Utskrift från www.yimby.se
....

> Allmänt

Syltor, hak och billiga krogar

Profilbild
Tore Kullgren
972 Inlägg
Det finns många sorters restauranger och krogar. Vissa har vita dukar och häller upp vinet i konstig ordning. Andra satsar på kinamat, grekiskt och andra etniska kök.

Och så finns syltorna. Föredömligt dokumenterade på http://www.syltor.se/

Enligt min egen snäva definition, är en sylta en restaurang med bar, som inte har någon kulturell profil över huvud taget, annat än enkel och billig matsedel med klassiker som stor stark och plankstek, spelautomater och spelbord och möjligen karaoke eller mainstream-dansgolv. Anchor och Kellys är rockbarer, och därmed inga äkta syltor. Inte heller kedjekrogar som O'Leary's och Bishop's Arms är syltor; de hör sällan till de billigaste.

På en sylta kan det finnas underhållning, i form av karaoke, trubadurer, ståuppkomik eller mainstream-dansgolv, utan att det blir krogens specialitet.

I förorten är syltorna vanliga, men de verkar vara på utdöende i city. Crazy Horse och Kickis är nedlagda sedan länge. Chaplins och Karlsson & Co stängde nyligen för renovering.

Samtidigt fyller innerstadens syltor flera viktiga syften. Studenter, utländska backpackers, bohemer och andra köpsvaga storstadsmänniskor behöver ställen där man kan äta och dricka billigt. Discjockeys, trubadurer och ståuppkomiker behöver en plats att börja sina karriärer.

Går det att långsiktigt driva en sylta i centrala Stockholm, eller är det ekonomiskt omöjligt?

Senast ändrad 17 mars 2012 17:33
Adam Lars
4 Inlägg
Vid Fridhemsplan lever och frodas sunkhaken till många boendes förtrivlan. Tonårsfylla, bråk och livrädda pensionärer är resultatet. Hängde en hel del på såna ställen när jag var fattig student men gillar inte alls sådana miljöer längre. Tror problemet inte är själva sunkhaken utan när de blir centrerade till ett och samma ställe som Fridhemsplan eller Skanstull. Det blir sunkigt helt enkelt.
Senast ändrad 14 september 2011 09:57
Anders Norén
408 Inlägg
Enligt DN-pastan här om året är Bishops Arms ett "sunkhak". Därav drog jag slutsatsen att det bara är inneställena runt Stureplan som inte är "sunkhak" och att det följdaktligen inte finns något annat än "sunkhak" utanför storstäderna.
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
En och annan sylta finns det nog fortfarande kvar i Hornstull. Men de är på retur även där.

Syltornas eventuella förvisning till utanför tullarna är förstås en del av "mångfaldens självförstöring". Dvs att när ett område blir tillräckligt attraktivt söker sig alla dit och driver upp prisnivåerna så till den grad att bara det lyxigaste får plats.

Vilket tar död på attraktiviteten. Och på nästan allt annat också.

Tillvaron rymmer både ljus och mörker - problemet uppstår när det sunkiga och problematiska, liksom det lyxiga, koncentreras till få platser. Det orkar dessa platser inte med.
Senast ändrad 15 september 2011 13:03
Profilbild
Tore Kullgren
972 Inlägg
Ännu ett skäl till att etablera fler centrumområden i Stockholm, för att minska trycket på city. Stadsdelarna längs Tvärbanans knutpunkter kommer starkt.
Anders Anttonen
161 Inlägg
Midsommarkransen har just "sunkhak" där lokalbefolkningen har sina vardagsrum.
En pizza och en starköl för en hundring kan vara underbart ibland.
972 Inlägg
Råsunda stadion är kantat av krogar inriktade på fotbollspublik.

Vad händer med dem när arenan rivs?
102 Inlägg
Tore Kullgren skrev:

Råsunda stadion är kantat av krogar inriktade på fotbollspublik.

Vad händer med dem när arenan rivs?

Jag kan tänka mig att många har dessa krogar som traditionella krogar inför matcher. Dessutom är inte Swedbank/Friends Arena inte särskilt långt från dagens Råsunda, jag tror de nog kommer vara kvar som förut.
Tyvärr, Tore! www.syltor.se har lagts ner.
Senast ändrad 26 mars 2012 15:57
Profilbild
Tore Kullgren
972 Inlägg
Vad jag ser är http://www.syltor.se igång, och uppdaterades senast idag.

Restaurangers och butikers mervärde för bostadsområden diskuterades i kommunfullmäktige på Lidingö idag. Någon föreslog att allmännyttiga bostadsbolag borde upplåta butiks- och restauranglokaler till låg hyra, för att hålla kvarter levande.

Senast ändrad 26 mars 2012 23:13
Erik Tysk
98 Inlägg
Som jag ser det ligger problemet i att i sverige är en sylta="sunkhak". Alltså dålig kvalité på precis allt. Dålig mat, dålig service, dålig miljö etc. etc.

I tex. spanien behöver inte en "sylta" nödvändigtvis vara sunkig. Personligen kan jag älska ett enklare ställe så länge de serverar ätbar mat/tilltugg och miljön innehåller ngn form av charm. När jag senast var i landet åt och drack jag nästan uteslutande på syltor och tyckte det var kanon. Genuin, vällagad mat och dryck till billiga priser i en ofta charmig lokal.

Att syltor i sverige är så sunkiga är jag näst intill övertygad om att det i första hand beror på bristande ambitioner hos krögarna. Med lite fingertoppskänsla eller vilja kan man helt säkert driva ett billigt ställe utan att allt förutom priset behöver vara kasst.
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Tore: Då måste de ha återuppstått. De hävdade själva att de hade stängt. Men de kanske inte är sämre än att de kan ändra sig.

Erik: Monetarisering och vinstjakt kanske inte har nått Spanien? Även i Sverige kunde det vara billigt men bra i min ungdom på 70-talet - det fanns t.ex. en såkallad "Öl - Mat" på Sveavägen norr om Surbrunnsgatan och jag har aldrig ätit så god pannbiff med lök nånstans som där. Men varför ska man hålla god kvalitet om man inte kan tjäna pengar på det?

Frågan är vad man gör åt detta rent stadsplanemässigt. Går det? För kaféerna verkar konkurrensen blomstra, kvaliteten blir allt bättre medan priserna hålls nere. Är villkoren annorlunda för matställen? Är yrkeskraven högre på kocken, kanske?
Profilbild
Tore Kullgren
972 Inlägg
Det är bara forumet som är nedlagt. Sajten och kroglistan är igång.
98 Inlägg
Jan W: Att man inte skulle kunna tjäna pengar på att servera god mat?

Näe, det där är bara struntprat som obegåvade/ointresserade krögare använder som ursäkter för att inte behöva uppnå någon som helst kvalité. Det går alldeles utmärkt att hålla hyfsade priser utan att för den skull servera grismat. För er som inte tror mig, besök exempelvis Soldaten Svejk på Södermalm. Ungefär samma priser som stans sunkhak, fast 100 gånger bättre på allt (konstigt nog är dom även helt fullstatta så gott som varje kväll i veckan...).
Senast ändrad 28 mars 2012 09:44
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Erik: Jag pratar om att servera god och billig mat.

Eller det kan gå så här: Vi hade länge ett ställe som hette En Sked Krog på Gamla Tyresövägen som lunchställe. Lunchen var inte dyrare där än på de sunkigaste ställena runtomkring, men delikat. En dag hade någon smällt en bomb i köket så att dom var tvungna att stänga. "Branschen" gillade tydligen inte att man serverade god mat billigt. Den såg det som ojust konkurrens.
Pelle Arvidson
4 Inlägg
God och billig mat i central Stockholm? Good luck finding it. När jag har besök från utlandet undra de sig mest om prisane här. Sverige och specielt Stockholm är jämförelsevis dyrt. Kläder og mat är dyrare än exempelvis i Tyskland. Men här finns det också trevlige kläder för förnuftiga priser, inte allt är dyrt.
Senast ändrad 27 april 2012 09:21
Erik Tysk
98 Inlägg
Det finns god och billig mat i stockholm. Tyvärr är det alldeles för ovanligt... på tok för många inkompetenta/ointresserade krögare.

Sen har jag svårt att hålla med om att det är såååå dyrt i stockholm. Lite dyrare än snittet, men inga enorma skillander. Var i Madrid i höstas och tyckte inte det var sådär sjukt billigt där heller. De mesta kostade lite mindre än i sthlm, men inga jätteskilnader precis. Och då ska man ju tänka på vad en genomsnittlig lön i spanien ligger på jämfört med sthlm. Har man ett hyfsat ok betalt jobb så kan man leva ganska gott här. Och det syns ju. Dom bra krogar som finns i stan (går man upp en prisklass är dom faktiskt väldigt många) så har dom ju mer eller mindre fullt 6 dar i veckan.
Anders Norén
408 Inlägg
Erik Tysk skrev:

Det finns god och billig mat i stockholm. Tyvärr är det alldeles för ovanligt... på tok för många inkompetenta/ointresserade krögare.

Sen har jag svårt att hålla med om att det är såååå dyrt i stockholm. Lite dyrare än snittet, men inga enorma skillander. Var i Madrid i höstas och tyckte inte det var sådär sjukt billigt där heller. De mesta kostade lite mindre än i sthlm, men inga jätteskilnader precis. Och då ska man ju tänka på vad en genomsnittlig lön i spanien ligger på jämfört med sthlm. Har man ett hyfsat ok betalt jobb så kan man leva ganska gott här. Och det syns ju. Dom bra krogar som finns i stan (går man upp en prisklass är dom faktiskt väldigt många) så har dom ju mer eller mindre fullt 6 dar i veckan.

Jag har aldrig haft några problem att hitta någonstans att äta OK mat för 100-200 kronor (med eller utan alkohol) när jag har varit i Stockholm och velat ha något mer än en vanlig pizza. Då är det värre i t.ex. Luleå, där det är ett stort glapp mellan kvarterssyltorna (grillbit med aromsmör, 89 kr) och lyxkrogarna (femrätters avsmakningsmeny, 695 kr).
161 Inlägg
Mer tapas-ställen för den som inte är så hungrig. Mitt tapas-ställe på Långholmsgatan har tapas från 40-65 kr.
En tortilla española och en andalusisk kalops för en hundring är rimligt. Det är alltid fullt där och man måste i regel beställa bord efter kl. 18. Mer tapas åt folket!

> Allmänt
Syltor, hak och billiga krogar

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8572 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Cykelbro till Gamla Stan i nya Slussem
18 September 18:50 av Martin Kolk
Politikerveckan Järva
17 Juni 12:57 av Sofia Buhrgard
Nytt linjenät för bussar i Stockholm
4 April 11:27 av Lison Perry

@yimbysthlm på Twitter