Utskrift från www.yimby.se
....

Ny tvärbana mellan Alvik och Solna snabbutbyggs, klart redan 2011

 
TvärbananAftonbladet skriver om den nya linje på tvärbanan som skall byggas mellan Alvik och Solna station.
Det verkar gå undan, planen är att den skall stå klar i samband  med invigningen av Solnas nya nationalarena 2011.
Den nya linjen kommer att gå från Alvik under Traneberg, genom Ulvsunda, över Bällstaån, vidare mot Sundbybergs Centrum och sedan vidare mot Frösundaleden och Solna centrum för att avsluta vid Solna station.

Vi här på yimby.se tackar och tar emot med glädje. Spårbunden kollektivtrafik vitaliserar stadsdelar och förenklar resandet avsevärt.

Mer information om projektet kan hittas på Solna stads hemsida.
Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Gustav Svärd (15 November 2007 10:29):
Om detta blir av, vilken jag nu tar för mer troligt än inte, så innebär det en stor skjuts för korskommunikationerna i Solna/Sundbyberg. Närmaste den här linjen som finns idag är bussar (dock ingen som går exakt den här sträckningen) så Tvärbanan blir ett ordentligt lyft.
Om/när den senare förlängs österut till universitet... räkna med fullpackade vagnar :)
 0
Fredrik Viberg (22 November 2007 22:27):
Jag tycker Tvärbanan är "trevlig". Men det är väldigt dyrt att bygga. Och flexibiliteten är noll. Blir det stopp så är det stopp. Bussar är betydligt flexiblare. Samma sak är det mes spårvagnar. Otroligt dyrt att bygga. Och farligt. Det händer många olyckor i Göteborg. Läs deras lokala tidningar.
 0
Anders Gardebring (22 November 2007 22:44):
Å andra sidan är den, när den fungerar, vilket den oftast gör, oerhört mycket effektivare än bussar. Du kan frakta många fler i en spårvagn, det går snabbare och det är miljövänligare.
Det är ju inte för inte som det finns planer på att ersätta buss 4 med spårvagn, just eftersom det är svårt att öka kapaciteten mer med bussar.
 0
Fredrik Viberg (23 November 2007 09:29):
Just nu, i denna stund står den still, eftersom en kontaktledning rivits ned.

Bussar i sig är inte ovänligt mot miljön utan det är
bränslet och det utvecklas hela tiden och det finns
bra alternativ.

Vad gäller att ersätta buss 4 med spårväg så kostar det enligt SL:s egen undersökning drygt 2 miljarder. Det får
man många flexibla bussar för.
 0
Anders Gardebring (23 November 2007 09:52):
Man får nog en massa flexibla bussar.
Problemet är att de inte får plats. Fyran är maxad i kapacitet under rusningstid.
 0
Fredrik Viberg (23 November 2007 10:33):
Spårvägen kan ta mer folk men kommer inte gå lika ofta.
Vad tror du folk föredrar? Jag tror de föredrar fler turer med bussen. Jag åker 4:an varje dag i princip. Det fungerar bra. Vid 3-tiden på em är det ganska fullt då skolbarnen åker hem. Men det fungerar bra då med. Vi får väl se till att bussen kommer fram ännu bättre genom att göra bussgator(?). Kan vi göra en spårväg på denna linje så kan vi väl först prova med buss? Jag förstår att stora lobbyintressen ligger bakom spårvägsutbyggnaden. Dummare är jag inte.
 0
Pär (3 Mars 2008 12:25):
Bussar är stinkande, högljuda, ineffektive, fula ja rent ut sagt skit. Osakligt inlägg jag vet, men ville bara få det sakt.
 0
Anders Gardebring (3 Mars 2008 16:34):
Fredrik: Som sagt. Fler turer med bussen är inte ett alternativ. Kapaciteten är maxad, det får inte plats fler fordon. Genom en ombyggnad till spårvagn skulle resandeantalet kraftigt öka. Dels eftersom alla idag inte får plats som vill åka, dels för att det så gott som alltid händer när man bygger om till spårvagn (det har visat sig otaliga gånger när man gjort just det). Turtätheten skulle troligen behållas som den är idag, helt enkelt eftersom det finns underlag för det.

Det är rätt roligt att du beklagar dig över "lobbyintressen" som är för spårvägsutbyggnaden. Snarare är det tvärtom, stora lobbyintressen, som per automatik alltid sätter den extremt ineffektiva bilen i första rummet, har starka lobbyintressen som arbetar mot spårväg, och också sprider samma gamla myter, som blivit motbevisade gång på gång.

Du skriver att du åker fyran varje dag och att det fungerar bra. Det är bra för dig, du åker uppenbarligen på tider, eller längsmed sträckor, som har mindre belastning. Busslinje fyra är dock Sverige i särklass mest belastade busslinje och en av Europas mest belastade busslinjer. Min flickvän åker den dagligen och har vittnat om att den varit överfull och inte kommit i tid, eller bara åkt förbi då den varit full, vid ett flertal tillfällen.
 0
Niklas (3 Mars 2008 16:49):
Pär: Detta är en viktig aspekt. Bussen uppfattas säkert av många rent ut sagt som "skit". Hur ska man då få fler att välja kollektivtrafik? Genom att erbjuda något som uppfattas som "skit". Det enda sättet att få folk att åka kollektivt (förutom tvång) är att göra kollektivtrafiken mer attraktiv och satsa på spårvagnar.

Fredrik: Jag vet inte vad du menar med att bussarna går mer tätt än spårvagnar. Jag var i Hong Kong 2000 och där har man spårvagnar (Hong Kong island). De kom i en strid ström mest hela tiden (man hoppar på och betalar först när man går av (cirka 3 kronor)). Intervallet var ungefär 2 minuter.

Om vi då jämför med 4:an i Stockholm så brukar bussarna i rusning komma i en klunga: 2-3 bussar är ingen omöjlighet. Sedan får man vänta åtskilliga minuter på nästa klunga. Om du frågar mig så föredrar jag helt klart HongKong spårvagn än 4:an.
 0
David (3 Mars 2008 23:30):
Buss och spårvagn är i mycket ganska lika varandra. Det finns ett mellanting också, spårbussar. 4:ans bussar skulle kunna bli effektivare vid på och avstigning och ges mer företräde i trafiken. 4:ans buss kanske kan bli mer som spårvagn helt enkelt och på så vis spara pengar till andra spår.
 0
Niklas (4 Mars 2008 00:46):
David: Det finns en skillnad mellan spårvagn och buss. Spårvagnen har mer kapacitet. Den kan förlängas med vagnar vid behov. Den upplevs som trevligare, tystare, bekvämare och passar bättre in i en stadsmiljö och genererar stadsliv (titta t.ex på tvärbanans sträckning). 4:an har idag prioritet på många platser och man har tillåtit påstigning bak. Trots dessa åtgärder ser man ständigt dessa klungbildningar av 4:or. Istället behöver man något som tillräcklig kapacitet och alternativet heter spårvagn.

Av ditt inlägg försod jag inte riktigt om du ville att 4:an skulle bli spårbuss. I så fall får man dras med de dyra initala kostnader för spårutbyggnad samtidigt som kapaciteten inte ökar. Det är inte något bra förslag.
 0
Anders P (4 Mars 2008 09:54):
För att spårtrafiken ska bli effektivare och snabbare så krävs fler planskillda korsningar eller tunnlar. Annars fastnar de i vägkorsningar och orsakar många olyckor. Vi har konverterat snabbspårväg till tunnelbana förut och vi kan kanske bygga bort en hel del av tvärbanans flaskhalsar. Det är på tok för mycket förseningar på tvärbanan.
 0
David (9 Mars 2008 01:49):
Niklas: Du har rätt i att spårvagn har högre kapacitet och upplevs som trevligare. Spårvagnen har utvecklats under senaste seklet, vilket yimby skriver om. Finns det ingen spännande utveckling av bussar? Det har nog stått lite still, men kanske dubbeldäckare med konduktör, a la London, är något för Stockholms buss 4. Trevligt, smidigt och kapacitet.
 0
Bengt I Larsson (16 Maj 2009 21:39):
I Göteborg har man infört dubbelledbussar, 24 m långa med två leder. De är mycket populära, mycket för att de går till en högskola med många icke bilägande studenter.
 0
Theodor Adolfsson (16 Maj 2009 21:58):
Bengt I Larsson: Med populära menar du överfulla?
 0
Ragnar Lind (16 Maj 2009 23:26):
"Bussarna på 4:an kommer i klunga på 2-3 bussar". Det verkar inte ha hänt så väldigt mycket sedan 54:ans tid, på 70- och 80-talen kallad "hjärtinfarktlinjen". Den gick också som dubbeldäckare en tid, men dubbeldäckarna togs bort efter att det hänt en del olyckor, tror jag.
 0
Daniel Hedström (4 Januari 2011 18:24):
Självklart så är det välkommet med en tvärbana mellan Solna och Alvik, men vad händer med Ringleden runt Stockholm ? Enligt Trafikverkets senaste prognos så kommer inte Östra Länken att bli klar förrän år 2030. Detta är skandal, Stockholm växer med 25000 personer om året och senaareläggningar av Infrastrukturprojekt som det forna dennispaketet hämmar hela utvecklingen i Stockholm.
 0
Anders Gardebring (4 Januari 2011 19:32):
Daniel Hedström:
Av någon outgrundlig anledning ska den märkliga förbifarten byggas istället. En led som för övrigt, om man ska tro trafikverkets egna rapporter, kommer att öka trafiken på Essingeleden, inte minska den...
 0
Gustav (6 Januari 2011 17:27):
Och Diagonal Ulvsunda, som delvis skulle sammanfalla med tvärbanans sträckning och därmed kollektivtrafikförsörja nya stadsdelar/arbetsplatser/handelsplatser som växer upp i spåren av en motorled.. Den verkar heller inte finnas på bordet.

Vem vill ha Förbifarten i sträckningen Kungens kurva - Hässelby? Vem? Det är obegripligt.
 0
Anders Gardebring (6 Januari 2011 21:58):
Gustav:
Politiker och oinsatta verkar vilja ha förbifarten. Jag är övertygad om att stödet för bygget skulle störtdyka om man bara kunde få människor att förstå vad den egentligen innebär. Men tyvärr tror en del att alla som kritiserar förbifarten är utvecklingsfientliga rabiata bilhatare...
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8636 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter