Utskrift från www.yimby.se
....

Utsikt från Skrapan

 
När Centerpartiet i förra veckan presenterade sitt förslag till skyskrapa i Stockholms innerstad, Trifoliumskrapan, så var Yimby inbjudna till pressvisningen.

Pressvisningen hölls lämpligt nog på våning 26 i Student/Skatte-skrapan. (Som kunde ha varit 29 våningar hög om Vasakronan fått bygga på den. Men skönhetsrådet och stadsmuseinämnden sa nej... Fyra våningar blev en halv som inhyser sky-baren).

Naturligtvis togs det bilder på utsikten:

 
 
 
Söder Torn, En 40-våningars skyskrapa blev nedkapad till 24-våningstermos och arkitekten Henning Larsen hoppade av projektet i protest.
Söder Torn, En 40-våningars skyskrapa blev nedkapad till 24-våningstermos och arkitekten Henning Larsen hoppade av projektet i protest.
 
Klicka här för att se alla bilder
Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Theodor Adolfsson (17 Mars 2008 15:51):
Jag bor på våning 20 i huset, med stadshuset dolt bakom Södertorn. Men vad menas med en halv våning? Det är två våningar som har byggts till, en med restaurang och en med skybar. Men till ytan är de ju betydligt mindre än de urpsrungliga våningarna, tyvärr, och syns knappt från marken. Det trista spårområdet bredvid Södertorn skulle för övrigt vara en bra plats för ett par riktiga skyskrapor, med tanke på att både Studentskrapan och Södertorn ligger bredvid. Det skulle kunna bli som ett litet kluster. Synd bara att det antagligen inte går att bygga så högt här pga Bromma flygplats.
 0
Anders Gardebring (17 Mars 2008 16:00):
Åhfan? Jag trodde att det bara var en våning som byggts på?
Halv skrev jag eftersom den täcker en så liten yta.
Jag har försökt att leta reda på information om detta men inte hittat något så bra, någon som har någon bra källa?
På Wikipedia stod det att huset var 25 våningar när det byggdes och nu finns det 26 våningar..
 0
Theodor Adolfsson (17 Mars 2008 17:42):
Jag hittar inte riktigt heller någon bra information. Om man använder den vanliga våningsindelningen så blir det iaf två våningar över de stora våningarna. Det är möjligt att en av de små våningarna högst upp fanns även innan men jag tycker inte man ser den på gamla bilder på huset. Annars har de nog på wikipedia blandat ihop sättet att räkna våningar. Det fanns 25 våningar förut om man räknar bottenvåningen som våning 1, det gör man inte numera. Hur som helst så finns det två små våningar högst upp, oavsett om både är nybyggda eller inte.
 0
Niklas (17 Mars 2008 21:45):
Hmmmm. Man har byggt till någon våning på skatteskrapan. Det skulle inte förvåna mig om Söder torn hållfasthetsmässigt är dimensionerat för 16 våningar till ;). I så fall, sätt igång och bygg och förverkliga Henning Larsens vision, och ge honom upprättelse!!!
 0
Anders Gardebring (17 Mars 2008 22:52):
Ja minst en våning är påbyggd. Den lille skybaren däruppe.
Finns planer på ett café/resturang däruppe också.
Om nu inte skönhetsrådet säger nej...
 0
Mattias Källman (17 Mars 2008 23:46):
Vadå, café & restaurang ovanpå skybaren alltså?
 0
Anders Gardebring (18 Mars 2008 02:07):
Nej, bredvid. Skybarvåningen är ju ganska liten, finns plats bredvid att bygga på.
 0
Daniel Jonsson (18 Mars 2008 13:45):
Det där Södertorn; det slår mig att höghusmotståndare menar att höga hus är fallossymboler (och därför automatiskt dåliga av någon anledning), om det är sant; vad är symboliken i att bygga ett avhugget, nedkortat litet torn? Impotens? Är det i så fall inte helt enkelt ett väldigt lyckat monument över stadsbyggnadspolitiken i den här staden?
 0
Anders Gardebring (18 Mars 2008 15:17):
Klockrent Daniel! :)
 0
Dr Evil (18 Mars 2008 20:13):
Med många lika höga hus som det du stod befann dig i blir inte utsikten lika fin, den blir skymd...
 0
Anders Gardebring (18 Mars 2008 20:29):
Den blir finare Dr Evil, den blir finare :)
Krävs rätt extrem bebyggelse för att all utsikt skall bli skymd...
Men det är ju inte primärt på Söder som sånt bör uppföras utan t.ex. i Norra Stationsområdet eller i Värtan. Även vid spåren vid centralen skulle det fungera bra.
 0
Philip (18 Mars 2008 20:58):
Annat ämne via SkyscraperCity: ser verkligen fram emot Yimbyinlagan på Norra Station! Instämmer - varför exakt samma höjd på husen?
 0
Mike (18 Mars 2008 22:43):
Ang. Norra Station, stalinistbilderna som släppts är väl bara koncept? Alltså mest hur kvartersstrukturen kommer se ut (visserligen misslyckat...)? Förhoppningsvis kommer det inte finnas några uttalade riktlinjer för hur husen ska utformas, vilken takhöjd de ska ha, färg, hur fönstren ska se ut etc. Sånt är verkligen förödande om man vill ha en stadsdel att vara stolt över.
 0
Philip (18 Mars 2008 22:51):
Hoppas du har rätt Mike.

Det har surrats om att Norra Station ska bli Stockholms "Manhattan" men jag e ganska säker på att Manhattan har en rätt varierande silhouette/skyline i höjd räknat. Queens också för den delen.
 0
Anders Gardebring (18 Mars 2008 23:09):
Det där är de officiella planerna tyvärr.
http://www.solna.se/templates/Page_solna_submenu____29..
Jag rekommenderar alla att höra av sig om den trista monotoni som präglar förslaget.
 0
Erik S (18 Mars 2008 23:57):
Oj vad trist det där såg ut. Husen kring den där triangelformade parken är ju lika dana allihop. Kan man inte avvika från nyfunkisen nån gång? Man bygger inte stad genom att rita och uppföra alla hus samtidigt efter en mall. Så bygger man förort

"Den nya ”Norrtullsparken” blir områdets sociala och arkitektoniska hjärta – en mötesplats, fredat från genomfartstrafik och omgivet av bostadskvarter med ett rikt kommersiellt utbud i bottenvåningarna."
Undrar hur dom ska upprätthålla kundunderlag utan genomströmmning för alla de där kommersiella lokalerna?
 0
Erik S (19 Mars 2008 00:05):
Att också slösa så mycket dyr överdäckad mark på en triangelformad gräsmatta är ju också riktigt tänkt...
 0
Anders Gardebring (19 Mars 2008 00:22):
Norrtullsplatsen är särskilt allvarlig. Vi tar också upp den i vår inlaga som kommer att skickas in men jag uppmanar också alla andra att själva ta kontakt med SBK. Ju fler som hör av sig, ju större är chansen att någon lyssnar.
Planen åker på hård kritik här i en kommentar från Lars Marcus, arkitekt och docent i stadsbyggnad:
http://www.svd.se/kulturnoje/mer/kommentar/artikel_675..
 0
Niklas (19 Mars 2008 22:58):
Det där med Norrtullsparken:
Det var bland annat St. Erik o Förbundet för ekoparken som krävde att få en öppen spridningskorridor (för växter och djur) mellan Karlbergs slott och Brunnsviken (som om det skulle finnas något sådant idag). Planerarna måste ha tagit hänsyn till detta när de planerade för denna park och ytterligare ett grönstråk i öst-västlig riktning.
Problemet med dessa är att de knappast erbjuder djur någon riktigt bra spridningsväg. Istället riskerar de att skapa trista halvurbana områden. Speciellt grönstråket (vet inte vad det heter) och den smalaste delen av Norrtullsparken riskerar att bli gräsplättar som folk korsar och stampar ner tills gräset till slut övergår i gyttja. Bättre vore väl istället att smalna av grönstråket till en gata med trädplanteringar. Vad gäller Norrtullsparken borde man kunna ta bort den smalaste delen och bredda bebyggelsen. Någon parkbrist lär inte uppstå i detta område.

I detta fall verkar man ha kompromissat mellan "ekoparksförespråkare" och behovet av att skapa en urban miljö. Som synes så är resultatet varken hackat eller malet. I detta fall borde man ha ignorerat ekoparksförespråkarnas krav på något som inte ens existerar idag.
 0
Anders Gardebring (19 Mars 2008 23:04):
Nej, det där med spridningsvägar är ju ganska märkligt. Det är en stadsmiljö. Spridningsvägarna bör alltså optimeras för människor... Vi har hur många kvadratmil som helst med natur i Sverige, att det ändå pratas om spridningsvägar i Stockholms innerstad är rätt tragiskt.
 0
Johan Eriksson (23 Mars 2008 14:03):
Visst är det en läcker känsla att vara däruppe!? -med en annan djärvare arkitektursyn hade ni kunnat sitta i en snurrande restaurang på toppen av det som nu är "Haglunds pinne"! ;-)

Bilden längst ner av de tre innehåller allt det jag avskyr mest med "min" stadsdel Södermalm och vad dessa postmodernister gjort med det centrala "hjärtat" vid Medis:

1, "Bofils båge" HSB-nedbantade "lagom-för-Sthlm-så-det-blir-lite-trist-på-köpet"-atkitektur. Förebilden utanför Paris går "hela vägen ut" och är snarlikt men med betydligt mer spännande och utmanande arkitektur

2, "Haglunds pinne" orkar jag knappt upprepa vad som redan konstaterats här men om vi säger så här att arkitekten Henning Larsen tagit sitt namn ifrån projektet så borde det räcka....

3, "Söderhallarna" och dess "kuliga" fönster och halvcirklar har många gånger fått mig att tveka ordentligt att gå in till min bank som tyvärr ligger där men efter ett djupt andetag går jag in och passar på att köpa Alvedon på apoteket också för att mentalt orka ut igen ur detta "plojhus" ;-)

4, Folkungagatans sydsida mellan Västgötagatan och Götgatan är en blandkompott där ingen av byggnaderna respekterar varandra eller sitt sammanhang men vadå "det är ju bara en uppfartsgata från Söderledstunnel så det spelar väl ingen roll hur det ser ut för de som ska gå på Biopalatset eller ner till den butiksfria Södermalmsallén"?

Det är tråkigt med gnäll så jag avslutar med att säga att jag tycker det snyggaste nybygget efter kriget runt Medis är Skrapan själv! (-på med den planerade restaurangen också så är det "fullbordat")
 0
Anders Gardebring (23 Mars 2008 18:03):
Johan: Jag håller med om att området kring Södertorn, inklusive Södertorn, är ganska misslyckat. I många och mycket eftersom man bara gjort halvmesyrer av allting, men också för att det är många stora barriärer (riktiga eller upplevda). Området känns helt enkelt inte som gångvänligt på alla ställen. Medborgarplatsen, vad kan man göra åt den? Lite mer grönska kanske? Spontant känns torget för stort i kontrast mot de låga byggnaderna som omger det.
 0
Hans Guldevall (24 Mars 2008 15:16):
Är det sådär Stockholms "skyline" ser ut? Tragiskt, ser ut som en norrländsk småstad eller nåt. Allt ser ju likadant ut. 5-våningshus så långt ögat kan nå..
 0
Leonardo Frithunanthz H-C (24 Mars 2008 16:25):
Japp. Stockholms s.k. "skyline" . Egentligen har vi ingen RIKTIG skyline då mesta av innerstaden har ungefär samma höjd, det finns inte mycket som sticker ut... så att jag skulle hellre kalla det för Stockholms profilplan. Stockholms s.k. "skyline" påminner mer om när man drar en profil inom arkeologiska utgrävningar. Ja, Hans, det är tragiskt. Det ser ut som en svensk småstad till höjden fast "lite" större på bredden. Annars är det inte så stor skillnad. Tragiskt.
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 9594 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky