Utskrift från www.yimby.se
....

Arbetet med modern spårväg i Stockholms innerstad fortsätter - men kan dröja

 
Svenska dagbladet skrev för ungefär en vecka sedan om att arbetet med djurgårdslinjens förlängning fortgår, men att de ansvariga i Stockholms stadshus fortfarande är avvaktande. Det beslut som beskrivs i artikeln togs sedemera, beslutet kan läsas i sin helhet här.

Som väntat reserverade sig socialdemokraterna mot beslutet på grumliga grunder, något som vi skrivit om tidigare här. Det är tråkigt att en så viktig fråga används som blockpolitiskt slagträ.

Miljöpartiet och vänsterpartiet vill båda se en utbyggnad men ifrågasätter finansieringsmetoden (Offentlig-Privat samverkan). En klart seriösare inställning där man faktiskt tar en tydlig ställning för utbyggnaden som sådan, något som socialdemokraterna hittills inte har velat göra.

Det krångliga nu är naturligtvis att moderaterna i landstinget är för utbyggnaden medan moderaterna i stadshuset vill skjuta på utbyggnaden på obestämd tid med argumentet att det pågår många byggen i innerstaden nu:

"- Vi behöver ta hänsyn till att det pågår stora andra arbeten som gör att vi behöver leda om trafiken, säger nu Anette Scheibe, chef på trafikkontoret i Stockholms stad."

Det märkliga i detta resonemang är naturligtvis att man utgår från att en spårvagn skulle försämra framkomligheten på Hamngatan, något som verkligen kan ifrågasättas då en spårvagn som bekant har plats för klart fler passagerare än en buss. Dessutom vet vi av erfarenhet att resandetalet så gott som alltid ökar när buss byts till spårvagn. Med andra ord skapar en spårvägsutbyggnad plats för mer trafik, inte mindre. En utbyggnad bör dessutom kunna gå snabbt. Djurgårdslinjen byggdes på 14 månader. Den nya sträckan är avsevärt kortare vilket borde innebära att hela sträckan bör kunna uppföras mycket snabbt.

Stockholmarna verkar i alla fall ha bestämt sig, iaf om man skall tro svenska dagbladets nätundersökning:



Det är dags att Stockholm åter får modern spårtrafik även i innerstaden. Miljön behöver det. Invånarna vill ha det.

Om du inte redan har gjort det, skriv på vår lista för att stödja utbyggnaden.
Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Gustav Svärd (15 April 2008 10:48):
Om allt detta innebär att vi får vänta par år till ser jag inget större problem med det. Men, hur ofta har planer skjutits på framtiden några år, sedan några år till, sen några år till, sen lagts ner? Det är det vi alla är oroliga för, eller hur? Vänta par år är inte hela världen så länge det blir av i full skala, men skjuta upp = skjuta upp i 50 år känns det som är regel.
 0
Anders Gardebring (15 April 2008 11:12):
Ja tyvärr är det ju så. Som Stockholmare och Yimbyit är man ju minst sagt luttrad över situationen. "Skjuta upp", speciellt utan att ange ett specifikt startdatum, innebär mycket ofta att det inte blir något alls.
 0
Niklas B (15 April 2008 13:20):
Jag är inte helt insatt i ämnet och kanske har jag missat något? Men om Stockholm ökade med 12 000 personer 2007, och kommer att fortsätta att växa i den takten. Hur ska då dagens kollektivtrafik räcka till? Måste man inte ganska snabbt komplettera tunnelbanan med t.ex. spårväg? Bussar kommer inte att räcka till och att enbart satsa på nya trafikleder för bilar ser jag som totalt bakåtsträvande.

Jag vet som sagt inte om jag har missat något men jag tycker det är ganska trångt på T-banan redan idag.
 0
Gustav Svärd (15 April 2008 13:40):
Stockholm Stad ökade med 12k, Storstockholm med över det dubbla. Visst behövs det mer kollektivtraffik, kapacitetstark sådan. Bussar? nä. Spårvagn? ja. Tunnelbana? ja. Pendel? ja.
En del planer är rdan på gång tur nog: tvärbanans förlägningar, citybanan, Gröna till KS. mer behövs.
 0
Anders Gardebring (15 April 2008 16:20):
Ja Niklas. Det har blivit trängre på tunnelbanan. Det märker jag tydligt som sällan åker i rusningstid då jag har lyckan att sedan sex år tillbaka kunna gå till jobbet. Jämför jag trängseln idag med den som var för sex år sedan är skillnaden påtaglig.
 0
Jan Wiklund (15 April 2008 17:48):
Madrid inviger en ny t-banelinje varje år, Stockholm invigde sin senaste i början av 70-talet. En generation sen.
Sen dess har en (1) spårvägslinje kommit till.
 0
Johan Eriksson (15 April 2008 17:58):
Gustav och den inledande meningen i hela tråden om att vänta: Självklart ska man göra ett bra jobba och "utreda" men det här är inget annat än en fars alt. tävling i hur man kan sega ut på efterfrågade och efterlängtade lösningar i all oändlighet! -Till slut måste man fråga sig vad Staden egentligen vill och framför allt vad de håller på med!?

Djurgårdslinjen byggdes på 14 månader för 60 miljoner av våra skattemedel och öppnade 1991, ca 3,5 km lång. På de 17 år som gått sedan dess har samtliga partier som haft reell möjlig att påverka dvs (s) och (m) gjort sitt allra yttersta för att förhala Centralenförlängningen och dess ynka 981 meter på alla möjliga och omöjliga sätt. Och det heter alltid att det finns något viktigare att lägga pengarna på!

Det är som att försöka lansera mobiltelefonen till ett folk som inte vill ha den utan hellre klamrar sig fast vid den gamla vevtelefonen, -visst den fungerar också men alla vi andra vet att mobilen är mycket smartare och kan mycket mer!

Jag skulle önska att en organisation som tex yimby (eller någon annan lämpad) gjorde ideologiska djupintervjuver med vissa politiska partier, med SLs, TKs och SBKs tjänstemän som verkar tro att året i år är 1968 och inte 2008 och fråga dom varför det just i Sthlm av alla teknikintresserade städer inte får frågan att röra sig konkret en millimeter på vad som med all säkerhet kommer att bli mer än 20 år? Varför går just Sthlm "bussvägen" och vad har de egentligen emot de ständigt återkommande succérapporterna om kraftigt ökat kollektivresande som konstant strömmar in från de städer världen runt som vågar satsa? Var sitter den ideologiska roten egentligen? Är det så primitivt banalt att eftersom vi lagt ned spårvägen en gång (1967) och sedan satsat fett på vägar och bussar så går det inte att erkänna att det var feltänkt då men vi måste fortsätta på den inslagna vägen pga av förlorad stolthet vid ett erkännande att det är andra (miljö)tider nu? Vad är det för snack om "miljöhänsyn", "hållbar miljöutveckling" och "miljömedvetenhet" -för att inte tala om yimbys specialité med "värdig stadsmiljö"?

-Det är bara struntprat, i verklighetens Sthlm 2008 har den nuvararnde regimen inte lärt nånting utan "förskotterar" medel, och låser våra Trängselavgifter till Kungshattsleden, bygger inte en meter mer cykelbana och fortsätter att förhala 5an till Centralen. Utvecklingen går åt helt skrämmande fel håll och med stor oro för framtiden och ytterligare politikerförakt måste jag tyvärr avsluta med att konstatera att det -tyvärr- är klar "1936-varning" på trafikutvecklingen i Sthlm! =(

Ut i Europa med er EU-förespråkande politiker och lär er någonting och agera snarast, merparten av räkningen har dagens politiker redan lagt på våra barn och barnbarn!
 0
Johan Eriksson (16 April 2008 03:57):
Gustav Svärd: Menar du att bara för att Sthlm växer så ska man bara satsa på T-banor och pendeltåg men inte på kapacitetsstarka stomlinjer på gatunivå? -varför isaf?

Önskar det fanns anledning att vara positivare men jag känner mig blåst av alliansen som i praktiken bara är (m)´s syn på vad som är bra trafikplanering medan de mindre högerpartiernas oftast mer radikala förhoppningar och visioner körs över och (m) i sin tur börjar nu allt tydligare framstå som än mer "betongbilsparti" än (s), och ingen avgörande omsvängning till en mer eurupoeisk trafik- och stadsplanering!

Å andra sidan har både (s)(-förstås) men även (v) och (mp) reserverat sig mot Centralenförlängningen så samtliga partier kanske har kohandlat fram en ännu större ideologisk mur mot omvärlden än den redan reaktionära inslagna vägen som är ack så nedslående? -Inom arkitekturen är det -som yimby kontinuerligt påminner om- trögt med omtänkandet men man kan iaf ana en viss medvind och att en mental omsvängning i vissa fall är på gång. Inom k-trafken finns ingen samlad kraft som har samma resurser att propagera som billobbyn har för sina 35-miljarders projekt (Kungshattsleden) och kunskapsnivån är förvånsvärt låg hos ansvariga trafikplanerare varför det är svårt att ens tala och debattera om saken....

En annan intressant aspekt på fenomenet moderna spårvägar som inte alls verkar lira ihop med framför allt "visionära" politikers men även med folk vem som helst är att de ofta, och ibland nästan per automatik, föreställer sig framtidens k-trafik som något de sett ur någon diffus 70-tals sci-fi film med långa "Metropolismaskar" (Fritz Lang redan 1927) till tåg som alltid går på skyhöga viadukter i en extremt "Blade runner"-liknande skyskrapsstad. Det är bara det att under tiden folk har samma syner idag som för 100 år sedan så har spårvagnen utvecklats från en liten trång skränig kartong till just de "superfordon" man kan se i just de där gamla "framtidsfilmerna"! Bildexempel från Houston som liksom grannstaden Dallas idag ligger många ljusår före oss: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ea/Lig..(-vilken buss kan "gå i vattnet"?), moderna fordon i gammal men rustad miljö: http://ntis04.hgac.cog.tx.us/website/photolab/photos/s.., -och i helt nybyggd miljö: http://ntis04.hgac.cog.tx.us/website/photolab/photos/u.., och en avslutande bild från Minneapolis: http://thirdrail.smorgasblog.com/images/1lrt0625.jpg

Var det inte just mot USA-hållet våra svenska arkitekter och trafikplanerare blickat åt under så lång tid? -dags för uppdaterad studieresa nr 2 till "bilismens förlovade land Nummerr 1"! ;-)
 0
Gustav Svärd (16 April 2008 07:22):
Johan, om du läser igen ser du att jag är för spårvagn. Just för att det är kapacitetsstarkt och även för att det lockar fler passagerare än en buss på samma sträckning. iirc så kommer en spårväg-ifierad 4:a gå från 60k passagerare om dan till över 100k enligt officiella beräkningar.
 0
Johan Eriksson (16 April 2008 16:06):
Gustav: Förlåt, en missuppfattning av mig!

Webb-tv från Landstingsfullmäktiges sammanträde 2008-04-08 (ärendet om Djurgårdslinjen startar 07:03:25 och fortsätter i över en timme): http://www.sll.se/streamsync/frameset.asp?intFullMeeti..+12%3A02%3A22+PM
 0
Gustav Svärd (16 April 2008 16:32):
Nemas problemas, vi e ju på samma sida i detta =)
 0
Mr.modern Shullushullu (16 April 2008 17:33):
Jag e för spårvagnar...vi behöver nåt modernt och man kanske till och med skulle kunna ersätta några vägar och däcka över dom man kan dra sårvagns linjaen genom en park ochså...
 0
Johan Eriksson (19 April 2008 04:51):
Spårvagnar i gräsbesådd bana var det ja, diskret och ett lyft för stadsbilden: http://homepage.ntlworld.com/c.fuller1/images/cts_10xx.., http://photos.igougo.com/images/p22317-Strasbourg_Fran.. och en hel sida "Light Rail Fits In,
Lawn Track": http://www.citytransport.info/Lawn.htm
 0
Ragnar Lind (19 April 2008 17:24):
Att det inte blir reguljära spårvagnar i innerstaden tror jag beror på förlorad stolthet efter nedläggningen 1967. S och m är i en ohelig allians sen dess. Man vill bara inte bygga spårväg igen. Det har verkligen gått troll i det hela. Det är ett underverk att museispårvägen blev av. Dåvarande chefen för SL Helge Berglund sade en gång i tiden (68-69 nån gång)på ett allmänt möte: "Det begriper väl var och en, att det inte fungerar med två spårbundna system samtidigt!"
 0
Johan Eriksson (19 April 2008 19:22):
Om Stockholmarna ska komma nånvart öht så måste man kunna släppa ett nedläggningsbeslut från 1957 inklusive förlegade trafikplaneringsprinciper, gärna hela den svenska mentaliteten också som verkar tro att de kommer att bli ställda inför nån slags folkdomstol om man bara snabbt och enkelt och utan att man behöver göra någon vidare affär av det, kunde säga att "det var fel" för att sen kunna släppa det där och gå vidare!

Barcelona la ner ett stort nät med bra vagnpark 1971 men återöppnade 2004 med 5 linjer i ett svep och är nu en stor framgång och förebild, -hur många (100) år tar det innan man kan tänka om i Sthlm och varifrån kommer denna teknikfientlighet ifrån hos ett annars mycket uppdaterat och teknikintresserat folk?

Mer spårvagn i gräs: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/87/Str.."modernt möte": http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/81/273..
 0
Mr.modern Shullushullu (27 April 2008 20:03):
Altså man kan ju göra så att i den tätaste delen av stan kan spårvägen gå under husen och vägarna och upp igen i de mindre tätare delarna...och kista behöver mer kollektiv trafik spårvagnsvägen kanske skulla kunna ha en sorts slut station där..och sörvis#i rissne.då skulle alla kineser och turister åka direkt till stan istället för att sitta och vänta på den tråkiga tunnelbanan:( ett museum i kista)skulle ochså passa bra (stort och modernt)...Texas12
 0
Mr.modern Shullushullu (27 April 2008 20:06):
Altså man kan ju göra så att i den tätaste delen av stan kan spårvägen gå under husen och vägarna och upp igen i de mindre tätare delarna...och kista behöver mer kollektiv trafik spårvagnsvägen kanske skulla kunna ha en sorts slut station där..och sörvis#i rissne.då skulle alla kineser och turister åka direkt till stan istället för att sitta och vänta på den tråkiga tunnelbanan:( ett museum i kista)skulle ochså passa bra (stort och modernt)...Texas12
 0
Anders Gardebring (27 April 2008 21:27):
Texas:
Under mark i innerstaden och ovan mark i ytterstaden?
Det du beskriver är tunnelbanan... Stockholms innerstad har redan en hel del tunnelbana, även om den definitivt skulle kunna byggas ut på sina ställen.
Stockholms innerstad behöver spårväg ovan jord för att ersätta de överbelastade busslinjerna. Den som idag tar buss i innerstan ser inte tunnelbanan som ett alternativ (för få hållplatser, tar tid att ta sig ner i och upp från tunnelbanan osv)
 0
Mr.modern Shullushullu (5 Maj 2008 17:22):
Jaja du har rätt igen
men det skulle vara coolt och innerstan menade jag "gamlastan"
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8653 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Uthyrningsdel
19 Mars 12:57 av Tom Keller
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S

@yimbysthlm på Twitter