Utskrift från www.yimby.se
....

> Städer

Sergels torg

Sida 2 av 2
<12
Kaj Ranén
84 Inlägg
Jörgen:

I den bästa av världar, är nog det där på pricken även min vision: En blandning av hypermodernitet och rekonstruktion à la Neumarkt. Samt för att lägga till det du skrev: att det skapas ett naturligt flöde mellan de två torgen. Brunkebergs torg ligger så undangömt att få ungdomar av idag ens vet att det torget existerar.
Profilbild
Erika N
122 Inlägg
Tycker inte att Åhléns-huset bör rivas! Det enda som är fel där är den hemskt fula fasaden. Man tycker att det borde ligga i deras intresse att hotta upp den lite, eftersom huset med den stora loggan står som representant för hela kedjan. Så mkt pengar som de lär casha in varje år borde det inte var något problem alls. Och när de ändå håller på kan de bygga en stor, härlig uteservering på taket också. Jag förstår inte vad de väntar på!
Profilbild
Mikael Hörnlund
121 Inlägg
...Och när de ändå håller på kan de bygga en stor, härlig uteservering på taket också. Jag förstår inte vad de väntar på!

Finns en servering på taket redan...
Profilbild
Anders Gardebring
3331 Inlägg
Inte heller jag ser något behov av att riva Åhlénshuset. Mig veterligen är det inget fel på fastigheten i sig. Med ett öppnat bottenplan, några påbyggda våningar, och en ombyggd fasad skulle huset göra sig alldeles utmärkt.
46 Inlägg
Tycker ni är lite orättvisa mot Plattan, när det är mörkt ser det faktiskt inte så fruktansvärt ut ;)

Skulle inte en höjning till marknivå förstöra torgets funktion som demokratiskt forum, i och med att folkströmningen från T-centralen bort mot Gallerian/NK/Kungsträdgården förmodligen skulle gå under jord och därmed utom räckhåll för de demonstranter som brukar hålla till där?

Jag tycker man skulle få mycket stora förbättringar bara man smällde på lite bostäder ovanpå husen runt omkring, så många våningar som de klarar av, bytte ut den misslyckade betongläggningen mot riktig marmor samt gav torgytan den vattenfilm som var tänkt från början och klädde betongen i lite ljusare färger. Eventuellt några träd på markplan skulle sitta fint också.

Högsta prioritet borde det dock vara med en snut som spankulerade på torget och skrämde iväg alla knarkare
Profilbild
Theodor Adolfsson
277 Inlägg
Edvard G skrev:

Skulle inte en höjning till marknivå förstöra torgets funktion som demokratiskt forum, i och med att folkströmningen från T-centralen bort mot Gallerian/NK/Kungsträdgården förmodligen skulle gå under jord och därmed utom räckhåll för de demonstranter som brukar hålla till där?
Jag är tveksam till det. Dels brukar man vanligtvis vilja synas högt upp när man vill nå ut med något och dels går det väl tillräckligt stora strömmar av människor även ovanför dagens torgyta? De som kommer från Centralen och ska mot Kungsträdgården går väl inte heller särskilt mycket över torget alls i dagsläget, eller tänker jag fel?
Sida 2 av 2
<12

> Städer
Sergels torg

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8595 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

@yimbysthlm på Twitter