Utskrift från www.yimby.se
....

> Infrastruktur
 > Övrigt

Mina kartor över innerstans spårtrafik

Sida 1 av 6
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Inte helt perfekta, men här är tre jag arbetat fram. Eniro.se står för grundkartan! mad props to them.
linjernas färger tror jag kan tala för sig självt.

Idag

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Snart

Framtid?

Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Kul initiativ!!

Jag gillar i synnerhet idén om spårvagn längs Södermalmsallén (alltså Folkungagatans västra avkapade del). Där finns otroligt mycket att åtgärda.

Man skulle kanske gör en liknande karta fast med Norra Station och de andra stadsutvecklingområden utritade, ungefär som på utställningen Stockholm Växer (på Kulturhuset).

Förutom det Gustav har tagit upp skulle jag även vilja se:

-Ihopkopping mellan spårvagnslinjerna i Ekensberg och Stora Essingen.

-Någon direktförbindelse mellan Södermalm och Hammarbysjöstad.

-En pendeltågsgren i tunnel förbi Liljeholmen, Thorildsplan-Stadshagen och Karolinska Norra (en ny station som jag nämner här nedan)

-5:ans förlängning mot SolnaC/Arenan/Frösunda.

-Att gröna linjen mot Solna Station får en lite annorlunda dragning så att den från Solnavägen böjer av västerut (i höjd med Tomtebodavägen) mot järnvägsspåren och sedan går rakt norrut mot Solna Station. Detta betyder att den norra uppgången (vid en framtida t-banestation) skulle ligga där Solnavägen (Torsgatan) korsar Solna kyrkväg eller Industrigatan, med omstigning till spårvagn till Solna Centrum.

Den södra uppgången skulle ligga i nära anslutning till en framtida pendeltågs/regionalstågsstation, Karolinska Norra, (med omstigning till linjerna mot Bålsta, Märsta, Mälardalsbanan, Arlanda-Uppsala-Gävle) som skulle betjäna de tätt exploaterade stadsdelarna Huvudsta/Västra skogen/Ingenting och Norra Station.
277 Inlägg
Behövs det verkligen både tunnelbana och spårvagn till Djurgården? Kanske vore det bättre att köra direkt till Södermalm med den blå linjen och ha ett stopp lite mer centralt på Södermalm. Typ nordväst om Vita bergsparken.
Anders LP
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
Jag litar på att Svärds planer i vanlig ordning är hyffsat genomtänkta. Kul att du vill dela med dig av dina visioner!

Däremot håller jag med Theodor. Södermalm behöver blå linje. Är det viktigare att ha den genom Djurgården?

Framförallt så är sträckan mellan medis och slussen än av SLs mest överbelastade sträckor. Kapacitetsbrist råder också fortsättningsvist mellan slussen och centralen trots att folk fått möjligheten att byta till röda linjen redan vid slussen då de ska vidare mot T-centralen.

I dagsläget så vandrar boende på östra södermalm mot Medis för att ta sig mot centralen. Fast drar man blå linje genom södermalm så tar nog de flesta den istället. I de gammla planerna hade man väl planerat inte färre än 3 stationer på södermalm för den blåa linjen.

Det finns förutom citybanan 3 mycket viktiga spårprojekt i Stockholm som kan lösa de allvarligaste huvudsakliga kapacitetsproblemen:
1. Blåa linjen mot Nacka
2. Roslagsbanan mot Liljeholmen
3. Tvärbanan mot Ropsten

Tunnelbanans 3 största flaskhalsar(Ötorg-TH, Ötorg-Karlaplan och Medis-Slussen) neutraliseras av dessa åtgärder.
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Som vanligt är dina förslag MYCKET VÄL genomtänkta, tack Gustav!

Det här var ett riktigt hästjobb!

Tack, kanske kan vi använda oss av dina ritningar i framtiden, eller?
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
Här är ett utökat förslag (bearbetat i paint )
Mörkblått = Tvärbana
Ljusblått = Stadsspårvagn

En del nya entréer till nya stationer utmärkta på tvärbane-, tunnelbane och pendeltågs (även regionaltågs)linjerna. Detta är gjort med små ifyllda cirklar.

http://i37.tinypic.com/iwohfs.jpg
721 Inlägg
många fina nya förslag här, och tankar. Me like. Bilden är på min dator i paint.net-format, om nån vill ha ere bara att mejla till mig (gustav{ a }yimby.se).
Särskilt det där med Blåa till östra Söder tror jag jag hakar på. Med förlängda 7an och Tvärbanering (via Djurgårn eller med bytesstation vid 7ans ände) så behövs inte Tbana dit lika mycket som östra Söder skulle behöva det. Då kanske även ta med gamla planen på att föra över Hagsätra-grenen till Blå.

En strötanke: om/när VästraCity byggs över spårområdet genom längs klarabergskanalen... Bra läge för spårvagnslinje?

Senast ändrad 11 oktober 2008 18:38
Profilbild
Anders Gardebring
3331 Inlägg
Lysande jobbat Gustav! Du är en klippa

Gustav Svärd skrev:

En strötanke: om/när VästraCity byggs över spårområdet genom längs klarabergskanalen... Bra läge för spårvagnslinje?

Absolut! Eller tbana kanske?
Tore Kullgren
972 Inlägg
Gustav: Hur har du tänkt dig spårvägen Djurgården-Henriksdal?
426 Inlägg
HG, Yimby har tidigare skrivit en artikel om sträckan mellan Djurgårn och Danvikstull vilket några studenter vid KTH föreslaget som alternativ till Österleden.

Här är mitt förslag:
http://i36.tinypic.com/28ap9c8.jpg
1. Roslagsbanan mellan Universitetet och Liljeholmen.
2. Blå linjen från Kungsträdgården varav en avknoppning vid Södermalm ner mot Gullmarsplan som inagureras med Gröna grenen mot Hagsätra.
3. Tvärbanan från Solna Station mot Ropsten i rakare sträckning än den föreslagna.
4. Gröna linjen mellan Karolinska till Solna Centrum.
5. Tvärbanan från Danvikstull till Djurgården.
6. Värtabanan läggs ner.

Förslag 5 ska vara identiskt med Gustavs förslag, resten är egna påhitt.

1. Jag har förklarat nödvändingheten av en sådan linje i annan tråd. Men sammanfattningsvist så vill jag påstå att en sådan förbindelse
*motverkar centrala kapacitetsproblem, samt kapacitetsproblem i Nordost(röda linjen mellan Tekniska Högskolan och Östermalmstorg tillexempel).
*skapar attraktivare centrala pendlingsmöjligheter med kortare restider, inte bara för de som ska mot nordost, utan tillexempel även de som ska till Liljeholmen från Fridhemsplan. För de flesta resenärer försvinner ett överflödigt byte vid Stockholms Östra. Ska man tillexempel mot Brommaplan, så behöver man bara byta i Fridhemsplan, Istället för vid Sthlm Ö/Tekniska Högskolan och T-Centralen.

2. Det kommer för de flesta bli skönt att åka tunnelbana till Nacka istället för att byta i Slussen till överbelastade bussar. De gröna och röda linjerna mot T-Centralen avlastas. Fast det största kapacitetsproblemet i tunnelbanan söder om T-Centralen är faktiskt den korta sträckan mellan Medis och Slussen. Genom att man vid Södermalm grenar ut mot Gullmarsplan och inagurerar den blåa linjen med den nuvarande gröna grenen mot Hagsätra så underlättar man kapaciteten på den Gröna linjen. Iom att gröna linjen då bara har två grenar så kan man köra tågen tätare vid de två resterande grenarna mot Farsta Strand och Skarpnäck. Därmed får man mer sittplatser över vid Medis och vipps så har detta kapacitetsproblem försvunnit.

3. Genom att sträckan dras rakare än vad som nu föreslagits så får linjen fler resenärer går tvärbanan fortare mellan ropsten och universitetet och sträckorna mellan T-Centralen-Ropsten och T-Centralen-Universitetet underlättas i större utsträckning.

4. Solnavägen kommer i framtiden förhoppningsvis bli ett tungt trafikerat förbindelse stråk mellan stockholm och Solna som får urbant placerade skyskrapor. Till det behövs en bra tunnelbaneförbindelse ända upp till åtminstonde Solna Centrum som i framtiden kan avlasta Centralen på en del byten mellan Gröna linjen och Blåa.

5. Ett utmärkt förslag att skapa nordsydliga förbindelser, minska kapacitetsproblemen och binda samman Tvärbanan till en ringlinje!

6. Värtabanan behövs nog inte i framtiden. Kan inte tänka mig att denna sträcka skulle vara tillräckligt helig för att motivera en fortsatt rätt så meningslös existens.
Thomas Persson
79 Inlägg
Gustav Svärd skrev:

många fina nya förslag här, och tankar. Me like. Bilden är på min dator i paint.net-format, om nån vill ha ere bara att mejla till mig (gustav{ a }yimby.se).
Särskilt det där med Blåa till östra Söder tror jag jag hakar på. Med förlängda 7an och Tvärbanering (via Djurgårn eller med bytesstation vid 7ans ände) så behövs inte Tbana dit lika mycket som östra Söder skulle behöva det. Då kanske även ta med gamla planen på att föra över Hagsätra-grenen till Blå.

Hej Gustav!
Jag har ytterligare lite tankar runt spårtrafik i Stockholm, om du vill. I det förslaget jag tar upp här och nu ligger horisonten ett antal decennier framåt i tiden.
Den kartan du har här ovan är lite i minsta laget som tubkarta eller för tvärbana. Men mycket intressant!
Tunnelbanans styrka är inte bara framkomligheten utan också den pedagogiska. Blunda! varenda stockholmare kan tub-nätet utantill i skallen. Kanske blir tvärbanan också så?
Jag tänker mig ett tub-nät med 7 linjer.
Den gula börjar i Grimsta, följer nuvarande gröna till slussen där den viker av mot Stadsgården via Nacka till Jarlaberg. Ändstation även för tvärbanan.
Grön: från Hässelby via Bromma, Alvik till Stadsgården där den viker av mot Luma, Ny Skärmarbrink till Södertörn.
Blå: från Barkarby till Kungsan vidare Skansen och Bellmansro i Österledtunnel till finnboda, Sickla, ny stadsdel, Björkhagen till Skarpnäck.
Lila: Akalla,,,Kymlinge,Läderbacka,,,,Västra Skogen,Pampas,Lindhagen,Kristineberg,Fredhäll, Rålambshov,Långholmen,Hornstull till Långbro.
Röd: Helenelund,,,Järva,Råstasjön,Frösunda,Hagaporten,Odenplan och gamla gröna via Vantör till Hagsätra.
Orange från danderyd nånstans via Frescati och Albano, Slussen, Södra station,Årsta,Älvsjö till Ormkärr.
Brun från lidingö C, Herserud (omstigning Lidingöbana)till Norsborg

Sen har vi ju "strötanken" ovan: Tvärbanan som börjar vid WTC och går i på gammalt pendeltågspår via Karlberg, Albano, Husarviken ner till Jarlaberg osv.
(Vill också bara säga att Johannesfred (efter Alvik) kan bli ett toppenplejs med hjälp av tvärbanan)
denna spårkarta kanske kan bejtäna ytterligare en miljon habitanter!
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
Fet G_ skrev:

1. Roslagsbanan mellan Universitetet och Liljeholmen.
...
...
...
1. Jag har förklarat nödvändingheten av en sådan linje i annan tråd. Men sammanfattningsvist så vill jag påstå att en sådan förbindelse
*motverkar centrala kapacitetsproblem, samt kapacitetsproblem i Nordost(röda linjen mellan Tekniska Högskolan och Östermalmstorg tillexempel).
*skapar attraktivare centrala pendlingsmöjligheter med kortare restider, inte bara för de som ska mot nordost, utan tillexempel även de som ska till Liljeholmen från Fridhemsplan. För de flesta resenärer försvinner ett överflödigt byte vid Stockholms Östra. Ska man tillexempel mot Brommaplan, så behöver man bara byta i Fridhemsplan, Istället för vid Sthlm Ö/Tekniska Högskolan och T-Centralen.

Det har också en fördel att den passerar flertalet linjer utan att för den skull passera centralen.

Det finns dock en del funderingar kring detta: Är det tänkt att denna bana ska byggas smalspårigt? Är det bara jag som tycker att detta vore mycket otidsenligt? När de gamla vagnarna blir uttjänta: Finns det någon större marknad för smalspåriga tåg? Kommer dessa att bli mycket dyrare än om man satsar på någon standardvagn med normal spårbredd (typ duospårväg).

Dagens Roslagsvagnar är ungefär lika breda som tvärbanans vagnar (eller duospårvagnar). Finns det inte någon möjlighet att anlägga normal spårbredd, fast med de smala spåren kvar mellan de breda så att Roslagsbanan kan köras smärtfritt under konverteringen. Jag tänkte mig en breddning ut mot Näsbypark och ut mot Viggbyholm, medan det längre ut endast finns smalspår. Tunneln mellan Albano skulle endast ha normal spårbredd, vilket betyder att tåg från Viggbyholm eller Näsbypark kan gå där. Tåg från Kårsta eller Österskär kommer fortfarande att vända vid Stockholm Östra.

Ett problem med köra duospårvagnarna och Roslagsvagnarna parallellt är att duospårvagnar har lägre golv än Roslagsbanans vagnar. Detta betyder att man skulle behöva två plattformar för varje höjd vid de stationer där man ska kunna byta.
Niklas Öhrström skrev:

Det har också en fördel att den passerar flertalet linjer utan att för den skull passera centralen.

Det finns dock en del funderingar kring detta: Är det tänkt att denna bana ska byggas smalspårigt? Är det bara jag som tycker att detta vore mycket otidsenligt? När de gamla vagnarna blir uttjänta: Finns det någon större marknad för smalspåriga tåg? Kommer dessa att bli mycket dyrare än om man satsar på någon standardvagn med normal spårbredd (typ duospårväg).

Dagens Roslagsvagnar är ungefär lika breda som tvärbanans vagnar (eller duospårvagnar). Finns det inte någon möjlighet att anlägga normal spårbredd, fast med de smala spåren kvar mellan de breda så att Roslagsbanan kan köras smärtfritt under konverteringen. Jag tänkte mig en breddning ut mot Näsbypark och ut mot Viggbyholm, medan det längre ut endast finns smalspår. Tunneln mellan Albano skulle endast ha normal spårbredd, vilket betyder att tåg från Viggbyholm eller Näsbypark kan gå där. Tåg från Kårsta eller Österskär kommer fortfarande att vända vid Stockholm Östra.

Ett problem med köra duospårvagnarna och Roslagsvagnarna parallellt är att duospårvagnar har lägre golv än Roslagsbanans vagnar. Detta betyder att man skulle behöva två plattformar för varje höjd vid de stationer där man ska kunna byta.

Nej, hela Roslagsbanan ärbyggd som smalspår. Att uppgradera hela banan mellan TKH och Kårsta&Österskär&Näsbypark skulle bli dyrare än vad man vinner på det. Förresten så är smalspåren en stor fördel. Många, inklusive mig själv tycker att dessa är estetiskt mer tilltalande än vanliga spår. Att ändra spårbredd för att det är otidsenligt skulle vara ett stort misstag. Precis som Klarasaneringen också var det.

De nuvarande vagnarna x10p som är tillverkade mellan 1990 och 1995 håller hög kvalité och har mycket bekvämare sittplatser än vad A32 har. Vad jag vet så är det inte speciellt mycket dyrare än vanliga vagnar, som brukar specialdesignas ändå. Man kan behålla detta ett bra tag till. De har även toalett ombord. Visserligen borde man kunna uppgradera befintliga vagnar för att handikappade ska kunna rulla in sin rullstol.

Som sagt, jag ser inte huruvida spårbreddning skulle kunna vara nödvändig, snarare som slöseri med pengar och förfulning av banan. Jag tror nog att det är billigare att beställa nya moderna smalspårvagnar än att anlägga ny spårvidd för att köpa in vagnar med normal spårvidd. Om något, så är det väl kurvrätningar som bör göras.
Senast ändrad 14 oktober 2008 00:17
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg

Jag förstår att det finns museala skäl till att behålla smalspårigheten. Men det får inte gå överstyr. I så fall borde man väl köra med de gamla trävagnarna. De är ju mer estetiskt tilltalande än de nyare vagnarna.

Sedan har jag läst mig till att Roslagsbanan i framtiden ska kunna klara av 120 km/h mot dagens 80 km/h. Jag ställer mig mycket skeptisk till att man kommer att klara av den hastigheten i kurvor med smalspårighet. Det blir mer instabilt helt enkelt.

Jag är helt emot att man bygger smalspåriga tunnelbanespår genom staden (och det kommer aldrig att ske). Dessa bör vara i 1435 mm:s bredd. Dessa bör vara förberedda för att ta emot tunnebanevagnar. Att bygga smalspår på detta sättet är att bygga fast sig. I så fall är det bättre att bygga låta röda linjen få en gren Albano-Odenplan-Liljeholmen och att den byggdes ut norut från Mörby till Täby.
Niklas Öhrström skrev:

Jag förstår att det finns museala skäl till att behålla smalspårigheten. Men det får inte gå överstyr. I så fall borde man väl köra med de gamla trävagnarna. De är ju mer estetiskt tilltalande än de nyare vagnarna.

De nya vagnarna ser även de ut som leksakståg. Det finns ingen vidare bra anledning att uppgradera till vanlig spårbredd. Hade någon sådan anledning funnits så skulle jag kanske ställa mig positiv till en sådan utveckling. Man också har plöjt ner mycket pengar på att rusta upp smalspåren.

Niklas Öhrström skrev:

Sedan har jag läst mig till att Roslagsbanan i framtiden ska kunna klara av 120 km/h mot dagens 80 km/h. Jag ställer mig mycket skeptisk till att man kommer att klara av den hastigheten i kurvor med smalspårighet. Det blir mer instabilt helt enkelt.

Det finns planer på diverse kurvrätningar för att uppnå 120km/h på vissa platser. Man kan klara 250 km/h på det vanliga svenska järnvägsnätet så jag ser det inte alls orimligt med 120 km/h eller kanske till och med 160km/h på smalspårig järnväg. Tunnelbanan klarar bara 80 km/h på de flesta sträckor.

Niklas Öhrström skrev:

Jag är helt emot att man bygger smalspåriga tunnelbanespår genom staden (och det kommer aldrig att ske). Dessa bör vara i 1435 mm:s bredd. Dessa bör vara förberedda för att ta emot tunnebanevagnar. Att bygga smalspår på detta sättet är att bygga fast sig. I så fall är det bättre att bygga låta röda linjen få en gren Albano-Odenplan-Liljeholmen och att den byggdes ut norut från Mörby till Täby.

Man får ju göra en rejält dyr ombyggnad vid Liljeholmen för att släppa in tunnelbane vagnar från röda linjen. Visserligen så kan man bygga tunneln för möjlig spårändring till normalspår, men vore det inte isåfall enklare att bygga linjen från Liljeholmen till fruängen i smalspår? Ombyggnadssträckan skulle ju vara mycket kortare, utan att man behöver bygga om banvallen för vidare breddning.
Anders LP
426 Inlägg
Antagligen så kommer tvärbanans Ropsten-gren att bli så överbelastad att man inte kan både ha en Helenelundsgren och en Ropstensgren på tvärbanan.

Detssutom så kommer spårväg syd inte att innebära en ny nordsydlig förbindelse och på så sätt minska segregationen mellan dessa områden.

Det enda vettiga alternativet är en smalspårig spårväg från Österskär till Flemingsberg. Det knyter samman en hel del områden på ett mycket bra sätt.

Rinkebyborna får en dramatisk standardlyftning iom detta. 1-2 minuters resväg söderut till flygplatsen för maximal flexibilitet mellan övriga Sverige. Norrut finns stora arbetsmöjligheter i Kista, men framförallt också i nordostsektorn som har en mycket låg arbetslöshet.

Mellan Nordost och Nordväst så kommer arbetspendlingen ökas markant och Norrortsleden kommer säkert att bli fullproppad. Och då är det ju bra det finns god tillgänglighet på kollektivtrafik mellan väst och öst.

Till Kungens Kurva kör idag dem flesta bil, speciellt om de kommer norröver. Men med en roslagsbana så kan man snabbt ta sig till IKEA och Heron City från Bromma.

Även fler billösa studenter kan nog tänka sig att studera i Flemingsberg om det finns en bra kollektiv förbindelse.

Flygplatsen Bromma kommer att vara kvar och den genererar i dag alltför stora mängder biltrafik på grund av att det idag inte finns någon bra kollektiv genomgående förbindelse dit. Alla tjänar på att biltrafiken minskar. Även bilisterna som får mindre kö.

Om Vårberg, Skärholmen, Sätra och Bredäng får genom knutpunkten i Axelsberg så snabb tillgång till en inrikesflygplats och jobb I Kista så kommer välståndet där att höjas markant.

Denna linjen passerar alla Stockholms tunnelbanelinjer(utom Linje 18 som bara går till Alvik) och alla pendeltågslinjer. Det innebär en hel del nya knutpunkter i västra Stockholm som kan underlasta de centrala förbindelserna, vilket behövs om Stockholm ska växa med en halv miljon.

Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Gillar att du gillar smalspårigt Men jag ser ingen framtid för sådana expansioner av det smalspåriga. Att bygga en del sträckor som bådeoch kanske skulle va möjligt dock (tekniskt är det välbeprövat).
Sträckningen du visar ser jag stora fördelar med. Som du skriver blir det nog överbelastat om både Kista och Solnagrenarna skall ta samma väg söder om stan. Min lösning skulle hellre vara en sammanbindningsbana mellan Kistagrenen och Tvärbana Syd mycket lik din dragning.

Här kommer en lite ändrad version av min vision för Innerstan:

Senast ändrad 3 april 2009 07:11
Anders LP
426 Inlägg
Gustav Svärd skrev:

Gillar att du gillar smalspårigt Men jag ser ingen framtid för sådana expansioner av det smalspåriga.

Jo, den har jag hört förrut ;-) Fast det är ju mest ett påstående som jag hittils ser som relativt ogrundat. Visserligen finns det flexibla fördelar med normalvidd i form av att man kan köra in vagnarna via den konventionella rälsen smidigt(vilket man ändå inte gör så ofta) samt att man kan köra pendeltåg och godståg mm på samma räls(vilket ändå inte är bra för punktligheten). I övrigt så kan man hålla bra hastigheter för lokaltrafik, hög turtäthet, ha en hög punktlighet, mm precis som man kan på normalspår. Den estetiska aspekten är dock en mycket stor fördel. En byggnad i hammarby sjöstad är kanske 80 meter på längden, en framtida förlängning av spårtrafiken i regionen kan vara flera 100km och helst ska den gå där folk bor. Idag är tvärbanan bara 11km, men den har utan tvekan lyft upp söder om söder estetiskt. Att dra en fullt fungerande roslagsbana till södertörn ser jag som ett betydande estetiskt lyft för denna delen av regionen. Och det är ju ganska praktiskt att kapa av grenen vid Täby så man kan få ökad turtäthet mot Ormsta/Kårsta och Åkersberga.

Nu kanske du tycker att jag vill bygga ut någon halvdan spårttrafik i form av smalspår, men det menar jag inte, det kommer nog att funka mycket bra praktiskt också i form av punktlighet/restid/turtäthet, menar jag. Trots att det känns gammalt ;)

Gustav Svärd skrev:

Att bygga en del sträckor som bådeoch kanske skulle va möjligt dock (tekniskt är det välbeprövat).
Sträckningen du visar ser jag stora fördelar med. Som du skriver blir det nog överbelastat om både Kista och Solnagrenarna skall ta samma väg söder om stan. Min lösning skulle hellre vara en sammanbindningsbana mellan Kistagrenen och Tvärbana Syd mycket lik din dragning.

Här kommer en lite ändrad version av min vision för Innerstan:

En riktig bra förbättring jämfört med dagens situation alla dessa innerstadsspårvägar skulle definitivt ha en upplyftande effekt, men jag undrar om det är tekniskt möjligt att fortsätta på nockebybanan och ev dra den ända bort till ropsten o lidingö via norra station. Vad tycker du om det

Du får nog göra en större karta också så att man kan se mer spårtrafik i regionen.
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
Med anledning av diskussion i en annan tråd kände jag mig manad att göra en illustration på mina tankar. Jag koncetrerar mig på NV Stockholm eftersom det är den delen jag "kan". Så jag hoppas ingen känner sig diskriminerad.

Röda linjen mot universitetet får en annan sträckning efter Bergshamra och går vid Ulriksdal mot Kista-Akalla med fortsättning till Barkarby handelsplats och Jakobsberg.

Karolinskagrenen dras till en kombinerad (överdäckad) pendeltågs- och regionaltågsstation vid Ingentingområdet (Solna). Nästa station har en sydlig uppgång vid Solnavägen och en nordlig vid Solna C för byte till blåa linjen. Följande station är Solna Stn/Frösunda. Sedan kommer Bergshamra som är samma station som dagens Röda linje. Därefter följer den röda linjen till Mörby. Linjen fortsätter sedan med stationer vid Enebyberg och Täby C.

Den ljusgula linjen börjar på S Lidingö och går på en bro över till S Värtan. Därefter går den på Värtabanan, under Norra Stationsområdet. Sedan får de en station med byte till Pendel- regionaltåg vid Ingentingområdet. Västra Skogen, (...) Brommastad (...) Sedan följer den tvärbana Kistas sträckning till Häggvik (ev fortsättning).

Den gula linjen är dagens tvärbana (ringlinje). Märk den tvärare dragningen Ulvsundasjön och byte vid Huvudsta.

Tvärbanan får två förgreningar. Den som inte syns, saltsjöbanan, har ungefär dagens sträckning. Den som syns är den som passerar Sunbybergs c (och är tänkt att ta dagens kommande sträckning), Mariehäll, Bromma Stad, Brommaplan, Nockeby.

Den lila linjen är en lättbana som binder ihop Vällingby, Spånga Stn, Rinkeby, Kista, Helenelund, Mörby, Djurholms Ösby.

En sak att fundera på:
När Citybanan är byggd frigörs fyra spår på centralen. En hel del kapacitet på spårområdet frigörs. Skulle man inte kunna ta de två västligaste spåren och köra t-banor där när överdäckningen är gjord? Överdäckningen kommer säkerligen uppfattas lite som en barriär. T-banestationer med uppgångar delvis från Klarabergs strand och Torsgatan (med galleria under spåren vid Lilla bantorget) skulle kunna ta bort denna känsla av barriär. Frågan är dock vilka problem en sådan linje skulle lösa kapacitetsmässigt och hur fortsättningarna skulle se ut.

Senast ändrad 6 augusti 2009 19:22
Profilbild
Rasmus Öhrstig Bratt
533 Inlägg

SL har studerat att dra fram Roslagsbanan till Centralen i tunnel under Östermalm. En billigare idé kunde vara att låta vart annat tåg gå till Centralen via Karolinska-Karlberg.

Ganska dyrt, men då skulle man få valuta för pengarna som man har lagt på att uppgradera Roslagsbanan. Den skulle bli mycket mer använd om det fanns anslutningar till Gröna linjen och till centralen. Folk som bor i områden ut mot Åkersberga skulle gå över från bilen.

Senast ändrad 6 augusti 2009 21:07
Sida 1 av 6

> Infrastruktur
 > Övrigt
Mina kartor över innerstans spårtrafik

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8580 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

@yimbysthlm på Twitter