Utskrift från www.yimby.se
....

> Infrastruktur

Höghastighetståg

Sida 7 av 18
Profilbild
Patric Nilsson
509 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Om anläggningskostnaden i Sverige skulle ligga på 200 miljoner/km, alltså enbart 50 miljoner/km mer än för TGV-banor, så bör Sverige definitivt satsa på Maglev. Byggtiden tycks ju också vara snabbare, vilket gör att finansieringslösningen borde bli enklare. Om man därtill lägger tidvinster, och de betydligt lägre driftskostnaderna, även ur miljösynpunkt, så är jag helt såld.

Vi måste helt enkelt få till stånd en utredning om detta. Förslagsvis då om samma sträckning som HH-banan Sthlm-Jkpg-Kphm och Sthlm-Jkpg-Gbg.
3331 Inlägg
Linda Kummel skrev:

Jag skall på en presentation av höghastighetsutredningen nästa vecka (med primärt fokus Öresundsregionen) men jag kan ta upp teknikvalet vid den avslutande diskussionen. Rapport utlovas!

Lysande Linda!
Det är bra om iaf tanken kan väckas.
Jag är inte övertygad om vilken som är den bästa lösningen för Sverige, men det vore olyckligt om Banverket o andra utredare låste sig vid en viss teknisk plattform. Båda alternativen bör utredas, för att ta reda på vad som fungerar bäst.
Anders Gardebring
3331 Inlägg
Förresten. Är det någon som känner för att skriva ett blogginlägg i ämnet? YIMBY har ju redan tidigare tagit tydlig ställning för höghastighetståg, men teknikvalet har inte diskuterats så mycket (men nog implicerats som TGV/AGV/ICE/Shinkansen-standard eller liknande).
Det är viktigt att ett sådant inlägg inte tar ställning för en viss teknologi, men det bör belysa vikten av att båda alternativen utreds förutsättningslöst. Gärna också ta upp för- och nackdelar med respektive teknikval. Och gärna med länkar till källor för faktauppgifter som inte kan anses allmänt kända.

Senast ändrad 26 maj 2009 12:41
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Något jag dessutom undrar är om det bara finns två möjligheter eller kanske det finns andra varianter.

Problemet med Sverige är ju att det är stort och glest. Det gör att höghastighetståg behövs samtidigt som det är dyrt per invånare. I länder där det är billigt typ England är det ju inte alls lika nödvändigt - vem bryr sig om det tar en halvtimme eller en kvart till Birmingham?

Billiga tekniker är därför nödvändiga, så att vi kan få många spår. Inte bara Sthlm-Gbg, Sthlm-Kbh och ett par till.
Profilbild
Theodor Adolfsson
277 Inlägg
Sverige är stort och glesbefolkat --> Sverige behöver fler motorvägar --> Sveriges tätbefolkade regioner blir glesare --> Sverige är stort och ännu mer glesbefolkat --> Sverige behöver fler motorvägar --> Höghastighetståg är orealistiskt eftersom Sverige är ett så glesbefolkat land --> ...
Profilbild
Anders Gardebring
3331 Inlägg
Jan Wiklund skrev:

Något jag dessutom undrar är om det bara finns två möjligheter eller kanske det finns andra varianter.

Problemet med Sverige är ju att det är stort och glest. Det gör att höghastighetståg behövs samtidigt som det är dyrt per invånare. I länder där det är billigt typ England är det ju inte alls lika nödvändigt - vem bryr sig om det tar en halvtimme eller en kvart till Birmingham?

Billiga tekniker är därför nödvändiga, så att vi kan få många spår. Inte bara Sthlm-Gbg, Sthlm-Kbh och ett par till.

Alltfler människor flytter till städerna, och i synnerhet storstadsregionerna. Spåren är redan överfulla och trycket ökar. Samtidigt kommer flyget framöver få stora problem.
Jag skulle nog med fog hävda att det finns mycket stora samhällsekonomiska vinster på att dra höghastighetsbanor förbi de stora städerna. Folk som bor i småhus på landet kommer vi ändå aldrig kunna täcka upp med kollektivtrafik, så där är det snarare billiga och lägga elbilar eller liknande som vi får titta på.
34 Inlägg
Om Maglev i Sverige är avsevärt billigare än klassiska tåg så kan man sätta igång direkt, om det däremot är en skillnad på bara 15 miljarder (inkl. utveckling mm.) eller om vanliga tåg är billigare så är det nog bättre att satsa på en beprövad teknik.

Som Anders G. redan påpekat så kommer det inte vara möjligt att åka till Hamburg utan byte om Danmark och Tyskland också inte satsar på Maglev, samt måste man bygga hela banan på en gång.

Det vettigaste vore kanske att bygga vanliga hh-banor men förbereda för Maglevspår som sedan kan läggas när underlag finns. Om jag förstått rätt så kan ju Maglevtåg färdas 600 km/h i samma kurvor som hh-tåg kör 350 i
Profilbild
Carl-Åke Utterström
98 Inlägg
Schinkansen
Japan har sålt Schinkansen-tekniken till USA. Börjar konstruera eget Maglev 2015 för igångkörning år 2025. Det vill säga 5 år innan Banverkets höghastighetsbanor i Sverige är klara.

Alstom har köpt Amerikanskt patent för Maglev förortståg.

Höghastighetståg typ TGV kräver betydligt rakare och jämnare bana. Klarar lutningar på promillenivå jämfört med 4 % för vanliga tåg. Magnettåget kräver halva kurvradien vid samma hastighet gentemot konventionella tåg.

Motion från politiker i norra England och Skottland har lagts i underhuset där man vill satsa på magnettåg. Glasgow - Edinburgh plus anslutning till bådas flygplatser. Generellt gäller att banan London - Glasgow skall anslutas till ett flertal internationella flygplatser såsom Manchester, Birmingham.

Danmark Maglev över Fehmarn-bält och Samsö-bält diskutteras.

Som exempel på den nationella möjligheten
Sträckan Västerås - Haparanda - Moskva skulle kunna gå på 5 timmar 20 minuter.
Tåg 1 avgår 06.00 och är tillbaka 18.00 i Västerås etc

Dornier Consulting i Berlin kontakt via moderator Laurence Blow i Virginia USA. Usprungligen låg skärningspunkten mellan magnettåg och hjul på räls på 30 år. Nu har tiden alltmer närmat sig 15 års gränsen.

Om magnetbana kan anläggas säg Västerås - Enköping - Arlanda - Uppsala och vara klar runt 2013. År 2028 har då femton år gått och magnettåget börjat bli allt billigare. Gäller för nyanläggning av dubelspårsbana, underhåll, drift, personal, administration och återanskaffning.

Banverket har sagt beträffande Enköping - Uppsala. Tio års projekteringstid och tio års byggtid. Färdigtidpunkt alltså 2028.
Profilbild
Anders Gardebring
3331 Inlägg

"Alstom har köpt Amerikanskt patent för Maglev förortståg."

Har du någon källa på detta? När skedde det? Det är det intressant.
Alstom är duktiga, och har lång erfarenhet.

Senast ändrad 27 maj 2009 00:35
Henrik Cederlund
62 Inlägg
Carl-Åke;

Höghastighetståg kräver ju inga mindre lutningar än "vanliga" tåg, det är som sagt var promillenivå redan där. 4% lutning är vad vägar får luta som mest för att hålla god standard. För en jämförelse så är "bomberingen"/tvärfallet på en belagd gata 2.5%

Vore intressant att se data som visar på _hur_ man klarar de mindre kurvradierna jämfört med traditionell spårtrafik. Då kurvradierna valts som de gjort dels för säkerheten i tågen, men även en komfortfråga.

Vad _jag_ läst så är inte Maglevbanan i Shanghai ekonomiskt försvarbar.

Maglev kan bli bra i framtiden när anläggningskostnaderna inte är så mycket högre jämfört med traditionellt byggande.

Hur ser man på transport av gods, det ska gå på befintlig järnväg som även den måste rustas upp för att klara industriernas krav på axellaster och metervikt?
Senast ändrad 27 maj 2009 09:05
Profilbild
Fredrik Larsson
77 Inlägg
Henrik Cederlund skrev:

Carl-Åke;

(...)
Vore intressant att se data som visar på _hur_ man klarar de mindre kurvradierna jämfört med traditionell spårtrafik. Då kurvradierna valts som de gjort dels för säkerheten i tågen, men även en komfortfråga.
(...)

Jag är inte Carl-Åke men jag tar mig friheten att svara, hoppas du inte misstycker .

Kurvradierna kan vara hälften på Maglev-tåg vid samma hastighet p.g.a. att de har styrning i sidled, precis som lite mer extrema bergochdalbanor. Ett TGV-tåg har bara rälsen att luta sig emot. Man kan kompensera högre hastighet med mer lutning på rälsen men man får problem då tåget måste kunna stanna i en kurva utan att tippa inåt i kurvan. Banan måste dessutom klara tåg med högre tyngdpunkt som t.ex. dubbeldäckare så där ligger begränsningen för TGV-tåg. Maglev klarar av att stanna i mycket lutande kurvor då tåget klämmer åt kring rälsen på tre sidor, precis som bilden visar. Blir det strömavbrott så har tågen batterier så att de klarar av att få ner hastigheten utan att krascha (drivningen sitter i banan, inte i tågen i normalfallet).

Och för att förtydliga: Jag gillar tåg, jag gillar snabba tåg som TGV ännu mer men mest av allt gillar jag riktigt snabba tåg som Maglev. Transrapid har aldrig gett mig en krona tyvärr, jag propagerar för maglev för att jag tycker att det är den bästa tekniken helt enkelt.

(kan någon moderator få till en snygg [quote} åt mig så får ni gärna redigera...)
Senast ändrad 27 maj 2009 17:40
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Jag har ingen lust att blanda mig i kontroversen om Maglev men jag vill bestämt hävda att vi inte kan ha ett spårsystem bara för Stockholm, Göteborg och Malmö. Hastigheterna måste upp även på spår som försörjer Sundsvall, Umeå, Västerås, Karlstad mfl.

Storstockholm, Storgöteborg och Stormalmö har enligt wikipedia bara 3,5 miljoner invånare av Sveriges 9. Att avskriva de 5,5 miljonerna som lantisar i röda stugor som Anders G gör duger inte.
Profilbild
Eric Thärnström
163 Inlägg
Innan vi kan dra höghastighetsspår mellan Nybro och Kalmar, eller Hagfors och Filipstad, måste det väl rimligtvis dras spår mellan Stockholm, Göteborg och Malmö. Det är mellan våra tre största städer som behovet är mest akut för höghastighetsspår. Dessutom: Vid en spårdragning mellan Stockholm och Jönköping (som också måste räknas in) kommer spåren sannolikt att gå förbi/genom Linköping och Norrköping, landets fjärde största stadsregion. Malmö ligger också i en tätbefolkad region där hela regionen skulle ta del av HH-tågen (oavsett teknik). Antalet människor som servas av den klassiska Y-lösningen via Jönköping är långt mer än 3,5 miljoner. Vidare flyttar fler till dessa regioner, vilket gör att en ännu större del av befolkningen flyttar närmare HH-tågen.

På sikt borde en förbindelse mellan Stockholm och Oslo byggas, som binder ihop Västerås, Örebro och Karlstad. Men tills dess måste vi ha ett fungerande system som kan koppla landets största stad till Europa.
Profilbild
Patric Nilsson
509 Inlägg
Så här vill jag att det nordiska Maglevnätet ser ut ca 2040. Lite drömmerier bara.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

721 Inlägg
@Patric - du glömmer Oslo-Göteborg-Öresund I övrigt håller jag nog med, men skulle också nöja mig gott med AGV/Shinkansen på helt egna banor dessa sträckningar och Ålandsbanan är inget krav för mig (men vore fett najs).

@EricT - Jag skulle nog börja prioriteringen med HH-bana Stockholm-Göteborg (via Jönköping så klart) sedan bygga Jönköping-Öresund, sedan Öresund-Oslo.
Anders Gardebring
3331 Inlägg
Jan Wiklund skrev:

Jag har ingen lust att blanda mig i kontroversen om Maglev men jag vill bestämt hävda att vi inte kan ha ett spårsystem bara för Stockholm, Göteborg och Malmö. Hastigheterna måste upp även på spår som försörjer Sundsvall, Umeå, Västerås, Karlstad mfl.

Storstockholm, Storgöteborg och Stormalmö har enligt wikipedia bara 3,5 miljoner invånare av Sveriges 9. Att avskriva de 5,5 miljonerna som lantisar i röda stugor som Anders G gör duger inte.

Heh, nja, där blev det väl lite väl stora växlar? Vad jag menar är att man måste börja någonstans. Dessutom kan det ju vara så att det kanske är ekonomiskt försvarbart att bygga maglev vissa sträckor medan det inte går på andra, där man istället får hitta andra lösningar. Att det behövs utbyggd spårinfrastruktur på väldigt många ställen är vi nog rörande överens om.
Men som sagt, jag är inte ens säker på att Maglev är rätt väg, men jag skulle gärna se att Banverket räknade på det.
Patric Nilsson
509 Inlägg
Gustav Svärd skrev:

@Patric - du glömmer Oslo-Göteborg-Öresund I övrigt håller jag nog med, men skulle också nöja mig gott med AGV/Shinkansen på helt egna banor dessa sträckningar och Ålandsbanan är inget krav för mig (men vore fett najs).

@EricT - Jag skulle nog börja prioriteringen med HH-bana Stockholm-Göteborg (via Jönköping så klart) sedan bygga Jönköping-Öresund, sedan Öresund-Oslo.

Gustav bilden är updaterad med Oslo-gbg-Ösund...
Maglev i delar av korridorerna som visats på bilderna är helt klart intressanta tankegångar. St Petersburg - Helsingfors - Stockholm - Köpenhamn först och främst. Men låt inte satsningarna på järnväg i dessa regioner vara de enda vi ser på järnvägssidan. Det behövs minst lika stora investeringar efter Stambanan, samt för att tillgodose industrierna längs norrlandskusten. Visst, maglev är inte samhällsekonomiskt lönsamt där, men en järnväg med fler mötesstationer är inte bara önskvärt utan ett måste med de flaskhalsar som finns idag.
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Henrik Cederlund skrev:

Visst, maglev är inte samhällsekonomiskt lönsamt där, men en järnväg med fler mötesstationer är inte bara önskvärt utan ett måste med de flaskhalsar som finns idag.
O ja. Det är verkligen inte bara HH-banor som behövs i Sverige. Trafiken är ju maxad på rätt många sträckor utöver triangeln MLM/GBG\STH, både passagerartrafiken och godstrafiken behöver mer kapacitet. Fler och längre mötsspår är behövliga på flera banor norrut och iirc så skulle Skåne behöva dubblering av alla spår inom 20 år.
Carl-Åke Utterström
98 Inlägg
Anders Gardebring skrev:

Jan Wiklund skrev:

Heh, nja, där blev det väl lite väl stora växlar? Vad jag menar är att man måste börja någonstans. Dessutom kan det ju vara så att det kanske är ekonomiskt försvarbart att bygga maglev vissa sträckor medan det inte går på andra, där man istället får hitta andra lösningar. Att det behövs utbyggd spårinfrastruktur på väldigt många ställen är vi nog rörande överens om.
Men som sagt, jag är inte ens säker på att Maglev är rätt väg, men jag skulle gärna se att Banverket räknade på det.

Svar
Banverket och Bombardier har tidigare sagt att magnettåg är ingenting för Sverige. Banverket har heller ej det med i sina långtidsplaner. Detta är bakgrunden.

Sthlm/Mälardalen 3 miljoner växer med 600.000 á 800.000 till 2030 med stora trängselproblem och återkommer förseningar på t.ex Mälarbanan.
Liverpool-Manchester-Leeds 4 miljoner långsamt sjunkande befolkning.
Edinburgh-Glasgow 14.500 resor per dag varav Maglev 4.500 resor. Stor E plus G
700.000 plus 1.7 miljoner.

SPT Strachtclyde gjorde en utredning ett antal satsade miljarder med restidssänkning från 31 till 30 minuter. Maglev restid 15 minuter var den mest kostnadseffektiva insatsen. Hur i en ny utredning funnit att ovan jords passage genom historiska kvarter i Glasgow möjlig => Slutsats. Borde vara möjligt i Stockholm också

Jag tror att man gör ett stort misstag om man inte satsar på magnettåget. Jag vill definitivt slå vakt om industrin i Mälardalen och Västerås. Men det här är ungefär som övergången mellan mekaniska räknare och elektroniska. Den som hade förmått Facit att ändra attityd skulle kanske räddat företaget. Jämför gärna med bilindustrin och exempelvis elhybrider. Alla teknikskift är naturligtvis tunga.

För det första är infrastrukturen i Mälardalen ej tillfredsställande och kommer ej heller att bli med Citybana och fyra spår. Kapaciteten dubblas till 48 anslutningar per dag.

För det andra gäller klimatfrågan. Om vi vill överföra privatbilsåkande till kollektivresande måste tågtrafiken vara tillförlitlig, frekvent, billig.

Dagens tågtrafik är ej ett kraftfullt alternativ till eget bilåkande.
1 timmas restid med en avgång per timma i huvudsak och cirka 125 kr enkelresa.

Alternativet. Tre stycken Maglevtåg Sthlm - Vås direkt och som vänder i Vås kan avgå från Sthlm var 40:e minut. Det möjligjör fem avgångar per timma och 16 minuters restid. Biljettpris 50 kr enkelresa. Med total avvikelse per dag på sekundnivå. Det senare har verifierats av driften i Shanghai.

Tre mil bana i Shanghai byggdes på nio månader. Med konstruktionsstart mars 2001 och kommersiell drift 31 december 2003. Dvs dela upp Sthlm - Vås i fyra stycken parallella tremilsetapper. Med en kort byggtid blir kapitalbindningen mindre och banan börjar återbetala sig tidigare.

Paradigm-skifte Magenttåget innebär ett paradigm-skifte genom att sakna hjul, axlar, lagringar, boggier, växellåda, kontaktledning, strömavtagare, ev även kompressor (för broms och strömavtagare).

Det går därför helt friktionsfritt, med korta accelerationssträckor och retardationssträckor och hög toppfart. Prestanda oberoende av årstid.
Traditionella höghastighetståg måste också reducera topphastigheten som funktion av ökande slitage.

Infrastrukturhearing med Åsa Torstensson för något år sedan. Det är inte acceptabelt med 1 veckas stopp på rikstrafiken och tre veckors stopp på lokaltrafiken sade man från Smålands? sida.

Blogg sade "Det var häftigt att åka Maglev i 430 km/h och möta mötande tåg i samma hastighet under tyfonen Matsa á 55 sekundmeter".
Under Shanghai´s värsta långvariga snöoväder på 50 år var trafiken i stort sett opåverkad enligt Bayerns infrastrukturminister Emilia Müller. All övrig trafik stod still och militär fick lov att sättas in för att hjälpa till med snöröjningen.

Dvs Magnettåg klarar framtida kraftigare väderomslag, stormar etc. Halva tågflottan står inte still på grund av lövhalka (SL 50 tågsätt). Klarar översvämningar (fundamenten förankrade eller pålade), ingen risk för bortströmmande banvallar. Urspårningsfritt, minimal brandrisk (heta komponenter i ställverk vid sidan av banan). Tågen separeras gemom att ett antal mellanliggande sektioner blockeras. Varje tågs position avkänns med +- 1 cm noggrannhet. Kan presenteras på storbildsskärm inklusive transportuppdrag. Tåg mot Örebro, tåg vänder i Västerås etc.

Sveriges infrastruktur Sverige ligger ju redan idag tjugo efter övriga Europa skall vi då bygga höghastighetsbanor med TGV-tåg som tas i drift 2030. Vid den tidpunklten har förmodligen ett antal magnettågsanläggningar kommit i drift så då ligger vi fortfarande tjugo år efter.

Planerade magnettåg
USA, Brasilien m.fl har nyligen besökt testanläggning i Elmsland Tyskland
Ett antal i USA. Las Vegas - Los Angeles, Washington - Baltimore etc. Californien 17 mil PPP-financierat färdigtidpunkt 2019. BRasilien 45 mil. Indien diskutterar 100 mil. Iran 100 mil. Japan ersättning av Schinkansen färdigtidpunkt 2025. Kina utbyggnad till Hongqiao ev Hangzhou. Diskussion Peking - Shanghai.
Storbrittanien.BigT och Edinburgh - Glasgow cirka 45 mil färdigtidpunkt cirka 4-5 års byggtid.
Tyskland DB fejkade kostnadsberäkningen München Centralstation - Franz Joseph Strauss flygplats. Projektet återuppväckts eventuellt. Kostnadsberäkningen Hamburg - Berlin kommer att kontrolleras. I Holland vill Siemens bygga landsomfattande magnettågsjärnväg och driva den under 50 år. Därefter kostnadsfritt överlåta till Holländska staten. Schweizz diskutterar, Danmark, Dubai, Qatar etc. etc

Sammantaget. Det föreligger en stor risk för ett worldwide genombrott för Maglev. Därför borde Sverige hänga på redan nu.
Sida 7 av 18

> Infrastruktur
Höghastighetståg

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8595 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

@yimbysthlm på Twitter