Utskrift från www.yimby.se
....

YIMBY i Studio Ett om överklaganden



I dagens Studio Ett i Sveriges Radio P1 medverkade Nätverket YIMBY där vi diskuterade överklagandeproblematiken tillsammans med Ulf Ulf Perbo, (KD), statssekreterare hos bostadsminister Stefan Attefall samt Richard Murray, ordförande i Förbundet för Ekoparken.

Klicka här för att komma till Studio Ett där du kan lyssna på inslaget.

Tvärbanan förlängs till Sickla

Landstinget och Nacka Kommun har kommit överens om att Tvärbanan ska förlängas 600 meter från Sickla Udde till Saltsjöbanans station Sickla. Detta till en kostnad av 410 miljoner kronor, 40 miljoner av dessa ska Nacka står för. Bygget förväntas vara klart 2016 och kan således hjälpa till att avlasta Slussen när den byggs om.



» Klicka här för att läsa resten av inlägget

Vässa argumenten - eller byt fil


Inte lösningen på Stockholms trafikproblem.

Vässa argumenten - eller byt fil. Det skriver Viktor Barth-Kron i Dagens DN apropå förbifarten. Viktor Barth-Kron skriver att argumenten från förespråkarna för Förbifart Stockholm inte är så övertygande som de borde vara. Men inte heller motståndarnas alternativ håller. Viktor lyfter istället fram vårt långsiktiga förslag för Stockholms utveckling - Lindhagen 2.0 - som en medelväg:

» Klicka här för att läsa resten av inlägget

Ett konkret förslag om gröna Valhallavägen

I förra veckan publicerade fyra forskare ett inlägg på DN debatt om att utveckla Valhallavägen till Stockholms gröna bredband. YIMBY utvecklar dessa tankar vidare genom en replik på DN Debatt.

Valhallavägen är en lång, bred och lummig gata. Träden står i femdubbla rader och erbjuder en grön korridor genom staden som inte bara är trevlig att flanera längs utan även har en nyckelfunktion när det gäller ekologiska samband i staden, skriver företrädare för det obundna nätverket Yimby.

» Klicka här för att läsa resten av inlägget

YIMBY i DN Stockholm idag




I dag skriver Dagens Nyheters stockholmsdel om Lindhagenplanen 2.0.
Kom förbi klockan 17.00 idag då vi presenterar Lindhagen 2.0 i ABF-huset på Sveavägen 41.

Efter presentationen delar en panel med:

Maria Östberg Svanelind, Vice ordf exploateringsnämnden, (s) Stockholm
Christer Jansson VD, Fastighetsägarna i Stockholm           
Anna Wersäll, tf chef analys och policy, Stockholms Handelskammare
Mårten Wallberg, Ordförande, Naturskyddsföreningen Stockholms län   
Niklas Svensson, biträdande stadsbyggnadsdirektör Stockholm
Carl-Henrik Appel, Regionchef, Riksbyggen
Per Hagwall, Ledamot i Stadsbyggnadsnämnden, (m)  Stockholm

Moderator: Jerker Söderlind
«
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 6231 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Förbifart Stockholm
I går 18:46 av Signatur: Hansson
Höghastighetståg
I går 12:22 av Signatur: Hansson
Framtidens t-bana
19 November 10:49 av Martin Kolk

@yimbysthlm på Twitter