Utskrift från www.yimby.se
....

Houston – förebild och skräckexempel

 
Att studera andra städer är kanske det bästa sättet att få perspektiv på sin stad. Jag reste till den storstad i västvärlden som kanske skiljer sig mest från Stockholm i fråga om stadsplanering.

Och mycket riktigt, det jag fann när jag anlände till oljans huvudstad var en stad som inte hade många likheter med vår huvudstad. Staden har nästan inga äldre historiska byggnader. Men till skillnad från Stockholm finns i Houston oändligt med modern arkitektur i världsklass. Medan Stockholm är mer byggd för gångtrafikanter och kollektivresenärer så är Houston byggd för bilister. De livligare områdena i Houston finns inte i downtown utan i de så kallade ”Edge Cities” tiotals km från downtown.

Downtown är det största affärsdistriktet i Houston. I distriktet huserar många prominenta företag. Stadsdelen har en av världens mest moderna och högsta ”skylines”.

 

Nedan syns en serie bilder jag tog från en åktur igenom downtown på en av Houstons huvudgator en lördagskväll klockan sju.

 

 

 

 

Det var allt! Det tog inte mer än 2 minuter. Och hur många människor såg ni på gatorna? Downtons byggnader innehåller nästan bara kontor så denna del av Houston är bara livfull under rusningstid. Övriga tider på dygnet gapar gatorna tomma trots downtowns höga densitet. Här ser man hur viktigt det är att likt större delen av Manhattan blanda bostad, arbete och service i samma kvarter för att hålla igång livet i staden under hela dagen.

Det enda rälsburna trasportmedlet Houstonborna kan använda sig av för att resa till och från downtown är denna spårväg:

 

Detta är inte mycket för en metropol på 5 500 000 människor. Då kollektivtrafiken inte försörjer befolkningen tvingas man resa till downtown med bil. Detta har lett till att byggherrarna tvingats bygga enorma parkeringshus för alla arbetande i skyskraporna. Ofta är de första 5-10 våningarna i skyskraporna bilgarage. Detta gör i sin tur stadsdelen ännu mindre attraktivt för gångtrafikanter. Mindre och sämre kollektivtrafik leder till fler bilar vilket leder till fler garage vilket leder till mindre attraktivt centrum.

Till och med Houstons politiker har börjat inse problematiken med stadens stadsplanering och man har enligt Wikipedia investerat mer än 4 miljarder USD det senaste decenniet för att förvandla downtown till ett aktivt centrum med bostäder, nattliv och nya transportmedel. Men man har inte nått hela vägen fram ännu. Det tar tid och är dyrt att reparera flera decenniers misstag i stadsplaneringen. Här ser man hur viktigt det är för oss i Stockholm att tänka rätt från början i utbyggnaden av kollektivtrafiken när man bygger nya stadsdelar.

En annan intressant anledning varför gatorna gapar tomma är att det 6 m under marken finns en 10 km långt tunnelsystem som länkar ihop 95 kvarter. Houston är varmt under somrarna varför Texasborna föredrar att hålla sig inomhus.

En sak talar till Houstons fördel. Den moderna arkitekturen är fantastiskt sevärd. Man blir avundsjuk som Stockholmare. Till skillnad från i Stockholm där vi brytt oss om funktion men inte utseende under mer än ett halvt sekel så har man i Houston en arkitektur som är varierad och väl genomförd. Arkitekturen är stadens väggar. I Houston anstränger man sig därför för att ge arkitekturen ett intressant utseende. Jag såg inga höga extrema funkisbyggnader för bostäder likt de som finns i forna Östtyskland och i Sverige.

I Stockholms moderna bostadsområden kan det vara svårt för framförallt ovana utlänningar att navigera bland alla husen som ter sig se likadana ut. Så är det inte i Houston. Varje byggnad från varje epok är unik och det är lätt att hitta i staden då man kan använda sig av stadens landmärken för att navigera. Stadens visionära arkitektur gav mig intrycket att det här finns möjlighet att förverkliga drömmar och visioner. Houston är en stad som visar att modern arkitektur, höga såväl som låga byggnader kan vara en fröjd för ögat.

Jag träffade inte många Houstonbor. Men de jag fick chansen att prata med var alla stolta över sin stads arkitektur och man hade en stark tro på den moderna arkitekturens användbarhet för att göra staden mer spännande. Mångfalden av modern arkitektur var oändlig. Här kommer ett urval från skyskraporna i downtown.

 

 

 

 

Runt downtown finns de så kallade “edge cities”. Vissa av dessa stadsdelar som exempelvis Houston uptown är livligare än downtown. Uptown ligger ca 10 km från downtown och är Houstons mest exklusiva och penningstinna stadsdel. Ni kan se Houston uptown i bilden nedan i bakgrunden till höger (i förgrunden ligger en annan edge city som kallas Texas Medical Center).

 

Dessa stadsdelar är dock tyvärr inte heller byggda för gångtrafikanter. Här finns istället olika köpcentrum och andra affärer väl isolerade från varandra av breda bilgator. Nedan kan ni se några bilder av det dyra området ”Uptown Park Shopping Centre”. Den består av byggnader i neostil i klara färger. Personligen föredrar jag byggnader i modern stil men smaken är som baken. Givetvis omgärdas dessa hus av stora parkeringsplatser.

 

 

De enorma områdena mellan centrumstadsdelarna består av bostadshus, industrier eller kommersiella byggnader på en våning liknande dessa:

 

 

Enligt min erfarenhet bor den typiske medelklasscowboyen i från Texas i bostadsområden liknande denna.

 

Dessa bostadsområden har ofta swimmingpool, gym och andra faciliteter inom bostadsområdet som de boende delar på. Det är inte ovanligt att dessa områden är placerade mitt i industriområden.

Mer välbärgade bor typiskt i villor i neostil liknande denna.

 

Dessa bostadsområden är utspridda i enorma områden vilket gör det i praktiken omöjligt att förse alla boende med väl fungerande kollektivtrafik. Kollektivtrafik kräver en hög densitet kring stationerna för att det ska vara lönsamt. När Houstonbon beger sig ut för att shoppa eller gå på restaurang tar man istället bilen för att leta efter vad man vill ha längs med vägen liknande denna.

 

Väl på krogen tar man sedan ett par öl och sedan tar man bilen hem igen lätt berusad. Buss eller tåg är inget alternativ. Inte ens taxibilar är vanligt förekommande på vägarna.

Sammanfattningsvis gav Houston mig en insikt i hur viktigt det är att bygga tätt även i stadens förorter för att kunna fylla kollektivtrafiken och göra den lönsam. Houston downtown visar också hur viktigt det är att bland bostäder, kontor och service i samma stadsdelar för att göra staden mer livfull. Även om Houston består av många motorvägar och få livfulla gator så visade staden också vilka oändliga möjligheter den moderna arkitekturen ger för att skapa vackra miljöer.
Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
lana (9 September 2008 00:44):
Så jäkla tråkigt det ser ut det mesta! Ungefär som Barkarby Outlet.
 0
Tore Kullgren (9 September 2008 00:58):
Så man kör hem onykter. Blir det inte många bilolyckor på helgkvällarna då?
 0
Axel Strandell Erstorp (9 September 2008 01:54):
Helt klart en del tuffa skyskrapor men hemskt planerat. Downtown Houston påminner om "downtown" Pyongyang, lika folk tomt. Ett väldigt bra exempel som visar hur viktigt det är med blandingen som du säger, av bostäder, arbete och fritid. Vi måste verkligen se till så att Stockholms framtida skyskrapor inte planeras på samma sätt, utan måste integreras i resten av stadens struktur.
Tack för de fina men sorgliga bilderna och smart skrivet :>
 0
Theodor Adolfsson (9 September 2008 02:37):
Det är skönt att ibland bli påmind om att Stockholm faktiskt har en hel del klassisk stadskänsla. Det kunde vara mycket värre!
 0
Johan Eriksson (9 September 2008 05:00):
Ja fy bubblan på flera sätt men vad kollektivtrafiken beträffar så verkar det som om det ska bli (något) bättre:
http:​/​/​i177.​photobucket.​com/​albums/​w20​8/​houtosme/​0​50​8C.​.​ http:​/​/​construction.​com/​NewsCenter/​Headlines/​RP/​20​0​60​8.​.​ och det är ju lite cool att den befintliga spårvägen -till skillnad från vad bussar kan göra- "går på vattnet":
http:​/​/​www.​flickr.​com/​photos/​simplesimon/​1296399592/​ och:
http:​/​/​www.​metrojacksonville.​com/​photos/​thumbs/​lrg-​40​3.​.​

Troligen för lite men ändå ett steg i rätt riktning....
 0
Carl Johan Hall (9 September 2008 10:04):
Jag blev lite förvånad när jag såg bilden på medelklassområdet; trodde nämligen att villaboende var legio bland amerikaner utom i stadskärnor. Det här såg ju ut som ett typiskt svenskt område med mesig 90-talsarkitektur à la Älvsjöbadet...
 0
jk (9 September 2008 12:19):
 0
Mats Andersson (9 September 2008 13:12):
Oherrejä...vilka ruggiga miljöer! Jag kommer att drömma mardrömmar inatt. Men reportaget var snyggt!
 0
Adam Blomberg (9 September 2008 17:21):
Jk= Fast rubriken i reportaget förutsätter ju att det endast är kontor som skyskrapor innehåller. I slutet drar dom ju dock slutsatsen att skyskrapor i framtiden innehåller både kontor, bostäder och shopping, mer av allt helt enkelt. Alltså är reportagets rubrik missvisande.
 0
Eric Thärnström (9 September 2008 19:59):
Den där staden får mig att tänka på "I am Legend" och Tjernobyl. Jag får en känsla av att man är den sista människan på jorden. I mina ögon är Houston ingalunda ett ideal för Stockholm. Se och lär, och utvecklas.
 0
Micke (9 September 2008 20:18):
Hugaligen. skyskrapor funkar sällan tycker jag. Förutom i NYC då. Canary Wharf i London är också ytterst deppigt.
 0
Micke (9 September 2008 20:26):
Jk, bra artikel! hoppas profetian är sann. Jag föredrar paris, hampstead heath i london, barcelona, downtown brooklyn osv osv framför postapokalyptiska skyskrapekluster där solen aldrig når gatan. läste någonstans (kommer inte ihåg källan, rätta mig om jag har fel) att skyskrapor dessutom inte är speciellt energieffektiva och därför inte hållbara. det där med densiteten som ofta diskuteras här måste ju ha en övre gräns liksom en lägre. saker är ju sällan svartvita. om ett hus på åkern gör oss ensamma så förutsätter det ju inte att vi ska behöva tränga ihop så vi känner oss klaustrofobiska istället.
 0
Erika N (9 September 2008 21:27):
Bra artikel, Johannes!
 0
lkj (9 September 2008 22:27):
Jag tyckte trevåningshusen såg trevliga ut. Påminde om gamla trevliga landshövdingehus. Sedan så är ju villaboendet betydligt mer utbrett i USA då även fattiga storstadsbor bor i villor.
 0
Erika N (9 September 2008 23:56):
Radhusen är det väl inget större fel på, men alla bilar de omges av! Det är tydligt att inget annat transportmedel kan användas för att ta sig till området.
 0
Christer Tengblad (10 September 2008 07:08):
Lite som Kista arbetsområde by night...
 0
Simon Arvidson (10 September 2008 07:17):
Intressant, hoppas på fler sådana rapporter från andra städer. Houston= västvärldens svar på Pyongyang, lite vräkigare kanske men samma kusliga intryck. Saknar monumentet över den store ledaren bara......
 0
Eric Thärnström (10 September 2008 07:37):
Det finns väl egentligen bara två problem med den där staden:
1. Det finns ingen anledning att lämna hemmet, annat än för arbete och storhandel.
2. När väl rusningstrafiken kommer (måndag morgon?) så finns det inga alternativa färdmedel för att minska den rusningen. Det problemet framgår dock inte på bilderna.

Det är inte skyskraporna i sig som är problemet med staden. Om varannan skyskrapa skulle innehålla bostäder, och de två nedersta våningarna på varje skrapa skulle innehålla affärer eller restauranger (finns det ens en sådan?) så skulle staden vara mycket mer levande, dygnet runt.
 0
Nicklas Rudamsson (11 September 2008 00:36):
Mycket intressant reportage, mer sådant. Vore intressant med studier av andra större städer på den nordamerikanska kontinenten, t.ex Dallas, Chicago, Toronto.
 0
Anders Gardebring (11 September 2008 01:44):
Micke:
"Jk, bra artikel! hoppas profetian är sann. Jag föredrar paris, hampstead heath i london, barcelona, downtown brooklyn osv osv framför postapokalyptiska skyskrapekluster där solen aldrig når gatan."

Fast som du säger så fungerar det ju bra i NYC. Vilket bevisligen säger oss att felet inte är husens höjd, utan hur husen planeras. Anledningen till att de höga husen i NYC funkar är ju just blandningen av bostäder och arbetsplatser, liksom verksamheter i bottenplanen. Även New York har sina problemområden i den aspekten också, nämligen områdena runt Wall Street, som inte direkt är så värst livliga en söndagkväll...

Det som också är fantastiskt med NYC är ju att både och finns. Det finns små townhouses och det finns skyskrapor. Själv tycker jag att Stockholm borde få en ny stadsdel (Värtan) med skyskrapor. Då får vi en blandning av båda klassisk innerstad, i mångt och mycket byggda på Parisisk modell, och en ny stadsdel med uppåtsträvande modern arkitektur.
 0
Johannes Lilleberg (11 September 2008 10:54):
Högre hus ger en högre densitet som i regel leder till att stadsdelarna blir mer levande. Men med detta reportage ville jag visa att det inte räcker med att bygga skyskrapor för att skapa en levande stadsdel. Man måste utöver det göra en del andra saker rätt också. Man måste exempelvis ha en bra kollektivtrafik samt blanda bostäder, kontor och service för att göra stadsdelarna levande. Det har man lyckats med i exempelvis midtown på Manhattan.
 0
Johannes Hulter (11 September 2008 12:24):
@ micke/anders/johannes: Ser man det från andra hållet är det ju ganska självklart - monofunktionella områden får inte mer stadsliv för att de har färre våningar. Det som behövs är fler funktioner. Och det är nog lättare att få in bland Wall streets skrapor än ute bland trevåningskartongerna i skogen.
 0
Anders Gardebring (11 September 2008 13:57):
Johannes:
Oh ja! Men det är ju lätt att skylla på "de hemska skyskraporna", så att man slipper analysera den underliggande situationen. Intressant att du nämner funktioner och Wall Street. Det är nämligen precis vad som är på väg att hända. Flera av skraporna i finansdistrikten har byggs om, eller håller på att byggas om, till bostäder. Gatulivet kommer naturligtvis som en direkt följd att öka.
 0
Anders Anttonen (12 September 2008 14:45):
Tack för ett intressant inlägg om Houston. Har inte mycket att tycka för egen del. Konstaterar bara att USA och Europa funkar olika.
Bodde i L. A. i en månad. Deras Down Town såg likadant ut.
Destomér intressant var det i Hollywood och Santa Monica.
 0
Johan Eriksson (13 September 2008 11:58):
Om det saknas bilar på bilderna här så blir det snart desto fler i Sthlm! :( --> http:​/​/​stockholm.​se/​-​/​Nyheter/​Trafik-​-​Stadsmiljo/​Fler-​.​.​

-...tänka i nya banor osv....?
 0
Theodor Adolfsson (13 September 2008 18:16):
Johan:

Tänker utanför den befintliga parkeringsboxen gör man väl iaf...

Jag förstår inte alls varför folk i innerstan måste ha bil. Så värst många kan det ju inte vara som regelbundet måste ta sig till ställen som saknar kollektivtrafik. Om inte ens folk som bor med bäst kollektivtrafik i Sverige inpå knuten skippar bilen så skulle det ju vara konstigt om andra gjorde det.
 0
Mattias (19 September 2008 23:13):
"Jag träffade inte många Houstonbor. " Stor humor! Det finns knappt en människa på bilderna. De var antingen i förorten, mallen eller i sin bil. Lika levande som en arkitektmodell...
 0
Richard Allvén (25 Oktober 2008 01:08):
Lite pinsamt bara att artikelförfattaren använder ordet "neo" om vissa delar av arkitekturen är han menar "retro". Det förstnämnda betyder ny och skulle då hellre användas på skyskraporna. Jag förstår att han vill beskriva begreppet nygammalt på ett flashigare men nu blev det ju tvärtom - det nyaste nya istället för pastisch, vilket var vad han ville uttrycka.
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8604 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

@yimbysthlm på Twitter