Utskrift från www.yimby.se
....

Andrés Duany

 
Arkitekten Andrés Duany är en av nyurbanismens centralgestalter. Det var han som, tillsammans med sin partner Elizabeth Plater-Zyberk, drog igång nätverket CNU 1993. De låg också bakom planen till Seaside (fejkstaden i Truman Show) i början av åttiotalet, som andra sedan fyllde med nyviktoriansk arkitektur. Deras firma DPZ har sedan dess anlitats för att planera i hundratals andra städer. Duany och Plater-Zyberk tillhör den mer konservativa och estetiskt traditionalistiska falangen inom nyurbanismen (mer Léon Krier, mindre Jane Jacobs), men kritiken av modernistisk stadsplanering är densamma.

Duany är väl inte alltid 100-procentigt vederhäftig vad gäller historiska eller ekonomiska fakta, men å andra sidan är han ofta ganska rolig. Här är ett utsnitt ur en föreläsning i San Antonio 1991. Vi kommer in när Duany pratar om anti-urbanistiska trafikplanerare...

Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Johan Eriksson (19 Augusti 2008 17:46):
"In the US everybody needs a car to get around, I know a friend of mine who bought a Mercedes just to get to the bathroom" ;-) (filmen "All that jazz" 1979)

När Duany säger att han ska "träffa trafikplanerarna nästa dag" önskar jag att det vore det svenska Vägverket och många många på Tekniska Nämndhuset, Sthlm. Södra länken vid Sjöstaden är en relativt nybyggd överdrift om det var mark det var ont om, varken överdäckad på den avgörande biten vid Sickla sluss och naturligtvis var det tvunget med en stor cirkelformad påfart österut dyrt sprängd genom berget istället för en vanlig rak och enkel påfartsramp!?

På plussidan finns dock Essingeledens av- o påfartsramper vid Lindhagenshagen som (ska) förenklas enligt samma princip som jag förespråkar ovan men här är Essingeleden i sig självt redan så dominerande att den borde grävas ned helt o hållet på Kungsholmen, något Vägverket (förstås) inte är intresserade av: http:​/​/​www.​dn.​se/​DNet/​jsp/​polopoly.​jsp?​d=​1298&a=​817531 men jag är tydligen inte ensam i mina förhoppningar: http:​/​/​www.​dn.​se/​DNet/​jsp/​polopoly.​jsp?​d=​1298&a=​817876
 0
Magnus Orest (19 Augusti 2008 19:34):
Skitbra föredrag, vettig kille. Me like.
 0
Eric Thärnström (22 Augusti 2008 06:09):
"Det är svårt att på rak arm bedöma vad en nedgrävning av Essingeleden skulle kunna kosta, men förmodligen handlar det om miljardbelopp, enligt Christer Agerback."

Intressant iaktagelse! Det är klart att det handlar om miljardbelopp, men det finns åter miljarder att tjäna på det på sikt. Om man gräver ner den från Norra Station till Fredhällsbron så får man nya ytor vid Pampas också. Då har man gjort mycket för Stockholm.
 0
Johan Sköld (23 Augusti 2008 22:09):
Ja han har rätt i att det är värt att lära utav de parisiska löningarna.
 0
Magnus Persson (25 Augusti 2008 00:13):
Eric: Fast Pampas ligger ju i och för sig inte i Stockholm...
 0
Eric Thärnström (25 Augusti 2008 00:30):
Magnus Persson
Om du tittar vid Karlbergs slott, så ser du Pampas. Det är även en intern benämning för området precis söder om Postens HQ, ett område med en anskrämlig trafiklösning bestående av Pampaslänken, Ekelundsvägen och Essingeleden. Om man skulle gräva ner Essingeleden under Karlberg (om det ens är tekniskt möjligt) så skulle man frigöra stora ytor vid Pampas som kan nyttjas. Då kan man koppla ihop Solna och Stockholm ytterligare, genom Huvudsta, Norra Station och Lindhagen.
 0
Niklas (25 Augusti 2008 00:48):
Magnus:
Vad menar du egentligen?
Pampas ligger förvisso i Solna kommun. All tätortsbebyggelse i Solna kommun tillhör Stockholms tätort (enl SCB). Som Eric här ovan skriver så kommer kanske inom en ganska snar framtid Pampas ligga i en sammanhängande innerstadsbebyggelse från Kungsholmen - Norra Station - Solna. Det är alltså frågan om samma STAD men olika kommuner (som bara är en administrativ indelning i detta fall).

För att ta en jämförelse. Fredriksbergs kommune ligger i Köpenhamnsområdet. Dess mest centrala delar ligger bara cirka en kilometer från Centralstationen. Däremellan är det helt sammanhängande stadskvarter. Knappast någon människa skulle säga att detta var någon annan stad än Köpenhamn.
 0
Magnus Persson (27 Augusti 2008 00:34):
Det var kommunen jag syftade på. Gränser är viktiga för en del av oss som Solnabor! ;-)
 0
Niklas (27 Augusti 2008 01:51):
Magnus:
Ja tydligen är gränser viktiga i Solna då det t.o.m. finns en gata längs kommungränsen till Sundbyberg som heter Gränsgatan (fniss). Som om Sundbyberg och Solna i dagsläget skulle vara helt separata städer.

När det var tal om var i Norra Station en tunnelbaneuppgång skulle vara (en Nordlig variant med alla uppgångar i Solna kommun och en sydlig med uppgång i både Stockholm resp. Solna kommun) var det någon på Solna kommun (politiker eller tjänstman, minns inte riktigt) som uttalade sig om på vilken sida "stadsgränsen" uppgångarna skulle ligga. Det ska väl inte vara så svårt att förstå att Norra Station inte kommer ligga i två olika städer. Norra Station kommer naturligtivs vara EN stadsdel i Stockholm. I framtiden bör även (enligt min mening) centrala Solna utgöra en stadsdel inom Stockholms innerstad (skulle uppgradera den, göra den mer attraktiv och intressant än idag).
 0
Matti Shevchenko Sandin (8 September 2008 13:51):
Han har poänger. Konservatism är inte alltid av ondo, speciellt inte i dagens CAD-designade områden, speciellt i Sverige, med Corbusier-ångest. Områdena blir trista och tenderar hela tiden att bli anonyma medelklassgulag. Mer makt åt arkitekterna och mindre åt byggbolagen!
 0
Anders Gardebring (8 September 2008 13:54):
"Medelklassgulag"
*fniss* :)
 0
Jan Wiklund (8 September 2008 16:19):
Niklas:
Även här kan vi lära oss av vår gamla vän Jane Jacobs. Enligt henne är en stadsdels - i administrativ mening - främsta uppgift i en storstad att vara något av en broms mot stadshusets alltför utflipprade planer, en medborgarkontroll mot politikers projektglädje. Men detta förutsätter att stadsdelen är tillräckligt stor i förhållande till staden. Jag minns inte exakt, men ungefär tio stadsdelar per stad tror jag var hennes ideal.

Och här är uppenbarligen Stockholms indelningar fel - här har man ansträngt sig så att stadsdelarna ska vara små och osignifikanta och lätta att köra över. Samt, beträffande Sthlm/förortskommunerna, för att maximalt skapa känslan av "förskräckliga storstaden mot oss på landet".
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8635 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Hjälp! Jag håller på att bli en Nimby!
8 Oktober 2020 19:07 av Trevor Bower
Politikerveckan Järva
8 Oktober 2020 19:06 av Trevor Bower
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter