yimby.se  >  Allmänt
 > Allmänt
Grönskande lyktstolpar
Grönskande lyktstolpar
26 April 10:42
Profilbild
Gick med: April 2010
Stad: Stockholm (Vasastan)
Det grönskande Stockholm är något som ofta påtalas och diskuteras. Samtidigt läste jag i inläggen om "trekvartskvartersplättarna" som ingen använder. Är det inte så att man i en stad kan kombinera stad och grönska? I London, som jag bott i och därför använder som referensram, upplever man att staden är väldigt grön. Detta gissar jag inte minst beror på listiga lösningar som den på bilden, dvs lyktstolpar med hängande amplar. Därtill finns det oerhört mycket krukor i fönsternischer, krukor utanför entréer etc. Skulle en del dylika lösningar kunna vara något för Stockholm för att göra staden ännu grönare och grannare? Otyget vi har med den hängande och heltäckande stalinistbelysningen skulle vi förhoppningsvis bli av med på en gång.

Jag har en gång skickat ett förslag till stadsdelsnämnden om att plantera träd på Observatoriegatan (för att binda ihop parkerna, dvs innan Sab byggdes ut/om), men fick nej med motiveringen att stenstaden skulle bevaras... Det här kanske kan vara något då för när stenstaden byggdes hade vi åtminstone lyktstolpar...

yimby.se  >  Allmänt
 > Allmänt
Grönskande lyktstolpar