Utskrift från www.yimby.se
....

 > Infrastruktur

Den nya Cykelplaneraren

Profilbild
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Ort: Stockholm (Hägersten), Gick med: Januari 2008
Nu har Stockholm Stad gjort en cykelplanerare! Här är adressen:

http://cykla.stockholm.se/
Profilbild
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Ort: Stockholm (Hägersten), Gick med: Januari 2008
Det verkar som att förorterna är eftersatta. Framförallt Sydväst- och Västort.
Profilbild
Mats Åhrman
290 Inlägg
Ort: Solna, Gick med: Mars 2008
synd att dom som vanligt bara kör Stockholms kommun, blir lite ologiskt när allt försvinner när man kommer in i solna (alltså markeringar för cykelbanor) men ändå ska man in där å cykla om man söker.

men bra initiativ, hoppas den kommer med ett bra mobilgränssnitt
__________________
http://www.gosatta.org
Martin Ek
302 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: April 2008
Nu tycker jag att ni är lite väl hårda, för man har ju inte gjort det särskilt ordentligt i innerstaden heller... På Birgerjarlsgatan finns exempelvis inga cykelbanor markerade.
Profilbild
Mats Åhrman
290 Inlägg
Ort: Solna, Gick med: Mars 2008
nä de har du rätt i (förutom några meter runt stureplan ser det ut som )

men som sagt, bra initiativ! hoppas dom fortsätter å får med allt!
__________________
http://www.gosatta.org
Niklas V
7 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: September 2009
Om de bara kunde ta cykeln på allvar i trafikplaneringen också...
Cykelbanorna är inte alls planerade på något sammanhängande vis. De tar plötsligt slut, dirigerar cyklisten rakt ut i biltrafiken, etc.
Jag känner till ett ställe ute i Nacka där cykelisten förväntas byta sida av vägen som denne cyklar på, detta markerar de genom att cykelbanan tar slut på ena sidan vägen utan några som helst instruktioner, filen går rakt ut i vägen utan några som helst markeringar på vägen eller något annat som uppmärksammar bilister på att en cykelbana går tvärs över vägen.

Våra värdelösa politiker borde verkligen åka till Köpenhamn på studiebesök, och medans de är där så kan de kanske ta och sno med sig några kunniga trafikplanerare hem.
Senast ändrad 18 september 2009 21:42
Profilbild
Mats Åhrman
290 Inlägg
Ort: Solna, Gick med: Mars 2008
Niklas V skrev:

Om de bara kunde ta cykeln på allvar i trafikplaneringen också...
Cykelbanorna är inte alls planerade på något sammanhängande vis. De tar plötsligt slut, dirigerar cyklisten rakt ut i biltrafiken, etc.
Jag känner till ett ställe ute i Nacka där cykelisten förväntas byta sida av vägen som denne cyklar på, detta markerar de genom att cykelbanan tar slut på ena sidan vägen utan några som helst instruktioner, filen går rakt ut i vägen utan några som helst markeringar på vägen eller något annat som uppmärksammar bilister på att en cykelbana går tvärs över vägen.

Våra värdelösa politiker borde verkligen åka till Köpenhamn på studiebesök, och medans de är där så kan de kanske ta och sno med sig några kunniga trafikplanerare hem.


är det den ute vid flatenbadet? om inte finns det fler? cyklade där för nån månad sen (helt okunnande om söderort) och vart dirigerad rakt ut i en stor trafikerad gata, livsfarligt!

(och nu vet jag ens inte om flaten ligger i nacka, men det är iaf söder om stan )
__________________
http://www.gosatta.org

Senast ändrad 19 september 2009 00:38
Profilbild
Johan Eriksson
342 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Februari 2008
Fullt med luckor och fel, trist att att folk inte kan sköta sitt jobb och rita ordentliga kartor, men så handlar det ju om andra klassens trafikslag sett ur TK/SBKs konservativa falang också = tillbaka till skolan i ett annars välmenade projekt.

Liknande fadäser skulle aldrig komma ur samma hus om det gällt en bilkarta och då skulle det minsann bli ett ramaskri. Här har vi varit förut.

Same shit another day....
Senast ändrad 19 september 2009 06:46
Profilbild
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Ort: Stockholm (Hägersten), Gick med: Januari 2008
Cykelvägarna är inte sammanhängande precis som många av er nämner. Jag noterar också att det knappt finns någon cykelplats, cykelpump eller lånecykel utanför tullarna.
Niklas V
7 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: September 2009
Mats Åhrman skrev:



är det den ute vid flatenbadet? om inte finns det fler? cyklade där för nån månad sen (helt okunnande om söderort) och vart dirigerad rakt ut i en stor trafikerad gata, livsfarligt!

(och nu vet jag ens inte om flaten ligger i nacka, men det är iaf söder om stan )

Nej det här är en nära Ektorp. Flatenbadet ligger i Stockholm, dock nära Älta som ligger i Nacka. Det lär väl finnas många lika idiotiska exempel...

Ingermarsgatan/Valhallavägen (vid Birger Jarlsgatans slut) så finns det en cykelfil (som för övrigt helt plötsligt återuppstår efter att filen en bit tillbaka blir till vanlig trotoar) åt ena hållet, men åt andra hållet får man snällt gå över gatan efter en lång väntan på trafikljus anpassade till bilarnas framfart om man ska va laglig. Såg några häromdan som cyklade åt fel håll i den filen, uppenbarligen konfunderade över hur man annars ska ta sig över gatan.. Livsfarligt.

Sen är det lite jobbigt med alla idioter som har fått för sig att cykelfilen är deras privata parkeringsplats där det är helt ok att dubbelparkera.. så länge man har varningsblinkers på. :P
Senast ändrad 20 september 2009 23:34
Profilbild
Daniel Jonsson
144 Inlägg
Ort: Stockholm (Enskede), Gick med: Februari 2008
Det är fascinerande på ett sådär lite deprimerande vis att vi har Eniro, Hitta och Google Maps och ingen av dem har lyckats anpassa sina tjänster för cyklar på egen hand. Jag undrar om de är så fantasilösa att de inte kommit på idén eller om de valt att avstå av någon anledning. Då skulle man ju komma från problemet med kommungränser också. Men naturligtvis är det bra att staden går in och styr upp det misslyckandet från deras sida.

Eniro är f ö roliga som har en dansk och en svensk kartsajt, men ingen av dem kan planera en resa över Öresund, det är en marknad de lämnar åt Google. Tror det är samma sak vid norska och finska gränsen.

 > Infrastruktur
Den nya Cykelplaneraren

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8572 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Cykelbro till Gamla Stan i nya Slussem
18 September 18:50 av Martin Kolk
Politikerveckan Järva
17 Juni 12:57 av Sofia Buhrgard
Nytt linjenät för bussar i Stockholm
4 April 11:27 av Lison Perry

@yimbysthlm på Twitter