Utskrift från www.yimby.se
....

Klartecken för Citybanan

 


Under torsdagen godkände regeringen detaljplanen och järnvägsplanen för Citybanan, den sex kilometer långa pendeltågstunneln under Stockholm. Detta innebär att citybanan nu kan övergå från planeringsfas till byggfas. Äntligen kan man nog helt klart utbrista, behovet av mer spår genom Stockholm har varit akut i ett antal år.

"För oss betyder ju detta att vi kan börja med de stora arbetena i princip omgående", säger Anders Sahlstrand, pressansvarig för Citybanan-projektet vid Banverket, till SvD.se.

Några tillstånd saknas fortfarande för projektet, exempelvis kommer byggena vid Odenplan inte att starta riktigt än.

Vi på YIMBY gläds naturligtvis åt att projektet nu äntligen kan komma igång på riktigt. Förhoppningsvis kan nu tidplanen som pekar ut trafikstart till 2017 hållas, dock bör man ha i åtanke att stora infrastrukturprojekt nästan alltid försenas.

(SVD, City, DN, Christer G Wennerholm)
Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Magnus Orest (5 December 2008 16:46):
Supernajs. Det är på tiden att det börjar hända lite saker, vi blir ju inte direkt färre som ska trängas på tågen.
 0
Johan Eriksson (6 December 2008 00:35):
Jag tror att de flesta är överens om att detta är den enskilt bästa investeringen för Sthlm för lång tid framöver och som så mycket efterlängtad, -väl mött (om allt klaffar) 2017!

Den enda egentliga nackdelen är att det inte finns någon T-bana vid Södra stn samtidigt som Slussen är en stor bytespunkt. En möjlig lösning vore att Saltsjöbanan, som planeras att dras i en ny tunnel till Slussen, förlängs 1 stn genom den gamla övergivna och outnytttjade järnvägstunneln till Södra stn för att slippa ett extra byte och resa till (T-)centralen.

Med lite tidsmässig samplanering kan denna korta (på den redan delvis färdiga banvallen) förlängning stå klar samtidigt som Citybanan vilket skulle mildra trycket på T-/Centralen som kommer att öka när nu allt centreras dit!

-just a thought ;-)
 0
Eric Thärnström (6 December 2008 00:35):
Härligt! Ett bra val av regeringen, som kanske mest vill ha det överstökat. Verkligen kul!

Johan Eriksson
Finns det en gammal järnvägstunnel mellan Slussen och Södra station? Häftigt!
Blir det inte en för snäv kurva för Saltsjöbanan på slutet i den tunneln? Tänkte spontant att den kanske ligger i rak nord-sydlig riktning, medan Saltsjöbanan ligger i väst-östlig riktning.
 0
Leonardo Frithunanthz (6 December 2008 00:53):
Det var på tiden att det här börjar byggas.

Eric:

Japp, den tunneln finns.

Johan:

Jag har ingen aning om hur det ligger till med de allra senaste skisserna för Saltsjöbanans sträckning till Slussen. Men det du föreslår skulle kunna vara en lösning.
 0
Anders Anttonen (6 December 2008 09:39):
Årets julkapp till Stockholmarna! Äntligen får vi vårt "RER".
Under tiden borde sträckan Älvsjö-Liljeholmen byggas som avlastning av järnvägsnätet, med en snygg underjordsstation i L-holmen. Sträckan kan sen med fördel byggas mot kungsholmen i framtiden.
 0
Anders LP (6 December 2008 11:47):
Man måste då förlägga spårvägshållplatsen djupare och då blir bytena mellan tunnelbana och spårväg blir mindre smidiga, enligt SL.

Är det inte bättre att ha en linje mellan Saltsjöbaden och Alvik(Solna station i framtiden) istället?

Däremot kanske man kan ha spårväg mellan City och Södermalm genom tunneln.
 0
Johan Eriksson (6 December 2008 14:28):
Fet G:
Vet du mer? Vadå för djupt? De har själva byggt tex T Västra Skogen, Fridhemsplan och Östermalmstorg = underjordiska bytesstationer som ligger rejält djupt så det borde väl kunna upprepas om man verkligen vill!?

Vad är alternativet till att förlänga det man redan f n filar på 1 station, är det att strunta i någon vettig förbindelse öht?

Visst kan man, senare, ha en linje mellan Saltis och Alvik rent tekniskt men folk vill mot Slussen och vidare åt olika håll, främst City, och min poäng var att den SB som ändå går mot Slussen lika gärna kunde få fortsätta och på så vis få både en regional och lokal betydelse!

Nu vet jag inte de senaste turerna kring SB till Slussen och hurvida man ändrat sig igen(?) och det hela bygger på den gamla(?) idéen om en ny tunnel till Slussen.

Dock är det så finurligt att om en ny tunnel till Slussen byggs så kommer den gamla+banvallen längs Stadsgården att finnas kvar, så om man vill att SB ska kunna fortsätta som spårväg längs Skeppsbron mot City i framtiden så går det också!

Givet att man tar hänsyn till en sådan möjlighet när man planerar nya Slussen förstås! ;-)
 0
Anders LP (6 December 2008 17:28):
Vet du mer?
Johan, jag läste SLs idéstudie för cirka ett halvår sen:
http:​/​/​sl.​se/​upload/​styrelsen/​uploads/​styrelsehandling.​.​

Beträffande djupet så är detta påstående baserat från SLs samrådsredogörelse av Tvärbana Ost.

Visst kan man, senare, ha en linje mellan Saltis och Alvik rent tekniskt men folk vill mot Slussen och vidare åt olika håll

Om jag har förstått dig rätt så menar du att poängen med förlängningen till Sthlm Södra är att man kan ta pendeln norrut(vad skulle du annars syfta på?).

Jag kollade på sl.se hur lång tid det tar mellan att man anländer till slussen med saltsjöbanan och att pendeln avgår norrut från Centralen. Byte&vänta i slussen: 4min
slussen - T-centralen: 5min
Byte&vänta på centralen: 6min

Totalt 15 minuter alltså. Hur lång tid tror du det tar från det att saltisbanan ankommit till slussen, till att den fortsätter till Södra station, byte där till pendeltåg mot centralen och att pendeln avgår från centralen norrut?

Den senare tar 4 minuter för att ankomma till centralen. Den avgår väl kanske en halv minut senare därifrån, så säg 4 och en halv minut. Det skulle väl säkert ta samma tid för saltis att ankomma vid Södra station med tanke på avståndet(ankomst till ankomst, inte avgång till ankomst).

Då har vi 9 minuter. I genomsnitt så blir ju väntetiden detsamma på Södra som vid centralen. Vi kan alltså plussa på 6 minuter. Då blir det 15 minuter totalt och vipps så har jag kommit fram till att man inte sparar en enda minut på att byta vid södra istället för att åka till slussen och byta vid t-centralen. Iofs så blir det bara ett byte vilket blir den stora bekvämlighetsfördelen, men bytet vid slussen blir mer omständigt.
 0
Peter D (6 December 2008 21:14):
Får vi en ny pampig station vid Odenplan nu eller blir det nåt mediokert ala södra station?
 0
Johan Eriksson (6 December 2008 21:50):
Det alternativ jag förordar finns på sidan 15 i Pdf-länken ovan, fast jag förstår inte varför banan (i alla alt) måste gå upp till Fatbursgatan och gatunivå när det nu redan finns ett utrymme för 2 spår söder om de sydgående pendeltågsspåren som kan användas?

Om tidsvinsten har du säkert rätt i att den inte är huvudnumret, det är istället att man får ett byte mindre vid byte till pendeltåg och att man minskar belastningen på T Slussen och (T-)Centralen!
 0
Rasmus Öhrstig Bratt (6 December 2008 22:09):
Peter: Vet inte. Får hoppas att de involverar konstnärer. Lite färg på taket och väggarna skulle inte göra resorna tråkigare.

Men man kommer faktiskt kunna gå ner i tunnlarna och bergrummet under Odenplans t-bana igen. Nergång från tunnelbaneplatformen. Där Spårvägsmuseet låg för 15-20 år sedan. Ser fram emot att återse det gamla bergrummet nyrenoverat trettio år senare.

http:​/​/​www.​banverket.​se/​pages/​8747/​Kap_​5_​sid57-​62.​pdf
 0
Daniel (8 December 2008 14:38):
Räkna med ett 50-50 resultat. 50% längre tid, och 50% mer i kostnad.
Odenplans station kommer antagligen bli supermesigt. Något i stil med vissa tunnelbanehållplatser i Köpenhamn. Det är strikt och stilrent, men blir så sterilt att man skulle kunna ta det för ett operationsrum. Det är ju lite den stilen som gäller nu. Man kanske slänger in nån röd färg för att fånga blicken. Men annars blir det säkert stenklätt eller kakelklätt och galleriaktigt urtråkigt. jmf. gärna gången från gallerian mot sergels torg. jättesnyggt, men dött.
 0
Carl Johan Hall (11 December 2008 15:20):
Är det något förberedande arbete för CT som man håller på med vid Söder Mälarstrand precis väster om centralbron? Pråmen med pelare och febril aktivitet?
 0
Simon (11 December 2008 15:31):
Carl Johan: Jag tror att man håller på med förstärkningar av kajen, om jag inte minns fel. Sen ska väl en service/arbetstunnel utgå nånstans därifrån?
 0
Jan Wiklund (11 December 2008 21:39):
Vi ska väl inte glömma att
- Citybanan i första hand är till för att nuvarande pendeltågsspår ska kunna användas för Mälardalspendling och inte i första hand är till för oss,
- Citybanan är ohyggligt dyr - 16 miljarder- hur många andra spår hade man kunnat få för den kostnaden enligt det km-pris man räknar med för Tvärbanan syd, dvs 200 miljoner/km?

Så visst, det kanske är bra att man kommer igång, men knappast optimalt bra.
 0
Eric Thärnström (11 December 2008 21:59):
Låt oss heller inte glömma:
- En tredjedel av Sveriges befolkning bor i Mälardalen.
- Citybanan finansieras inte enbart av Stockholms kommun.
- Om Tvärbana Syd ska bli automatiserad så stannar det inte på 200 miljoner/km.

Återigen härligt att Citybanan kan börja byggas!
 0
Jan Wiklund (12 December 2008 14:23):
Eric:
Om Tvärbana syd ska bli automatiserad stannar det på 300, enligt Ann-Charlott Alvendal på Regionplanekontoret. Man kommer långt på det också - 200 km för de 60 miljarder som Cederschiöld vill slänga bort på motorvägar. Eller 50 km för de pengar som citytunneln kostar.

Men, förstås, hellre citytunnel än ingenting.
 0
Richard Jacobsson (12 December 2008 14:45):
Jan Wiklund har misstagit Alvehag för Alvendal. Uppskattningar av kilometerkostnader är notoriskt svåra att uppskatta med säkerhet i förtid, och bör ses endast som ett grovt riktmärke, pga. varje projekts ofrånkomliga egenheter och förändrade råvarupriser.
 0
Richard Jacobsson (12 December 2008 15:03):
Ang. Jan Wiklunds påståenden (11/12 21:39)

Vi ska väl inte glömma att
- Citybanan avlastar de hårt trafikerade befinliga spåren över Saltsjö-mälarsnittet och ger ökat antal tåglägen för; pendel-, regional-, fjärr- och godståg. Järnvägstrafiken blir mer stabil och förbättrar sin konkurrensförmåga mot personbilspendling, godstransporter med lastbil och inrikesflyget. De som får nyttja tunneln är i huvudsak de lokal resenärerna som även bidrar via kommun- och landstingsskatten till projektet som ger en ny station mitt i det urbana Vasastan.
- Citybanan är en stor investering, vars reella värde för staden, länet och mälardalsregionen inte kommer att visa sig förrän på lång sikt. Hur många ifrågasätter idag stadsfullmäktiges beslut från 1941 om bygget av de första etapperna av Stockholms tunnelbana?

Så visst, nog borde gamla Statens Järnvägar och det sedan avknoppade Banverket tillsammans med länets aktörer varit mer förutseende, men bättre sent än aldrig.
 0
Jan Wiklund (12 December 2008 20:26):
Alvehag, ursäkta.

Att citytunneln i första hand är ett riksprojekt kan ingen förneka. Den behöver i och för sig inte vara sämre för det.
 0
Jan Wiklund (12 December 2008 21:14):
PS. Richard J har naturligtvis rätt i att stora projekt är notoriskt osäkert att bedöma kostnaderna för. Detta gäller naturligtvis i extra hög grad Citytunneln. Vanliga spårvägar, och även automatiska sådana, är litegrann vardagsmat och ganska enkelt att bedöma kostnaderna för. Citytunneln är ett s.k. megaprojekt, och såna brukar enligt Bent Flyvbjerg (hoppas namnet blev rätt den här gången) oftast bli bortemot dubbelt så dyra som kalkylerat.

Så även om jag tror att syftet med citytunneln är bra (i motsats till förbifarten) så skulle jag nog ändå ha lagt pengarna på nåt annat.
 0
Eric Thärnström (12 December 2008 22:32):
Om man refererar till Dennispaketet så kan man också konstatera att infrastrukturprojekt blir dyrare ju längre man väntar med dem, så hellre en Citytunnel nu än senare.
 0
Johan Eriksson (13 December 2008 16:30):
Jan:
Först som sist är jag inte ute efter att tjafsa, tycker bara att dina kommentarer är häpnandsväckande satta i ert sammanhang och vision: Ja till ett heltäckande automatbanenät i ytterstaden inkl kostnaden för konvertering från (delvis nybyggd) spårväg, men nej till Citybanan!

Man kan tvista om behovet/tekniken/nyttan m m för lokal trafik (utan att upprepa att vi har olika åsikter) men t o m du måste väl se behovet av att öka kapaciteten över Mälarsnittet som bara haft 2 spår sedan 1871?

"lagt pengarna på nåt annat" = vadå, konvertera hela landets järnvägsnät Maglev? Du får ursäkta, och jag tänker inte gå igång på dig igen, men dina uttalenden är minst sagt provocerande och man kan vid det här laget ifrågasätta hur mycket kollektrafikanhängare du är då inget får kosta något.

Kort sagt: Ja, Citybanan är dyr, jättedyr t o m men iaf jag tycker det är både glädjande och betryggande både för lokal- och rikstrafiken att t o m (s) och (m) insett behovet och valt att satsa på den och att det är på gång! (-innan krisen åt upp de medlen/alt att Förbifarten blev av men inte Citybanan)
 0
Jan Wiklund (15 December 2008 10:34):
Jag skulle ha satsat på
- ett tredje spår, på bekostnad av Centralbron,
- duospårvägar som kan köras både på järnväg och spårväg, med linjer från förorterna in på Tvärbanan och in på en ny spårväg för linje 4, detta för att skapa fler möjligheter för direktresor (men givetvis också behålla pendeltåg som idag)
- använda resten för att bygga ut den lokala kollektivtrafiken.

Men jag är inte jättemycket emot att Citybanan byggs. Om kostnaden för den drar upp i 30 miljarder (vilket är mycket sannolikt) kanske det blir mindre pengar att bygga Förbifart för. Vi får åtminstone hoppas det, och inte att det blir mindre pengar att lägga på annan kollektivtrafik.

Och jag ser inte ditt skäl för att låta så ilsken, Johan, varken nu eller i vårt tidigare tjatiga meningsutbyte.
 0
Martin Nilsson (15 December 2008 11:25):
Jan Wiklund är ju tydligen aktiv i Alternativ Stad, vilka är kopplade till Odenplansgruppen - en ren Nimbygrupp mot Ciybanan/Odenplansstationen.
Läs själva: http:​/​/​www.​odenplansgruppen.​se/​

Alternativ Stad framför på sin hemsida även åsikter som åtminstone i mina ögon ligger låååångt in på den rödgröna planhalvan. Bl a utför man "aktioner" där man blockerar gator för biltrafik. Är detta något som Anders & Co sympatiserar med?
Länk: http:​/​/​www.​alternativstad.​nu/​

Tycker att Yimby absolut bör undvika att förknippas med sådana organisationer, om nu Yimbys mål skall vara opolitiskt storstadsfrämjande.
 0
Johan Eriksson (27 December 2008 23:04):
Ett nytt höghus mittemot Centralen tror jag mycket på men varför inte riva hela kv Kajan/hela hotel Continental som ser ut som ett misslyckat östtyskt skrytbygge längs nån motorväg nånstans?:
http:​/​/​www.​dn.​se/​DNet/​jsp/​polopoly.​jsp?​d=​1298&a=​867925

(I en annan tid om man haft den möjligheten dvs hade jag behållt gamla Hotell Continentals huvudbyggnad mot Vasag, rivit gavlarna för en smalare Klarabergsviadukt resp ljusinsläpp mot kyrkan, och byggt en hög ny tillhörande hotellbyggnad på den övriga delen av tomten mot Klara kyrka.

Lite tvärtom mot idag men det spelar ändå ingen roll för man kan inte backa historien. Otroligt stiligt och imponerande möte med Sthlm var det iaf fram till 1955 och det behövde inte rivas för T-banebygget då det låg lite vid sidan av!: http:​/​/​sl.​se/​Upload/​sparvagsmuseet/​/​Sparmus/​Bildmapp/​2.​.​

http:​/​/​sl.​se/​Upload/​sparvagsmuseet/​/​Sparmus/​Bildmapp/​2.​.​

http:​/​/​sl.​se/​Upload/​sparvagsmuseet/​/​Sparmus/​Bildmapp/​2.​.​ )
 0
Peter D (28 December 2008 00:04):
Man borde passa på att riva klarabersgviadukten och sänka gatan till normal nivå när man ändå är igång.
 0
Johan Eriksson (28 December 2008 00:14):
Nja då blir det svårare med spårvägen mot Kungsholmen..., men den kunde gott vara smalare (se även den här bilden: http:​/​/​sl.​se/​Upload/​sparvagsmuseet/​/​Sparmus/​Bildmapp/​2.​.​ )
 0
Peter D (28 December 2008 00:25):
Det hemska betongmonstret växer fram...
 0
Johan Eriksson (28 December 2008 01:07):
Ja och Klarabergsviadukten var bara hälften så smal över Vasagatan från 1961 till Royal Viking byggdes i mitten av 80-talet...
 0
Magnus Orest (28 December 2008 17:00):
Peter D: Riva Klarabergsviadukten och sänka gatan? Hur ska då trafiken till och från Kungsholmen ta sig över spårområdet runt Centralstationen?
 0
Johan Eriksson (28 December 2008 18:58):
Ja här har man verkligen byggt fast sig...., fast nu är den där så då får man göra det bästa av situationen....
---
Uppskattas de här historiska bildparenteserna eller är det för sentimentalt/nostalgiskt? Yimby.Göteborg har ibland några såna här reflektioner som tankeställare mer än nån slags "allt var bättre förr"- (vilket det inte var!) -romantik. Vad säger ni?
 0
Peter D (29 December 2008 20:36):
Magnus Orest: Det finns andra sätt att lösa detta problem, en backe efter centralstationen upp till en bro kanske. Klarabergsviadukten är ett stort sår mitt i centrala stockholm.

Johan Eriksson : Bildparenteserna är helt klart uppskattade.
 0
Magnus Orest (29 December 2008 21:14):
Peter, inte för att jag vill vara jobbigt petig, men du får gärna förklara hur en sådan backe/bro skulle konstrueras. Och det utan att det blir en kopia av den nuvarande Klarabergsviadukten. En av anledningarna till att den existerar är ju att trafik och gående måste ta sig över spårområdet på något sätt.

Jag ser inga realistiska alternativ till den nuvarande lösningen. Och jag ser ingen anledning till att leta efter sådana, eftersom det som finns idag fungerar tillfredsställande.
 0
Peter D (29 December 2008 21:46):
Det jag efterfrågar är att korsningen mellan Vasagatan och klarabergsgatan läggs i samma nivå. Klarabergsviadukten är redan idag en backe dock med en låg lutning, jag föreslår helt enkelt en högre lutning som börjar vid korsningen klarabergsgatan vasagatan.
 0
Johan Eriksson (29 December 2008 22:57):
Peter D: Det skulle bli för brant!
 0
Martin Ek (30 December 2008 01:05):
Jag må kanske vara i mina naivaste år, men kan man inte avskaffa trafiken och anlägga en trappa eller liknande?

Edit: Kom på mig själv, spårvagnen!
 0
Jan Wiklund (7 Januari 2009 16:21):
Motsvarigheten finns redan vid Kungsgatan. Dvs en inte särskilt brant backe till en bro över järnvägen. Då borde det väl gå vid Klarabergsgatan?
 0
Magnus Orest (7 Januari 2009 17:52):
Avståndet är lite längre borta vid Kungsgatan, eftersom Vasagatan viker av lite österut mellan Bryggargatan och Gamla Brogatan.

Och jag förstår fortfarande inte varför vi ska korta av Klarabergsviadukten. Den blir ju ändå kvar, men trots det kommer vi att behöva riva och bygga om så det står härliga till. Och som bonus får vi en hårt trafikerad fyrvägskorsning som kommer att skapa nya proppar i en stad med redan hopplöst tät biltrafik.

Låt gå för att Klarabergsviadukten är ful i sitt nuvarande utförande, och gärna kunde få byggas om och snyggas till. Men att korta av den känns som en helt orimlig idé. Varför? Det ger ju inga förbättringar på något sätt.

If it ain't broken, don't fix it.
 0
Peter D (8 Januari 2009 22:49):
Saken är ju den att området runt/under klarabergsviadukten är de mest nedgångna och otrevliga i stockholm och detta mitt i stan. I min mening är den i allra högsta grad "broken".

Ok bron fungerar som motorled, men ska vi verkligen ha en sådan mitt i centrala stockholm?
 0
Magnus Orest (9 Januari 2009 01:16):
Peter, vad vore alternativet till den här motorleden? Tänk på att vi talar om landets största järnvägsstation, och även Cityterminalen. Det är faktiskt landets största knutpunkt, och trafiken försvinner inte bara för att viadukten gör det.

Jag är inte emot den här idén av rent principiella skäl. Men jag vill se ett förslag som inte skapar fler problem än det löser om jag ska se någon nytta med det.
 0
Peter D (10 Januari 2009 17:12):
Vi ska självklart inte tvinga bort biltrafiken från en sådan central del, men klarabergsgatan bör göras smalare och mer till en gata än en trafikled. Detta är central mark som kan bebyggas.

Titta på hur bred klarabergsgatan är idag och jämför med andra gator. Två filer i båda riktningarna, onödigt breda trottoarer.
 0
Johan Eriksson (10 Januari 2009 18:20):
Byggd för 3 körfält i vardera riktningen men nu en annan körfältsuppdelning. Trottoarbredden behövs nog vartefter västra city bebyggs...
 0
Jan Wiklund (12 Januari 2009 12:41):
Magnus:
Gator ska vi ha i stan, gärna breda avenyer, men inte leder med ramper och sånt skit. Leder bygger på visionen om höga hastigheter vilket inte leder till något annat än utglesning.

Anders Hagson har skrivit alldeles utmärkt om detta i sin avhandling Stads- och trafikplaneringens paradigm som finns (i en kortversion) att köpa från Vägverket.
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8635 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter