Utskrift från www.yimby.se
....

SL fräschar upp tunnelbanestationer

 


SL startar nu ett projekt som de kallar för "Mötesplats SL". Inom ramen för detta projekt skall ett antal tunnelbaneuppgångar moderniseras med trevligare miljöer, fler butiker och utökad information till resenärer. De traditionella informationstavlorna kommer att ersättas med dataskärmar där man förutom ren information också skall kunna komma åt andra tjänster som t.ex. SL:s reseplanerare. Först ut att byggas om blir Östermalmstorgs station och ombyggnaden skall vara klar våren 2009. Undertecknad noterade häromdagen att arbetet med ombyggnationen redan är påbörjat. Senare kommer bl.a. stationerna vid Hornstull, Gullmarsplan och Tekniska högskolan att byggas om.

Vågar vi hoppas på att även informationen på Engelska kommer att förbättras? Stockholm växer och får mer kontakt med omvärlden både genom turism och affärskontakter. Att ta sig fram i tunnelbanan utan att kunna Svenska lär dock i dagsläget inte vara någon höjdare..
Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Oskar Sirland (9 Mars 2008 02:24):
Verkar vara ett steg i helt rätt riktning för SL. De måste se till att vi resenärer kan se att de gör något bra med de extra pengar som prishöjningen ger. För övrigt så är många av stationerna under all kritik, mörka, sterila och inte alls välkomnande.

De borde också se över det nya systemet med chip-kort som man inte behöver dra. Hörde nåt om många miljoner som gick till att bygga det istället för att köpa ett befintligt såsom oyster card i London.
 0
Anders Gardebring (9 Mars 2008 02:43):
Det är väl som vanligt med SL... Man kan aldrig köpa något som finns utan skall alltid uppfinna hjulet själv.. Vi är ju alltid "bäst" på allt här i Sverige... eller hur var det nu? ;)
Visst är många stationer under all kritik. De ser ut som om inget alls skett sedan 60-talet så det är definitivt dags för en upprustning. Om man, som här, dessutom kan få in lite mer verksamheter så blir det ju dessutom så mycket trevligare.
 0
Sten (9 Mars 2008 09:05):
Oskar:
Det här är knappast något de behöver höja priserna för att genomföra. De här förändringarna är en mycket lönsam investering genom att de ökar värdet på affärslokalerna, skapar nya reklamplatser osv.

Det känns som att det bara varit trångsynthet som gjort att förändringarna inte kommit tidigare (typ "Ingen kommersialism i min tunnelbana!").
 0
Fritz Halvorsen (9 Mars 2008 10:12):
Tänk om SL fick i uppdrag av stadens politiker att arbeta med et arkitektur-program för tunnelbane nätet på ett seriöst sätt...jämför gärna tunnelbanan i Köbenhamn som i och för sig är helt ny, men som är så otroligt väldesignat rakt igenom. Här i Stockholm har vi det senaste året istället fått en massa kabelbryggor för alla övervakningssystem överallt, och inte fan har någon ansträngt sig för att göra det på ett snyggt och samordnat sätt. Ser så jäkligt sopigt ut att man skäms.
 0
Magnus Orest (9 Mars 2008 11:35):
Tänk om de kunde satsa på att göra stationerna i sig lite trivsammare också. Nu håller de på att bygga om Fridhemsplan, dvs den här något underliga planeringen med trappor mellan gröna och blåa linjen. En rulltrappa, en hiss, två vanliga trappor. Som leder upp/ner till olika sidor av perrongen på gröna linjen, vilket gör att man ofta måste gå runt via någon av passagerna för att hamna rätt.

Där anser jag att det hade varit bättre att bygga som ett öppet atrium, där rulltrappa, trappor och hiss alla når en central öppning på gröna linjens plattform. Och det hade gjort miljön enormt mycket luftigare. Undrar om det är ren fantasilöshet som gör att det alltid blir smått klaustrofobiska bunkermiljöer nere i t-banan? En miljö under jord behöver inte nödvändigtvis kännas som en underjordisk miljö: http://en.wikipedia.org/wiki/Kr%C3%B6pcke
 0
Marre (9 Mars 2008 16:19):
Vad gäller Fridhemsplan, så är det otroligt att det bara finns en(!) rulltrappa mellan gröna och blå linjernas plattformar. Dessutom en som är trasig ca 50% av tiden.
Fridhemsplan är ju ändå den tredje mest trafikerade tunnelbanestationen efter T-centralen och Slussen. Håller med Magnus Orest om att det hade varit snyggt med ett stort öppet atrium, med 2-3 rulltrappor.
 0
Sten (9 Mars 2008 16:54):
En annan källa till inspiration är kanske Östra station, dvs. Roslagsbanans station vid KTH. http://sv.wikipedia.org/wiki/Stockholms_%C3%B6stra
Här lyckades man skapa ett offentligt rum, man lägger fokus på butikerna och caféerna och låter dem dra nytta av genomströmningen.

Vid Östermalmstorg gör man tvärtom: man lägger fokus på genomströmningen, och vill erbjuda "service" åt de förbipasserande genom att slänga in butiker. Resultatet blir en korridor utan eget liv dit man inte går om man inte ska till tunnelbanan.
 0
Magnus Orest (9 Mars 2008 20:24):
Marre, jag kan bara hålla med. Men för min egen del har den där rulltrappan varit ur funktion ca 100% av de gånger jag velat använda den. Överhuvudtaget tycker jag att väldigt många av SLs rulltrappor står stilla. Får mig nästan att undra om det är något halvkorkat sätt att försöka spara in på driftskostnaderna... ;-)
 0
Magnus Persson (11 Mars 2008 11:22):
SL:s trafikinformation för bussarna är i dagsläget är urusel! Göteborg och Hamburg som jag också bott i är rena himmelriket i jämförelse. Vad är viktigast att veta när man ska åka kollektivt? Jag vill påstå att följande saker är bra att känna till:

1. Vart man tar vägen
2. Hur lång tid det tar

Tyvärr har SL:s information inte på länge klarat dessa enkla tester, ens för den enkla situationen att man ska åka mellan två hållplatser på samma busslinje. Informationen om vilka hållplatser en linje stannar vid ges tydligt endast för spårtrafik. Linjekartorna (som för övrigt länge inte sattes upp alls!) är det enda (sic!) sättet att se vilka hållplatser en busslinje stannar vid förutom de stora bytespunkterna. Om hela linjen får plats på kartan vill säga...

Vad som dessutom inte finns någon information om är hur lång tid resan kan väntas ta. Denna information finns redan idag i SL:s planering, eftersom preliminära avgångstider finns vid alla hållplatser. Tyvärr är det kanske inte så troligt att man åker till ankomsthållplatsen i förväg för att kolla när man kommer att vara framme...

Det allra värsta är egentligen att man inte behöver köpa någon dyr teknik för att lösa det här problemet. Vid alla busshållplatser finns redan idag en tidtabell. Det räcker att komplettera denna med 1) en lista på hållplatser fram till ändhållplatsen, samt 2) ungefärliga, preliminära, restider från avgångstid till varje av dessa hållplatser. Det är så man gör i Göteborg...
 0
Anders Gardebring (11 Mars 2008 11:32):
"Det räcker att komplettera denna med 1) en lista på hållplatser fram till ändhållplatsen, samt 2) ungefärliga, preliminära, restider från avgångstid till varje av dessa hållplatser. Det är så man gör i Göteborg..."

Och Norrköping, där jag själv är uppväxt.
 0
Gustav Svärd (11 Mars 2008 11:46):
Ja! inte behövs det nån dyr hitechlösning. SL: läs sista stycket Magnus P skrev.
 0
Anders Gardebring (11 Mars 2008 11:48):
Trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm har en blogg:
http://christergwennerholm.blogspot.com/
Så gå gärna dig o föreslå saker :)
 0
Magnus Orest (11 Mars 2008 15:42):
Jo, men att SL är bra på att köpa in dyra informationssystem som sedan inte gör någon större nytta är väl knappast någonting nytt. Min egen favorit är informationsskyltarna på Fruängens t-banestation, dvs de som sitter vid spåren, ovanför perrongen. När tåget står inne visar de - naturligtvis - att tåget går till Mörby Centrum. Vilket alla gör när de går enligt normaltidtabellen. Det är ju ändhållplatsen på den grenen av röda linjen.

Däremot står det aldrig någonting om NÄR tåget går, dvs om det går om en halv minut, eller om kanske tio minuter. Eller när nästa tåg går. Så vad fyller egentligen informationsskyltarna för funktion? Att tågen går till Mörby Centrum står ju redan på de fasta skyltarna. SL är värre än Microsoftsupporten på att sprida tekniskt korrekt men fullständigt oanvändbar information. ;-)
 0
Mr.modern Shullushullu (2 Maj 2008 10:15):
Argh!moderna TUNNELBANOR!!!!!(en i göteborg och en till i malm..och stockhols tunnelbana MÅSTE rustas upp!!kistas station ochså
 0
Gustav Svärd (2 Maj 2008 10:59):
Kistas tunnelbanestatione har precis blivit upprustad. Entreerna iaf. Enda som är kvar just nu av det arbetet är hissen vid södra entren.
 0
Mr.modern Shullushullu (5 Maj 2008 17:15):
Jaja jag vet jag bor där pappa/kista mamma/jakobsberg
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8653 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Uthyrningsdel
19 Mars 12:57 av Tom Keller
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S

@yimbysthlm på Twitter