Utskrift från www.yimby.se
....

> Infrastruktur

Framtidens t-bana

Sida 23 av 28
Marcus Bokvist
615 Inlägg
Christian S skrev:

Det där är en riktig sågning av förslaget där jag inte förstår dina argument. Det måste väl vara mer än marginell nytta att sluta grena grena trafiken så nära city. Det är ju väldigt kapacitethöjande att kunna hålla högsta turtäthet längre ut. Det här skulle ta bort förgreningar vid Västra skogen, Östermalmstorg och Liljeholmen.

Vad det gäller dåliga byten med annat än tunnelbana så kanske det blir en ny suckarnas gång till station stockholm city. Norra ändarna av citybanan går ungefär 200m från korsningen drottninggatan-kungsgatan, och det är 180 meter därifrån till kungsgatan-sveavägen.

Men tillbaka till min huvudpunkt, att resonera runt öppnandet av möjligheter nu när förgreningen vid odenplan är ute på samråd. Vad behövs i den planeringen så att man inte är onödigt förhindrad för framtidens behov?

Man borde kunna göraett fjärde t-banespår vid odenplan med lite trixande.Kanske inte jätteenkelt, men fullt görbart. jag har en ide om vad man skulle kunna göra, men jag får skissa den då jag kommit hem.

Edit: Den härlänke har en bild av spårplanen som jag glömde lägga till: http://stockholmiana.files.wordpress.com/2013/12/..
Senast ändrad 2 december 2014 12:24
Christian S
652 Inlägg
, Gick med: November 2012
Marcus Bokvist skrev:

Man borde kunna göraett fjärde t-banespår vid odenplan med lite trixande.Kanske inte jätteenkelt, men fullt görbart. jag har en ide om vad man skulle kunna göra, men jag får skissa den då jag kommit hem.

Edit: Den härlänke har en bild av spårplanen som jag glömde lägga till: http://stockholmiana.files.wordpress.com/2013/12/..

Detta för att kunna ha två säckspår på Hagastadsgrenen och kunna köra skyttel med högre turtäthet? Om så är fallet så är väl svagheten att naturlig fortsättning är efter Odengatan till Östra station och en ganska dålig access till city för de som kommer in den vägen. Det här är en ganska bra karta för att se vart arbetsplatserna ligger i dagens stockholm. Även om zonen med hög dagbefolkning ökar så lär många fortfarande vilja ta sig till nuvarande täckning.

Men då tanken är att planera i vilka möjligheter man ej ska bygga bort så ger jag det tummen upp.
Erik Saler
162 Inlägg
Arvid Bäärnhielm skrev:

Det går inte att tänka att alla linjer skall kunna byta med alla andra och speciellt inte vid Centralen. Ibland får man inse att det kanske till och med är bra att inte ha byten till alla linjer. Det kan skapa nya resmönster och sprida resenärerna till flera linjer.

Dock så är antal byten en väldigt stor kostnad och du vill helst inte att folk ska behöva byta mer än två gånger om möjligt. Men säg att du vill att alla nya linjer minst kopplas ihop med 50% av nuvarande linjer (och då menar jag linjer som i där tågen åker, där akalla-kungsträdgården är en linje så en gren dvs) Så kommer man få ganska bra nätstruktur tror jag nog.
Profilbild
David Nylund
671 Inlägg
Arvid Bäärnhielm skrev:

David Nylund skrev:

Tja, jag tror att bra bytespunkter till centralen och pendeltåg är väldigt viktiga. Byten av slaget suckarnas gång eller för den delen Mariatorget/Södra station tycker jag är för dåliga. Det behöver vi ju inte vara överens om, men det är mitt huvudskäl.

Jag håller inte alls med om att alla tunnelbanelinjer måste gå via Centralen och inte heller att det är extremt viktigt att kunna byta till pendeltågen. En Kungsholmenbana kommer ju inte gå via Centralen men där tror jag inte att någon anser att det gör banan värdelös. Jag tycker snarare att det är en brist i att alla tunnelbanelinjer samt pendeltågen idag går till Centralen.

Jag menade inte att alla linjer måste gå via centralen, skrev själv förslag på två som inte skulle göra det. Men drar man en öst-västlig linje rakt genom city tycker jag att det är dumt att inte dra den så att man når pendel- och fjärrtåg. Andra sorters dragningar kan man uppnå denna bytesmöjlighet på andra vis för, absolut.
Senast ändrad 2 december 2014 17:01
Marcus Bokvist
615 Inlägg
Christian S skrev:

Marcus Bokvist skrev:

Detta för att kunna ha två säckspår på Hagastadsgrenen och kunna köra skyttel med högre turtäthet? Om så är fallet så är väl svagheten att naturlig fortsättning är efter Odengatan till Östra station och en ganska dålig access till city för de som kommer in den vägen. Det här är en ganska bra karta för att se vart arbetsplatserna ligger i dagens stockholm. Även om zonen med hög dagbefolkning ökar så lär många fortfarande vilja ta sig till nuvarande täckning.

Men då tanken är att planera i vilka möjligheter man ej ska bygga bort så ger jag det tummen upp.

Jag hade faktiskt inte tänkt så jättelångt annat än genomgående trafik för bägge linjer. Om man lägger ett fjärde spår söder om trappan nedc till pendeltåget så borde man kunna ha ganska många trafikoptioner.

Ett annat alt är att man utnyttjar att det är mer än 15 m mellan pendeln och tuben och försöker lirka in en norsydgående station där, och kanske gör en fuling och har böjda perronger med snäv kurvradie för att kunna anlusta en hagastadsavgrening söderut utan alltförmycket extra ortdrivning (men detta blir nog svårt, och förstärkning krävs säkert)
Profilbild
David Nylund
671 Inlägg
Gustaf Vasa kyrka har ett columbarium (källarrum med urnor, enkelt uttryckt) under sig. Jag vet inte riktigt hur det ser ut, men det är i två plan under själva kyrkan. Jag skulle gissa att det mer eller mindre omöjliggör anläggande av ett fjärde spår söder om de befintliga i tunnelbaneplanet.

Ett fjärde spår skulle då istället behöva läggas under Karlbergsvägens nordsidas bebyggelse (känns även det tveksamt om det går) eller söder om kyrkan (under Odengatan), för att sen göra en kringelkrok tillbaka upp till Karlbergsvägen för att sen svänga sydväst mot St Eriksplan. Här kan ju någon som är skickad rita på lite spårradier och annat kul för att se huruvida det faktiskt skulle gå, men undantaget hur man ska få husen ovanför att stå på fast nog mark ska det nog inte vara omöjligt.

Ett annat sätt vore ju att bara låta spåret gå under Odengatan så djupt som möjligt över Citybanan för att dyka under grön linje längs Odengatan österut och även under den västerut och sen böja norrut och gå ihop med norrgående "gul" tunnel så snart radierna tillåter. Se skiss med gul plattform och orange spåranslutning. Inte en idealisk lösning förmodligen, men något som skulle kunna gå att göra senare kanske.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Marcus Bokvist
615 Inlägg
[QUOTE=David Nylund]Gustaf Vasa kyrka har ett columbarium (källarrum med urnor, enkelt uttryckt) under sig. Jag vet inte riktigt hur det ser ut, men det är i två plan under själva kyrkan. Jag skulle gissa att det mer eller mindre omöjliggör anläggande av ett fjärde spår söder om de befintliga i tunnelbaneplanet.

Ett fjärde spår skulle då istället behöva läggas under Karlbergsvägens nordsidas bebyggelse (känns även det tveksamt om det går) eller söder om kyrkan (under Odengatan), för att sen göra en kringelkrok tillbaka upp till Karlbergsvägen för att sen svänga sydväst mot St Eriksplan. Här kan ju någon som är skickad rita på lite spårradier och annat kul för att se huruvida det faktiskt skulle gå, men undantaget hur man ska få husen ovanför att stå på fast nog mark ska det nog inte vara omöjligt.

Ett annat sätt vore ju att bara låta spåret gå under Odengatan så djupt som möjligt över Citybanan för att dyka under grön linje längs Odengatan österut och även under den västerut och sen böja norrut och gå ihop med norrgående "gul" tunnel så snart radierna tillåter. Se skiss med gul plattform och orange spåranslutning. Inte en idealisk lösning förmodligen, men något som skulle kunna gå att göra senare kanske.
[SCALEIMG=444]http:​/​/​uf.​yimby.​se/​se/​1be5d32e-​9c80​-​4d43-​a821-​fe691d14.​.​[/IMG][/QUOTE]
Undra om man inte skulle kunna vara så fräck att lägga det fjärde spåret parallellt med de andra men under dessa fast över pendelspåren? Ung hur djup är kyrkkällaren?

Edit: Med tanke på att gröna linjen inte riktigt följer den moderna 450m-radie rekomendationen och att vid start och stopp är lite lägre hastigheter (och jost vid odenplan också om jag förståttt det rätt så kan man kanske använda en snävare kurvradie just därikring
Senast ändrad 2 december 2014 23:45
Martin Kolk
522 Inlägg
Jag ser inte riktigt behovet av alla nya linjer i Vasastaden, varför ska man bygga så mycket där?

Själv tycker jag t-banan i innerstaden kan ses som ganska färdigbygd efter nuvarande planer med undantagen Liljeholmen-Fridhemsplan och Odenplan-tekniska högskolan.
Erik Saler
162 Inlägg
Martin Kolk skrev:

Jag ser inte riktigt behovet av alla nya linjer i Vasastaden, varför ska man bygga så mycket där?

Själv tycker jag t-banan i innerstaden kan ses som ganska färdigbygd efter nuvarande planer med undantagen Liljeholmen-Fridhemsplan och Odenplan-tekniska högskolan.

Skulle säga när man har max 700 meter över hela innerstan till närmaste tunnelbanestation då kan vi prata om att vi har tillräckligt med tunnelbana där. Dock är det i dagsläget betydligt mer angeläget att se till att områdena mellan förort och innerstad får fler tunnelbanestationer så det blir närmare att öka efterfrågan på området och minska behovet av bil vilket gör att områdena i mycket högre utsträckning kan ha slopad P-norm. Vilket leder till ännu högre täthet och integrering i stadsrummet. Dock måste du få in en tunnelbana till innerstaden från förorten för det är i innerstaden som vi idag har flera mål och startpunkter än i närfortorterna.
Marcus Bokvist
615 Inlägg
David Nylund skrev:

Gustaf Vasa kyrka har ett columbarium (källarrum med urnor, enkelt uttryckt) under sig. Jag vet inte riktigt hur det ser ut, men det är i två plan under själva kyrkan. Jag skulle gissa att det mer eller mindre omöjliggör anläggande av ett fjärde spår söder om de befintliga i tunnelbaneplanet.

Förresten, svenska kyrkan har väl problem med för få besökare, en tunnelbanestation i källaren borde vara perfekt, speciellt om den KORSAR en annan linje
Profilbild
David Nylund
671 Inlägg
Martin Kolk skrev:

Det är nog inte så mycket att man ska bygga där, som att linjer som Odenplan-Solna och Liljeholmen-Fridhemsplan skulle göra sig bättre om de hade slutpunkter lite längre ut.

Och tycker man att KTH-Odenplan vore bra, då är det ju lämpligt att den går att bygga också, som exempelvis genom att "gula" kan dras vidare från Odenplan (eller för den delen att Roslagsbanan dras till Odenplan.

Samma sak med Liljeholmen-Fridhemsplan, borde inte en sån linje kunna tjäna på att knytas ihop med "gula" linjen? Eller på annat sätt ge underlag för ytterligare trafik på Mörbylinjen?

Det är alltså inte Vasastan i sig som är skälet, för min del i alla fall, mer än möjligen avseende Roslagstull och Norra bantorget - vilka båda känns underförsörjda tunnelbanemässigt. Dessa delar är dock inte helt lättlösta.
Marcus Bokvist
615 Inlägg
Man börv äl , som du sagt tidigare i tråden, kanske först sätta krav (vad man villåstadkomma) och sedan försöka se hur man kan lösa dem på bästa sätt.
Martin Kolk
522 Inlägg
Erik Saler skrev:

Skulle säga när man har max 700 meter över hela innerstan till närmaste tunnelbanestation då kan vi prata om att vi har tillräckligt med tunnelbana där. Dock är det i dagsläget betydligt mer angeläget att se till att områdena mellan förort och innerstad får fler tunnelbanestationer så det blir närmare att öka efterfrågan på området och minska behovet av bil vilket gör att områdena i mycket högre utsträckning kan ha slopad P-norm. Vilket leder till ännu högre täthet och integrering i stadsrummet. Dock måste du få in en tunnelbana till innerstaden från förorten för det är i innerstaden som vi idag har flera mål och startpunkter än i närfortorterna.

Stockholm har redan i princip mest T-bana i hela världen. Jag håller med om att förorterna behöver bättre tvärförbindelser och kollektivtrafik som möjliggör förtätning, men innerstaden har ju utmärkt kollektivtrafik.

Om vi blir av med mer biltrafik så kommer ju bussar att utgöra ett väldigt effektivt medel för kollektivtrafik i Stockholm.

En linje som Liljeholmen-Fridhemsplan kan ju lösas enkelt med en avgrening från Röd (Norsborg-grenen) som slutar vid Fridhemsplan t ex.
Senast ändrad 3 december 2014 11:30
Marcus Bokvist
615 Inlägg
Ang odenplan, om man i ett senare skede skulle vilja fortsätta avgreningen söderut på en separat linje, så borde man kunna fixa det om den södergående stationen ligger under norrtullsgatan i dess riktning, med norra änden mot odengatan och under befintlig grön linje och ovanför citybanan. (kanske man borde fundera på en lösning med sidoplattformar och mezzaniner över för denna för att säkert fåplats och minska kurvradier). omman görså borde man kunna koppla in på avgreningen ung vid Vanadisplan om man anv 450m-radie och ung ett kvarter söderut om man använder 250mkurvradie. Så det går säkeret att fortsätta gul söderut om man vill men det blir väl till kostnaden av en tunnelbanestation + 0,5-0,8 km extra tunnel)
Marcus Bokvist
615 Inlägg
Jag tänkte såhär, att om man skulle försöka att:
A/ öka trafiken på Norsborgslinjen
B/ Kollektivtrafikförsörja NO sektorn bättre
C/Försöka täcka in ytterområden och halvcentrala områden som ej har spårbunden trafik ännu
D/Ha bra byten mellan pendeln och och t-bana
E/Försöka göra det genom några nya förbindelser mellan grenar, genom centrum.

Så tänkte jag såhär: http://www.scribblemaps.com/maps/view/Genomgående..

Jag har antagit att grul initialt redan har byggts som avgrening på gröna, men att man i ett senare skede försökt repaerar sitt misstag och gjort den genomgående mot söder och efter detta så går grön tillbaka till att gå förbi odenplan som den går nu. (Onödigt, men det verkar ha gått så långt i planeringen av den biten att det nog blir så.) Grön går sexdan vidare ogrenat tills den kommer antingen till fridhemsplan eller Thotlidsplan där den grenas av till en snittpassage över till hornstull och sedan tar över fruängenröd. (En av dessa gröna väljs, inte båda). Gul fortsätter sedan ned genom city till T-centralen och Söder vidare mot årstafältet. (kanske vidare sen men orkar inte tänka så långt), (Detta blir ca 12 km och 11 stationer, vilket gott och väl håller sig inom trådens grundförutsättningar)

De oreange är optioner för att kunna köra mer i NO. Om gul går mot t.ex. kista så kan extra trafik köras på mörbyröd och efter KTH så leds den extra trafiken mot odenplan alt så led ropstensgrenen upp på gul från östermalms torg och röd blir en helt oavgrenand linje mellan mörby och norsborg.
Marcus Bokvist
615 Inlägg
Ang bra bytan mellan pendel och T-bana, skulle man kunna förbättra bytet vid Farsta strand? m man tog och drev en tunnel mellan T-banestationen och pendelstationen och installerade sådana rullband som man har på flygplatser, skulle det vara värt det?
Profilbild
David Nylund
671 Inlägg
Länge sen jag var där, men ska man göra något tror jag på att förlänga tunnelbanans plattform norrut och ha en uppgång där spåren går i dagen norr om Magelungsvägen. Då får man ca 50 meter mellan trafikslagen. Som jag minns det (men det är verkligen ett dimmigt minne) är tunnelbaneuppgången nu mer eller mindre mitt på plattformen, varför det inte borde röra sig om någon jätteförlängning. Men kanske skulle man behöva bredda spårområdet något vid pendeltågsviadukten och kanske även in i tunneln norrut, så det är inte säkert att det är lätt bara för att det är en kort sträcka.

Om jag tror att det är värt det? Nej, inte egentligen. De som ska från söder om Farsta strand till Hökarängen-Skärmarbrink är nog lätträknade, och övriga har bra byten i Årstaberg eller senare.
Marcus Bokvist
615 Inlägg
David Nylund skrev:

Länge sen jag var där, men ska man göra något tror jag på att förlänga tunnelbanans plattform norrut och ha en uppgång där spåren går i dagen norr om Magelungsvägen. Då får man ca 50 meter mellan trafikslagen. Som jag minns det (men det är verkligen ett dimmigt minne) är tunnelbaneuppgången nu mer eller mindre mitt på plattformen, varför det inte borde röra sig om någon jätteförlängning. Men kanske skulle man behöva bredda spårområdet något vid pendeltågsviadukten och kanske även in i tunneln norrut, så det är inte säkert att det är lätt bara för att det är en kort sträcka.

Om jag tror att det är värt det? Nej, inte egentligen. De som ska från söder om Farsta strand till Hökarängen-Skärmarbrink är nog lätträknade, och övriga har bra byten i Årstaberg eller senare.

OK, det var väl det jag misstänkte. (Även om jag ser på google street view att någon slags uppgång för service verkar finns upp på magelungsvägen från norr tunnelinfarten).

Undra förresten när återkopplingen för remissen på hagatsdsavgreningen kommer?
Marcus Bokvist
615 Inlägg
OK, nytt år och det verkar ju finnas opinion för mer tunnelbana. Förbifarten verkar bli av och MP verkar ha blivit givet som kompensation bl.a. att man ska utreda en tunnelbana mellan Liljeholmen och fridhemsplan. Kanske vi kunde diskutera hur man skulle kunna göra en sådan sträcka på bästa sätt?

De diskussionspunkter jag kan se är (det finns säkert fler):
A/Sträckningar mellan de två målpunkterna, Ska man ta så gen sträckning som möjligt för att få en snabb snittpassage eller kanske försöka täcka in några områden som inte har t-bana nu mot att få en längre sträcka att bygga?
B/Fristående linje (Gul/lila/orange) eller avgrening av befintliga linjer i slutpunkterna. Det ger väl 6 alternativ som jag ser det map koppling. (3 i norr * 2 i söder).

(Själv börjar jag bli mer och mer för en grön avgrening i norr, förutsatt att man kan undvika kapacitetstapp vid odenplan,i söder är jag er obestämd vad som är bäst T.ex. en inflätning på någon av röds grenar skullekunna ge en kapacitetshöjning spec på norsborgsgrenen, men det vore ju också praktiskt om man kunde täcka in årstafältetoch kanske göra aett byte vid årstaberg för att öka redundansen i hela systemet)

Det andra jag funderar på är den föreslagna förlängningen av hagsätragrenen till Älvsjö,blir det något av det ellervar det bara valfläsk? Dessutom, bör en sådan förlängning byggas så att den går att fortsättaytterligare senare (t.ex. mot solberga? och vidare?

OK, in med åsikterna nu!
Profilbild
David Nylund
671 Inlägg
Förlängning, söderifrån:
Liljeholmen-Hornstull-Marieberg-Fridhemsplan-Barnhusbron*-Odenplan-Roslagstull/Albano-Universitetet

*Under jord, men med uppgång åt både Kungsholmen och Vasastan, tänker jag mig.

Jag är inte jätteförtjust i ovanstående förslag egentligen, jag tycker att det lägger för mycket fokus vid Fridhemsplan och Odenplan. Hade jag valt fritt hade jag dragit linjen i en vidare båge (Thorildsplan-Stadshagen-KS-Sveaplan-Albano) men det tror jag aldrig kommer hända.

En andra idé jag har är att man borde utnyttja viljan att förlänga Roslagsbanan. Vill man ändå dra in den till Odenplan eller centralen borde den vara ypperlig att dra enligt förslaget ovan, men med tillägg av KTH då. Att bygga en ny tub med Roslagsbanestandard innebär väl en del nerköp, som att man svårligen skulle kunna matcha in den med röd i söderort, men kanske har man ändå nytta av såväl ett ben via Solberga till Älvsjö som ett via Årstafältet till Östberga.
Sida 23 av 28

> Infrastruktur
Framtidens t-bana

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8572 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Cykelbro till Gamla Stan i nya Slussem
18 September 18:50 av Martin Kolk
Politikerveckan Järva
17 Juni 12:57 av Sofia Buhrgard
Nytt linjenät för bussar i Stockholm
4 April 11:27 av Lison Perry

@yimbysthlm på Twitter