Utskrift från www.yimby.se
....

Ny evenemangsarena vid Globen

 


Stockholm skall bygga en ny evenemangsarena i Globenområdet som ersätter Söderstadion. Arenan blir Hammarby fotbolls nya hemma-arena. Söderstadion kommer att rivas när den nya arenan står klar.

Den nya arenan, "Stockholmsarenan", blir en så kallad multiarena med flyttbart tak och kommer också att kunna skifta färg. Byggstart kan ske 2011 med en färdig arena tidigast 2012.

Området där Söderstadion idag står kommer att bebyggas med nya fastigheter.

Om man skall tro de fotomontage som visas ovan har tyvärr mycket lite arbete lagts på hur arenan skall integreras mot övriga området och mot Globen. I ena änden ser vi bilvägar, parkeringsplatser och en kvarglömd skogsdunge. Mellan globen och arenan finns också en kvarglömd skogsdunge. Speciellt i utrymmet mellan den nya station och Globen behöver mer arbete läggas ner, en urban koppling borde här skapas istället för den vanliga Stockholmska patentlösningen "kvarlämnad skogsdunge". Varför inte också här lägga ett nytt höghus med bostäder som kan hjälpa till att bringa lite liv i området som tyvärr är mycket ödsligt när det inte är några evenemang.

DN, SvD, City.
Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Hans Berglund (16 April 2008 01:07):
Jag gillar arenan i sig, men jag kan hålla med dig om vad du skriver. Som det ser ut på bilden ovan så verkar arenan bara vara inklippt med photoshop eller nått liknande. Det finns stora möjligeheter för områedet och arenan. Hoppas att dom tar tillvara på den.
 0
Niklas (16 April 2008 01:34):
När de ändå håller på, kan man hoppas att de deckar över Nynäsleden, alternativt gör den till en grön stadsboulevard (med max 40 km/h hastighet).

Området borde vara högre prioriterat för omvandling till stad än vad Årstafältet är.
 0
Hans Berglund (16 April 2008 02:17):
^^ Jag gillar idén men blir det inte trafikstockningar med lägre hastighet på en "stadsboulevard"? Nynäsvägen är väll redan ganska regält trafikerad redan?
 0
Niklas (16 April 2008 02:38):
Det kräver säkerligen lite (=mycket) bättre kollektivtrafik. Sänkta hastigheter i kombination med detta gör säkert att färre tar bilen.

Om det finns någon stadsmotorväg att göra om till boulevard så är det nog denna då den kantas av någorlunda urban arkitektur för att ligga så lång utanför tullen. En ordentlig urbanisering av Söderort skulle kunna ha sin utgångspunkt i just detta område.
 0
Barba (16 April 2008 02:53):
Jävligt bra idé det där att göra om nynäsvägen till stadsgata, gör man bara något åt gullmarsplansområdet sen så hänger plötsligt söderort ihop med innerstan, det skulle kunna bli förlängningen av götgatan...
 0
Barba (16 April 2008 03:01):
Fanns det förresten inte några planer på att däcka över nynäsvägen? Man skulle kunna göra som med biltunnlarna i innerstan som ofta ligger under en annan gata...
 0
Magnus Orest (16 April 2008 11:09):
Insåg just att de missat en sak med nya arenan - det finns ju bara en t-banestation (Globen) som ligger riktigt nära, medan Globen och gamla Söderstadion har tre (Globen, Gullmarsplan, Skärmarbrink). Hur kommer detta att yttra sig sedan? Ökat bilberoende? Stökigare närområde när det har varit huligantäta matcher, och alla ska till samma t-bana, längs med samma gångväg?

Innan arenan byggs borde nynäsvägen däckas över, så att området binds ihop med Enskede/Hammarby. Annars gillar jag den idén, snygg arena som passar in i området. Det är bara kommunikationerna som kan bli ett problem i framtiden.
 0
Anders Gardebring (16 April 2008 11:12):
Bra tänkt där Magnus. Har du mailat sbk?
 0
Gustav Svärd (16 April 2008 12:17):
Sant där, Magnus. Inte behöver det va en jätteöverdäckning heller. En väl tilltagen gång/cyckelbro med förbättrad väg upp mot Tbanan på andra sidan borde räcka.
 0
Marre (16 April 2008 14:37):
De där meningslösa skogsdungarna norr och söder om arenan måste givetvis bebyggas.
Vore snyggt med en sammanhållen mur av byggnader mot Nynäsvägen. Och en ny gångbro över till Blåsuts t-banestation är väl en självklarhet?

Vore bra om man har en eventuell framtida bostadsbebyggelse på nuvarande slakthusområdet i bakhuvudet när man bygger. Har för mig att Billström hade ett sånt förslag uppe för ett par år sedan. Fast man får se till att det blir kvartersstad och ej den typen av styggelse som man kan se nere till höger i bilden... ;-)
 0
Martin Ek (16 April 2008 15:20):
Tycker att detta med att överdäcka Nynäsvägen låter fantastiskt. Sänk ned den och koppla sedan ihop med bron som går till tunneln. Ovanför lägger man sedan en "grön stadsboulevard" (skulle även i framtiden vilja se spårvagn). Kan man int plantera lite träd på Skanstullsbron också, det skulle bli perfekt.
 0
Christian (16 April 2008 17:27):
Det finns många T-stationer i området. Gullmarsplan, Globen, Skärmarbrink, Blåsut och Enskede Gård och förutom detta en av stockholms största bussterminaler samt tvärbana. Skulle inte säga att kommunikationerna är dåliga men möjligen att dem behöver integreras lite bättre med broar, trevligare bebyggelse och en eventuell överdäckning av Nynäsvägen.
 0
Eve (16 April 2008 18:24):
Konceptet kring "Multiarena" är det nya given om man vill skapa integrerade stadsmiljöer där arena och småskallig stadsmiljö kan integreras. Iden är att Arenan ska innehålla fler funktioner och evenemangsuppsättningar som sedan kan smälta ut på omkringliggande torg och skapa liv dygnet runt istället för enbart under evenemang, som aldrig egentligen har fungerat i vårt kära Globen område.
 0
Anders Gardebring (16 April 2008 18:32):
Eve: Som du säger, Globenområdet är särdeles dött när det inte är något evenemang.
Småskalig stadsmiljö bör dock kritiseras med tanke på att det här är ett mycket centralt läge med mycket bra tillgång till kollektivtrafik. Målet bör vara stadsmiljö, inte småskalig sådan. Den byggnader som redan finns är inte småstadsmässiga, det bör inte heller nya vara, tvärtom.
 0
Martin Ek (16 April 2008 18:48):
Kan ju tilläggas att det är dött även när det pågår evenemang.
Slutsats: Om man ska gå på ett evenemang där, åker man dit och går direkt in på arenan.
 0
Kalle (16 April 2008 21:48):
Fotbollsarena+bostäder=sant, i Portsmouth.
http://www.building.co.uk/story.asp?sectioncode=284&st..
 0
Anders Gardebring (16 April 2008 21:54):
Kalle: Damn! Heh. Plötsligt såg vår lilla arena rätt patetisk ut ;)

Men det här är ju mycket av problemet i Stockholm också. Man får inte sticka ut och tro att man är något. Då är det dags för "skrytbygge", "fallos" och "jante"...
 0
Hans Berglund (16 April 2008 22:39):
Jag gillar iden med fler bostader i arenans direkta anslutning. Som dom gjort på Tunavallen i Eskilstuna. Ni känner säkert till den arenan. Ett enkelt sätt att få dit lite liv även när det inte är evenemang på arenan.
 0
Magnus Orest (17 April 2008 08:30):
Christian, jag tror inte att du riktigt förstår problemet, som är att kommunikationerna är dåliga just därför att de inte ligger i anslutning till den tänkta arenan. Visst finns det många t-banestationer i "området" (jag bor själv i området, så det vet jag), dvs inom några kilometers radie. Problemet är att det endast kommer att finnas en station som ligger nära den nya arenan, nämligen Globens t-bana. Och inte ens den kommer att ligga i direkt anslutning till arenan. Det blir senare ett problem, eftersom en arena av den här storleken innebär att väldigt många människor ska till eller från evenmangen på en och samma gång.

Jag kan lätt föreställa mig det kaos som kommer att uppstå när tusentals fotbollssupportrar (som tillhör rivaliserande lag) ska gå från arenan, genom samma passager, till samma t-banestation, vid samma tidpunkt. Sedan börjar massmedia kacka på arenan för att man på SBK inte tog hänsyn till någonting som basalt som transporter och kommunikationer när man planerade den. Jämför med Söderstadions läge, den ligger i direkt anslutning till Globens t-bana, ett par minuter från Gullis och hyfsat nära Skärmarbrink.

Anders/Gustav - nix, jag har inte kontaktat SBK än, men jag ska nog göra det när jag får tid. Någon av er som har en direktlänk till arenans sida?
 0
Gustav Svärd (17 April 2008 09:11):
Magnus, jag ser ingen sida på SBK:s sidor. Men är bara att mejla in ändå, tar bara nån minut och skadar ju inte att försöka påverka. Att ha en gångbro där skulle väl dessutom vara bra för området ändå? binda ihop över Nynäsvägen är inte fel.
 0
Per Malmberg (17 April 2008 09:22):
Det står att arenan ska kunna skifta färg. Har någon sett en kvällsvy över arenan?
Om den skulle bli lika efektfull som Allianz Arena i Munchen skulle det bli riktigt
häftigt!

http://www.worldstadiums.com/stadium_menu/architecture..
 0
Michael Lindqvist (17 April 2008 15:15):
Magnus du missar helt Blåsut som ligger på ungefär samma avstånd som Globen.
 0
Gustav Svärd (17 April 2008 15:55):
Inte idag, Michael. Idag är det närmare dubbla avståndet. Men bygger man en liten överdäckning så blir det ungefär lika. ;)
 0
Michael Lindqvist (18 April 2008 10:32):
Det beror ju på vartifrån du räknar. Jag tittar på södra delen av stadion och den borde till och med ligga närmare Blåsut.
 0
Gustav Svärd (18 April 2008 10:35):
Va jag menade var att till Globen går det att gå raka vägen men till Blåsut blir det knappast raka vägen. Idag. Men med en enkel liten bro/överdäckning så blir det som du säger närmare till Blåsut. Detta skulle kunna öka säkerheten också, enklare att hålla motståndarfansen isär om dom slussas till olika stationer (på olika grenar).
 0
Magnus Orest (18 April 2008 12:57):
Michael, jag vet var Blåsut ligger. Blåsut är i nuläget inget alternativ. Om nynäsvägen däckas över kommer stationen att hamna hyfsat nära, men så ser det inte ut idag. Det finns idag inget smidigt sätt att korsa motorvägen och ta sig till Blåsut, utan att gå via Enskedevägen. Och nyckelordet är "gå", det handlar om att det ska vara lätt att ta sig till och från t-banan till fots, så att transporterna till den nya arenan fungerar. Dessutom blir det ändå ganska långt, när jag skriver "nära" menar jag ungefär så nära som Gullmarsplan eller Globens t-bana ligger Söderstadion idag, så att besökarna (folkmassorna) inte behöver gå långt innan de är framme vid t-banan, eftersom sådant kan i sig skapa oroligheter.

Det räcker inte heller med en station. Om det har varit ett evenemang som dragit fulla hus innebär det att tiotusentals människor ska ta sig därifrån, samtidigt. Majoriteten åker kollektivt. Då räcker det inte med en station. Och de existerande gångvägarna kommer inte heller att räcka till.

Inte heller kan man blanda fotbollsfans hur som helst. Med en enda station i närheten kommer oroligheter efter matcherna att bli vardagsmat. Kan du tänka dig tusentals halvpackade djurgårdare och bajenfans som ska gå gemensamt från den nya arenan bort till Blåsut, och sedan ta samma tåg därifrån? Vad tror du kommer hända på vägen?

Jag har bott i Årsta i snart tio år. Jag vet hur det brukar vara när det spelas stockholmsderbyn på Söderstadion, och jag vet vilket kaos som kan uppstå om man inte tar hänsyn till sådant redan på planeringsstadiet. Söderstadion fungerar i nuläget väldigt bra eftersom den ligger där den ligger, dvs centralt med bra kommunikationer i alla riktningar.

Varför inte tänka om redan nu, och sluta se Nynäsvägen som en naturlig barriär som inte kan korsas? Varför inte lägga arenan ÖVER motorvägen, och låta den binda samman de olika områdena? Bästa sättet att lösa ett problem är att undvika att göra fel redan från början.
 0
Thomas Persson (2 Oktober 2008 23:40):
Neeeej!
Varför placerar man Arénan just där?
Måste allt skojigt ligga på samma ställe?
Jag menar, räcker det inte med Globen just där?
Ge en sån här satsning en bättre placering med tanke på kollektivtrafik och långsiktig stadsplanering!
Victoria Arena... minns nån den?
Skulle inte det va en bättre placering för Sthlm?
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8608 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

@yimbysthlm på Twitter