Utskrift från www.yimby.se
....

Nya studentbostäder i Flemingsberg

 
Hugebostäder i Huddinge bygger just nu en studentbyggnad på 14 våningar i Flemingsbergs Centrum.

Dock för att klargöra vissa fel så rör det sig inte, som Svenska Dagbladet skriver, om en "skrapa" utan om ett vanligt höghus. En skrapa är nuförtiden något som är avsevärt högre än 14 våningar.

Det är glädjande att något sådant byggs - och just i Flemingsbergs Centrum som ligger strax intill det växande Södertörns Högskola. Det sägs väcka hopp hos Stockholms studentkårer om att fler ska haka på och bygga studentbostäder. Det hoppas även vi på, det enorma behovet av student- och ungdomsbostäder som finns i Stor-Stockholm måste åtgärdas.

Hos Stiftelsen Stockholms Studentbostäder står ca 40 000 studenter i kö. Att säga att det är "ganska mycket" vore blott en underdrift.

Så här säger Kristian Kull från Stiftelsen Stockholms Studentbostäder (SSSB):

"- Vi tycker att det är toppen att vissa kommuner ser ett värde i att bygga för studenter. Särskilt roligt är det att det blir ett landmärke, säger Kristian Kull, som samtidigt tycker exempelvis Solna, Stockholm och Sundbyberg bör följa Huges exempel."

Ja. Vi instämmer, dessa kommuner och fler närliggande bör följa efter. Varför inte också Danderyd, Botkyrka och Täby bara för att nämna några till i vårt län som ligger nära högskolor och universitet.

"- Det är kommuner med stora lärosäten. Vi vet hur svårt det är att bygga för studenter, med höga byggpriser och utan räntebidrag. Därför är det jättebra om kommunerna bygger. I nuläget är bostadssituationen ohållbar."

Det här är något som måste ändras, och ett problem som våra politiker måste ta på allvar. I slutändan är det hela Stor-Stockholm, och inte "enbart" 40 000 högskolestudenter, som kommer att drabbas mycket hårt.

Själva huset kommer att inrymma 169 lägenheter, alla ettor på ca 24 kvadratmeter. Allt det här förväntas vara färdigt till hösten 2009. Att de är redan nedringda av studenter visar på det enorma, för att inte säga, gigantiska behovet av sådana bostäder i vårt län. Dock får man som student och bostadssökande till huset inte ställa sig i kö förrän i maj 2009. Värt att notera är att sedan år 2002 har Hugebostäder byggt ungefär 500 studentbostäder. 500 + 169 = räcker dock inte i längden när vi har att göra med 40 000 studenter som letar efter någonstans att bo. Man måste öka på i sitt byggande samtidigt som fler bolag gör samma sak.

Dock välkomnar vi extra mycket det här tillskottet speciellt med tanke på att det byggs i Flemingsberg där just ett av länets största arbetsplatser ligger med totalt 30 000 arbetande och 10 000 studenter. Området ligger i anslutning till Pendeltåget och i närheten av Tunnelbanans röda linje. Området ligger inte heller väldigt långt bort från Stockholms innerstad och Flemingsberg med omnejd är del av en framtida och mycket viktig regional kärna. Det är alltså högeligen viktigt att man förtätar här och skapar en välfungerande stadsmiljö.

Sist men inte minst, en fin detalj med huset är att det också kommer att ha gemensamhetslokaler.
Kul, inte enbart boende.
Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Eric Thärnström (21 November 2008 07:36):
Att bygga hyresrätter, eller för den delen student/ungdomsbostäder, i en lågkonjunktur är nog bland det mest rationella man kan göra som byggbolag. Det är inte många som tjänar pengar under en lågkonjunktur, men man kan alltid försöka hålla den betalda arbetskraften sysselsatt och öka intäkterna så gott det går. Inget större byggföretag med lite kapital är väl så korkat att man sparkar hela arbetsstyrkan bara för att det inte finns tillräckligt lönsamma jobb. Eller? Lex -92.
 0
Jan Wiklund (21 November 2008 11:03):
Flemmingsberg, med sin järnvägsstation, sitt universitet, sitt sjukhus och sina redan relativt höga hus, är ett pangläge för hög exploatering. Såvitt jag vet finns ett oanvänt gärde mellan Grantorp och Visättra. Varför inte bygga tät stad där - och så förstås på de blåshål som finns mellan husen i övrigt.
 0
Fet G_ (21 November 2008 12:21):
"Ja. Vi instämmer, dessa kommuner och fler närliggande bör följa efter. Varför inte också Danderyd, Botkyrka och Täby bara för att nämna några till i vårt län som ligger nära högskolor och universitet."
Jo i Mörby Centrum och vid Danderyds sjukhus kan man ju bygga studentbostäder även om det är bättre att de byggs närmare universitet och KTH. Och då är ju Bergshamra i Solna ett bättre val, även om Stockholm är ett ännu bättre val.

Nu kommer en del studerande i Södertörn få gångavstånd till sitt huvudsakliga verksamhetsområde och det är ju säkert jättebra.

Vilka ställen i Botkyrka och Täby ska ha studentbostäder och vilka högskolor/universitet ska de pendla till?
 0
Leonardo Frithunanthz (21 November 2008 12:38):
Exakt. Bra exempel i Danderyds kommun är Mörby Centrum och Danderyds Sjukhus eftersom de ligger närmast bl.a. Sthlms Universitet. Exakt. Visst är Bergshamra (Solna) och t.ex. Frescati/Lappis (Stockholm) ett bättre val, men ALLA kommunerna som ligger i närheten måste dra sitt strå till stacken. I det området kan inte Stockholm och Solna göra allt. Mörby som ligger så pass nära är också ett mycket bra läge, här måste Danderyd göra något. 6 min från Mörby Centrum, respektive 5 min från Danderyds Sjukhus till Universitetet . I Täby bör det vara den sydligaste delen då det ligger närmast.
I norra Botkyrka är det den östra delen, t.ex. runt Fittja (14 min bussresa). Där det finns det bra bussförbindelser till Flemingsberg. I södra delen är det Tumba (7 min tågresa) och Tullinge (3 min tågresa) som ligger närmast Flemingsberg.

Förhoppningsvis blir "studentskrapan" inte den sista i Flemingsberg.
 0
Dave (21 November 2008 15:54):
Men hallå, vad hände med researchen innan man börjar hoppa på kranskommunerna? I Bergshamra kryllar det av studentbostäder, Danderyd alltså på väg och även i Täby har det byggts studentbostäder i Roslags Näsby. Kanske inte i 14 våningar, men personligen tycker jag inte att ytterligare ett fult miljonprogramsbygge är något att uppmuntra. Och jag håller med fet-g om att nyttan med studentboende i Täby är begränsat då de flesta nog bor mer centralt än så, även om det bara är 15 minuter till SU med Roslagsbana.
 0
Alexander Larsson (21 November 2008 17:08):
@Dave: Visst finns det studentbostäder här i Bergshamra (ca 1300 lägenheter i Kungshamra), och i Täby byggde SSSB 60 studentettor år 2004, men det räcker inte på långa vägar som påpekas i artikeln. Jag tycker absolut man kan bygga mer studentboenden i Täby i och med Roslagsbanan som inom en kvart tar en till SU eller KTH. Studentboenden behöver inte heller vara synonymt med "fult miljonprogrammsbygge", men självklart ska man inte förvänta sig något storslaget lyxprojekt - rimliga hyror är det viktigaste när det gäller studentboende enligt mig.

Röda linjen norrut överlag är en väldigt lämplig plats för studentboenden, så större projekt i exempelvis Danderyd och Mörby centrum vore till nytta för många studenter, det kan jag garantera. Lappis och Kungshamra är bra, men som sagt, det räcker inte.
 0
Leonardo Frithunanthz (21 November 2008 19:44):
Dave: Ingen har "hoppat på kranskommunerna". Det är bara ett påtalande, sedan skulle jag vilja veta om de bygger så pass mycket för att ens mildra lite grann behovet av lägenheter för drygt 40 000 studenter. Om en kommun är på väg är inte samma sak med att redan ha börjat bygga.
Ingen uppmuntar här "något fult miljonprogramsbygge", men behovet av studentlägenheter är enormt, fast samtidigt kan det göras annorlunda. T.ex. att göra det högre, ännu snyggare och med verksamhetslokaler i bottenplanen. Sådana synpunkter som du delar med dig är bra och du kan skicka de till din hemkommun. :)

"Nyttan med studentboende i Täby är begränsat då de flesta nog bor mer centralt än så, även om det bara är 15 minuter till SU med Roslagsbana."

De flesta? 15 minuter är i o f s ingenting i avstånd till SU.
 0
Gustav Svärd (21 November 2008 20:24):
Jag skulle nog mer säga att nyttan med fler studentbostäder i Täby vore mycket stor, nära till SU och KTH som det ligger (tidsmässigt). Inte i form av betongblock i miljonprogramsstil, så klart, utan i urban utformning (huset direkt vid gatan, lokaler i gatuplan).

Att huset i Flempan kallas skrapa är skratretande, 13 våningar? lol. 31 våningar så hade jag köpt "skyskrapa", men inte med 13. men låter som dom har lyckats ok med huset i markplanet, skulle gärna se lite bilder dock.
 0
Peter D (21 November 2008 20:54):
Viktigt att poängtera är att det inte enbart är studentbostäder som behövs utan bostäder till alla unga. Varför ska de som ska in på universiteten ha förtur?
 0
Anders Anttonen (22 November 2008 10:07):
Äntligen börjar man förtäta blåshålan Flempan! När pendel- och fjärrtågsstationen kom på 80-talet skulle "Stockholn Syd - Flemingsberg" bli det stora navet i södra delen av stan. Sen dess har det varit en leråker runt stationen.
Nya högskolan blev ett lyft, men Alfred Nobels Allé är en meningslös motorled som saknar bebyggelse och inte leder nån vart. Inte ens bilisterna anväder den. Bebygg i Flempan! Mark finns i överskott.
 0
Fet G_ (23 November 2008 12:38):
Leonardo, 40.000 står i kö. Ja.

Det bästa är väl att vi har en kö, även om den bör minskas. Risken med att ha en för liten kö är att de mindre attraktiva studentbostäderna nobbas.

Och för att det ska bli attraktivare för högpresterande studenter att just studera i Stockholm så bör vi ha studentbostäder i stimulerande miljöer som ligger nära till skolan och andra aktiviteter.

Du måste hålla med mig om att Flemingsberg är en bättre plats för studentbostäder för studerande vid Södertörn än Fittja av flera skäl. Dels för att studenterna får gångavstånd till skolan, bibliotek, bokhandel, Flemingsbergs centrum, tågstation, sjukhus och många andra verksamheter. Dels för att det går snabbare att ta sig till T-Centralen från Flemingsberg med pendeln och dels för att miljön i Flempan i sig är mer akademiskt inriktad.

Anta detta scenario, en student i Fittja kommer på att denne vill läsa en viss bok och beslutar sig för att åka iväg till Harrys bokhandel för att köpa denne. De kanske det tar 5 minuter att gå till stationen, 11 minuter att vänta på bussen, 14 minuter att åka och sen kanske 6 minuter att gå till Harrysböcker. 5+11+14+6=36 Sedan ska man hem till Fittja. 36*2= 1 timme och 12 minuter. Hade studentbostaden varit i Flemingsberg så man väl säkert sparat 40-50 minuter i jämförelse.

Samma sak om man vill in till stan. 18 minuter i pendel från Flemingsberg versus 31 minuter i tunnelbana från Fittja. 22 minuter tur och retur från T-centralen sparar man då genom att bo i Flempan istället.

Bara för att man har en kö så betyder det inte att man ska ge studenterna vilken skit som helst. Man får tänka lite långsiktigt också. Var vill de köande bo? Vart ska studentbostäderna vara för att Stockholm ska utvecklas till en intellektuell region dit högutbildade och yngre duktiga studenter lockas?

Så nej, inga studentbostäder i Fittja. Så länge det finns en hel del mark i Flempan så ser jag ingen anledning för att bygga bostäderna längre bort.

Samma princip gäller för studentbostäder i Täby. Det finns en hel del ledig mark på bättre ställen, faktiskt. Det vore exempelvis intressant att göra sånna bostäder vid Solnavägen med gångavstånd till universitetssjukhuset.

Och så ska vi komma inte glömma bort att ju längre ut i regionen det byggs, desto mindre urbant det verkar bli. I stort sett.
 0
Fet G_ (23 November 2008 12:40):
Edit, det var 26 minuter man sparade på att bo i Flemingsberg och åker fram och tillbaka från T-Centralen. Inte 22.
 0
Jan Wiklund (23 November 2008 16:07):
Sålänge det finns mark över huvud taget i mer centrala lägen finns ingen anledning att bygga mer perifert. Att pracka på folk långa restider är närmast brottsligt - man stjäl bitar ur folks liv.
 0
Peter D (24 November 2008 12:18):
Anders A: Jag skulle inte kalla Alfred Nobels allé för motorled, den har faktiskt proportionerna va en gata. Dock är det lite snålt med bebyggelse just nu....

Enligt Huddinge kommuns projektplan för bostäder skall en förstudie om bostäder i flemingsbergs dalgång påbörjas 2010.

http:​/​/​www.​huddinge.​se/​upload/​Bygga&Bo/​Filer/​Projektpl.​.​
 0
Johan Eriksson (24 November 2008 19:32):
...Och nu blir det även en ny (tvär)spårväg till Flemingsberg! :)
http:​/​/​svt.​se/​svt/​jsp/​Crosslink.​jsp?​d=​33538&a=​1323540​&.​.​
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 9599 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky