Utskrift från www.yimby.se
....

Slussen - En livsfara

 
Som vi skrev om igår så faller Slussen alltmer samman, ett resultat av den ständiga beslutsvånda och bevarandefundamentalism som Stockholm är drabbad av.

Tidningen City skriver idag
att det under gårdagen, samma dag som Yimby var och fotograferade vid Slussen, föll ner en stor betongklump på Saltsjöbanans perrong vid Slussen.

Det var ren tur att ingen träffades då den föll ner på en helg då Saltsjöbanan kör med kortare tåg. På vardagar vistas många människor på den delen av perongen som biten föll ner på.
Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Johan Brunzell (16 Mars 2008 17:56):
Oj oj. Detta kan sluta riktigt illa.
Tänk vilken skandal om någon skadas pga denna politiska inkompetens.

Men för all del. Att bevara denna underbara plats är ju bra mycket viktigare än några
skadade människor. Lite får väl folk offra för det "historiska värdet"
 0
Fredrik Jansson (16 Mars 2008 18:08):
Ja som jag skrev på det andra "tråden" om det förfallna Slussen.... Men tyvärr kommer inget att händas...
Det har varit så här under min hela levnadstid...

Sorgligt o patetiskt!
Ja kulturelitister har ju sin stolhet att försvara för, o vill int eluckr aupp sina principer, dom har sagt hur viktig Slussen är för arkitekurens historia, inget kommer att ändras så länge såna människor lever...

Det enda som kan förändras är att politikerna visar en kurage som dom annars aldrig haft o svälja av stolheten o skita i skönhetsrädet o såna betongvurmar-lobbyister o tvångsriva slussen (tyvärr det enda alternativet!)

Ja betonget är mer värd än människoliv här i Stockholm!
 0
Daniel Jonsson (16 Mars 2008 18:12):
Oj, det är nästan dags att utlysa ett par arkitekttävlingar till.
 0
Johan Brunzell (16 Mars 2008 18:15):
En utredning kanske behövs också.
 0
Fredrik Jansson (16 Mars 2008 18:21):
Ja!
En utredning vore nått!

Staten utsättar oss för livsfara genom att behaga för vissa ur kultureliten som värnar Slussen så varmt...så att inget får förändras på Slussen
 0
Anders P (16 Mars 2008 18:24):
Daniel, tror du att Nya Slussen försenats pga detta?
http://www.svd.se/kulturnoje/mer/slussen/artikel_94411..

Så är inte fallet, i alla fall inte enligt Mikael Söderlund.

Angående förfallet, man kan kanske börja med att stänga ned all fordonstrafik förutom cykeltrafiken.
 0
Daniel Jonsson (16 Mars 2008 18:32):
Anders P: Nej det tror jag egentligen inte, det där är egentligen ganska hoppfullt eftersom det tar avstamp i det som redan gjorts och fortsätter framåt. Jag är bara lite uppgiven vad gäller Slussen, uppväxt i Nacka som jag är. Ibland får man känslan av att det kommer att rasa, och sen kommer nån kräva att högen skräp ska bevaras.

Att stänga av all trafik över Slussen förutom cyklar lamslår nog staden ganska rejält, med tanke på att stombusslinje 2 och 3 + ett antal tvåsiffriga bussar + nästan hela nackavärmdötrafiken passerar där.
 0
Johan Brunzell (16 Mars 2008 19:14):
Aftonbladet och Expressen i morgon

"SLUSSEN och RESENÄRERNA RASAR!"
 0
Johan Eriksson (16 Mars 2008 21:56):
Snälla kan inte Slussen rasa samman så att vi får samma situation som före 1922 då man var tvungen att byta spårvagn här för att komma mellan norr och söder? ;-)

Nämen allvarligt talat så kan man undra om det är ett ras som krävs för att väckarklockan ska ringa hos somliga!?....
 0
Magnus Orest (16 Mars 2008 22:25):
Det kommer nog att krävas en rejäl olycka innan någonting händer, ja. Tänk på att det här är Sverige. Här görs ingenting i förebyggande syfte, någonting måste hända först. Kanske kunde vi förekomma dess naturliga ras, på något sätt. Banan i avgasröret för Birka Paradise precis innan hon ska slänga i backslaget? ;-)
 0
Anders Gardebring (16 Mars 2008 22:40):
Om alla 2000 medlemmar i Yimby ställer sig där o hoppar samtidigt? ;)
 0
Oskar Sirland (16 Mars 2008 22:48):
Dessa aktioner får mig osökt att tänka på bortgrävningen av Skåne från Sverige som någon stockholmare kom på och drev. Det skulle vara kul att plocka några stenar i slussen så den rasar ihop.
 0
Johan Brunzell (16 Mars 2008 23:04):
 0
Anders Gardebring (16 Mars 2008 23:09):
Det är inte bara slussen som skall bevaras:
http://www.yimby.se/2008/03/byggnader-ar-viktigare-an_..
 0
Niklas (16 Mars 2008 23:24):
Jag vet inte riktigt ifall det just är Skönhetsrådet, Stockholms Stadsmuseum och samfundet S:t Erik som ska stå som syndabockar för att ingenting hänt. Så vitt jag vet har de väl inte aktivt motsatt sig en upprustning (rätta mig om jag har fel!). Det är väl när utformningen av det nya Slussen kommit på tapeten som de agerat konservativt genom att vilja återskapa något som inte är speciellt funktionellt eller vackert.

Nej, i detta fall skulle jag hellre skylla på politiker som utlyser den ena tävlingen efter den andra. När en vinnare äntligen korats velar man och vill kompromissa mellan förslag (som om politikerna skulle agera arkitekter). Sedan utlyser man nästa tävling. Här har politiker åt höger och vänster agerat ansvarslöst.

Man kan också skylla på SVD som vilseleder opinionen genom att ställa web-frågan "Är det rätt att göra om Slussen? a. Ja, bygg nytt b. Nej, det räcker med att renovera" (sic). Deras fråga är så idiotiskt ställd att man inte vet om man ska skratta eller gråta. Jag lutar nog åt det senare.
 0
Gustav Svärd (17 Mars 2008 09:19):
Visst är det politikerna som velat i par årtionden snart, men bevarna har stor del i det. Med sitt högljudda klagande så fort en vinnande plan för ny Slussen korats är dom där och säger att allt ska bevaras som det är. Vilket får politikerna att vela och, som senast, ta fram alternativ i stil med "nybyggt bevarande" och sedn vela mellan att välja en bra ny lösning eller bygga kopia på dagens allt-annat-än-bra lösning. Dock beror detta som sagt på att politikerna och media går med på hela det här spelet.
 0
Johan Brunzell (17 Mars 2008 12:33):
Okunniga politiker = okunniga beslut. Eller inga beslut alls.
Politik är att våga. Politik är att vilja.
Vad Stockholms politiker har för sig kan man ju undra...
 0
Theodor Adolfsson (18 Mars 2008 01:06):
Ludvig Rasmusson ger i Godmorgon Världen i P1 uttryck för sina NIMBY-åsikter genom att gnälla på att alla parker på Södermalm försvinner och och annat liknande som går ut på att Södermalm snart är överbefolkat. Han har också helt fel i att Södermalm har fler invånare än Uppsala tätort. Enligt Wikipedia så har Uppsala tätort ungefär 30 000 fler invånare än Södermalm. Han kommer till tals sista i programet, omkring 48 minuter in i timme två. http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/index.asp?programI..
 0
Anders Gardebring (18 Mars 2008 02:03):
Men vilka självmål han gör.
Jag orkar inte ens kommentera.
 0
Olle Markstedt (20 Mars 2008 10:01):
Jag hoppas alla förstått att det finns ett mycket bra förslag som heter Knutpunkt Slussen som är ett rimligt alternativ till både Nya Slussen och Citybanan. Gå in på vår hemsida och läs NYHETSBLOGGEN. Knutpunkt Slussen och Tysta Spår skulle spara ca 12 Miljarder jämfört med Nya Slussen och Citybanan att användas till annan bättre infrastruktur.
http://www.knutpunktslussen.se
 0
Gustav Svärd (20 Mars 2008 10:23):
^Men du inser att det är i 15:e timmman att komma med nya förslag? Citybanan är redan bygget igång och Slussen e inne på sista detalj-tävlingen (förhoppningsvis). Som jag ser det är det dels en himla massa jättbra ideer där ute, men det innebär oxå mest att det fokuseras för lite på det som redan är beslutat att byggas och innebär alltså mest ett försök att sinka allt med 10 år till.
 0
Anders Gardebring (20 Mars 2008 11:09):
Olle: Jag gillar många av idéerna i knytpunkt Slussen. Men som Gustav säger så är det ju tyvärr så att allting i Stockholm tar en oändlig tid att driva igenom. Byråkratins kvarnar mal inte bara sakta, de nästintill stannar ibland... Bygget av citybanan är redan igång och Slussenbygget måste startas så snart det bara går då konstruktionen är i upplösningstillstånd.

Våra politikers oförmåga att fatta ett beslut och det ständiga kompromissandet med diverse bevararkrafter har lett till den allvarliga situation vi idag har.

Det bästa ni kan göra i knytpunkt slussen-gruppen idag är antagligen att komma med förslag på hur en situation med en byggd citybana och slussen på befintligt läge bäst gestaltas utifrån de tankar som ni presenterar.
 0
Magnus Orest (21 Mars 2008 01:36):
Olle, det är alltid bra med initiativ. Men ska jag vara ärlig så tycker jag att "Knutpunkt Slussen" skjuter bredvid målet, och det rejält.

I ditt förslag är själva Slussen-anläggningen (klöverbladen) oförändrad, trots att det är där åtgärder verkligen behövs. Den konstruktionen håller bokstavligt talat på att rasa i sjön. Däremot ser det ut som om Munkbroleden, järnvägen och t-banan har flyttats till tunnlar, dvs ni har löst problem som inte behöver lösas.

Missförstå mig rätt, jag tycker att idén ser jättetrevlig ut. Men jag har svårt att se att det är värt de pengar och resurser som krävs för ett genomförande. Ni har missat att ta hänsyn till det övriga som måste göras för att den här visionen ska gå att genomföra.

Vad tror du att det kostar att bygga:
- Upp till fem nya t-banestationer? (Gamla stan, Slussen, Medborgarplatsen, Mariatorget, Zinkensdamm.)
- Nya tunnlar för grön och röd linje?
- En ny motorledstunnel under vattnet?
- En ny järnvägstunnel med 3-4 spår från Årstabron/Stockholm Södra till Centralen, som sedan fortsätter norrut?
- En helt ny centralstation?
- En underjordisk bangård som ansluter mot nya stambanan?
- Ett antal nya broar runt Slussen?

Tänk sedan på att rivningen och nykonstruktionen av Slussen tillkommer, eftersom det är just det som måste prioriteras.

Ledsen att behöva låta så negativ, men det där förslaget känns väldigt "tvådimensionellt". Det ser bra ut uppifrån. Men när man sedan börjar tänka på nivåskillnader, lutningar och liknande känns det inte lika genomtänkt. Hur ser det ut från Södermalmstorg? Hur ser det ut från Mälartorget?

Det är en väldigt trevlig vision. :-) Men den känns inte riktigt verklighetsförankrad. Och den är inte fokuserad på det aktuella problemet, nämligen Slussen i sig. Fortsätt att jobba på förslaget, och anpassa det mer efter faktiska förhållanden, så kanske staden nappar någon gång i framtiden.
 0
Mr.modern Shullushullu (31 Mars 2008 14:40):
Texas altså ny medlem...altså bygg om slussen till nåt modernt istället nån sorts damm eller nåt och bygg om Stockholm tunnelbana!!!!Finska metron(tunnelbana)har fina moderna vit målade former i taket a mettal och glas dörrar vid sidorna av perrongen så att ingen direkt kan ta själv mord ell putta nå. I sverige måste man fan akte sig för att inte ramla ner.en gång när min kusin var 4 såsprang han ner i det där tunnelbanan åker...rälse och var jätte nära att nudda den där el ledingen som bara är skyddad av en planka fast jag som nu e 12 texas fick springa ner och hämta honom och det var bara 3min kvar till tåget kom ...tur....fixa tunnelbanan
 0
Mr.modern Shullushullu (31 Mars 2008 14:42):
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!fler skt skrapor föresten satsa på malmö
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8629 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Politikerveckan Järva
8 Oktober 19:06 av Trevor Bower
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 18:38 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter