Utskrift från www.yimby.se
....

Dagens glada: Familjebostäder

 
För en tid sedan skrev Yimby om alla de tråkiga och enahanda förortsområden som familjebostäder bygger.

Det förtjänar att uppmärksammas hur slentrianmässigt mycket byggs, och hur mycket som byggs på ett sätt som inte är särskilt eftertraktat.

Men ibland blir man gladare. Som familjebostäders uppförande av kvarteret Lusten på Kungsholmen.



Klicka här för högre kvalitet på videon:
http://www.familjebostader.com/nyproduktion/lusten.wmv

Här kan man se två mycket ovanliga saker i Svensk nyproduktion:
Slutna kvarter, och ett urbant integrerat höghus.

Det är nästan så att man gnuggar ögonen.

Det här visar ju att det faktiskt går, bara man vill.
Naturligtvis finns det detaljer att kommentera, som att arkitekturen som vanligt drar åt nyfunkishållet (men den lyckas i min mening ändå bra och skiljer sig från mycket annat som uppförts på sistone) och att bakgatorna kunde ha gjorts mer levande, men på det stora hela är det här en mycket positiv utveckling.

Intressant nog så står familjebostäder också bakom en annan urban utveckling i Stockholmsområdet, nämligen ett av de nya bostadshusen vid Norra bantorget.



Har månne familjebostäder börjat att vakna ur sin stadsdvala?
Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Barba (19 Mars 2008 03:22):
Hoppas dom har plats för äffärsverksamhet i bottenplan på husen!
 0
Mikael Hörnlund (19 Mars 2008 09:10):
Applåder till Familjbostäder. Hoppas fler tar efter det går bara man vill.
 0
Anders Gardebring (19 Mars 2008 09:59):
Barba: Det har de. Kolla på videon.
 0
Marre (19 Mars 2008 10:15):
Nyfunkishållet? Husen på bilden ovan tycker jag påminner mer om 20-talsklassicism a k a "Swedish Grace". Snyggt.
 0
Anders Gardebring (19 Mars 2008 10:23):
"Nyfunkishållet" ja. Inte helt nyfunkis. Jag tycker att arkitekturen fungerar ganska bra. Jag förtydligade inlägget lite på den punkten.
 0
Jan Wiklund (19 Mars 2008 11:34):
Det lättar, det lättar... Slutna kvarter var helt omöjligt för nåt tiotal år sen. Eie Herlitz, dåvarande mp-representant i byggnadsnämnden, försökte få till sånt i Hammarby sjöstad men fick på nöten både inom sitt parti och av de andra partierna som ansåg att det inte gick. Av olika skäl. Ett av de mer fantasifulla var att det var för dyrt...
 0
Anders Gardebring (19 Mars 2008 11:50):
Jan:
Åh tusan? Eie får gärna sprida sin klokhet bland sina partikamrater. Det är tyvärr inte ovanligt i remiss-svar att mp motsätter sig tät stadsbebyggelse har jag noterat.

Det är synd att det inte fick bli slutna kvarter i Hammarby Sjöstad. Titta på en utsiktsbild från Eniros karttjänst så blir det tydligt vilka ytor som är levande (stadsgatorna) och vilka som inte är det (den uppbrutna förorts-strukturen på bak-"gatorna").
 0
Johannes Hulter (19 Mars 2008 12:33):
Roligt! Man kanske borde ta och lovebomba Familjebostäder litegrann (beröm är lika viktigt som kritik...)

Nu finns det dessutom något att hänvisa till när det hävdas att det är omöjligt att bygga annat än punkt/lamell.

Glad Påsk!
 0
Johan Brunzell (19 Mars 2008 14:02):
En till nominering till STORA YIMBYPRISET således
 0
Olle J. (19 Mars 2008 14:08):
Det börjar likna kärlek, banne mig! Belv nästan chockad av att se täta, slutna kvarter med varierande fasader och utan tomma, döda ytor. Istället för ett höghus för profilen, omgivet av stora gräsmattor och lamell- och punkthus. Och anar man inte lokaler i bottenvåningarna för kontor eller affärer?

Det är nästan så att man skulle vilja flytta till Stockholm... men bara nästan - dä ä änna inga ländshövdingehus, vettu!
 0
Anders Gardebring (19 Mars 2008 14:28):
Johannes: Jag har redan lovebombat dem!
Andra får gärna hänga på det konceptet!

Här finns klippet på youtube i lite högre kvalitet (går tyvärr inte att embedda) för den som inte orkar ladda ner den stora windows media-filen från familjebostäders sida.
http://www.youtube.com/watch?v=4P0zdE86Yfo&fmt=18
 0
Mikael Hörnlund (19 Mars 2008 16:30):
Det var det andra jag gjorde i morse efter min kommentar här på Yimby.. Creds ska de ha...
 0
Dr Evil (19 Mars 2008 18:19):
Väldigt snyggt. Men ostockholmskt.
 0
Anders Gardebring (19 Mars 2008 18:28):
Ostockholmskt? Det är väl bra? :)
Lite nya influenser och idéer tar den här staden minst sagt inte skada av...
 0
Anders P (19 Mars 2008 19:29):
 0
Theodor Adolfsson (19 Mars 2008 20:03):
Byggarbetsplatsen måste bevaras!
 0
martin (19 Mars 2008 23:35):
Trevligt att se att yimby är för något för en gångs skull...
 0
Axel Strandell Erstorp (19 Mars 2008 23:53):
En ny pianist har dem minsan lejt. Jag gillar att man vågar klämma in ett bostads-höghus och en gata såg trång, urban och mysig ut.
 0
Jan Wiklund (20 Mars 2008 10:47):
Anders: Apropå Eie, jo han har försökt. Det finns där, liksom i andra partier, en liten falang yimbyister som tycks uppehålla ett slags tvärpartipolitiskt nätverk över blockgränserna. Men oftast körs dom över och/eller tvingas böja sig för partipiskan. Eller för "biokraterna" som Eie kallar dom som envisas med att det måste finnas gräsmattor överallt.
 0
Anders Gardebring (20 Mars 2008 11:18):
Jan: Yimbyister finns på de flesta ställen (och uppenbarligen är vi ganska många! *tittar uppe till höger på medlemssiffran*). Tyvärr finns det ju, som du säger, också andra krafter. Det må sen vara gräsplättsfundamentalister eller motorvägsghettokramare...
 0
Jan Wiklund (7 April 2008 15:22):
Jag undrar om Familjebostäders trevliga projekt kommer att överleva Essingeleden. En trafikled rakt igenom ett område har en tendens att döda området. Det världshistoriskt mest kända exemplet är väl Bronx som Cross-Bronx Expressway tog död på.

Förmodligen skulle hela västra Kungsholmen må bra av att Essingeleden gjordes om till en boulevard. Med trädplanterade trottoarer, och en tunnelbana under som tog hand om mycket av trafiken.
 0
Marre (7 April 2008 16:49):
"Överleva Essingeleden"? Essingeleden ligger ju där redan idag, så de som flyttar in vet vad de får. Att döma av populariteten på de nya bostäderna på Lilla Essingen (också intill Essingeleden), så lär det finnas efterfrågan på husen på västra Kungsholmen.
 0
Anders Gardebring (7 April 2008 16:56):
Tricket är att ge området med omnejd en tillräckligt god stadsmässighet (med andra ord, hög densitet och god funktionsblandning) så att det fungerar bra trots Essingeledens barriäreffekter. Familjebostäders projekt är utmärkt utifrån den aspekten, frågan är väl hur det omkring ser ut/kommer att se ut och hur detta område integreras med resten...
Någon gång i framtiden får man hoppas att Essineleden kan göras om till en boulevard men det krävs nog en hel del för att det skall gå att genomföra.
 0
Niklas (7 April 2008 17:50):
Som Anders skriver så kräver ett perifert läge en högre stadsmässig exploatering. Men det är ingen tvekan om att Essingeledens inverkan är skadlig för området.

Att göra om den boulevard är nog svårt då den är byggd på broar. Och tyvärr blir det nog en väldigt trafikerad boulevard med mycket genomfartstrafik (alla bilister kommer inte välja Västerleden). Allra helst skulle jag se den i en tunnel från Karlberg, under Karlbergs slott och sedan upp i Fredhällstunneln (det blir en nätt tunnel på 2 km) alternativt överdeckad på befintlig plats enligt metoden cut-and cover. Detta projekt är nog tyvärr väldigt dyrt, suck.
 0
Jan Wiklund (9 April 2008 16:03):
Ju tätare stad, desto mindre biltrafik. Ju fler t-banor, desto mindre biltrafik. Visst är det möjligt att minska trafiken på Essingeavenyn till låt oss säga Sveavägens volym. Som påpekades på annan plats i denna blogg försvann en hel motorväg i San Francisco 1989 utan att nån kunde säga vart trafiken tog vägen. Mängen biltrafik är inte statisk utan beror bl.a. på den relativa kvaliteten på vägar jämfört med kollektivtrafik.
 0
Niklas (9 April 2008 17:26):
Jan,
Jag tror du har delvis (mestadels) rätt. Att bilister anpassar sig och kör mer då det blir mer vägar stämmer. Vad gäller Essingeleden så är det tyvärr ett problem: Vi kommer alltid ha någon form av trafikbehov över Mälarsnittet. Att all denna trafik kommer att kunna sväljas av tågtrafik är lite väl optimistiskt. Om man stänger av Essingeleden i dagsläget kommer säkerligen fler att åka kollektivt. Däremot så kommer de som fortfarande kör bil att välja att åka igenom innerstaden när man egentligen hade tänkte passera utanför innerstaden. Det blir som en tillbakagång till 60-talet då E4:an gick på St. Eriksgatan och förbi Fridhemsplan (på rena stadsgator). Det skulle bli ett rent kaos. Jag vet inte heller om jämförelsen med San Franscisco är helt bra. Hur många alternativvägar fanns det där? I Stockholmsområdet finns ju inte en enda (om man inte vill passera genom innerstaden). För att göra om Essingeleden till boulevard skulle åtminstone krävas att förbifart Stockholm är färdigställt.
 0
Jan Wiklund (10 April 2008 10:24):
Jag skulle inte ha något emot fler broar över Mälaren. En vid Eolshäll-Ålsten t.ex. Och gärna en från Skärholmen till Vällingby - men det behöver inte vara motorled. Motorleder är apartheid. Vanliga vägar och gator för alla är bättre. Och billigare.
Och dessutom finns som sagt Essingeavenyn som sväljer lika mycket trafik som Sveavägen. Plus ny t-bana - eller gärna flera t-banor. Så åter till 60-talet behöver det inte bli.
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8608 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

@yimbysthlm på Twitter