yimby.se  >  Stadsdelar
 > Centralort > Östermalm & Gärdet
DIF arena på ÖIP
DIF arena på ÖIP
16 Juli 13:06
Gick med: Juli 2010
Stad: Stockholm
Tycker personligen att det är ett mycket bra initiativ. DIF har långt gångna planer på en låg arenabyggnad med sedumtak som smälter in i området. Arenan kommer att byggas på grunderna av det som nu är östermalms idrottsplats.

Man verkar ha fått med sig kungliga djurgårdsförvaltningen och väntar nu bara på sista erkännandet och upplåtandet av mark från stockholms stad för att sätta igång så snart som möjligt.

Staden verkar vänta in i det sista med ett svar. Detta till trots att nuvarande majoritet avgett ett vallöfte om upplåtande av mark för arena till DIF. Att staden förhalar sitt beslut är kanske ett taktitskt drag för att kunna plocka in frågan i valrörelsens slutskede som partipolitiskt verktyg.

Finansieras helt av DIF inga skattemedel kommer användas.

mer info:

http://www.dif.se/arenan/DIF_presentation_20100713.pdf

http://www.dif.se/sidor/nyheter/nyheter.asp?action=view&id=10837&typ=1
16 Juli 23:33
Gick med: September 2008
Stad: Stockholm (Söderort)
Jättekul att de vill finansiera sin egen arena, men designen är alldeles för trist. Vad sägs om en större kopia av stadion istället!
16 Juli 23:51
Gick med: Juni 2009
Stad: Sollentuna
Peter D skrev:

Jättekul att de vill finansiera sin egen arena, men designen är alldeles för trist. Vad sägs om en större kopia av stadion istället!

Om ändå... Men då blir det fet-nej från KDF. Jag är nöjd sålänge arenan överhuvudtaget blir av.
17 Juli 19:29
Gick med: April 2010
I artikeln nämns att ÖIP:s nuvarande verksamhet skulle kunna flyttas till Storängsbotten (intill). Detta skulle medföra en kostnad som angivs till 100 miljoner. En enkel fråga som då infinner sig är - Varför inte låta ÖIP vara kvar och bygga den nya arenan på Storängsbotten?
17 Juli 23:12
Gick med: April 2008
Henrik Åsman skrev:

I artikeln nämns att ÖIP:s nuvarande verksamhet skulle kunna flyttas till Storängsbotten (intill). Detta skulle medföra en kostnad som angivs till 100 miljoner. En enkel fråga som då infinner sig är - Varför inte låta ÖIP vara kvar och bygga den nya arenan på Storängsbotten?

Storängsbotten var DIFs första förslag till Arena, men där motsatte sig Kungliga Djurgårdsförvaltningen (KDF) planerna, eftersom att man ansåg arenan störa de fantastiska siktlinjer (sic!) som finns där idag... KDF är däremot mer vänligt inställda till att låta ÖIP flytta dit samtidigt som KDF menar att platsen på ÖIP är menad för idrottsaktiviteter och att en arena där är mer rimlig.
18 Juli 11:26
Gick med: Januari 2008

Jag tycker att ÖIP borde kunna ligga kvar medan arenan placerades med en kortsidan mot Lidingövägen strax öster om ÖIP ("hästsportsnaleläggningen" kan maka på sig lite). Anledningen: Det är bra att ha den intill ett stråk (jo det lär det bli om Värtastaden ska bli en del av innerstaden). Det kommer ligga ungefär lika långt ifrån T-Stadion (500m), T-Gärdet (600m) och en framtida SPV-Storängsbotten (300m). Själva Storängsbotten borde vara en fortsättning på den stadsdel som byggs vid Husarviken (där Fiskartorpsvägen borde kunna göras om till en vacker parkaveny och förlängas ner till KTH, Lindstedts väg). Lägger man det där kommer hela området mellan dessa stationer kunna livas upp och det blir inte kaos pga att alla ska till samma station vid matchslut.
18 Juli 14:45
Gick med: Juni 2009
Stad: Sollentuna
Niklas Öhrström skrev:

Jag tycker att ÖIP borde kunna ligga kvar medan arenan placerades med en kortsidan mot Lidingövägen strax öster om ÖIP ("hästsportsnaleläggningen" kan maka på sig lite).

Vilket innebär att icke exploaterad mark skulle tas i anspråk, vilket är ett stort NEJ från KDF.
19 Juli 20:21
Profilbild
Gick med: Maj 2009
Stad: Lidingö (Baggeby)
Tycker jag att dom ska sänka ner Arenan längre ner i marken. Så det får plats flera! När det kommer till hur det ska se ut så tycker jag att man ska hava ett tema som är grönt! Ja det ligger på ett grönt fint område så varför inte? Green Cargo Arena? Eller? Dom vill nog bygga så billigt som möjligt! Men det vill inte jag att dom ska göra! Lite måste dom göra åt fasaden!
Ja lite stil! Platsen är bra! ÖIP kan flytta! Det blir så många som ska åka T-Banan, Till och från Arenan, Så platsen är perfa!
Och om man bygger på ÖIP, Tycker jag att man ska bygga nära Lidingövägen så att planket försvinner! Det är så fult där nu!
Bygg lokaler mot Lidingövägen. Ja Bygg en Ny Djurgårdens sport bar! Djurgårds shopen! Mm....Lidingövägen kommer att avlastas efter år 2015 när Norra länken är färdig! Och man kanske kan bygga om Lidingövägen så den blir lite grönare? Ja en mitt-remsa som är cirka 50 cm hög med gräs och träd! Men jag vill att dom ska bygga detta nu!!!!!!

yimby.se  >  Stadsdelar
 > Centralort > Östermalm & Gärdet
DIF arena på ÖIP