Utskrift från www.yimby.se
....

Metros och fastighetsägarnas tävling: Rösta på din favorit

 
YIMBY har de senaste dagarna följt Fastighetsägarna Stockholm och Metro:s tävling om nya idéer för Stockholm (Förslagen hittar du här, här, här och här).

Nu har du möjlighet att rösta på din favorit.

Barnhusbron i Kjellander + Sjöberg:s förslag
Barnhusbron i Kjellander + Sjöberg:s förslag
 
Mer information om förslaget
Rösta på förslaget via Metro:s webbplats här
Eller rösta via SMS:
Skriv METRO mellanslag A
och skicka till 72700.
Kostnad: 5 kronor.


White arkitekters förslag på en Folkets park byggs i återvunnen plast. I denna rör man sig både utomhus och inomhus i ständig kontakt med broar och himmel.
White arkitekters förslag på en Folkets park byggs i återvunnen plast. I denna rör man sig både utomhus och inomhus i ständig kontakt med broar och himmel.
 
Mer information om förslaget
Rösta på förslaget via Metro:s webbplats här
Eller rösta via SMS:
Skriv METRO mellanslag B
och skicka till 72700.
Kostnad: 5 kronor.


Equators förslag innehåller ett en låg stadsdel med 1 000 nya bostäder i Liljeholmen där de gamla bevarade industribyggnaderna fylls med nytt innehåll. En ny gångbro binder ihop stadsdelarna.
Equators förslag innehåller ett en låg stadsdel med 1 000 nya bostäder i Liljeholmen där de gamla bevarade industribyggnaderna fylls med nytt innehåll. En ny gångbro binder ihop stadsdelarna.
 
Mer information om förslaget
Rösta på förslaget via Metro:s webbplats här
Eller rösta via SMS:
Skriv METRO mellanslag C
och skicka till 72700.
Kostnad: 5 kronor.


Berg Arkitektkontor föreslår ett projekt på Gärdet. Ett svävande tak att övernatta i, allmänna omklädningsrum och föreningslokaler, infocenter, restaurang, shop och kaféer, nedsänkt bollplan med naturläktare.
Berg Arkitektkontor föreslår ett projekt på Gärdet. Ett svävande tak att övernatta i, allmänna omklädningsrum och föreningslokaler, infocenter, restaurang, shop och kaféer, nedsänkt bollplan med naturläktare.
 
Mer information om förslaget
Rösta på förslaget via Metro:s webbplats här
Eller rösta via SMS:
Skriv METRO mellanslag D
och skicka till 72700.
Kostnad: 5 kronor.
Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Gustav Svärd (4 September 2009 12:00):
Kjellander + Sjöberg fick min röst, blir intressant att se hur rösterna fördelar sig.
 0
Anders Gardebring (4 September 2009 12:11):
Även jag röstade på Kjellander + Sjöberg.
 0
Anders Gardebring (4 September 2009 12:13):
Och så kan vi alla notera att YIMBY nu har passerat 4000 medlemmar! :)
 0
Niklas (4 September 2009 12:34):
Efter att ha tittat på alla förslag:

Bron över till Skanstull: nja... Magkänslan säger att risk finns att det bli ett ödsligt stråk och att man ändå tar bussen/t-banan över. Man bör nog snarare satsa på att lägga en gångbana som en trottoar (som S:t Eriksgatan). En idé vore att låta hela bron gå i tre passage: Den övre med Götgatan + trottoar, mellersta med t-banan ( plats för fyrspår), och den undre där Söderleden går.

Fotbollsplanen på Ladugårsgärde: Väldigt fult. För snarare tankarna till skjul än till något som kan liva upp hundrastgården. Visst ska man göra något av området, men detta förslag går mest ut på att provocera (och hindrar en framtida förlängning av Vallhallavägen). Ett plus dock för att de väljer att uttryckligen säga det som många i den branschen säkerligen drar sig för att säga: Att den delen av ekoparken idag är rätt så värdelöst

Skuggförslaget på Lövholmen (equator): Tanken är god, men lågt och tätt är inte helt kompatibelt. Att man från går slutna kvarterpincipen innebär väldigt mycket gatuutrymme. Detta i kombination med få människor ger en inbyggt otrygghet.

Kjellander + Sjöberg. Favoriten. Gör ett ingenmansland till förhoppningsvis en levande del av staden. Tror dock att deras förslag bör modifieras något så att bron tillåter passage av åtminstone spårvagn. Att bara ha en inomhusgångbro innebär att man inte utnyttjar broläget som resurs.

Så Rangordningen:

Kjellander + Sjöberg
White arkitekte
Equator Stockholm
Berg arkitektkontor
 0
Magnus Orest (4 September 2009 13:12):
Samma favorit som resten!
 0
Peter D (4 September 2009 14:10):
Röstade på Kjellander & Sjöberg även om jag inte tycker förslaget är helt perfekt så är det helt klart det mest intressanta.
 0
Hans Berglund (4 September 2009 15:30):
Kjellander + Sjöberg:s förslag är min favorit helt klart.
 0
Martin Ekdahl (4 September 2009 16:16):
Har egentligen ingenting nytt att tillföra denna debatt. Nickar endast medstämmande i lovsången.
 0
Oscar A (4 September 2009 16:54):
Bara jag som lagt märke till de fula bropelarna vad gäller Kjellander + Sjöberg förslag? Dessa måste väl kunna snyggas till.
 0
Alex (4 September 2009 17:47):
Min favorit är nog Equator, jag föredrar relativt låg (3-4 våningar) och tät bebyggelse, det skapar en bättre social gemenskap. Höghus tenderar att separera bostäderna från omgivningen. 1000 bostäder är dock lite för ett sådant område, om ettor och tvåor prioriteras så blir det antagligen fler.

Jag gillar också att många industrilokaler skall bevaras bland bostadskvarteren men fyllas med nytt innehåll, det har potential. Redan i dag huserar många klubbar i dessa lokaler i Liljeholmen och nyligen så har även ett gäng husockupanter tagit sig boning där. Sådant gör en stadsdel intressant och levande.

Gröna tak, kanaler, ny bro, ungdomshus och butiker på stora delar av gatuplan är också positivt.

Så i stort så tycker jag att det förslaget verkar klart mest intressant om man då fokuserar på att göra det till en tät, mysig och livfull promenadstadsdel med företrädesvis små hyresrätter på 20-40 kvadrat.
 0
Rasmus Öhrstig Bratt (4 September 2009 18:04):
Jag tycker att det var tre riktigt bra förslag och sedan ett som inte alls föll mig i smaken.

Röstade på Whites konstiga bro, eller vad man ska kalla det för även om jag inte vet om den är realistisk. Kjellander + Sjöberg är kanske inte heller så realistisk då man försöker leda biltrafik på väldigt smal yta.

Kalla, mörka, regniga, blåsiga Stockholm behöver vindskyddade broar, så man får gärna gå vidare med båda förslagen.

Grattis till 4004 medlemmar förresten...
 0
Mattias Woldu (4 September 2009 22:28):
Röstade också på Kjellander+Sjöberg. Verkade vara det enda alternativet som var vettigt nog att kunna byggas men också ganska nytt och unikt.
 0
Anders Gardebring (4 September 2009 22:46):
Alex:
"Min favorit är nog Equator, jag föredrar relativt låg (3-4 våningar) och tät bebyggelse, det skapar en bättre social gemenskap. Höghus tenderar att separera bostäderna från omgivningen."

Nja... Jag ställer inte upp på en sådan generalisering. Det finns avsevärt viktigare faktorer för att skapa social gemenskap och välfungerande stadsmiljöer än att låsa fast sig vid hushöjder. Det finns båda bra och dåliga miljöer med låg såväl som hög bebyggelse. Höga hus i vår del av världen har ju dock i huvudsak byggts med modernistisk planering varför jag kan förstå att man lätt kan få den synen. Men hög och tät bebyggelse har potential att skapa fantastiska livliga gator, och det är något jag själv verkligen gillar. Att sedan olika personer har olika preferenser är något jag tycker att vi ska bejaka och Stockholm bör ha miljöer med både lägre såväl som högre bebyggelse.
 0
Kaj Ranén (4 September 2009 23:04):
Får hoppas på att Barnhusbro-lösningen vinner, även om a m b i t i o n e n att göra något med Gärdefältet var mest behjärtansvärt (tyvärr var förslaget något av det flummigaste jag sett). Men framförallt får vi se till att trycka på för att broomvandlingen dessutom verkligen förverkligas!
 0
Johan Eriksson (5 September 2009 00:13):
Kjellander + Sjöberg, kul att vi är visionära! :)
 0
Theodor Adolfsson (5 September 2009 19:02):
Jag röstade också på Kjellander + Sjöberg. White och Bergs förslag känns mest konstiga och tillför inte någon stad i sig. Equators förslag ser jag som näst bäst men det har tyvärr brister som att man spär på myten att den nya miljövänliga staden snarare än att vara tät ska vara ganska gles och grön. Grönhet är mycket trevligt men har sin plats även om husen är högre. Den "naturliga" småstaden verkar vara idealet här.

Trots att alla förslagen är belägna i eller i anslutning till den befintliga innerstaden så är det bara ett som skapar någon verklig stadsbebyggelse. De andra är på ett eller annat sätt väldigt fixerade vid naturen/grönska. Det stadsmässiga förslaget skapar grönska utan att ge avkall på staden och är dessutom det förlag som tar tillvara Stockholms vatten på bästa sätt i förhållande till den yta som det upptar. Detta tillsammans med stadsmässigheten gör den till en klar vinnare i mina ögon.
 0
Dan Edholm (6 September 2009 10:41):
Inget förslag får min röst. Whites var mest nära. Barnhusbron som många verkar gilla här var helt klart sämst, en total katastrof.
 0
Martin Ek (6 September 2009 11:41):
Dan:

Vad var det som var så tåligt med Barnhusborn? Jag tycker att den tillför många kvalitéer till Stockholm. Den skulle inte bara koppla ihop Kungsholmen och Norrmalm bättre, utan skulle även tillföra lite variation rent arkitektoniskt...
 0
Anna (6 September 2009 19:00):
Till förslag nummer 1: Det blir ju inte så trevligt för oss som bor bakom bron, det skymmer hela vår utsikt!

Rösta på förslag nummer 3!
 0
Niklas (6 September 2009 19:43):
Anna,

Idén med Barnhusbron är god. Personligen håller jag inte med om att man borde stapla så många våningar på varann som föreslgits. Jag röstade på den idén.

Vad gäller förslag 3, så innebär det att du kommer få utsikt över än fler bilar på Klarastrandsleden. En så pass låg exploatering i innerstaden innebär att man får bygga bostäderna någon annanstans, dvs längre ut, där man spär på ett bilberoende. Vill du slippa avgaserna på Klarastrandsleden bör du nog undvika att rösta på förslag 3.
 0
Anders Gardebring (7 September 2009 00:30):
Anna:
Att staden förändras är någonting naturligt och inte på något sätt något märkligt. Man kan inte, som boende i en stad, förvänta sig en oförändrad stadsbild för all framtid.

Naturligtvis ska du framföra dina synpunkter, men det är inte säkert att just din utsikt är den viktigaste parametern att ta hänsyn till i alla lägen.
 0
Martin Ekdahl (7 September 2009 14:59):
Anna: Jag kan glädja dig med att du får en ny spännande utsikt istället för den tråkiga betongbron. Det är väl bra?
 0
Jan Wiklund (7 September 2009 16:10):
Det var ju så överväldigande stöd för Barnhusbron så Yimby kanske rentav skulle ta publikt ställning?

Även jag stöder det förslaget; den Barnhusbro som finns nu är verkligen en av stans skamfläckar, utformad som ramp till en stadsmotorväg som aldrig blev av.
 0
Niklas (8 September 2009 00:54):
http:​/​/​www.​metro.​se/​se/​misc/​pdf/​20​0​9/​0​9/​0​7/​SESTO_​20​0​9_​.​.​ sid 13

Man ställer sig frågande till Alvendals uttalanden i tidningen metro:

"Jag tror att Gärdet är en sådan här plats som vi ska vara tydliga med. Det kommer att vara en av Stockholms och Östermalms lungor även i framtiden."

"Jag har inga ambitioner att bygga på Gärdet."

För det första är det ju felaktigt att Gärdet skulle utgöra någon form av syreproducerande "lunga" för Östermalmsborna. Syreproduktionen är en global process. Om hon med "lunga" menar rekreationsområde (missvisande term i så fall) så inser man att det är ett otroligt ytslösande rekreationsområde på värdefull mark. Nyttjandegraden är inte i närheten av någon annan innerstadspark. Antingen är det så att hon överskattar Gärdets roll som rekreationsområde, eller så är hon inte beredd att ta den diskussion som kommer att behövas med ekoparkslobbyisterna.

För det andra: För det mesta propagerar Alvendal för promenadstaden: ett mycket eftersträvandsvärt mål. Men hur ska man uppnå det målet att binda ihop den framtida stadsdelen vid Värtan om man inte har några ambitioner att bygga på Gärdet? Det går inte ihop.

Hoppas innerligt att hon tänker om och står för sina goda idéer.
 0
Gustav Svärd (8 September 2009 09:31):
http:​/​/​www.​metro.​se/​se/​misc/​pdf/​20​0​9/​0​9/​0​8/​SESTO_​20​0​9_​.​.​
sidan 11

En kort liten artikel där jag kommer till tals, intervjun var som vanligt mycket längre och bl.a. dissade jag P-kravet och täthetsbötern.
 0
Martin Ekdahl (8 September 2009 12:36):
Niklas:

Kan bara hålla med. Vilket skämt att kalla Gärdet för "lunga". Politiker är bra ryggradslösa ibland.
 0
Jan Wiklund (8 September 2009 13:22):
Jag har inga illusioner om att hon, eller nån annan moderat, är beredd att slåss för Stockholm som promenadstad. Jag är rädd att det bara är en tjusig paroll som luftades lite grann för att skapa en vacker image, men som inget betyder när det drar ihop sig till konflikt.

Se bara på Förbifarten. Se bara på parkeringstvånget.

Vilket inte betyder att jag har några illusioner om andra partipolitiker heller. Som Johannes Åsberg har påpekat gillar de att instämma med oss och sen göra som de är vana.
 0
Niklas (8 September 2009 17:41):
Jag misstänker att hon missbedömer hur opinionen ser ut. De flest jag har pratat med om detta håller med om att det är ytslösande.

Men de som inte tycker så kan mycket väl vara de som låter mest och man får en falsk bild av hur det faktiskt är.

Jag hoppas verkligen att Alvendal inser att hennes idéer kring promenadstaden är alldeles lysande och hon självklart har mitt stöd i att genomföra detta (vilket måste innebära att Värtan byggs ihop med resten av innerstaden). Det gäller att inte fega ur helt enkelt.


Ja hur som helst... Jag lutar nog åt att rösta på det parti som vid nästa val förespråkar en sömlös integration mellan Värtanstan och Östermalm.
 0
Adam Lars (27 Mars 2010 14:20):
I tidningen Vårt Kungsholmen står det idag att förslaget att bygga 200 lägenheter, butiker och kontor på Barnhusbron har kommit ett steg närmare att förverkligas. Senast 2015 hoppas Kristina Alvendal att bygget ska vara igång.
 0
Martin Ekdahl (28 Mars 2010 16:32):
Adam

Det var mycket goda nyheter!
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8629 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Hjälp! Jag håller på att bli en Nimby!
8 Oktober 2020 19:07 av Trevor Bower
Politikerveckan Järva
8 Oktober 2020 19:06 av Trevor Bower
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter