Utskrift från www.yimby.se
....

 > Infrastruktur

Höghastighetståg

Sida 1 av 18
Profilbild
Anders Gardebring
3333 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Så vad tror ni?
Blir det något besked i proppen i höst?
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Profilbild
Anders Gardebring
3333 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/

Senast ändrad 17 juli 2008 01:09
Profilbild
Anders Gardebring
3333 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/

Senast ändrad 17 juli 2008 01:09
Profilbild
Mikael Hörnlund
121 Inlägg
Ort: Solna, Gick med: Februari 2008
Profilbild
Magnus Orest
53 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Oktober 2007
Beror på vad vi definierar som höghastighetståg?
Profilbild
Anders Gardebring
3333 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Höghastighetståg för mig är iaf minst 320km/h...
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Ort: Stockholm (Bandhagen), Gick med: Oktober 2007
ja, i dagens läge skulle jag nog säga över 300 & på dedikerade banor så dom faktist kör dom hastigheterna hela vägen oxå.

/åkt tåg som va uppe i ung. 210 idag.
__________________
Medlem sedan starten 2007.
Talesperson för nätverket YIMBY Stockholm

Senast ändrad 17 juli 2008 21:15
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Ort: Stockholm (Bandhagen), Gick med: Oktober 2007
Igår var jag och spanade in lite riktiga snabbtåg: Eurostars på Saint Pacras. Passkontrollen skulle vi slippa i Stockholm, men åka till grannländers huvudstäder på par timmar klara vi om vi vill. Som vanligt handlar det ju inte om huruvida det är tekniskt möjligt utan om det finns politisk vilja.
__________________
Medlem sedan starten 2007.
Talesperson för nätverket YIMBY Stockholm
Profilbild
Anders Gardebring
3333 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Jag funderade igår på det där med turismen i Stockholm. Den växer ju. Men med tanke på vilket håll oljepriserna är på väg riskerar ju det att rinna ut i sanden på sikt. Höghastighetståg ner till kontinenten skulle lösa mycket av den problematiken.
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Den här blir säkert en av mina favorittrådar. Håll den vid liv!
Profilbild
Patric Nilsson
509 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Skulle också, som ett framtida projekt vilja ha en järnvägstunnel från Kapellskär via Mariehamn till Åbo, med anknytning till Mariehamn och vidaretill S:t Petersburg så skulle denna förbindelse betala sig, då den säkert skulle få en stor del av Rysslandstrafiken. En höghastighetsbana Stockholm - Oslo vore också bra. Stocholm blir då ett attraktivt nav.
__________________
http://news.chictribute.com/#post103
Profilbild
Anders Gardebring
3333 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Lär inte bli helt billigt att uppföra en sån förbindelse förvisso. En ordentligt lång bit att bygga! Men visst vore det oerhört intressant, det skulle ge Stockholm en helt annan position.
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Profilbild
Anders Gardebring
3333 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Jag delar också Patrics dröm, men just nu ser det utopiskt ut. Jag tror inte att det finns pengar eller vilja inom landets gränser för att bygga det här. Jag har också dagdrömt om precis samma sorts förbindelse. Jag tror att man tänker satsa mycket pengar på att fräscha upp St. Petersburgs järnvägsstation, ryssarna vill köra snabbtåg därifrån till Helsingfors. I dagsläget går det redan ett snabbtåg mellan St. Petersburg och Moskva. OBS! Snabbtåg, ej höghastighetståg. I Finland och Estland har man planer på att bygga en undervattenstunnel mellan Helsingfors och Tallinn. Man kan skönja en begynnelse på något sådant som Patric tar upp, men kruxet är när det kommer till gränsen Sverige-Finland. Man skulle kunna bygga broar från Grisslehamn till ön Södra Västerskär och så vidare österut ända till finska fastlandet, kanske någonstans i närheten av Åbo (?). Men som sagt, i dagsläget ser det för utopiskt ut, tyvärr.
Profilbild
Anders Gardebring
3333 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Apropå broar/tunnlar så är ju Fehrmarn-bält-bron mellan Tyskland & Danmark oerhört intressant, även för oss svenskar. Jag skapade en diskussiontråd om den här:
http://www.yimby.se/forum/thread.aspx?id=12
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/

Senast ändrad 18 juli 2008 10:30
Profilbild
Patric Nilsson
509 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Ja ett sådant projekt är ju inte aktuellt innan vi får Götalands- och Europabanorna på plats någon gång kring 2040, enligt nuvarande tidsplan. Men det vore ju intressant med en förstudie om detta. Speciellt med tanke på hur man tänker dra de nya banorna. Så att höghastighetsbanorna inte hamnar i en cul de sac situation, som blir dyr att ta sig ur.
__________________
http://news.chictribute.com/#post103
Profilbild
Daniel Jonsson
144 Inlägg
Ort: Stockholm (Enskede), Gick med: Februari 2008
Känns lite optimistiskt som sagt, det känns som om det är fortsatta satsningar på massbilism som är låggoddsaren. Men det vore ju förträffligt!

Det som talar för är väl att det inte längre bara är tal om att höja hastigheten, man har ju slagit i taket kapacitetsmässigt.
Profilbild
Tore Kullgren
972 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
De nya järnvägarna borde delfinansieras med särskilda tågobligationer. Om 1½ miljon svenskar (en bråkdel av alla som bor längs Europakorridoren) skulle köpa obligationer för 10 000 kronor var (833 kr/månad i ett år) så skulle man få ihop de 15 miljarder som Ostlänken kostar.
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.
Profilbild
Eric Thärnström
163 Inlägg
Ort: Uppsala, Gick med: Mars 2008
Eller så lyssnar man på förslaget från SJ, Alstom, Green Cargo och Nordiska investeringsbanken och får det färdigbyggt till 2020.

En kalkylering på ett höghastighetsnät i Sverige, täckande Stockholm, Göteborg och Malmö via Jönköping, landade på 93 miljarder kronor, eller drygt 10 000 kr per svensk medborgare. Som jämförelse kan sägas att statsskulden per 2008-06-30 var ungefär 1026 miljarder kronor, eller motsvarande 113 000 kr per person. Givet att bygget sträcker sig över en 10-årsperiod blir det i snitt 9,3 miljarder per år, att jämföra med den årliga infrastrukturbudgeten för Staten på 37 miljarder (för all infrastruktur). Nätta små summor.

En sträckning till Oslo skulle gå på uppskattningsvis 40 miljarder, bara på vår sida gränsen om man går rakt från Stockholm. Om man går från Göteborg till Oslo sjunker priset marginellt. En förbindelse med Finland inklusive tunnel till Åland skulle hamna mellan 15-20 miljarder, gissningsvis. Då är det ändå underskattade summor, innan allt är klart.
Senast ändrad 2 augusti 2008 02:46
Sida 1 av 18

 > Infrastruktur
Höghastighetståg

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8596 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nomineringar till år 2018:s YIMBY-pris
27 September 20:22 av Sofia Buhrgard
Politikerveckan Järva
19 Juni 14:32 av Sofia Buhrgard

@yimbysthlm på Twitter