Utskrift från www.yimby.se
....

Allt fler hyr bil

 
DN rapporterar att allt fler väljer att hyra bil. Förhoppningsvis rör det sig inte främst om personer som annars hade använt kollektivtrafik eller cykel, utan om personer som väljer bort en egen bil. Det finns mycket att vinna på att bilparken i större utsträckning går över till hyrbilar. Investerar man i en köpbil ökar incitamentet för att använda den, i alla möjliga eller omöjliga situtioner. Det ökar också risken för en anpassning till en bilberoende livsstil (i boende, fritid etc). Det är därför mycket mer fördelaktigt att man hyr en bil vid de tillfällen då man verkligen behöver en bil (vid tunga transporter etc).

En annan positiv effekt av ett minskat bilägande gäller stadsplaneringen. I dagsläget läggs enorma summor på att upprätthålla en hög p-norm i nybyggda områden, källargarage höjer byggkostnaderna, ytparkering stjäl värdefull mark. En övergång till hyrbil innebär alltså inte bara en miljövinst utan är även socialt och ekonomiskt fördelaktigt. Det finns anledning till optimism här, det kommer förmodligen att bli allt bättre på det här området eftersom synen på bilägande verkar vara en tydlig generationsfråga:

"Ett ändrat bilbeteende för 30- till 40-åringar än de äldre generationerna är en orsak till det ökande antalet hyrbilar på vägarna. För dem är bilarna inte lika mycket en livsstilsfråga, som den är för de äldre generationerna, menar Roger Ekdahl.

- För den yngre generationen är miljötänket större och intresset att äga en bil mycket lägre, säger han.

När resorna blivit dyrare och miljötänkandet större blir också hyrbilen ett attraktivt val, tror Bertil Moldén, vd på Bilsweden."

Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Johannes Lilleberg (10 Augusti 2008 17:53):
Det här är min melodi. Jag vill resa kollektivt så mycket som möjligt. Men då och då vill jag ha en biluthyrning i närheten så att jag kan ta bilen till landet, IKEA eller annat för att köpa möbler. Desto fler som lever som jag... desto fler bilutyrningar och billigare blir det!
 0
Erik Sandblom (10 Augusti 2008 17:58):
Allra bekvämast är att låta Ikea köra hem grejerna! Sist jag kollade kostar det 395kr och grejorna kommer samma kväll. Beställer man via nätet kan man till och med avtala vilken tid på dagen leveransen sker!
 0
Anders Gardebring (10 Augusti 2008 18:18):
Jag beställer alltid hem grejorna från IKEA. Kostar inte mycket alls. Sedan har jag iofs inget körkort så jag har inte så mycket val ;) Apropå IKEA skulle de inte skada med lite mer bra tvärförbindelser till Kungens Kurva...
 0
Johannes Lilleberg (10 Augusti 2008 19:04):
Ok 400 spänn låter inte så farligt...
 0
Johannes Lilleberg (10 Augusti 2008 19:05):
Anders: Det finns planer på att bygga en linbana från Skärholmen centrum till Kungens Kurva i alla fall.
 0
Leonardo Frithunanthz (10 Augusti 2008 19:10):
Anders: Sträckan Skärholmen-Kungens Kurva ingår i det framtida Snabbspårväg Syd.
Att föreslå lågkapacitetsmässiga linbana från politikernas sida låter inte ett dugg seriöst till skillnad från en modern spårväg som klarar av 80% av tunnelbanans kapacitet men till bara 20% kostnad.
 0
Johannes Lilleberg (10 Augusti 2008 21:33):
Det är som jag förstår faktiskt kommersiella intressen som vill finansiera linbanan. Kommunerna betalar nog inget för den...
 0
Jan Wiklund (10 Augusti 2008 21:48):
För att återknyta till huvudartikeln, och till Roger Ekdahls replik, kan tilläggas att intresset för att ta körkort också minskar. När jag kollade för ca tre år sen var det 52% av 18-30-åringarna i Stockholms län som hade körkort, de andra inte. Det skulle vara roligt att veta om det har krupit ner under 50-strecket nu.

En gymnasielärare jag pratade med i våras berättade att bara en elev i den klass han var föreståndare för skulle ta körkort och de andra tyckte inte han var riktigt klok. Ett kulturskifte, sannerligen.
 0
Anders Gardebring (10 Augusti 2008 21:55):
Jag är 31 o har inget körkort... Funderar dock på att ta, men i princip bara för att jag vill kunna köra bil när jag besöker ställen där det inte går att ta sig fram på annat sätt.
 0
Erik Sandblom (10 Augusti 2008 22:14):
Det bästa med att ta körkort är att man får göra halkprovet, det är skitkul! Å andra sidan behöver man ju egentligen inte något körkort till det... heller.

Anders, jag har en fällbar cykel som jag tar med på tåget. Den är perfekt för att hälsa på folk bortom hållplatsernas horisont. Dyr kanske, men inte lika dyr som körkort!
http:​/​/​www.​ecoprofile.​se/​910​_​957_​Pendeltagscykeln.​htm
http:​/​/​www.​ecoprofile.​se/​910​_​659_​Annu_​fiffigare_​cykel.​.​.​
 0
Magnus Persson (10 Augusti 2008 22:18):
Jan: Statistiken över hur många som har körkort är egentligen inte riktigt rättvisande. Själv har jag körkort - men jag skaffade det inte medan jag bodde i Stockholm (eller tidigare; i Göteborg). Jag skaffade det när jag bodde på landet, och det var mer eller mindre absolut livsnödvändigt (man kan transportera sig själv runt med moped hjälpligt, men det är svårt att hitta jobb utan körkort eftersom det ofta är ett standardkrav även om det inte är ens huvudarbetsuppgift)...

Mer rättvisande statistik vore antagligen hur många som tar körkort i Stockholm. Något säger mig att andelen som har körkort drivs upp av de som flyttar in, eftersom Stockholm generellt ligger lågt i körkortstäthet. Själv har jag trots att jag har körkort (och är under 30) inte någon bil, dock utnyttjar jag inte heller hyrbilar i någon större mån.
 0
Tore Kullgren (10 Augusti 2008 22:51):
http:​/​/​www.​ted.​com/​index.​php/​talks/​robin_​chase_​on_​zipc.​.​

En TED-föreläsning med grundaren av Zipcar - en innovativ och framgångsrik hyrbilfirma. Man bör förstås vara lite kritisk med tanke på på att föreläsaren gör reklam för sitt företag, men ändå inspirerar det till ett nytt synsätt på bilägande och bilkörning.
 0
Anders Gardebring (10 Augusti 2008 23:34):
Erik:
Jag syftade mer på besök i andra delar av Sverige och utomlands :)
 0
Hans Berglund (11 Augusti 2008 00:30):
Jag har körkort men har inte kört på över ett år. Jag tar taxi lite då och då när jag behöver. Billigare det än att äga en bil.
 0
Eric Thärnström (11 Augusti 2008 11:37):
Det är såhär det ska vara. Varken ett helt bilbaserat samhälle, men ej heller ett billöst samhälle. Ena sidan måste acceptera att man inte behöver bilen jämt, och att det finns alternativ som är minst lika smidiga. Andra sidan måste acceptera att det finns de transporter som mer eller mindre kräver bil.

Vad gäller körkort: Jag tvingades skaffa körkort av två anledningar. Dels för att alla runt omkring mig tjatade på mig, men också för att jag inte skulle få något jobb utan det. Såhär i efterhand kan jag konstatera att ett körkort är väldigt praktiskt att ha, även om man inte har en egen bil. En sådan märklig sak som att man inte behöver göra om det (om man sköter sig måttligt) gör att det blir en väldigt bra investering genom hela livet. Att sedan få uppleva frihetskänslan bakom ratten någon gång ibland är inte helt fel heller.

Det här är ju ett alldeles utmärkt led i utvecklingen, för det visar ju på att p-normen är överdimensionerad, och att man borde bygga tätare samhällen med kortare vardagstransporter.
 0
Albin Törnberg (11 Augusti 2008 11:43):
Vad har vi för konkreta idéer när det gäller politisk hantering av framtida biltrafik då? Jag tycker att skattelättnader för carpool-bilar, hyrbilar samt bilar med "delad vårdnad", på samma sätt som för miljöbilar, vore ett bra steg. Finns det redan några sådana regler?

Kanske även, som i vissa amerikanska städer, speciella carpool-filer, alternativt att man på sina platser får använda buss-filer.

Att allt färre har bil, och att allt större del av de som har bil delar den, känns väldigt viktigt. Miljöbilar är ju fint, men även om man bortser från utsläpp och klimatpåverkan så är bilar i stora mängder, oavsett drivmedel, skadliga för stadsmiljön.
 0
Erik Sandblom (11 Augusti 2008 12:46):
Albin, man sparar mycket pengar på att minska körandet och på inte äga egen bil. Jag tror inte det behövs några skattelättnader ovanpå det.
 0
Albin Törnberg (11 Augusti 2008 12:55):
Erik,

Jag vet inte om du har rätt där. Än så länge verkar det inte vara många som samäger/samkör. Något litet incitament kunde räcka, typ avskaffade trängselskatter eller liknande.
 0
Daniel Jonsson (11 Augusti 2008 13:06):
Albin, behövs det verkligen skattelättnader? Om två delar på en bil blir det ju automatiskt en effektiv skattelättnad på 50%! Och att två pers åker i en bil tycker inte jag räcker för att de ska få köra i bussfilen -- den är för fordon som tar 60-100 passagerare på samma utrymme som 3-4 personbilar.

Idag är det ju tvärtom, idag subventionerar ju staden (dvs i förlängningen vi) att folk äger bilar och parkerar dem på gatan genom att prisdumpa bostadsparkeringen till låååångt under marknadspris.

Jag vet att det är ett känsligt ämne; men om man slutade med det skulle det bli lönsamt att bygga och driva parkeringsgarage, fler skulle välja kollektivtrafik/hyrbilar, långväga gäster skulle ha någonstans att stå i stan och kanske skulle man en dag få plats inne vid trottoarkanten för all den här nyttotrafiken (taxi, budbilar, leveranser) som idag tvingas stanna på cykelbanorna och busshållpatserna.

Handelskammare o dyl brukar ju tala om vikten av biltrafik i stan eftersom det gör att fler kunder kommer in i affärerna, leveranser kommer fram och så. Det är sant, men inte om varenda parkeringsplats redan är uthyrd till nån som använder sin bil till en golfrunda då och då.

Uppdatering: Åh, just det, och så skulle man få en chans att snygga upp Narvavägen och Valhallavägen till de paradgator de en gång var igen, istället för B&W-parkeringslooken man satsat på idag.
 0
Albin Törnberg (11 Augusti 2008 13:26):
Daniel Jonsson

Någon sorts uppmuntring tror jag behövs, ja. Att marknadsanpassa priset på boendeparkering är en bra sådan. Att grannarna (genom bostadspriserna) och alla andra (genom minskade intäkter och ökade utgifter för staden) ska betala för vissas privilegium att ha bil är förstås sjukt, särskilt som bilen skadar både staden och världen.

Man kan ju exempelvis irritera sig på att vi subventionerar ett fåtal människors kolonistugor mitt i stan (tanto, t.ex.), men parkeringssubventionerna är bra mycket galnare än så.

Du har alldeles rätt angående bussfilen, förstås.
 0
Erik Sandblom (11 Augusti 2008 14:37):
Albin, som jag förstått har allmänheten tillträde till koloniområdena. Man får nog inte gå in på enskilda tomter, men det är att betrakta som park eller det allmänna gatunätet.
 0
Albin Törnberg (11 Augusti 2008 14:49):
Detta är ju något off-topic, men ändå:

Att allmänheten har tillgång till koloniområden gör egentligen ingen större skillnad. Det finns i mina ögon ingen mening med att gå runt på en grusväg bland kolonistugor. Att ha en egen tomt däremot, är ett jättestort privilegium, som vi andra (vad jag förstått) subventionerar i.o.m. de mycket låga priserna på dessa sommarstugor i innerstaden.
 0
Marre (11 Augusti 2008 17:19):
Att färre skaffar körkort beror nog ganska mycket på att det blivit så dyrt att allt färre har råd.
 0
Jan Wiklund (11 Augusti 2008 17:55):
Det mest kraftfulla politiska åtgärden är att inte bygga några snabba vägar, att bygga tätt (bl.a. bygga på de alltför breda och snabba vägar vi har idag), och att satsa på andra sätt att ta sig fram.

Sen tror jag inte att det behövs några direkta motåtgärder mot bilägande. Tycker folk att dom vill ha bil ändå må dom få ha det.
 0
Carl Johan Hall (12 Augusti 2008 10:14):
Som Jan Wiklund säger är det nog snarare bra alternativ än förbud som kommer att minska bilismen i stadskärnor. Jag vet inte hur det var med bilens föregångare hästen, som måste ha varit ett stort miljö- och trafiksäkerhetsproblem (skit på gatorna, skenande hästar) - och bränsle-eller-mat-frågan måste ha varit ännu mer brännande än den är idag (havre!). Men jag antar att den utkonkurrerades av bilen snarare än av regleringar.
 0
Erik Sandblom (12 Augusti 2008 13:02):
Det finns en del bilvänliga regler som kunde slopas:

Slopa reseavdragen! Belöna inte folk för att de bosätter sig långt från arbetsplatsen, och tar sig dit på ett dyrt sätt.

Slopa parkeringsnormen! Tvinga inte byggherrar att tillhandahålla kostnadsdrivande parkeringsplatser.

Och som Jan säger, inga fler motorvägar! Fler vägar, eller mer kapacitet i vägnätet, alstrar mer bilism.
 0
Erik Sandblom (12 Augusti 2008 13:05):
Marre, det är inte bara priset på körutbildning som avskräcker. Det är inte lika coolt med bilar nu som förr helt enkelt. Det säger i alla fall Nissanchefen Tom Lane till tidningen Fortune.

http:​/​/​money.​cnn.​com/​20​0​8/​0​1/​14/​news/​companies/​taylor_​.​.​
http:​/​/​www.​ecoprofile.​se/​posts.​asp?​forum_​id=​&topic_​id=​.​.​
 0
Martin Ek (12 Augusti 2008 13:47):
Erik: Vårat samhälle är nu tyvärr uppbyggt så att man måste bo långt från arbetsplatsen. Man skulle däremot kunna ändra reseavdraget till att bara gälla kollektivtrafik.
 0
Erik Sandblom (12 Augusti 2008 14:44):
Martin, kollektivtrafiken är redan subventionerad till hälften. Hur mycket subventioner och skatteavdrag behöver vi egentligen?
 0
Martin Ek (12 Augusti 2008 15:36):
Så mycket skatt som vi betalar i det här landet, så...
 0
Erik Sandblom (12 Augusti 2008 15:57):
Det är okej med mig att skattesubventionera kollektivtrafiken, men jag tycker inte det behövs några manövrer ovanpå det. Slopa reseavdragen säger jag bara...
 0
Eric Thärnström (13 Augusti 2008 06:54):
Jag säger bara: Straffa inte bilisterna! För det kommer ni aldrig undan med. Förbättra istället attraktionskraften med kollektivtrafik. Inte med subventioner, utan med marknadsföring, public relations och bättre organisation. Morot framför piska.
 0
Erik Sandblom (13 Augusti 2008 13:31):
Eric Thärnström: Morot framför piska, ja, men ännu viktigare är att morötter och piskor drar åt samma håll. Att bygga tätare, riktig stad är en bra morot, men reseavdragen är en morot som drar åt motsatt håll. Reseavdragen glesar ut staden, och ökar buller, trängsel och olyckor.

Sen gick ju trängselskatten igenom, och en majoritet av länsinvånarna stödjer den nu. Reseavdragen motverkar trängselskatten också f ö ...
http:​/​/​www.​svd.​se/​stockholm/​nyheter/​artikel_​1491899.​svd
 0
Martin Ek (13 Augusti 2008 15:07):
Det är ingen piska att ta bort en morot.
 0
Albin Törnberg (13 Augusti 2008 16:23):
Även boendeparkering är en morot som drar åt fel håll.

Sen känner jag att marknadsföring och public relations inte är det stockholms kollektivtrafik behöver mest. Det som behövs är ett mer utbyggt tunnelbanenät, fler spårvägar, bättre säkerhet, turtäthet, och bekvämlighet, samt bättre prissättning.
 0
Eric Thärnström (13 Augusti 2008 19:14):
Hur ska SL och övriga uppnå det?
 0
Erik Sandblom (13 Augusti 2008 19:35):
 0
Jan Wiklund (14 Augusti 2008 11:11):
Det finns redan ett företag i Stockholm som heter Sunfleet - http:​/​/​www.​sunfleet.​com/​

Möjligen skulle de behöva hjälp med marknadsföringen. Jag hade ingen aning om att de fanns förrän en arbetskamrat berättade om det. Fungerar så att bilar står ute på stan, man slår en kod på mobilen, kliver in i bilen och kör. Sen faktureras du efter hur mycket du har kört. Du lämnar bilen var du vill.
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8629 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Politikerveckan Järva
8 Oktober 19:06 av Trevor Bower
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 18:38 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter