Utskrift från www.yimby.se
....

> Infrastruktur

förslag på utbyggnad av hela tunnelbanesystemet...

Sida 1 av 3
Alex Bodén
2 Inlägg
har gjort en bild på hur jag tycker att man skulle kunna bygga ut tunnelbanan för att möta de krav som kommer ställas när stockholm växer:

1. bygg en circle line precis som den i Londons tunnelbana utav befintliga tvärbanan och bygga vidare mot solna (som man håller på att göra) och runt, kan vara spårvagn också om det blir för dyrt med tub.

2. Bygg en grön avstickar linje till nockeby av rälsen där nockebybanan går idag. I Detta fall kanske man behöver bygga lite nya tunnlar och spår för gröna linjen men det behövs ju nästan ändå eftersom den redan är överbelastad. Den kan ju också gå ut mot Drottningholm och Ekerö, glömde bort detta när jag gjorde bilden.

3. Bygg ut blåa linjen mot Hjulsta ut till barkarby och vidare till Jakobsberg alternativt ända ut till Kallhäll

4. Bygg röda linjen ut till Täby, Linje 14 alltså (fick inte med detta på bilden)

5. Erästt lidingöbanan till tunnelbana och bygg ny ut på norra sidan av ön, eller rusta upp Lidingöbanan med helt nya vagnar som är mycket rymligare (stort behov) och bygg liknande spårväg ut till Elvik på norra sidan utav ön.

6. Bygg Blåa linjen mot Nacka där den åker över från kungsträdgården till Djurgården sedan under vattnet till Gamla stan (om möjligt) Station vid Biologiska Museet vid Djurgården i så fall, sedan mot slussen och vidare ut mot nacka och ersätta saltsjöbanan och sedan en ny gren mot Orminge.

7. Fruängen förlängning mot Stuvsta och på sätt Huddinge.

förstår också att detta skulle bli svindyrt och massa miljarder att bygga men fatta vad biff det skulle varit och ha denna tub! Sedan skulle man nog kunna spara lite pengar på all busstrafik som idag är till Nacka och sånt eller vad vet jag...

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

bilden i större format: http://i35.tinypic.com/2mplt1l.jpg
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008

Jo det ser bra ut men jag har ett par synpunkter:

-Jättebra med en förbindelse mellan Odenplan och KTH. Det behövs.

-Intressant med Nockebybanan. Den var tidigare en av de tre grenarna på spårvagnsnätet västerut (Nockebybanan, Ängbybanan(nuv gröna linjen), samt Ulvsundabanan (nedlagd))

-Röda linjen norrut får tre grenar. Då blir det väldigt trångt på de centrala spåren. Det är ett problem som gröna linjen dras med idag. Istället för att leda in spåren på samma linje, kan man låta de korsa varandra, och skapa ett grid.

-Gröna linjen dras med det problem jag nämnde i föregående text hur ska detta avhjälpas? Mitt förslag är ju att förlänga Hagsätralinjen mot Solfia där den får vara en av Blåas två grenar söderut.

-Varför ska blåa gå förbi Slussen? I så fall... Vad skulle dun säga om en station på nordöstra Gamla Stan?

-Tvärbanan är väl redan planerad att gå ända fram till Solna Stn (och inte vika av mot Norra Station)?

Generellt tror jag att tunnelbanans problem inte är att den har för korta och för få radiella linjer. Dess stora problem är att alla linjerna går mot en och samma punkt (t-centralen) och att linjerna har en massa grenar som leds in på samma spår (som ger överbelastning där och gles trafik på grenarna).

Ett annat problem är avsaknaden av bytespunkter. Endast fyra av dagens 100 stationer är bytesstationer. Om vi dessutom lägger till antal stationer som korsas av annan spårtrafik är vi uppe i sju stationer... Inte tillräckligt imo.
157 Inlägg
Alex Bodén:
Jättebra att du konverterar tvärbanan till metrostandard på din skiss och du har definitivt rätt i att Lidingö borde ha t-bana på ett eller annat vis.
Men vart tog Karolinska- (och Solna-) grenen vägen?
Hagsätra-Älvsjö?
Varför t-bana till Stuvsta? Där finns nästan vara villor! På sjuttiotalet ville SL lägga ner Stuvsta pendeltågstation. Jag vet, för jag är född i Huddinge.
Alex: har du provat att ta t-banan mellan Tekniska högskolan och T-centralen i rusning?
T-centralens röda linje måste avlastas på något sätt och det kan din ringbana inte ordna utan att man måste göra märkliga byten, som vid Stadion t ex.
Intressant!
Några av mina idéer:

- Röda linjen förlängs från Ropsten till Lidingö C och vidare till Dalénumområdet.
- Röda linjen förlängs från Mörby C till Täby C.
- Röda linjens Mörbygren får ny station "Albano". Ny station även för Roslagsbanan.

- Gröna linjen byggs ut från Odenplan till Karolinska och vidare till Solna Stn/Nationalarenan.
- Gröna linjen förlängs från Hagsätra till Älvsjö Stn.

- Blå linjen förlängs från Akalla till Barkarby där en ny Stockholm Väst station kan skapas för byte mellan t-bana, pendeltåg, regionaltåg, fjärrtåg.
- Blå linje förlängs från Kungsträdgården till Östra Södermalm - Danvikstorg - Sickla Köpkvarter - Forum Nacka - Orminge C. Möjlig avgrening vid Sofia mot Hammarby Sjöstad och vidare mot antingen Hagsätragrenen eller Skarpnäckgrenen för att avlasta gröna linjen.

- "Gula linjen". Ny linje från Älvsjö Stn till Liljeholmen - Fridhemsplan - Sabbatsberg - Odenplan - Albano - Universitetet.
- Alternativ "gul" ringlinje. Som ovan fast Albano - Ropsten - Frihamnen - Djurgården - Sofia och sedan parallellt med ny blå Hagsätragren till Älvsjö.
Senast ändrad 13 november 2009 18:21
Leo E
34 Inlägg
Tunnelbana eller iaf premetro Frihamnen-Årstafältet som båda blir riktigt täta stadsdelar?
Profilbild
Rasmus Öhrstig Bratt
533 Inlägg
Hagsätra-Älvsjö är antagligen den förlängning som skulle ge störst effekter för minst pengar. Den behöver inte ens gå i tunnel, utan kan gå på högbana om man river ett par gamla industrikåkar.

Jag gillar också idéerna om en ny tunnelbanelinje på tvären mellan:

Älvsjö -- Fridhemsplan -- Albano/Universitet -- Stockholms hamn

Det finns bokstavligen ett hundratal olika sätt att dra en sådan linje. (Jag har faktiskt räknat...)

Senast ändrad 26 september 2009 16:40
Alex Bodén
2 Inlägg
oj många svar, kul trodde inte riktigt på det men ska frösöka svara på alla genom tiden så uppdaterar detta inlägg lite då och då.

angående hagsätra-Älvsjö: Har hört att det inte går att bygga spåren pga höjdskillnaden mellan stationerna som ska vara stor, detta läste jag på en tråd på flashback, här är länk: https://www.flashback.info/showpost.php?p=15151631&postcount=38
Alternativt kan dom ju också sedan kan dom ju också byta vid södra station då medis ligger 300m ifrån till gröna linjen. Så finns väl vitkigare sträckor att lägga pengarna på.
svarar som sagt under tiden senare på de andra frågorna...
Profilbild
Rasmus Öhrstig Bratt
533 Inlägg
Det stämmer inte. Hagsätra ligger max 10-20 meter över Älvsjö enligt kartorna. Inga problem!
Rasmus Öhrstig Bratt skrev:

Det stämmer inte. Hagsätra ligger max 10-20 meter över Älvsjö enligt kartorna. Inga problem!

Mmmm, det stämmer. Och dessutom är det nästan 2 km mellan Hagsätra station och Älvsjö station om man följer spårreservatet (som faktiskt finns kvar, åtminstone mellan T-Hagsätra och Huddingevägen om man får tro på kartorna)Det finns möjlighet att sänka tunnelbanan till cut-and cover i Älvsjö.
2101 Inlägg
Filade på ett förslag på t-banenät på lite längre sikt:

Svart = pendeltåg/Roslagsbana

Senast ändrad 19 oktober 2009 18:33
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Niklas Öhrström skrev:

Filade på ett förslag på t-banenät på lite längre sikt:

Svart = pendeltåg/Roslagsbana

Linjenätsporr!

Mycket smått och gott, gillar speciellt det generösa utbudet av tvärförbindelser och hur Karolinskagrenen oblygt har tagit över Akallagrenen, och hur dagens Mörbylinje har omdirigerats till Vällingby från Bergshamra. Förbindelserna över S/M-snittet är tunga investeringar, jag skulle kunna tänka mig att verklighetens tunnelbana av år 2109 kanske inte har mer än två eller tre som delas av flera linjer (som fallet är med den enda nu existerande).
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
Det är ju inte tänkt att alla S/M-förbindelser behöver gå i tunnel.

-Mellan Loudden och Nacka kan den gå på högbro (som Tranebergsbron).
-Söder om Kungsträdgården bör det bli tunnel.
-Citybanan håller ju på att byggas så det är en realitet.
-Kungsholmenbanan i tunnel, delad med en t-banelinje (4 spår)
-Vad gäller Liljeholmen-Fridhemsplan skulle man kunna tänka sig en ny parallellbro till Västerbron (i likhet med Tranebergsbron)
-Gula linjen finns ju redan vid Essingen. På andra sidan kan den dela sträckning med kommande Österleden (om den byggs dvs.).
Niklas Öhrström skrev:

-Mellan Loudden och Nacka kan den gå på högbro (som Tranebergsbron).

Nåt i stil med Älvsborgsbron (dubbla segelfria höjden mot Tranebergsbron) vore fint och är ju en gammal dröm som NSP effektivt punkterade, åtminstone för de närmaste decennierna. Här snackar vi på hundra års sikt, så vem vet? Skulle som bonus addera en hel del till initialupplevelsen av Stockholm för kryssningsturisterna.

-Söder om Kungsträdgården bör det bli tunnel.

Det var kanske mest det låga utnyttjandet av den (en enda linje) som föranledde min kommentar. Den här tunneln blir svår och svindyr att bygga med tanke på 1) att den korsar en vältrafikerad hamn (om man väljer betongtunnelalternativet) och 2) att djupet till fast berggrund (om man väljer bergtunnelalternativet) är väsentligt större än man tror, uppåt 70 meter, och passerar en krosszon vid den djupaste punkten, samt 3) att risken för pålnings- och sättningsskador är enorm (om man väljer tunnel-under-Skeppsbron-alternativet).

Goodie!

-Vad gäller Liljeholmen-Fridhemsplan skulle man kunna tänka sig en ny parallellbro till Västerbron (i likhet med Tranebergsbron)

Håller med om det, fast det känns också som om det behövs mer än en linje för att motivera ett sånt projekt.

-Gula linjen finns ju redan vid Essingen. På andra sidan kan den dela sträckning med kommande Österleden (om den byggs dvs.).

Japp, bron måste väl förstärkas lite när den konverteras till TUB-bro, men det är nog inga problem. Österleden tror jag är den realistiskaste chansen till en ny S/M-förbindelse men det måste börja lobbas för en spårdel redan nu. Även där tror jag det ska planeras för mer än en linje redan från början.
Senast ändrad 19 oktober 2009 22:32
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg

Vad gäller Louddsbron. Man blir behjälp av hur topografin ser ut i Nacka. Den behöver inte stiga speciellt mycket därifrån. Med tanke på längden kommer ramper inte behöva var så långa vid loudden för att nå upp till 45 meters segelfri höjd. Fram till farleden, från stranden, är det 900 meter. Det skulle ge en genomsnittlig stigning på 5 procent. Ramper på 200 meter skulle ge en stigning på drygt 3 procent, tack vare topografin.

Blå linje till Söder: Finns det möjlighet att bygga en undervattenstunnel? Det lär finnas en sådan mellan Hornstull och Liljeholmen. Är det komplicerat? Alternativet är väl att dra blå över till Djurgården och att låta den gå parallellt med gula till Gullmarsplan. Östra Södermalm är ju ändå välförsörjt på t-bana enligt planen.

Liljeholmen-Fridhemsplan skulle ju kunna samordnas med Kungsholmenbana + en till linje. Då blir det 6 parallella spår i tunnel spår.
Niklas Öhrström skrev:

Vad gäller Louddsbron. Man blir behjälp av hur topografin ser ut i Nacka. Den behöver inte stiga speciellt mycket därifrån. Med tanke på längden kommer ramper inte behöva var så långa vid loudden för att nå upp till 45 meters segelfri höjd. Fram till farleden, från stranden, är det 900 meter. Det skulle ge en genomsnittlig stigning på 5 procent. Ramper på 200 meter skulle ge en stigning på drygt 3 procent, tack vare topografin.

Ja, det här hade kunnat byggas redan på 40-talet om Stockholm hade skött sina kort rätt.

Blå linje till Söder: Finns det möjlighet att bygga en undervattenstunnel? Det lär finnas en sådan mellan Hornstull och Liljeholmen. Är det komplicerat?

Samma i princip (även om den sänktunneln, liksom den mellan T-centralen och Gamla Stan och den blivande Söderströmstunneln för Citybanan vilar på botten och inte utgör undervattensbroar i strikt mening). Det väsentligt större djupet (35 meter, och som sagt måste det pålas lika mycket för att nå ner till fast berggrund) gör emellertid det hela till ett projekt av en helt annan dimension. Tror inte jag skulle vilja jobba 35 meter under vattenytan mitt i en av Sveriges mest trafikerade hamnar med bara stålplank (av Katarinahissenhöjd) som håller vattnet ute... tänk sedan på att vi snackar om en undervattensbro på upp till 20 meter höga pelare, och även om vi bygger den med ett säkerhetsavstånd till Vikingfärjornas propellrar på bara ett par meter så får vi stationer med ett djup från markytan på över 35 meter på Söder.

Alternativet är väl att dra blå över till Djurgården och att låta den gå parallellt med gula till Gullmarsplan. Östra Södermalm är ju ändå välförsörjt på t-bana enligt planen.

Bättre enligt min åsikt, det ger oss längre uppfartssträckor om inte annat så att stationerna på Söder kan få ett rimligt djup. Det blir en rejäl omväg för Söderborna dock, men Nackaborna får ju lite rakare väg. De här invändningarna gäller förstås bara om man verkligen bygger stationer på Söder, man kan ju också tänka sej att bygga banan direkt till Nacka.

Liljeholmen-Fridhemsplan skulle ju kunna samordnas med Kungsholmenbana + en till linje. Då blir det 6 parallella spår i tunnel spår.

Tummen upp!
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
Då blir det så här.

Ändringar:
-Blå linje sammordnas med Österled + Gul linje under Saltsjön.
-Grönbrun linje samordnas med vinröd linje och Kungsholmenbanan under Mälarsnittet

Jag skulle vilja poängtera att blå linje inte går till Nacka, utan tar över Hagsätralinjen (dvs till Älvsjö).

Senast ändrad 20 oktober 2009 01:19
Martin Ek
302 Inlägg
Måste bara ifrågasätta att du lagt den där orangea linjen (saltsjöbana(?)) rakt genom Nackareservatet...
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
Det är nog politiskt inte möjligt i dagsläget. Man kan ju se att orangea linjen är en kombinerad vanlig linje med en ring. Avsnittet över Nackareservatet blir väl aktuell först när Nacka C och Skarpnäck på allvar är en del av innerstaden. Då kan man behöva binda ihop. Däremot skulle jag nog undvika bebyggelse och stationer i Nackareservatet. Dess funktion skulle enkom vara att binda ihop. Och den skulle naturligtvis gå i ytläge (som Värtabanan idag).
Niklas Öhrström skrev:

Det är ju inte tänkt att alla S/M-förbindelser behöver gå i tunnel.

-Mellan Loudden och Nacka kan den gå på högbro (som Tranebergsbron)

Att du bara törs! Faan vilken härlig tanke!
Niklas Öhrström skrev:

-Söder om Kungsträdgården bör det bli tunnel

Självklart!
Niklas Öhrström skrev:

Hmm... hur går den? station to station
Niklas Öhrström skrev:

Lustigt, den sträckningen har jag också skissat på, förr..
Konkurrenten Essingesträckningen tog hem spelet ganska nyligen
Niklas Öhrström skrev:

-Gula linjen finns ju redan vid Essingen. På andra sidan kan den dela sträckning med kommande Österleden (om den byggs dvs)
Ja, det förståss, där kommer ju en cirkelbana...
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
Thomas:

Angående Loudden-Nacka. Gå in på denna länk http://www.yimby.se/forum/thread.aspx?id=551&page.. och titta på bilderna så ser du vad jag menar.

Angående Essingesträckning: Jag tror du har rätt här. Det saknas något som binder ihop Fredhäll med Lindhagen (som i sin tur skulle kunna bindas ihop med Odenplan + Albano)

> Infrastruktur
förslag på utbyggnad av hela tunnelbanesystemet...

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8596 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nomineringar till år 2018:s YIMBY-pris
27 September 20:22 av Sofia Buhrgard
Politikerveckan Järva
19 Juni 14:32 av Sofia Buhrgard

@yimbysthlm på Twitter