Utskrift från www.yimby.se
....

Tunnelbana till Karolinska 2012

 
Svenska Dagbladet skriver nu om att den planerade utbyggnaden av tunnelbanan från Odenplan till Karolinska sjukhuset skall vara klar om 4 år, år 2012. Arbetet med utbyggnaden skall synkroniseras med utbyggnaden av Citybanan.

Yimby applåderar naturligtvis, speciellt då det skapar än mer underlag för en kraftig exploateringsnivå för innerstadens utbredning till Norra Stationsområdet.

Även utbyggnaden av tvärbanan till Solna och Slussen finns med i SL:s planer enligt en grafik på Svenska Dagbladets webbplats.

Djurgårdslinjens dragning till centralen nämns också som planerade projekt från SL:s sida. Den byggnationen skulle enligt originalplanerna varit klar till 2010 men beslutet verkar förhalas.
Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Johannes Lilleberg (13 Februari 2008 20:58):
Bra SL! Men jag hoppas den nya gröna linjen blir längre än 1 station. Det finns mycket mark att bygga nya stadsdelar kring Solna Station.
 0
Anders Gardebring (13 Februari 2008 22:23):
Oh ja. Klockrent vore väl att dra den vidare till den nya nationalarenan och den nya stadsdel som skall växa fram där till exempel?
 0
Richard Jacobsson (13 Februari 2008 22:34):
Än så länge finns det bara konkreta planer från SL att förlänga till Karolinska. Tunnelbana 1 har under rusningstrafiken nästintill slagit i kapacitetstaket på de centrala avsnitten och med tanke på den ytnära dragningen så går det inte utan stora ingrepp att öka spårkapaciteten. Ett nytt signalsystem kan på sikt vara ett alternativ, men störningskänsligheten ökar desto tätare trafik.
 0
Anders Gardebring (13 Februari 2008 22:39):
Ja, spårkapaciteten är helt klart ett problem. Hur ser planerna för tvärbanan i Solna ut, har man tänkt på nationalarenan där? Om man sedan drar vidare tvärbanan till Karolinska för att binda ihop alltihop kanske det kan vara en alternativ lösning?
 0
Magnus Orest (13 Februari 2008 22:44):
Härligt att se att någonting händer - Visst vore det trevligt med en längre sträckning, men att dra den hela vägen till Karolinska är en bra början.
 0
Niklas (13 Februari 2008 22:51):
Mycket bra. Men...
Jag är lite tveksam till att den ska vara en förgrening av gröna linjen. Som det är nu består gröna linjen av tre linjer som går parallellt (på samma spår) norr om Gullmarsplan. Detta ger förstås en hög turtäthet i innerstan (ett tåg varannann minut i rusning). Om den nya linjen blir en förgrening av gröna linjen kommer man att få fyra linjer som går parallellt (på samma spår). Detta betyder att turtätheten på denna förgrening blir kraftigt reducerad (ett tåg var 8-10:e minut i rusning om alla linjer prioriteras lika). Detta duger inte om den ska trafikera en innerstadsdel (alltså Norra Station)

Personligen tycker jag att det vore bättre att bygga detta som egen fristående linje som har egna spår men löper parallellt (eller under) med gröna linjen längs under Karlbergsvägen. Linjen skulle sedan försätta under Odengatan mot KTH och sedan trafikera den nya stadsdelen Husarviken för att vika av söderut mot Frihamnen. Allt detta kommer ju också förhoppningsvis vara innerstadsbebyggelse inom ett par år. Denna linje skulle ju ha flera byten med andra linjer. Idag ska ju alla linjer passera genom T-centralen - Mycket dumt och sårbart system måste jag säga.
 0
Niklas (13 Februari 2008 22:59):
För att tillägga:
Skräckexemplet: Oslos tunnelbana har sex linjer som löper på samma spår i innerstaden. Detta betyder 15 minuterstrafik på förgreningarna i rusningstrafik.
 0
Per Hagwall (13 Februari 2008 23:19):
Anders, tvärbanan till nationalarenan är gamla nyheter (ok, finansieringen var inte helt spikad för tio månader sedan), karta finns här: http://moderaterna.net.loopiadns.com/bromma/nyhet_visa..
 0
Richard Jacobsson (13 Februari 2008 23:25):
Niklas:

Jag förstår inte hur du menar att Tunnelbana 1 får en fjärde linje? Tanken är att dagens tåg som vänder i Alvik och Odenplan (linje 17) ska gå till Karolinska. Dagens vändspår i Brommadepån är problematiskt placerat då det förhindrar en på sikt nödvändig expansion av den depån för de spårvagnar som krävs för framtida utbyggnader av Tvärbanan utöver den aktuella Solnagrenen. Idag finns det en överkapacitet på tågen över tranebergsbron, men ur ett långsiktigt stadsbyggnadsperspektiv så kan möjligheterna till förtätning i Västerort med hög kollektivtrafikstandard försämras.

Att bygga en helt ny tunnelbanelinje är visionärt, men det krävs att det finns en mycket stor prognotiserad resandemängd om ett sådant projekt ska kunna realiseras. Värt att beakta är att i princip alla framtida utbyggnader (med undantag för det planerade tredje plattformsspåret vid Odenplan som kommer att ligga söder om dagens spår) kommer troligen att byggas djupt under ytan för att minimera olägenheter från de boende (känns det igen) och för att utnyttja berggrunden. Förlängnigen till Karolinska (den stationen kommer fö att ligga djupt under markytan) har onekligen fått draghjälp av Citybanan och det är mot den bakgrunden som man kan längs med en kortare sträcka gräva upp gatan.
 0
Niklas (14 Februari 2008 00:05):
Richard: Tack för komplimangen (att kallas visionär).
Då verkar det som att det forsätter vara tre linjer varav en istället viker av i en förgrening trots att man inte kommit ut från innerstaden. Detta ger trots allt inte önksvärd turtäthet på en innerstadsstation.
Vad gäller prognotiserad resandemängd så tycker jag att man MÅSTE vara visionär. Man kan inte planera för infrastruktur efter att en stadsdel har byggts. Detta måste ske i samband med bygget. Man får helt enkelt se till att planera området för ett tillräckligt stort befolkningsunderlag. Någon brist på befolkning lär vi inte då länets befolkning beräknas öka med mer 500 000 till 2030. Detta kan jämföras med Stockholms innerstads befolkning som för tillfället är upp i cirka 290 000 inv.
Vad gäller djupbyggande så får man acceptera att bygga djupt mellan Odenplan och KTH. Däremot kan man bygga grunt i Husarviken-Värtahamnen-Frihamnen. Där finns ju ännu inga boende som kan störas. Grunda stationer är att föredra i innerstadsstationer eftersom man snabbt vill kunna hoppa på tåget istället för att åka 30 meter ner i underjorden.
 0
Anders Gardebring (14 Februari 2008 00:09):
Niklas: Du har helt rätt. Man önskar bara att våra politiker och stadsplanerare klarade av att vara lika visionära och slutade kasta ut 5-vånings "hus-i-park"-nyfunkis överallt..
 0
sjult (14 Februari 2008 00:25):
Fan att man inte kunde ta tag i blå linjes sträckning mot nacka också...
 0
Gustav Svärd (14 Februari 2008 09:12):
Blå linjen till Nacka är ett otroligt mycket större projekt. Som dels kräver en gigantisk investering, dels en massa politisk vilja i Staden och Landstinget men också troligen att områdena kring stationerna i Nacka exploateras hårdare. Gissa hur svårt allt det är att få på en gång :(
Bor själv på Blåa och dra vidare den till Nacka skulle innebära bättre trafik ut till mig med, Kungsan klarar ju inte kapaciteten i rusningstrafik som vändstation (ALLA tåg är sena).

Hur borde man dra vidare Gröna efter Karolinska? Blåkulla? Frösunda?
 0
Christer Tengblad (14 Februari 2008 10:21):
Per: Som jag har fattat det så ska tvärbanan gå till Solna station, men nationalarenan(dessa stocholmare) kommer att ligga en bit bort mot råstasjön. Jag kan ju dock ha fattat fel.
 0
Gustav Svärd (14 Februari 2008 10:32):
^Christer: precis så har jag uppfattat det också. Titta på planerna på Solna.se så ligger arenan bortåt sjön, men tvärbanan går till nuvarande stora ingången till Solna Station vid Frösundaleden.
 0
Per Hagwall (14 Februari 2008 11:23):
Christer, det stämmer, den hamnar inte precis bredvid (ser förresten att på min karta går banan bara fram till Solna Centrum) Det vore väl inte helt omöjligt att dra den ända fram, men jag kan tänka mig att SL kanske inte vill ha en ändstation vid en stor arena, dessutom blir det ett stickspår om tvärbanan dras vidare förbi Solna station.
nationalarenan(dessa stocholmare)
Nejnej, Swedbank Arena heter det ju...
 0
Jan Wiklund (14 Februari 2008 11:52):
Faktum är väl att det behövs en väldig massa nya linjer med t-banestandard, dvs mycket hög turtäthet, om vi ska bli av med den mesta biltrafiken. Vilket är nödvändigt av såväl klimatskäl som av peak-oil-skäl. Inget annat tillgängligt rymmer som bekant lika mycket energi som olja...

Ett förslag kan beskådas på http://www.alternativstad.nu/allmanningar/kollektivtra..
 0
Magnus Orest (14 Februari 2008 11:58):
Jag gillar det tyska stadtbahn-konceptet, och tycker att vi borde satsa mer på det här i Sverige. Ett mellanting mellan t-bana och spårvagn, ungefär. Väldigt flexibelt och bra, IMHO.

http://en.wikipedia.org/wiki/Stadtbahn
 0
Marre (14 Februari 2008 13:17):
En variant vore låta gröna linjen gå från Karolinska till Solna Station/Nationalarenan - Solna C - Sundbyberg C och sedan vidare mot en bebyggd Bromma flygplats.

Man ser också på kartan hur underexploaterat området kring Västra Skogen är, trots centralt läge intill Vasastan och vattnet vid Ulvsundasjön. Här borde man verkligen kunna bygga vidare på innerstaden istället för att slösa bort det på trist miljonprogram.
 0
Gustav Svärd (14 Februari 2008 21:11):
Finns inte ont om goda idéer ser jag!

För att fortsätta på Marres idé skulle jag dra vidare från BrommaFlygplats (bebyggt tätt) till Brommaplan för att binda ihop så inte det blir ännu en ände på linjerna - hellre att det sitter ihop och skapar tvärkontakter.
En annan idé är KS-Blåkulla-Frösunda-JärvaKrog-Ulriksdal (Pendeln) - Järva (nya låg/radhusområdet brevid, suck.).
 0
Leonardo Frithunanthz (14 Februari 2008 23:36):
Stadtbahn-konceptet är helt underbart! Det är genialiskt! Om man är tvungen att bygga en underjordisk sträcka men ändå tänkt sig att bygg allt med spårväg, kanske p.g.a. ekonomiska skäl så kan man göra det.

Vi har faktiskt en Stadtbahn-liknande sträcka, Angeredsbanan, där man förberedde för Stadtbahn i Göteborg. Angeredsbanan har större stationsavstånd och inga plankorsningar, dessutom har den en underjordisk station, Hammarkullen. Angeredsbanan är Sveriges första och än idag "snabbaste snabbspårväg". Man förberedde för Stadtbahn på 1950- och 1960-talen men främst av ekonomiska och geologiska anledningar gick det inte att fortsätta.

Det finns en till underjordisk station med Stadtbahnkaraktär, Frölunda Torg.

Jag skulle inte ha något emot Stadtbahn i t.ex. Malmö eller varför inte i någon del/sträcka av någon framtida Tvärbanelinje i StorStockholm.
 0
Marre (15 Februari 2008 10:17):
Gustav: samma idé (Brommaplan) slog mig efter att jag skrivit. Då skulle tunnelbanan få en slags ringlinje i nordvästra sektorn. Samtidigt kunde man passa på att förlänga Nockebybanan upp till Brommplan.
 0
Leonardo Frithunanthz (15 Februari 2008 10:48):
Jag efterlyser en förlängning från Karolinska och norrut till Sollentuna.

Från Hjulsta är det inte så långt till Barkarby och Jakobsberg. Det finns t.o.m. trafikreservat där.
Röda linjen var en gång tänkt att nå så långt som Täby Centrum, det blev istället Mörby Centrum som fick bli ändhållplats. Det finns fortfarande chans att förlänga dit. Men Sollentuna då?

Det är ett av Sveriges rikaste kommuner, kommunen har blivit vald till företagarvänligaste åtminstone någon gång, kommunen har flera utmärkelser, den är dynamisk och tänker framåt. Men kommunen har bara pendeltåg och lokalbussar. Ett alternativ vore att förlänga blåa linjen från Akalla till Sollentuna Centrum men ett annat alternativ vore att förlänga KS-grenen norrut till just Sollentuna Centrum. Faktum är att man hade planer på det innan valet 2006.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_350654.svd

Det vore jättebra om det blev verklighet! :-)
Dessutom får man ha i åtanke att trafiken mellan Sthlm och Uppsala har växt kraftigt, allt fler från Uppsala jobbar i StorStockholm och vice versa. Då kan man gå av i Sollentuna (om den eller Häggvik blir Stockholm Norr) och byta till pendeln eller t-banan och fortsätta till arbetet i de norra förorterna.

Det satsas kraftigt i Kista/Sollentuna-området, det byggs rätt så mycket, det skapas jobb, det kan byggas mer bostäder (tätare, högre och mer varierande arkitektur). Ja, jag tror personligen väldigt mycket på den kärnan OM det finns vilja och OM det finns personer med något sådant vid rodret (oavsett politisk färg, vi är inte för något specifikt parti). Dra KS-grenen mot Sollentuna eller förläng från Akalla till Sollentuna.
 0
Gustav Svärd (15 Februari 2008 10:55):
Nockebybanan till Brommaplan (eller Islandstorget eller så) är väl en självklarhet? Nu har jag inte koll på hur den slutar och om det är möjligt att dra vidare, men om det är möjligt...
 0
Marre (15 Februari 2008 14:56):
Leonardo: vad är det för vits med en tunnelbana som i princip skulle gå rakt under en redan existerande pendeltågslinje? Sollentuna har idag hela 5 tätt liggande pendeltågsstationer, det räcker mer än väl. (Kommunen är dessutom långsmal längs med järnvägen, så det finns inga större "missgynnade hörn" av Sollentuna att bygga tunnelbana till.)

Vad Stockholm behöver är fler ring- och tvärförbindelser, vilket man skulle få med en dragning Karolinska - Solna -Sundbyberg - Bromma.
 0
Richard Jacobsson (15 Februari 2008 15:21):
Leonardo:

Tvärbanan är, mer någon annan spårväg i Sverige, byggd med en standard som kan kallas för stadtbahn. Stadtbahn översätts lämpligen på svenska till snabbspårväg eller stadsbana (vilket användes av planerare i Göteborg fram till slutet av 1970-talet då planerna på en nedgrävning i centrum övergavs).

Gå gärna in på (http://www.lightrail.se) för en vidare begreppsförklaring.
 0
Leonardo Frithunanthz H-C (15 Februari 2008 15:59):
Marre: Vad är det för vits med att både Solna har T-bana och pendeltåg och nu snart också tvärbana. Samma sak med Sundbyberg. Jag syftar på Sollentuna C, inte Sollentuna kommun.

Alla tre är folkrika närkommuner i norra StorStockholm.

Solna och Sundbyberg är väldigt dynamiska kommuner. Sollentuna likaså, men infrastruktur kan alltid hjälpa en kommun ännu mer på traven. Sollentuna C ligger dessutom strategiskt placerad i mitten av norra StorStockholm. Kommunen har utmärkt sig förut som jag har påtalat och den har kommunikationer, men det är inte tillräckligt. Vidare, om Kista ämnar med att satsa på kärnan Kista-Sollentuna (flerkärnighet, RUFS) så vore det ypperligt för Sollentuna om de också fick t-bana. Det räcker med en förlängning från Akalla. T-banan är StorStockholms stomme i kollektivtrafiken, en kommun som är så pass dynamisk och som ligger så pass nära innerstaden och närmaste t-banestation(Akalla), och som har stora framtidsplaner borde följaktligen få tillgång till t-banan. Om så bara en station vid Sollentuna C. Men en station räcker där så att man kan göra många byten till bussar och pendeltåg. Det är många som bor på Järvafältet som jobbar i Sollentuna kommun och det är många från Sollentuna som jobbar i innerstaden. Ett pendeltåg går dessutom inte så ofta, inte har det blivit bättre av alla problem som har drabbat pendeln. Vi måste göra kommunikationerna smidigare och snabbare. Att bygga ut t-banan skulle hjälpa.

Nej, jag hävdar bestämt att Sollentuna behöver en t-bana. Om inte KS-gren, en förlängning från Akalla.

Richard Jacobsson: Jag är väl bekant med den. Men Tvärbanan är inte unik, i så fall delar den nämnare med Angeredsbanan i Göteborg.
 0
Magnus Orest (15 Februari 2008 18:59):
Nja, att kalla Tvärbanan för stadtbahn/stadsbana känns inte rätt. Det är en spårväg, varken mer eller mindre. En "äkta" stadbahn-linje fungerar som t-bana i tätbebyggda områden, och som spårvagn lite längre ut. Se bara på Hannover, där tågen går under jord inne i stadskärnan, men flyttar ut på gatorna när de kommit ut i förorterna.

Hannover tycker jag för övrigt kan vara värd att studera närmare när man planerar Stockholm och andra städer i Sverige. Aningen mindre, men jag upplever ändå staden som lite mer urban än Stockholm, eftersom man tänkt till när man planerat den. Sedan ligger det väl inte i tyskarnas natur att acceptera några halvmesyrer i bostadsbyggnadssammanhang, som t ex "hus i park" eller liknande. ;-)
 0
Marre (15 Februari 2008 21:32):
Leonardo: mina kommentarer gällde det förslag som du länkade till, där visade kartan en tunnelbanedragning rakt under järnvägen. Håll med om att det vore extremt onödigt?

En förlängning av Akallagrenen till Sollentuna C vore däremot vettig, just för att den knyter ihop på tvären.
Jag tror dock att man redan bestämt sig för att dra en eventuell förlängning av Akallagrenen mot Barkarby där det redan finns ett stort köpcentrum, en pendeltågstation och där man skall bygga många bostäder på Barkarby flygfält. Man kan se planer för detta på Järfälla kommuns hemsida.
Man skulle kunna invända att man istället kunde förlänga Hjulstagrenen mot Barkarby, men har en stark känsla av att man i Barkarby/Järfälla hellre vill kunna påpeka att man ligger "5 minuter från Kista" än "5 minuter från Rinkeby"...
 0
Leonardo Frithunanthz (15 Februari 2008 22:42):
Tja, det var ett politikerförslag och visst, bara Sollentuna få T-baneanknytning men visst.

Jag kan inte förstå hur man kan tänka sig att Akallagrenen ska vika av mot Järfällahållet när Hjulstagrenen ligger närmare. Hjulsta ligger mindre än en 1 km från Järfälla kommun, drygt 1 km från Barkarby station medan Akalla ligger 1 km från Sollentuna kommun och drygt 3 km från Barkarby station medan bara drygt 2 km från Sollentuna C (Tureberg).

Här har vi 2 viktiga "huvudkommuner" p.g.a. demografi och ekonomisk/politisk vikt som ligger inom räckhåll för t-banan. Varje kommun har "sin" egen gren i närheten och ändå tänker man att Akalla ska vika av mot Järfälla...

Sollentuna C expanderar kraftigt sitt centrum, det kommer att ha drygt 140 butiker när den nyinvigs om något år och centrumet är ansluten till stationen med samma namn. Där har vi således också ett köpcentrum! Vid Sollentuna C bygger man också väldigt många bostäder, många i "stadsmiljö" (ungefär som Yimby förespråkar) och ja, hela Västra Tureberg och norrut mot Häggvik kommer att bebyggas. Det blir ganska många bostäder där med.

Jo, man får en känsla av hellre "5 min från Kista" än "5 min från Rinkeby". Synd om de tänkte så.

Det står på Järfälla kommuns hemsida. De där planerna är gamla men inte så logiska...

Trevlig helg!
 0
Ulrika Nyblom (15 Februari 2008 23:18):
Utmärkt förslag kan inte fagersjö få tilbaks sin gamla pendeltågsstation underlättar definitivt transporten till och från stan, dessutom är det en stadsdel som i viss mån kan expandera/växa.
 0
Gustav Svärd (15 Februari 2008 23:52):
Alla här verkar ha idéer, mer eller mindre genomtänkta men alltid rätt så stora och tänkte som en del av ett större system. Ibland känns det som förlängningar som föreslås av politiker i media INTE är del av en större plan. Dom delar som är stora expansioner för ett bättre nät... blir inte så ofta av. Blåa mot Nacka och pendeln mot Roslagen är ett par exempel. Tvärbanan och Citybanan visar på att det GÅR att genomföra visionerna även nuförtiden.
Argh. Känns så tvetydigt allt det här. Särskilt som Tvärbaneringen som en del föreslår (starkt jobbat gruppen på SU som gjorde en MKB!) lär va en vision som integenomförs närmsta 50 åren. Bygg den + Blåa mot Nacka + Tvärbana Syd så får vi ett riktigt nät istället för en massa ekrar från ett nav.
 0
Niklas (16 Februari 2008 00:35):
Som sagt. Gustav har helt rätt: nät är bättre än ekrar. Alla T-banelinjer måste inte passera T-centralen eller Slussen. Befolkningsunderlag för tvärförbindelser (a la den jag beskrev tidigare: Karolinska-Odenplan-KTH-Hjorthagen-Värtahamnen-Loudden) finns om man koncentrerar Stockholms befolkning närmare innerstan. (Av Storstockholms 1,95 miljoner invånare bor mer än 1,65 miljoner utanför det vi kallar innerstaden)

Sedan som jag tidigare skrev: När man planerar ett nytt stadsområde måste man prioritera spårvägsbygge INNAN invigningen. Spårvägen (t.ex T-bana) gör att området blir attraktivt från början. Sålunda ger man området goda förutsättningar att bli stadsmässigt.

Om man i stället väntar med spårutbyggnad så får detta till följd att området kanske inte får den initiala attraktionskraften. Inflyttningen blir mindre än förväntat och därmed mister man befolkningsunderlag för att motivera framtida spårvägsutbyggnad, bussförbindelsen permanentas, och så har vi i istället en förort.

Det har länge funnits en stark tradition inom SL att satsa på busstrafik (på ställen där man absolut skulle kunna motivera spårtrafik). Jag anser att detta är ett uttryck för passivism.
 0
Niklas (16 Februari 2008 01:32):
Leonardo: Att det är Kista och inte Rinkeby som kommer att kunna utgöra en regional kärna står ganska klart. Att Järfälla snarare vill ha direktförbindelse dit än annorstädes är väl då inte så konstigt. Dessutom när man bebyggt Barkarby flygfält så blir det ganska naturligt att dra en linje dit från Akalla. Bygg även ut Hjulstalinjen så att den korsar Akalla-linjen och sedan forsätter mot Sollentuna C.

På detta sätt skapas möjligheter för att Kistas influensområde skulle kunna innefatta södra Järva, Järfälla, Sollentuna samt Norra Sundbyberg (gärna ett bebyggt Kymlinge) (även delar av Solna). Dessutom skulle man få möjllighet att bygga en helt ny stadsdel med T-bana mellan Hjulsta/Rinkeby och Akalla/Husby.
 0
Richard Jacobsson (16 Februari 2008 18:00):
Av de befintliga spårsystemen idag så är tunnelbanan den som är bäst anpassad och utbyggd för de reseandeströmar som finns idag. Därför ser jag inte behovet idag av att inrätta nya linjer utan att förlänga de som finns. Den förbindelsen som är mest angelägen är Tunnelbana 3 mot Nacka-Värmdö sektorn då den ger ny kapacitet över Saltsjö-Mälarösnittet. En sådan utbyggnad bör få långa avstånd mellan välplacerade stationer för att öka medelhastigheten och attraktiviteten (inga stationer mellan Kungsträdgården och Henriksdal), de långa tarmarna till Norsborg och Hässelby med många stationer är inte något att sträva efter om målet är att uppmuntra till kollektivt resande.

Nummer två är utbyggnaden av Tunnelbana 1 till Karolinska. I anslutning till den stationen bör det byggas ett stort underjordiskt parkeringshus avsett enbart för infartsparkering då det är brist på särskilda infartsparkeringar i den centrala/halvcentrala Stockholmsregionen.

Nummer tre så bör linjen till Akalla förlängas till Barkarby/Järfälla. Hjulsta-linjen förlängs till Sollentuna med en mötesstation för de båda linjerna någonstans mittemellan där en ny stadsdel kan uppföras.

Förrutom dessa tre steg så kan jag inte se behovet i närtid av fler tunnelbaneutbyggnader.

Det spårssystem som verkligen eftersatts och som inte fått utvecklas i takt med Stockholms utveckling är pendelstågtrafiken som än idag kör på de järnvägar som byggdes för över 100 år sedan. Ett alternativ som verkligen borde utredas av de rätta instanserna (inte Vägverket) är en paralellsträckning med Förbifart Stockholm med spårförbindelser med de järnvägar som idag finns. Tänk er linjer som Södertälje - Flemingsberg - Skärholmen - Tappström - Vällingby - Sundbyberg - Stockholm C - Älvsjö - Västerhaninge eller Arlanda - Märsta - Sollentuna - Barkarby - Vällingby - Tappström - Skärholmen - Flemingsberg - Älvsjö - Västerhaninge - Nynäshamn. Visst skulle det kunna bli ett alternativ för många som idag inte har något alterntiv till privat- eller tjänstebil i relationer som inte alls täcks av den kollektiva spårtrafiken och dessutom ge goda förutsättningar för den gällande regionplanens mål om fler regionala kärnor.
 0
Jan Wiklund (19 Februari 2008 16:25):
OK, i vår skrift Kollektivtrafik för bilistens behov har vi föreslagit följande banor:
1. Ett kryss över Essingen (dagens tvärbana) med ändar i Nacka och Farsta/alt Skarpnäck resp Södra Lidingö och Rinkeby
2. Ett kryss över Älvsjö med ändar i Gullmarsplan och Bagarmossen resp Tumba stn och Brommafältet (SNFs nya stadsdel där flygplatsen nu ligger)
3. Ett kryss på Brommafältet med ändar i Norra Lidingö och Täby resp Tyresö via Ekerö/Skärholmen och Sollentuna via Jakobsberg
4. Ett kryss vid Spånga station med ändar i Djursholm och Täby resp Hässelby och Jakobsberg.

Säger kanske inte så mycket men skissen finns på http://www.alternativstad.nu/resources/sl-karta-liten...

Givetvis är det hela trafikerat med automatbana, inte spårväg (vi antar att skillnaden är att automatbanan går på egen banvall eller i tunnel medan spårvägen stoppas hela tiden av korsande trafik och körs manuellt).
 0
Leonardo Frithunanthz (19 Februari 2008 16:36):
Jag tror inte att alla eller så många vill se banor på pelare göra ingrepp i människors stadsdelar. Med spårvagn är det estetiskt sett smidigare. Dessutom påminner pelare om tunnelbanans viadukter (Kista, Fittja, m.fl.) och pelarna fungerar som barriärer. Många upplever det som otryggt att vistas under dessa pelare.

Sedan har du fel, spårvägen stoppas inte alls hela tiden av trafiken Att det är bilisternas fel är en annan femma. Men spårväg behöver inte heller göras så, många spårvagnar går på egen banvall.

Jag tror inte att en liten kabin för några pers är så värst effektivt eller effektivare än spårvagn/tunnelbana. Det är att ersätta bilkapacitet med bilkapacitet. Alltså är man tillbaka på 0. Onödigt mycket metall som skulle gå åt till sådana pyttesmå kabinvagnar som annars kan gå till spårvagnar eller tunnelbanevagnar. Sedan är jag inte emot automatiska banor, det skulle nog öka turtätheten i Sthlms T-bana.
 0
Marre (26 Februari 2008 15:55):
Ja, det där med "automatbanor" o dyl bör avskrivas som ren sci-fi. Skall man satsa mångmiljardbelopp skall det vara på beprövad teknik som ger hög kapacitet.

Kan riktigt se framför mig hur folk i rusningstrafik trängs och slåss om att få ta nästa "spårbil" eftersom de har mest bråttom till jobbet... ;-)
 0
Niklas (26 Februari 2008 17:25):
Automattaxi kan ses som science fiction. Men såvitt jag vet så är vagn2000 förberett för automatdrift. Det skulle vara vissa säkerhetsproblem man skulle få åtgärda innan man tar denna teknik i bruk. T.ex skulle man eventuellt få "glasa" i perrongen så att obehöriga inte kan ta sig ut på spårområdet och bli överkörda av et obemannat tåg. Denna typ av tunnelbana finner man bland annat i Köpenhamn. Att låta tunnelbanorna gå förarlöst skulle innebära att man skulle kunna öka turtätheten drastiskt, speciellt under kvällar odyl. Varför satsas ingeting på detta?
 0
Anders Gardebring (26 Februari 2008 23:44):
Niklas: Det är korrekt. Vagn 2000 är förberedd för automatdrift. Signalsystemet på röda linjen skall snart bytas ut, och kommer i samband med det också att förberedas för automatdrift. Det finns dock mer som behöver göras innan sådan kan sättas igång men det tas alltså redan nu steg mot en automatisering. Det är naturligtvis mycket bra då det möjliggör både tätare tåg i lågtrafik samt dygnet runt-trafik.
http://www.sl.se/upload/styrelsen/uploads/styrelsehand..
 0
Richard Jacobsson (1 Mars 2008 15:36):
Det är viktigt att skilja på spårtaxi och automatbanor: det förstnämnda är en ihålig utopi för stora system, medans det andra finns runtom i världen byggd på beprövade trafikformer.
 0
Gustav Svärd (1 Mars 2008 19:01):
Så sant, Richard. En debatt där man inte kan veta vad som menas när någon säger A är mkt svårt att följa och/eller delta konstruktivt i.

Spårtaxi ser jag som en möjlighet på t.ex. en flygplats, men i större system; nej. Automatbana i meningen datorstyrd tunnelbana ser jag stora fördelar med (så länge tekniken funkar, vilket den ju bevisligen gör i andra städer).
 0
Jan Wiklund (10 April 2008 13:20):
Spårtaxi har hittills bara provats i små system - de första från 70-talet(!). Att bygga ut dem till stora är knappast utopiskt - de ständiga tvåvägsvalen är som gjorda för datorernas ettor och nollor - men tar säkert tid. Vi kan nog lugnt låta Posco jobba med detta och installera en vanlig t-bana till Karolinska, automatisera när det är dags för signalsystemsbyte, och testa spårtaxi t.ex. i Flemmingsberg. Sen får vi se.
 0
Alf . (14 Januari 2010 13:18):
Är ni helt säkra på att det inte är Nimby nästet runt Odenplan som stoppat T-bane utbyggnaden genom norra station till Karolinska och vidare norr ut?

Det är snart val och så som de har våldgästat tidningar stadshus och annat med drivor av klagomål om stackars små korvkioskar och röda skynken från fönstren så är det svårt att tro att politikerna orkar en vända till.

De har stoppat allt, gallerian, nya stadsbiblioteket och nästan Citybanan. Troligtvis också tunnelbanan till Karro, (gräva runt och under odenplan) och snart är det dags att stoppa den eventuella nya stadsspårvägen Odenplan-Norra Station(kanske inte byggs, ligger nära Odenplan)-Solna.

Glöm att bygga något nytt i närheten av Odenplan.
 0
Johannes Lilleberg (14 Januari 2010 13:34):
Jag vet inte om Odenplangruppen påverkat tunnelbanan. Men de har definitivt påverkat ombyggnaden av Läkarhuset. Den blir nämligen inte av. Åtminstone om man ska tro de som ville bygga BIGs fina förslag på platsen.
 0
Anders Gardebring (14 Januari 2010 21:22):
Det är rent ut sagt bedrövligt att BIG:s förslag inte blir av. Läkarhuset är inte direkt någon pärla...
 0
Dan Edholm (17 Januari 2010 20:43):
Man får nog vänta till efter valet för att få något beslut här. Men oavsett vem som vinner är det läge att köra på för fullt efter valdagen.

Personligen hade jag hellre sett en knutpunkt vid Norra station, med pendeltåg, helt ny t-bana över Fridhemsplan/Liljeholmen och uppgraderad spårväg på Värtanspåret: Värtan, KTH, Roslagstull/Albano, Norrtull, Norra station/KS/KI, Karberg och T-centralen.
 0
Jan Wiklund (22 Januari 2010 16:18):
Marre: Är det något som är beprövat (om än inte i det konservativa Stockholm) så är det automatiska t-banor. Närmare bestämt sedan 1983 då den första öppnade i Lille. Numera behöver vi inte åka längre än till Köpenhamn för att se en i drift.

Fördelen jämfört med förarstyrda är att det inte blir dyrare att köra ett litet tåg varannan minut än att köra ett stort var sjätte. Att alltså turtätheten ökar och därmed attraktiviteten.
 0
Peter Millberg Lantz (3 Maj 2010 12:03):
Bygg ut tunnelbanan till jokobsberg och barkarby
 0
Niklas (3 Maj 2010 12:16):
@Peter Millberg Lantz:
Hur tänkte du dig den utbyggnaden?: Att Hjulstalinjen förlängs till Barkarby är väl rätt självklart. Men hur tänkte du dig t-bana till Jakan? Ska det vara ytterligare en förlängning på Hjulstalinjen eller ska det vara en förlängning på Akallalinjen som passerar Barkarby handelsområde? Eller tänkte du dig en kombination av de två så att det byggs ihop i en ögla (över Viksjö?)?
 0
Anders Norén (3 Maj 2010 13:47):
Hjulsta-Barkarby-Veddesta-Söderhöjden-Jakobsberg. Akallalinjen till Häggvik i stället.
 0
Martin Kolk (27 Maj 2013 16:57):
Tänk om SL istället för politikerna fått bestämma...
+3
Daniel (29 Maj 2013 10:05):
När jag är i Stockholm nästa gång så ska jag ta en tur med tunnelbanan till Karolinska. Sedan kanske man också tar spårvagnen från Kungsholmen till Lidingö. Det finns så många projekt så skulle vara klara nu enl. politikernas löften. Jag väntar spänt.
 0
Stockholmsdilemmat (7 Juni 2013 00:14):
Äldre tråd men vill i sammanhanget tipsa om följande 1 år gamla artikel (2012) på Newsmill

http:​/​/​www.​newsmill.​se/​artikel/​20​12/​0​6/​13/​inte-​s-​kert-​.​.​

Det är intressant hur artikelförfattarna i sin (inte helt lättsmälta) text lyfter fram dels den befintliga tunnelbanans samhällsekonomiska lönsamhet, dels dess effekter på biltrafiken genom tunnelbanans i (Stockholm) utglesande effekt på stadsväven i förorterna där en stor del av resandet handlar om andra transporter än till/från innerstan.

Frågan blir då hur man ska se på den framtida befolkningstillväxten i ytterförorterna, om man kan konstatera att spårutbyggnader långt från innerstan ger en ökad biltrafik pga ökat antal invånare på långt avstånd från stan.
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 9591 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky