Utskrift från www.yimby.se
....

Mycket på gång i Botkyrka

 
Det är mycket på gång i Botkyrka, kommunen långt ifrån lagom. Det planeras att byggas Nordens största nöjespark i Hågelby, ett maffigt höghus i Hallunda, en förvandling av Norra Botkyrka till något mer stadsmässigt och det finns även redan gjorda studier för snabbspårväg genom kommunen.

Mycket är på gång. Det senaste tillskottet är en skidtunnel. Idén kommer från det kommunala bolaget "Upplev Botkyrka". Kommunen planerar att anlägga den i Lida friluftsområde strax söder om Tumba och redan om två år ska den vara klar.
Man har från kommunens sida varit och tittat på skidtunnlar i Finland och Sveriges tittills enda som finns i Torsby.

I eftermiddags tog kommunstyrelsen i Botkyrka beslut att utreda projektet vidare.

Skidtunneln skulle kunna bli 2,5 km lång och åtta meter bred. Extra intressant med den här skidtunneln är att man planerar att driva den med energi från vindkraftverk. Totalsumman för skidtunneln och de tre planerade vindkraftverken beräknas hamna på 200 miljoner kronor.

Krister Kalte, vd för Upplev Botkyrka menar att anläggningen ska skapa tillgänglighet för året-runt skidåkning i Stockholmsområdet. Enligt honom är intresset för skidåkning stort i Stockholmsområdet.

Att åka skidor i två timmar i skidtunneln skulle kosta drygt 150 kr.
Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Edvard G (2 Mars 2009 22:59):
Intressant, personligen är jag lagom ointresserad av skidåkning i tunnel men om projektet är ekonomiskt hållbart vore det mycket kul om det förverkligades. Kul att de dessutom satsar på miljövänlig energi.
 0
Theodor Adolfsson (3 Mars 2009 00:39):
Jag tycker det är kul att åka skidor men jag vet inte om jag ser så positivt på ett sådant projekt i tider när vi bör minska våra avtryck på jorden. Vindkraftverk låter bra men skulle kunna användas till mer nödvändiga saker. Dessutom lär inte vindkraft klara att driva anläggningen eftersom vindkraften ibland knappt ger någon el alls.
 0
Leonardo Frithunanthz (3 Mars 2009 00:48):
Visst låter vindkraftverk bra och det skulle kunna användas till mer nödvändiga saker, kanske det, vad vet jag. Vi får se hur det här projektet utvecklas. Skulle skidtunneln gå i stöpet men man väljer ändå att satsa på vindkraftverken så vore det också bra (i det här landet där det är så extremt svårt att få tillåtelse till att bygga just vindkraftverk) . Botkyrka är mig veterligen en av de blåsigaste delarna av länet, tusan vad det kan blåsa mycket ibland...
Det fanns planer för inte länge sedan om att förvandla Botkyrkabacken till en smärre vindkraftspark. http:​/​/​hem.​bredband.​net/​lekstugan/​kartor/​botkyrkabacke.​.​
http:​/​/​hem.​bredband.​net/​k_​bergenfeldt/​slopes/​botkyrkab.​.​
 0
Anders Gardebring (3 Mars 2009 00:55):
Theodor:
Jag tycker inte att den typen av inställning riktigt håller.
Jag har två stora bildskärmar vid min dator. Egentligen borde jag, för att spara el, ha en liten istället. Men jag tycker det är okej, för jag bor i stan, har fjärrvärme, och går till affären och tar tunnelbanan till jobbet.

Vi kan inte säga nej till precis allt kul och intressant bara för att det drar el. Det finns mycket vi kan göra för att spara energi på andra håll i samhället (där YIMBY:s arbete för en tätare stadsbyggnad spelar in långt mer än en skidtunnel i Botkyrka). Dessutom är redan idag väldigt mycket av elen i Sverige förnyelsebar, och den del som inte är det (kärnkraften) genererar inte en massa stora koldioxidutsläpp.
(Och jodå, jag vet att avfallet är ett problem).

Potentialen i att bygga vårt samhälle på ett smartare sätt är enorm.

YIMBY är en urbanismrörelse för den levande, urbana, blandade och roliga storstaden. Jag tycker att skidtunnlar passar i den bilden. Att förbjuda dem, för att spara el, tycker jag inte passar i den bilden.
 0
Rasmus Öhrstig Bratt (3 Mars 2009 02:32):
Theodor: Det kanske visst går. Tunneln lagrar kyla. Hur länge den klarar sig utan ström beror på hur väl tätad tunneln är.
 0
Martin Nilsson (3 Mars 2009 10:12):
Känsom som det hade varit bättre att bygga detta norr om stan. Det är ju alltid några grader kallare där, och dessutom är väl längdskidåkning inte så jättehett i Botkyrka av alla ställen.
 0
Anders Gardebring (3 Mars 2009 10:43):
Martin:
Anläggningen är ju inte till enbart för Botkyrkabor. Den skulle locka skidintresserade från hela Storstockholmsområdet. Med de planer som Botkyrka idag har är det för mig helt klart att man vill något mer med kommunen än vad som finns idag. En förutsättning för att lyckas med det ser jag dock tvärbanan vara. Utan den blir det svårt. Botkyrka har idag hos många ett dåligt rykte. Det är viktigt att ändra på det, och där har sådana här projekt en stor potential.
 0
Rasmus Öhrstig Bratt (3 Mars 2009 11:12):
Lida friluftsområde har ju inte dåligt rykte. Om man skulle bygga en skidtunnel för innerstan skulle man bygga den vid Hellasgården i så fall. Lida går nog lika bra. Den som betalar 75 spänn i timmen för sin träning är beredd att åka en bit extra.
 0
Niklas (3 Mars 2009 11:49):
En viktig aspekt: Tunneln måste ha bra kollektiva kommunikationer. Nu ligger den många kilometer från närmaste pendeltågsstation. Hur är det, eller kommer bli, med bussar?
 0
Rasmus Öhrstig Bratt (3 Mars 2009 11:59):
Niklas: Finns en buss som går varannan timme, enligt SL.se. Det kostar inte många slantar att köra den dubbelt så ofta.

Hela resan från Centralen tar 57 minuter.
 0
Martin Nilsson (3 Mars 2009 12:52):
Man kan ju anars bygga skidtunneln i Ursvik, många åker ju redan idag tunnelbana dit (stn Hallonbergen) för att åka längdskidor.
Tar väl ca 15 minuter.
 0
Daniel A (3 Mars 2009 13:44):
När det gäller vindkraftsverk så får man inte glömma att det består av väldigt många nimbyister där.

Ett vindkraftverk har en effekt på ung 2MW, vilket räcker för att driva en liten stadsdel.
http:​/​/​www.​gardstensbostader.​se/​data/​content/​DOCUMENTS.​.​
Sedan så håller man på att arbeta för att svenska fabriker ska drivas av vindkraft, t.ex. Volvos Tuvefabrik. Man kommer nog att vänja sig vid att alla dessa vindkraftverk poppar upp lite här och var i städerna. En bilväg låter ju fortfarande mer än vad ett vindkraftverk gör.
 0
Theodor Adolfsson (3 Mars 2009 15:21):
Anders Gardebring:

Jag delar inte riktigt din positiva syn på hur lätt det är att förändra samhället. Nästan alla svenskar torde idag släppa ut mer växthusgaser än vad som egentligen är hållbart. Att vi har tillgång till relativt hållbar el beror dessutom till stor del på vårt gynnsamma läge, och ju mindre el vi använder desto fler personer kan totalt använda sig av våran gynnsamt producerade el.

Ett minimikrav bör ju vara att det åtminstone går effektiva kollektiva förbindelser till den och att det finns väldigt få parkeringsplatser. Jag skulle säkert se betydligt mer positivt på den om den inte placerades så perifert. Helst ska ju stadens nöjen finnas centralt och inte uppmuntra bilåkande.

Jag säger verkligen inte nej till allt roligt. Men nånstans går det rimligtvis en gräns för hur mycket saker och ting får kosta i utsläpp även om det ses som ett nöje. Vi har trots allt alla en övergripande skyldighet att minska människans växthusutsläpp till nära noll på en eller ett par generationer. En intressant storstad står sällan i konflikt med detta mål (iaf inte i mer konflikt än andra bebyggelseformer, utan tvärt om) men vissa saker i den kan behöva väljas bort för att målet ska nås. En skidanläggning som ska fungera under sommaren känns spontant som en sådan sak som kanske bör väljas bort.
 0
Anders Gardebring (3 Mars 2009 15:41):
Theodor:
Låt oss mötas halvvägs :)
Jag håller helt med om att läget för anläggningen är problematiskt. Däremot gillar jag anläggningen i sig, speciellt då den som sagt kommer att bli i stort sett självförsörjande med förnyelsebar el (som säkerligen också kommer att ge ett väsentligt överskott under den kalla delen av året).
 0
Dan Edholm (3 Mars 2009 15:45):
Men Theodor, de bygger ju vindkraftverken som förser anläggningen med energi, inom projektets ramar. Att sedan hävda att dessa vindkraftverk skulle kunna användas till att ersätta förbränning av fossila bränslen blir ju lika barnsligt som att posta maten man inte åt upp till Afrika. Vindkraftverken hade inte ens byggts utan den inkomst projektet förväntas inbringa. Att Botkyrka kommun vill satsa kan man ha delade meningar om, men du menar att eftersom det inte är centrala city så kan de lägga sig ner och bara dö? Kanske kan Muhammed gå till berget, trafik kan byggas ut - att botkyrka bara har pendeltåg är vare sig invånarnas fel eller något som inte kan ändras. Det enda jag höjer ögonbrynet för är risken för att politiker väljer att satsa skattebetalarnas pengar i prestige-projekt framför det som är ekonomiskt lönsamt.
 0
Leonardo Frithunanthz (3 Mars 2009 15:58):
Martin Nilsson:

Kul att du skrev det du skrev för här lyser dina kunskaper med sin frånvaro.

1) Stockholms Läns köldhål ligger faktiskt i - just ja, Botkyrka. Den ligger faktiskt i Tullinge.
Tullinge ligger inte alls långt ifrån Lida. SMHI har en mätstation i Tullinge och många gånger har Tullinge varit den kallaste orten i Svealand, t o m kallare än vissa ställen i Värmland och Dalarna. Men det är ändå inte så viktigt, för vad har den kallaste platsen att göra med en skidtunnel? Om man får återgå till din fråga/uttalande. En skidtunnel är inomhus och då kvittar det om det är jättekallt eller jättevarmt ställe. Det finns en inomhusskidanläggning i Dubai...

2) Sedan skulle jag vilja veta vad DU baserar ditt suspekta uttalande om "dessutom är väl längdskidåkning inte så jättehett i Botkyrka av alla ställen." på? Vad baserar det du på? Är det dina gamla fördomar som spökar igen...
För jag har redan tagit del av dina kommentarer i tidigare sammanhang.

Botkyrka är en av de kommuner med mest friluftsområden i hela länet och Botkyrkaborna är väldigt aktiva idrottsutövare. Du har säkert hört talas om Balrog (Alby) , IFK Tumba Handboll, Botkyrka HC, Botkyrka Boxningsklubb (som har tagit hem flera guldmedaljer i olika mästerskap), J-O Waldner (Fittja), Arameiska/Syrianska (div 1 norra) m.fl.
 0
Leonardo Frithunanthz (3 Mars 2009 16:01):
Botkyrka har ett extremt oförtjänt dåligt rykte måste jag säga. De flesta som säger sådana dumheter har aldrig satt sin fot i kommunen av rädsla som bottnar i total okunskap. Det finns fortfarande de som inte vågar besöka kommunen p.g.a. ovanstående "skäl". Helt ofattbart...
Vad är det för människosyn?
 0
Rasmus Öhrstig Bratt (3 Mars 2009 16:27):
Visst vore det bättre att bygga en träningsanläggning i Hagaparken eller Tantolunden, men nu råkar engagemanget finnas i Botkyrka.

Ingen förbjuder Stockholms kommun från att bygga sin egen skidtunnel om engagemang och pengar finns.
 0
Lasse Kärrbäck (3 Mars 2009 19:33):
Jag begriper inte detta snack om att slösa energi och utsläpp - hit och dit.

Hur mycket utsläpp blir det inte när folk från Stockholm sätter sig i sin bil och åker till fjällen för att åka skidor? Hur mycket utsläpp sker när liftar,skotrar och pistmaskiner ska köras för att hålla alla pister åkdugliga. Hur mycket utsläpp sker när alla ska åka till outlets och stormarknader utanför stan för att handla?

75:-/tim för skidåkning låter som en ganska rimlig kostnad. Troligtvis är man ganska nöjd efter 30-40 minuter. Det är ju främst ett ställe att teknikträna på. Man stannar ju inte och har vinterpicknick och tittar på utsikten direkt.
Och det är väl inte bara skidåkning som det planeras för, det kanske blir gym, bastu, servering och annat. Det kan ju bli en social samlingsplats.

PS Som jämförelse kan nämnas att 2 timmar i Hammarbybacken kostar 130:- för en vuxen. DS

Heja Botkyrka.
 0
Anders LP (3 Mars 2009 19:45):
Tar inte en sådan här anläggning upp en ganska stor yta? Det är kanske inte så önskvärt att ha en 2,5 kilometer lång med över 8 meter i bredd centralt såvida man inte konverterar Söderleden/Södra Länken till skidtunnel, men det skulle ju aldrig hända ändå.

Det kan väl kanske få eventuella miljövinster om folk åker dit för att skida på sommaren istället för Norge/Österrike.

På sommaren så använder Sverige mindre el än på vintern, så med detta projekt skulle man väl kanske kunna få nytta utav en del av detta energiöverflöd.

Huruvida skidtunneln bör byggas eller ej ställer jag mig neutral till i dagsläget.
 0
Lasse Kärrbäck (3 Mars 2009 19:50):
Fet G_:
Skidtunneln är tänkt att byggas på befintligt elljusspår, iaf delvis. Den ska både ovan och under mark.
 0
Anders LP (3 Mars 2009 21:33):
Lasse, jag tänkte mer på argumentationen kring att bygga en sådan jätteanläggning mer centralt, vilket jag ville problematisera.
 0
Theodor Adolfsson (3 Mars 2009 22:34):
Dan Edholm:

Men Theodor, de bygger ju vindkraftverken som förser anläggningen med energi, inom projektets ramar. Att sedan hävda att dessa vindkraftverk skulle kunna användas till att ersätta förbränning av fossila bränslen blir ju lika barnsligt som att posta maten man inte åt upp till Afrika. Vindkraftverken hade inte ens byggts utan den inkomst projektet förväntas inbringa.

Jag förstår inte liknelsen med maten. just pengarna som skidåkare skulle bidra med lär ju inte gå till vindkraft om skidanläggningen inte byggs, men det hindrar ju inte att jag är motståndare till skidanläggningen pga att den drar mycket energi.

Om energin hade skapats av en form av förnyelsebar energikälla som kunde byggas ut för att täcka hela behovet av el hade det kanske inte varit något problem, men med vindkraften är det tyvärr så att den i nuläget bara kan stå för ungefär 20 % av elproduktionen pga svängningarna i produktionen. Därför tycker jag att vi bör bygga så lite energikrävande saker som möjligt, för att enklare kunna producera all el med förnyelsebara energikällor inom några årtionden. Vindkraftverken på detta projekt kommer alltså att vara en del av det totala antalet vindkraftverk som kommer att kunna byggas, och inte något fristående.


Lasse Kärrbäck

Hur mycket utsläpp blir det inte när folk från Stockholm sätter sig i sin bil och åker till fjällen för att åka skidor? Hur mycket utsläpp sker när liftar,skotrar och pistmaskiner ska köras för att hålla alla pister åkdugliga. Hur mycket utsläpp sker när alla ska åka till outlets och stormarknader utanför stan för att handla?

Att vissa saker genererar utsläpp betyder knappast att det därför är fritt fram att bygga nya saker som genererar utsläpp.
 0
KB (3 Mars 2009 23:31):
Äntligen en skidtunnel i Stockholm. Tycker dock den borde placeras nära bra kommunikationer. Lida i Tullinge ligger långt borta. Från city/mittpunkten av var stockholmare bor är det 45 min enkel bilväg, 60 min pendel+buss som går 1 gång/h till kl 17. Annars blir det som Torsby, bra tunnel men längre än till fjällen för de flesta kunder. Inte konstigt att kommunala bolag misslyckas när de inte tänker marknadsmässigt.
Vidare har Lida mkt dåliga obelysta vägar, dåligt kuperat, inget centrum eller restauranger i närheten.

Rudan i Haninge med dess konstsnöspår ligger knappt 100 meter från pendeltågsstationen, motorväg nästan hela vägen, bra parkeringar, centrum och restauranger i närheten. 25 min bilväg/pendeltåg. Många potentiella kunder har inte bil. Skidor på tåg är då ej problem, väger lite. Trånga bussar med långa skidor (över 2 m) är dock ej önskvärt.

Bästa läget borde vara vid Hammarbybacken eller kanske Fiskartorpet på Djurgården?
 0
Niklas (4 Mars 2009 00:11):
Kunde man inte placerat skidtunneln under Hågelbyparken, med en spårväg mellan Tumba och Hallunda.
 0
Dan Edholm (4 Mars 2009 01:59):
Men det är inte ni som bygger tunneln. Om ni bygger kan ni få placera den vart ni vill och får lov.
 0
Tommy Hallberg (4 Mars 2009 03:07):
Lida är en mycket vacker plats men jag är lite skeptisk till att anlägga en 2,5 kilometer lång skidtunnel i ett av stockholms större naturreservat. Det känns inte vidare centralt som att anlägga den kanske vid Järvafältet eller ute vid hellasgården eller vid rösjön som har och komer få bättre kommunikationer. Tullinge är ja ett sköldhål mätstationen ligger på gamla flygfältet i gamla flygtornet, där det för övrigt byggs sveriges största bostadsö som man säger bland yimbyister, Riksten heter det och det kommer byggas över 2500 villor där. INTE BRA om jag får vara ärlig. Om nu botkyrka kommer att satsa på en skidtunnel så bör den läggas närmare norra botkyrka kanske vid norsborgs vattenverk eller bredvid hågelbyparken.
 0
Martin Nilsson (4 Mars 2009 11:20):
LFHC:
1) Glömde att ringa SMHI och kolla...
Temperaturaspekten tog jag upp i o m att flera andra redan tagit upp energiförbrukningen. Jag vet de har inomhusskidbackar i Dubai - landet med den högsta per capita-förbrukningen av energi i världen...

2) Botkyrka är säkert en stark idrottskommun generellt, men jag tror inte att just det är något Mecka (no pun intended!) för just längskidåkning. Tror knappast det finns utrymme för två skidtunnlar i Storstockholm, och då är det viktigt att placeringen blir rätt.

3) Slappna av lite...
 0
Erik Sandblom (6 Mars 2009 18:43):
Theodor:
Om energin hade skapats av en form av förnyelsebar energikälla som kunde byggas ut för att täcka hela behovet av el hade det kanske inte varit något problem, men med vindkraften är det tyvärr så att den i nuläget bara kan stå för ungefär 20 % av elproduktionen pga svängningarna i produktionen.

Det beror på hur energikrävande skidtunneln är. Om den är välisolerad så håller den kylan länge även när det inte blåser. Det beror också på hur länge skidtunneln ska hålla öppet. Om det handlar om att förlänga vintersäsongen så krävs inte mycket el. Ska den vara öppen på sommaren är det kanske inte lika bra.

Jag gillar skidåkning och vindkraftverk. Jag tror såna här lösningar kan bidra till att "skeptiker" accepterar nya, modernare lösningar i andra sammanhang.
 0
Theodor Adolfsson (7 Mars 2009 00:19):
Erik Sandblom:

Rubriken i artikeln påstår åtminstone att den ska hållas igång även på sommaren.
 0
Daniel Jonsson (10 Mars 2009 16:23):
Jag tycker att det är jättekonstigt att inte Skistar byggt en sån tunnel i anslutning till Hammarbybacken än, får jag säga.
 0
nekav (5 April 2009 08:04):
Viktigast överlägset är att bygga bostäder som är billiga för nya invandrare att bo i och placera dessa områden typ i danderyd och lidingö osv. Folk i landet måste blandas och INTE delas upp... ingen försvinner när hudfärger blandas 23 kromosomer från modern och 23 från fadern... viktigast är att stadsplanerare gör det lättare för de fattigaste att bo på alla ställen runt om i landet i alla olika stadsdelar och att folk lättare kan blandas och förenas och tillsammans blir enormt starka.
 0
Cecilia Hultgren (26 Januari 2011 22:29):
Det är mycket på gång, men det är mycket som är riktigt fel.
Vet någon nåt om hemtjänst i norra botkyrka, säkerligen sämsta ledning i hela Sverige. Mobbning, nepotism, etc etc.
En finsk "maffia" som bestämmer och som inte tillåter andra vara efter meriterna, utom efter hur bra de är för att "rövslicka".
Råa människor som saknar kunskaper bestämmer inom områden de inte är bildade för att bestämma över.
Men visst har Botkyrka en vacker natur, fast föralldel, det liknar övriga Sverige.

Hälsningar
En som vet
 0
Mats G (2 Februari 2011 19:02):
Det är mycket snack i Botkyrka. Händer desto mindre. Inget av de planerade projekten lär väl bli av.
 0
Palle_P (3 Februari 2011 16:28):
Noterar att stockholms bilpark har en hög andel sk premiumbilar och inte alltför många småbilar i förhållande till hur det egentligen skulle kunna vara (små hushållsstorlekar, långa körsträckor (högre bilavdrag än genomsnittet för landet), trångt gaturum, behov av minskning av bränsleförbrukning etc).

Man kan ju fråga sig hur stor betydelse idén om att "måste åka till svenska fjällen en gång om året och därför behöver vi en stor och säker bil" spelar. Något uttalat socialt tryck att köra småbil kan jag inte se mycket av i Storstockholm. Det ser ganska generellt ut som i höginkomstförorterna och naturligtvis är en aspekt på det hela att folk som kanske äger en liten bil i en mindre eller mellanstor stad, istället avstår helt från bilinnehav om de bor i Stockholm pga den mer utvecklade kollektivtrafiken och sämre tillgång på p-platser. Det förklarar dock inte helt vurmen för herrgårdsvagnar och motsvarande bland Stockholms bilpendlare, annat än att många har hyfsat goda inkomster.
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 9598 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky