Utskrift från www.yimby.se
....

En tur längsmed Tvärbana City

 
Förra helgen träffades vi ett gäng Yimby:s för att ta en promenad längsmed Tvärbana City:s tänkta sträckning. Naturligtvis togs det bilder.

Ett gäng Yimby:s samlade på Norrmalmstorg för att provåka modern spårvagn.
Ett gäng Yimby:s samlade på Norrmalmstorg för att provåka modern spårvagn.
 
Mikael och Gustav gillar läget
Mikael och Gustav gillar läget
 
Spårvagnsturen är avklarad och vi påbörjar vår vandring längsmed den framtida dragningen. Här passerar vi gallerian och funderar kring om man inte borde göra något åt den trista bron.
Spårvagnsturen är avklarad och vi påbörjar vår vandring längsmed den framtida dragningen. Här passerar vi gallerian och funderar kring om man inte borde göra något åt den trista bron.
 
Enligt den senaste planen skall den låga delen av Scandic rivas för att ge plats för citybanans uppgång. Ovanpå skall en ny högre byggnad uppföras. Det finns en hel del trevliga idéer för city just nu, från Yimby hoppas vi också på en fix av Scandics nuvarande fasad som inte är alltför tilltalande...
Enligt den senaste planen skall den låga delen av Scandic rivas för att ge plats för citybanans uppgång. Ovanpå skall en ny högre byggnad uppföras. Det finns en hel del trevliga idéer för city just nu, från Yimby hoppas vi också på en fix av Scandics nuvarande fasad som inte är alltför tilltalande...
 
Klarakyrkans kyrkogård och park är en grön oas. Tyvärr blockeras den av det smala huset i hörnet Klarabergsgatan/Klara Södra kyrkogata. Det har ju diskuterats om denna byggnad skall rivas och ersättas av något annat. Kanske den istället borde rivas och få bli en grön ingång till den idag oanvända grönytan vid Klara kyrka, samtidigt som man bygger nytt eller om huset bredvid.
Klarakyrkans kyrkogård och park är en grön oas. Tyvärr blockeras den av det smala huset i hörnet Klarabergsgatan/Klara Södra kyrkogata. Det har ju diskuterats om denna byggnad skall rivas och ersättas av något annat. Kanske den istället borde rivas och få bli en grön ingång till den idag oanvända grönytan vid Klara kyrka, samtidigt som man bygger nytt eller om huset bredvid.
 
Byggkranarna för Stockholm Waterfront Building tornar upp sig längsmed Tvärbana City:s framtida sträckning. Den här delen av city genomgår (lyckligtvis) en kraftig ombyggnad.
Byggkranarna för Stockholm Waterfront Building tornar upp sig längsmed Tvärbana City:s framtida sträckning. Den här delen av city genomgår (lyckligtvis) en kraftig ombyggnad.
 
Gamla kungsbrohuset är helt borta och nybygget har påbörjats.
Gamla kungsbrohuset är helt borta och nybygget har påbörjats.
 
Kranar vid Stockholm Waterfront Building.
Kranar vid Stockholm Waterfront Building.
 
Det är fortfarande några små delar av Klara postterminal kvar men nybygget har redan påbörjats i andra änden av byggarbetsplatsen.
Det är fortfarande några små delar av Klara postterminal kvar men nybygget har redan påbörjats i andra änden av byggarbetsplatsen.
 
Spårvägen kommer onekligen att göra Blekholmsterassen mer levande, men den i stort sett totala frånvaron av butiksytor i bottenplanen vore något för staden att åtgärda. Lite grönska längsmed denna sträckning skulle inte heller skada.
Spårvägen kommer onekligen att göra Blekholmsterassen mer levande, men den i stort sett totala frånvaron av butiksytor i bottenplanen vore något för staden att åtgärda. Lite grönska längsmed denna sträckning skulle inte heller skada.
 
Skylten informerar oss om att vi har kommit till Blekholmstorget.
Skylten informerar oss om att vi har kommit till Blekholmstorget.
 
Det visar sig att Blekholmstorget mer är en vändplan för bilar än ett torg. Döda så kallade
Det visar sig att Blekholmstorget mer är en vändplan för bilar än ett torg. Döda så kallade "torg" finns det tyvärr gott om i Stockholm. Detta bygge har iaf några år på nacken, men att man ännu inte har lärt sig kommer vi att se senare på promenaden.
 
Det nya kontorshuset vid Kungsbron och överdäckat över spårområdet börjar ta form. Notera hur huset höjer skalan för hela området. Plötsligt ser Clarion Sign (anas till vänster i bild) inte längre lika massivt ut. Förhoppningsvis kan sådana här projekt minska rädslan för att bygga tätt genom att skapa en fungerande helhet som dessutom läker tidigare sår i staden.
Det nya kontorshuset vid Kungsbron och överdäckat över spårområdet börjar ta form. Notera hur huset höjer skalan för hela området. Plötsligt ser Clarion Sign (anas till vänster i bild) inte längre lika massivt ut. Förhoppningsvis kan sådana här projekt minska rädslan för att bygga tätt genom att skapa en fungerande helhet som dessutom läker tidigare sår i staden.
 
Nu har vi kommit bort mot Flemminggatan där detta hus finns längsmed en av sidogatorna. Klart trivsammare boende än punkthus i nyfunkis...
Nu har vi kommit bort mot Flemminggatan där detta hus finns längsmed en av sidogatorna. Klart trivsammare boende än punkthus i nyfunkis...
 
Korsningen Fleminggatan/Kronobergsgatan. Den menlösa gräsmattan finns även mitt i stan. Denna är troligen en kvarleva från den tidigare stadsplanen där målet var att bredda många av stadens gator (och man således tänkte sig att huset på vänster sida bortåt i bild skulle rivas). Nu blev det som tur var inte så, och det vore kanske läge att bebygga denna plätt?
Korsningen Fleminggatan/Kronobergsgatan. Den menlösa gräsmattan finns även mitt i stan. Denna är troligen en kvarleva från den tidigare stadsplanen där målet var att bredda många av stadens gator (och man således tänkte sig att huset på vänster sida bortåt i bild skulle rivas). Nu blev det som tur var inte så, och det vore kanske läge att bebygga denna plätt?
 
Framme vid Fridhemsgatan. Notera blåbuss fyra i bild, Tvärbana City kommer att bitvis passera flera av blåbussarnas sträckningar och kan agera bas för framtida konverteringar av blåbusslinjer till spårväg.
Framme vid Fridhemsgatan. Notera blåbuss fyra i bild, Tvärbana City kommer att bitvis passera flera av blåbussarnas sträckningar och kan agera bas för framtida konverteringar av blåbusslinjer till spårväg.
 
Lindhagenplansområdet genomgår en stor förändring. Det tidigare förorts/motorvägslandskapet håller på att omvandlas till ny stadsmiljö. Vägområdet närmast i bild kommer helt att däckas över och en trädplanterad allé kantad av byggnader kommer att laga ett sår i stadsväven.
Lindhagenplansområdet genomgår en stor förändring. Det tidigare förorts/motorvägslandskapet håller på att omvandlas till ny stadsmiljö. Vägområdet närmast i bild kommer helt att däckas över och en trädplanterad allé kantad av byggnader kommer att laga ett sår i stadsväven.
 
Framme vid Lindhagensgatan. Kanske kan spårvägen gå i den gräsbevuxna mittenfåran? Dock behöver den breddas en aning först.
Framme vid Lindhagensgatan. Kanske kan spårvägen gå i den gräsbevuxna mittenfåran? Dock behöver den breddas en aning först.
 
Det byggs för fullt längsmed Lindhagensgatan. Till höger i bild helt nybyggt och till vänster byggs nya plan på befintlig byggnad.
Det byggs för fullt längsmed Lindhagensgatan. Till höger i bild helt nybyggt och till vänster byggs nya plan på befintlig byggnad.
 
Riktigt trevlig skala på det här nybygget. Här har man gjort helt rätt och anslutit huset helt till kvartersstrukturen och gatan. Tyvärr verkar affärslokaler saknas i bottenplanet, det här skulle troligen vara en perfekt plats för en liten kvällsöppen jourbutik eller liknande.
Riktigt trevlig skala på det här nybygget. Här har man gjort helt rätt och anslutit huset helt till kvartersstrukturen och gatan. Tyvärr verkar affärslokaler saknas i bottenplanet, det här skulle troligen vara en perfekt plats för en liten kvällsöppen jourbutik eller liknande.
 
Och här återkommer vi till planerarnas oförmåga att skapa bra torg och mötesplatser. Mot detta öppna
Och här återkommer vi till planerarnas oförmåga att skapa bra torg och mötesplatser. Mot detta öppna "torg", i teorin en utmärkt möjlighet att skapa en dynamisk mötesplats i ett område som innehåller både bostäder och arbetsplatser, så finna det inte en enda butikslokal. Huset till höger är i allt väsentligt en baksida, som vetter mot ett torg(!). Huset till vänster har i sitt bottenplan en restaurang. Men som helt saknar öppningar ut mot torget. Uselt.
 
Till höger utanför bild ligger
Till höger utanför bild ligger "torget". Ut mot gatan saknar det här kontorshuset återigen helt affärsytor i bottenplanet. Stadens struktur finns, men det blir här bara ett tomt skal.
 
Vi fortsätter längsmed Lindhagensgatan. Huset till vänster håller på att rivas och skall ersättas av ny bebyggelse. Till höger has SL ett bussgarage som också skall flyttas och ersättas av ny bebyggelse (här finns det bl.a. planer på en ganska hög byggnad). 
Vi får hoppas att det blir lite mer lokalytor när dessa byggnader uppförs.
Vi fortsätter längsmed Lindhagensgatan. Huset till vänster håller på att rivas och skall ersättas av ny bebyggelse. Till höger has SL ett bussgarage som också skall flyttas och ersättas av ny bebyggelse (här finns det bl.a. planer på en ganska hög byggnad). Vi får hoppas att det blir lite mer lokalytor när dessa byggnader uppförs.
 
Asfaltsverket vid Hornsbergs strand har börjat att rivas.
Asfaltsverket vid Hornsbergs strand har börjat att rivas.
 
Gott om plats att bygga på vid Hornsbergs Strand.
Gott om plats att bygga på vid Hornsbergs Strand.
 
Utsikten är det inget fel på.
Utsikten är det inget fel på.
 
Klicka här för att se alla bilder


Alla bilder är tagna av Anders Gardebring
Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Anders Gardebring (22 Juni 2008 01:53):
Och så vill jag naturligtvis passa på att tacka för det trevliga sällskapet! :)
 0
Erik Sandblom (22 Juni 2008 11:10):
Vill bara nämna att spårvagn kan gå i gräsbanvall, så Lindenhagsgatans gräs kan bli kvar om man vill.
 0
Gustav Svärd (22 Juni 2008 12:31):
Nja, inte kvar som den är idag. Den är för smal! Så för att kunna köra spårvagnar i denna gräsremsa (som idag inte ska nyttjas till något annat än att se grön ut) så måste denna breddas. Skulle förvåna mig mycket om inte det går att ordna om gaturummet så att det går. =)

Som Anders vill jag också tacka för åk/gångturen och det trevliga sällskapet.
 0
Hans Berglund (22 Juni 2008 12:55):
En promenad genom stan.... så firar en riktig Yimby midsommar. :)

Tack för turen. Kul att det händer lite.
 0
Niklas (22 Juni 2008 12:59):
Tack för bilderna!
Intressant torg alldeles söder om St.Görans sjukhus. Ni skriver att husens intressanta verksamheter vätter mot andra håll än just torget. Torgets beskrivning passar väldigt bra in på en bakgård. Undrar varför man inte där vågade göra en ordentlig kvarterstruktur med stängda bakgårdar.

Istället för att bygga en väg mellan "sjukhuset" och "kvarteret" har man byggt två femtonvånings punkthus som tydligt försvårar en framtida kvartersstruktur.
 0
Johan Eriksson (22 Juni 2008 13:02):
Ja den hade man velat vara med på för att påtala det uppenbara som jag nu under sommaren kommer att formulera tydligare och adressera till Wennerholm & Co men som i korthet går ut på att Fleminggatan har totalt sett för mycket trafik och det kommer att bli trafikkaos om spårvägen dras denna väg och inte i den lugnare stadsdelsgatan Hantverkargatan!

Ni som nyss varit där och sett med ögon måste inse att detta kommer bli stans nästa stora propp om vi inte agerar nu! -kommentarer?
 0
Anders Gardebring (22 Juni 2008 13:04):
Johan:
Det var väldigt lugn trafik när vi gick där, dock var det ju inte under rusningstid utan mitt på dagen på en lördag.
 0
Johan Eriksson (22 Juni 2008 14:06):
Anders: Jag åkte i torsdags och det tog oss 15 min med 1an från Fridhemsplan till Kungsbron = det kommer att bli kaos utan ett minimun att alla parkeringsplatser ryker för att åstakomma egna körfält för alla trafikslag och det tror knappast vare sig bil- eller varuparkerarna går med på!

Vi skapar alltså en ny ohållbar trafiksituation där det som jag hävdat länge blir ointressant att åka alternativet spårvagn en längre eller hela sträckan då denna inte kommer att komma fram stångandes med 1an, alla vimsiga bilister och deras vänstersvängar, cyklister som inte har egna banor och backandes varulastbilar, -då kan man lika gärna (gå före och efter o) ta T-banan eller buss 62!

Fina bilder och missuppfatta mig rätt men den här gången har ni dels gått ut på fel veckodag och dels knappt plåtat Fleminggatans "filröra" alls och ni verkar mer fokuserade på arkitekturen längs den tänkta linjen än gatorna den ska gå på, tyvärr måste jag tillägga även om den också intressant på sitt sätt!
 0
Johan Eriksson (22 Juni 2008 14:07):
Suck fel igen, det är bara "alla" i tredje raden som ska vara understrycket!
 0
Anders Gardebring (22 Juni 2008 15:32):
Johan:

Jag fixade till ditt inlägg.

Poängen med turen var både att följa den tänkta sträckningen och att titta på de byggprojekt som pågår längs dess väg. Vi noterade att det pågår många byggprojekt längsmed tvärbana city:s tänkta sträckning och såg därför en möjlighet att kombinera två saker i en. Valet av veckodag är naturligt. Vi har arbeten och studier att sköta, att gå ut på en vardag under rusningstid är inte realistiskt för de flesta av oss då vi då har åtaganden på annat håll.

Angående alternativa sträckningar så vet jag själv för lite för att där kunna ha en åsikt. Det skulle vara intressant att se var spårvägssällskapet står i frågan? De har väl hyfsad kunskap om de här grejorna eller?
 0
Johan Eriksson (22 Juni 2008 16:10):
Okey nu förstår jag syftet bättre och jobba måste man, sorry!

Jo man, vem som helst, kan ha en "egen åsikt" genom att när som oftast ta en tur på 1an längs Fleminggatan och sedan vid Fridhemsplan ta 3an tillbaka mot City och jämföra framkomligheten och restiden!

Spårvägssällskapet har varit mycket drivande genom åren och även lämnat egna ståndpunkter och alternativförslag till tex Centralenförlängningen men dels vet jag inte i skrivande stund om de hunnit ta ställning till det kvicka beslutet att fortsätta mot Kungsholmen och dito ev altförslag(?), men oavsett så är det viktigt att flera föreningar/organisationer lämnar remissytranden och har egna åsikter!

Det är så positivt att man vill förlänga vidare och så snart men i brådrasket får inte denna långsiktiga lösning stressas fram i sån fart att vinsten/poängen och investeringen slarvas bort. Med nuvarande förslag till sträckning tror jag dessvärre att nya "5an" kommer att tvingas bli uppdelad i 2 linjer: Hornsberg-Fridhemsplan och Centralen-Djurgården i rusningstrafik ty den för låga trafikkapaciteten kommer att leda till kökaos på Fleminggatan!

"Haken" eller vad man ska kalla det är att alternativet Hantverkargatan kräver ett omtänkande och en mindre omgestaltning vid Serafimergränd men pga ointresse/okunskap från SL och Staden har inte alternativet utretts......
 0
Richard Jacobsson (22 Juni 2008 18:32):
Nu tycker jag att Johan Eriksson är ovanligt gnällig...

Anders bilder är i sig inte representativa för vad som faktiskt sades under färden - tvärtom så talades det faktiskt en hel del om trafiklösningar och inte bara arkitektur som du lite nedlåtande uttryckte det hela.

Fleminggatan är i dagsläget inte problemfri för dagens stombusstrafik, men man får utgå från att den till viss del kommer att omgestaltas för att ge spårvagnarna god framkomlighet, dels fysiskt men också med signaler.

Jag tror att det skulle vara en större risk att dra spårvägen längs med den smalla Hantverkargatan där det kan bli problem med dubbelparkerade fordon och varulastning, något som är bekymmersamt på Smålandsgatan redan idag.
 0
Johan Eriksson (22 Juni 2008 19:42):
Jag har ingenting emot utfärden och har redan bett om ursäkt för syftet med den och eftersom jag inte var med/inbjuden så kan jag inte veta vad som sas, om någon känner sig illa tilltalad så ber jag så mycket om ursäkt!

Däremot har jag efter ett återbesök på Fleminggatan nyligen beslutat mig för att skriva till Wennerholm då det är uppenbart att detta är en dålig lösning för flera trafikantgrupper! -jag vill verka för en bra och hållbar lösning så vad är det som är "gnälligt" med det? -isaf är hela yimbysajten "gnällig" som tycker annorlunda än det rådande planeringstänkandet!

Jag "utgick ifrån" att Fleminggatan skulle "omgestaltas" mer och bättre inför införandet av stombusslinje 1 men så skedde ej och resultatet ser vi idag. Att snabbt och något överslätande förenkla det hela med att signaler löser saken avhjälper inte det faktum att Fleminggatan har för liten kapacitet totalt, det har inte jag hittat på utan nu gäller det att inte "göra ont värre"!

Att hänvisa till ev trubbel pga dubbelparkerade bilar är också att vika sig för lätt och kapitulera för den härskande bilismen och med ett sådant resonemang skulle ingen ny spårväg kunnat öppnas men så har ju faktiskt skett i rekordfart världen över sedan 80-talet så självklart går det på Hantverkargatan också. Och även om jag förstår och vet om dem så tycker jag jämförelsen med problemen på Smålandsgatan haltar då där alltid är mycket folk pga sitt centrala läge, den är smalare och enkelriktad. Ordentliga lastfickor, träd längs nordsidan och en allmän uppföljning av trafiksaneringen på Kungsholmen har varit utlovad sedan 1980 men inget har hänt! Nu behövs omgestaltningen av Hantverkargatan och lite mod för en bra fungerande spårvägstrafik, -är ivern så stor att det inte finns plats för några "(för)varnande ord" inkl alternativ?......
 0
Anders Gardebring (22 Juni 2008 20:01):
Johan:
Det finns gott om plats för varningens ord! Själv hör jag dock argument åt båda hållen (varför sträcknigen är bra resp. varför den inte är det) och har således själv svårt att komma till någon slutsats i frågan då trafikfrågor inte är min starka sida. Det man kan säga är väl iaf att staden bör utreda alternativa sträckningar för att försäkra sig om att det är den bästa sträckningen man har valt. Gissningsvis/förhoppningsvis pågår väl sådant arbete nu antar jag?
 0
Richard Jacobsson (22 Juni 2008 22:32):
Johan:
Om du är så säker på att din lösning är så mycket bättre så bör du ta kontakt med rätt personer inom ramen för projektet. Naturligtvis ska och bör SL/staden utreda många alternativ för att den sammantaget bästa lösningen ska träda fram.

Ett diskussionsforum blir så mycket mer levande om olika åsikter kommer fram i trådarna.
 0
Johan Eriksson (23 Juni 2008 03:32):
Vi verkar överens och vi/ni är inte sämre betraktare/kritiker än SL så just för att hålla tråden mer levande och av nyfikenhet frågar jag Anders vilka som är de "bra" argumenten för Fleminggatan du hört och Richard (som tydligare verkar vara för "Alt F"?) likaså?

Jag begär inte att alla ska kunna allt (eller mycket) om trafikplanering men just den här slutsatsen om Fleminggatans smalhet är inte så svårupptäckt! Det jag vill understryka är att SL inte automatiskt är den yttersta och bästa "kunskapen" i ett läge där Djurgårdslinjen är den enda innerstadslinje som planerats på 50 år och då av en inhyrd konsult från Norrköping (men med stora erfarenheter av den gamla spårvägen i Sthlm). Under den remisstid som varade ang Centralenförlängningen ligger det -tvärtemot gällande konkurrens- och upphandlingsnormer- ett mycket partiskt, tyvärr kanske normgivande och styrande förslag från Tyréns där man inte ens lyckats åstakomma separerade körfält för cykel-, bil- och kollektivtrafiken(spårväg+buss) på Klarabergsgatan som är 35 meter bred dvs 2 meter bredare än Sveavägen så jag förbehåller mig rätten att vara skeptisk till denna alltför bilvänliga halvmesyr tills "kunskapen" uppvisat någon bättre lösning: http:​/​/​www.​sl.​se/​Upload/​om_​sl/​pdf/​Forslag%20​till%20​spa.​.​

Jag är inte krtisk i onödan utan kan av erfarenhet (och nu surfande) konstatera att spårväg är toppen av många skäl men att (åter) vara vaksam ty nu handlar allt om hur det görs och i den debatten behövs fler observanta kritiker om resultatet är så magert som i Pdf:en ovan!
 0
Dan Edholm (23 Juni 2008 10:38):
Trevligt initiativ med vandring, bilder och analys. Tyvärr verkar det som om de som planerar områden mest sitter på kontor. Ett problem med nybyggnation är den reduktion ett flerbostadshus får i fastighetsskatt / kommunal avgift om man bygger utan näringslokaler i bottenvåningen. En helt idiotisk tanke i alla led om man önskar en levande stad. Det krävs att väldigt köpstarka rörelser är intresserade för att näringslokaler ska vara ekonomiskt motiverade.

Vad gäller sträckningen Hantverkargatan eller Fleminggatan måste jag fråga om spåret tilldelas ett eget körfält eller om även biltrafik ska vara med och samsas? Hantverkargatan blir väldigt trång med eget spår och Johan Eriksson har påtalat problem med Fleminggatan. Med eget spår på Fleminggatan kan man säga att biltrafiken får anpassa sig. Kollektivtrafiken ska ju ha förtur till det offentliga rummet i staden.
 0
Mikael Hörnlund (23 Juni 2008 10:42):
Som jag ser det så finns det ett stort problem i dagens debatt om stadsplanering, och som i detta fall, spårvagnstrafiken. Det är ungerfär som att tongångarna går något i stil med:
"Ok, vi har X antal bilar som kör på Flemingatan, och nu ska vi ha dit en spårvagn oxå, ok, hur gör vi för att dit spårvagn och samtidigt fortsätta ha X antal bilar på Flemingatan?" Ekvationen går inte ihop. Varför inte lära av Paris, och andra städer ute i Europa? Där har bilarna får ge vika till förmån för spårvagnstrafiken, och naturligtvis borde det vara likadant i Stockholm. Tyvärr så är bilens dominans i mångas tankesätt väldigt påtagligt, tyvärr måste jag säga.
I de Europeiska städerna där det har satsas en massa pengar på spårvagn, där har biltrafiken minskat och affärsverksamheterna blomstar, människorna har återtagit gatans rum, folklivet har kommit tillbaka där det annars bara varit biltrafik. Naturligtvis ska vi se till att det blir så även här i Stockholm oxå. Som det så vackert heter, det går inte att ha kakan och äta den samtidigt.
 0
Johannes Hulter (23 Juni 2008 14:13):
@ dan edholm: Det där med beskattningen av lokaler är intressant. Var kan man läsa mer om det?

@ anders: Fina bilder!
 0
Johan Eriksson (23 Juni 2008 14:50):
Jo ni har så rätt så, det handlar främst om att förbättra k-trafikens villkor på bilisternas bekostnad helt klart men det är inte pga en "otämjbarhet" mot dessa ennbart som Fleminggatan är ett sämre val!

Jag har aldrig sagt att det inte går för det gör det men det är som med all känslig teknik: mycket ska flyta perfekt för att inte spårvägen ska fastna, de s k "konfliktpunkterna" är betydligt fler i Fleminggatan:

-Blekholmsterrassen medger inga egna k-körfält öht.

-Blekholmsterrassen/Kungsbron med svängande spårvagnar går men är ingen höjdare med svängande trafik i alla riktningar och än så länge utan trafikljus.

-Kungsbroarna mellan Blekholmsterrassen och Fleminggatan har ingen plats för k-körfält.

-På Fleminggatan mellan Kungsbron och Fridhemsplan finns idag 9 trafiksignalerade korsningar med antingen annan biltrafik eller som övergångsställen (rätta mig om jag har fel, de kanske är fler t o m?) och som sagt: signalprioritering hjälper men trycket är stort på dess totala respekt för att helheten ska fungera och marginalerna är så gott som obefintliga!

-Fleminggatan delas med stombusslinje 1 och det är här skon klämmer som mest: 1an har redan idag en stor belastning. Om tanken är att bilismen bör minskas och delvis uppmuntras att åka kollektivt så betyder det ännu fler turer på både 1an och den kommande 5an och då vill det verkligen till att dessa linjer på sin övriga sträcka redan är väl reserverad/signalprioriterad ty Fleminggatan med två stomlinjer har inga som helst marginaler för ev trafikstrul, störningskänslig m a o.

-Ett totalt vänstersvängsförbud på Fleminggatan hade hjälpt spårvägen men det är inte att tänka på: de är ett absolut måste i korsningen med Scheelegatan/Barnhusbron och vid S:t Eriksgatan men även ofrånkomliga i korsningarna med Fridhemsgatan, Inedalsgatan och Polhemsgatan pga av öns geografi och de kommer tätt efter varandra.

Dan: Ja Hantverkargatan får egna fält eller rättare sagt den blir en fysiskt markerad gata reserverad för k-trafiken med ny trädrad längs nordsidan och med nya ordentliga parkeringsfickor för varutrafiken inkl handikappsfickor. Hantverkargatan stängs m a o helt mellan Stadshuset och Polhemsgatan för alla som inte har där att göra men boende måste kunna komma fram till Södra Agnegatan. Gatan blir alltså hur "fransk" som helst vilket kommer att leda till ännu attraktivare villkor för näringen och närmiljön i området som redan kommit upp sig rejält med fler nyöppnade småbutiker, restauranger m m. Delen Kronobergsgatan-Polhemsgatan får tydliga markeringar men inga riktiga egna körfält pga av brandstationen men så är det inte så mycket trafik på den delen heller....

(Ytterligare argumentation finns längre ner förra gången yimby tog upp "Spårvagn mellan Djurgården och Hornsbergs strand redan 2011": http:​/​/​www.​yimby.​se/​20​0​8/​0​6/​sparvagn-​mellan-​djurgarde_​.​.​)
 0
Niklas (23 Juni 2008 15:47):
En fundering bara:
Låt såga att alla stombusslinjer konverteras till spårvagn. Detta betyder att linje 3 går på Hantverkargatan. 1:an på flemminggatan. 5:an delar spår med antingen 1:an eller 5:an. Hur många linjer kan man låta gå på samma spår sett till total kapacitet under rusningstid? Både Flemminggatan och Hantverkargatan är relativt smala.

Själv är jag svag för spårvägar längs strandbulvarder:

Området norr om St. Erik är idag ganska ickeurbant med dålig genomströmning.

Här skulle man med fördel kunna anlägga en bred bulevard längs vilken spårvagn 1 skulle kunna gå. Detta skulle ge området lite mer genomströmning och liv.
Linje 5 skulle få gå på antingen Flemmnggatan eller Hantverkargatan och linje 3 skulle få gå läng med Norr Mälarstrand som då skulle bli en bulevard istället för, som idag, trafikled.
 0
Anders Persson (23 Juni 2008 15:52):
Hoppas att den går på batteri så man slipper en massa förseningar pga att linan rivs ner. Den främsta anledning till spårvagn är väl just att den kan gå på en gräsbanvall som Erik säger. Kapacitetsproblem kan man annars lösa med längre bussar och kollektivtrafikfiler.
 0
Magnus Orest (23 Juni 2008 17:28):
Anders, hur vanligt är det med nedrivna kontaktledningar i Stockholm?
 0
Erik Sandblom (23 Juni 2008 23:52):
Om spårvagnen ska gå på Hantverkargatan, hur ska ledas in dit från Centralen? Måste man inte leda upp spårvagnen på den hemska bron över södra delen av Centralen då? Jag vill ju gärna att den bron rivs nån gång i framtiden.

Jag tycker stadsbilismen verkar falla i status ganska snabbt nu bland allmänheten efter trängselskatten mm. Förhoppningsvis kan trafiknämnden förbjuda vänstersväng för bilar vid Scheelegatan och St Eriksgatan trots att broarna går där.

T o m den borgerliga majoriteten i Stockholm vill minska bilismen: "Utsläppen ska i huvudsak minska på tre sätt: genom att minska biltrafiken och övergå till miljöbilar, genom att minska energiförbrukningen i bostadshus och kontor och genom att invånarna blir medvetna i sina val så att de lever mer klimatvänligt." Läs om den borgerliga majoritetens prioriteringar i DN: Tuffa klimatmål för stockholmarna
http:​/​/​www.​dn.​se/​DNet/​jsp/​polopoly.​jsp?​a=​778792
 0
Anders Persson (24 Juni 2008 00:28):
MO, alldeles för vanligt. Har kommit försent till jobbet några gånger pga detta. Det kanske beror på att det byggs mycket i HS, men det är helt oacceptabelt. Vågar fortfarande inte åka tvärbanan om jag har någon viktig tid att passa.

AG skriver mycket om att konvertera 4:an till spårväg. Kan man inte börja med att anlägga fler kollektivtrafikfiler istället? Iom att spårvagnar är så oflexibla då de måste följa ett spår medan en buss kan ta en omväg vid t.e.x trafikolycka och behöver ingen kontaktlina som lätt kan rivas ner så innebär det att när det väl blir fel så blir det ett rejält stopp i systemet så att mycket går åt helvete samtidigt vilket får diverse oönskade följdeffekter.
 0
Anders Gardebring (24 Juni 2008 01:25):
Att börja med fler kollektivtrafikskörfält är inte alls en dum idé. Jag menar, skall man ngn gång konvertera till spårväg är ju ett minimikrav att man iaf kan fixa vettiga kollektivtrafiksskörfält. Lämpligen kan man även låta taxi och samåkare få använda dessa fält.
 0
Marre (24 Juni 2008 10:00):
Återigen slås man av hur snyggt St Eriksområdet är!
 0
Mikael Hörnlund (24 Juni 2008 10:08):
Kollektivtrafikkörfält är en bra idé, men, tyvärr så tror inte jag på den idén. Bilisterna struntar i om det är ett körfält för kollektivtrafik för de märker ju att en buss kan ju väja undan, men det kan inte en spårvagn. Idén är bra på pappret men inte i verkligheten.
 0
Stefan Eklöf (24 Juni 2008 10:47):
Anders Persson: Det du skriver om Tvärbanan känner jag inte alls igen (åker där dagligen). Enligt SL:s statistik hade Tvärbanan 2007 en punktlighet på 96 % vilket är bättre än de gröna och röda t-banelinjerna och ungefär lika högt som bussarna och blå t-linjen. De hade även mycket nöjdare resenärer än T-bana och buss.

Myter om spårvagnar: http:​/​/​www.​tram.​se/​myter.​php
 0
Magnus Orest (24 Juni 2008 11:35):
En buss kan väja undan, en spårvagn behöver inte... >:-) Jag köper hur som helst inte argumentet att bussar är mer "flexibla" än spårvagnar bara för att de kan väja för hinder. Om det argumentet hade varit giltigt hade vi inte sett den renässans som spårvagnen nu upplever i världens städer. Olyckor hör till undantagen, och när det sker någonting sådant innebär det stopp för trafiken oavsett om det handlar om bilar, bussar eller spårvagnar.

Om vi hade låtit sådana argument styra planeringen av kollektivtrafiken hade det varken funnits spårvägar eller järnvägar någonstans i världen.

För övrigt har jag aldrig själv upplevt några förseningar på tvärbanan pga nedrivna kontaktledningar. Och då har jag åkt med den nästan dagligen sedan den öppnades. Är inte problem med nedrivna kontaktledningar någonting som främst hör ihop med trådbussar, och inte med spårvagnar?
 0
Dan Edholm (24 Juni 2008 12:36):
Spåret är ju dedikerat till spårvägstrafiken så det enda som ska kunna komma i vägen är ett annat rälsfordon. Detta verkar dock inte vara ett stort problem för spårtrafik i andra städer. Vad gäller nedrivning av ledningar för spårtrafik så händer det faktiskt, å andra sidan behöver ledningen inte gå i luften, men det är dyrare i backen. Bygger man med luftledning så kommer dessa troligtvis bestå, så jag hoppas alltså på markledning.
 0
Marre (24 Juni 2008 14:03):
Något som slår mig är hur dumt det är att i innerstan dra tunnelbanan så djupt som man gjort med blå linjen. Resultatet blir att man oftast struntar i att ta t-banan om man inte skall åka ganska långt, detta i o m att det tar så pass lång tid att komma ned till plattformen.

För i princip så har ju den föreslagna spårvagnslinjen samma dragning som den redan existerande blå linjen. Hade man lagt blå linjen närmare ytan (jmf gröna linjen) och kanske lagt till en station till mellan Fridhemsplan och T-centralen, så hade nuvarande stombussar och kommande spårvagnar varit onödiga.

Något för stadsplanerare att tänka på vid utbyggnad av tunnelbanenätet.
 0
CalleC (24 Juni 2008 14:36):
Fördelen med att dra T-banan så djupt är att man kan spränga bergtunnlar. Själv upplever jag gröna linjen (iaf mot Hagsätra, ytläge, mjölkpallståg) som irriterande långsam, eftersom den har så många stationer.

Gröna linjen i innerstan är byggd enligt dikesprincipen som är krånglig i befintlig bebyggelse.
 0
Marre (24 Juni 2008 15:06):
Calle C: Men måste man spränga fullt så djupt? Och är det inte värt att ta lite omak p g a cut-and-cover om detta gör den färdiga tunnelbanan så mycket lättare att nå?

Dessutom tycker jag personligen att det är lättare att orientera sig om tunnelbanan går under större gator istället för att löpa i underjorden, frikopplat från stadsstrukturen. Se t ex hur mycket lättare det är att hitta stationerna längs Sveavägen och Götgatan, jämfört med på Kungsholmen och Östermalm.

Vad gäller mjölktåg i förorterna, så tycker jag att man (som t ex i NY) borde köra vissa "expresståg" som bara stannar på några större stationer utanför tullarna. T ex Alvik, Brommaplan, Vällingby och Hässelby på gröna linjen västerut.
 0
Niklas (24 Juni 2008 16:13):
Marre:
Jag håller med dig helt och hållet att tunnelbanor inte får gå alltför djupt om de ska ha någon funktion i innerstadsmiljö.

Det är bara att hoppas att även tunnelbanan till Norra Station kommer att anläggas enligt cut-and-cover. Den anläggningstekniken innebär nog inte några störningsmoment där, eftersom området är relativt obebott.
 0
CalleC (24 Juni 2008 16:14):
Marre: Hur djupt man måste gå är nog mest en geologisk fråga. Jag vet inte om det tar så mycket längre tid att ta sig ned i blå linjens stationer? Djupa bergtunnlar håller dessutom en ganska behaglig temperatur året runt.

Stilleståndskostnaden för att gräva sig ned måste vara astronomisk, tänker jag då jag ser bilder från 40-talets Stockholm. Jag vet inte varifrån den bajs-liknande lukt som kan förnimmas speciellt vid Slussen kommer, men kan den tänkas emanera från ytliga jordlager?
 0
Anders Gardebring (24 Juni 2008 17:27):
CalleC:
Apropå blå linjen så kan jag relatera till mig själv. Skall jag åka till Fridhemsplan från Centralen åker jag gröna, inte blå...
 0
Niklas (24 Juni 2008 17:40):
CalleC:
En t-banelinje som löper inom innerstaden måste väl ha som ambition att locka så många resenärer som möjligt annars har man väl släng pengarna i sjön.

Hur djupt man måste gå är väl snarast en psykologisk fråga: Om man ska ta sig från Sergels torg till Fridhemsplan: Varför väljer man då hellre att ta gröna linjen än den blåa (fem stationer istället för två)?

Att bege sig ner och upp ifrån en djup station upplevs säkert ta en hel del tid. Det är också möjligt att man upplever djupa tunnelbanor som mer otrygga.

En annan möjlig faktor är att blå linjens stationer saknar en trivsam inredning (man har kletat upp lite mojs direkt på berggrunden). Vilket gör att de upplevs ligga djupare än de i själva verket gör.

På röda linjen har man istället gett djupa stationer (de som är byggda på 60-talet) en värdigare inredning, ex. Östermalmstorg, Mariatorget eller Karlaplan. Om man nu av kostnadsskäl måste bygga djupt är det viktigt att nya innerstadsstationer får en trivsam indredning.
 0
Richard Jacobsson (24 Juni 2008 17:45):
Anders Gardebring:
Det är inte en särskilt god idé att tillåta taxi och samåkare i kollektivkörfält i större utsträckning än vad som är tillåtet idag då det är nästintill omöjligt att kontrollera den senare gruppens förehavanden. Vidare så kommer dessa små fordon att vara i vägen för kollektivtrafikens fordon och därmed sänka den potentiella passagerarkapaciteten i kollektivkörfälten. För att inte tala om att ovanstående åtgärder i verkställighet kraftigt undergräver kollektivkörfältens existensberättigande bland allmänheten.
 0
Marre (24 Juni 2008 18:27):
Anders: Precis så gör jag också! Hellre ta en liten omväg än att irra nere i de betongsprutade katakomberna.

Niklas: håller med om inredningen i bergrumsstationerna, få av dem känns trevliga eller urbana. Finns det något gråtristare än Stadshagens station? Jämför den med kaklade stationer som Hötorget och Odenplan...
 0
CalleC (24 Juni 2008 18:29):
Niklas: Det kanske är sant, själv tänker jag aldrig på att jag befinner mig under jord i T-banan.

Och vad som känns mest "värdigt" är mest en smakfråga - jag tycker att bergstationerna är vackrast, och framför allt var de billiga. Östermalmstorg ser otroligt gråtrist ut. Siri Derkerts "konst" hatar jag och skulle vilja slå sönder med en slägga.
 0
Niklas (24 Juni 2008 22:45):
CalleC:
Det är OK att du tycker som du tycker. Men det måste finnas någon förklaring till varför innerstadsstationerna Stadshagen, Fridhemsplan (blå linje), Rådhuset, T-Centralen (blå linje) och Kungsträdgården (i snitt) är mer ödsliga än Hornstull, Zinkensdamm, Mariatorget, Östermalmstorg, Karlaplan och Gärdet.

Det kan väl inte vara en slump.

"Och vad som känns mest "värdigt" är mest en smakfråga - jag tycker att bergstationerna är vackrast, och framför allt var de billiga."

Vad som är mest värdigt är subjektivt. Det verkar dock som att majoritet inte föredrar grottstationerna.

Det är möjligt att grottstationerna är billiga. Tyvärr är de inte attraktiva. För att locka bilister att välja kollektivtrafiken måste vi göra den mer attraktiv.
 0
Anders Gardebring (24 Juni 2008 22:56):
Själv ser jag fram mot nya Karolinska-stationen. Jag hoppas man vågar göra en riktigt modern och snygg utformning där.
 0
Niklas (24 Juni 2008 23:04):
Anders:
Jo det får man hoppas på. Tyvärr verkar det som om landstinget (ivrigt påhejade av Solnas stadsfullmäktige) föredrar en nordligare placering än den föreslagna (ja nästan utanför stadsdelen). Detta kommer helt klart försvåra framtida expansion till Nya Råsunda/Solna Station (då grenen viker av mer österut). Varför Solna stöder något sådant är för mig en gåta.
 0
Magnus Orest (24 Juni 2008 23:32):
Jag tror personligen att stationerna på blåa linjen är ödsliga eftersom den helt enkelt har färre resanärer än övriga linjer. Jämför med röda och gröna linjerna där det i normaltrafik går ett tåg varannan eller var tredje minut, med blåa där tågen går var femte eller var tionde minut. Dessutom har blåa linjen ganska få innerstadsstationer, vilket också drar ner mängden resenärer.

Men jag måste erkänna att inte jag heller är särskilt förtjust i blåa linjen. Jag undviker den om det är möjligt.
 0
Gustav Svärd (25 Juni 2008 00:27):
BlueLine4ever!

Blåa linjen är hemma för mig, ska jag från Plattan till Fridhemsplan finns Gröna inte ens med i beräkningarna, antingen Blåa eller gå. Tror det mycket är en vanesak, för mig som är uppvuxen med Blåa så är den helt enkelt en "naturlig" rörelseform.

Men visst ligger Blåas stationer inne i stan för djupt för att vara praktiska stationer för en linje för transporter mindre än Kungsan-Fridhemsplan eller Stadshagen-Rådhuset. Därav en del av förträffligheten med nya spårvagnslinjen, skapar de kontakter som inte uppstått med Blåa inne i stan.

Idén med expresståg i förorterna har testats i Stockholm och fungerar egentligen inte av ett enkelt skäl: vi har tvåspårigt system. För expresståg krävs minst trespårigt (vilket NYC har i förvånansvärt stor utsträckning)
 0
Anders Gardebring (25 Juni 2008 03:22):
Borde man inte kunna komplettera med mötesspår lite här och där? En hel del av spåren går ju ovan jord utanför city?
Men det är klart, det kostar ju pengar...
 0
Dan Edholm (25 Juni 2008 09:15):
Jag bodde tidigare vid station Rådhuset och måste säga att jag alltid gick eller cyklade till T-centralen istf att ta blå linjen. På tiden det tar att ta sig ner till platform och sedan upp, hinner man faktiskt gå hela sträckan. Även om man sätter in rullband (vilket jag tycker man borde) så uppfattas tågen som avlägsna för folk. Det är nog bara att lära av misstaget, reparera vad man kan och undvika det i fortsättningen. Blå linjen fungerar mer som pendeltåg, och det är inte helt fel men därför behövs spårvagnen. En förlängning av blå mot östra Södermalm / Danvikstull och Nacka skulle göra mycket för persontransporterna och minska biltrafiken.

Jag kanske ska tillägga att jag gärna tog blå från Rådhuset till Solna eller Sundbyberg och vid ruskväder till Kungsträdgården.
 0
Anders Persson (26 Juni 2008 13:33):
 0
Leonardo Frithunanthz (26 Juni 2008 14:15):
Anders Persson: Tror du verkligen att SL kommer att köpa in spårvagnar som kan gå på batteri (som de i Nice) ? SL är snåla...
 0
Stefan Eklöf (26 Juni 2008 14:24):
Anders: Visst vore det trevligt om man kunde slippa luftledningar. Men min poäng (stödd av SL:s statistik) är att tvärbanan inte är driftosäkrare än andra kollektiva färdmedel.
 0
Johan Eriksson (26 Juni 2008 14:53):
Det var värst vad allting annat än just denna spårvägsförlängning är intressant! Visst fria associationer osv och jag håller med Marre om att T Grön är toppen pga sina 2 trappor ner till plattformen medan T Röd och framför allt T Blå båda är djupa och enligt dåvarande tidsandan inte tar hänsyn till stadens etablerade och invanda platser (tex ingen uppgång på själva Kungsholms torg som är "torget" i området men väl två andra uppgångar ett resp två kvarter bort etc).

Jag tycker inte det går att slå sig till ro med eventuella ofinansierade spårvägslinjer som eventuellt kommer i framtiden utan [u[nu är det 5an till Kungsholmen och dess komplikationer som gäller ett bra tag framöver så missförstå mig rätt: kollektivtrafiken i alla dess former är intressant men då det är ont om tid och då det (tyvärr än så länge) rör sig om 5an tvs så skulle iaf jag vilja stanna upp här och jag frågar er åter:

Vad tycker ni om alternativen Fleminggatan resp Hantverkargatan och tycker ni det är värt att strida för bästa möjliga lösning? (jag förklarar detaljer/frågor om ni undrar över något!?)
 0
Mikael Hörnlund (26 Juni 2008 17:42):
Johan:
Vilken är den "bästa" lösningen? Jag menar, det beror väl på vilket perspektiv man väljer och vilken effekt man är ute efter? Personligen så har jag inte valt sida, så att säga, jag ser inga problem med vare sig H-gatan eller F-gatan. Med tanke på alla positiva effekter en spårvagn på folklivet och flödet av människor, osv, osv så väl H-gatan att föredra, för den gatan är öde och trist idag, men som sagt, det beror på vilket perspektiv man använder sig av.
 0
Johan Eriksson (26 Juni 2008 20:17):
Det hela är egentligen mycket enkelt: Fleminggatan har ingen extra trafikkapacitet men det är just det Hantverkargatan har!

Klart att det "går" med F-gatan men varför välja en sämre sträckning där spårvagnarna har sämre förutsättningar i ett läge där det fortfarande går att välja?
 0
Mikael Hörnlund (26 Juni 2008 20:26):
Johan:
Så du menar att det bättre att F-gatan ska ha kvar samma trafikmängd som i dag och dra spårvagnen på H-gatan för att den inte har så mycket trafik idag? Tror du inte att trafiken skulle minska på F-gatan om spårvagnen drogs där?
 0
Johan Eriksson (26 Juni 2008 20:29):
Mikael: Svaren finns längre upp i tråden!
 0
Marre (27 Juni 2008 10:10):
Kanske det vore en idé att skapa ett fritt debattforum här på YIMBY, så att man kan hålla stringensen i debatten kring artiklarna och samtidigt ge möjlighet att även debattera andra ämnen?
 0
Anders Gardebring (27 Juni 2008 12:10):
Marre:
Det är meningen att det skall komma upp ett forum. Om jag bara får tid att ordna det någong gång.. Det är ju lite mer komplext än en kommenteringsfunktion.
 0
Marre (27 Juni 2008 12:45):
Så ett forum är på gång? Kanon!
 0
Mr.modern Shullushullu (29 Juni 2008 23:59):
Jag har varit i en av water front building kranarna min mamma jobbar där!!!:D vilket datum togs fotot???
 0
Anders Gardebring (30 Juni 2008 00:24):
Bilderna är tagna 14 juni.
Trevlig utsikt från de där kranarna kan man tänka? :)
 0
Johan Eriksson (2 Juli 2008 00:53):
En sak till som jag undrar om "utredarna" är medvetna om är kurvradier?

Om spårvägen dras i Fleminggatan så måste båda spåren ligga på gatans norra sida och biltrafiken på den södra vilket även gäller Kungsbroarna om spårvägen ska ha en fysisk möjlighet att komma in på Blekholmsterrasen!

Glöm även all parkering på Fleminggatan om spårvägen ska få plats med sina hållplatsrefuger och om det ska finnas riktiga cykelbanor och det är ju måsten!
 0
Eric Thärnström (3 Juli 2008 01:43):
Vänta nu... Är inte Hantverkargatan smalare än Fleminggatan? Hur ska man då få plats på H-gatan?
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8636 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström
Vega station
1 Mars 2020 18:01 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter