt samma formulering 1990, 2000 och troligen kommer att fortsätta i samma belackande stil tvs...
Det finns några givna frågor som handlar om att använda de resurser man redan har och förbättra dem:
"-Kommer erat parti att verka för att samtliga redan installerade ljusprioriteringssignaler för bussar konstant är påslagna och aktiva?" (-det är ingen poäng med skattefinanisierad signalprioritet om den inte ens är påslagen!)
"-Kommer erat parti att verka för fler accesskort-läsare på stombussarna och ingång genom samtliga dörrar för att höja genomsnittshastigheterna?"
....-och här kan man komplettera med fler!
Andra givna frågor är:
"-Kommer erat parti verka för att Sveriges tyngst belastade busslinje, linje 4, omställs till spårvägstrafik och isaf när?" En följdfråga kan beröra de övriga stomlinjerna ungefär:
"-Anser erat parti att det finns behov av spårvägstrafik på fler stomlinjer än 4an och isaf vilka och när bör de konverteras?"
Skulle vilja utvidga trycket på dem när det gäller det stomnät (för bussar)som nästan alla partier en gång var för men där nu samtliga verkar ha helt ha tappat visionen och det går inte ens att göra mindre fysiska förbättringar utmedd befintliga linjer sedan man för några år sedan upptäckte att en ledbuss visst inte var någon spårvagn uppenbara varningar i förväg till trots.
Då stombussarna tydligen kommer hänga med ett tag till är det i det här valet därför intressant att veta om de olika partierna har någon vision för dem eller om de anser stomnätet som "färdigbyggt" och inget mer behöver göras än det dagliga underhållet? -Jag har inte hört ett ljud sedan Stombussbeslutet i början av 90-talet och sedan har det varit så gott som knäpptyst om stomnätsförbättringar till nu och 7an-förlängningen i Hamngatan!
Under det provisoriska arbetsnamnet "vi badar inte i pengar, investera därför smart inför framtiden" faller en närbesläktad fråga:
"-Kommer erat parti kräva att samtliga större gatu/torgombyggnader som planeras f n (Fridhemsplan, Hornstull, Odenplan tex) kommer att vara fysiskt förberedda för ett ev senare beslut om införande av spv vid den aktuella platsen eller anser ni Sthlm rikt nog att om dyra gatuomläggningar senare vid ev behov"?
---
Sedan finns det frågor som också är jätteintressanta men mer uppenbara och som jag tror media kommer att använda ändå och jag är osäker på hur många delar av SL-trafiken man ska ta upp, det kan bli lite väl mycket då, och därför har jag valt att folusera på k-trafiken i Sveriges trafikmässigt hårdast belastade område: Sthlm innerstad. Därmed inte sagt att frågorna inte kan utvidgas till att gälla spårtrafiken i ytterstaden, tvärbanans förlängningar, Saltsjöbanans sammankoppling med TvB, byggalternativ Sickla-Slussen, och inte minst alliansens nuv "byggstopp" för ytterligare T-bana.....
Jag sitter till o från och slipar på dessa frågor och kommer att presentera dem här i sin helhet men kanske någon är intresserad av en arbetsgrupp framför allt längre fram under året? -jag är mycket intresserad av
din uppfattning och vilka specifika frågor Du tycker är relevanta att ställa i ett rundmail ang den växande innerstaden och dess föråldrade stomnät i synnerhet och andra spårrelevanta frågor i stor-Sthlm?
Vi kanske kan använda denna tråd att bolla frågor på tvs....?