Utskrift från www.yimby.se
....

City om Djurgårdslinjens utbyggnad

 


Stockholm City skriver idag om att moderaterna i stadshuset stretar emot Djurgårdslinjens expansion till Centralen och om Yimbys namninsamling där vi kämpar för att utbyggnaden inte skall förhalas ännu en gång.

Se också detta tidigare inlägg där vi går igenom argumentationen om förhalningen av utbyggnaden, och varför den är felaktig. Dagens nyheter har tidigare skrivit om satsningen på spårvagn i Stockholm här och här.

Här kan du skriva på namnlistan för att visa ditt stöd för återinförandet av modern, energieffektiv och attraktiv spårvagn i Stockholms innerstad. För att skriva under listan måste du ange en giltig epost-adress för att kunna ta emot ett verifierings-mail. Om du inte får något mail, kontrollera så att det inte hamnat i din skräp/spam-katalog.

De övriga borgerliga partierna i stadshuset har tidigare uttalat sitt stöd för utbyggnaden och vi hoppas nu att de sätter press på sina moderata kollegor så att utbyggnaden kan bli av.
Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Niklas (13 Februari 2008 12:54):
Just nu har YIMBY 1813 medlemmar, men endast drygt 220 har skrivit på listan. Varför?
Vissa har försökt att utnyttja denna fråga för att använda som slagpåse mot moderater i största allmänhet. Det förekommer även vissa moderatfientliga kommentarer i listan. Det är synd att vissa vill göra detta till en partipolitisk fråga. Jag är säker på att det finns mängder av moderatsympatisörer som är starka anhängare av spårtrafik i innerstan men sura på handelskammarens och Söderlunds agerande. Det finns absolut ingen motsättning mellan "moderat" ideologi och en fungerande urban infrastruktur. Hur ska man få dessa moderater att skriva på denna lista? Att spy galla över moderater i största allmänhet är inte rätt sätt att gå. Detta bara skrämmer bort vissa ifrån att skriva på.
 0
Anders Gardebring (13 Februari 2008 13:14):
Visst är det så Niklas. Och felet med den argumentationen blir ju uppenbar i och med att moderaterna i landstinget stöder utbyggnaden.
 0
Leonardo Frithunanthz (13 Februari 2008 13:15):
Ja, det är väldigt synd när sådant sker. Vi har många moderater i Yimby, ja, vi har hela den politiska skalan representerad. Som sagt, alla politiska färger. Och Yimby är ett politiskt och religiöst obundet nätverk. Vi kan således inte propagera för något parti eller för någon trosbekännelse. Ja du, hur ska vi lösa dilemmat att YIMBY har i dagsläget 1813 medlemmar men endast 220 har skrivit på listan? Hur? Hjälp till gott folk och kom med förslag om ni vill!
Visst finns det många moderatsympatisörer som är starka anhängare av spårtrafik i innerstan och som är sura på handelskammarens och Söderlunds agerande, visst finns dem. Absolut.

Det finns ingen sådan motsättning som du skriver och att spy galla över ett visst parti är inte den bästa lösningen.
 0
Gustav Svärd (13 Februari 2008 13:52):
Helt fel att se det här som en partipolitisk fråga eller som en höger-vänsterfråga. Finns förespråkare och motståndare både bland borgare och bland socialister. Var det inte under sossarna som man la ner spårvagnsnätet för att bussar skulle va så mycket bättre? Jag säger itne det för att klanka på dagens sossar (det är dom jag sympatiserar med själv) utan för att visa att vara för/emot spårvagn INTE är något som partierna är fastlåsta vid, enskilda politiker kanske, men inte partierna. Moderaterna i landstinget är mycket tydligt FÖR spårvagnen.

Kanske behövligt att gå ut på stan för att samla underskrifter? stå vid 47ans hållplats nära Drottninggatan och vid Åhlens? borde va lätt att få ihop namn är!
 0
Richard Jacobsson (13 Februari 2008 14:05):
Jag tycker det är märkligt att Yimby som organisation ifrågasätts för att Stockholms Handelskammare och vissa moderata företrädare kritiseras för sitt agerande i en fråga. Inläggen från enskilda personer ansvar författaren själv för. Kritik i sakfrågor har även riktats mot Hyresgästföreningen, som inte heller är en organisation som saknar politisk koppling, men det tycks för vissa vara helt OK!

Frågan om Djurgårdslinjens förlängning är tvärpolitisk - så jag ser inget kontroversiellt i att Yimby tar ställning.
 0
Leonardo Frithunanthz (13 Februari 2008 14:27):
Jag skulle inte ha några problem med att ställa mig med en namnlista vid 47:ans hållplats nära Drottninggatan och vid Åhléns. Inga problem.
 0
Anders Gardebring (13 Februari 2008 14:38):
Så är det Richard. Vi har tidigare berömt just Mikael Söderlund och moderaterna för andra idéer och kritiserat socialdemokrater i andra inlägg så hela den här partipolitiska vinklingen som en del försöker få till är oerhört märkligt.
Yimby kritiserar konsekvent politiker som agerar mot det som vi vill uppnå och berömmer konsekvent politiker som agerar i enlighet med vad vi vill uppnå.

I följande inlägg berömmer vi just Mikael Söderlund:
http://www.yimby.se/2007/12/mikael-soderlund-inner_398..
http://www.yimby.se/2008/01/soderlund-svarar-pa-kriti_..

Och det berömmet kvarstår. Det är bra idéer, men det behöver kombineras med en större förståelse för kollektivtrafikens betydelse för att kunna uppnå den förtätning som det talas om.

Yimby är ett tvärpolitiskt nätverk som agerar för staden och urbaniteten. Yimby är inte ett verktyg för att bedriva partipolitik, den som vill göra det får hitta andra plattformar.
 0
Johan Brunzell (13 Februari 2008 15:24):
Jag har skrivit på men kommer inte upp på listan.
När jag gör om det står det att jag redan skrivit på.
Kan man onte se sig själv eller?
 0
Anders Gardebring (13 Februari 2008 15:28):
Jo. Kolla om mailet kommit insorterat som skräp/spam.
Tyvärr är ju detta en extern tjänst som vi inte har kontroll över. Är nog läge att bygga in en petition-del på yimby.se...
 0
Michael (13 Februari 2008 18:29):
Det finns ju gott om orsaker till varför man kan vilja att Stockholm förtätas och blir högre och alltså vill vara med i Yimby. Lika många orsaker kan det finnas till att man inte gillar en förlängning av Djurgårdslinjen eller spårvagnar i allmänhet. Jag är själv ett exempel på att dessa båda åsikter går att förena...
Förlängningen av Djurgårdslinjen vore nog bra, men den är mest ett undantag. Helst ska spårvagnar hållas ute från innerstaden, eftersom de är alldeles för farliga. Spårvagnar är ju egentligen ett stort tåg som när de som i t.ex. Göteborg kör omkring mitt bland människor är totalt livsfarliga. Det kan nog de som försökt korsa Drottningtorget i samma stad utan att bli överkörda hålla med om...
 0
Anders Gardebring (13 Februari 2008 18:41):
Hm. Michael, jag kan nog inte hålla med. Jag är uppvuxen i Norrköping, en spårvagnsstad, och spårvagnen sågs av mig och mina bekanta aldrig som något problem. Snarare föredrog både jag och bekanta att åka spårvagn framför buss. Redan då var det bekvämare och trevligare, och med moderna spårvagnstyper har avståndet till bussen än mer förstorats. Att en elmotor är långt mer energieffektiv än en förbränningsmotor (även om den går på etanol) gör naturligtvis inte saken sämre.

Djurgårdslinjen har i sin nuvarande form transporterat nära fem miljoner människor under 16 års tid utan ett enda allvarligt tillbud.

Varför skulle spårvagnen plötsligt vara farligare än en buss? Jag förstår inte resonemanget. En buss kan fara ut framför eller bakom dig varsomhelst. En spårvagn vet du däremot precis var du har och var den är på väg. Dessutom får fler personer plats i en spårvagn än i en buss varför du får mer utrymme på gatan då det får plats med mer annan trafik.
 0
Gustav Svärd (13 Februari 2008 20:44):
Det där att spårvagnen är livsfarlig är något som en del påstår lite då och då. Jag har aldrig förståt hur man tänker för att komma till den slutsatsen. Jag har varit i många städer med spårvagnar, åkt dom och gått på gatan nära dom och aldrig känt att dom var farliga!
 0
Magnus Orest (13 Februari 2008 22:32):
Nej, att spårvagnar skulle vara farligare än bussar är en myt. Olyckor där spårvagnar är inblandade ger av någon anledning alltid tidningsrubriker, medan olyckor där bussar och bilar är inblandade mer ses som vardagsmat.

Den främsta skillnaden är, enligt min åsikt, att olyckor där spårvagnar är inblandade aldrig orsakas av spårvagnen. De sker för att folk parkerar fel, kör mot rött, går mot röd gubbe, springer över gatan utan att se sig för, osv.

Skillnaden är dock att en fotgängare har mycket större chans att överleva en påkörning av en modern spårvagn än en buss. Moderna innerstadsspårvagnar är nämligen konstruerade med detta i åtanke, det är därför de har så låg markfrigång - Det krävs inget utrymme mellan kaross och väg, eftersom man vet precis hur mycket höjd som krävs, och anpassar spår och gator därefter. Den som blir påkörd åker inte in under vagnen, utan kastas/knuffas åt sidan. En buss kör dock rakt över, samma sak gäller för lastbilar.

Observera, detta gäller dock moderna spårvagnar. De äldre som körs på Djurgårdslinjen är inte lika säkra. Ändå har det inte skett några allvarliga tillbud under de år den linjen har varit igång.
 0
Richard Jacobsson (13 Februari 2008 22:44):
Magnus Orest
På de äldre spårvagnar som idag (och som även med en förlängning kommer fortsätta att trafikera sträckan) finns det mekaniska skyddsanordningar "borstskydd" som försvårar kontakt mellan hjul och tex. en person som råkat hamna fel. Risken att hamna under ett spårfordon är dessutom mindre längs med gatuspår än med sk. vignolräler med slipers på makadambädd.
 0
Leonardo Frithunanthz (15 Februari 2008 01:14):
En länk för de spårvagnsrädda:

http://www.streamio.se/Play?projectId=4569
 0
Johan Eriksson (20 Februari 2008 06:24):
Några "Myter och sanningar om spårvagnar": http://tram.nu/myter.php
 0
Gustav Svärd (22 Februari 2008 09:04):
Usch usch usch!

nu hoppar (s) på antispårvagn-tåget, med hänvisning till att 8m) inte kan komma överens internt. Och att SL:s utredare inte får blåneka att spårvagn kan funka i en innerstad.
________________________________________
Pressmeddelande från Socialdemokraterna
i Stockholms läns landsting
2008-02-21

Wennerholm (m) överkörd av Söderlund (m) om Djurgårdslinje
Moderaterna i landstinget har blivit överkörda av sina partikamrater i Stadshuset. Stadsbyggnads- och trafikborgarrådet Mikael Söderlund (m) säger med anledning av Djurgårdslinjen att ”de närmaste åren får en ny spårvagnslinje vänta. Och jag vill påminna om att staden är väghållare, inte SL”*. Samtidigt försöker trafiklandstingsrådet Christer Wennerholm att forcera fram att illa underbyggt beslut om Djurgårdslinjen i landstinget.

https://www.pirab.se/MIMA/standard/getPIRWebb.asp?x=A3..
____________________________________________________
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8655 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Uthyrningsdel
19 Mars 12:57 av Tom Keller
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S

@yimbysthlm på Twitter