Utskrift från www.yimby.se
....

Hur två stadsdelar blir en

 
Jag tänkte skriva lite om staden. Om hur stadsdelarna binds samman allt mer. Mycket tack vare Stockholm Waterfront, som nu tar form vägg i vägg med Centralen. Ett hatobjekt för stadens bakåtsträvare och nostalgiker, och en förnyelseikon för oss andra.

Jag minns hur det var förr, när innerstan liksom tog slut vid ResKlara/Cityterminalen. För det var just det som var problemet, staden tog i princip slut där. Några hundra meter till, och sedan tog staden återigen vid när man var framme på Kungsholmen. Men det levande stadslivet upphörde vid Klarabergsviadukten, och allt bortom den punkten var en transportsträcka. Men i och med allt som har byggts och förändrats i det området så har även staden nått längre ut mot Kungsholmen. Tänkte på det idag, hur man byggt in en vindpinad och ogästvänlig plats, och gett den mer karaktär av ett torg.


Vy över bangården mot Waterfront building.


Den här annars så öde parkeringen blir mer som ett torg när den byggs in.

Detta var tidigare en blåsig och ogästvänlig plats som man inte gärna uppehöll sig vid i onödan. Kanske kan vi utveckla den? Jag tycker personligen att SJ/SL kunde bygga ännu en avgångshall för pendeltågen här (precis till höger utanför bild), så att genomströmningen blir bättre. Om några år kommer förhoppningsvis de nya spårvagnarna att stanna här, och då behövs kanske den extra kapaciteten? Och vore det inte trevligt med lite trädplanteringar längsmed Klarabergsgatan?


Watefront building i annan vinkel. Klarabergsgatan känns allt mer som en gata, snarare än en motortrafikled.

Stadsrummet förlängs av byggnaden. Kongresshallens stålskelett till höger i bild.


Och det här utrymmet måste vi återta från bilismen, och öppna för människorna. Det gör staden levande.


På andra sidan vattnet ligger det gamla, som får accentuera det nya.


Det här är en blivande stadsgata. Om ett par år kommer trottoarerna att vara fyllda av gående.


En existerande stadsgata. Så ska det se ut. Den här typen av vyer hör hemma i en levande storstad.


Den här sortens vyer tycker jag dock att staden kan klara sig utan. Stad eller motorväg?

Det blev en lång promenad, och mycket av det jag såg och upplevde utelämnar jag. (Bl a Kungsbrohusets sammanbindning med Blekholmstorget.) Men jag hann se en del nybyggen både i centrala stan och på Kungsholmen/Hornsberg. Och jag gillar att man på allvar börjar göra Stockholm till en stad för människor, och inte för bilar.
Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Anders Gardebring (6 April 2009 18:25):
Jag måste säga att jag gillar Waterfront mer och mer. Nu när man ser den på plats känns fasaden ut mot Klarabergsviadukten helt rätt. (Det känns alltmer som just en gata).
Det enda jag undrar är hur den kommer att te sig mot Klarabergskopplet. Blir det en trottoar där, eller blir det fortsatt motorled?
 0
Daniel Jonsson (6 April 2009 21:12):
Mot klarabergsviadukten ser det helt rätt ut. Från Södermälarstrand ser det fortfarande trist ut, lågt och brett som det är. Men jag tänker mig att det blir snyggare när allt blir klart.

Sen får man väl säga att det är mycket viktigare hur det binder ihop staden där det står än hur det ser ut från södermälarstrand :)
 0
Philip (6 April 2009 23:33):
Jakligt bra skrivet! Instammer helt.
 0
Anders Anttonen (7 April 2009 07:10):
Helt rätt, Magnus, det händer en hel del i City.
Kunde man bara täcka över spåren bredvid Cityterminalen så skulle man få in ett par kvarter till i krokarna. Järnvägsspår är alltid barriärer. Klarabergskopplet får vi dessvärre leva med, så länge vi tillåter personbilstrafik i City.
 0
Mats Andersson (7 April 2009 07:37):
En fin liten betraktelse!
 0
Gustav Svärd (7 April 2009 08:08):
Klarabergskopplet är dock den konstruktion som mest stör stadsbilden kring Stadshuset så det vore grejt om det kunde avskaffas.

Personligen tycker jag utsikten från södermälarstrand blir vackrare med Waterfront Building och den kommande överdäckningen av (nästan) hela spårområdet. Den stora fördelen är så klart att det binder samman City med Kungsholmen på nytt sätt och att det expanderar City över en yta som varit en ren barriär stadsmässigt.
 0
Anders Gardebring (7 April 2009 10:15):
Det kommer att komma ett blogginlägg apropå överdäckningen vid centralen snart. Jernhusen har intressanta planer för området.
 0
Daniel Jonsson (7 April 2009 11:49):
Anders, spännande! Ska de göra nåt åt centralstationen i samma veva?

(Eller ska jag bara tåla mig tills bloggpostningen kommer kanske :-) )
 0
Anders Gardebring (7 April 2009 11:56):
Daniel:
Svaret på din fråga är ja. Kommer hända mycket i det området framöver... Kommer ju citybanan in i bilden också som kräver lite ombyggnader på centralen + att staden växer o centralen börjar växa ur sin kostym.
Som sagt, blogginlägg kommer (måste bara hinna skriva först... ;)
 0
Fredrik L (7 April 2009 12:11):
Tror det kommer bli riktigt bra till slut när det är klart. Jag ser mest fram emot den nya koferensbyggnaden.

Nu till något annat som jag tänkt på.

Vad tror ni om att i framtiden göra sveavägen till en esplanad som karlavägen är idag. Med trä i mitten och färre körfällt. Kanske med körsbärsträd som dom har i Whasington.

Jag tror det skulle bli bra men kanske lite dåligt för att det blir färre filer för bilarna. Vad tror ni?
 0
Mikael Hörnlund (7 April 2009 12:57):
Fredrik:
Inte mig emot att gestalta Sveavägen på ett bättre sätt än hur det ser ut idag. Där är en omvandling av den idag något trafikledsaktiga Sveavägen något som gagnar många. Jag har länge undrat över varför det inte finns trädplantering längs hela Sveavägen och jag har inte läst om några planer för detta. Att kompletterad med träd i mitten kan bara bli positivt, och varför inte körsbärsträd. Låter som en bra idé. Finns fler ställen i stan som behövs gestaltas på ett bättre sätt. Flemingatan är en gata som behövs ses över. Folkungagatan likaså.
 0
Magnus Orest (7 April 2009 13:36):
Jag tror att det kan bli svårt med Sveavägen. Trots att den är väldigt hårt trafikerad är den inte särskilt bred. Det är bara mellan Sergels torg och Kungsgatan som den är riktigt bred, i övrigt handlar det till stor del om en ganska gammal gata som följer den äldre bebyggelsen.

Finns det något utrymme att ta av?
 0
Carl Johan Hall (7 April 2009 14:28):
Det kanske går att förlänga Klaratunneln till Sveaplan, om den inte krockar med tunnelbanan under Sveavägen?
 0
Niklas (7 April 2009 15:43):
^^
Eller ännu bättre: Bygg ut kollektivtrafiken så behövs inte det.
 0
Fredrik L (7 April 2009 15:51):
Nej det kanske är så att det mest hade varit bra men går nog inte att genomföra just på grund av bredden på sveavägen.

Men annars hade det varit bra tror jag..
 0
Mikael Hörnlund (7 April 2009 16:36):
Visst går det att göra trädplanteringar efter Sveavägen. Den är ca 30 meter bred från Konserthuset ner till Odengatan, sen smalnar den till ca 20 meter. Den sista biten fram till Wennergren Center finns det utrymme att göra Sveavägen bredare. Annars fungerar det alldeles utmärkt att låta den sista sträckan vara så bred som den är idag. Fram till Odengatan går det att anlägga träd i mitten. Från Odengatan och ner till Wennergren C går det att ha trädplanteringar efter sidorna.

Karlvägen är ca 35 meter bred som bredast och smalnar av till ca 20 meter.
 0
Anders Anttonen (7 April 2009 17:09):
Centralstationen borde göras enhetligare nu när man ändå ska täcka över.
Stationshallen är från 1800-talets slut, perrongerna är från sjuttio-talet och övre biljetthallen och trapphusen dit är åttiotal. Alltså ett virrvarr av stilar! Jag anser att allt som inte är bevarandevärt skall ersättas av ett mer homogent, samtida uttryck i arkitekturen.
 0
Anders Gardebring (7 April 2009 17:41):
Anders:
De vackra ornamentrika delarna från 1800-talets slut säger jag hands-off på :) De ska vara kvar, och gärna förtydligas och exponeras mer där det går. Däremot saknar nog få 70- och 80-talsstilarna som jag mest upplever som resultatet av en osäker brytningstid som idag inte känns så spännande. Jag ser också en poäng till att spara 1800-talsdelarna, det blir en intressant kontrastbrytning mot det nya. Däremot om man också sparar 70- och 80-talsstilen så blir det med 1800-talsstilen och nu 2000-taltsstilen, mest rörigt.
 0
Daniel Jonsson (7 April 2009 19:25):
Problemet med centralstationen ligger ju knappast i den gamla delen som idag är en galleria utan i själva stationen för järnvägstrafik utanför. Galleriadelen är rätt fin, väldigt pampig takhöjd.

Perrongerna och trapporna upp till dem verkar vara dimensionerade för tåg som tar kanske 70 pers av någon anledning. Inte bra när ett dubbelkopplat X2000 med 600 pers kommer in på en perrong där andra redan står och väntar på ett annat tåg.

Gången under spåren (och vidare mot tunnelbana etc) är snäppet bredare, men även den slår väl i sitt kapacitetstak snart.

Som ung och frisk kan jag ju alltid armbåga mig fram, men jag har många gånger rest med min farmor, hennes packning och rollator och det var INTE kul.

Det finns ingen anledning att en järnvägsstation ska vara mindre välkomnande eller mindre av ett skrytbygge än en flygplats. Det visste man när byggde den gamla delen av centralstationen, och jag hoppas innerligt att de gör nåt bra nu.
 0
Dan Edholm (8 April 2009 00:47):
När det gäller Klarastrandsleden och trafikkarusellen på pelare mellan stationen och tegelbacken är det inte mycket som går att göra, men jag har klurat en del på det. Platserna är ogästvänliga därför att
1. man ser bara betong och stressande trafik som skär igenom området på ett dominant sätt.
2. man vill gå där man ser en passage, en fortsättning och det gör man inte alltid här.
3. man vill röra sig där det finns verksamheter och de finns inte här.

I grunden är problemet att biltrafiken ska över från västsida om spåren till östsida, samtidigt ansluter klaratunnelns på- och avfarter. Inte helt olikt Slussen.

Följden är att man kan gå från tegelbacken till stationen och till Stadshuset eftersom nummer 2 och i vissa fall nummer 3 infrias. Utan flanörer längs vattnet och stadshusets turister skulle det vara en ingenstans-plats. Trafiklösningen är svår att åtgärda men man skulle kunna bygga in den så att situationen blev mer lik Slussen... Tappa mig inte redan här.

Syftet är att osynliggöra trafiken, synliggöra gångstråken, närheten till vattnet och erbjuda verksamheter. Det är inte någon skitplats direkt så här kan man nog få ekonomi i att bygga lokaler, även om de blir dyra. Stadutrymmet förbättras avsevärt på kuppen.

Min lösning är att återupprätta kvartersstrukturen genom att anlägga stadsgator med butiker och kaféer samtidigt som biltrafiken i transit göms inne i kvarterens hus. En lösning som bitvis finns kring söderledstunneln och Slussen. Tänk er ett hus väst-sydväst om Waterfront. Påfartsvägarna går in i "hål" i huset och även om Klarabergsvägen är lite trafikutsatt så kan man tänka sig en gästvänlig brygga/bro-promenad längs med Klara sjö ned mot Stadhusbron. Denna promenadväg består av en bro-del i gatuplan och sporadiska bryggdelar via trappa för närmre kontakt med vattnet.

Naturligtvis borde man tänkt ut detta innan Waterfront eftersom kongressdelen borde legat högre. Hus framför måste vara låga för att inte skymma vattnet. Husen kan vara så låga att på- och avfartsramperna döljs samtidigt som nya stråk kommer fram ovanpå, om än på artificiella "kullar" över ramperna. Söder om Waterfront kan platsen mer anta formen av en park med låga hus, under parken finns bilarna.

Från början. Vi har ett kvarter som börjar i högt vid klarabergsvägen och slutar lågt för att inte skyla Waterfronts usikt (in och ut). Sedan ett kvarter precis norr om Klara Mälarstrand (vägen norr om kajen) och söder om Vattugatans förlängning men väster om Vasagatan. Husen får ett gemensamt fundament som innefattar vägar i tunnel men kvartersstrukturen kan sedan utformas fritt med överbyggnader. Dessa kan forma gångstråk och kanske som nämnts en park. En G/C-bro förbinder Tegelbacken med Riddarholmen (och Södermalm) bredvid en avskärmad centralbro. Ett ännu bättre alternativ är att att däcka över bron i höjd med stadsgatorna ovanpå centralenområdet. Denna lösning är nära slussen-alternativet från Atelier Jean Nouvel och Habiter Autrement.

Upp mot barnhemsbron görs samma utformning av vattenkontakten. Hus vid bron ansluter direkt till bron och har denna som adress. Samtidigt går lugna stadsgator på bro ned mot Centralen, med bryggor nere vid vattnet. Avstånden mellan Vasastan och Kungsholmen kommer förintas. Barriärer som spårområden och vägar som ändå ligger i "dalen" gentemot gatnätet fylls med sammanhållande stad. Stockholm har redan massvis med naturliga höjder på malmarna, inget skulle ens sticka ut med en konstgjord.
 0
Anders Anttonen (8 April 2009 16:52):
Anders G:
Har du varit i Madrid nån gång?
Atocha-stationen är så som du tyckte man skulle göra på Stockholm C.
Gamla stationen med välvt glastak har sparats som en Konst- och café-galleria, samtidigt som man byggde en helt ny station i sobert grå färg, intill.
 0
Anders Gardebring (8 April 2009 18:12):
Anders A:
Tyvärr har jag aldrig varit i Madrid. Lite märkligt egentligen eftersom jag ändå har rest en hel del. Men det ligger på min lista :)
Jag gogglade och det ser väldigt maffigt ut med grönskan inuti stationen också!
http:​/​/​en.​wikipedia.​org/​wiki/​Atocha
 0
Nils Ingestad (10 April 2009 00:00):
Jag tycker att Stockholm Waterfront är ett bra inslag i stadsbilden. Jag kan ändå tycka att det är synd att huset inte blev högre! Det blir lätt en känsla av en vägg om huset är så bred utan en ordentlig höjd. Sett från Klarabergsgatan ser byggnaden trevlig ut. Men sett från centralbron uppfattas den snarare som en ogästvänlig vägg. Med den höjden på byggnaden skulle det vara tror jag betydligt mer välkomnande om dem hade delat upp byggnaden i två delar.

Nu är det ändå en byggnad som jag tror passar väl in i bilden av nya Stockholm. Med en överdäckningen av centralstation så tror jag att det kan bli riktigt bra i fortsättningen, jag hoppas bara att det blir några hus som sticker upp i höjden...
 0
Akmal Safi (9 Maj 2009 14:16):
Bra observation och intressanta kommentarer. Jag har dock en kommentar. Bilden med text "En existerande stadsgata. Så ska det se ut. Den här typen av vyer hör hemma i en levande storstad." Jag håller faktiskt inte med. Platsen ger en tydlig känsla av "kaos" och känns osäkert för både gående och bilister. Det bäste vore ju att göra om den mittersta trottoaren till en trädparad som ökar grönskan i den ganska trista miljön. Utrymmet där det står bilar parkerade kunde man göra om till en bred och lockande gångväg. Med tanke på det större antal gående vore det helt på sin plats att göra ytan bilfri och ge den en tydlig användning samt göra det säkrare för människor.
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8635 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Hjälp! Jag håller på att bli en Nimby!
8 Oktober 2020 19:07 av Trevor Bower
Politikerveckan Järva
8 Oktober 2020 19:06 av Trevor Bower
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter