Utskrift från www.yimby.se
....

Är Sverige äntligen på väg mot höghastighetståg?

 
I Expressen kan man läsa om att en av landets ledande trafikplanerare, professor Bo-Lennard Nelldahl, anser att tiden nu är mogen för sverige att satsa på riktiga höghastighetståg.

I aftonbladet kan man läsa om Spaniens nya "supertåg", och det är fler länder som bygger och har byggt, ofta med bidrag från EU (vilket är fallet i Spanien).

Folkpartiets partiledare gör ett utspel på DN Debatt och skriver där om att Sverige bör satsa på höghastighetståg.

"Undersök möjligheten att bygga ut höghastighetståg för persontransporter. Vårt behov av att förflytta oss, speciellt mellan Sveriges storstäder, kommer inte att minska. Ur klimatsynpunkt är det viktigt att skapa ett alternativ till stora delar av inrikesflyget. Vi vill satsa på tåg som klarar hastigheter upp till 350 kilometer i timmen. En rimlig målsättning bör till exempel vara att en enkel resa mellan Stockholm och Köpenhamn/Malmö inte ska ta mer än drygt två timmar. [...] Ett planeringsuppdrag till Banverket med denna innebörd skulle kunna ingå i 2008 års riksdagsbeslut om infrastruktur i framtiden."

Yimby ansluter sig till förspråkarna av höghastighetståg. Samhällsekonomiskt pekar kalkylerna på att vi skulle kunna räkna hem investeringen ganska snabbt. De uppenbara miljövinsterna behöver knappast tas upp. Att snabbt kunna ta sig mellan urbana storstadsområden gynnar utvecklingen av stadscentra och motverkar sprawl.

Så vad väntar vi på? Räkna på det i budgeten, uppvakta EU i frågan, undersök om det går att göra som OPS-projekt (men lär av misstagen från Arlandabanan och ge en kortare koncession) och så vidare.

Gör vad som går för att få projekten på banan snarast möjligt!
Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Gustav Svärd (11 Januari 2008 18:33):
Bara det inte blir en OPS-lösning i stil med Arlandabanans så är jag med på det (A-train äger i princip spåren fram till 2040! och kan självklart ta vilket pris dom vill både från dom som tar Arlandatåget och från SJ för alla tåg som ska passera).
Att bygga snabbtåg mellan en stad på 2,5 miljoner och en på nästan miljon som ligger 450km från varandra och redan har mycket stora traffikströmmar mellan sig borde ju vara mycket försvarbart, ur ekonomisk och miljömässig synvinkel (använder siffror på hur det kommer vara när det blir trafikstart). Självklart kommer det protesteras mot att spåren måste gå just "här"...
 0
Anders Gardebring (11 Januari 2008 18:37):
Ja. Det finns definitivt saker att lära från Arlandabanan. Det som underlättar läget här är framförallt två saker:

1. Vi har (förhoppningsvis) lärt oss av misstaget. Med andra ord, ge inte en så förbaskat lång koncession. 2040 är ju helt galet!

2. Det är inte en monopolsituation. SJ kommer fortfarande att kunna köra sina tåg, som kommer att konkurrera med en lägre prisbild.

Viktigt är att ostlänken byggs helt med egna spår (oavsett hur den finansieras), alltså ingen sammankörning med befintliga spår på vissa sträckor. Då får vi bara samma problem som vi idag har med X2000 med helt olika trafiktyper på samma spår.
 0
Anders Gardebring (11 Januari 2008 18:40):
Jag lade till en liten grej om Arlandabanan.
 0
Gustav Svärd (11 Januari 2008 18:44):
Haha, ja sitta på en X2000 som väntar stillaståendes i en kvart på att ett annat tåg ska passera liksom tog död på alla mina föreställningar om X2000 som ett snabbtåg (detta var på Sthlm-Gbg om jag mins rätt).
 0
Leonardo (11 Januari 2008 18:48):
Vad jag minns så finansieras inte alla höghastighetstågprojekt i Spanien med EU-pengar. Landet är ganska rik idag och har t.o.m. gått om Kanada i total BNP och skulle alltså kunna ingå i G8 (9) -gruppen. Men visst, Landet är i ett skriande behov att modernisering inom infrastruktur. Mer och mer modern, miljövänlig infrastruktur. Det gynnar alla (nåväl, kanske inte bil- eller flygindustrin).
 0
Leonardo (11 Januari 2008 18:51):
Med landet i det sista stycket menar jag Sverige. Ja, vårt Sverige.

Nästan hela övriga Västeuropa har redan svischat förbi oss inom sådana frågor.

Utvecklingen i Sverige har minst sagt varit sorglig. Jag efterlyser också mer regionalt samarbete mellan länderna när det gäller infrastrukturprojekt.
 0
Jonas (11 Januari 2008 21:11):
Visst är det mycket lovande, i den här frågan KAN ju inte gröngölingarna säga emot. Senaste utspelet från MP var ju tex. att förbjuda inrikesflyg över södra Sverige (herregud tar dom sig själva på allvar?).
I förlängingen ser jag gärna att alla Nordens städer går att nå inom 2 timmar med tåg, I fallet Oslo finns inga hinder men Helsingfors kan bli en mycket dyr och teknisk komplicerad historia.
 0
Anders Gardebring (11 Januari 2008 21:29):
Jonas! Det är ju vi som är de gröna! :) Fast på riktigt då och inte fast i gamla irrläror..
 0
Klas (11 Januari 2008 22:11):
Woho, isåfall blir det ju nästan pendlingstid mellan Sthlm och Malmö :)
 0
karlr (12 Januari 2008 15:38):
Alltså, utomlands praxis vid OPS (PPP) är minst 25 år långa löptider, alltså tror jag inte man kan vänta sig något annat i Sverige om det blir aktuellt. Särskilt inte eftersom det är omfattande grej att dra helt ny järnväg mellan Sthlm och Köpenhamn...

Själva grejen med OPS är ju att det byggande företaget (konsortiet) äger projektet under lång tid så de kan få in sina satsade pengar.

Men jag säger som ni, kör! oavsett egentligen vilken finansieringslösning det blir.

Om bron över Ferhman Belt (felstavat?) blir till, så har vi från annat håll redan en planerad linje mellan Berlin-Oslo på 7 timmar. Malmö som knutpunkt i de här två fallen gör det hela till samma tid för Stockholm-Berlin. Fint.

vi har skrivit lite om OPS innan på vår blogg.
http://betongelit.wordpress.com/2007/10/16/ppp-eller-b..
 0
Anders Gardebring (12 Januari 2008 15:58):
Arlandabanan gavs ju en koncession på runt 40 år, så 25 är ju klart mindre.
 0
Gustav Svärd (12 Januari 2008 16:12):
Det är itne bara koncessionens löptid utan även vilkor som är viktiga att få rätt. Jag är rätt säker på att det går att få fram avtal som är fördelaktiga för investörerna, staten och passagerarna.

Sen är förresten 7 timmar för långt för snabbtåg, så tar ju flyget över (så länge flyget inte betalar samma miljöskatter som andra transprtsätt iaf). Men Stockholm, Göteborg, Malmö, Köpenhamn och Oslo borde alla kunna slopa sina flygningar sinsemellan när snabbtågen rullar, inte pg.a. förbud utan för att tåget tar över marknaden.
 0
karlr (12 Januari 2008 18:10):
Jepp, tanken från åtminstone en del politikers sida är väl att flyget ska få betala sina miljöskatter så småningom. Samma planeringshorisont som snabbtågen kanske... Förbud är som sagt knappast intressant.

Alltså, är inte OPS fördelaktiga för investererarna, staten, och passagerarna (= samhällsekonomiskt lönsamt) så ingår man inte OPSavtal. Det finns andra sätt att lösa finansieringen, tex på traditionellt vis.
 0
Gustav Svärd (15 Januari 2008 09:44):
Japp, det är det som är tanken med OPS. Men t.ex. när A-train fick koncessionen då var det ideologiskt viktigt att det blev en privat operatör, så villkoren var inte så bra för staten/passagerarna...
Förhoppningsvis har man lärt sig nu.

Förbud är i min mening helt otänkbart. Särskilt som det i praktiken saknas verkliga alternativ på de längre sträckorna. Paris-Bryssel har ju flyget lagts ner helt enkelt för att det inte kunde konkurera med tågen längre, det är den effekten som man bör vara ute efter även i Sverige. Kostar dock en hel del att bygga 350km/h-spår mellan våra tre storstäder i Sverige, så får se om nån regering vågar ha med det i en budget...
 0
Anders Gardebring (15 Januari 2008 14:08):
Precis. OPS skall man inte besluta om utifrån ideologiska skäl. Vare sig att starta ett, eller att avhålla sig från.
Fungerar det på ett sätt som alla parter blir nöjda med, kör. Annars inte.
 0
Jan Wiklund (25 Januari 2008 12:00):
Dessvärre har snabbtågen i Spanien lett till att tidigare lokaltåg har lagts ner. De som ska åka från Huesca till Zaragoza göre sig icke besvär. Och Huesca har ändå mer än 50.000 invånare.
Givetvis bör man göra som i Frankrike - egna spår för snabbtågen och kör lokaltåg på de gamla.
Men om man gör så skulle man kunna ersätta allt inomeuropeiskt flyg och bara flyga till andra kontinenter. Man skulle till och med kunna köra charter på spår. Man lägger sig på kvällen i Stockholm och vaknar på morgonen i Barcelona.
 0
Anders Gardebring (26 Januari 2008 04:13):
Sanslöst! Enligt det här klippet:
http://www.streamio.se/Play?projectId=5537
kostade höghastighetståget mellan Madrid och Malaga (410km) 2,6 miljarder Euro. Det är 25 miljarder SEK.
Bekant siffra de där 25 miljarderna inte sant?
Spanien kan alltså bygga 41 mil höghastighetståg för samma kostnad som vi får en sketen förbifart...
(Sedan sköt EU till 850 miljoner Euro också. Fram o äska slantar nu kära politiker!)
 0
Patric Nilsson (SSS-Stockholm Skyscraper Socie (26 Januari 2008 19:07):
Personligen skulle jag föredra, att om vi skall satsa på höghastighetsbanor, så skall vi välja den modernaste (och också miljövänligaste) tekniken nämligen Maglevtåg. Dessa kommer upp i hastigheter på 450-550km/h i normal drift och skulle alltså minska restiden betydligt jämfört med AVE, ICE och TGV. Dessutom drar de mindre ström och behöver betydligt mindre underhåll. Så även om banorna är dyrare att bygga, så blir de i längden mer lönsamma.

2003 gjordes det en utredning om ett Maglevnät i UK :

http://www.500kmh.com/Resources/Ultraspeed_Factbook.pdf

Tyskt företag med mycket info:

http://www.transrapid.de/cgi-tdb/en/basics.prg?session..
 0
Anders Gardebring (26 Januari 2008 19:28):
Jo tyvärr är ju Sverige extremt efter. Vi håller inte ens på att titta på system som TGV, ICE eller AVE utan på "gröna tåget"
http://www.gronataget.se/
250km/h? Det är ju ingenting!
 0
Anders Gardebring (26 Januari 2008 19:31):
Jag åkte f.ö. Shanghais Transrapid Maglevtåg sommaren 2006. En mycket trevlig upplevelse får jag säga.
 0
Patric Nilsson (SSS-Stockholm Skyscraper Socie (26 Januari 2008 20:50):
Vet inte om jag skall skratta eller gråta när jag läser vad som står på Gröna Tågets sida. Och på denna gamla teknik slösar statliga Banverket pengar.

Från Gröna Tåget: http://www.gronataget.se/upload/PublikaDokument/EvertA..

"Varför utvecklar vi tåg för 250-280 km/h när man i utlandet utvecklar för 350?

Svar: Topphastigheten är inte allena saliggörande. Det finns ett stort behov av bra tåg för lägre hastigheter, i Sverige och på andra håll."

Stort behov av tåg i lägre hastigheter??? Men det har vi ju redan, vad snackar de om?

Det är ju just topphastigheten som gör ett tåg grönt, för då kan det slå ut det mer miljöförstörande flyget. Detta projekt borde anmälas för slöseri med skattemedel, undrar vad det hela har kostat?
 0
Anders Gardebring (27 Januari 2008 00:31):
Frågan är väl varför man utvecklar det där överhuvudtaget. Sverige har tyvärr en viss tendens att alltid tro att vi gör allt bäst själva och köper alltså aldrig in något färdigt. Bara att kolla på blåbussarna i Stockholm som SL var första köpare av. Tog lång tid innan de började fungera bra. Samma sak igen här. Istället för att köpa in ett system som vi vet fungerar så lägger vi en massa miljoner på att uppfinna hjulet igen.
Vansinne.
 0
ibagaza (27 Januari 2008 00:48):
Maglev banor är tydligen dubbelt så dyrt att bygga jämfört med banorna AVE,ICE och TGV kör på. Så länge det är fallet så kan man inte motivera ett sånt bygge. För övrigt har världens enda maglev bana i Shanghai blivit ett fiasko och kritiseras för att vara ett skrytbygge.
 0
Gustav Svärd (27 Januari 2008 02:28):
Håller med om att tiden inte är inne för maglev. I det långa loppet skulle maglev som går i lögtrycks/vacuum-rör vara en möjlig lösnign för HÖGA hastigheter (utan friktion från spår och luftmotsåndet minskat till 1/10 eller mindre...). Men idag är konventionalla snabbtåg IMO den rätta investeringen, sjukt mycket billigare dessutom då maglev skulle kräva ny tunnel till centralen och dät är som vi alla vet inte billigt.

Att Sverige utvecklar Gröna tåget för, som det verkar, bara den svenska marknaden är mycket konstigt. Ett snabbt tåg som klarar mkt varierande spårkvalitet skulle kunna bli en exportsuccé, men för trafiken Sth-Gbg/Mlm och Osl-Gbg-Mlm/Kbh är 250 km/h ett skämt. 350km/h är det enda tänkbara för en ny snabbtågslinje (finns ju redan i trafik i Japan och Europa).
 0
Arne (25 Februari 2008 17:03):
50 miljarder kronor för Göteborg-Stockholm. Kommer aldrig att bära sina kostnader. Bygg en ppp-järnväg från Stockholms centralstation till Bromma flygplats istället.
 0
Richard Jacobsson (25 Februari 2008 21:39):
En maglevbana planeras i Munchen från centralstationen till den internationella flygplatsen. Det blir intressant att se hur väl det fungerar i Europa på medellånga distanser innan fjärrlinjer kan börja diskuteras på allvar.

Maglevtåg är dock en teknik som fortfarande är i sin barndom och som har en hel del praktiska problem att lösa innan storskaliga anläggningar kan uppföras.

(http:​/​/​news.​bbc.​co.​uk/​2/​hi/​business/​70​11932.​stm)
 0
Tommy Malmgren Bläsing (17 Januari 2009 18:06):
HÖGHASTIGHETSTÅG är ett måste om Sverige ej ska hamna på efterkälken i utvecklingen om framtidens transportbehov för Sverige, Vi i Sverige är VÄRLDSMÄSTARE på UTREDNINGAR vad kostar inte dessa? Om vi ska ha Högre hastighet på våra tåg så vi ej hamnar på efterkälken emot Europas tåg som redan idag kör i snitt av 300km/h-320km/h , så är de dags att börja BYGGA NU, för de blir KNAPPAST billigare att skjuta upp vårat behov av ett snabbare sätt att resa på Järnväg. LÄGG NER inrikesflyget som kostar miljarder och som slösar på vår energi, och satsa den på ett klimatsmart transportmedel såsom TÅGET. Bekvämt och med en komfort du ALDRIG kan få i ett flygplan, med tanke på våra avstånd så är TÅGET det ultimata sättet att resa med i Sverige och EUROPA, Min teori är att Inrikes flyget är borta inom 20 år i SVERIGE, och att vi inom 30-35 år enbart har HÖGHASTIGHETSJÄRNVÄG i EUROPA då dess städer sammanlänkas bäst med ett SNABBT JÄRNVÄGSNÄT, min teori är att även flyget inom EU är borta om 30-35 år , då städerna ligger så pass nära så finns ingen annledning att flýga inom Europa, då framtidens tåg kan köra i hastigheter runt 575km/h eller mer.

varför ej samminvestera med EU medel i denna viktiga fråga,

IDAG befinner sig SVERIGE på en Nivå från 70 talet i SVERIGE om vi ska stå och BROMSA en sådan naturlig utveckling.

Jag reste med TÅG för första gången i HELA EUROPA förra året 2008, reste då med 1:aKLASS SNABB TÅG i EUROPA i snitt hastigheter av 300km/h VILKEN KOMFORT!!!

Jag reste med THAYLIS/tågen de va de bästa me god mat &dryck och en HÖGVÄRDIG SERVICE samt me EUROSTAR under ENGELSKA KANALEN PARIS_ LONDON eller PARIS _BRYSSEL på knappt 2 timmar

Flyget skulle ta längre tid. 1 timmas resväg till Paris Flygplats Charles De gaulle sen EN timma i luften sen en TIMMA till från Heatrow till London City,

de skulle ta mer än 3 timmar me all väntan TÅGET tog 1.53 min city till city då jag reste BRYSSEL- LONDON st PANCRAS station

Champagne samt 3 rätters middag ingick i priset.samt vin.
med hög service och hjälpsam personal.
¨på Tåget kan man dessutom promenera. och äta och läsa etc.

I Tyskland kunde man på ICE tågen se på DVD FILM samtidigt som man intog en försklassig måltig.

va kan man göra på SJ??? kommmer tallriken in så får man ha förstoringsglas för att upptäcka maten på tallriken
så SJ och SVERIGES REGERING samt alla som ska älta detta i allehanda utredningar, de är DAGS ATT LYSSNA på folket, VI VILL HA HÖGHATSIGHETS TÅG NU, samt bygg dubbelspår av den vanliga järnvägen också, så kan köbildningen på JÄRNVÄG elimineras och KÖR GODSTRAFIKEN på de gamla spåren så kan vi hålla tiderna och problemn är lösta.

Visst de blir en DYR investering men man INVESTERAR för FRAMTIDEN för förr eller senare så MÅSTE vi ändå satsa på JÄRNVÄGEN och vad kostar det då??? knappast billigare.

INFÖR HÖGHASTIGHETS TÅG NU de LÄR INTE BLI BILLIGARE ATT INVÄNTA framtida UTREDNINGAR


Mvh Tommy Malmgren Bläsing känd som RIKET-TOMMY fr svt dramaserie RIKET-STORMAKTSTIDEN.
Jag är Folkpartist men en arg sådan,ibland undra jag om man ska starta ett eget parti i alla de frågor jag vill ha åtgärdade. så skärpning nu ... INVESTERA FÖR FRAMTIDEN NU
 0
Leonardo Frithunanthz (17 Januari 2009 18:16):
Hej Tommy! :-)

Trevligt att du kunde och ville besöka oss. :-) Jag har aldrig sett "Riket" som du pratar om, men tack för att du informerade oss om det! Personligen så håller jag med dig i mycket av det du säger. Jag har haft liknande upplevelser när jag har åkt tåg nere på kontinenten och ja, vi måste bygga NU. Men utredningar, utredningar...

Ha det bra!
 0
Tommy Malmgren Bläsing (17 Januari 2009 18:19):
Fotnot.. min resa i Europa började i Göteborg sen vidare till Köpenhamn-Munchen- Innsbruck i Österrike, Bologna -Florence- Venedig i Italien, sen Milano- St Morizz, Brig, Genevé i Schweiz, sen PARIS i Frankrike, -Bryssel i Belgien, London i England, sen Bryssel igen.. Köln, Hamburg Tyskland.Puttgarten-Köpenhamn- Göteborg ==== UNDERBAR RESA 1:aKlass snabbtåg REKOMENDERAS VARMT, i år 2009 ska vi göra en NY resa me snabbtåg i EUROPA de nya sättet att se Europa är att åka TÅG.

:-) mvh Tommy Malmgren Bläsing (www.Riket-Tommy.se)
 0
Tommy Malmgren Bläsing (17 Januari 2009 18:26):
Tack för att du kommentera mitt inlägg/artikel

RIKET finns att se på www.svt.se se RIKET ett program som handlade om att mooderna människor slängs in att leva i en annan tid. vi levde på 1600 talet då.. ungeför samma nivå som vi idag har på SJ : tåg (skämt&sido) riktigt så illa är de ej men nära nog .-))

TACK för att Du uppskatta mitt inlägg. och Om fler gör detta så tackar jag på förhand. Detta är ett viktigt inlägg ocg våra politiker MÅSTE TÄNKA OM i denna AKTUELLA fråga vi har ej TID eller MILJÖN OCH VÄRLDEN HAR EJ TID ATT INVÄNTA POLITIKERNAS ständiga NYA UTREDNINGAR, kom till skott . för BILLIGRE blir de aldrig att inverstera i järnväg som är värt namnet.

Mvh Tommy Malmgren Bläsing (RIKET-TOMMY)i Göteborg


http:​/​/​tbn1.​google.​com/​images?​q=​tbn_​_​_​KOLON_​_​_​AL-​dqsCxXq8CCM_​_​_​KOLON_​_​_​http://riket-tommy.se/jpg/idol_1.jpg
 0
Erik Sandblom (17 Januari 2009 20:24):
Angående Gröna Tåget
Även efter att Götalandsbanan och Europabanan byggts kommer det finnas behov av tåg som passar för 250 km/h, t ex Oslo-Göteborg-Malmö-Köpenhamn, Stockholm-Sundsvall-Umeå och Stockholm-Karlstad-Oslo. På dessa sträckor kommer Gröna Tåget bli snabbare än TGV, Velaro med flera eftersom det får snabbare acceleration och kan gå snabbare genom kurvor.

Det finns andra länder som satsat på lutande tåg som går i 250, bland andra Italien med sin Pendolino och USA med Acela. Det unika med Gröna Tåget är att man har boggie som är mjuk i kurvorna och stel på rakan. Förhoppningsvis innebär det kortare restider och billigare spårunderhåll jämfört med de utländska 250-tågen.
 0
Lars (27 Juli 2009 12:37):
Man kan inte jämnföra lilla Sverige med Spanien, Frankrike och Tyskland vi har inte deras stora befolkning. Om det nu kostar så mycket att åka tåg idag. ja men hur mycket kostar det inte att åka dessa tåg. Det kommer att bli SVINDYRT och detta leder inte till att någon väljer att åka tåg så länge flyget är billigare. Vi tar exemplet Göteborg-Stockholm, redan idag går det endast ca 15-25 minuter längre med tåg och ändå väljer vissa flyg. varför väljer det de? Det kan hänga på den kvarten men det kanske finns en annan förklaring som vi måste ta reda på. när nu banan väl är byggd hoppas jag att tågoperatörerna och därmed passagerarna får betala för bankostnaden med.
 0
Niklas (27 Juli 2009 14:08):
Lars:
Ändå så beräknar man att nettovärdeskvoten är 1,7. Detta innebär ju guldläge. Om staten idag inte kan hosta upp dessa pengar borde staten kunna få fram en mycket fördelaktig OPS-lösning.

Med denna nettovärdeskvot lär det finnas många som skulle vilja vara intresserade av att bygga.

Frågan om att ta andelar av flygresandet: Om tågresan till Gbg tar 2 timmar och flyget tar 3 timmar är man nog beredd att betala mer för tågresan. Dessutom så lär flyget framöver inte vara så billigt. Tillgången på olja minskar och priset ökar med minskad tillgång. Priset på flygbiljetter kommer självklart att stiga.

År 2050-2100 lär vi inte vilja hosta upp pengar till flygbiljetter Sthlm-Gbg. Bränslepriserna kommer vara så höga att flygresor endast kan motiveras på längre sträckor. Om vi inte byggt höghastighets järnväg tills dessa kommer vi att få leva med långsamma förbindelser över hela Sverige. Så bygget av höghastighetsnät är ett sätt att möta framtiden, då flyg inte kommer kunna vara något alternativ på kortare sträckor (<1000-2000 km).

Vi kan gömma huvudet i sanden och inte låtsas om att framtiden kommer. Eller så tänker vi ett steg längre.
 0
Anders Gardebring (27 Juli 2009 15:07):
Lars:
Niklas har redan tagit upp några av problemställningarna, men jag vill utveckla. SJ tar mycket betalt för att de kan ta mycket betalt. SJ är förvisso statligt ägda, men drivs som ett vinstdrivet företag som vilket annat som helst. Tågen går idag välfyllda och på många sträckor slog kapaciteten i taket för flera år sedan. Det finns således inga incitament för SJ att sänka priserna. Anledningen till att höga priser kan hållas är att det råder en mycket stor spårbrist. Nya spår måste alltså byggas, oavsett om Sverige satsar på höghastighetståg eller inte. Eftersom merkostnaden för att bygga spår för höghastighetståg jämfört med vanliga spår är marginell så är det (speciellt med den nettonuvärdekvot på 1,7 som gäller och alltså visar på stor samhällsekonomisk vinst) ganska onödigt att bygga spår för lägre hastigheter.

Det kommer bli dyrare att åka med höghastighetståg än vad det är att åka med dagens "snabbtåg" (X2000).
Men med tanke på att höghastighetstågen kommer att klara samma sträcka som flyget på kortare tid, utan krångel med transfers, vänta på väskor, säkerhetskontroller och trånga flygsäten samtidigt som man har tillgång till el och internet på tåget, så känns utgången ganska given. Så länge HH-tågen kan hålla samma pris som flyget kommer de att vinna på walk over. Men den troliga utvecklingen är att flygresorna kommer att öka i pris, allteftersom oljepriset går upp.
 0
Fredrik Larsson (5 Oktober 2009 17:15):
Yimby tänker lämna in ett yttrande om höghastighetståg, läs mer här: http:​/​/​www.​yimby.​se/​forum/​thread.​aspx?​id=​618
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8635 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Hjälp! Jag håller på att bli en Nimby!
8 Oktober 2020 19:07 av Trevor Bower
Politikerveckan Järva
8 Oktober 2020 19:06 av Trevor Bower
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter