Utskrift från www.yimby.se
....

Spännande Stockholmsidéer i Metro

 
Barnhusbron i Kjellander + Sjöberg:s förslag
Barnhusbron i Kjellander + Sjöberg:s förslag
 

Fastighetsägarna Stockholm anordnar tillsammans med tidningen Metro och de fyra arkitektbyråerna Kjellander+Sjöberg, White arkitekter, Equator Stockholm och Berg arkitektkontor en landmärkestävling. Först ut idag måndag var arkitektbyrån Kjellander + Sjöberg som presenterar en vision om en svensk Ponte VecchioBarnhusbron.

Stefan Sjöberg på Kjellander + Sjöberg säger:

- Barnhusbron kan bli en levande stadsmiljö och en länk mellan Kungsholmen och Norrmalm. Gaturummet på brospannet blir en gemensam yta för gående, bilister och cyklister, på fotgängarens villkor. Det öppna perspektivet garanteras genom utsiktspunkter, generösa öppningar i bebyggelsen åt båda håll. Här planeras butiker, restauranger, kaféer och uteserveringar

Förslaget skulle tillskapa cirka 200 bostäder samt arbetsplatser och lokaler till innerstan. Bostäderna upplåts enligt förslaget som en blandning av hyres- och bostadsrätter. Utbudet av aktiviteter och verksamheter ger en stadsbyggnad som garanterar liv under hela dagen. 

Barnhusbron i Kjellander + Sjöberg:s förslag
Barnhusbron i Kjellander + Sjöberg:s förslag
 

Inspiration har hämtats från historien där t ex Ponte Vecchio i Florens eller Rialtobron i Venedig har blivit en lyckad kombination av bro och byggnad. Gemensamt är folklivet och butiker i gatuplan  som kombineras med utblickar över vattenrummet och staden. Genom sin arkitektur har dessa broar även skapat en tydlig identitet och blivit landmärken, symboler för sina städer och dess innevånare. 

Bebyggelsens taklandskap nyttjas för grönytor med terrasser och parker.  

De fyra arkitektbyråerna har arbetat fram varsitt tävlingsbidrag. Dessa förslag kommer att presenteras ett i taget i tidningen Metro, med start den 31 augusti. Och med start fredag 4 september kommer stockholmarna kunna börja rösta fram det vinnande förslaget.

- Tanken är att de fyra arkitektbyråernas förslag ska kunna verka som inspiration när Stockholm utvecklas, säger Christer Jansson, vd för Fastighetsägarna Stockholm. Och stockholmarna är de som, genom omröstning, väljer ett vinnande förslag.

 
Barnhusbron i Kjellander + Sjöberg:s förslag
Barnhusbron i Kjellander + Sjöberg:s förslag
 

Alla förslag presenteras löpande på Fastighetsägarna Stockholms webbplats och på fastighetsmässan Business Arena på Clarion Hotel Stockholm 16-17 september. Då koras också vinnarna av den omröstning som inleds den 4 september.

YIMBY applåderar naturligtvis varmt detta lysande initiativ och tycker det är oerhört roligt att både fastighetsägarna, arkitektkontoren och tidningen Metro vill vara med och driva den spännande diskussionen om Stockholms framtida utveckling. Det är sådant här som vi behöver så mycket mer av i Stockholm. Kreativitet, glädje och nyfikenhet inför det som är möjligt och en konstruktiv och inspirerande diskussion om de fantastiska möjligheter som vår stad har. YIMBY ser fram emot att få ta del av alla tävlingsförslagen.

Vad tycker du om förslaget? Diskutera gärna i kommentarerna.
Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Johannes Lilleberg (1 September 2009 00:32):
Wow det ser fantastiskt ut!
 0
Micke (1 September 2009 00:59):
Underbart, gör riktig plan och bygg direkt! Lämpligt också att det är just Barnhusbron som är innerstans överlägset fulaste bro. Såna här initiativ kan nog vara lysande för att höja standarden och vispa upp gamla stelnade tankemönster.
 0
Mattias Källman (1 September 2009 01:52):
Coolt, ja, fast... hur lirar det här förslaget med överdäckningen? Det kanske skulle funka i och med att vattenspegeln ändå ska vara fri...
 0
Johan Eriksson (1 September 2009 02:12):
Jätteinspirerande, bra att man gör något vettigt av den trafikmässigt och estetiskt överflödiga Barnhusbron, på detta sätt får den istället en berikande funktion!
 0
Erik Tysk (1 September 2009 06:52):
Sjukt bra initiativ!
 0
Niklas (1 September 2009 08:05):
Har länge förespråkat ett Ponte Vecchio eller Rialto i ny tappning. Gillade Nouvels förslag för Slussen, även det mest liknade skjul snarare än riktiga byggnader.

Idén för Barnhusbron är god, men bygg inte för för mycket så spårvagn över bron omöjliggörs i framtiden. Jag skulle iof först helst sett att man dragit "flat iron" ända mot bron (med entréer mot denna.)

Det är mycket viktigt att det verkligen får bli ett publikt stråk och inte ett nytt Bergshamra.
 0
Johan Andersson (1 September 2009 08:57):
Jag har drömt om en sån här bro länge, men alltid trott att det var helt uteslutet. "För så gör man inte längre". Fantastiskt kul, hoppas verkligen att det kan bli något.

Om man får önska vore det ännu roligare om man kunde få till en arkitektur som anspelar på gammalt medeltida gytter, med massor av olika huskroppar som klänger sig fast på bron.
 0
Karl Zetterholm (1 September 2009 09:35):
Kul att ni gillar vårt förslag!
Det finns lite mer information och bilder på vår hemsida http:​/​/​www.​ksark.​se/​projekt/​barnhusbron/​

"Barnhusbron kan bli en levande stadsmiljö, en länk med ökad betydelse för stadslivet mellan Kungsholmen och Norrmalm.

Kjellander + Sjöberg Arkitektkontor föreslår att Barnhusbron bebyggs med ett blandat innehåll av lokaler, service, bostäder, arbetsplatser och grönytor.

Gaturummet på brospannet blir en sk shared space, en gemensam yta för gående, bilister och cyklister, på fotgängarens villkor. Det öppna perspektivet garanteras genom utsiktspunkter, sk pocketparks, generösa öppningar i bebyggelsen åt båda håll. Här planeras butiker, restauranger, caféer och uteserveringar mm. En vertikal förbindelse ner till en ny småbåtshamn i Barnhusviken ger vattenkontakt och folkliv sommartid.

Med ett innehåll med god urban integrering i markplanet genereras ett ökat folk- och stadsliv så att Barnhusbron tydligare förbinder stråket Fleminggatan-Scheelegatan med den planerade utbyggnaden av Norra Stationsområdet över Klarastrandsleden och vidare mot City.

Bebyggelsens taklandskap nyttjas för grönytor med terrasser och parker.

Den idag överdimensionerade bron utnyttjas bättre och har med sitt strategiska läge en möjlighet att utvecklas till en attraktiv och sammanhängande del av staden.

Förslaget genererar ca 200 bostäder samt arbetsplatser och lokaler till innerstan. Bostäderna upplåts som en blandning av hyres- och bostadsrätter. Utbudet av aktiviteter och verksamheter ger en stadsbyggnad som garanterar liv under hela dagen.

Inspiration har hämtats från historien där t ex Ponte Vecchio i Florens eller Rialtobron i Venedig har blivit en lyckad kombination av bro och byggnad. Gemensamt är folklivet och butiker i gatuplan som kombineras med utblickar över vattenrummet och staden. Genom sin arkitektur har dessa broar även skapat en tydlig identitet och blivit landmärken, symboler för sina städer och dess invånare."

Anders: Vi har en interiörbild som du kanske vill lägga till i presentationen också?
 0
Anders Gardebring (1 September 2009 09:57):
Karl:
Du får gärna skicka över interiörbilden! :)
Själv tycker jag att det här förslaget är jättespännande. Just att få Barnhusbron presenterat som ett levande urbant stråk gör verkligen att man tänker i nya banor.
 0
Karl Zetterholm (1 September 2009 10:14):
Ok, du har den på info-mailen.
 0
Anders Gardebring (1 September 2009 10:27):
Karl:
Tack. Nu ligger den uppe.
 0
Anders Norén (1 September 2009 12:18):
Läckert. Barnhusbron var ursprungligen tänkt att utgöra en påfart till den sexfiliga motorvägen Rådmansleden som skulle förbinda Drottningholmsvägen i väst med Lidingöbron i öst. Just nu står den som en överbliven rest från en tid då biltrafiken skulle få expandera ohämmat och överdimensionerad som den är så är den en utmärkt plats för lite experimentell stadsbyggnad. Rätt utformad kan påbyggnaden bevara en del av det öppna rummet längs Klara sjö och Karlbergskanalen.
 0
Gustav Svärd (1 September 2009 13:02):
Jag instämmer i hyllningarna, men vill också påpeka det Mattias Källman tar upp: det måste funka ihop med överdäckningen av spårområdet. Borde inte vara något större problem det, och troligen skulle ett genomförande av båda planerna/idéerna ge en stor bonus för varandra. 1+1=2½ :)

Blir spännande att se vad de andra tre kontoren tar fram för visioner.
 0
Karl Zetterholm (1 September 2009 13:34):
Gustav:
Självklart är det tänkt att vår byggnad skall samverka på ett bra sätt med planerna för det framtida Västra City och att man bör hitta sätt att knyta samman brons nivå med Torsgatans och överdäckingens. Dock finns det inte än tillräckligt detaljerade planer över det områdets utformning för att vi ska kunna ta ställning till exakt hur det skulle lösas.
 0
Gustav Svärd (1 September 2009 14:20):
Trevligt att läsa, och visst är det svårt att anpassa till en plan som inte förts fram i detalj än :)
 0
Patric Nilsson (1 September 2009 15:08):
Tycker att det är det snyggaste jag sett på länge. Hoppas detta verkligen blir byggt. 200 bostäder är ett fantastiskt plus!
 0
Gröndahl (1 September 2009 17:09):
Karl Zetterholm: Grattis till Stora Katrineberg, ett av de bästa nybyggena i Stockholm på senare år.
 0
Fredrik Loodh (1 September 2009 17:31):
Äntligen ett projekt som inte har kompromiss skrivet över hela sig. Vågat, läckert och defenitivt i framkant. Hoppas detta blir av.
 0
Mikael Hörnlund (1 September 2009 17:51):
Bra idé att försöka göra något spännande i denna stad. Jag skulle dock vilja sticka ut hakan så pass mycket att jag hävdar att Barnhusbron inte behövs på länga vägar. Bättre att riva den, då den egentligen inte fyller någon direkt funktion, mer än att vara en motorledsbro, som den faktiskt är och är byggd som. Planerna var ju att "motorvägen" skulle förlängas genom Tegnerlunden och vidare framåt genom staden. Men tack och lov så blev det inget av det. Bron är alldeles för överdimensionerad. Ska det vara en bro så ser jag hellre en låg och smäcker bro.

Min helt subjektiva åsikt är att det ser ut som Postens huvudkontor V2, eller om man så vill, det är någon som har parkerat en Finlandsfärja på Barnshusbron. Idén är dock god.
 0
Per-Ola Karlsson (1 September 2009 17:59):
Enormt cool idé! Grattis till att äntligen presentera något som är nyskapande!
 0
Martin Ekdahl (1 September 2009 22:01):
Det ser ju hur bra ut som helst. Vilket superförslag! Om detta skulle realiseras så skulle Stockholm vinna på flera sätt. Vi skulle få en profilbyggnad som gjorde andra städer gröna av avund och vi skulle dessutom få nya lägenheter på en plats som ingen hade kunnat tänka sig skulle tjäna detta syfte. Applåder!
 0
Per-Ola Karlsson (3 September 2009 12:36):
Överlägset bäst av de fyra förslagen! Detta skulle kunna bli en sensation i Stockholm. Grattis igen till Kjellander + Sjöberg!
 0
Anders Gardebring (3 September 2009 15:02):
Efter att nu ha tagit del av alla fyra förslag måste jag instämma med Per-Ola.
Kjellander+Sjöbergs förslag är det bästa av de fyra.
 0
Martin Ekdahl (3 September 2009 15:27):
Jupp!
 0
Gustav Svärd (3 September 2009 15:59):
Även jag håller med. Kjellander+Sjöberg är det enda jag faktiskt gillar, White vet jag inte vad jag tycker, Berg ser fint ut på papper/skärm men svårt att tänka mig att det blir bra i verkligheten, Equator ogillar jag skarpt p.g.a. av det är en otrolig under-exploatering av platsen.
 0
OF (3 September 2009 22:00):
Nu när man sett de fyra så tycker jag den första (Kjellander-Sjöberg) var den mest spännande och banbrytande faktiskt! Onsdagens föll på den låga siluetten. Tisdagens på det något suddiga intrycket och idag, vet ej vad jag ska tycka eftersom jag hörde att DIF kanske får ett nytt stadium på gamla östermalms ip, så vad ska med ännu ett till stadium? Bättre isåfall en stor och radikal glasbyggnad som inbegriper ett Nobelmuseum! OF
 0
Karl Zetterholm (4 September 2009 10:56):
 0
Gustav Svärd (4 September 2009 11:16):
Tråkigt bara att man måste fylla i en så himla massa uippgifter för att rösta. Känns mest som ett sätt att skapa personlistor för att sälja till lågbudget telemarketing och annan crap-reklam.
 0
Dan Edholm (6 September 2009 10:38):
I all min iver lyckades jag posta i fel tråd. Här ska det vara:

Jean Nouvel hade ett annat överdäckningsförslag för centralbron i Slussentävlingen som kändes mycket mer angeläget.

Visst Barnhusbron är överdimensionerad men skulle kunna komma att passa perfekt in i Västra city-satsningen med överdäckningen av spårområdet. Då kommer husen ligga rakt ovanför strandkanten och avståndet mellan brofästena kommer vara mindre än hälften av idag. Det är ett helt annat jämförelsealternativ än dagsläget. Visst kan jag tänka mig byggnation i någon form på bron, men den kanske inte kommer vara så överdimensionerad i framtiden. Kanske vill vi bara ha trädplantering i form av en allé på bron istället.

Bron är en trevlig utkiksplats (kanske den som gör det urbana Stockholm mest rätt) med vattnet och city. Det utsikten skulle jag inte vilja mista, särskilt inte när Västra city börjar sticka upp. Dessutom tycker jag det är bra med ett tydligt stråk, det föreslagna ser ut som någon bostadsrättsförening ockuperat bron. Jag anser också att det är av vikt att inte bygga igen bron som transport för fordon, även om trafiken inte är särskilt hög så vänta tills man ska renovera bron vid S:t Eriksplan. Fler vägar lindrar flödet på en enskild väg.

Om man ändå gillar förslaget råder jag till att åter kika på vad Nouvel föreslog för centralbron.
 0
Gustav Svärd (6 September 2009 22:00):
Men... med K+S Barnhusbro försvinner ju inte utsikten? Som jag förstått texten så kommer det finnas hel del bitar där utsikten bevaras. Det blir alltså inte en helt sluten tunnel av bron. Så ser det ut på de andra och tredje bilderna iaf. Annars vore jag inte lika mycket för förslaget.

Bropelarna vore najs om de kunde få ny "fasad", skulle säga att pelarna är minst 50% av varför bron är så ful i dagsläget.
 0
Martin Ekdahl (7 September 2009 14:57):
^^

Dessutom blir det mer utsikt för en massa nya människor som bor där.
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8653 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Uthyrningsdel
19 Mars 12:57 av Tom Keller
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S

@yimbysthlm på Twitter