Utskrift från www.yimby.se
....

Jämtin skriver om Stockholm

 
Socialdemokratiska oppositionsborgarådet Carin Jämtin skriver idag på DN Debatt om sina idéer och visioner för Stockholm. Inlägget innehåller flera uttalanden som berör Yimby:s område och som vi ser som mycket positiva.

Jämtin skriver:
"Stockholmsregionen konkurrerar inte i första hand med andra städer i Sverige utan med storstadsregioner utanför våra gränser. En Stockholmsregion som attraherar utländska investeringar ger inte bara nya jobb och utvecklingsmöjligheter här utan bidrar också till tillväxten i hela landet. Om jobben ska bli fler i Sverige måste Stockholms internationella konkurrenskraft värnas och utvecklas. "

Det är utmärkt att fler börjar inse att Stockholm spelar på den internationella arenan och konkurrensen inte primärt handlar om svenska städer utan om andra storstadsregioner.

"Min bedömning är att de mest attraktiva kontorslägena i Stockholm i dag inte i alla delar håller den internationella toppklass som företag har rätt att förvänta sig. Stockholms stad måste prioritera och satsa särskilt på de lägen som redan i dag är bra och som har potential att bli ännu bättre.
[Socialdemorkaterna vill] prioritera insatser som särskilt stärker Järva/Kista och city som de två främsta geografiska lägena för huvudkontor".

Återigen kan Yimby bara instämma. Dock undrar vi vad som händer med de kommande satsningarna på Värtan som vi ser som ett annat potentiellt område för en intressant utveckling.
I det befintliga city kommer troligen inte för stora satsningar tillåtas och det finns dessutom begränsat med utrymme. I Kista finns ett avsevärt större utrymme för detta, men det kan av vissa bolag anses ligga för långt ut från city. Även Värtan bör därför utvecklas med möjliga framtida etableringar i åtanke.

"Nybyggnation ska präglas av samtida arkitektur som ger avtryck internationellt. Jag vill se moderna, innovativa och miljövänliga byggnader som knyts samman genom avancerade infrastrukturlösningar."

Här kan vi inte annat än ge en rungande applåd till Jämtins framsynthet och förståelse för vikten av att Stockholm vågar satsa framåt.

"Det behövs breda investeringar i kollektivtrafiken för att korta restiderna i regionen. Min bedömning är att Tvärbanan till Järva/Kista bör prioriteras särskilt. "

Återigen kan Yimby bara instämma. Vi efterlyser dock också svar på hur man ser på utbyggnaden av spårvagn i den befintliga innerstaden och kopplingarna till de framtida utvecklingsområdena i Värtan, Hjorthagen och Loudden. Stockholm kan inte endast bygga vidare på de stadsdelar som redan finns. Även på Kungsholmen pågår stadsutvecklingsprojekt som skulle tjäna på en spårvagnsförbindelse.

Inlägget innehåller ett antal andra punkter, de rör dock inte Yimby:s område varför de inte kommenteras här.
Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Philip (19 Februari 2008 13:45):
Låter lovande! Först Billsten följt av Mikael Söderlund och nu även Jämtin. Sveriges två största partier verkar ha vaknat ordentligt.
 0
Emanuel. (19 Februari 2008 15:06):
För det första känner kan vi med socialdemokraterna utesluta den organiska stadstillväxten, utan se fram emot fortsatt projektvis planekonomiskt växande (med långa perioder av stagnation).
För det andra med infrastrukturen måste man ta hänsyn till biljettpriset på något vis. SL (vilka det nu är) skulle som bekant hellre bygga ut roslagsbanan till Nyköping än sänka månadskortpriset. (690, tack för den..) (Ser gärna zonindelade kort)
 0
Christian (19 Februari 2008 15:32):
Jag tycker priset för ett månadskort på 690 kr är fullständigt acceptabelt, speciellt om man jämför med andra storstäder i världen. För 25 miljarder som Förbifart Stockholm kommer att kosta (minst) skulle man kunna sänka priset och bygga ut kollektivtrafiken kraftigt. På så vis skulle man kunna få ner bilåkandet ganska rejält kan jag tänka mig.
 0
Jan Wiklund (19 Februari 2008 16:02):
Sakta i backarna - båda de stora partierna vill satsa 60 miljarder - som lär bli fler - på motorvägar, som i sig själva driver på ännu mer utglesning.

Jag tror inte man kan tala om något uppvaknande - snarare om en tvångsmässig anpassning till en efterfrågan på tät stad. En halvhjärtad omvändelse under galgen.

För att jag ska tro på partierna krävs det mer än lite till intet förpliktande löst prat i en tidningsartikel, t.ex.
- förslag i riksdagen till ändring i de lagar som underlättar utglesning - t.ex. tvånget för kommuner att subventionera perifert byggande - och som försvårar byggande av tät stad
- budgetering av spårtrafik istället för motorvägar
- förslag till generalplan à la Lindhagen över de centrala och potentiellt centrala delar av stan som bör bebyggas, en plan som sträcker sig 50 år framåt som Lindhagens plan faktiskt gjorde en gång i tiden
 0
Niklas (19 Februari 2008 18:57):
Emanuel: När det gäller sociademokraterna i Stockholm verkar de ha en relativt pragmatiskt inställning till att lösa de problem som Stockholm dras med (detta gäller även alliansen enligt mig). Problemet är när vi har en socialdemokratisk regering. Då sitter våra kommunalpolitiker i deras knän och gör precis som de säger. Annars så blir det mer av utlokaliseringar och höjning av Stockholmarnas andel av "robin-hood"-skatten.
 0
Björn Nilsson (19 Februari 2008 22:52):
Jag håller i stort sett med de synpunkter som Jan Wiklund lägger fram. Samtidigt tror jag att en generalplan måste täcka ett mycket större område än Stockholms kommun. Annorlunda uttryckt: en hel del nybyggande bör placeras i snobbkommuner som nu inte vill bygga (annat än gles villaslum). Och det är politiskt kontroversiellt! Då kommer det verkligen att bli nimby så det dånar bland villorna!
 0
Johannes Lilleberg (20 Februari 2008 11:18):
Bra att allt fler politiker inser vikten av att skapa arkitektur som Stockholm kan använda sig av för att marknadsföra staden.
 0
Jan Wiklund (20 Februari 2008 11:55):
Du har rätt Björn. Vad jag menade var en generalplan för Stockholmsområdet med kvarter inlagda i de bra lägena, upp till en mängd som håller i femtio år, och med stadsbebyggelse förutsatt. Vilket innebär lika många kvadratkilometer som nuvarande innerstan eller mer.
 0
Björn Nilsson (20 Februari 2008 12:23):
Då har du ännu mer rätt, Jan.
 0
JOCA (20 Februari 2008 18:38):
Som en jämförelse:
Stockholm 690 kronor.
New York 414,50 (63 USD)
Montreal 424,20 (65 CAD)
Rom 290,66 (30 EUR)
Paris innerstad 489,10 (52,50 EUR) ytterstad 962,36 (103,30 EUR)
London 1193,55 (93 £) upp till 3085 (250 £)
 0
mhean (20 Februari 2008 21:41):
Niklas, några av Stockholmsregionens kommuner betalar Robin-Hoodskatt för att en oproportionerligt stor andel av de statliga jobben ligger i Stockholmsregionen inte för att ett och annat verk har flyttats ut genom årens lopp. Lika många har dragits tillbaka genom årens lopp och väldigt många nya statliga verk, myndigheter och institutioner (oavsett inom vilket område i samhället det gäller, politik, ekonomi, industri, kultur) hamnar i Stockholm utan att någon reflekterar över det. Utav ca 270 000 statliga jobb ligger knappt hälften i Stockholms län som har ca 22 pct utav befolkningen, dessutom så finns det ca 10-11000 i Uppsala! Som jämförelse kan jag säga att Storgöteborg har ca 2 pct (6000) statliga jobb men 10 pct av befolkningen. Sen kan man bara spekulera i hur mycket den privata sektorn har följt med centraliseringen till Stockholm de senaste 40-50 åren, det är ju lättare att bedriva lobbying när man har sitt huvudkontor i huset bredvid eller hur? Göteborg har genom årens lopp fått se flera företag flytta sin viktiga funktioner upp till Stockholm för att inte tala om alla vår fina bolag i Norrland.

I övrigt så bodde jag i Stockholm 1998-2003, kommunikationerna är så fantastiskt mycket bättre än i Göteborg så det är rent löjeväckande. Dessutom betalar ni bara 690 kr för att åka i hela länet i 30 dagar, 500 kostade det när jag flyttade tillbaka till Göteborg. Jag betalar nu 950 kr för ett sk ++ kort i Göteborg, då är det inte ens hela Storgöteborg som ingår då men som tur för mig är så ingår i alla fall Kungsbacka.

Er region är så oerhört rik och välmående i jämförelse med stora delar av landet men ni känner inte riktigt till det för media är också Stockholmscentrerat och dom rapporterar ju inte gärna om hur orättvist det är att Stockholm lite grand glider på övriga landet eller?
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8636 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Maxhöjd i Kista
14 Oktober 05:26 av Bittebr Bittebr
ufu82646
14 Oktober 04:12 av Ufu82646 Ufu82646
independent escorts
13 Oktober 09:29 av Worldescortshub Worldescortshub
Spamanvändare?
4 Oktober 23:00 av Tore Kullgren
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan

@yimbysthlm på Twitter