Utskrift från www.yimby.se
....

Nu går tunnelbanan dygnet runt på helgerna

 
Från och med denna vecka så kör SL tunnelbanan dygnet runt på fredag- och lördagkvällar. Detta är en mycket välkommen utveckling som ligger helt i linje med Yimby:s önskemål att Stockholm skall vara en attraktiv och tilltalande storstad. På lite sikt kommer vi bland annat förhoppningsvis kunna se en klubbscen med längre öppettider då många nu slipper stressa iväg för att hinna med sista tunnelbanan. Det blir inte längre bara de som har råd att ta en taxi hem som kan stanna kvar lite längre.

Även pendeltågen får en senare avgång, här handlar det förvisso bara om 30 minuter, sista avgång från Centralen mot Västerhaninge blir t.ex. 01:22 istället för tidigare 00:52.

Yimby välkomnar den nya dygnet-runt-trafiken, och hoppas naturligtvis att även pendeltågen framöver kan få senare avgångar.

DN skriver här, och DN på stan här.
Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Johan Eriksson (23 Augusti 2008 03:44):
Mycket välkommet :)

För en gångs skull minskar alliansen polariseringen i samhället genom att simpelt använda den infrastruktur man redan investerat miljarder i och Sthlm blir tillgängligare. Med samma argumentering förblir det dock obegripligt att inte även pendeltågen går dygnet runt!?

Det är ett evigt gnäll om hur dyrt det är att investera i kollektivtrafiken i denna stad men skulle någon ens komma på tanken att stänga motorvägarna och övriga infartsleder till staden nattetid för bilisterna? -nej knappast, men om du är en stackars sate från Märsta eller Västerhaninge så ska Sthlms stad fortsatt göra livet krångligt för dig. Man kan knappast klaga på kapacitsproblem nattetid och de ynka kronor man tjänar på att köra buss istället kostar samhället en hel del ändå i andra änden i form av ordningsproblem sönderslagna busskurer och sabbade bussar men framför allt en stark känsla av att vara mindre värd som förortsbo längs p-tågens stationer. Kunde man minska den segerationskänslan så vore det att respektera deras verklighet och då tror jag att dito vandaliseringsproblem på och längs pendeltågen skulle minska. Det handlar fortfarande efter alla dessa år om en slags jämlikhet och jag struntar blankt i ifall det ordet inte är populistiskt gångbart f n så partilös jag är!
 0
Suck (23 Augusti 2008 05:02):
Stockholms läns landsting är väl huvudman för SL (kollektivtrafiken). Dock kan nog Stockholms Stad tyckas ha ett oproportionerligt starkt inflytande och ha fått sig en väl stor del av den bättre infrastrukturen, tunnelbana och stombusslinjer med täta avgångar. Då befolkningen i kranskommunerna vuxit senare än för Stockholm har inte samhället svarat upp med investeringar för likvärdig standard. Hela idén och upplägget med innerstan som centrum och övrigt som periferi skapar förstås i sig allt annat än jämlikhet.
 0
Anders Gardebring (23 Augusti 2008 09:58):
Suck:
Ett av de stora problemen här är ju naturligtvis också hur befolkningstätheten ser ut. I Stockholms innerstad är befolkningstätheten (förhållandevis) hög, därför är det också rent samhällsekonomiskt lättare att motivera täta avgångar. Det bor fler människor i ytterstaden, men här är befolkningen så utspridd så att de "stordrifts"-fördelar som skulle kunna uppstå inom en mängd områden, som t.ex. kollektivtrafik, service- och affärsutbud inte kan uppnås.
 0
Eric Thärnström (23 Augusti 2008 10:20):
Det skulle väl eventuellt bli en lite tätare stadsutveckling i förorterna om man drog ut tunnelbanorna, men det är väl marginelt och kommer knappast att göra så stor skillnad att kostnaden blir motiverad. Däremot: fler avgångar med de existerande pendeltågen är önskvärt.

Är samtliga tunnelbanor i princip förarlösa? Hur är det med pendeltågen?
 0
Theodor Adolfsson (23 Augusti 2008 12:12):
Eric Thärnström:
Inga tunnelbanor är förarlösa. Dock kommer röda linjen antagligen att bli förarlös åtminstone inom 10 år. http:​/​/​www.​dn.​se/​DNet/​jsp/​polopoly.​jsp?​a=​685754
 0
Leonardo Frithunanthz (23 Augusti 2008 12:18):
Som Theodor skrev så har vi inga förarlösa tåg i vår tunnelbana. Närmaste förarlösa t-bana är Köpenhamns Metro. Vi har inte heller förarlösa pendeltåg.

Jag hoppas, vill och vill tro att röda linjen blir förarlös tidigare än vad som har skrivits.
 0
L-Å (23 Augusti 2008 12:23):
Först och främst, T-banan går även i förorterna, men långt ifrån i alla. Och en del förortskommuner vill inte ha T-bana. Täby och Lidingö har motsagt sig T-bana, eller i alla fall varit skeptiska till att få den!

Nattrafik i T-banan på helgnätterna har vi haft tidigare. Men jag kommer inte ihåg när och inte varför det upphörde!
 0
L-Å (23 Augusti 2008 12:27):
Vill också påpeka att jag tycker det är mycket positivt med utökad T-banetrafik. Utökat på alla sätt, så som fler linjer, högre turtäthet och naturligtvis trafik större delen av dygnet!
 0
Leonardo Frithunanthz (23 Augusti 2008 12:35):
Jag skulle även vilja ha nattrafik på vardagar, inte vill man få intrycket av att SL prioriterar helgernas klubbesökare framför nattarbetare på vardagar?
 0
Tore Kullgren (23 Augusti 2008 15:34):
L-Å: Var står det att Täby och Lidingö inte vill ha T-bana, och vilka är motiven?
Leonardo: Klubbesökarna är trots allt fler. Och en ganska stor del av de som jobbar natt i Stockholm gör det framför allt på helger, på krogarna.
 0
Dr Evil (23 Augusti 2008 18:16):
H G: Att Täby inte ville ha t-bana inträffade redan när t-banan byggdes. Sista hållplatsen är Mörby centrum, men när tunnelbanan byggdes så fortsatte man att spränga tunneln av bara farten eftersom man var i princip säker på att den skulle ända till Täby. Men den kommunen ville inte ha alla lösa element som kommer med t-banan så därför blev det ingen dit. Men bergtunneln går en bra bit längre än till Mörby centrum. De ville ha sin lilla Roslagsbana som ändå ingen av de som är något att räkna med använder sig av. De kör nämligen bilen in till stan.

Samma resonemang gäller för Lidingö. De som är något tar bilen och de andra får åka Lidingöskumpet.
 0
L-Å (23 Augusti 2008 18:48):
Tack Dr Evil för svaret till H G, så slapp jag! (Obs jag är inte sarkastisk eller så, utan tycker det var bra att det redan kommit ett svar.)

Funderar också på om Nacka varit T-baneskeptiskt tidigare. Nu är man väl positivt inställd, men har man alltid varit det?
 0
Eric Thärnström (23 Augusti 2008 19:06):
Anledningen till att jag frågade om t-banorna är förarlösa (eller åtminstone inte egentligen behöver en förare) är att orsaken till att dygnet-runt-trafiken kanske avskaffades förr var att förarna inte ville köra vid de tiderna. Eller så tyckte man att OB-tilläggen blev för dyra, eller nånting. Förarlöst vore ju bäst, och helst tidigare än om 10 år.
 0
Simon Hellström (23 Augusti 2008 19:35):
Varför är förarlösa tåg att föredra, förutom att det kanske kostar mindre (om man tänker rent ekonomiskt, för det är ju alltid tråkigt med färre jobb på marknaden)?
 0
Henrik Nilsson (23 Augusti 2008 19:50):
Den ursprungliga tanken var att bygga ut tunnelbanan till Täby centrum där en stor bussterminal skulle anläggas (därför ligger det också ett bussgarage vid Täby centrum). Sedan skulle resenärer från Täby, Österåker och Vallentuna bussas till Täby centrum och roslagsbanan skulle läggas ned. Om man jämför detta alternativ med den nuvarande ordningen med roslagsbana och buss är det lätt att se att det nuvarande håller högre standard.
 0
Gustav Svärd (23 Augusti 2008 19:57):
Simon H För att man med förarlösa tåg kan öka antalet avgångar. 5min trafik hela dagrna (även ute på grenarna) och 10m hela natten. De pengar som i dagsläget går till förarlöner skulle då istället kunna läggas på annan personal (stationsvärdar, kontrollanter, vakter...)


Henrik N Visst var det en dum idé att lägga ner Roslagsbanan. Det var så man tänkte då; bara Tbana och bussar! helt fel ute, i min mening. Att ha Tbana till TäbyC OCH ha kvar Roslagsbanan ser jag som en bra framtidsvision.
 0
Eric Thärnström (23 Augusti 2008 20:01):
Det lär väl vara lättare att hålla igång dygnet-runt-trafiken hela veckan om tågen är förarlösa. Om tågen är förarlösa så kostar driften mindre och man har råd att å ena sidan utveckla kollektivtrafiken och å andra sidan sänka biljettpriserna. Det var så jag tänkte.
 0
Johan Eriksson (23 Augusti 2008 20:01):
En s k "autopilot" testades på T-banan redan 1963 men diffade på några centimeter och sedan hände inget mer, tekniken utvecklades inte men vet inte varför?

Vidare undrar jag egentligen hur mycket man vinner på förarlösa tåg, möjligen tekniskt?, men på tex den förarlösa "Docklands Light Railway" i London finns det ändå "tågvärdar" vars uppgift främst är att kolla färdbevis men som kan gripa in vid strul. Är det inte något liknande i Köpenhamn eller iaf på stationerna? Oavsett så tror jag att någon form av "mänsklig hand" måste/bör finnas av trygghetsskäl m m så rent ekonomiskt så är det väl ingen vinstaffär direkt!?
 0
Eric Thärnström (23 Augusti 2008 20:06):
Hur pass mycket gör förarna för att kolla färdbevis och förhindra strul? Tågvärd är ju en annan typ av tjänst, en annan service. Då ska man i sådana fall ha både en förare och en tågvärd. I sådana fall så skulle man ta bort den nuvarande föraren och sätta dit en tågvärd. Det man tjänar in på förarlöst förlorar man kanske på tågvärden, men samtidigt så skulle ju det öka tryggheten på tågen. Det ser jag som en vinst.
 0
Henrik Nilsson (23 Augusti 2008 21:05):
Ett återkommande intryck är att tåg med konduktör utsätts för mindre skadegörelse om så är fallet så finns det en vinst med förarlöst och tågvärd.
 0
Victor (23 Augusti 2008 23:22):
Bygg för bövelen inte inte tunnelbana till Täby Centrum. Vi vill inte ha slum och kriminalitet här, vilket tunnelbana säkerligen skulle medföra. Låt Täby vara Täby.
Låt den populära Roslagsbanan bestå! Och ni som vill ersätta Roslagsbanan med tunnelbanan kan nog se i himlen efter det med tanke på senaste tidens satsningar på Roslagsbanan.
 0
Dr Evil (24 Augusti 2008 00:05):
Victor: jag åker tunnelbana varje dag till jobbet och varje dag blir jag både rånad och nerslagen. Och hade det inte varit för alla luffare som sover på sätena så hade jag fått sittplats. Något sådant vill jag förstås inte att ni Täbybor skall utsättas för så håll tunnelbanan stången!
 0
Anders Gardebring (24 Augusti 2008 00:06):
Angående tbana till Täby så är det ju intressant att detta har diskuterats som ev. framtida dragning efter den nya dragningen till Karolinska. Är inte det oerhört märkligt om det nu redan är så att det redan finns en bit av en tunnel mellan Mörby och Täby på plats? Måste väl vara långt mer ekonomiskt att fortsätta där man redan börjat än att göra helt nytt?
 0
Fredde Berlin (24 Augusti 2008 00:06):
Victor, välkommen till storstan!
 0
Fredde Berlin (24 Augusti 2008 00:26):
By the way så verkar sl tagit ett steg i rätt rikting, härligt!!
 0
Victor (24 Augusti 2008 00:29):
Dr Evil:
Faktum är att Täby är tryggare än många andra kommuner. En orsak till detta, är att det inte finns någon tunnelbana, vilket gör att vi i större utsträckning slipper bråkstakar som åker hit.

Vidare, ni vet väl att Roslagsbanan går betydligt fortare än vad tunnelbanetåg skulle göra? Inte chans att tunnelbanan skulle klara Täby - Tekniska på 10-16 min (tiden varierar om det är snabbtåg eller ej)!
 0
Dan Edholm (24 Augusti 2008 00:31):
Kollektivtrafiken kan bara vinna genom ökad turtäthet, senare och tidigare avgångar, ökad säkerhet (alltså mindre oprovocerat våld, stök och skadegörelse); ökad pålitlighet helt enkelt. Varje gång någon resenär upplever missnöje är det 1-0 till bilismen. Även den som inte ens har bil tänker att kollektivtrafik är för bottenskiktet, jag önksar jag hade bil. Den som har tar bilen istället nästa gång. Målet torde därför vara att omdana kollektivtrafiken så att det upplevs som ett realistiskt alternativ (ökad turtäthet och längre öppettider) och som något trevligt. Jag upplever sällan samma stök och brist på trafik utomlands. Varför är det så och vad kan man göra?

Detta är ett steg i rätt riktning men pendeltågen bör likaledes gå dygnet runt på helgerna. Det ger synergier. Ökat stök bör lösas med vakter tills inte bara fulla ungdomar vågar sig in tågen som sist. Fler vuxna resenärer bidrar till lugn.
 0
L-Å (24 Augusti 2008 00:50):
Efter vad jag har hört så är den långa tunneln bakom Mörby C en myt! Däremot finns det en mindre uppställningshall för ett antal T-tåg bakom stationen i Mörby.

Är det verkligen så att mänsklighetens "bottenskrap" samlas runt T-banestationerna, särskilt ändstationerna? Se bara till att det är långt till systemet från T-banan så tror jag inte problemet är så stort! Unga ligister och rånargäng dras väl till centrumanläggningarna vare sig det finns T-bana eller inte?
 0
Anders Gardebring (24 Augusti 2008 01:14):
Då jag under tre års tid bodde på Lidingö kan jag av egen erfarenhet intyga att Ropstens tbanestation på kvällarna mest känns ödslig och trist där man sitter och väntar på den förhatliga bussen som skall ta en över bron eftersom tbanan inte drogs över till Lidingö när det begav sig... Några ungdomsbråk stötte jag aldrig på, trots att jag var ung kille när jag bodde på Lidingö (och alltså statistiskt sett i högriskzonen för att råka ut för bråkstakar).
 0
Niklas (24 Augusti 2008 01:29):
Victor:
En rättelse: Det snabbaste tåget mellan Östra Station och Täby C tar 13 minuter (17 minuter med långsamt tåg). Det snabbaste tåget till Roslags Näsby tar 12 minuter (enligt http:​/​/​www.​sl.​se jag vet inte varifrån du fått dina 10 minuter).

Men Victor har glömt att byte mellan trafikslag tar tid. Hur många i Täby har Universitetet eller Östra Station som slutdestination? Snarare är det så att de allra flesta byter till tunnelbana vid KTH. Bytet mellan de båda trafikslagen tar som regel minst 3-4 minuter (vid rusningen kan det lätt ta längre tid). För att ta sig ner på perrongen vid KTH tar det från Täby C runt 20 minuter och då kan man inte vara säker på att detta är exakt synkat med t-baneavgången.

Om T-banan byggdes ut från Mörby till Täby C skulle resan in till KTH ta uppskattningsvis 13-15 minuter (beroende på antal stationer därmellan) och då slipper man bytet.

En annan fördel med Tbana till Täby är turtätheten, speciellt på kvällar och helger. En annan är driftssäkerheten då T-banan räknas som rapid transit, dvs ett trafikslag helt och hållet separerat från andra.
 0
Fredde Berlin (24 Augusti 2008 01:35):
Victor, varför tycker du att Täby är tryggare än andra kommuner? har du bott i en annan kommun?

Att skylla på tunnelbanan när det gäller kriminalitet är ett väldigt lågt argument victor och det vet du själv ochså mycket väl förhoppningsvis, Victor jag vet mycket väl vad pratar om, För du förstår jag kommer från Södertälje som tyvärr har fått ett dåligt rykte på grund av såna som dig som vill vara nära storstan men ändå inte. Det finns ju trots allt en anledning till att du bor i Täby och inte i Rinkeby, fittja eller i Södertälje och den anledningen är väldigt intressant att diskutera.

Så när tunnelbanan så småningom kommer även till Täby där du bor Victor så bli inte orolig, det är bara stan som växer like it or not eller flytta till Södertälje om du vill.
 0
Johan Eriksson (24 Augusti 2008 04:04):
Samtliga: Upprepar det L-Å skriver något korrigerat: "den långa tunneln bakom Mörby C är en myt! Däremot finns det några uppställningsspår för ett antal T-tåg bakom stationen i Mörby". Varifrån myten kommer vet jag inte men det är fortfarande en myt! (har sett det med egna ögon i ett vändande T-tåg)
 0
Eric Thärnström (24 Augusti 2008 09:20):
Henrik Nilsson och jag är överens: Förarlöst, men med konduktör. Det handlar om att bättra på kollektivtrafikens dåliga anseende.
 0
L-Å (24 Augusti 2008 11:16):
Johan Eriksson:
OK! hall var kanske att ta i! Vet inte hur många spår det är och hur många fullängdståg det får plats, men det är väl inte direkt många.
 0
Anders Anttonen (24 Augusti 2008 11:44):
Ett tecken på att en stad har blivit stor är när den får spårbunden dygnet-runt-trafik (spårbunden och metro-artad)
Detta är en bra början. I praktiken har SL fyllt igen "tidsglipan" mellan 2 och 5, det är allt. Detta borde kunna göras 7 dagar i veckan. Och jag tror att det blir så i framtiden.
 0
Anders Gardebring (24 Augusti 2008 12:45):
Anders A:
Ja, jag tror, liksom du, att det blir så i framtiden. Det kommer flytta in en halv miljon till stockholmsområdet fram till 2030. Det lär finnas underlag...
 0
L-Å (24 Augusti 2008 14:04):
Hur ser det ut i stora stääder i världen? London, N-Y, Paris och Berlin?

Sökte lite på London Transport och fann denna mening: "When the proposal is implemented, last trains will leave the west end at around 01:00 instead of 00:30 on Friday and Saturday nights." vilket tyder på att ingen direkt nattrafik förekommer. Länk: http:​/​/​www.​tfl.​gov.​uk/​corporate/​projectsandschemes/​net.​.​


I Berlin vet jag att ett par U-linjer går helgnätter. (Men inte alla, utan bar U1 och U2, tror jag.)
 0
Anders Gardebring (24 Augusti 2008 14:14):
I NYC går tågen dygnet runt. Däremot varken i London, Paris eller Tokyo t.ex. Så det är väl sant förvisso. Det stora problemet är väl underhållsbiten, någonstans måste det finns tid att underhålla infrastrukturen.
 0
Tore Kullgren (24 Augusti 2008 17:58):
Påståendena om att Lidingös tunnelbanemotstånd skulle bero på någon typ av klassförakt, skulle jag vilja se källor till.
 0
Magnus Orest (24 Augusti 2008 19:10):
Victor, tror du verkligen att Täby (med flera förorts-/landsortskommuner) "slipper" bråk och stök för att "buset" har svårt att ta sig dit? Du tror inte att det beror på att "buset" helt enkelt saknar intresse av att ta sig dit? "Buset" åker från förorterna och in till stan, och det är i stan det blir bråk. Inte tvärtom.

Personligen tycker jag att det är givet att konvertera Roslagsbanan till någonting som är mer kompatibelt med de övriga järn- och spårvägssystemen i Stockholmsområdet. Smalspår är omodernt och passar bättre för museijärnvägar. Det behöver inte betyda att restiden ökar. Spårvagnarna som går på Tvärbanan och Nockebybanan (littera A32, eller Flexity Swift som de heter) har samma toppfart som de gamla X10p-tågen som rullar på Roslagsbanan, men bättre acceleration och retardation. Staden skulle tjäna på en sådan konvertering.
 0
A-R (24 Augusti 2008 22:19):
I Tokyo slutar tågen gå vid 12, för att unvika supandet hos ungdomar (har jag hört). Kanske vore något för Sthlm att ta efter? ;)
 0
Anders Gardebring (24 Augusti 2008 23:28):
A-R:
Då jag personligen festat i Tokyo kan jag upplysa om att det fungerar mindre bra. Det enda som händer är att folk helt enkelt fortsätter tills de första tunnelbanorna börjar gå...
 0
Dr Evil (24 Augusti 2008 23:36):
Jag skrev aldrig att det var en lång tunnel. Men det var slarvigt skrivet. Hur lång den var vet jag inte. Men att man i planeringen förutsatte att t-banan skulle gå till Täby stämmer och det stämmer också att Täby valde att säga nej till t-banan, det var poängen med inlägget...

Victor: Täbyborna vill ha alla privilegier spelar ingen roll om de är bra eller dåliga för samhället. Är det bra för Täby så är det bra för Täby. Det är en slags reservat där borta i förorterna.
 0
Carl Johan Hall (25 Augusti 2008 10:55):
Apropå Dan Edholms synpunkter på T-banan som ett andra klassens transportmedel: Så är det säkert. Jag har inte så höga pretentioner, men tycker att kollektiva trafikmedel känns fruktansvärt ofräscha. Och åker jag med dem måste jag träffa personer jag inte vill träffa. Politiskt inkorrekt men sant.

Sedan tänker jag mig in i en börs-VD:s morgon. Han stiger upp och äter frukost i sin tjusiga villa. Hans kontor är säkert en välstädad designerdröm. På vägen däremellan åker han i ett fullpackat tåg som kryllar av tiggare, ficktjuvar och sluskar som inte kan stava till tvål... Nej, det gör han inte! Han tar sin Mercedes.

Men om det fanns förstaklassvagnar i tunnelbanan...?
 0
Anders Gardebring (25 Augusti 2008 11:06):
Carl Johan Hall:
Med tanke på din kommentar så undrar jag, hur ofta åker du tunnelbana egentligen? Din beskrivning skulle möjligen kunna stämma in på någon busslinje i en amerikansk McMansion-förort men knappast på Stockholms tunnelbanesystem. Jag har bott i Stockholm i över 10 år och åkt tunnelbana en oräknelig mängd gånger. Antal gånger jag blivit ficktjuvad: Noll.

Dessa städer har jag också åkt tunnelbana i, utan att bli av med några ägodelar (eller ens antastad av något värre än tiggare som går att ignorera så går de vidare):
New York, London, Toronto, Shanghai, Beijing, Oslo, Helsingfors, Wien, Budapest, Kairo, Tokyo, Osaka, Kyoto, Prag, Paris, Berlin, Athen, Rotterdam, Amsterdam m.fl.

I Tokyo är det för övrigt väldigt vanligt att även höga chefer åker tunnelbana.
 0
Carl Johan Hall (25 Augusti 2008 11:25):
AG: Någon gång i veckan, grön linje Hagsätra-T-centralen och blå linje T-centralen-Vreten. OK, just ficktjuvad har inte jag heller blivit, men det är illa nog med alla fotbollshuliganer :p på väg till Söderstadion. Plus att bilen i mitt fall faktiskt går snabbare.

När det gäller ungdomsgäng runt tuben hängs det en del i Hagsätra också (och i Skarpnäck, vilket råkar vara ett anagram på skrän-pack...). Jag känner mig mycket mer "otrygg" (ett uttryck jag iofs avskyr då det får legitimera så många övervakningskameror) på väg hem från det lokala haket en lördagskväll än samma tidpunkt på Götgatan.
 0
Dan Edholm (25 Augusti 2008 11:39):
Carl Johan Hall:
Riktigt så illa är det väl ändå inte på tågen? Vad jag ville ha sagt var att om kollektivtrafiken vill öka sin marknadsandel av resandet så bör turtäthet, restider, nattrafik och trivsel förbättras. Du har delvis rätt i att kollektivtrafiken aldrig kommer locka alla, men fler än idag är målet. Många kan omvändas att inte bara resa kollektivt till jobbet utan också från krogen, men de flesta VDs och andra höjdare kommer aldrig ta tåget ändå.

Anders:
Jag har inte råkat ut för ficktjuvar, men ett oräkneligt antal tiggare, några däckade fyllon som gjort på sig, några stökiga ungdomsgäng som tafsat på förbipasserande tjejer och/eller märkbart dämpat stämningen i vagnen genom störande eller aggressivt beteende. Den absoluta majoriteten av gånger jag åkt kollektivt har varit fullkomligt acceptabla även om jag tvingats åka tidigare från en tillställning pga brist på nattrafik. Många gånger har jag cyklat för att undvika både att passa avgångstid, för att det är trevligare och undviker potentiellt helgkvälls-stök och ibland för att det även går snabbare. Några få gånger har jag tagit bilen av samma orsaker.
 0
Niklas (25 Augusti 2008 14:35):
Dan:
Vad gäller stökighet kan T-banan inte mäta sig med nattbussturerna och väntan på nattbussen vid Vasagatan.
 0
Dan Edholm (25 Augusti 2008 23:14):
Niclas. Exakt, därför vill jag att även pendeltågen ska gå dygnet runt.
 0
Victor (25 Augusti 2008 23:58):
Värst vilket brett stöd det var för tunnelbana till Täby Centrum.

Måste klargöra en sak:
Det går i genomsnitt fortare med Roslagsbanan än vad det skulle gå med tunnelbanetåg..

Niklas: Kolla Kårsta-linjen istället! Vidare, räkna med att tågen oftast går 1-2 minuter fortare.
Tror ni här på YIMBY att alla Täbybor bor vid Täby C. Knappast är det på det viset. I själva verket skulle en majoritet först behöva åka buss till Täby C för att sedan byta till tunnelbana. Då är det betydligt bekvämare att åka ett snabbt smalspårigt tåg hela vägen till Östermalm. Dessutom är det bekvämt för många att, utan byten, kunna åka till Universitetet.
Räkna med att vi kommer kämpa för vår sak, precis som i början på 80-talet. Tunnelbana gör inte bara resandet mer tidskrävande, det hör inte hemma här! Länge leve Roslagsbanan!
 0
Gustav Svärd (26 Augusti 2008 00:15):
Nu hänger jag inte alls med Victor. Vem här argumenterar för att Roslagsbanan ska läggas ned? Du hittar på åsikter åt oss. Sluta med det.
Tbana till Täby Centrum är inte något som idag skulle kräva att Roslagsbanan läggs ned. Men med den starkt förbättrade kollektivtrafiken det skulle innebära så möjliggörs en höjd ecploateringsnivå i området, bilket jag vågar anta att Victor är emot (baserat på hans tidigare inlägg om hur kreti-pleti och annat drägg inte hör hemma i idyllen Täby).
 0
Theodor Adolfsson (26 Augusti 2008 12:32):
Victor:
Utan byten åka till universitetet? Är det inte just den röda linjen som ska byggas ut till Täby om det blir någon? Vad jag vet så har ju inte ens Roslagsbanan någon riktig station vid universitetet. Om du nu inte syftar på KTH, vilket förstås också är ett universitet, om än betydligt mindre. Men där stannar ju den röda linjen också, så jag förstår inte vad du menar.
 0
Henrik Nilsson (26 Augusti 2008 14:17):
Jag hoppas Victor är medveten om att vilken tunnelbaneplebej som helst redan idag kan stiga av tunnelbanan vid Tekniska högskolan, åka alla rulltrappor upp till Stockholms östra, stiga på roslagsbanan och åka till Täby centrum.

Tunnelbanan går till Mörby centrum som ligger i Danderyd en kommun som är mer välbärgad än Täby är Danderyd en slum?
 0
Victor (26 Augusti 2008 22:46):
Gustav svärd:
"De ville ha sin lilla Roslagsbana som ändå ingen av de som är något att räkna med använder sig av. De kör nämligen bilen in till stan" /Dr Evil Och "Nilkas" diskuterar fördelarna med att ha tunnelbana framför Roslagsbanan, vilket i alla fall, får mig att antyda att han vill ha tunnelbana istället. Nu kan jag dock inte med säkerhet veta huruvida dessa är medlemmar..
Precis som när frågan var aktuell i politiken före över tjugo år sedan så tror jag även idag, att risken för att hela eller åtminstone delar av Roslagsbanan läggs ner, är stor.

Theodor Adolfsson:
Om jag inte hallucinerade mig igenom dagen, så åkte jag idag med Roslagsbanan från Täby, till t å g s t a t i o n e n Universitetet, och då åsyftar jag Stockholms Universitet och inte KTH! Framåt lunchtid tog jag tåget, från samma station som jag anlände, och åkte hem till Visinge i Täby, utan att behöva åka buss, vilket skulle behövts om jag åkt tunnelbana, vare sig den gick till Täby Centrum eller inte, eftersom jag, precis som de flesta andra Täbybor, inte bor precis vid centrum. Det är inte bara smidigt, det är miljövänligare i jämförelses med tunnelbanetåg/buss.

Henrik Nilsson:
Ja, det skriker förortsslum om Mörby Centrum, trots att det ligger i Danderyd. Aldrig varit där? Själv har jag aldrig blivit nerslagen där, men en polare till mig, har det.
Tunnelbanefighters orkar nog knappast ta sig upp till Östra station för att byta till Roslagsbanan.

Jag ser mycket hellre en satsning på att utveckla Roslagsbanan istället för att kosta på tunnelbana till Täby Centrum. Utöka delen två-spårig järnväg! Det finns den anledning varför man får stå upp i vagnarna vissa morgnar, nämligen dess popularitet!
 0
Gustav Svärd (26 Augusti 2008 23:29):
Victor ok, då köper jag hur du tolkade det. Att idag lägga ner något av banan ser jag dock som helt orelistiskt, även om/när Tbanan dras till Täby Centrum (dit Kista-grenen av Tvärbanan också funnits idéer om att dras på lååång sikt).

Tråkigt att din kompis blivit nedslagen, men jag kan försäkra dig om att det inte alls är något vanligt. Jag har bott i Kista hela livet och åkt med Tbanan dagligen i många år. Sista tåget har det blivit många kvällar. Aldrig råkat ut för något.

Att satsa på RB ser även jag gärna. Tvåspårigheten bör utökas starkt och antalet plankorsninger bör minskas. Fler tåg och längre öppetider. Finns det ändå behov av kapacitetsförstärkning: lägg till Tbana med mkt få stationer mellan MörbyC och TäbyC (som expressalternativ alltså).
 0
Henrik Nilsson (27 Augusti 2008 00:03):
Om Mörby centrum kvalificerar som slum så borde väl Täby centrum eller för den delen Hägernäs också kvalificera som slum.
 0
Daniel Jonsson (27 Augusti 2008 11:10):
Det där med att områden skulle förslummas om de får tunnelbana är nån form av villfarelse folk har över hela länet verkar det som. Det var samma sak i Nacka där jag är uppväxt minns jag. Det går alltid lite kalla kårar ner för min ryggrad när jag hör folk säga det; andra människor är inte nödvändigtvis farliga (inte ens de tjänar mindre pengar eller bryter när de talar) och vare sig Östermalm eller Bromma är särskilt förslummat, tunnelbana till trots.

Det som gör förortscentrum så sunkiga är att de är förortscentrum; det är ingenting som blir bättre av att man åker buss dit. Därför ska vi inte bygga så mer.
 0
Anders Gardebring (27 Augusti 2008 11:44):
Word på den Daniel.
Jag bor själv på Nedre Gärdet/Östermalm med närmaste tunnelbanestation Karlaplan. Att kalla det för slum vore ju tja, inte riktigt rätt nånstans överhuvudtaget.
Stängde man tunnelbanestation Karlaplan skulle områdets attraktivitet minska och lägenhetspriserna gå ner. Ergo: Tunnelbanan motverkar förslumning, inte tvärtom.
 0
Eric Thärnström (27 Augusti 2008 13:51):
Tunnelbanan ökar väl närmast folkströmmarna, eftersom fler människor kan ta sig till en given plats på ett enklare sätt. Men det är ju platsen som utgör dragningskraften. Beroende på vad som finns vid stationen så kommer ju olika typer av människor dit. Om man ska behöva oroa sig för att Täby C ska bli befolkat med mindre trevliga personligheter så är det ju centrumets dragningskraft i sig som orsakat det. Nu tror jag inte att Täby C har just den dragningskraften, så alltså kommer inte drägget dit. Om inte Victor har en annan erfarenhet, med anledning av Roslagsbanan. Ska sägas att jag, liksom alla andra här, inte har något som helst emot Roslagsbanan, och gärna ser att den utvecklas också.
 0
Dan Edholm (27 Augusti 2008 16:29):
För övrigt är väl Täby C värsta gråa miljonprogramseländet. Klart de ska ha tunnelbana, kommer passa där som ett smäck. Jag föreslår att stationen läggs i ständig skugga i mitten av det hiskeliga ringhuset bedvidvid E18. ;)
 0
Anders Gardebring (27 Augusti 2008 16:55):
Något man borde göra vid Täby C är ju att gräva ner de rent hiskeligt enorma ytparkeringarna! Det skulle nog lätt gå att få in flera tusen personer i tät stadsbebyggelse där, alldeles intill Roslagsbanan. Sedan borde ju Roslagsbanan såklart integreras bättre med Täby C också.
 0
Henrik Nilsson (27 Augusti 2008 19:18):
En ovetenskaplig studie visar att befolkningen i Täbys höghusområden har en tendens att rösta mer vänster än befolkningen i Täbys småhusområden. Detta kan resultera i att man från kommunalhusets sida anser att Täbys parkeringsplatser har ett oskattbart värde, det kanske rentav anses nödvändigt att instifta landets andra nationalstadspark
 0
Anders Gardebring (27 Augusti 2008 19:21):
Ach då. Det är bara att bygga lite bostadsrätter i mallorcafunkis med helkaklat badrum och ekparkett så har ju ändå bara "rätt" klientel råd att flytta in ;)
 0
Erika N (27 Augusti 2008 21:17):
Apropå nattrafik utomlands kan jag också vittna om städer med rutten sådan. Som någon redan skrivit stänger Londontuben kring midnatt på kvällarna, vilket gör invånarna förpassade till nattbussar som ju aldrig är lika komfortabla. På bussarna är det trängre & mörkare och eftersom det är dubbeldäckare kan man nästan räkna med bråk på övervåningen. Nattbussar har dessutom en tendens att gå helt andra rutter än vanliga bussar vilket gör det omöjligt att ha koll på avgångar, linjenr & turer. Till sist, en riktigt kul sång om Londons t-bana: http:​/​/​www.​youtube.​com/​watch?​v=​FYVJSOFZxDE
Efter att ha rest m t-bana i andra länder kommer jag alltid fram till samma slutsats: Sthlm:s tunnelbana är fantastisk!
 0
Anders Gardebring (27 Augusti 2008 21:39):
Erika:
Vilken underbar liten sång :)
Fast japsarna är faktiskt bättre än oss. Tokyos tbana går inte av för hackor. Kliniskt rent (fast det kanske beror på att japanerna är bakteriofober) och alla tåg går baske mig i tid hela tiden. Och ofta går de. (Vilket kanske inte är så konstigt med tanke på underlaget)
 0
Erika N (27 Augusti 2008 21:57):
Visst är den underbar!? :D
Tokyos tub MÅ vara bättre men det gör inte vår mindre fantastisk, eller hur?
 0
Anders Gardebring (27 Augusti 2008 22:00):
Erika:
Nejdå, Stockholms tbana är faktiskt riktigt bra. Och i framtiden hoppas jag på automation så att tågen kan få gå oftare också.
 0
Joakim Runnedal (27 Augusti 2008 22:05):
Minnet är kort. Tunnelbanan gick dygnet runt på helgerna några år på 90-talet. Man slutade med det p g a av att det blev för mycket bråk och vandalisering av tågen på de sena/tidiga turerna. Hela tåg grafittibombades och vissa tåg vandaliserades fullständigt. Busstrafik ansågs därför vara tryggare. Det är bara att hoppas att det går bättre denna gång.
 0
Erika N (27 Augusti 2008 22:07):
Ja det får vi verkligen hoppas! Fan vad förbannad jag skulle bli om några fulla snormänniskor vandaliserar tågen så att man drar ner på trafiken igen. Jag kokar vid bara tanken!
 0
Magnus Orest (27 Augusti 2008 23:49):
Det är ganska enkelt - det är polisens och SLs ansvar att se till att det är lugnt i t-banan även om nätterna. Det är viktigt att de inte tillåts ta den enkla utvägen och dra ner på trafiken, utan att de verkligen tar tag i problemet. I grund och botten handlar det ju om att kollektivtrafiken ska fungera för alla, hela tiden.
 0
Tore Kullgren (28 Augusti 2008 01:20):
Vagn 2000 är kameraövervakade och mer vandalsäkra än de gamla vagnarna. Deras storlek har också fördelen att det finns fler vittnen till incidenter.

Idag finns ordningsvakter i tunnelbanan (till skillnad från 90-talet?), och åtminstone jag själv är beredd att betala dyrare biljettpris för att de ska bli ännu fler.

De ogästvänliga stationsmiljöerna bidrar förmodligen till stöket. Visst, det finns en hel del samtidskonst, men för det första kräver den rätt publik, och för det andra har den blivit en ursäkt för i övrigt fula perrongmiljöer.

Siri Derkerts "utsmyckning" av Östermalmstorg saknar i mitt tycke hantverks-, kompositions- och idémässiga meriter, och ångesten av att se eländet ökar förmodligen supandet på Stureplan mer än spritreklam på samma väggar hade gjort.

Och dessutom ger reklamaffischer bättre akustik än betong.
 0
Johan Eriksson (28 Augusti 2008 01:55):
Här flyger okunskapen runt för fullt, någon nedläggning av Roslagsbanan är inte aktuell, den rustas istället upp med dubbelspår, ny banvall/ny räls och signalsystem m m. även om det går långsammt. Däremot har SL utrett flyttning av stn Universitetet till ett nordligare läge i höjd med T-banan/bussterminalen.

T-bana till Täby C är inte heller aktuell enligt rådande planer (sen står det en fritt att vilja det] men däremot "Roslagspilen" dvs en ny pendeltågsgren från Solna stn via Danderyds sjukhus, Täby C till Norrtälje, läs mer här: http:​/​/​www.​byggindustrin.​com/​Templates/​Default.​aspx?​pI.​.​ och här: http:​/​/​www.​stockholmnordost.​se/​templates/​Page.​aspx?​id=​.​.​

Det lär nog dröja i en stad som f n helst av allt vill lägga 25 miljarder på Kungshattsleden men Victor får se upp ty den innebär en underjordisk station vid Täby C!

Victor: Hela din attityd är djupt deprimerande och skriker av rädsla för allt och alla som inte har råd med en dyr villa i det omvända ghettot i Täby. En mycket tydlig avsändare från ett Sverige 2008 där klassklyftorna och polariseringen växer och de rika hånar "de andra/det främmande". Jag har aldrig fattat varför de som har medlen alltid är de som är snålast i denna självunderminerande "Me, Myself and I"-ideologi???
---
H G: Jag tycker Östermalmstorg är en av stans snyggare stationer just därför att den saknar reklam, och den har visst de meriter du påstår inte finns men det handlar om smak och inte minst inom konsten är det högst individellt vad som är "bra smak"! Däremot tycker jag en uppfräschning/blästring vore på plats efter 43 år....
 0
Anders Gardebring (28 Augusti 2008 10:28):
Faktum är ju att Östermalmstorg rustades upp bara för några år sedan, väggarna tvättades/blästrades, konstverket fylldes i och så vidare. Men det slits väl snabbt i de där miljöerna. Jag tycker att Östermalmstorg är hyfsad, finns värre stationer helt klart. Något av det fulaste i tunnelbanan tycker jag annars är själva nedgångarna i marknivå, fula betongklossar som fullkomligen stinker 60-tal... Nu håller ju själva biljetthallsdelen av Östermalmstorg på att byggas om, det skall bli intressant att se hur det blir!
http:​/​/​www.​yimby.​se/​20​0​8/​0​3/​sl-​fraschar-​upp-​tunnelban_​.​.​
Jag gillar klart när man integrerar handel och tunnelbanenedgångar på det sättet. Funktionsblandning, me like :)

Själv gillar jag reklam i tunnelbanan. Gärna rörlig sådan, såsom är vanligt utomlands. Då har man något att titta på när man väntar på tåget. Det kan med fördel blandas upp med olika former av information.
 0
Johan Eriksson (28 Augusti 2008 13:41):
Det var som attan Anders, helt rätt förstås men så är ju tyvärr luften därnere inget vidare fylld med ohälsosamma partiklar från T-tågens bromsar m m som redan smutsat ner, hittar inte länk till artikel just nu men så är det.

Tror även den nya biljetthallen blir ett lyft för Ö-torg ty värre än det sett ut tidigare (f d slumvarning) kan det inte bli.

Rörlig reklam är jag också med på men inte nere på Siri Derkets "fredsverk", då går hela verket förlorat! Varför kan vi inte ha som i Franrike med displaytavlor lite här och var som visar olika evenemang/info m m (fast jag tror iofs de är reklamlösa?) runt om på stan? Som vanligt handlar allt om hur det görs/utformas!
 0
Anders Gardebring (28 Augusti 2008 14:05):
Ett tillägg här. När jag skrev att Ö-torg var hyfsad menade jag alltså nere vid perrongen. Däremot biljetthallen åt Stureplanhållet har varit allt annat än rolig.

Nej, någon reklam ovanpå konsten vill jag inte se! Men det finns gott om andra platser. I Tokyo har de reklam på skärmar inne i tågen. När de stannar vid en station visar de först stationsnamnet och sedan lite varningsgrejor (typ: Se upp för avståndet mellan vagn o plattform, den typen av saker). När tåget går igång igen börjar det gå reklam, för att sedna återigen bli info när nästa station närmar sig.
Jag skulle gärna se en sådan sak även i Stockholm.
 0
Johan Eriksson (28 Augusti 2008 16:53):
Du läser mina tankar Anders, det var precis det Tokyo-exemplet jag var på vippen att skriva! :)
 0
Anders Gardebring (28 Augusti 2008 18:05):
Här har vi dem. Som synes sitter de precis ovanför dörrarna.
http:​/​/​flickr.​com/​photos/​wilhelmus/​240​8259465/​

Och så en liten video som jag tog i Tokyos tunnelbana 2005:
http:​/​/​www.​gardebring.​com/​viewphoto/​60​.​html?​c=​0​
 0
Tunneltågföraren (30 Augusti 2008 00:57):
Jag måste säga att det är otroligt roande att läsa era kommentarer och funderingar kring tunnelbanan. Tycker det är tråkigt att ni inte har någon som helst kännedom om vad vi tunneltågförare gör, eller hur viktigt vårt jobb är ur en säkerhetssynpunkt.

På röda linjen har vi redan 5 minuters trafik, med förare. Inne i stan är frekvensen 2½ min mellan tågen under rusningen.

I Mörby Centrum har vi en depå, bakom stationen, insprängd i berget. En depå är på tågspråk, en parkeringsplats för tågen.

Och natttrafiken togs bort för att det kostade för mycket, (och nej inte pga av vårt OB tillägg, som på 90-talet var betydligt lägre än de 36kr extra i timmen vi får idag) utan för att skadegörelsen/fyllan och bråken kostade för mycket.
 0
Niklas (30 Augusti 2008 02:33):
^^
Tunneltågföraren:
Kul att du tittar in på forumet :). Här skriver vi förstås utifrån kollektivtrafikantsynpunkt (eftersom de flest av oss är vanliga Svenssons som inte kör T-bana till vardags). Det är förstås väldigt kul om någon med extra stor kännedom bidrar till diskussionen.

Hade ingen aning om att trafikfrekvensen var 2,5 minuter och att tågparkering hette depå. Nu vet man alltså det ;).

Vad gäller nedläggningen av nattrafiken så blev resultatet att en massa bråk och fylla flyttade ut till Vasagatan, där det tillråga på allt kunde vara svinkallt. Vissa turer har varit så stökiga att man låtit en polisbil få köra tätt bakom bussen.

Har man utvärderat vad som egentligen kostat mest: Skadegörelse och stök i tunnelbanan eller skadegörelse och misshandel på och i väntan på nattbussen?
 0
L-Å H (30 Augusti 2008 21:41):
(Kallade mig tidigare endast L-Å)

Angående Östermalmstorgs T-banestation:
Är det inte saneringen efter klotteratcker som gör att väggarna ser smutsiga ut?
Tidigare fanns stationsnamnet och info om de olika uppgångarna uppsatta med lösa aluminiumbokstäver. Nu är de ersatta med plåtskyltar som avviker från de normala mörkblåa. Så man har väl försökt att låta stationen behålla en liten egen profil.
Uppgången mot Birger Jarlsgatan kan nog bli bra efter ombyggnaden. Gillade även den gamla, men den har förfallit. Och biljetthallen fick en massa trist inredning som tog bort den lite pampiga känslan som fans tidigare.

Som kuriosa kan jag säga att stationen var mycket kall när den var ny. En kyla som höll i sig länge. Det tar lång tid att värma upp berg.
 0
Victor (31 Augusti 2008 00:24):
Johan Eriksson:
"[...]de rika hånar de andra/det främmande". Vad får du det ifrån?? Inte är det jag som säger det åtmninstone! Jag motsätter mig ökat kriminalitet och vill därför inte att sådana personer skall åka hit eller bosätta sig här. Ligister - samhällets avskum - hånar jag däremot så gärna! Därför ser jag de miljonprograms-byggnationer som faktiskt finns i Täby som ett stort misslyckande för kommunen, därmed intet sagt att det för anda kommuner likväl har varit ett misslyckande.

Eftersom samhällets resurser är begränsade ser jag det som bättre om satsningar görs på Roslagsbanan istället för tunnelbana till Täby C. Alternativen skall alltid beaktas!

Täby borde vara en kommun som många andra kommuner borde se upp till. Som på många andra områden i Sverige, bildas det istället avundsjuka och förakt. Jante som spökar? Trygga villa-kvarter i förorten är något att se upp till.
Arkitekturen och stadsplaneringen kring Täby C är dock inte bra; alldeles för utspritt, inget urbant och lite miljonprogram med A-lagare. Här skulle lite urban stadsmiljö välkomnas.
 0
Anders Gardebring (31 Augusti 2008 01:52):
Victor:

"Som på många andra områden i Sverige, bildas det istället avundsjuka och förakt. Jante som spökar? Trygga villa-kvarter i förorten är något att se upp till."

Det beror väl på vad man eftersöker, eller hur Victor? För mig är villa i förorten en skräckvision. Tanken på att behöva ta bilen för att köpa en liter mjölk gör mig lätt klaustrofobisk.
Tryggt? Nja, tråkigt är nog min beskrivning på den typen av boende. Det verkar vara jobbigt att gå runt och vara så rädd hela tiden.

Argumentet håller inte ändå. Det är inte billigt att köpa en lägenhet i innerstaden, det vet jag eftersom jag äger en. Jag hade kunnat välja att köpa mig ett McMansion ute i någon ändlöst tråkig villaförort om jag hade velat. Men jag ville inte.
 0
Johan Eriksson (31 Augusti 2008 05:17):
Victor:

Kriminalitet kan se ut på olika sätt: igår kväll vid 8-tiden svänger en bil in från Götgatan in på Blekingegatan och kör hela kvarteret till Östgötagatan mot enkelriktat och detta sker alltså i innerstan! Vilken sorts människor körde? -"propra" typer i 20-års åldern i en sprillans fräsch BMW! Just då hoppades jag att de skulle köra in i en mötande bil, in i polisen (om de kommit från andra hållet) eller på något annat sätt orsakat en olycka (utan personskador förstås) så att deras hånande stil mot mitt försök att ställa mig mitt i gatan och blockera dem (kanske med risk för mitt eget liv) resulterat i att körkortet rök m m!

Som boende på Söder i hela mitt 41-åriga liv, och sedan 25 år i Sofia har jag sett en positiv upprustning och vitalisering av stadslivet (om än långsammt) men under samma period också fler och fler (ny)rika som helt saknar respekt för andra och som tror att deras pengar, deras bostadsrätter stadsjeepar och avelshundar kan köpa dem fria från allt ansvar. Säger inte alls att "allt var bättre" förr men jag fattar fortfarande inte hur de tänker(?) och vägar faktiskt påstå att en "vanlig arbetare" i en halvgammal Volvo inte beter sig på det ovan beskrivna sättet därför att de fattar att man måste vara rädd om det (lilla) man har! Victor från Visinge/Täby (rik) dyker upp här med den tveklöst stöddigaste och mest dömande tonen hitills på yimby och tror att han kan flytta ifrån "avskumet", -ser du/ni en koppling här?
---
Jag är högst medveten om att Victor inte påstått detta men om denne verkligen vill chockera mig så vore det ytterst intressant ändå att från Täby få ett retoriskt svar på frågan: -Hur kommer det sig att de som har mest också är de som är snålast mot sina medmänniskor (om de inte också bor i Räby-liknande ekonomiska ghetton) och väldigt generaliserande dömande???

Slutligen är vi nog (hör o häpna) helt överens om att vi inte gillar kriminalitet, men den blir inte heller mer förmildrande för att den är klädd i de dyraste av kostymer!
 0
Anders Gardebring (31 Augusti 2008 14:28):
Johan Eriksson:
Att Victor har en lite märklig syn på verkligheten är vi nog båda överens om. Tyvärr gör du själva ett misstag i ditt inlägg ovan där du generaliserar och drar alla med god ekonomi över en kam. Alla människor med en hög inkomst är faktiskt inte otrevliga elitister. Vi är alla individer i den här världen, vissa är trevliga, andra är det inte.
 0
Magnus Orest (31 Augusti 2008 14:40):
Victor, tror du själv på det du skriver? Att alla människor innerst inne hyser en hemlig önskan om att flytta till en avsides villaöken? Med dåliga kommunikationer, obefintligt kulturutbud och ganska så usla shoppingmöjligheter (bortsett från förortsgalleriornas standardutbud med ICA, Expert och KappAhl, och så givetvis Systembolaget där Svensson köar för att köpa sin obligatoriska baginboxtinto på fredagseftermiddagen). Och där man tvingas bo granne med trångsynta och inskränkta medelsvenssons vars värld är så liten att de inte ens klarar av att se det som ligger utanför deras egen förort, och som klamrar sig fast vid villfarelsen att de kan känna sig "trygga" eftersom "buset" håller till i stan?

Varför kostar då en trång innerstadslägenhet 2-3 gånger mer per kvadratmeter än en villa förorten? Styrs inte priserna av utbud och efterfrågan?

Jag flyttade själv ifrån just en sådan miljö när jag flyttade hemifrån. Jo, överlag bor det gott om sofistikerade och allmänbildade människor i de flesta radhus- och villaområden. Men det finns alltid en eller annan "Victor" på varje gata. Människor vars världsbild slutar vid den egna garageuppfarten, som tror att mexi-tegel är exklusivt, att Volvo är en lyxbil, men inte förstår hur mycket som finns utanför den egna ankdammen.
 0
Johan Eriksson (31 Augusti 2008 17:28):
Anders Gardebring:

Ja det är väldigt noga med orden och jag tvekade länge om jag öht skulle kommentera Victor då det är som gjort för att misstförstås, märka ord etc. Du har helt rätt i att inte alla rika beter sig självupptaget eller dåligt som tur är, men det tycker jag å andra sidan är så självklart att det knappt behöver nämnas. Men nu gör jag det!

Vad jag talar om är just det Magnus Orest pratar om i sitt sista stycke ovan, de "en eller annan "Victor" på varje gata"! Man kan s a s känna sig träffad om man vill och man kan nästan satsa pengar på att man inte får svar på de retoriska frågor jag ställer, och lika mycket på att det istället blir ett ordmärkeri av vad jag säger. Det är en alltför vanlig debatteknik som jag ändå inte köper ty pajkastning ger ändå inte svar på ursprungsfrågan!

Däremot är det ytterst troligt att jag inte får något svar eftersom jag är inne på större politiska värderingsfrågor av våra medmänniskor och då måste somliga tänka till och där nånstans brukar det tyvärr ta slut.....
 0
Victor (31 Augusti 2008 18:05):
Nog dags att utreda saker här:
Jag är inte ens i närheten av att räknas som rik!

Johan Eriksson
"Hur kommer det sig att de som har mest också är de som är snålast mot sina medmänniskor (om de inte också bor i Räby-liknande ekonomiska ghetton) och väldigt generaliserande dömande???"
Vad exakt bygger du på att de som är rika är snåla? Däremot känner jag att jag själv ibland kan vara snål, just eftersom jag har väldigt lite. De rika betalar ju mest till samhället! Tänk hur mycket av lönen som går i skatt för många rika!
 0
Fredde Berlin (31 Augusti 2008 18:35):
I allt politiskt virrvarv om vem som är rik och vem som är fattig och vem som har pengar på banken rör mig fan inte i ryggen. Men det det som rör mig i ryggen är vissa människor som verkar vara rädda för en utbyggnad av den urbana miljö som plötsligt tog stopp vid Norrtull eller vid skanstull t:ex fortfarande sticker upp sitt fula tryne. En utbyggnad av tunnelbanan och kollektivtrafik överhuvudtaget är viktig för att gå rakt på sak krossa segregation och isolering av klasser i samhället. Att helt enkelt föra mäniskor från olika bakgrund närmare varann istället för att isolera. Och att läka såren som Sossarnas jävla bostadspolitik medförde!
 0
Eric Thärnström (31 Augusti 2008 19:31):
Apropå bostadspolitik
Det finns en sak som i princip helt försvunnit från allt nybyggande utan att knappt någon har märkt det. Finns det någon här som fortfarande vet vad "uthyrningsdel" är för något? I denna klagan över bristen på hyresrätter är det ytterst få som kommit på tanken att försöka bygga uthyrningsdelar till nya lägenheter. Ponera att man bygger fyror med dubbla ingångar, som man kan dela av till antingen en etta och en trea, eller två tvåor. Man har någon enklare lösning på kök i den ena delen och ett riktigt kök i den andra. Man kan ha två badrum med kanske bara WC och dusch i den ena och kanske även tvättmöjligheter i den andra, samt en tvättstuga i källaren. En sådan lägenhet ger möjlighet för exempelvis ett ungt par att äga lägenheten och hyra ut den ena delen till t.ex. en student. Studenten får en hyresrätt och paret en bostadsrätt. Paret får också en extra inkomst i ett andrahandskontrakt, vilket underlättar deras ekonomiska situation. Med en utflyttad hyresgäst kan sedan en växande familj ta hela lägenheten i anspråk.

I och med detta kan vi få en ökad andel hyresrätter maximalt integrerade i ett bostadsrättsområde. Det är omöjligt att skapa en bättre integration än så. Vidare kan det vara en lösning på det växande problemet med människor som försätter sig i ekonomiska rävsaxar med allt dyrare lägenheter och stigande räntor.
 0
Jonas L (31 Augusti 2008 23:13):
Skulle vi kunna sluta med pajkastningen nu? Själv bor jag i ett villamråde sedan ett år tillbaka, efter att ha bott i innerstan i 10 år. Att bo i stan passade mig/oss bra då, nu med förändrad familjesituation passar det inte alls att bo i innerstan, alltså flyttade vi till det betydligt mer barnvänliga villaområdet. Och, ja här ute i villaområdet har jag alla möjliga sorters grannar, precis som jag hade i de olika brf vi bebodde i innerstan. Dock har jag inte upptäckt någon "viktor" i mitt trevliga villaområde. Iallafall inte ännu...
Det verkar som om man börjat damma av gamla 70-talsplaner på att dra ut en tunnelbana till området där jag bor nu. Skulle detta bli verklighet vore jag den första att hylla det. (Även om planerna, som det verkar, inte kommer att bli verklighet förrän tidgast 2025)
Mvh
JL

PS
Jag hoppas att även denna framtida eventuella t-banelinje kommer att ha natt-trafik, det skulle vara en stor tillgång för oss här ute i "villa-ghettot".
 0
Anders Gardebring (1 September 2008 00:06):
Jonas:
Det låter intressant, kan du berätta mer om tbaneplanerna?
 0
Jonas L (1 September 2008 00:21):
http:​/​/​www.​rtk.​sll.​se/​namnden/​sammantraden/​RTNbilagor2.​.​

Abslout! Men det är nog inga nyheter direkt i länken ovan. Blå linjens förlänging ut mot Nacka-hållet är långt ifrån spikad än, man har inte ens gjort en förstudie. Men det är ju naturligtvis kul att man nu på 2000-talet börjar damma av de planer man hade för blå linjens förlängning redan 1975.
En utbyggd tunnelbana är en nödvändighet i en växande stad och jag hoppas verkligen på ett skifte från den paradigm som rådit de senaste decennierna, dvs den att tunnelbanan i Stockholm skulle vara "färdigbyggd". En stad eller dess infrastruktur är aldrig någonsin färdigbyggd enligt min ringa åsikt...
 0
Dr Evil (1 September 2008 00:47):
Ber om ursäkt för att ha spridit myter. Jag skäms.
 0
Johan Eriksson (1 September 2008 01:13):
T-banan till Nacka fanns med, inte som något "framtida möjligt utredningsprojekt" utan som en del av helheten, redan i "Tunnelbaneplan för Stor-Stockholm" 1965!... -hujja, här går det undan.... ;-)
 0
Gustav Svärd (1 September 2008 09:21):
Jonas L Sluta med pajkastning låter som bästa idén i tråden hittills :)

Blå linjen till Nacka är den linje som fått mig att tro att det inte blir nå mer Tbana i Stockholm. Del av grundplanen 1965, men fortfarande "nån gång långt fram"...
 0
L-Å H (2 September 2008 00:48):
Gustav Svärd:
Man skall aldrig säga aldrig. Det beror på vilken tidsrymd man försöker överblicka! :-)

Sedan tycks det ju bli T-bana från Odenplan och några stationer norrut!

Men jag är också böjd att tro att någon storskalig T-baneutbyggnad ser vi inte de närmaste 30 åren! Hoppas jag har fel!
 0
Johan Eriksson (2 September 2008 06:33):
Ja jag hoppas också du har fel L-Å H för Sthlms skull, resumé:

Sedan den "riktiga" Tubbelbanan öppnade 1950 mellan Slussen och Hökarängen (förortsspårvagnar hade då rullat igenom Södertunneln sedan 1933, och över Skanstullsbron sedan 1946, på den sistnämnda fick bilarna vänta ett år till 1947 vilket ger ett hum om den tidens prioriteringar!) öppnades det sedan en ny sträcka i genomsnitt varannat år t o m 1978 (Mörby C).

Sedan började det sega ut ordentligt. Okey den tog förstås några år att bygga men nästa gång är 7 år senare 1985 då den s k "södra grenen" på Järvabanan (blå) -Västra skogen-Rinkeby via Sundbyberg öppnade.

Nästa gång nåt hände var 1994 då T-nätet förlängdes med 1 station till Skarpnäck. Förvisso byggdes en ny underjordisk station Bagarmossen men rent geografiskt hade öppnat redan 1958.

That´s it folks, inte en millimeter ny T-bana sedan 1994, det är 14 år sedan nu! :(

Täbyförlängningen stoppades i en lokal folkomröstning 1979 till Roslagsbanans favör, dvs den har fått rulla vidare mellan Östra stn och Roslags Näsby och grenen till Näsbypark, men upprustningen/moderniseringen av RB har sedan dess gått i myrsteg och pågår fortfarande.... Det mest iögonfallande är den nya dubbelspåriga bron vid Stocksund från 1996 med tillhörande ny stn "Inverness" och en del andra kompletterande dubbelspår m m, men vi väntar fortfarande på en ny dragning via Arninge C och förstås återöppning av delen Kårsta-Rimbo som ströps 1981 i klassisk "lägga-ned-bit-för-bit tills driften blir så pass oekonomisk att det blir billigare med bussar-SL-anda".

En annan kort T-baneförlängningen som t o m gavs ett givet öppningsdatum men som sedan aldrig blev av är Hagsätra-Älvsjö ind omr-Älvsjö station som onekligen skulle ge bättre bytesmöjligheter till pendeltågen där och öka attraktiviteten i spårnäten totalt. Denna länk liksom den lika självklara av samma skäl och också den en gång en del av "planerna", är länken Hjulsta-Barkarby. Två projekt som jag hävdar måste till snarast för att minska antalet byten för kollektivresenärerna men som fortfarande ligger och skvalpar runt i byrelådorna utan några klara öppningsår fortfarande!

Nu är som sagt T-bana Odenplan-Norra station/KS på gång vilket alltså betyder ett glapp på ca 20 år innan vi ser någon ny T-förlängning öht, och naturligtvis ska trängselavgifterna gå till 25-(minst!)miljarderprojektet Kungshattsleden enligt rådade regim istället för till den alltmer eftersläpande spårtrafiken. Gnäll? -nej, fakta från staden Sthlm år 2008!

-Det är roligt nästan jämnt!... ;-)
 0
Carl Johan Hall (2 September 2008 09:59):
Johan Eriksson: När var det ursprungligen tänkt att Hagsätra-Älvsjögrenen skulle öppna? I egenskap av Hagsätrabo kan jag inte annat än beklaga att den inte finns. Just att förlänga en kort sträcka till en stor omstigningsstation ger ju mycket valuta för pengarna, faktiskt mer än t ex förlängningen till Skarpnäck -94. En snarlik förlängning har ju gjorts tidigare, nämligen från Farsta till Farsta Strand -71.
 0
Johan Eriksson (2 September 2008 19:16):
Carl Johan Hall: Svar 1961, alltså året efter man nådde Hagsätra enligt spårvägens egen personaltidning "Spårväg o Buss", men jag har ingen aning om vad som gick snett....? Däremot vet jag att det varit aktuellt igen och det ganska nyligen, vid förra valet tror jag, återkommer när poletten trillat ner....

Det vansinniga på den tiden var att Staden före "Hörjelöverenskommelsen" 1964 planerade sin T-bana utan något samarbete med statliga SJ som körde pendeltågen (Nynäsbanan var iofs ett eget bolag) vilket tex fått till följd att Hagsätragrenen korsar järnvägen söder om Högdalen men där finns inte (heller) någon bytesstation.

Sen kan man ju tycka att även om det senare gick upp i en gemensam planering så har inte mycket hänt ändå!
 0
Anna (16 September 2008 15:09):
Fler turer i timmen med pendeltågen och senare på dygnet, åtminstone på helgen, skulle göra det attraktivare att bo utanför city och utanför tunnelbanans sträckning. I kombination med en satsning på bostäder, service och fin centrummiljö (ej bara stormarknader) i ytterstaden skulle vara postivt för Stockholms utveckling.
 0
Anders Gardebring (16 September 2008 15:15):
Anna:
Absolut. Det finns ju planer på stadsmässig förtätning på sina ställen, att göra det kring pendeltågsstationerna är ett utmärkt sätt att öka turtätheten, både dagtid och nattetid. (Sedan tillkommer ju naturligtvis citybanan framöver vilket skapar helt andra möjligheter att köra tåg ofta).
 0
Caroline (17 September 2008 16:00):
Victor: Du skrev att din kompis blev nerslagen en gång i möry centrum. Visst, det är ju inte bra, men samtidigt måste jag bara fråga: tror du aldrig att någon har blivit nerslagen i Täby? Haha, jag bara skrattade när jag såg vad du hade skrivit. Lite kul att du klassar Danderyd som mer slum än Täby...
 0
Carl Johan Hall (17 September 2008 16:14):
Anders Gardebring och Dan Edholm, angående ofräsch kollektivtrafik:

Nu kommer jag på ett ställe som tidigare såg rent fördjävligt ut, även om det nu tack och lov har fräschats upp:

Entrén till tunnelbanan under korsningen Fleminggatan/S:t Eriksgatan. Det vilade alltid en kompakt urinstank över den underjordiska hallen under korsningen. I och med bygget av Västermalmsgallerian blev det sedermera riktigt fint där.

En trist grej är att så snart någon företagsam firma får för sig att städa upp och glasa in ett sådant ställe (typ knarkararkaden vid Sergels torg) börjar det gnölas från diverse proggmuppar om att "det offentliga rummet krymper". Om det är så det offentliga rummet ser ut, må det krympa!
 0
Anders Gardebring (17 September 2008 16:31):
Ja den kommer jag ihåg! Och du har helt riktigt, Västermalmsgallerian blev ett väldigt lyft. Personligen tycker jag att den blev ett lyft föra hela närområdet omkring.

Angående Sergels Torg så gråter jag själv inte för en sekund om den fula betongen glasas in, men jag tycker ändå att det är att göra det enkelt för sig. Sergels torg är usel planering. 60-tals-tänk när det är som sämst. Bilarna i markplan, folk ner i underjorden. Hela torget borde lyftas upp i marknivå tycker jag. Sedan kan butikerna och kulturhuset breda ut sig i planet under där Sergels torg finns idag.
 0
Per Malmberg (17 September 2008 17:45):
Apropå tunnelbana till Älvsjö: Jag tycker även att Fruängsgrenen skulle kunna gå dit. Den andra grenen på röda går ju mer än halvvägs till Södertälje så jag förstår inte varför den andra slutade i Fruängen...
Det skulle kunna vara en station i Långbro och sen Älvsjö. Skulle vara perfekt om både gröna och röda linjerna kunda ha Älvsjö som slutstation!
 0
Erika N (17 September 2008 21:11):
Det håller jag definitivt med om! Det är verkligen förvånande att det t ex inte finnt bättre kommunikationer till mässan.
 0
L-Å H (17 September 2008 21:12):
Per Malmberg: Stationen i Fruängen är bygd så att man skall kunna dra T-banan vidare. Men jag kommer inte ihåg hur det ser ut på andra sidan gatan i dag. Man kanske har slopat reservatet?

Men problemet är att det inte finns några lämpliga platser för stationer före Älvsjö. Det skall ju helst finnas många bostäder och/eller arbetsplatser runt en station!

En annan tanke som jag sett någonstans är att dra den till Kungens Kurva via ny bebyggelse vid Smista, men det passar dåligt med hur Fruängens station är orienterad!
 0
Leonardo Frithunanthz (17 September 2008 22:28):
Jag har sett någonstans att den skulle ha förlängts till Stuvsta via en station i bl.a. Herrängen. Jag antar att det hade blivit Fruängen-Herrängen-Långsjö-Stuvsta.
 0
Lennart (23 Februari 2010 13:52):
Tunnelbana till Täby som på 1970 talet både planerats och påbörjats för en 6 Km lång tunnel mellan Mörby och Täby stoppades i en lokal folkomröstning 1979. Därav det kvarvarande eländet för mig som bor i Täby centrum då frånsett osäkerheten om tågen kommer så tar resan med byte ½ timme extra och dessa byten blir för besvärliga om jag har bagage.

Folkomröstningar är verkligen att manipulera demokratin, då det är för lätt för opinionsbildare att spela på folks rädsla för det okända och driva upp en stämning mot all förändring. Vi som var med på femtiotalet kommer ihåg det rungande nejet mot högertrafik i den folkomröstningen. Där politiker ändå tog sitt ansvar och genomförde omläggningen drygt 10 år senare. Eller folkomröstningen mot Kärnkraft där en överväldigande majoritet röstade för att all kärnkraft i Sverige skulle vara nedlagd nu år 2010 – och politikerna nu istället kommer överens om att kraftigt bygga ut kärnkraften.

Varför kan politikerna inte ta sitt ansvar om Tunnelbanan till Täby?
Här nedan en länk till riksdagens protokoll som diskuterade denna från början redan beslutade Tunnelbana där den dåvarande Borgeliga regeringen tog folkomröstningen i Täby till stöd att ej bygga färdigt!

http:​/​/​www.​riksdagen.​se/​webbnav/​?​nid=​10​1&dok_​id=​G50​976.​.​


nedan kopia av två anföranden därifrån.
Anf. 6 ÅKE WICTORSSON (s):
Herr lalman! Jag ber att få tacka kommunikationsministern för svaret på min fråga.
I Stockholms län är det en uppgift för landstinget att svara för kollektivtrafikförsörjningen genom Storstockholms lokaltrafik. I februari 1981 ansöktes om koncession för framdragande av tunnelbana Mörby-Täby. Avtal mellan Täby kommun och landstinget om framdragandet av den här tunnelbanan träffades. Bl. a. fattadesettbeslut av Täby kommunfullmäktige den 17 september 1981.
Regeringen har inte tagit ställning, trots att det nu har gått ett år sedan den här framställningen gjordes. Obestridligen föreligger det en rättighet för SL att söka och erhålla koncession för den här tunnelbanesträckningen. Trots det har kommunikationsdepartementet envisats med att inte bifalla fram¬ställningen. Av den skriftväxling som skett i ärendet framgår att orsaken till detta är att det föreligger oklarhet i stadsplanefrägan. Den centerpartistiske kommunikationsministern och hans statssekreterare tar med andra ord koncessionsfrågan till intäkt för att blanda sig i den lokala debatten i Täby om hur den framtida stadsplanen skall utformas, detta bortseende helt från det avtal som alldeles klart finns mellan Täby kommun och landsfingel och trots landstingets beslut.
Men ärendet är allvarligare än sä, eftersom planärenden obestridligen faller inom ett annat departements verksamhetsområde, nämligen bostads¬departementets. Det här innebär alltså att kommunikationsdepartementet försöker göra sig till en överdomare i ett ärende som uppenbarligen inte ens formellt faller inom dess kompetensområde. De som blir lidande av den här centerparlistiska statskonsten är de tusentals människor som dagligen får uppleva en sämre kollektivtrafikförsörjning, därför atl frågan om utbyggnad av tunnelbanan förhalas. För landstinget innebär det här att etl nödvändigt projekteringsarbete förhindras och att tunnelbanebyggandet skjuls ännu längre på framtiden.
Vi borde kunna vara överens om:
1. Det ankommer på landstinget och SL att ombesörja kollektivtrafiken i Stockholms län.
2. Beslut fattade av landstinget i dessa frågor har alltså fattats i demokratisk ordning och skall följaktligen respekteras.
3. En enskild kommun kan rimligtvis inte stoppa etl sådant beslut.
4. Regeringens ansvar för samhällsplanering och det övergripande inseendet över kommunernas detaljplanering ankommer på bostadsdepar¬tementet och inte på kommunikationsdepartementet.
Med utgångspunkt i den sista meningen i kommunikationsministerns svar ber jag att fä utvidga min fråga. I svaret står:
"Regeringen avser att så snart som möjligt fatta beslut i koncessionsären¬det."


”Anf. 7 STINA ANDERSSON (c):
Herr talman! Jag ber att fä tacka kommunikationsministern för svaret på min fråga. Fast egentligen hade statsrådet Elmstedt endast behövt svara ja eller nej pä den fråga jag ställt. Men med hänsyn till att ärendet fortfarande bereds inom regeringen är min nästa fråga densamma sorn herr Wictorssons: Kan statsrådet närmare precisera när svaret beträffande koncessionsansökan för tunnelbana till Täby centrum är att vänta från regeringen? Ur min synvinkel måste svaret självfallet bli ett nej.
Med hänsyn till den sista remissomgången beträffande expropriaUon mellan Mörby centrum och till Täby kommun - den avslutades ju för endast tvä veckor sedan - är jag väl införstådd med att det tar en viss tid att sammanställa svar osv. När det gäller hela det här ärendet tycker jag det är helt korrekt att man har följt normal handläggningsrufin.
I svaret sägs att regeringen beträffande koncessioner prövar bl. a. behövligheten och lämpligheten från allmänna kommunikationssynpunkter och ekonomiska synpunkter. Här vill jag då, också för herr Wictorsson, hänvisa till den folkomröstning som ägt rum i det här sammanhanget, där 72 % i Täby och 94 % i Vallentuna kommun ville ha en bevarad och upprustad Roslagsbana. Människorna sade alltså nej till tunnelbanan. Man kan ju då fråga sig: Är tunnelbanan behövlig? På den frågan vill jag svara nej. Jag hänvisar dels till nämnda folkomröstning, till namnunderskrifter och regeringsuppvaktningar som visat var nordostkommunerna står, dels fill den kommande proposition som utlovats under våren om bl. a. statsbidrag för lokaltåg. I det sammanhanget, herr Wictorsson, vill jag påpeka att också Norrtälje kommun i sina remissvar var enig om att säga ja till en bevarad och upprustad Roslagsbana.
Det har varil stora debatter, bl. a. här i riksdagen och i det andra stora huset, nämligen Landstingshuset, om det s. k. "pendeltägseländet". Den debatten skall vi inte ta här. Men jag vill peka pä att Roslagsbanan har gått och att den går. Därtill kommer att vi kan rusta upp denna livsnerv i Stockholmsområdets nordostsektor. Roslagsbanan har varit och är fortfa¬rande det naturligt fungerande trafikmedlet i nordostsektorn. Någon tunnelbana till Täby är sålunda inte behövlig eller lämplig.
Ser man pä ekonomin finner man att det ter sig mer ekonomiskt fördelakdgt att rusta upp Roslagsbanan än att bygga en 6 km läng tunnelbana, vilket det är fråga om.
Jag vill också hänvisa till det uttalande som Täby kommunfullmäkfige nyligen har tagit och som visar bl. a. att fullmäktige inte avser att låta upprätta eller behandla statsplan för tunnelbana. I fidningen Norrort står efter det sammanträde där detta uttalande antogs: "Ett rungande nej Ull tunnelbana". Detta beslut bör som jag ser det uppfattas som ett klart besked från Täby kommun till kommunikationsdepartementet om att inte bevilja landstingets koncessionsansökan för atf få bygga tunnelbana.”
 0
Calle (27 December 2010 16:33):
Faktiskt en briljant idé. Nu får vi hoppas att fler tar efter detta exempel. Skulle t.ex. Pågatågen i Skåne göra samma vals så skulle vi ha en svensk metropol som lockade fler än nyfikna affärsmän. Det är 20-30-åringarna vi ville åt på 70-talet, nu är vi tillbaka på ruta ett känns det som. Att vidga Stockholms pendellinjer mot 24 timmars skytteltrafik vore heller inte helt fel. Bra start detta, nonetheless.
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8647 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Innovative design, fine grinding
9 April 11:13 av Tom Eem
Uthyrningsdel
19 Mars 12:57 av Tom Keller
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter