Utskrift från www.yimby.se
....

Usel luft på Hornsgatan

 
Stockholms bilberoende stadsplanering tar sig uttryck inte bara i långa pendlingstider och de stora trafik- och barriärområden som finns överallt i Stockholm, utan också i form av dålig stadsluft på flera ställen.

Den sämsta luften finns på Hornsgatan som nu finns med på plats sex på en tio-i-topplista över de gator som har den mest hälsofarliga luften i Europa.

Nu är det väl ändå dags för våra politiker att göra en kraftsamling? Dels genom att satsa ordentligt på förtätning i stadsplaneringen, istället för att bygga nya områden, förtäta och expandera de som redan finns inom kollektivtrafiknätet, och dels genom att göra en ordentlig utbyggnad av både spårväg, tunnelbana och pendeltåg. Stockholm ligger på alla dessa punkter kraftigt efter många andra städer i Europa.

Framförallt måste fler tvärförbindelser skapas så att man enklare kan ta sig mellan olika områden utan att behöva åka in till Stockholms central.
Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Gustav Svärd (22 Januari 2008 13:20):
Du ska se att det kommer komma fram folk som hänvisar till detta när dom förordar en glesare stad. För då blir ju inte trafiken så tät på ett ställe, tänker dom. Men sen var det ju det att en minskad täthet eleder till sämre kollektivtrafik och färre som går/cycklar, fler bilar alltså. Så det blir totalt sett sämre luft.

Vad gäller just Hornsgatan skulle en del-lösning vara spårvagnar i innerstan (slipper utsläppen från bussar och en del bilar ty folk byter från bil i större utsträckning till spårvagn än till buss). En annan del vore bättre kontakter runt staden - för längs med Hornsgatan har vi redan ett av stadens abolut mest kapacitetsstarka kollektivtrafik (röda linjen!)
 0
Mikael (22 Januari 2008 14:06):
Jag tycker att det låter märkligt att Hornsgatan skulle vara på plats sju på Europalistan. Det känns som att vilken central gata som helst i vilken större europeisk stad som helst har värre trafik än någon gata i Stockholm. Har det att göra med dubbdäck? Är det någon som vet vart man kan hitta den här listan?
 0
Lasse (22 Januari 2008 14:10):
Sverige har ju äldre bilpark än de flesta andra länder. Det kan också spela in.
 0
Johannes (22 Januari 2008 14:21):
En del av avgaserna kommer väl in utifrån tillsammans med luftströmmarna inåt stan (city är ju lite varmare).
 0
Anders Gardebring (22 Januari 2008 14:37):
Dubbdäcken är också en stor bov i sammanhanget ja.
 0
Leonardo (22 Januari 2008 16:51):
Det här är ännu ett tyngre argument för konvertering av 4:an till spårvagn. Europas mest trafikerade stadsbusslinje - som åker på ett Europas smutsigaste gator luftmässigt sett, nog borde det här förmå makthavarna att snabbt börja planera för spårvägen. Ungefär som de gjorde plötsligt med Djurgårslinjen och den framtida nya grenen mot Värtan.
 0
Anders Gardebring (22 Januari 2008 17:09):
Ja. Det är märkligt. Vad väntar man på egentligen?
Investeringskostnaderna är i sammanhanget ganska låga och kan räknas hem på förhållandevis kort sikt, och om man ändå inte vill ta kostnaden kan man titta på en OPS-lösning, som ju troligen blir fallet med Djurgårdslinjen.
Var ligger problemet liksom?
 0
Niklas (22 Januari 2008 23:40):
Anledningen till att Hornsgatan är skitig är att Hornstull infrastrukturmässigt i själva verket inte ligger i innerstaden. För att ta sig därifrån till någon annan innerstadsdel måste man i praktiken färdas på antingen Hornsgatan, Västerbron eller Södermälarstrand. Dessa gator får då funktionen trafikled i stället för stadsgator. Bygg i stället fler parallellgator till Hornsgatan. Två norr om Hornsgatan och en söder om. Gör om hela stadsområdet och bygg kvartersmässigt (7-10 våningar) med lokaler/restauranter/butiker i bottenvåningarna så att området får liv. Detta kommer kräva att man måste riva ett antal hiskeligt fula kåkar à la 60-70 tal strax mellan Hornsgatan och Tantolunden, samt vid Kristinehovsgatan. Jag kommer iaf inte sakna dessa byggnader. Vidare skulle man kunna anlägga en bulevard längs Söders södra strand mellan Liljeholmsbron och Skanstull. Anlägg kvartersbebeggelse och förtäta kring Södersjukhuset. Öppna upp dagens Södra Stationsområde (som i dagsläget är ett "gated community") Att konvertera 4:an till spårvagn är en självklarhet. Hela problemet beror på att man valt att på stora delar av Södermalm bygga förortsmässigt med trafikseparation och få genomfartsgator. Bara genom att integrera Hornstull med resten av innerstan kan vi komma till bukt med problemet.
 0
Anders Gardebring (22 Januari 2008 23:51):
Ja, visst har du helt rätt Niklas.
Och troligen kommer det inte hända för då kommer alla skrika "rivningsvåg" och att det förstörs "grönområden"...
(Jadå, varje grön plätt är ju ett ovärderligt grönområde).
Det är en sorglig debatt i den här staden.

Jag kollade på eniros utsikts-tjänst lite på området. Det är intressant att se det extremt dåliga markutnyttjandet och de hemska barriärerna ovanifrån.
 0
Niklas (23 Januari 2008 00:12):
Förmodligen är det så. Men det är väl inte så mycket grönområden som tas i anspråk med detta förslag. Klart att bulevarden tar lite från Tantolunden (cirka 15-25 meters remsa närmast vattnet). Men vem utnyttjar området öster om Tantolunden mot Skanstull. Vilket värde har ett grönområde om det knappast används? Är det inte bättre att man öppnar upp med kvartersbebyggelse så att människor kan få möjlighet att kunna promenera längs vattnet?
Slutligen har vi det ofantligt stora kvarteret Hornsgatan-Kristinehovsgatan-Lundagatan (60-70-tal). Innergården är jättelik och asfalterad. Jag kan inte tro att den kan användas som någon sorts rekreation. Där skulle man utan vidare kunna få plats med 6 st kvarter (med mindre och mysigare innergårdar). Problemet med mitt förslag är att befolkningen i området skulle öka dramatiskt och man kanske skulle behöva bygga ut kollektivtrafiken med ytterligare en spårvåg eller ny tunnelbanelinje ut mot Årsta.
 0
Anders Gardebring (23 Januari 2008 00:48):
Niklas, ditt förslag är alldeles utmärkt. Det skapar mysigare miljöer, det minskar miljöpåverkan, det leder till ökat resande med kollektivtrafik (och incitament för att bygga ut den).
Problemet är att det innehåller två röda kort i "debatten".

1. Riva hus
2. Mindre "grönområden".

I Stockholm är nästan alla hus heliga. Det spelar ingen roll om de är genomfula, motbjudande, usla och i största allmänhet o-omtyckta. Du kommer få en armé av "tyckare" efter dig som kommer skrika "minns klara" så fort de kommer åt. Dagens Nyheter beskrev ju rivningen av Klara postterminal vid centralen med orden "ny rivningsvåg", vilket ju säger en del om den infantilitet som debattklimatet ligger på.

Sedan. Grönområden. I stadsplanering har ju alla dessa meningslösa gräsmattor som ingen utnyttjar fått smått helig status. Alla skall av någon anledning kunna se en plätt gräsmatta från fönstret. Att detta bara gäller i hus byggda efter funktionalismens/modernismens genombrott inom arkitekturen och att den klassiska staden faktiskt är mycket mer attraktiv för det stora flertalet människor har tyvärr hos väldigt många som bestämmer hur vi skall bygga fortfarande inte gått in. Men förhoppningsvis kommer det. Vi får kämpa på helt enkelt!

Usch. Vad bitter jag lät nu! Heh :)
Men, jag blir bara så trött ibland på alla tyckare som sitter i sina lägenheter i innerstaden och försvarar dessa menlösa gröna plätter och kalla förorter.
 0
Anders Gardebring (23 Januari 2008 00:51):
Observera att gräsplättutsikten alltså gäller ut mot vägen. För mig är det fullkomligt obegripligt. Skall man ha en gräsplätt är det väl på gården den borde vara?
Men gårdarna är ofta asfalterade. Vansinne.
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 9597 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky