Utskrift från www.yimby.se
....

Kista - möjligheterna som nästan tas till vara

 
Då jag bor och är uppväxt i Kista ser jag med glädje att Kista växer både på bredden och höjden. Vi har redan Stockholms högsta hus och får snart ett ännu högre. De många outtnyttjade ytorna i industriområdet (läs: kontorsområdet) blir färre och färre, dock väldigt många kvar än.

Vissa fina planer har stupat senaste årtiondet:
Kista Residence Tower, Kista Port och Kista terrass-höghuset. Alla planer kan inte bli genomförda, det inser även jag. Men att byggbolag/arkitekter stolt tillkännager dessa planer utan att egentligen mena dom är enerverande. En del planer som skissats på genom åren är nog bäst att de inte blev av, exempelvis en monorail internt i Norra Järva.

Men nu verkar det som byggplanerna som finns börjar realiseras!

Kistamässan slår upp portarna senare i år, Scandic's 146 meter höga hotell kommer troligen börja byggas i år, planerna för IBM-skogen tar allt fastare form, centrum expanderar igen. So far so good.
 

Vad skådade jag i lokaltidningen förra veckan? Jo att planerna för en stor del av IBM-skogen (även känd som Töjnanberget) är radhus.

Radhus?

Skulle inte Kista förtätas och bli en av Stockholms kärnor utanför Innerstan? Har vi inte redan bostadsbrist?

Ligger inte Töjnanberget under kilometern från två tunnelbanestationer, ungefär 3 kilometer från två pendeltågstationer och stannar inte flygbussen 100 meter bort?
Kommer inte Tvärbanans Kista-gren gå förbi runt knuten, går det inte redan idag bussar från här till nämnda tunnelbane- och pendelstationer?

I detta läge väljer man alltså att bygga radhus. Jag förstår inte tänkandet bakom det alls. Läget är kanske inte det mest uppenbara för tät stadsbebyggelse precis brevid en sexfilig motorväg, i en skog på ett berg, men platsen skulle kunna bli uppenbar! Bra kommunikationer både med bil och med kollektivtrafik (som blir ännu bättre i framtiden) och ett utmärkande läge. Det är backigt (och det finns ett bergrum inne under delar av platsen), med lite kreativitet i planeringen och varierande stadsmiljö så blir det nog vänt till en klar fördel, en tydlig och uppskattad identitet för området. Istället för ett radhusområde med en slingrade cirkelgata finns här möjlighet att bygga kontor som bullervägg mot motorvägen, blandat bostäder & arbetsplatser i övriga delen med gator i något som liknar en stads rutnät (som dock tar hänsyn till backar och höjdskillnader), alltihop 5-10 våningar och gärna med en byggnad hög nog att bli ett landmärke i mitten och/eller högst upp på kullen.

Vad skulle detta förslag innebära? Vi kan börja med antalet bostäder: I stället för 240 kan vi få plats med kanske 20-30 gånger så många. Istället för radhusens bilberoende livsstil får vi ordentligt underlag till kollektivtrafik även inne i området så det blir lättare att ta sig till övriga delar av storstaden. Och framförallt: 4000 bostäder som inte behöver läggas allt längre ut från stan i nya förorter! Miljövänligt, människovänligt och ekonomiskt på samma gång!

När jag kollade upp planerna på stadsbyggnadkontorets sida på nätet (rekomenderar starkt att titta runt på den, vad händer i din del av stan?) så ser jag mer detaljerade planer för två till projekt som är på gång: Kista Residence Tower's ersättare och fyra nya kvarter vid Kista Gård. I grunden är jag otroligt positiv till bägge dessa. Men självklart har jag synpunkter på även dessa.
 


Bostadstornen vid gallerians nordvästra utgång kunde gärna vara högre, men mest är mina reaktioner på denna om marknivån. En liten mini-plaza utanför entrén norrut. varför? en tom betongplats som inte på något sätt kommer förgylla området, inte som om det är folk i rörelse där som behöver utrymmet. Lågheten på sammanbindningen mellan tornen (och in till gallerian) ifrågasätter jag också. 1 våning? Gallerian expanderar för fullt och att då låsa fast sig vid en våning här är för mig ett mysterium. Ett envånings bibliotek (som är föreslagit för lokalen) vid en helt onödigt tilltagen öppen plats där knappt någon passerar. Storstad, förort eller helt enkelt håla?
 




Nu till nästa klagomål, KistaGård-kvarteren.

Här är man också helt inne på rätt väg. Mitt klagomål har tagits upp även om andra områden/planer här på Yimby. Jag saknar de slutna kvarteren (nästan där!), jag saknar täthet (närmar sig) och jag ser blanka väggar ut mot gatan (varför görs sådant fortfarande?).

Funktionsblandningen har planerarna hajjat till på och har med 7 lokaler i gatuplan i korsningarna, men ändå blir det tiotals meter med blanka väggar ut mot gatorna. Inte så attraktivt och verkligen inte något som skapar en trygghetskänsla.

Kvarteren blir slutna mot huvudgatorna, men öppnar sig nästan helt mot lokalgatorna och mot parken kring Kista Gård. Ut mot parken köper jag idén, men mot lokalgatorna inte alls. Ett av argumenten mot detta är att det förstör försöket till stadskänsla, ett annat att det minskar tätheten något otroligt. Slut kvarteren så skulle antalet bostäder öka från 470 till kanske 550. Låter inte så mycket, men är en ökning på nästan 20%. Lägg gärna också på 3-4 våningar så det inte känns som en klick småstad i förorten. 30-40% bostäder till. Nu är vi uppe på 60+% fler bostäder i en trevligare miljö än den som finns planerad. Säkerligen kommer några skrika till om ljusinsläpp. Dagsljus är av vikt, men inte sådan vikt den har i debatten idag, läs inlägget om Soldyrkan.

För att åtgärda de tomma väggarna i gatuplan finns det många möjligheter, varför inte t.ex. kontorslokaler för småföretag, eller föreningslokaler?
 


Och nu: sista klagomålet i denna glada bloggpost. Kista Terrass. Här säger man sig skapa stadkvalitéer och en förtätning av det dynamiska och växande Kista. Den del som är byggd är så förort att det inte är roligt. Tillbakadragen långt från vägen med en stor parkeringsplats framför. Ett typexempel på hur man bygger om man vill ha ett bil-centrerat samhälle. Gör att man blir skeptisk till hur väl resterande delar kommer nå upp till de fina orden. Hoppas de bilder som finns på projektets hemsida blir av.

Låter jag cynisk? Kan ha att göra med att det höghus som fanns med i planerna när de tillkännagavs och hjälpte till att få PR för alltihop, för några månader sedan tyst utraderades från allt på hemsidan. Inga referenser till att något sådant någonsin funnits med i planen är med på sidan nu. När vi mejlade och frågade blev svaret:

"Hej! Tack för visat intresse! I dagsläget har vi inga konkreta planer på att bygga en skyskrapa, men jag kan inte heller säga att det är helt omöjligt att något liknande blir av. Något luddigt svar, men så ser det ut i dagsläget"

Vilket jag i den cyniskhet som att vara Yimby i Stockholm genererat tolkar som att "det vara bara ett PR-trick, vi hade inga planer på att bygga den egentligen".
Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Jan Wiklund (8 Februari 2008 17:58):
Ja, suck, makthavarnas vilja att slösa med dyrbar mark är fascinerande. Det är nästan som dom har betalt för det.

Det var ju samma sak med Nybodahöjden som byggdes full med radhus och andra två- och trevåningshus, trots att man ligger ett stenkast från Södermalm. Här skulle man utan vidare ha fått plats med 10.000 människor, som kunde ha gett underlag för en station på tvärbanan och kanske lite butiker. Istället ingenting, utom biltrafik.
Se http://www.alternativstad.nu/Bildgalleri/nyboda.html
 0
Anders Gardebring (8 Februari 2008 18:01): Online
Jag har ett klagomål till..
Kista gård-kvarteren. Nyfunkis? Nämen, så originellt, det har vi ju aldrig sett förut... ;)
 0
Gustav Svärd (8 Februari 2008 18:12):
Nyfunkisen just där är jag helt ok med, för det finns ingen i närheten. Så i detta fall skapar det faktist lte omväxling. Men när planer för andra projekt kommer lär väl dom se ut som kloner...
 0
Niklas (8 Februari 2008 18:45):
Egentligen är jag emot att en så pass liten stad som Stockholm ska fler kärnor än en eftersom detta leder till någon form av utspridning (tänk på att innerstaden i Stockholm är förhållandevis liten). Det enda undantaget är just Kista-Sollentuna som tack vare sin ekonomiska styrka och folktäthet har förutsättningar att bli en livskraftig kärna.
Men frågan är: var kommer Sollentuna in i bilden? Det finns en effektiv barriär i form av E4:an. Att man sedan bygger radhus rakt mitt på Kista-Sollentuna-axeln gör inte det hela bättre. Man för hoppas att de kommer på bättre tankar.
I Sollentuna Centrum byggs det för fullt (har dock ingen uppfattning om dessa planer i detalj) för att på sikt utgöra den norra delen av Region-kärnan. Turebergsleden är tänkt att göras om till stadsgata. Problemet är att villaområdena Helenelund, Fågelsången samt Tureberg ligger mellan Kista och Sollentuna. Är det tänkt att man ska riva en del av dessa för att ersätta med stadsmässig bebyggelse?
Helst skulle jag se att man deckade över E4:an och byggde stadsmässigt hela vägen från Kista till Sollentuna. Nu kräver ju detta i så fall att man river stora delar av villaområden, något som inte är realistiskt. Jag tror det stannar vid att Kista blir regions-kärna medan Sollentuna tyvärr lämnas utanför.
 0
Anders Gardebring (8 Februari 2008 20:40): Online
Skriv gärna till stadsbyggnadskontoret och påtala dumheterna med att bygga något med ett så lågt markutnyttjande som ett radhusomåde här! Jag gjorde just det.

Länk: http://planer.sbk.stockholm.se/SBKPlanTemplates/SBKPla..
 0
Jonas Frejd (8 Februari 2008 23:20):
Angående radhusen: Snälla tänk om!
 0
Gustav Svärd (10 Februari 2008 00:36):
@Niklas - Att ha ett stort villa/radhusområde mitt i den nya kärnan är helt orealistiskt. Självklart kommer det inte bli EN kärna i så fall. men chanserna att förtäta mellan Kista och Sollentuna Centrum lär väl vara nära obefintliga, när väl folk flyttat in i villa/radhusområden är dom ju som norm i Sverige eviga.

Som du säger lär det bli att kärnan bara består av Kista. Men om man väljer att bygga radhus i Kista kan man ju glömma att Kista på något sätt skulle bli en riktig kärna och inte bara ett stortköpcentrum med kontorsområde brevid. Bygg stad så kan det bli en riktigt levade kärna för norra förorterna.
 0
Anders Gardebring (10 Februari 2008 00:41): Online
Gustav! Hur går det med inlagan till stadsbyggnadskontoret?

För den som vill gå på samrådsmötet gäller detta:

Samrådsmöte kommer att hållas måndagen 18 februari 2008 kl 19 i
Norgesalen, Kista Träff, Kista Torg 7.

Den som vill skicka inlagor eller synpunkter till stadsbyggnadskontoret skall ha gjort det senaste den 17 mars.
Det kan göras antingen via hemsidan:
http://planer.sbk.stockholm.se/SBKPlanTemplates/SBKPla..

eller till:

Stockholms stadsbyggnadskontor
Registraturen
Box 8314
104 20 Stockholm

Ange att det gäller:
Kistahöjden, del av Akalla 4:1, Kista
Diarienummer: 2005-18083

Det är viktigt att så många som möjligt hör av sig, även just du som läser detta :)
 0
Jonas Forslin (13 Februari 2008 14:55):
Det är då typiskt att man ska jobba varje gång det är något intressant samrådsmöte någonstans. Men jag ska iallafall ta och skriva en rad till stadsbyggnadskontoret så de får lite synpunkter på det här med ett radhusområde mitt i alltihopa. Känns som ett väldigt slöseri med detta på denna plats. Vill man bo i nybyggt radhusområde finns det flera sådana att välja på i omedelbar närhet. Exempelvis Silverdal, Ulriksdal (planeras väl för sådant här också, tråkigt nog) och Järvastaden.
 0
Anders Gardebring (13 Februari 2008 15:16): Online
Att lämna synpunkter via brev eller via kontaktformuläret är värt mycket det också och jag hoppas verkligen att så många som möjligt gör det! Det gäller även er som inte bor i Kista för övrigt, även ni kan ha åsikter :)
 0
Gustav Svärd (13 Februari 2008 15:25):
Jag kommer vara där och yttra mig i rätt så starka ordalag. That's the plan. Men kom ihåg att ju fler som kommer och vill ha mindre fradhusförort och mer stad, desto tyngre kommer det att väga.

240 bostäder som planen är idag kan man lätt få plats med i ett eller två stadskvarter. Så antingen kan man spara grönyta (inte nått värt att spara här IMO) eller få plats med fler bostäder (i trevligare sammanhang blir dom ju oxå). Last I checked så hade vi bostadsbrist i Stockholm...
 0
Staffan (21 Februari 2008 23:00):
Niklas tar upp en intressant fråga, detta kommungränser men även inom Stockholm dess staddelsnämnindelning. Stadsdelsnämnden Rinkeby-Kista gränsar till tre av Stockholms grannkommuner, Järfälla, Sollentuna och Sundbyberg.
Järfälla har planer för bebyggelse på Barkaby flygfält och om Hägerstalund strax intill har Stockholm planarbete på gång. Sundbyberg bygger sedan en tid ut Ursvik på det gamla Foa-området. Ni har väl sett reklamen i tunnelbanan. Här kan vi hoppas på att tvärbanan dras vidare till Kista. Och så Sollentuna där som sagt det ligger ett stort område med småhus av olika typ mellan motorvägen och Sollentuna centrum.
Jag har inte sett något om hur samverkan skett mellan kommunerna över tid. Men i det pågående regionplanearbetet kan det möjligen finnas något att gå efter. Eller att få en avsiktsförklaring i gemensam utveckling.
Kistas utveckling är enligt min mening även starkt förbunden med vad som händer i de omgivande kommunerna. Inte minst kärnområdet Kista Sollentuna bör betraktas i detta gemensamma perspektiv.
Radhusen på Töjnanberget är i det sammanhanget en felsatsning.
 0
Mr.modern Shullushullu (16 April 2008 17:54):
Jagskulle vilja ha en monorail i kista faktiskt det skulle modernisera hela norra stockholm tycker inte ni det???
Och det e dåligt att planerna inte kommer att fullföljas...alla skysskrapor borde byggas,
 0
Gustav Svärd (16 April 2008 19:13):
Monorail? fanns planer på sant, ja, men vart skulle den gå? den är helt onödig om den inte används. Kista har redan Tbanan och kommer få Tvärbana - som binder ihop Kista med både centralen å omgivande förorter. Användbara kommunikationer alltså :)
 0
Mr.modern Shullushullu (5 Maj 2008 17:20):
Men ja ja jag e 12 låt mig ha mina drömmar
 0
Ragnar Lind (5 Maj 2008 21:34):
Nej, det är inte bra att låta en ny rivningsvåg gå över Sollentuna. Där revs oerhört mycket villor när Sollentuna centrum med omgivande vägar byggdes på 70-talet, och sedan under 90-talet i Häggvik när Häggviksleden byggdes. Men Kista: Bygg bostäder i kontorsområdet, och kontor i bostadsområdet, så det blir lite liv dygnet om. Om det är en regional kärna som är meningen ska utvecklas, verkar det ju lite konstigt att bygtga radhus där.
 0
Gustav Svärd (6 Maj 2008 16:41):
En rivningsvåg som den när man skulle bygga Sollentuna Centrum? nej tack. att steg för steg, med individuella projekt med tiden kunna förtäta och ersätta radhusen längs stora vägen till E4:an? ja tack. Ingen avhyvling av ett stort område, den tätare mer urbana staden ska växa fram lite mer organiskt (inte überplanerat som de utopierna man planerade under 60-70talen). Att man ska bygga även i Kista bostadsområde håller jag med om, men värt att tänka på är att det är just ett renodlat bostadsområde (precis som radhusen i Sollentuna!) så inte så klart det blir poppis som förtätningarna av arbetsområdet...

@texas - dröm på du! dröm helt fritt så uppstår nya idéer, å en del av dom kan ju vara helt genomförbara med tiden.
 0
Mr.modern Shullushullu (14 Maj 2008 10:12):
Va det ironisk eller alvar föresten drömmer jag om att bli arkitekt och snälla komentera mig inte sådär...its jobbigt
 0
Mr.modern Shullushullu (14 Maj 2008 10:20):
Va det ironisk eller alvar föresten drömmer jag om att bli arkitekt och snälla komentera mig inte sådär...its jobbigt
 0
Gustav Svärd (14 Maj 2008 10:20):
Det va allvar. Bra med drömmar, att bli arkitekt är inte lättaste men fullt möjligt. go for it! För att komma med nya idéer/lösningar som kan ändra/förbättra världen behövs ju först att man får tänka fritt, eller hur? så dröm på.
 0
Mr.modern Shullushullu (14 Maj 2008 10:30):
Tack,
 0
Mr.modern Shullushullu (14 Maj 2008 10:30):
Föresten vad hände igentligen all ting stängdes ner...det stod att det var fel på hemidan/servern
 0
Barba (14 Maj 2008 20:58):
Jag gjorde ett förslag med en monorail som gick genom kista på arkitekturskolan. :) Dock berodde det också på att vi byggde en ny stadsdel "Kymlinge" (för tillfället en oanvänd t-banestation mellan kista, solna och sundbyberg) på 70 000 invånare och grävde ner e18. Så det krävs nog en hel del för att bygga en i dagsläget...
 0
Anders Anttonen (10 Augusti 2008 09:01):
Jan W:
Kul att du nämnde Nybodahöjden. Är ett riktigt hatobjekt i mina ögon. Invånarna där har försökt att få enda gatan till området PRIVAT, med bommar. Alltså ute efter att bli gejted.
Liljeholmsberget är lika "halv-gejted" det med.
En stor gjutjärnsportal och gatubelysning i eget snitt fullständigt skriker "Enskilt område". Värdshusslingan på Stora Essingen har såväl bom som "privat område"-skylt.
Är det denna utveckling vi Stockholmare har att vänta oss?
Kistahöjden-förslaget skrämmer mig.
 0
Fezan Syed (2 Juli 2019 23:27):
Jag tycker att det här tornet ska byggas Stockholm ligger långtefter genom Europa och USA Kina ryssland med att bygga torner så jag tycker att det ska bli fler torner och en tryggt samhälle i hela Sverige.
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8671 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky