Utskrift från www.yimby.se
....

> Infrastruktur
 > Övrigt

Resande och trender i Göteborg

Profilbild
Erik Sandblom
306 Inlägg
Här kommer lite figurer som beskriver hur vi reser i Göteborg.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Bilismens andel av resandet minskade något mellan 1989 och 2005.
Källa Resvanor i Göteborgsregionen 2005

Bilismens andel av resorna minskade lika mycket mellan 2005 och 2008 som mellan 1989 och 2005. Källa Vårt Göteborg: Bara var fjärde göteborgare cyklar mer än en dag i veckan

Trafikkontorets rapport anger att 50% av bilresorna i Göteborgsregionen är kortare än 8 km. Enligt min uppskattning (blå linjen) är cirka 40% av bilresorna i Göteborgsregionen kortare än sex kilometer.

40% av cykelpendlingen är längre än 5 km. Källa Undersökning kring vad göteborgarna tycker om att cykla i Göteborg, sidan 31.

De mest bilburna stadsdelarna är Hisingen och Sydväst, där 59% respektive 66% av resorna skedde med bil 2005 (ovan). Men med täta och snabba bussar har Hisingen och Sydväst minskat bilandet till 52% respektive 58% på bara tre år (nedan). Det har byggts bussfiler längs Säröleden till Askim och man har också satsat på busstrafiken mot Torslanda. (tillägg hm, jag misstänker att första mätningen gäller alla resor medans andra mätningen gäller resor gjorde av de som bor där. Det kan förklara skillnaden)

Källa Cykelåret i Göteborg 2008

Det gläder mig att alla stadsdelar har sett betydande ökningar i gång- och cykeltrafiken (det kan ha med vädret att göra iofs). Kollektivtrafik i all ära, men gång och cykling är trots allt ännu bättre för hälsan, plånboken, energiåtgången och bullret! Sammantaget finns mycket kvar att göra i göteborgstrafiken, men det går åt rätt håll!

Vårt Göteborg: Bilresorna minskar - fler väljer cykel och kollektivtrafik
Senast ändrad 12 augusti 2010 16:39
Mikael Andersson
200 Inlägg
@Erik S, om Göteborgs topografi såg ut mer som Lund eller Kristanstad då skulle givetvis många fler göteborgare bruka cykel dagligen.
Men hur många är det som är benägna att vilja cykla Eklandagatan upp i Johanneberg eller Aschebergsgatan/Guldhedshedsgatan dagligen?

Då Göteborgs Stad äger hela Hisingen så anser jag att det borde byggas en riktig Gång- och cykelbana längsmed E6:an från där asfalteringen slutar idag strax efter (eller under) Angeredsbron till Jordfallsbron.
-Jag vet det eftersom jag gick sträckan för ett par månader sedan.
Det är visserligen ett Naturreservat (där kossorna går och betar och där vägen går in i två 90 graders kurvor närmare Göta Älv) men en riktig Gång- och cykelbana längsmed E6:an borde prioriteras och att nuvarande grusväg blev asfalterad så att även inlineåkare kan köra denna sträcka!

-Jag har skrivit snigelbrev till Ale kommuns Kommunstyrelse i denna fråga eftersom när Banaväg är färdigt så kommer det att bli en bred och fin asfalterad Gång- och cykelväg genom hela Ale kommun längsmed den nya E45:an.

-Jag har två vänner som är riktiga Hjulentusiaster, den ene cyklar ofta 10-tals mil och har också cyklat hem en gång med sin son till hemstaden Schwanenstadt i Österrike och min andre vän rullar ofta miltals på sina inlines.
Senast ändrad 28 augusti 2009 12:03
Fredrik Wennström
22 Inlägg
Mikael Andersson skrev:

@Erik S, om Göteborgs topografi såg ut mer som Lund eller Kristanstad då skulle givetvis många fler göteborgare bruka cykel dagligen...

Lund? Staden har näst störst höjdskillnad inom tätorten i Sverige (förutom Örnsköldsvik)!

/ M. Esserschmitt
Profilbild
Patrik Sterky
104 Inlägg
Jag anser att det inte är höjdskillnaden från ena sidan staden till andra, utan hur branta backarna staden är. Lund ligger i en lång backe, där stadsbebyggelsen är konstant men något sluttande. I t ex Göteborg är backarna mycket mer påtagliga och gjort att vägar och bebyggelse inte kan byggas rakt och sammanhängande, därför blir staden mer utspridd. Det tror jag misgynnar cyklandet i Göteborg...

Enligt "pålitliga" Wikipedia: Det hävdas ibland att Lund har den största höjdskillnaden av alla städer i Sverige, vilket dock inte är korrekt. Höjden är 8 meter över havet vid Höje å i söder och 86 meter över havet i norr, vilket är en mindre höjdskillnad än i till exempel Borås, Göteborg, Gränna, Huskvarna, Jönköping, Kiruna, Skövde, Uddevalla, Ulricehamn och Östersund.
Fredrik Wennström
22 Inlägg
Till Patrik

Visst är det så, jag ger mig! Det finns faktiskt flera riktigt jobbiga backar när man cyklar i Göteborg.
Mikael Andersson
200 Inlägg
@Fredrik W, nu gjorde du en fuling!

Man skall ej utgå ifrån extremfallet när man beskriver något.

Tornavägen är den väg/gata som har störst höjdskillnad från Tetra pak (södra fabriksanläggning invid E22:an) upp till gamla vattentornet som numer hyser Astronomi tornet som ersatte det förra i stadsparken (det som låg nära Katedralskolan) i Lund.

I stil med att jag skulle hävda att Göteborgs topografi där Eklandagatan är en typisk göteborgsgata.
Profilbild
Erik Sandblom
306 Inlägg
Mikael Andersson skrev:

@Erik S, om Göteborgs topografi såg ut mer som Lund eller Kristanstad då skulle givetvis många fler göteborgare bruka cykel dagligen.
Men hur många är det som är benägna att vilja cykla Eklandagatan upp i Johanneberg eller Aschebergsgatan/Guldhedshedsgatan dagligen?

Århus är en backig stad i Danmark där 20 % av resorna sker med cykel, dubbelt så stor andel som i Göteborg. Där skiljer det 2,7 kilometer och 80 höjdmeter mellan hamnen och ringvägen, vilket blir en lutning på 3,0 %. Det är ungefär samma som Guldhedsgatan som har en lutning på 2,5 % enligt cykelreseplaneraren. Aschebergsgatan, 3,5 %.

I backiga Trondheim i Norge finns en cykellift, Trampe. Det finns politisk majoritet för att bygga tre till. Trondheim har Norges högsta andel cykelresor, 12-15%.

Flere sykkelheiser i Trondheim?

Cykelhandlingsplan for Århus Kommune
Knap 20% af alle ture i Århus foregår på cykel
Senast ändrad 10 juni 2010 16:05
Mikael Andersson
200 Inlägg
@Erik S, jo jag känner till cyklistliftbanan i Trondheim.
Jaså, den kallas för Trampe!

Men nu är väl Trampeliften utmed en brant och RAK backe?

Hur skulle Trampe fungera på Aschebergsgatan mellan Chalmers och Wavrinskys plats?
Johan Bengtsson
26 Inlägg
Backarna är bara bra, det är där man verkligen bättrar på sin kondition.

Men ofta känns det otryggt och osmidigt att cykla. Osynkade rödljus, cykelbanor som bara upphör...tvi!
Den typen av cykelbanor som är gjorda som en del av bilarnas körbana med bara ett streck som separator är verkligen inte bra, hur tänker man egentligen när man bygger sådana saker??
@Johan B, jasså backarna är bra!

Hur ofta cyklar Du från Partille C till Mölnlycke via Landvettervägen?

Hade Göteborgs topografi sett ut totalt sett som utmed Göta Älvdalen då hade Göteborg haft lika många dagliga cyklister som Lund,Kristianstad,Malmö,Växjö,Linköping och Umeå som är de städer i Sverige där väldigt stort antal av medborgarna cyklar dagligen.

Jag har bott i Lund och Linköping och har varit mycket i Malmö samt har en vän som tidigare bodde i Lund men som numer bor i Växjö,så dessa städer kan jag.

> Infrastruktur
 > Övrigt
Resande och trender i Göteborg

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8580 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

@yimbysthlm på Twitter