Utskrift från www.yimby.se
....

 > Städer

What's the story on Masmo?

Sida 1 av 2
12>
Masmo (Vårby Haga) måste vara en av Stockholms märkligaste förorter. Det är ju knappt ens en förort, utan bara ett fåtal hus utslängda vid foten av ett berg. Trots detta har området begåvats med sin egen t-banestation. Har det en gång i tiden planerats mer bebyggelse där? I så fall: Vad hände? Varför kom planerna av sig? Finns det planer på att fortsätta utveckla området nu eller i framtiden? I dagsläget framstår tunnelbanestationen som en veritabel "skogsstation", och den lilla plätten med bostadshus är omringad av trafikleder. Väldigt lite kommersiell verksamhet och en märklig stämning i största allmänhet. En riktigt, riktigt weird plats... jag vill veta mer. Jag vill förstå.
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Vet inte men tvärbana syd är tänkt att avvika från Norsborgslinjen och Flemmingsberg, så då lär det bli en knutpunkt (dvs incitament för mer bebyggelse).

Vill man i framtiden ge Norra Botkyrka bättre förbindelser med stan (dvs pendeltåg) vore en tanke att låta spåren vika av efter Älvsjö och sedan "ta över" t-banesträckan Masmo-Norsborg, där t-banan istället fortsätter mot Flemmingsberg. Även där skulle Masmo bli en viktig knut.
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Anders Norén
408 Inlägg
Ort: Olika, Gick med: Juni 2009
Pendeltåg Älvsjö-Masmo via Kungens kurva föreslogs i Björn Sylvéns/SNF:s "FRODO-planen" i början av 1990-talet för att kapa restiden till området som ligger längst ut i Stockholms tunnelbana. Underjordsstationerna Masmo och Alby skulle förstås behöva byggas ut på längden (220-250 meter istf. 145 m) och resten av sträckan säkras med avseende på järnvägens större lastprofil (kontaktledning och bredare tåg) såvitt man inte bestämmer sig för att köra separata "smalprofiltåg" med både takströmavtagare för kontaktledning och släpsko för strömskena på Botkyrkagrenen. (Som på järnvägsnätet i södra England, alltså.) Norsborg och Hallunda stationer skulle komma att ligga löjligt nära varandra, men det gör de ju redan idag och det är OK eftersom det är längst ut på linjen.

Tunnelbana Masmo-Flemingsberg är intressant, men behöver i så fall paras med omfattande bostadsutbyggnad längs sträckan, i vad som antagligen betraktas som "Gömmarens grönkil, den omistliga ekologiska spridningsvägen".
__________________
Bara för att jag har en användare här innebär det inte att jag per automatik vill betraktas som medlem i, och sympatisör med, nätverket Yimby.
Frej Sandin
12 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Mars 2008
För att återknyta till den ursprungliga frågan om vad som var meningen med Masmo, så är tunnelbanestationen förberedd för en till entré, uppe på berget. Det måste alltså i slutet av 60-talet/ början av 70-talet ha funnits planer för något i skogen på berget. Det skulle vara intressant att veta vad man hade tänkt sig och varför det inte blev något av det.
Profilbild
Daniel Holm
117 Inlägg
Ort: Stockholm (Västertorp), Gick med: Maj 2009
Hur det var tänkt vet jag inte, men några nya planer lär det inte bli eftersom naturreservatet upptar exakt all skog som finns där idag. Förutom en smal kil mot Glömstavägen som lär gå åt då Masmolänken byggs.
__________________
"Buy land, they don't make it anymore"

Highway Engineer Pranks
@Frej: Oerhört intressant! Jag tänkte väl nästan det. Inte lägger man ned tid och pengar på att bygga en tunnelbanestation mitt ute i skogen om det inte finns planer för någonting större?

Det är ju trots allt väldigt nära till nästa station i Fittja.

Masmo måste ju vara den station i systemet som har minst upptagningsområde av alla. Skulle inte bli förvånad om det stod fler rådjur och kaniner än människor och väntade på tåget där.

Undrar just vad det kostar att hålla den där plattformen igång.
En sjätteplats för Masmo när det handlar om minst antal påstigande per dygn i tunnelbanesystemet. Förklaras förmodligen med att bebyggelsen i huvudsak består av miljonprogramskåkar modell större, om än relativt få.

Vill dock vidhålla att stationens läge och omgivning är det i särklass minst urbana i hela systemet.

Statistiken är SL:s och härrör från 2010 (antal påstigande per dygn):

1. Johannelund 1300
2. Ängbyplan 1500
3. Enskede Gård 1700
4. Stureby 1800
5. Skogskyrkogården 2000
6. Masmo 2100
7. Tallkrogen 2100
8. Sockenplan 2200
9. Åkeshov 2400
10. Blåsut 2600
Nu har jag forskat ännu mer i det här. Det framkommer att det för sisådär 25 bast sedan fanns planer på bebyggelse av "centrumkaraktär" uppe på Masmoberget ovanför de befintliga husen i Vårby Haga. Hence, the tunnelbanestation. Man hade räknat med en rejäl exploatering av området, helt enkelt.

Varför det kom av sig vet jag fortfarande inte. Har hittat vaga uppgifter om lobbying för naturreservat, men inget jag kan bekräfta.

Men det här området borde ju vara mums för vilken byggentreprenör som helst. Fantastisk milsvid utsikt över Mälaren och en färdig tunnelbanestation med redan förberedda schakt och gångar för station på berget. Läget borde inte heller vara alltför dyrköpt. Fan, smäll upp en studentstad på Masmoberget! Grymt läge för studerande på Södertörns högskola.
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Om Masmo saknar förutsättning till exploatering vore det kanske smartare att låta tvärbana syd få bytesstation med röda vid Värby gård
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Niklas Öhrström skrev:

Om Masmo saknar förutsättning till exploatering vore det kanske smartare att låta tvärbana syd få bytesstation med röda vid Värby gård


Ja, det verkar vara en smartare lösning. Betydligt mer trafik där, plus att Huddinge kommun så sent som förra sommaren klubbade igenom att Masmoberget blir naturreservat.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=3797573
Profilbild
Anders Anttonen
161 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: November 2009
Jag kan ge en förklaring. Jag är född i Huddinge kommun. När Botkyrkaförlängningen av t-banan diskuterades så planerades en jättestadsdel på berget ovanför Masmo T-station. Schaktet som skulle innehålla Stockholms längsta rulltrappa (längre än Västra Skogens) blev sprängt men det framgick att berget har ofantliga mängder naturligt radon. Gränsvärdena övergick långt över det tillåtna enligt 70-talets standard. Jag tror vi har hårdare gränsvärden idag på den punkten.
Ett riktigt bakslag då detta berg planerades som Huddinges nya gräddhylla. En betydligt sämre lösning blev Myrstuguberget som ligger närmare Albysjön. Tyvärr en bilburen stadsdel, då det är långt till t-banan men betydligt bekvämare att ta bilen till E4:ans påfart som ligger helt bredvid. Masmo blev en flopp. "Ormen Långe"-komlexet och punkthusen framför känns långtifrån urban. Jag är förundrad över att t-stationen fortfarande existerar.
__________________
Investigate "9.11" now.

Senast ändrad 26 juli 2011 18:54
Anders, man tackar...

Det var som tusan. Ett jätteprojekt som bara hann påbörjas innan det avbröts, med andra ord. Oerhört intressant, och förvånansvärt sopat under mattan. Var nästan omöjligt att hitta någon information på nätet alls.

Håller med om att det är knepigt att stationen är igång alls. Samtidigt är den ju lite spektakulär där den ligger som en entré till en betongbunker bland tallar och urberg.

Jag blev så nyfiken att jag åkte dit och tittade och plåtade lite idag. En i sanning unik plats.
Profilbild
Anders Anttonen
161 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: November 2009
Mats G:
Det enda som är intressant med Masmo är att det är t-banans första grottstation. T-banan vände i Fittja då. Sen kom Stadion och Tekn. Högskolans stationer och t-banegestaltningen gick in i en ny fas: Kala grottstationer med dekorering direkt på sprutbetongen. Detta är unikt för Stockholm och Helsingfors.
__________________
Investigate "9.11" now.
Ja, jag noterade detta när jag var inne på stationen. Grottstationerna är unika, men i regel rätt fula. Jag tillhör en rätt konservativ skara när det gäller t-bane-estetik. Gillar ju nedgrävda "kakelstationer" á la Odenplan/Rådmansgatan o dyl. Tyckte även att de gamla tågen var mycket coolare och mer New York-iga (läs: mer urbana) än Vagn 2000.

Men visst - intressanta är grottstationerna onekligen.
Anders Norén
408 Inlägg
Ort: Olika, Gick med: Juni 2009
Men var ligger norra uppgången?
__________________
Bara för att jag har en användare här innebär det inte att jag per automatik vill betraktas som medlem i, och sympatisör med, nätverket Yimby.
Mitt uppe i skogen ska den ligga. På höjden ovanför, alltså. Förseglad givetvis. Har hittat info om att man ska kunna hitta den i trakterna av någon form av mast.
Profilbild
Anders Anttonen
161 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: November 2009
Anders Norén skrev:

Men var ligger norra uppgången?


Den södra menade du? Den ligger upp på höjden. Rulltrapppeschaktet börjar precis utanför spärrarna. En diagonal, slät betongbägg är allt som syns av nedre schaktet.
__________________
Investigate "9.11" now.
Anders Norén
408 Inlägg
Ort: Olika, Gick med: Juni 2009
Anders Anttonen skrev:



Den södra menade du? Den ligger upp på höjden. Rulltrapppeschaktet börjar precis utanför spärrarna. En diagonal, slät betongbägg är allt som syns av nedre schaktet.


Är båda utgångarna från samma ände av stationen?
__________________
Bara för att jag har en användare här innebär det inte att jag per automatik vill betraktas som medlem i, och sympatisör med, nätverket Yimby.
Anders Anttonen skrev:



Den södra menade du?


Petimetervarning på det här, men inte kan den väl kallas för "södra" när tunnelbanans sträcker sig i en tämligen brant båge norrut ända från Myrstuguberget.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Sida 1 av 2
12>

 > Städer
What's the story on Masmo?

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8596 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nomineringar till år 2018:s YIMBY-pris
27 September 20:22 av Sofia Buhrgard
Politikerveckan Järva
19 Juni 14:32 av Sofia Buhrgard

@yimbysthlm på Twitter