Utskrift från www.yimby.se
....

 > Städer

Lindhagenplan för Malmö?

Sida 4 av 4
Martin Nyberg
19 Inlägg
Ort: Malmö/Limhamn, Gick med: November 2012
Tack för tipsen om ritprogram osv!

Nu under våren har jag också lite svårt att hinna med att fokusera på detta projekt tyvärr, men sen under sommaren ska det nog inte vara några problem. Ska vi försöka fixa till ett irl-möte under sommaren kanske? Som jag nämnt tidigare är jag bara en simpel lekman på området, men jag hoppas att åtminstone någon av er som vill vara med i detta projekt besitter vissa högre kunskaper, t.ex. inom arkitektur eller samhällsplanering? Det hade åtminstone underlättat betänkligt, om vi nu tänkt oss ett något så när realistiskt projekt dvs. Dock bör givetvis alla intresserade vara varmt välkomna att deltaga, t.ex lär det säkert finnas en hel hög självlärda men inte desto mindre kunniga här på yimby.

(Om ni känner att ni vill börja redan nu på våren så låt definitivt inte mig hindra er, dock hade det varit väldigt kul isf att följa era framsteg här på forumet t.ex!)
Profilbild
Oskar Syrén
37 Inlägg
Ort: Malmö (Bjärred), Gick med: Januari 2013
Någon gång efter studenten har jag tänkt försvinna iväg till Frankrike i ett par månader. Hoppas dock ändå att jag kan vara med så mycket som möjligt. Jag kommer vänta ett år innan jag börjar plugga igen.
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Oskar: det är viktigt med en träff i början där man gör en mycket grov plan med penna på en befintlig karta. Sen kommer ni alla att sitta vid era datorer, och då gör det inget om du är i Frankrike .
Profilbild
Oskar Syrén
37 Inlägg
Ort: Malmö (Bjärred), Gick med: Januari 2013
Jo, det gör det tyvärr. Jag kommer vara volontär i klostret Taizé, och då har jag inte tillgång till min dator :/ Från 6 juli och 1-3 månader framåt är jag borta.
Martin Nyberg
19 Inlägg
Ort: Malmö/Limhamn, Gick med: November 2012
Denna tråd är för viktig för att tyna bort!

Är det någon som har spånat på fler idéer sen sist tråden var aktiv? Jag har själv varit för upptagen i vår, tyvärr, men nu i sommar känner jag för att få fart på det här projektet ordentligt.

Oskar Syrén: Vad intressant det låter med klostret, önskar dig all lycka där.
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Lindhagenplanen för Stockholm tog flera år från början till slut. Den mesta tiden gick åt till trögstart i början.

Någon gång efter uppskattningsvis femte träffen tog det fart. Det avgörande som hände då var att vi hade en papperskarta och pennor och ritade handgripligen. Avgörande också, tror jag, var att det fanns några väldigt konkreta idéer som vi tände på - Österbron utanför från Gärdet till Nacka, och öarna i Ulvsundaviken för att koppla ihop Lindhagengatan och Huvudsta allé. Några öl hjälpte till också.

Sen höll det för ett rätt långt ritarbete vid datorn, där idéer successivt las upp på ett Yimby-forum.

Så jag föreslår att Martin och Oskar träffas nu omedelbart före den 7 juli med en Malmökarta. Sätt upp tid och plats och bjud in eventuellt intresserade i Malmö.
Senast ändrad 13 juni 2013 14:43
Profilbild
Oskar Syrén
37 Inlägg
Ort: Malmö (Bjärred), Gick med: Januari 2013
Håller med dig Martin, och tack för lyckönskningen!

Jag tycker vi gör som Jan säger och ordnar ett möte omgående. Som det ser ut just nu är jag helt ledig de två närmaste veckorna utom måndag kväll. Hur ser det ut för dig, Martin?
Profilbild
Oskar Syrén
37 Inlägg
Ort: Malmö (Bjärred), Gick med: Januari 2013
Profilbild
Damien Marchese
8 Inlägg
Ort: Malmö (Heleneholm), Gick med: Januari 2012
Här är en lite ideer för en stadsplan för malmö jag har pillat ihop, skulle gärna var med och göra en lindhagenplan för malmö

http://www.scribblemaps.com/#id=ix3tzwX6KD

På tal om Stockholmsvägen som nämdes innan, vore de inte häftigt om man slog ihop körfälten mot Lund och Rosendalsvägen till en stadsgata/bouldevard och dubbelriktade filerna mot malmö som är närmast järnvägen och skapar en trafikseparerad BRT banan av dom filerna?

BRT filerna skulle ju också kuna förlängas längs med järnvägen och bryggmästaregatan för att sedan gå under frihamnsviadukten och sedan ledas upp på slussplansrondellen. För bussarna med Centralstation som mål dvs.
Senast ändrad 1 november 2013 13:18
Martin Nyberg
19 Inlägg
Ort: Malmö/Limhamn, Gick med: November 2012
Tack för ditt bidrag till tråden Damien, alltid kul och bra med engagemang. Har själv inte riktigt haft tid än i höst men försöker följa tråden någorlunda iaf.

För en lekman får du gärna berätta vad BRT står för? (Jag erkänner att jag är lat som inte kollar upp det genast.)

Du får gärna berätta lite mer om det du skissat, är det strategiskt utlagda huvudleder som du vill att kvarteren ska växa ut kring?
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Det måste vara bus rapid transit. Fast man borde lika gärna kunna säga snabbussar.

Personligen tror jag dock mer på de gnidiga schweizarna som har kommit på att när antal passagerare per dygn har överskridit en viss gräns lönar det sig bättre med spårväg. Har dock inte funnit någon siffra, men Trivector lär veta.
David Magnusson
37 Inlägg
Ort: Lund, Gick med: Februari 2009
Ett bra initiativ!
(Med ett par snabba kommentarer):

* En bro som förbinder Brandmästaregatan - Rörsjögatan för cyklister samt utryckningsfordon (Räddningstjänsten på Brandmästaregatan) hade skapat ett nytt cykelstråk i staden mellan Sorgenfri och Stortorget. Lägg till en tunnel vid Emilstorp under järnvägen för att förbinda industriområdet på andra sidan Kontinentalbanan så hade man skapat en ny väg in till stadskärnan.


* Malmö C:s stora problem har varit att man inte haft någon rak väg igenom Gamla Staden för buss/kollektivtrafik. Att den planerade Engelbrektsleden (bussgata genom Gamla Väster på Engelbrektsgatan) stoppades med den planerade utformningen var bra, tyvärr återuppbyggde man rivningstomterna efter den gamla gatubredden vilket gör det omöjligt att dra spårvagnstrafik där med dubbelspår i kvarteret mellan Jöns Filsgatan och Hyregatan. För min del fick man gärna lösa in 1980-talsbygget (enbart lägenheter från bottenvåning och uppåt) och bygga ett riktigt stadshus efter gatans nya bredd. Spårvägshållplats bakom Lilla Torg vore inte fel.

* En tunnel mellan Västra Hamnen och Mellersta Hamnen har funnits i kommunens ÖP tidigare. Nu när Travemündefärjan flyttat till yttre hamnen, Lantmännen kommer att sluta köra pråmar till möllan när denna flyttas innan decenniets slut och Toyota flyttar biluppställningsplatserna längre bort i hamnen borde man diskutera om man inte vill ha en (öppningsbar) lågbro istället - Kanske till Hamnparken/Frihamnsparken från Dockan istället för den trafikled som skulle försörja VH enligt kommunens ÖP?
David Magnusson
37 Inlägg
Ort: Lund, Gick med: Februari 2009
Jan Wiklund:

Snabbussar har man i Malmö sedan i början av sommaren:

http://www.malmo.se/Medborgare/Stadsplanering--tr..


Själv ser jag det som en mellanetapp på väg mot spårvägstrafik till Malmö. Det är i praktiken byggt som spårvägshållplatser och det är egna körfält vilket gör att det inte kommer bli några problem den dagen man ska lägga ned spår där. Innan det kan bli spårvägar måste man först skaffa en depåverkstad och hall och sånt där vilket är en annan kostnadsnivå...
Niels Bohr
8 Inlägg
Ort: Århus, Gick med: Juli 2010
Har suttit och skissat lite på att göra om miljonprogram till innerstad. Hittills bara Rosengård klart, men donar med Kroksbäck också. Ta en titt, det kanske kan vara inspirerande!

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.


Rosengård nuvarande

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.


Rosengård som kvartersstad. Förutom Rosengårdscentret rivs inga byggnader. Ett fåtal blir modifierade - genombrutna eller förkortade. Ljusgrått är lägre byggnader(upp till 3 vån), mörkgrått högre. Runt parken i mitten ligger stora butikslokaler för att ersätta Rosengårdscentret. Huvudvägen är 30 meter bred, nog till cykelstig, trottoar, spårvägsstation+2 bilfiler/spårväg+4 bilfiler.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.


Rosengård som kvartersstad. De gamla byggnaderna markerade med rött.
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Poängen med Lindhagenplanen 2.0 var att den inte la sig i var husen skulle byggas - lika lite som Lindhagenplanen 1 gjorde. Den bara föreslog var man skulle ha gator, parker och annan offentlig mark, och var man skulle ha tomtmark.

Sen överlät de åt tomtägarna att bygga som de gitte - givetvis med allmänna byggbestämmelser som begränsning.

Jag är medveten om att vi var mycket svävande om hur dessa allmänna byggbestämmelser skulle se ut. Vi föreslog bara några stycken - helt enkelt eftersom detta är politik och bör föregås av en så bred debatt som möjligt. Genom att föreslå hur byggbestämmelserna ser ut påverkar politiken mycket mer och mycket grundligare än genom att bestämma var enskilda hus ska stå.

Ett annat skäl till att vi gjorde så är att stadsbyggnadskontoren idag är helt nedtyngda av de enskilda husen. De hinner inte göra stadsplaner i den takt som behövs. Så om vi överlåter husen åt tomtägarna blir det mer stadsplaner, och mer stad.
Senast ändrad 3 november 2014 16:30
Sida 4 av 4

 > Städer
Lindhagenplan för Malmö?

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8596 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nomineringar till år 2018:s YIMBY-pris
27 September 20:22 av Sofia Buhrgard
Politikerveckan Järva
19 Juni 14:32 av Sofia Buhrgard

@yimbysthlm på Twitter