Utskrift från www.yimby.se
....

YIMBY i Almedalen - Måndag

 
Jonas Frejd från YIMBY njuter av solen och lyssnar på tal.
Jonas Frejd från YIMBY njuter av solen och lyssnar på tal.
 
Bostadspolitisk debatt med ungdomsförbunden hos jagvillhabostad.nu. Jakop Dalunde från Grön ungdom pratade bland annat om att vi måste bygga tätare och högre.
Bostadspolitisk debatt med ungdomsförbunden hos jagvillhabostad.nu. Jakop Dalunde från Grön ungdom pratade bland annat om att vi måste bygga tätare och högre.
 
Diskussion om PBL med Jan Jörnmark (som tidigare har skritiv om PBL här på YIMBY) med representanter från Moderaterna, Centerpartiet och Vänsterpartiet.
Diskussion om PBL med Jan Jörnmark (som tidigare har skritiv om PBL här på YIMBY) med representanter från Moderaterna, Centerpartiet och Vänsterpartiet.
 
Siri och Danielle från Jagvillhabostad.nu
Siri och Danielle från Jagvillhabostad.nu
 
Anders från YIMBY diskuterar P-normer och annat med Kristina Alvendal(m)
Anders från YIMBY diskuterar P-normer och annat med Kristina Alvendal(m)
 
Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Eric Thärnström (30 Juni 2009 00:08):
Sida vid sida med Alvendal, lysande! Oavsett politik så känns det tryggt att kunna nå ut till stadsbyggnadsborgarrådet. Under andra omständigheter hade det kanske varit kul att fråga om Kampementsgatan.
 0
Jan Wiklund (30 Juni 2009 00:15):
Vad hade politikerna för lösningar?
 0
Anders Gardebring (30 Juni 2009 01:39):
Jan:
En intressant grej i den bostadspolitiska diskussionen var att ungdomsförbunden gärna gillade att skylla på varandra mer än att presentera lösningar. Fast inte bara, men jag kunde känna att fokuset ibland låg lite för mycket just på att kritisera motparten. Kul var att Jakop Dalunde från grön ungdom tog upp frågan om hur vi bygger tydligare än något annat ungdomsförbund och lyfte där specifikt att bygga tätare och högre. Extra intressant blir ju det ställt mot hur moderpartiet i Stockholm ställer sig i de frågorna. En omställning i MP:s stadspolitik kommer...
Alvendal är inställd på promenadstaden och där finns det ju inte direkt några konfliktytor ställt mot yimby, snarare tvärtom. Men det finns fortfarande problematik t.ex. med p-normen. Jag fick dock intrycket av att även Kristina Alvendal är medveten om att det är skillnad på hur ungdomar ser på bilbehovet jämfört med tidigare generationer och också att det behöver skiljas på p-normer mellan olika bebyggelsetopologier. Sedan om det avspeglas i förd realpolitik återstår att se.

PBL-debatten var intressant... Jan Jörnmark tog upp många av problemen, men de politiska representanterna var anmärkningsvärt ovilliga att se någon som helst problematik med PBL eller andra normer och regler. Här skylldes det rakt av på tjänstemän och byggbolag. Det är helt klart så att även tjänstemän och byggbolag har del i problemet, men att försvara dagens PBL-lagstiftning till 100% och inte ens vilja öppna upp för ett ifrågasättande av denna ser jag som ganska anmärkningsvärt, och det var nog dagens största överaskning för mig.
 0
Johannes Lilleberg (30 Juni 2009 08:30):
Jag tror säkert ni gör ett bra jobb!

Personligen ser jag gärna att ni argumenterar för bättre kollektivtrafik när ni träffar de styrande under veckan.

Vad är badtemperaturen:)
 0
Magnus Orest (30 Juni 2009 15:17):
Håller med Johannes. Plus att ni gärna får argumentera lite för bättre trafikmiljö för cyklisterna i innerstan. En snabb huvudräkning gav mig att den totala bredden på cykelbanorna över saltsjö-mälarsnittet ligger på mellan 6 och 8 meter. Inte konstigt att det blir trångt på banorna.
 0
Jan Jörnmark (30 Juni 2009 23:33):
Det var kul att träffa både Anders och Jonas. Det var även intressant men lite deppigt att lyssna på riksdagspolitiker som skyllde allt på tjänstemän och kommunpolitiker.

/Jan J
 0
Eric Thärnström (1 Juli 2009 17:57):
Men är det inte till stor del tolkningen av PBL som är problemet? PBL ger för mycket tolkningsutrymme, och sen den infördes har kommuner och tjänstemän systematiskt tolkat den i den riktning som vi ser idag. Det stora problemet idag är inte PBL, utan de tusentals tolkningarna av den. Kärnan i problemet är förstås att PBL är otydlig.

Ett annat problem är att det inte finns några institutioner som verkar för tillväxt och som är remissinstanser. Stadsmuseet är en permanent remissinstans, men inte t.ex. Handelskammaren. Stadsmueet är en institution vars jobb i princip är att bromsa utvecklingen, men det finns ingen remissinstans vars jobb är att driva på tillväxten eller ordna bostäder eller har något annat intresse av att det händer något. Grundfelet kvarstår, dock: PBL är för luddig och ger för mycket tolkningsutrymme till de som har planmonopol.
 0
Eric Thärnström (1 Juli 2009 19:34):
Intressant seminarium 2 juli:
http:​/​/​almedalen.​prod3.​imcms.​net/​event/​user-​view/​20​11

Snappade upp det från NCC. Hoppas att någon kollar det.
 0
Anders Gardebring (1 Juli 2009 19:37):
Eric:
Tack för tipset. Tyvärr jag jag och Jonas just nu på väg tillbaka hem, men jag ska tipsa några andra om det.
Vad gäller PBL är det ju som du säger, problemen med att tolka lagen är ett stort problem. Men det är ju just detta som är kärnan, och som är anledningen att PBL behöver göras om.
 0
Jonas Frejd (1 Juli 2009 20:33):
Har just kommit hem och kan meddela att veckan i Almedalen har varit över förväntan. Jag och Anders har fått möjligheten att prata ingående men under avslappnade former med ett flertal politiker och tjänstemän om vad vi står för men framförallt har vi fått möjlighet att gå in djupare på några av våra förslag och kunnat presentera argumenten för dem på ett bra sätt.
Iövrigt har solen skinit på oss vilket också har lyft upplevelsen då jag är en hopplös solälskare.
Vill även passa på att tacka Elsa och hela gänget på jvhb.nu för allt!
 0
Lucas Stensö De Marie (1 Juli 2009 21:00):
Vad roligt!
Men hur var reaktionerna? Visste de till problemen, men inte vill/kan lösa dem, insåg de problemen ordentligt nu eller var de väldigt konservativa i sitt förhållningssätt?
 0
Anders Anttonen (2 Juli 2009 06:47):
Anders G:
Hade det inte varit trevligt att möta Christer Wennerholm? ;)
 0
Jan Wiklund (2 Juli 2009 10:46):
Eric: Men om PBL gick att tolka lite hur som helst vore ju problemet löst? Då skulle enbart politisk vilja bestämma.

Om man får döma av de politiker som talade ut i Visby säger PBL att "det inte går". Så antingen har du fel, Eric, eller också skyller politikerna på PBL för att det är bekvämt att göra som man alltid har gjort men inte vågar stå för det.

Att ta reda på vilket det är borde vara enkelt. Pressa politikerna på exakt vad det är i PBL som gör att det inte går. Kan de inte det måste vi dra slutsatsen att de enbart är lata och vägra höra på deras undanflykter.
 0
Eric Thärnström (2 Juli 2009 11:06):
Ingen har kommenterat mitt påpekande om remissinstanserna. Det tycker jag är synd, för jag anser att det är en viktig orsak till varför utvecklingen sen införandet av PBL varit som den varit. En inbyggd broms (Stadsmuseet gör fortfarande bara sitt jobb) gör att alla ärenden systematiskt bromsas, samtidigt som de gamla ärendena till viss del får ligga till grund för nya. Jag menar att det behövs minst en permanent remissinstans som vill driva utvecklingen framåt, exempelvis Handelskammaren. Då kan programsamråden balanseras och utvecklingen kan ta fart igen inom ramen för nuvarande PBL. Enskilda ärenden visar att det är möjligt.

PBL måste lik förbaskat ersättas med en lag anpassad för urbanisering.

Jan Wiklund
Jag håller på att växa ifrån generaliseringar.
 0
Jan Wiklund (2 Juli 2009 11:13):
Synd, Eric, en lag är generell och måste behandlas generellt. Antingen lämnar den mycket stor frihet för politiska beslut och då kan den stå som den gör. Eller också förbjuder den önskvärda förändringar och då måste den ändras. Innan vi vet vad som gäller är det svårt att ha en uppfattning.

Beträffande remissinstanser - javisst. Vilka är remissinstanserna idag?
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 9597 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky