Utskrift från www.yimby.se
....

Cirkus och gröna lund vill bygga ut

 

Planerat nybygge på Gröna Lund

De befintliga planernaen utbyggnad av gröna lund får nu sällskap av Cirkus, som vill bygga ut sin anläggning med en ny scen med plats för 700 personer.


Tillbyggnad till Cirkus. Bild: Dahl och Paues arkitekter

City skriver:

"Den nya scenen ska göra det möjligt för Cirkus att ha fler evenemang, så att man kan spela föreställningar på en scen samtidigt som man repeterar och bygger upp nya uppsättningar på den andra.

- I dag tackar vi ofta nej till evenemang. Den nya scenen blir ett komplement till dagens verksamhet.

Cirkus är nordens största privatteater. Den stora scenen rymmer 1 500 platser och det krävs nästan stora publiksuccér som Mamma Mia för att fylla salongen under en längre tid. Den nya scenen är tänkt att få 700 platser och här vill man spela samma typ av föreställningar som på stora scenen, men i ett mindre format.

Planerna innebär en rund tillbyggnad, teaterkupolen, där den nya scenen ska ligga. Dessutom vill man bygga en större foajé. Tillbyggnaden ska göras på en p-plats intill Cirkus.

Cirkus är k-märkt och Palle Gustavsson utesluter inte att det finns de som inte gillar att man bygger om huset:

- Det finns en viss laddning i att man gör en sådan här sak, men vi måste kunna följa med tiden, säger han."


YIMBY kan här bara instämma. Naturligtvis måste även Cirkus ha möjligheten att driva vidare sin verksamhet, trots att de befinner sig i en K-märkt byggnad. Det är dock viktigt i sammanhanget att en tillbyggnad får en god utformning som respekterar den befintliga byggnaden utan att tillbyggnaden för den skull bli tråkig och intetsägande. Det aktuella förslaget ser ut att i allt väsentligt leva upp till detta.

Svenska Dagbladet skriver:

"Enligt planerna ska tillbyggnaden ges en fasad rundning, som anspelar på huvudbyggnadens kupol. Scenhuset kommer delvis att ligga under jord.

Tjänstemännen vid Stockholms stadsbyggnadskontor föreslår att staden ska påbörja ett detaljplanearbete för att utbyggnaden ska bli möjlig.

- Vi tycker att det är bra att den här delen av Djurgården är ett levande område och inte så väldigt säsongsbunden som den är idag, säger handläggaren Peter Lundevall."


Även här kan YIMBY bara instämma. Sommartid är Djurgården en relativt levande del av staden, en naturlig följd av att det naturligtvis är trevligare att vara ute i naturen på sommaren än på vintern, men förslag av den här typen som kan tillföra värden även under vinterhalvåret utan att göra avkall på Djurgårdens goda parkvärden kan bara välkomnas.

"I stadens förslag till översiktsplan för Nationalstadsparken är västra delen av Södra Djurgården utpekad som ”evenemangspark”. Avsikten är bland annat att få igång mer aktiviteter även vintertid.

- Det är väldigt stillsamt på vintern, och fullt så stillsamt behöver det inte vara.

I planerna för den framtida evenemangsparken på denna del av Djurgården ingår bland annat ett nytt besökscentrum vid Djurgårdsbron. Byggnaden ska bland annat innehålla information om Nationalstadsparken, servering och båt- och cykeluthyrning."


Återigen ett utmärkt förslag, en välkomnande entré till en av Stockholms största turistattraktioner och en av invånarnas största tillgångar bör naturligtvis lyftas fram just som den tillgång den är. Ett besökscentrum vid Djurgårdsbron innebär också en direktkontakt till de nya moderna spårvägen, spårväg city, vilket också kommer att medverka till att göra Djurgården mer lättillgängligt och välkomnande.

DN skriver:

"Den nya scenen tänks rymma 750 publikplatser. Liksom på den stora scenen kommer det att finnas en stor bredd i de föreställningar som sätts upp där, säger Palle Gustavsson - "från musikaler till hårdrockskonserter".

Trots den rådande finanskrisen hoppas han att bolaget kan beviljas banklån för att genomföra projektet.
- Nu återstår bara att se hur lång bygglovsprocessen blir. När vi väl får tillstånd kan scenen stå klar efter cirka ett år, tror Palle Gustavsson."


YIMBY hoppas naturligtvis att Cirkus, liksom Gröna Lund,  vars nya område skulle ersätta en ytslösande ytparkering, tar fram bra planer och beviljas bygglov så snart som möjligt.
Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Gustav Svärd (16 Januari 2009 13:20):
Kan inte annat än hålla med i allt du skriver här Anders. Jag gillar alla tre (fyra med spårvägen) planer som du tar upp. Inte sett någon bild på info-centret, men idén är bra. Cirkus och Grönans expansioner ser ut att komma att passa in perfekt.
 0
Anders Gardebring (16 Januari 2009 13:22):
Det är ju frågan om en trots allt relativt stor expansion av grönan (sett till att den är ganska liten till ytan idag), så det kan nog också bli ett lyft för hela grönan utifrån den aspekten också. Så att det känns mer som ett "riktigt" nöjesfält än den lite ihopträngda känsla man lätt får idag.
 0
Gustav Svärd (16 Januari 2009 13:28):
Japp, Grönan behöver expandera till ytan. Inom tio år skulle man alltså kunna ta 7an från Centralen ut till Grönan och åka i världens (?) högsta slänggunga!
 0
Anders Gardebring (16 Januari 2009 13:30):
Sweet! :)
(Iofs gillar jag inte sväng-gungor, de gör mig illamående, men andra gillar dem ju så. Själv ser jag mer fram emot en ny berg-o-dalbana som ju också finns med i planerna)
 0
Gustav Svärd (16 Januari 2009 13:38):
Jag gillar båda :) dessutom: om jag inte ser fel så är den nya bergochdalbanan en sån där man hänger under spåret (varför annars det fyrkantiga röret under uppförsbacken?).
 0
Jan Wiklund (16 Januari 2009 15:14):
Spårväg city?

Jo, visst är jag för den, men är det inte att ta till lite i underkant? Här är ett annat förslag: http:​/​/​www.​knutpunktslussen.​se/​default.​asp?​sidtyp=​m2&s.​.​

Jag har ibland en känsla att många yimbyister är väldigt mycket för Stockholm som storstad men väldigt konservativa och negativistiska när det gäller den infrastruktur som behövs i en storstad.

Madrid inviger en ny t-bana varje år, vi har inte fått en enda utbyggnad sen mitten på nittitalet och då var det en förlängning på en station. I praktiken har inget hänt sen åttitalet - och under tiden har Stockholm ökat med tvåhundratusen invånare.

Inte undra på att SL experimenterar med boskapsvagnar.

Alltså: Fler t-banelinjer, eller linjer med t-banestandard. Även till de expanderande Djurgårdsaktiviteterna.
 0
Anders Gardebring (16 Januari 2009 15:26):
YIMBY stöder till 100% bygget av den blå t-banesträckningen till Nacka, vilket vi också påtalar i vårt RUFS 2010-yttrande liksom vårt yttrande om regionplanen för Stockholm. Det finns inga motsatsförhållanden mellan tbana och spårväg, de kompletterar varandra.

Sedan tycker jag definitivt inte att SL:s nya vagnar kan kallas för "boskapsvagnar", det handlar om vagnar i början och slutet av tåget som går i rusningstrafik för att hantera det stora resandetalet. Problemet behöver åtgärdas omedelbums, att bygga nya tbane-spår tar åtskilliga år, även om man skulle sätta spaden i jorden idag.
 0
Jan Wiklund (16 Januari 2009 15:32):
OK det visste jag inte, det står inte i bloggposten ovan.

Men visst nöjer sig för det mesta Yimby med att applådera de alldeles för måttliga förslag till kollektivtrafik som kommer från myndigheterna, och har inte föreslagit mycket själva?

Och landstinget har verkligen haft tid på sig att undvika nödlösningen med ståvagnar. Det finns ingen anledning att ursäkta dem.
 0
Leonardo Frithunanthz (16 Januari 2009 15:35):
"Jag har ibland en känsla att många yimbyister är väldigt mycket för Stockholm som storstad men väldigt konservativa och negativistiska när det gäller den infrastruktur som behövs i en storstad. "
De är så av en anledning, inte för att vara emot för att bara vara emot. De är nog jordnära och försöker tänka med förnuft. Även om jag avgudar Madrids T-bana och gillar hellre den än många andra t-banesystem ute i världen - och ser den som en förebild för Sthlms T-bana - så ser jag det som svårt att bygga så mycket mer t-bana i Sthlm, även om jag självklart skulle vilja se fler förlängningar och linjer. Men det lär bli extremt svårt. Varför? Pengabrist.
Jag kan informera dig om att Madrid invigde under loppet av två månader 4 moderna spårvägslinjer om 36 km. Varav två invigdes samtidigt och den tredje några dagar tidigare. Staden bygger ut t-banan, men inte i lika hög fart som förut och man planerar att bygga 4 spårvägslinjer till inom några år.
 0
Leonardo Frithunanthz (16 Januari 2009 15:44):
Men nu tror jag att vi hamnade lite utanför ämnet, tråden gäller "Cirkus och Gröna Lund vill bygga ut". :-)
 0
Anders Gardebring (16 Januari 2009 15:52):
Jan:

"OK det visste jag inte, det står inte i bloggposten ovan."

Nej, det gör det inte, bloggposten refererade till en beslutad utbyggnadsplan, när Nacka-förlängningen blir av står ju skrivet i stjärnorna (tyvärr).

"Men visst nöjer sig för det mesta Yimby med att applådera de alldeles för måttliga förslag till kollektivtrafik som kommer från myndigheterna, och har inte föreslagit mycket själva"

Nja. Det kan jag inte hålla med om, titta t.ex. på våra yttranden om RUFS, Norra Station, Norra Djurgårdsstaden, regionplanen t.ex. Vi tar upp viktiga k-trafiksatsningar som behövs där, i mångt och mycket sådana som det funnits planer länge på (det finns anledningar att lyssna på experter i dessa frågor) men också egna förslag där staden har missat målet.

"Och landstinget har verkligen haft tid på sig att undvika nödlösningen med ståvagnar. Det finns ingen anledning att ursäkta dem."

Det är inte "ståvagnar", det är tunnelbanevagnar av normal typ, istället för den lite ovanliga typ med ovanligt många sittplatser som vi tidigare har haft i Stockholm. För kortare resor i täta stadsmiljöer är det inga problem med den här typen av vagnar, däremot kan det kanske finnas anledningar att fundera på hur man gör om vagnarna är relativt fulla även längre ut på banorna. Man vill ogärna stå hela vägen från innerstaden ut till en förort långt ut. För den typen av resor antar tunnelbanan mer karaktären av pendeltåg än klassisk tunnelbana, vilket gör "klassiska" tunnelbanevagnsdesigner där lite knepiga. Kanske behöver man på sikt diversifiera tunnelbanan i takt med att förtätningen fortsätter och innerstaden byggs ut? Så kan man köra centrala tbaneloopar med vagnar med sittplatser längsmed sidorna, medan man kör "klassiska" stockholmsvagnar med fler sittplatser på tåg som åker längre ut?
 0
Patric Nilsson (16 Januari 2009 16:34):
Mycket bra utformade utbyggnader av Cirkus och Grönan. Hoppas de blir beviljade å det snaraste.
 0
Carl Johan Hall (16 Januari 2009 17:59):
Anders Gardebring:

Vad jag undrar är varför man inte bygger vagnar med nedfällbara säten, ungefär sådana som finns i en del hissar och bussar? Då får man ju både stå- och sittplatskapacitet!
 0
Jakob Wilhelmsson (16 Januari 2009 18:20):
Carl Johan Hall:

Jag är tveksam till om det skulle fungera med nedfällbara säten i tunnelbanevagnarna. Om de första som kommer in i vagnen sätter sig där lär de flesta inte resa på sig för att ta upp mindre plats när vagnen fylls på. Då blir det som om sätet var fast monterat från början.

För övrigt ett mycket bra förslag till utbyggnad av Cirkus och Gröna lund! Jag gillar speciellt att man använder tidigare "hårdgjorda" ytor i form av parkeringsplatser till båda utbyggnaderna. Inga, eller små grönytor offras och med färre parkeringsplatser minskar antagligen trafikproblemen som finns där ute idag. Fler som reser kollektivt under en större del av året är också en bra motivering när man ersätter bussarna med spårvagn.
 0
Johan Eriksson (16 Januari 2009 20:12):
Skriver det här en gång då det som sagt ligger lite utanför ämnet:

Det finns ingen ekonomi året runt för en T-banestation på Djurgården. Dessutom är den vackra och snabba resan dit ut en del av spårvägsresan, något som inte går att skapa med en T-station. Vidare täcker spårvägen flera delar av Djurgården (och Strandvägen-Norrmalmstorg-Hamngatan) och inte bara Allmänna Gränd. En utvecklad modern spårväg ligger inom rimlighetens gränser medan T-banan -som kostar 10 ggr så mycket per km minst(undervattenstunnlar m m är ännu dyrare)- helt klart skjuter över målet!
 0
Gustav Svärd (16 Januari 2009 20:24):
Jag håller med Johan Erikssons analys av spårvagn/tunnelbana för denna plats. Nog sagt om den biten.

Vad gäller Grönans expansionsplaner så ser båda stora åken roliga ut och jag ser fram emot att testa dem. Vad jag undrar är om det finns plats för en, två eller möjligtvis tre mindre åk där under? minst en hoppas jag.
Bron över Allmänna Gränd är jag inte lika charmad av som resten, men... fler bilder kommer nog visa att även den är gott utformad.
 0
Ronnie Forsberg (17 Januari 2009 09:40):
Jag läste någonstans att efter fiaskot med ABBA-museet i tullhuset på Stadsgården så skulle en ny tänkt placering vara på Djurgården, är det tänkt på Gröna Lunds nya yta kanske?

Apropå fällbara sitsar i tunnelbanevagnar så funkar det utmärkt i Paris metro-system, folk reser sig automatiskt när vagnen fylls på med mycket folk. Men ett sådant socialt samspel kanske inte Stockholmarna är redo/kapabla för??
 0
Eric Thärnström (17 Januari 2009 13:22):
Jag håller med ursprungstrojkan (Anders Gardebring, Gustav Svärd och Leonardo Frithunanthz) samt Johan Eriksson i det de sagt här ovan.

Härligt med lite klassisk arkitektur på utbyggnaden! Där gör man verkligen ursprungsbyggnaden rättvisa, samtidigt som utbyggnaden får en egen karaktär. Härligt!

Det är mycket trevligare med en positiv grundsyn :-)
 0
Magnus Orest (17 Januari 2009 13:24):
Jag gillar planerna skarpt. Och ang. att det inte finns underlag för t-bana året runt så handlar det till stor del om en ond cirkel - en stor del av verksamheterna ute på Djurgården håller stängt under hösten, vintern och en stor del av våren, eftersom folk undviker området. Det beror bland annat på att kommunikationerna är sämre. Både djurgårdsfärjor, spårvagnar och bussar går mer sällan, och det leder ju givetvis till att folk väljer att ta sig någon annanstans.

Hur bryter vi den cirkeln?

Mycket av detta handlar ju om rena förväntningar. Grönan stänger igen vid en viss tidpunkt, bara för att man antar att det är då det blir vinter, och för att turistsäsongen tar slut ungefär då. Men de flesta vet väl vid det här laget att den riktiga vintern inte kommer till Stockholm förrän i januari.

Kanske vore det ett intressant experiment att låta grönan hålla öppet längre nästa säsong, och även låta sommartidtabellen för bussar, färjor och spårvagnar gälla lika länge? Det vore väl trevligt om Stockholms trevligaste stadsdel fick leva året om?

Ang. fällstolar i ståvagnarna, så tycker jag att idén helt klart är värd att pröva. Jag tror att det kommer att fungera. Det gör det i alla fall på tvärbanan, där det finns en del fällstolar i vagnarna. Är det mycket folk så leder det ofta till att folk reser sig upp, även om det finns undantag.

Man sa inte vara rädd för att prova nya saker. Ofta går det bättre än väntat.
 0
Theodor Adolfsson (17 Januari 2009 15:45):
Den blå linjen bör ändå byggas ut så det är ju inte enbart Djurgården som kommer att få bära alla kostnader för en vattentunnel. Frågan står väl mellan ett stopp vid Djurgården eller inte, inte mellan en utbyggnad eller inte.

Byggnadsplanerna ser riktigt fina ut. Själv avskyr jag dock karuseller så jag lär inte prova på dem, men jag lär gå dit och kolla in arkitekturen. Riktigt snygg retrostil på bilderna. Man får hoppas att det inte bantas ner till någon trist halvmesyr.
 0
Johan Eriksson (17 Januari 2009 17:23):
Blå linje bör förlängas från Kungsan söderut mot Tegelviksplan/Masthamnen och Danviksport/Henriksdal och sen vidare mot Nacka Forum/Orminge, och på så vis täcka in kommande exploatering vid Stadsgårdens östra del om man bara finge få bort Finlandsfärjorna....

Ut- och ombyggnaderna av Cirkus och Grönan är upplyftande, inbjudande och mycket bra men har inte 10.000 invånare som varit normen för en T-banestation (även om det finns undantag), -tror på den där spårvägstunneln som KTH-eleverna redovisade där nya 5an förlängs till Danviksport och en kommande T-bana där!
 0
Eric Thärnström (17 Januari 2009 18:44):
Jao, en spårväg (som i ett senare skede kan konverteras till tunnelbana) borde fortfarande läggas tillsammans med en östra länk för att binda ihop söder och öster. Rimligtvis från Henriksdal till Djurgården.
 0
Fredrik Jansson (18 Januari 2009 10:57):
Vore ytterst märkligt om Grönan får bygglov för den där attraktionstronet....den verkar vara väldigt högt.
Stockholm är "fullt" av höga radiomastar, mobilmastar, skorstenar (den i Gåshaga är nästan lika hög som kaknästornet, dessutom nära placerat till bostäder!) osv.

Men så fort det kommer "höga" bostad/kontorsbyggen då blir det en sjuhelvetes liv med argumentation angående skuggor, gräsplättor, p-platser, icke miljövänligt osv..

Men har aldrig under mitt liv hört klagan över fabrksskorstenar nära bostäder (främst inom hammarby o lidingöområden där finns det flera sådana väldigt nära till bostäder..)

Ytterst märkligt tycker jag, verkar om de flesta är livsrädda för bostad/kontorsbyggen som överstiger 6-8våningat som i city..men verkar acceptera fabriksskorstenar nästan inne i city.

För att inte tala om värtahamnen med all dessa silon, kranar, skorstenar men när det kommer talas om "höga" hus på värtahamnen får dom som bor 1-2km härifrån total spratt över det...är det för att dom byggts innan dess egen födelse som gör att man accepterar dom, och inte som byggs under våran levnadstid ?

Sorry för off-topic men förvisso bygg dom på cirkus o grönan!
Det främjar vår kulturlivet och turism.
 0
Johan Eriksson (18 Januari 2009 15:13):
Trodde vid en snabb titt på bilden att det var det nuvarande tornet från 1967 (samma år tillkom även Kaknästornet) som byggts om och SvD är inte helt tydliga ifall så är fallet...?
-verkara annars lite tätt med två 100-meterstorn så nära varandra, -right!?

Tycker annars att Grönan, trots vissa förbättringar under åren, är lite för sunkigt arkitektoniskt. Flera av byggnaderna känns lappade och lagade, för mycket asfalt och strandpromenaden runt det hela är minst sagt naturlig. Jämför med Liseberg som förvisso är oerhört mycket större till ytan men som är mer grönt inbjudande och mer omsorgsfullt planerat. Kanske inte det lättaste att åtgärda då en del av attraktionerna byggts utomlands för ihopmontering här och då blir det konstruktören av attraktionen som "styr" Grönans helhetsintryck.

Tycker även det är på hög tid att Grönan expanderar över Allmänna Gränd till norrsidans enormt deprimerande parkeringsplats som även varit en del av nöjesfältet fram till 1957 då bilsamhället började få hybris och fritt kunde ockupera t o m de mest attraktiva tomterna i stan!

På sikt är det väl även tänkt att vagnhallen för DjL/7an ska flytta in i den planerade hallen för nya 5an i Frihamnen, vilket har både för- och nackdelar. Ett stycke levande kulturhistoria inkl evenemang då och då försvinner för en modernare anläggning med mer plats och flera praktiska tekniska samordningsmöjligheter men lite för långt bort för att upplevas av några turister/nyfikna. Sen hörde jag att Alkärrshallen ändå skulle användas för den nya 5an tvs (?) -är det nån som vet vad som gäller här?

Den här biten om Alkärrshallen kanske t o m ligger utanför ämnet då marken ägs av Aqvarium som ligger brevid men de kanske också går i expansionsplaner?
 0
Eric Thärnström (19 Januari 2009 07:47):
Angående höjder: Det är sällan som någon klagar på något som var där före dem. Man var troligtvis medveten om det när man flyttade till ett visst område, och de höga skorstenarna "har alltid stått där". En annan detalj med tornen här ovan är att de är så smala (liksom skorstenarna) att deras skugga snabbt rusar förbi över dagen.
 0
Richard Jacobsson (19 Januari 2009 12:23):
Theodor Adolfsson:

Knäckfrågan, i alla fall när det gäller sträckningen, om den efterlängtade förlängningen av tunnelbanan från Kungsträdgården mot Nacka handlar till största delen om den ska passera Slussen eller ej. Någon sträckning under Gröna Lund finns inte med i den officiella planeringen, däremot kan det finnas en framtida möjlighet att anlägga en station under Skeppsholmen med en ev. gångtunnel till Allmänna Gränd. Djurgårdsstaden med omnejd är dock, som tidigare sagt i tråden, väldigt säsongs- och veckoslutsbetonad, så dagliga resenärer från Nackahållet skulle få en restidsförlust vid anläggandet av en station där.

Museispårvagnshallen kommer som det ser ut i dagsläget att finnas kvar på sin nuvarande plats, SL har tilldelats markanvisning i Frihamnen för en depåanläggning avsedd för den ordinarie trafiken.
 0
Jan Wiklund (20 Januari 2009 14:39):
Det här tycks ha blivit en tunnelbanediskussion och inget fel i det.
Faktum är att
- det senaste som byggdes ut av Sthlms t-bana var en sträcka på en station 1994
- dessförinnan byggdes en sträcka på fyra stationer 1985
- sista större bygge var på 70-talet.

Det är pinsamt dåligt - under tiden har stockholm blivit en kvarts miljon större.

Under tiden har vi visserligen fått en (1) ny spårväg - som går med en medelhastighet av 22 km/h, jämfört med t-banans 38 km/h.

Det behövs många nya linjer med t-banestandard. Och en hel del spårvägar. Nån gång borde vi fundera över vad som behövs för att frigöra motorvägsmark att bygga hus på.
 0
Mikael Hörnlund (22 Januari 2009 15:09):
Jag är klart positiv till en utbyggnad av "Grönan" Jag skulle vilja se ett Grönan som har besökare året runt, inte bara på sommaren. Och jag gillar skisserna, ser bra ut tycker jag.

Jan:
Även om det är off-topic så håller jag med dig att det är pinsamt dåligt, men inte så konstigt heller med tanke på att bilen har dikterat villkoren för hur Stockholm ska se ut sedan dryga 50 år tillbaka i tiden. I bland tycker jag mig se en svängning i debatten, - tills jag läste en artikel i DN idag.
http:​/​/​www.​dn.​se/​DNet/​jsp/​polopoly.​jsp?​d=​1298&a=​8760​28 där det tyvärr pratas om att bredda vägar och att nya vägar måste till. Helt fel väg att gå enligt mig. Storsatsa på kollektivtafiken med kopplingar till de yttre delarna av Stockholm, inte bara innerstaden. Ge människor en möjlighet att ställa bilen hemma, för trots allt så måste människor kunna förflytta sig.
 0
Kevin Sköld (28 Januari 2009 10:46):
Jag tkr det ska bli kul med de nya åkattraktioner på grönan
 0
Theodor Adolfsson (29 Januari 2009 00:01):
Kevin Sköld:

Djävulen snärjer dig.
 0
Alva Och Rosanna (6 Maj 2010 10:24):
Ni borde bygga en bra berg och dalbana som liknar hulken på orlando i florida. Den äger apa.
 0
Johan Eriksson (6 Maj 2010 14:17):
Om det ändå var "vi" som byggde den.... ;-)
 0
Ulrika (8 Augusti 2010 15:09):
Men kan ni bygga några värstign berg och dalbanor istället i den nya utbyggnaden. den där banan ser presic ut som jetline. nej ha en berg och dalbana med 5 loopar och där man hänger i korg under
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8608 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

@yimbysthlm på Twitter